Spookforum?

Ik ben als sinds 2001 actief op het forum, vind het nog steeds leuk om mee te lezen. Zelf post ik wel minder dan voorheen. Erg jammer dat oude topics zijn verdwenen, maar ook dat Photobucket veranderd is, waardoor bijvoorbeeld het hele opknaptraject van mijn GTI niet meer terug te zien is.

Oja, en die code is &%^@$

Hahaha, dat zou wel eens kunnen Carkiller!;)

Ik merk het ook heel sterk dat het hier lang zo druk niet meer is.
Ik zat vooral in de periode 2006-2010 veel op het forum. Erg leuke tijd. Veel reacties en ook redelijk wat kennis! Nu merk ik dat bijvoorbeeld op het mijn auto gedeelte dat er veel minder gereageerd wordt.

Ik denk dat wij als actievere forummers een uitstervend ras analoge autoliefhebbers zijn;)

Ik verlies wat interesse in het hele nieuwe spul, dat terwijl ik jaren geleden echt alles uit mijn hoofd wist, tot aan de meest onzinnige details toe;)

Ik blijf hier nog wel even rondstruinen hoor!

Er waren een paar jaar geleden zoveel leuke Mijn Auto topics. Ik vond de topics van Braadslee ook erg mooi, maar helaas gepermbanned... Veel smaakmakers zijn weg. Mja, ook technisch goede fora zoals FOK! lopen leeg. Sign of the times.

Jullie houden het spookforum vooral zelf in de hand. Er zijn twee grote autoshows en bijna niemand reageert op die topics. Ik als autoliefhebber ben juist dan helemaal enthousiast over de nieuwsstroom die volgt. Forum lijkt meer voor leaserijders en 3e hands autobezitters te zijn geworden.

Twee grote autoshows met modellen die toch niet naar Europa komen...
Eerlijk gezegd, wat zou ik in die topics reageren???

MattCurlew zei:
Jullie houden het spookforum vooral zelf in de hand. Er zijn twee grote autoshows en bijna niemand reageert op die topics. Ik als autoliefhebber ben juist dan helemaal enthousiast over de nieuwsstroom die volgt. Forum lijkt meer voor leaserijders en 3e hands autobezitters te zijn geworden.
Omdat dat jouw liefhebberij is moeten wij dat ook vinden? Prima dat jij de moeite neemt om al die nieuwe auto's te plaatsen maar mijn interesse heeft het slechts sporadisch. Ik zal alleen reageren in de topics die ik interessant genoeg vind of als ik vind dat ik wat te melden heb. Ik zit hier niet om jou aan likes te helpen.

Ik sluit me in dat opzicht aan bij Blue. Vroeger wist ik alle prijzen en types uit mijn hoofd en zat ik iedere 2 weken voor de brievenbus te wachten tot de Autovisie:) binnenkwam. Nu ligt er een stapel van een half jaar aan ongeopende Autovisies in de lectuurbak. Ik vergeet hem eigenlijk iedere keer weer op te zeggen. Ik weet nu echt al die prijzen en types niet meer op de paar merken na die mijn interesse nog hebben. Ben wat dat betreft blijven hangen en vind oldtimers en youngtimers veel interessanter.

Ik sluit me in dat opzicht aan bij Blue. Vroeger wist ik alle prijzen en types uit mijn hoofd en zat ik iedere 2 weken voor de brievenbus te wachten tot de Autovisie binnenkwam. Nu ligt er een stapel van een half jaar aan ongeopende Autovisies in de lectuurbak. Ik vergeet hem eigenlijk iedere keer weer op te zeggen. Ik weet nu echt al die prijzen en types niet meer op de paar merken na die mijn interesse nog hebben. Ben wat dat betreft blijven hangen en vind oldtimers en youngtimers veel interessanter.

Dat is echt zooo herkenbaar (afgezien van het feit dat ik het abo op AV wel heb opgezegd ;).) Zal de leeftijd wel zijn, denk ik dan maar.

michel1975 zei:
MattCurlew zei:
Omdat dat jouw liefhebberij is moeten wij dat ook vinden? Prima dat jij de moeite neemt om al die nieuwe auto's te plaatsen maar mijn interesse heeft het slechts sporadisch. Ik zal alleen reageren in de topics die ik interessant genoeg vind of als ik vind dat ik wat te melden heb. Ik zit hier niet om jou aan likes te helpen.

