Spookforum?

s velthuis zei:
Nog lang niet iedere autoliefhebber wil het onder ogen zien, maar luister en kijk goed naar mensen achter bedrijven als tesla, polestar en rimac. Die snappen het perfect. Het valt me al jaren op dat verreweg de meeste jongeren geen fluit meer geven om auto's. Vraag het een jongere. Het boeit ze niet. En met name die nieuwe fabrikanten die snappen dat feilloos. Sommige oude ook. Auto's worden vervoersoplossingen, gaan meer en meer de kant op van een luxe bus of individuele taxi. En daarvan interesseert ook niemand wat het is. Ik heb nog nooit iemand een taxi voorbij zien lopen om te wachten op een model wat hem meer aanspreekt. Dat auto's niet meer aanspreken wil niet zeggen dat ze verdwijnen. Hun rol is in zekere zin onmisbaar. En daar is mijn vergelijking met een wasmachine dus ooit begonnen: wegwerpprodukt waar niet meer zelf aan gesleuteld wordt, uitgekristalliseerd in vorm, iedereen maakt hetzelfde, merkbeleving en merkerosie gaan er hand in hand, onmisbaar, maar niemand interesseert het verder een zak.

Dat klopt, maar het is ook wel logisch dat het ze niet boeit. In Nederland kan je eigenlijk nergens het potentieel van je auto aanspreken en met name in de randstad hebben jongeren (oa. financieel) andere prioriteiten. Hoeveel kilometer per jaar rijdt de gemiddelde Nederlander nog op echt leuke wegen? Een paar honderd kilometer per jaar misschien?

s velthuis zei:
Een schoolvoorbeeld. Zo'n lang persartikel, geen woord over de rijeigenschappen of techniek. Geen woord. Wel over connectiviteit, sharing en de onvermijdelijke veiligheid. Het woord auto komt er niet eens meer in voor. Daarom: breng dit forum onder bij iets als Tweakers. Daar past het binnenkort veel beter

Ik denk dat het ook bijna niet mogelijk is om op andere punten echt onderscheid ten opzichte van de concurrentie te maken. Wegligging, comfort, snelheid etc. zijn minder relevant als je 100 op de cruise control rijdt en waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde bij de concurrent.
Wat me overigens wel erg verbaasd is dat zelfs de autoliefhebber eenheidsworst wil. Neem bijvoorbeeld dit bericht op Autoblog. Tuurlijk zal niet iedereen dit mooi vinden, maar ik denk dat een dergelijke ontwerp enorm leuk voor de diversiteit zou zijn en dat autoliefhebbers zoiets zouden moeten toejuichen, maar ze staan in de rij om het af te keuren. Als zelfs autoliefhebbers niet meer staan te juichen om een onderscheidend voorstel...

Volgens mij is het ideale recept voor een spookforum dat iedereen het met elkaar eens is. Immers, waar zou je anders nog over moeten discussiëren? En ach, alles gaat nu eenmaal ook naar de klote, valt weinig tegenin te brengen. De grap is dat ik hierboven herhalingen van grofweg dezelfde mijmeringen/overpeinzingen zie. Kennelijk wakkert het enorme verteldrang op bij een aantal forummers.

Ergo, dit forum leeft kennelijk zelfs als er niets meer over is om van mening te verschillen.

Het terug blijven grijpen op wat ooit was is ook een doodlopende weg. Aan de ene kant snap ik het wel, aan de andere kant...

De huidige E klasse vind ik eigenlijk best goed van snit. Beter dan al die andere niet te ontwarren kluwen aan mainstream of niche modellen van Mercedes. Als de BMW5 niet zo'n fraaie auto was, dan zou ik deze E klasse wel als opvolger van mijn huidige auto willen.

DeeTwee zei:
Volgens mij is het ideale recept voor een spookforum dat iedereen het met elkaar eens is. Immers, waar zou je anders nog over moeten discussiëren? En ach, alles gaat nu eenmaal ook naar de klote, valt weinig tegenin te brengen. De grap is dat ik hierboven herhalingen van grofweg dezelfde mijmeringen/overpeinzingen zie. Kennelijk wakkert het enorme verteldrang op bij een aantal forummers.

Ergo, dit forum leeft kennelijk zelfs als er niets meer over is om van mening te verschillen.

