A
Anoniem
Guest
s velthuis zei:Nog lang niet iedere autoliefhebber wil het onder ogen zien, maar luister en kijk goed naar mensen achter bedrijven als tesla, polestar en rimac. Die snappen het perfect. Het valt me al jaren op dat verreweg de meeste jongeren geen fluit meer geven om auto's. Vraag het een jongere. Het boeit ze niet. En met name die nieuwe fabrikanten die snappen dat feilloos. Sommige oude ook. Auto's worden vervoersoplossingen, gaan meer en meer de kant op van een luxe bus of individuele taxi. En daarvan interesseert ook niemand wat het is. Ik heb nog nooit iemand een taxi voorbij zien lopen om te wachten op een model wat hem meer aanspreekt. Dat auto's niet meer aanspreken wil niet zeggen dat ze verdwijnen. Hun rol is in zekere zin onmisbaar. En daar is mijn vergelijking met een wasmachine dus ooit begonnen: wegwerpprodukt waar niet meer zelf aan gesleuteld wordt, uitgekristalliseerd in vorm, iedereen maakt hetzelfde, merkbeleving en merkerosie gaan er hand in hand, onmisbaar, maar niemand interesseert het verder een zak.
Dat klopt, maar het is ook wel logisch dat het ze niet boeit. In Nederland kan je eigenlijk nergens het potentieel van je auto aanspreken en met name in de randstad hebben jongeren (oa. financieel) andere prioriteiten. Hoeveel kilometer per jaar rijdt de gemiddelde Nederlander nog op echt leuke wegen? Een paar honderd kilometer per jaar misschien?
s velthuis zei:Een schoolvoorbeeld. Zo'n lang persartikel, geen woord over de rijeigenschappen of techniek. Geen woord. Wel over connectiviteit, sharing en de onvermijdelijke veiligheid. Het woord auto komt er niet eens meer in voor. Daarom: breng dit forum onder bij iets als Tweakers. Daar past het binnenkort veel beter
Ik denk dat het ook bijna niet mogelijk is om op andere punten echt onderscheid ten opzichte van de concurrentie te maken. Wegligging, comfort, snelheid etc. zijn minder relevant als je 100 op de cruise control rijdt en waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde bij de concurrent.
Wat me overigens wel erg verbaasd is dat zelfs de autoliefhebber eenheidsworst wil. Neem bijvoorbeeld dit bericht op Autoblog. Tuurlijk zal niet iedereen dit mooi vinden, maar ik denk dat een dergelijke ontwerp enorm leuk voor de diversiteit zou zijn en dat autoliefhebbers zoiets zouden moeten toejuichen, maar ze staan in de rij om het af te keuren. Als zelfs autoliefhebbers niet meer staan te juichen om een onderscheidend voorstel...