Ik sluit me in dat opzicht aan bij Blue. Vroeger wist ik alle prijzen en types uit mijn hoofd en zat ik iedere 2 weken voor de brievenbus te wachten tot de Autovisie:) binnenkwam. Nu ligt er een stapel van een half jaar aan ongeopende Autovisies in de lectuurbak. Ik vergeet hem eigenlijk iedere keer weer op te zeggen. Ik weet nu echt al die prijzen en types niet meer op de paar merken na die mijn interesse nog hebben. Ben wat dat betreft blijven hangen en vind oldtimers en youngtimers veel interessanter.

Hier nog zo een.

Toen ik een klein aapje was, herkende ik iedere auto. Laatst vroeg mijn dochter aan mij welke auto er voor ons reed (zij vond hem wel leuk) en ik schold het ding uit voor een Opel Karl. Helaas zat er op de stijl bij de achterruit een embleempje waarop "Adam" stond.

Auto's zijn steeds meer eenheidsworst. De Volvo lijkt op de Ford, de VAG producten kan je alleen nog van elkaar onderscheiden als je het plastic frommeltje in de gril kan zien en als er toevallig een Fiat naast rijdt, scheld je die Fiat ook voor een Volksfiets uit.
Mag het een onsje meer zijn en wil de kleine ook een plakje?

Het is het gevolg van steeds verbeteren, dat weet ik.
Het is juist het onvolmaakte van de oude machines wat maakte dat er veel over te babbelen was. Tegenwoordig is het allemaal goed bruikbaar en het levert net zo veel spraakstof op als de nieuwste hamer van Gedore (als die toevallig ook hamers maakt).

Ik ben dus ook een liefhebber van het oude, roestende pisbakkenstaal. De onvolmaakte oliekachel in dik blik met een glimmende ster op de kap, de reutelende boxer achter in een half volkspaasei, de koektrommelvorm van een Japans fijngeslepen motorblok, de superieure fauteuils in een roestig Frans kippenhok...
Dat zijn de mooie onderwerpen, dat heeft meer mijn interesse dan het zoveelste niet-opletten-speeltje in een Zweeds-Duits-Amerikaans-Chinees-Belgische designdoos.

Laatst vroeg mijn dochter aan mij welke auto er voor ons reed (zij vond hem wel leuk) en ik schold het ding uit voor een Opel Karl. Helaas zat er op de stijl bij de achterruit een embleempje waarop "Adam" stond.

Dat zijn toch wel twee behoorlijk verschillende modellen hoor.:T

Bij de vraag van je dochter hadden alle alarmbellen moeten afgaan.
Een Karl is een budgetdoosje, voor oude zakken zoals wij,
een Adam werd bewust hip in de markt gezet voor youngsters.
Dus als zij hem wel leuk vond, dan kon dat eigenlijk per definitie geen Karl zijn ;)

British Racing Green zei:
Bij de vraag van je dochter hadden alle alarmbellen moeten afgaan.
Een Karl is een budgetdoosje, voor oude zakken zoals wij,
een Adam werd bewust hip in de markt gezet voor youngsters.
Dus als zij hem wel leuk vond, dan kon dat eigenlijk per definitie geen Karl zijn ;)

Het is een klein Opeltje... geen alarmbel.

michel1975 zei:
.... Ik weet nu echt al die prijzen en types niet meer op de paar merken na die mijn interesse nog hebben. Ben wat dat betreft blijven hangen en vind oldtimers en youngtimers veel interessanter.

yup, nieuwe auto;s boeien me eigenlijk helemaal niks meer. Porsche vind ik nog wel leuk, maar die komen ook met 30+ uitvoeringen van bijv. de 911.
Vroeger was een nieuwe auto ook nog speciaal, met allerlei verschillende motoren. Nu heb je vaak maar 1 motor, die software matig zorgt dat je verschillende uitvoeringen van een auto hebt.

