Sportieve beginnersauto 1500€

Idsfw

Net ingestapt
Hi,

Ik ben op zoek naar een sportieve auto van 100-130pk voor maximaal 1600€. Het liefst ook een beetje licht ivm maandelijkse kosten.

Ik heb daarnaast een budget om eventuele kleine reparaties te laten doen of onderdelen te laten vervangen.

Ik vind de Alfa Romeo 147 mooi en een Peugeot 206 1.6 lijkt me ook een prima sportieve auto.

Weten jullie iets? Alvast bedankt!

Seat Leon
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/144899427/Android?s=68-50-2-2-1-24

Auto encyclopedie zei:
102 pk en nog geen 850 kg

https://www.gaspedaal.nl/daihatsu/sirion?pmax=1500&vmin=70&srt=pr-a

Zo eentje heb ik gehad.
Inderdaad snel maar als het ook snel de bocht om moet kunnen gaan is het niks.
Dus wat is sportief...

Citroen C2 VTR 1.6
https://www.autowereld.nl/citroen/c2/1-6-16v-vtr-109-pk-35222220/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

Mitsubishi Colt 1.5
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/cz5-1-5-instyle-110pk-airco-leer-16inch-trekhaak-34276540/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

Opel Corsa 1.8
https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-8-16v-sport-35142058/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

https://www.autowereld.nl/citroen/c2/1-6-16v-vtr-109-pk-35222220/details.html?_ga=GA1.2.2078851965.1624392947

citroen-c2-1-6-16v-vtr-109-pk.jpg

Klein vraagje aan mijn medeforummers, werkt de link?
Heb wat problemen met de reguliere methode om links te plaatsen...

Carkiller zei:
https://www.autowereld.nl/citroen/c2/1-6-16v-vtr-109-pk-35222220/details.html?_ga=GA1.2.2078851965.1624392947

citroen-c2-1-6-16v-vtr-109-pk.jpg

Klein vraagje aan mijn medeforummers, werkt de link?
Heb wat problemen met de reguliere methode om links te plaatsen...

Ik heb exact hetzelfde!!!

Kan alleen nog maar zo een link in het tekstvak plempen zonder het daarvoor bedoelde knopje te gebruiken!
Wanneer ik wel de knop gebruik mag ik gewoon de link plakken en zou je daarna de tekst/benaming van de link in moeten typen maar je ziet die pop-up even langsvliegen en daar blijft het bij, verder gebeurt er niks, wordt niks geplaatst ook. Dus kan ook niet meer de benaming van een link aanpassen nu.

Edit : En exact die C2 plaatst ik net hierboven ( tenzij je dat wist en puur die link gebruikte om je ik kan geen link plaatsen te checken )

Total Loss zei:
Jaja de link werkt wel gewoon hoor! ( ik heb deze zelfde problemen sinds een dag of 5-6 ofzo )

Ik dus ook op alle browsers.
Edge, Chrome en Android/Safari.

Lekker handig weer.

Skeep zei:
In je eerste topic en in je tweede topic (beide van vorige maand) staan al diverse tips. Heb je daar iets aan gehad?

Klopt ja, wilde alleen nog even een paar extra meningen voor ik de knoop door zou hakken. Ben iedereen dankbaar voor de tips want ik heb niemand in mijn omgeving die mij verstandige tips kan geven. Dit forum is voor mij dus geweldig hiervoor.

Idsfw zei:
Skeep zei:
In je eerste topic en in je tweede topic (beide van vorige maand) staan al diverse tips. Heb je daar iets aan gehad?

Klopt ja, wilde alleen nog even een paar extra meningen voor ik de knoop door zou hakken. Ben iedereen dankbaar voor de tips want ik heb niemand in mijn omgeving die mij verstandige tips kan geven. Dit forum is voor mij dus geweldig hiervoor.

Goed te lezen dat je er wat aan hebt (y)
Tip: voor het gemak had je beter alles in 1 topic kunnen houden, dat maakt het makkelijker voor de medeforummers.

On topic, waar gaat je voorkeur nu naar uit? De 206?

Carkiller zei:
Total Loss zei:
Jaja de link werkt wel gewoon hoor! ( ik heb deze zelfde problemen sinds een dag of 5-6 ofzo )

Ik dus ook op alle browsers.
Edge, Chrome en Android/Safari.

Lekker handig weer.