Het valt volgens mij wel mee dat iedereen het met elkaar eens is op dit forum en in dit topic wordt gezamenlijk naar een verklaring gezocht voor het afnemen van zowel de populariteit van fora als auto's. Tuurlijk worden dan bepaalde argumenten bevestigd en herhaald. De verteldrang ontstaat volgens mij omdat mensen het jammer vinden dat het hier minder druk is.

Ik hoop trouwens dat je niet echt denkt dat alles naar de klote gaat ;)

Anderson zei:
Het terug blijven grijpen op wat ooit was is ook een doodlopende weg. Aan de ene kant snap ik het wel, aan de andere kant...

De huidige E klasse vind ik eigenlijk best goed van snit. Beter dan al die andere niet te ontwarren kluwen aan mainstream of niche modellen van Mercedes. Als de BMW5 niet zo'n fraaie auto was, dan zou ik deze E klasse wel als opvolger van mijn huidige auto willen.

Mee eens, maar mijn punt was dat ik had verwacht dat meer diversiteit wel gewaardeerd zou worden door liefhebbers, maar dat lijkt toch niet zo te zijn.

R W xxx zei:
Rijeigenschappen boeien ook niet zo in een steeds drukker wordende omgeving. NL is klein genoeg om in zijn geheel te ondermetroën, zelfs DE begint in te zien dat snelheidslimietloosheid niet meer zo lekker wil, Volvo gaat zijn auto's op 180kmh begrenzen enz. Er blijft comfort over, daar valt nog wat verschil in te maken evt.

Eens. Zoals citroen nu de C5 Aircross in de markt zet is best slim in mijn ogen.

Timd zei:
Het valt volgens mij wel mee dat iedereen het met elkaar eens is op dit forum en in dit topic wordt gezamenlijk naar een verklaring gezocht voor het afnemen van zowel de populariteit van fora als auto's. Tuurlijk worden dan bepaalde argumenten bevestigd en herhaald. De verteldrang ontstaat volgens mij omdat mensen het jammer vinden dat het hier minder druk is.
Oh, er is zat oneensheid op dit forum. Het viel me op dat uitgerekend in dit topic dat veel minder leek te zijn, en dat er toch veel input is.

Timd zei:
Ik hoop trouwens dat je niet echt denkt dat alles naar de klote gaat ;)
Afhankelijk van de termijn waar we naar kijken ben ik daar toch redelijk van overtuigd ;)

Timd zei:
er r

Ik denk dat het ook bijna niet mogelijk is om op andere punten echt onderscheid ten opzichte van de concurrentie te maken. Wegligging, comfort, snelheid etc. zijn minder relevant als je 100 op de cruise control rijdt en waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde bij de concurrent.
Wat me overigens wel erg verbaasd is dat zelfs de autoliefhebber eenheidsworst wil. Neem bijvoorbeeld dit bericht op Autoblog. Tuurlijk zal niet iedereen dit mooi vinden, maar ik denk dat een dergelijke ontwerp enorm leuk voor de diversiteit zou zijn en dat autoliefhebbers zoiets zouden moeten toejuichen, maar ze staan in de rij om het af te keuren. Als zelfs autoliefhebbers niet meer staan te juichen om een onderscheidend voorstel...

Inderdaad. Dat was wat ik ooit bedoelde met 'er zijn te weinig multipla's op de weg.' iedere autoliefhebber zou zoiets als de multipla moeten omarmen, ook als je hem verschrikkelijk vindt.

Nou, de quasi retro Mercedes sedan op autoblog is toch ook niet veel meer dan een gewone sedan? Met wat stijlelementen die teruggrijpen op of refereren aan het verleden. Er is weinig toegevoegde diversiteit aan te ontdekken. Dat hoeft ook niet perse. De huidige E klasse is herkenbaar als Mercedes.

Wat ik in ieder geval zou waarderen is een poging van merken om de eigen modellen meer model-eigen te maken. Dus niet alle variaties en niches met exact dezelfde generatie stijl kenmerken, om een "familiegevoel" te creëren. Dat is de bloedarmoede van de laatste 20 jaar. Als je er niet heel strak in de materie zit zou je een A3 sedan gewoon voor een A4 aanzien. Ik heb het idee dat dit bij Aziatische merken veel minder het geval is. Maar die krijgen dan weer continue kritiek van de "echte autoliefhebbers" op fora als deze dat ze geen consistente snit hebben.