Jemig. Straks gaan jullie nog het woord wasmachine in de mond nemen... Pas maar op, voor je het weet heb je alle drie de forumleden over de flos.

MattCurlew zei:
Forum lijkt meer voor leaserijders en 3e hands autobezitters te zijn geworden.

En jij bent zelf de uitzondering die de regel bevestigt? Mijn excuses dat ik geen gloednieuwe auto, betaald uit eigen zak rij :rolleyes: Maar de hokken waarop/waarin ik me verplaats zijn wel 100% van mezelf en niet van mijnheer Rabo, dat vind ik zelf belangrijker dan de jaloerse blikken van m'n buurman. En het is al vaak gezegd maar ik zou, op uitzondering van een paar onbetaalbare topmodellen/exoten, serieus niet eens weten welke gloednieuwe auto ik aan zou moeten schaffen; 99% van de huidige modellen boeien me echt bar weinig.

MattCurlew zei:

Je kunt constateren dat er minder wordt gereageerd op topics waarin het autonieuws wordt besproken, maar als je tegelijkertijd sneert naar autoliefhebbers met andere voorkeuren denk ik niet dat je ineens een kanonnade aan medelevende reacties uitlokt, laat staan dat mensen de moeite nemen om een reactie achter te laten in de desbetreffende topics. Denk ik hoor. :)

Zadelsnuiver zei:
MattCurlew zei:
Forum lijkt meer voor leaserijders en 3e hands autobezitters te zijn geworden.

En jij bent zelf de uitzondering die de regel bevestigt? Mijn excuses dat ik geen gloednieuwe auto, betaald uit eigen zak rij :rolleyes: Maar de hokken waarop/waarin ik me verplaats zijn wel 100% van mezelf en niet van mijnheer Rabo, dat vind ik zelf belangrijker dan de jaloerse blikken van m'n buurman. En het is al vaak gezegd maar ik zou, op uitzondering van een paar onbetaalbare topmodellen/exoten, serieus niet eens weten welke gloednieuwe auto ik aan zou moeten schaffen; 99% van de huidige modellen boeien me echt bar weinig.
Tja ik heb wel een nieuwe, zelf betaald, nota bene (mede) middels een adviestopic alhier verkregen. Daar heb ik jou ook niet gezien Matt. En heb je dan wat nieuws, dan wordt’ie hierboven aangezien voor een Volvo :T

MattCurlew zei:
3e hands? Mocht ik willen. Maak daar maar 7e hands van :T Maar 7e hands of niet - ik geniet er wel van. Elke dag weer. Lijkt me geen onbelangrijk onderdeel van de liefhebberij.

En eerlijk gezegd: veel nieuwe modellen interesseren me niet. Het lijkt allemaal steeds meer op elkaar, en daarvoor ben ik geen autoliefhebber. Er zijn uitzonderingen (zoals een Alpine of de nieuwe 208) maar het leeuwendeel laat ik met liefde aan me voorbijgaan. Doe me dan maar iemand met een 3e hands "hok" waar diegene wél zijn passie en enthousiasme in kwijt kan.

Tijden veranderen. Reikhalzend naar de vrijdag uitkijken als je favoriete autoblad door de brievenbus zou vallen.. in mooi cellofaan.. dat is niet meer.
Je krijgt nu gewoon, indien gewenst, een notificatie dat er een nieuwe video voor je klaarstaat;)

De jeugd staat op straat in luxe wijken de duurste auto's op de plaat vast te leggen.. dat zag je vroeger niet, die massaliteit.

In de jaren '80, '90 wist ik wel zo ongeveer precies welke leeftijd een auto had aan de hand van de nummerplaat..
Nu? Mondjesmaat een voorzichtige schatting.. want er is zo kort op elkaar gewisseld van sidecodes naar mijn mening..

Ik ben nog wel geïnteresseerd in het hedendaagse autonieuws en ben ook altijd blij als de nieuwe AV weer op de mat valt. Alleen krijg ik het niet voor elkaar me te interesseren vooor al dat EV-geneuzel. Dus die interesse zal eerdaags ook wel vervliegen of zich bijstellen.