Ik ben wel "blij" dat probleem dus in ieder geval niet bij mij zit!
( ik heb Chrome en Edge gecheckt, inderdaad allebei zelfde probleem )

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:
Skeep zei:

Pff lekker dan, zo blijven we toch bezig, hou dat toch gewoon lekker in 1 topic en geef ook wat feedback ofzo o_O

Nou idd of geef tenminste aan dat je al eerder de vraag had gesteld.

Sorry jullie hebben gelijk. Dat was inderdaad handiger geweest. Ik twijfel nog steeds een beetje wat de verstandigste keuze is voor zo'n laag budget maar ik denk dat ik voor de 206 ga.

Dit is ook wel een mooie206.

https://www.autotrack.nl/a/peugeot-206-benzine-2007-50634787?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

0-c2a34a4b-dc08-415d-bf7f-7273765fc642.jpg

Idsfw zei:
Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:
Skeep zei:

Pff lekker dan, zo blijven we toch bezig, hou dat toch gewoon lekker in 1 topic en geef ook wat feedback ofzo o_O

Nou idd of geef tenminste aan dat je al eerder de vraag had gesteld.

Sorry jullie hebben gelijk. Dat was inderdaad handiger geweest. Ik twijfel nog steeds een beetje wat de verstandigste keuze is voor zo'n laag budget maar ik denk dat ik voor de 206 ga.

(y)

Ja die opmerking zag ik ook maar dat die opmerking was tijdens de laatste APK en de auto heeft wel een nieuwe APK gekregen!
Dus Ja je moet het checken maar ik ging er een beetje vanuit dat het tijdens/na de APK opgelost is!

Een Alfa 147 is wel wat meer auto dan een 206 hoor. 206 is een goedkope B-segment stadsauto, niets voelt robuust en solide. Rijdt vrij basic, dat heeft ook echt wel zijn charme hoor en smaken verschillen. Maar maak eens een proefrit in een 147 en dan in een 206. Kijk wat je zelf fijn vindt. Een 147 voelt solide aan en goed gebouwd. Ik heb een 16V JTD van 2005, dus facelift model. Buiten dat ik hem mooi vindt en die turbo tsunami eraan sleurt als een malle, is hij betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
En het belangrijkst, het rijden is echt genieten.
- Goede wegligging
- Messcherp stuurgedrag zonder nerveus te zijn rechtuit/lange afstanden
- Geen hard onderstel, maar juist vrij zacht en comfortabel
- De beste stoelen die ik ooit heb gehad (1200 km in een dag zonder een centje pijn)
- Ze hebben allemaal airco, cruisecontrol, boordcomputer en elektrische ramen (achter optioneel meen ik)

Alfatex interieur is wat mij betreft de aanrader. Ze zijn er met simpel stof, dat is niets. Leer is ook heel mooi bij Alfa. Maar ik heb de voorkeur voor Alfatex. In tegenstelling tot wat ik verwachtte gaan vlekken er gemakkelijk uit, ze zijn lekker zacht, in de zomer niet heet, in de winter niet koud, je glijdt er niet op, zien er mooi uit en ruiken zelfs lekker :)
Als je geniet van autorijden, of dat graag zou willen, is een 147 de auto. Mooi aanremmen, versnelling terug, een bocht aansnijden, mooie lijn rijden, de grenzen van het onderstel opzoeken, spelen met de balans en eruit accelereren. Een dagelijks ritje wordt ineens iets waar je plezier in hebt.
En het verbaast me hoeveel zo'n 147 kan hebben. Ik rijdt soms als een rally coureur en dat ding geeft geen krimp.
In die prijsklasse bestaat er simpelweg niets leukers, wat ook zo praktisch is. Het feit dat Alfa Romeo wordt gerund door autoliefhebbers in plaats van accountants is natuurlijk precies de reden waarom ze niet aan de massa verkopen en het er zo beroerd voor staat.
Ik heb de afgelopen jaren regelmatig een andere auto erbij gekocht, maar mijn Alfa rijdt toch altijd leuker. Dus ik kan er maar geen afstand van doen.

gerbrandicus zei:
In die prijsklasse bestaat er simpelweg niets leukers, wat ook zo praktisch is. Het feit dat Alfa Romeo wordt gerund door autoliefhebbers in plaats van accountants is natuurlijk precies de reden waarom ze niet aan de massa verkopen en het er zo beroerd voor staat.