Tja, "you can't have it both ways".

s velthuis zei:
Timd zei:
er r

Inderdaad. Dat was wat ik ooit bedoelde met 'er zijn te weinig multipla's op de weg.' iedere autoliefhebber zou zoiets als de multipla moeten omarmen, ook als je hem verschrikkelijk vindt.

alleen vanwege het afwijkende? Hmm, nee. Die E-klasse is ook verschrikkelijk overigens, prima als het een Royce was geweest. Dit is ook vooral mijn probleem met veel tegenwoordige ontwerpen, het is gewoon niet mijn smaak. Daar verandert een opleukpoging niet zoveel aan. Dan mag het nog zo briljant rijden of zo fantastisch betrouwbaar zijn, ik kan er meestal niet warm van worden. Lang geleden dat ik kriebel aan de hebklier kreeg.

Edit; wow, eens met Anderson, het kan verkeren :)

Ik zal wel geen autoliefhebber zijn, want die E-klasse shop kan ik ook niet waarderen.
Ik heb weinig met de W114, ik had liever een W124 of W210 als uitgangspunt gezien. Verder ook niet echt een goede shop naar mijn idee.

Wat dit forum betreft, het zal een combinatie van hierboven al genoemde factoren zijn. Ik ben in ieder geval blij dat die spambeveiliging eraf is en ik kijk nog altijd graag in de wat zag jij voor bijzonders/te koop topics.

Voor nieuws kijk ik eigenlijk nauwelijks op het forum, de homepagina is tegenwoordig al redelijk actueel wat dat betreft. Ik zie in de reacties daar ook hele andere namen dan op het forum. Autoweek zou een betere link daartussen kunnen creëren.

Ik zal dan ook geen autoliefhebber zijn. De hierboven genoemde Multipla vind ik verschrikkelijk. Qua uiterlijk sowieso maar 6 smalle zitplaatsen.... Leuke gimmick maar blijkbaar niet handig. Welgeteld 1x nagedaan....

Muurbloemen als Subaru, Honda heb ik ook niet veel mee.

Anderson zei:
Nou, de quasi retro Mercedes sedan op autoblog is toch ook niet veel meer dan een gewone sedan? Met wat stijlelementen die teruggrijpen op of refereren aan het verleden. Er is weinig toegevoegde diversiteit aan te ontdekken. Dat hoeft ook niet perse. De huidige E klasse is herkenbaar als Mercedes.

Wat ik in ieder geval zou waarderen is een poging van merken om de eigen modellen meer model-eigen te maken. Dus niet alle variaties en niches met exact dezelfde generatie stijl kenmerken, om een "familiegevoel" te creëren. Dat is de bloedarmoede van de laatste 20 jaar. Als je er niet heel strak in de materie zit zou je een A3 sedan gewoon voor een A4 aanzien. Ik heb het idee dat dit bij Aziatische merken veel minder het geval is. Maar die krijgen dan weer continue kritiek van de "echte autoliefhebbers" op fora als deze dat ze geen consistente snit hebben.

Tja, "you can't have it both ways".

Hij is niet baanbrekend vernieuwend, maar wel onderscheidender dan de gemiddelde sedan. Het is toch vooral mooi dat een jonge ontwerper een (behoorlijk professioneel ogend) eerbetoon ontwerpt aan de oude E-klasse? Het straalt naar mijn idee uit dat het een ontwerp van een liefhebber is en het roept een reactie uit, alleen dat maakt de poging volgens mij al het waarderen waard, los van het esthetische oordeel. Commercieel is dit natuurlijk een hopeloze poging, maar dat is vermoedelijk het doel ook niet.
Aansluitend op het tweede deel van je verhaal, zou het puur als liefhebber niet veel interessanter zijn als Mercedes een totaal afwijkend model (bijvoorbeeld zoals deze poging) zou toevoegen aan het gamma, in plaats van de zoveelste GLA, CLS, CLA of welke andere niche model met vrijwel dezelfde styling dan ook? Het is precies wat je zegt, een A3 sedan is totaal niet interessant omdat het een kleine A4 is, en je van te voren al weet dat dit het geval zal zijn.

Overigens heeft volgens mij niemand gezegd dat iemand geen liefhebber is als ze een Multipla of deze Mercedes niet kunnen waarderen ;)

s velthuis zei:
citroen ami concept

Een schoolvoorbeeld. Zo'n lang persartikel, geen woord over de rijeigenschappen of techniek. Geen woord. Wel over connectiviteit, sharing en de onvermijdelijke veiligheid. (..)