Ik ben ook blij met de geplaatste foto's mbt nieuwe modellen (al kan ik doorgaans niet zo veel met het nieuws uit Azië wat toch niet onze kant op komt). Echter, wat voor zinvols valt er op te reageren? Ik doe het wel hoor, maar bijdragen op de adviesvragen zijn denk ik wat nuttiger dan een 'ik vind 'm mooi/lelijk' bij een nieuw model.

DeeTwee zei:
dan een 'ik vind 'm mooi/lelijk' bij een nieuw model.

En zodra er bij een nieuw gepresenteerd model geen nieuwe info meer bekend wordt of er weinig mensen hier zijn die daadwerkelijk zo'n ding bestellen houdt de discussie daar ook wel zo'n beetje op. En "mooi" of "lelijk" zijn dan nog termen voor modellen die een beetje spraakmakend zijn. Voor de zoveelste mid-compacte crossoverdinges met inwisselbaar familiegezicht die een of ander gaatje moet vullen heb ik een dergelijke uitgespoken mening vaak niet. Lelijk is het nooit echt maar het wekt aan de andere kant ook 0 begeerte op....

Rutger DC zei:
MattCurlew zei:

Je kunt constateren dat er minder wordt gereageerd op topics waarin het autonieuws wordt besproken, maar als je tegelijkertijd sneert naar autoliefhebbers met andere voorkeuren denk ik niet dat je ineens een kanonnade aan medelevende reacties uitlokt, laat staan dat mensen de moeite nemen om een reactie achter te laten in de desbetreffende topics. Denk ik hoor. :)
Daarnaast het een sluit het ander niet uit. Een leaserijder kan ook gewoon een liefhebber zijn. Evenals iemand met een 3e hands. Ik heb beiden:). Maar in jouw ogen is dus alleen iemand die een nieuwe auto koopt een liefhebber?

Timo zei:
MattCurlew zei:
3e hands? Mocht ik willen. Maak daar maar 7e hands van :T Maar 7e hands of niet - ik geniet er wel van. Elke dag weer. Lijkt me geen onbelangrijk onderdeel van de liefhebberij.

En eerlijk gezegd: veel nieuwe modellen interesseren me niet. Het lijkt allemaal steeds meer op elkaar, en daarvoor ben ik geen autoliefhebber. Er zijn uitzonderingen (zoals een Alpine of de nieuwe 208) maar het leeuwendeel laat ik met liefde aan me voorbijgaan. Doe me dan maar iemand met een 3e hands "hok" waar diegene wél zijn passie en enthousiasme in kwijt kan.

kom maar eens kijken en rijden dan in Hengelo :p(y)

Autoblog heeft een aantal video's vanuit Shanghai, maar een video van een V40 trekt veel meer kijkers. 7 video's van een autoshow lijkt me ook overkill, net als de vele topics hier.

mYf0Hx8.jpg

michel1975 zei:
Rutger DC zei:
MattCurlew zei:

Daarnaast het een sluit het ander niet uit. Een leaserijder kan ook gewoon een liefhebber zijn. Evenals iemand met een 3e hands. Ik heb beiden:). Maar in jouw ogen is dus alleen iemand die een nieuwe auto koopt een liefhebber?

Ik denk dat een echte liefhebber vaker een oudere auto heeft met eventueel een nieuwere voor dagelijks gebruik.
Natuurlijk kun je ook liefhebber zijn helemaal zonder auto. De ene liefhebber leest graag over auto's de andere wil er in rijden of iets bijzonders bezitten.
Mensen verschillen, mooi hè?

haarr zei:
michel1975 zei:
Rutger DC zei:
MattCurlew zei:

Ik denk dat een echte liefhebber vaker een oudere auto heeft met eventueel een nieuwere voor dagelijks gebruik.
Natuurlijk kun je ook liefhebber zijn helemaal zonder auto. De ene liefhebber leest graag over auto's de andere wil er in rijden of iets bijzonders bezitten.
Mensen verschillen, mooi hè?
Helemaal mee eens. Het kan ook gewoon puur een centenkwestie zijn. Als ik alleen geld zou hebben voor 1 auto zou het toch het leasegebakkie worden. Niet dat ik wat met die PHEV heb maar daar past het hele gezin in.