Hi, bedankt voor je reactie. Ik vind 147's wel mooi, maar ik wil een benzine voor rond de 1300€. Denk je dat een alfa 147 met 200.000km erop nog goed rijd, of moet er heel veel aan vervangen worden om hem weer in goede staat te krijgen.

Eigenlijk valt of staat dit bij het onderhoud. En of er netjes mee om is gegaan. Een aantal jaren geleden ben ik samen met iemand die graag een Fiat of Alfa Romeo wilde kopen, rond wezen kijken. We kwamen auto's tegen met slechts 80.000 km op de teller maar die technisch in slechte staat waren, zoals vrijwel versleten koppelingen, afgeragde onderstellen, en flinke olie lekkages.

Uiteindelijk kwamen we uit bij een schitterende Alfa 146, volgens het boekje onderhouden, absolute nieuwstaat, erg zuinige eigenaar, maar had al wel ruim 150.000 km gereden. Deze gekocht en probleemloos veel kilometers er bij gereden.

Ik heb later ook naar een Alfa 147 gekeken, de technische staat is vaak heel wisselend, en hangt sterk af van hoe er mee om is gegaan. Er staat ook genoeg afgeragde rommel te koop.

Als ik in een auto plaats neem zie ik aan het interieur al wat voor vlees ik in de kuip heb. Ik zit weleens in auto's die 60K op de teller hebben en eruit zien alsof ze een half miljoen achter de kiezen hebben en die rijden dan ook zo. Mijn Alfa heeft ruim 3 ton op de teller, dat zou je niet zeggen als je het interieur ziet. Bij een auto met een paar ton op de teller zijn in elk geval de kinderziektes eruit.
Elke auto van 15 jaar oud heeft regelmatig iets nodig. Bij mijn Alfa heb ik bijvoorbeeld weleens dingen moeten vervangen als het slangetje van de ruitensproeiers. Gewoon omdat het oud en verdroogd is en op een gegeven moment ging lekken. Raam mechanismes. Kost allemaal de wereld niet en makkelijk zelf te doen.
Bij Peugeot blijf je uitlaten vervangen weet ik helaas uit eigen ervaring en mensen om mij heen. Staan ze om bekend ook. Het is allemaal wat minder hoogwaardig kwaliteit.
Ga gewoon eens met allebei rijden dan snap je meteen wat ik bedoel.

Voor een budget van 1500 verwacht ik niet dat je een 147 gaat vinden welke u top staat is, maar dat je best veel kwijt gaat zijn aan onderhoud. De betere exemplaren staan voor meer dan 4000 te koop. Voor een Alfa zou ik lekker doorsparen voor een goede zodat je ook de juiste Alfa Romeo ervaring ervaart. Voor 1500 euro verwacht dat de slechte naam van Alfa Romeo “bevestigd” gaat worden.

Voor een budget van slechts € 1.600 zou ik vooral naar de technische staat kijken en veel minder naar merk of model.

Voor dit budget is een goede Alfa 147 toch wel een uitdaging. Als alternatief zou je naar een Fiat Stilo 1.6 3 deurs kunnen kijken. De auto had een slechte naam, maar dat kwam vooral door de eerste bouwjaren. Kijk dan naar een uit de laatste bouwjaren zoals 2006 of 2007, de auto was toen duidelijk beter dan zijn reputatie. En goedkoper in aanschaf, verzekering en onderhoud dan de 5 cilinder. De auto is inmiddels vergeten dus goedkoop.

Voor € 1.600 kun je ook een aardige Peugeot 206 of Renault Clio 3 vinden.
Koop er liever een van een oudere man of vrouw die er erg zuinig op geweest, en de auto goed heeft laten onderhouden, met goede A merk banden, dan een exemplaar die bijvoorbeeld verlaagd is en dikke lichtmetalen wielen met goedkope Chinese banden heeft.

Neem ook altijd iemand mee die verstand heeft van auto's, in deze prijsklasse staat ook veel oude rommel.

Probeer in elk merk/type proef te rijden, alleen dan kan je een wel overwogen beslissing maken.

Ikzelf heb 2 weken geleden zo'n Sirion op de kop getikt voor €750. 102 pk op 825kg rijdt erg grappig, dit in combinatie met de te zachte vering en het feit dat het gewoon een koekblik is maakt het een apart autootje. Maar ik ben heel blij met deze aankoop.

Als je een koopt mag je van de volgende 3 punten maar 2 punten kiezen: Mooi, betrouwbaar en goedkoop.

Ik heb voor de laatste 2 gekozen.

Terug
Bovenaan