Tja, rij-eigenschappen (in de traditionele zin van het woord) lijken mij met max 45 km/h ook niet zo van belang. ;)

Verder lees ik in dat artikel toch best wel wat autotechniek: er wordt over de portieren gesproken, bumperdelen, dorpels. Alles in symmetrie, iets dat best belangrijk is bij autovormgeving, als ik commentatoren hier soms lees. :p

Dat er veel over connectiviteit wordt gesproken vind ik niet vreemd, aangezien de auto mede als deelauto in de markt gezet moet worden, indien het de concept fase overleeft.
In de huidige tijd maakt software nou eenmaal een groot deel van de autotechniek uit en dat wordt steeds meer, vrees ik.

Timd zei:
s velthuis zei:
Nog lang niet iedere autoliefhebber wil het onder ogen zien, maar luister en kijk goed naar mensen achter bedrijven als tesla, polestar en rimac. Die snappen het perfect. Het valt me al jaren op dat verreweg de meeste jongeren geen fluit meer geven om auto's. Vraag het een jongere. Het boeit ze niet. En met name die nieuwe fabrikanten die snappen dat feilloos. Sommige oude ook. Auto's worden vervoersoplossingen, gaan meer en meer de kant op van een luxe bus of individuele taxi. En daarvan interesseert ook niemand wat het is. Ik heb nog nooit iemand een taxi voorbij zien lopen om te wachten op een model wat hem meer aanspreekt. Dat auto's niet meer aanspreken wil niet zeggen dat ze verdwijnen. Hun rol is in zekere zin onmisbaar. En daar is mijn vergelijking met een wasmachine dus ooit begonnen: wegwerpprodukt waar niet meer zelf aan gesleuteld wordt, uitgekristalliseerd in vorm, iedereen maakt hetzelfde, merkbeleving en merkerosie gaan er hand in hand, onmisbaar, maar niemand interesseert het verder een zak.

Dat klopt, maar het is ook wel logisch dat het ze niet boeit. In Nederland kan je eigenlijk nergens het potentieel van je auto aanspreken en met name in de randstad hebben jongeren (oa. financieel) andere prioriteiten. Hoeveel kilometer per jaar rijdt de gemiddelde Nederlander nog op echt leuke wegen? Een paar honderd kilometer per jaar misschien?

Mijn eerste automobiel was een echte Opel Kadett C 1.2 N met 45 dooie werkpaarden onder de kap. Ik reed met dat ding vrijwel altijd vol gas (hij reed max 140 ~ 150 km/uur) en de politie keek toen nog nauwelijks naar snelheid. Toch was dit voertuig al zo snel dat het sociaal tegen het onacceptabele aan zat en de norm qua snelheid is sindsdien alleen maar omlaag geschroefd.
Met andere woorden: Die standaard crisisuitvoering van een Kadett uit het bouwjaar 1973 was al sneller dan noodzakelijk. Een moderne crisisauto loopt makkelijk sneller en als we het over een 'normale middenklasser' hebben is 200 km/uur 'nogal sloom' (Een Kadett was ooit een kleine middenklasser).

Bovendien, in die jaren waren auto's met regelmaat stuk. Er waren modellen die bijna standaard met ANWB pechhulp geleverd werden en er waren exemplaren die je vooral niet 'koud op de staart moest trappen'. Andere modellen hadden geen tijger in de tank maar een gat en er waren zelfs modellen waar de doorsnee monteur niet blij van werd als zo'n ding de garage in kwam. Ik noem maar een BL Mini met zijn afwijkende Engelse schroefdraad wat gegarandeerd stuk gedraaid was.

Het verhaal dat jongeren zich niet meer interesseren in auto's herken ik ook. Als ik merk hoe mijn dochter over auto's denkt, vind ik het af en toe gewoon jammer dat ik ze een goede auto gegeven heb. De buurjongen achter ons rijdt zijn auto zo vaak in de prak dat hij de plaatwerker beter kent dan de monteur. Hij heeft nu maar een verse botsdoos gekocht, de plaatwerker vond het niet meer verantwoord weer een verse motorkap te monteren.

