Een Alfa 147 is wel wat meer auto dan een 206 hoor. 206 is een goedkope B-segment stadsauto, niets voelt robuust en solide. Rijdt vrij basic, dat heeft ook echt wel zijn charme hoor en smaken verschillen. Maar maak eens een proefrit in een 147 en dan in een 206. Kijk wat je zelf fijn vindt. Een 147 voelt solide aan en goed gebouwd. Ik heb een 16V JTD van 2005, dus facelift model. Buiten dat ik hem mooi vindt en die turbo tsunami eraan sleurt als een malle, is hij betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
En het belangrijkst, het rijden is echt genieten.
- Goede wegligging
- Messcherp stuurgedrag zonder nerveus te zijn rechtuit/lange afstanden
- Geen hard onderstel, maar juist vrij zacht en comfortabel
- De beste stoelen die ik ooit heb gehad (1200 km in een dag zonder een centje pijn)
- Ze hebben allemaal airco, cruisecontrol, boordcomputer en elektrische ramen (achter optioneel meen ik)
Alfatex interieur is wat mij betreft de aanrader. Ze zijn er met simpel stof, dat is niets. Leer is ook heel mooi bij Alfa. Maar ik heb de voorkeur voor Alfatex. In tegenstelling tot wat ik verwachtte gaan vlekken er gemakkelijk uit, ze zijn lekker zacht, in de zomer niet heet, in de winter niet koud, je glijdt er niet op, zien er mooi uit en ruiken zelfs lekker

Als je geniet van autorijden, of dat graag zou willen, is een 147 de auto. Mooi aanremmen, versnelling terug, een bocht aansnijden, mooie lijn rijden, de grenzen van het onderstel opzoeken, spelen met de balans en eruit accelereren. Een dagelijks ritje wordt ineens iets waar je plezier in hebt.
En het verbaast me hoeveel zo'n 147 kan hebben. Ik rijdt soms als een rally coureur en dat ding geeft geen krimp.
In die prijsklasse bestaat er simpelweg niets leukers, wat ook zo praktisch is. Het feit dat Alfa Romeo wordt gerund door autoliefhebbers in plaats van accountants is natuurlijk precies de reden waarom ze niet aan de massa verkopen en het er zo beroerd voor staat.
Ik heb de afgelopen jaren regelmatig een andere auto erbij gekocht, maar mijn Alfa rijdt toch altijd leuker. Dus ik kan er maar geen afstand van doen.