Het interesseert hem gewoonweg niet. "Het is een auto en die is gemaakt om overal tegenaan te botsen. Dan had hij maar een broodtrommel moeten worden"

Dan ken ik toch andere jongeren dan jullie (Ik hoor er zelf nog net bij :p )

Ken genoeg jongeren die auto's nog wel interessant vinden, vaak kopen ze een niet al te jonge auto die ze naar hun smaak aanpassen (en soms ook nog een beetje kietelen)

Verder komt er afentoe nog best een mooie auto op de markt (geen SUF), maar daar verlies ik persoonlijk alle interesse weer in door het achterlijke software pakket dat mij het rijden uit handen neemt.... :(

R W xxx zei:
Edit; wow, eens met Anderson, het kan verkeren :)
We worden allemaal ouder... en wijzer. Ofzo. Iets. :p ;)

Timd zei:
Aansluitend op het tweede deel van je verhaal, zou het puur als liefhebber niet veel interessanter zijn als Mercedes een totaal afwijkend model (bijvoorbeeld zoals deze poging) zou toevoegen aan het gamma, in plaats van de zoveelste GLA, CLS, CLA of welke andere niche model met vrijwel dezelfde styling dan ook?
Extra toevoegen lijkt me overbodig. Ontwerp de modellen met een veel eigener stijl identiteit. Een BMW i3 is iets geheel anders dan waar de rest van BMW het mee moet doen. De i4 is ten opzichte van de i3 ook geheel anders. Waarom kan dat ineens wel bij de elektra modellen?

Lycan Capri zei:
Dan ken ik toch andere jongeren dan jullie (Ik hoor er zelf nog net bij :p )

Ken genoeg jongeren die auto's nog wel interessant vinden, vaak kopen ze een niet al te jonge auto die ze naar hun smaak aanpassen (en soms ook nog een beetje kietelen)

Verder komt er afentoe nog best een mooie auto op de markt (geen SUF), maar daar verlies ik persoonlijk alle interesse weer in door het achterlijke software pakket dat mij het rijden uit handen neemt.... :(

Ze zijn er echt nog wel. De tunerboys met hun Civicjes en Polloos die geen enkele drempel meer over kunnen. De brulpijpbrigade die onder het snelwegviaduct opsnijden over hun avonturen met het andere geslacht en de sterke arm.
Maar in mijn tijd deed iedere jongeman dat. Het begon met een Puch, Kreidler, Zundapp of Yamaha en daarna werd het een Opel of Volkswagen. Extra lampen op de hoedenplank, een radio inbouwen waar de ontwerper nooit gedacht had aan een radio, de ventilator elektrisch maken, de cilinderkop flowen, andere schokdempers, brede banden en al dat gesnor.
Tegenwoordig hangen er een tiental bij een paar blingbling auto's en de rest is elders. Ik weet nog dat ik met mijn C-Kadett (toen de ultieme gewone werkmansauto) bij de halve school de blits kon maken met mijn sloop-BMW-drie-wieltjes van pisbakkenijzer. Een maat van mij had een AMC Matador (waarvoor hij echt moest sparen voor de benzine om een paar kilometer te kunnen rijden)... dat was pas te wauw. Een op een emmer en een dikke V8 in het vooronder, dat zag je alleen in de film.
Tegenwoordig: als de kinderen van een vriend van mij het aanbod krijgen om met de Alfa GTV6 van pa te gaan rijden, klinkt het "Nee, ik neem mijn eigen Getz wel".

rke zei:
Tegenwoordig: als de kinderen van een vriend van mij het aanbod krijgen om met de Alfa GTV6 van pa te gaan rijden, klinkt het "Nee, ik neem mijn eigen Getz wel".

Vind je 't gek?
Met die Getz halen ze wel hun bestemming zonder tussenkomst van de pechhulp onderweg :p

British Racing Green zei:
rke zei:

Vind je 't gek?
Met die Getz halen ze wel hun bestemming zonder tussenkomst van de pechhulp onderweg :p

Saai, he?

Wat moet je over zo'n tocht vertellen?
We gingen weg om 10:00 uur, we kwamen aan om 12:00 uur, we hebben gemiddeld 80 km/uur gereden en de buitentemperatuur was 15 graden waar we vertrokken en 16 graden waar we aankwamen...
He, mijn toehoorders zijn in slaap gedommeld.....

s velthuis zei:
Dealers, proefritten en carconfigurators zijn ook van die relikwieën die gaan verdwijnen.

Dealers zullen een transformatie moeten ondergaan inderdaad. Zeker als mobiliteit als een service (of MAAS als je het verengelst om het hip te maken) echt doorzet. Zal afhangen mede van de beprijzing van auto's in de toekomst en dan vooral zaken als autobezit en rekening rijden.

MLL zei:
Sjon77 zei:
Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:
Over een jaar bestaat dit forum niet meer, mark my words...
Done :)
1k0.jpg

:D :D :D
Eén jaar later => we zijn er nog ! :D

Terug
Bovenaan