michel1975 zei:
Rutger DC zei:
MattCurlew zei:

Nee dat maak jij ervan. Ik word ook nog steeds warm van een oude(re) auto

D Elzinga zei:
DeeTwee zei:

En zodra er bij een nieuw gepresenteerd model geen nieuwe info meer bekend wordt of er weinig mensen hier zijn die daadwerkelijk zo'n ding bestellen houdt de discussie daar ook wel zo'n beetje op. En "mooi" of "lelijk" zijn dan nog termen voor modellen die een beetje spraakmakend zijn. Voor de zoveelste mid-compacte crossoverdinges met inwisselbaar familiegezicht die een of ander gaatje moet vullen heb ik een dergelijke uitgespoken mening vaak niet. Lelijk is het nooit echt maar het wekt aan de andere kant ook 0 begeerte op....

Dat argument lees ik vaker maar op de homepage kan het blijkbaar wel. Juist het delen van je mening hoort er een beetje bij. Komen ook genoeg interessanter discussies (waar een forum voor bedoeld is) uit voort. Maar vind het gewoon frappant dat mensen klagen over een spookforum maar het ondertussen zelf in stand houden.

MattCurlew zei:
D Elzinga zei:
DeeTwee zei:

Dat argument lees ik vaker maar op de homepage kan het blijkbaar wel. Juist het delen van je mening hoort er een beetje bij. Komen ook genoeg interessanter discussies (waar een forum voor bedoeld is) uit voort. Maar vind het gewoon frappant dat mensen klagen over een spookforum maar het ondertussen zelf in stand houden.
Nee jij stelt dat wij het in stand houden omdat we niet op de nieuwe auto topics reageren. Volgens mij zijn de mensen die hier reageren gewoon aanwezig en reageren die op de topics die wel hun interesse hebben.

Yep voornamelijk topics over nieuwe (lease)auto's of oude auto's. Klopt het dus toch wat ik eerder zei ;)

MattCurlew zei:
Yep voornamelijk topics over nieuwe (lease)auto's of oude auto's. Klopt het dus toch wat ik eerder zei ;)
Je kan je naam wel veranderen maar je blijft een rare vogel. Dit is wel een hele vreemde manier van je eigen gelijk beredeneren. Ik denk dat het gros dat hier zit, al jaren actief is en in variërende topics reageert. Maar om het simpele feit dat we jouw topics niet interessant vinden vind jij dat een reden om daar dan over te oordelen. Aparte manier van wensdenken.

Nou, de nieuwe auto's die in Japan, China of de VS uitkomen hebben inderdaad mijn interesse niet.

MattCurlew zei:

De frontpage lijkt me niet zo'n best voorbeeld. Ja, daar wordt meer gereageerd dan hier maar de reacties bestaan voor een niet onaanzienlijk deel uit trolls, fake profielen, anti-vaggers, anti-fransozen, en andere mensen met een gefrustreerde subjectieve agenda. Dan liever rustiger maar gemiddeld wat doordachtere posts. Er bestaat ook nog zoiets als kwaliteit van posts en dat is imo belangrijker dan kwantiteit. Kan wel in alle nieuwe auto-topics gaan reageren met "lelijk", "mooi" of "lekker boeiend" en daarmee gaan het aantal posts in absolute zin omhoog, maar wordt het forum daar fijner van? Wat mij betreft niet.

michel1975 zei:
MattCurlew zei:
Je kan je naam wel veranderen maar je blijft een rare vogel. Dit is wel een hele vreemde manier van je eigen gelijk beredeneren. Ik denk dat het gros dat hier zit, al jaren actief is en in variërende topics reageert. Maar om het simpele feit dat we jouw topics niet interessant vinden vind jij dat een reden om daar dan over te oordelen. Aparte manier van wensdenken.

Dit is niet de eerste keer dat 'ie huilie huilie komt doen omdat men niet in zijn topics reageert; hij heeft er zelfs een (surprise surprise) apart topic voor aangemaakt.

Gast, als mensen het niet interessant vinden is het niet hun schuld maar betekent het gewoon dat wat je doet niet in lijn ligt met wat men hier graag ziet. Beetje vreemd om het dan op anderen af te schuiven. Een zwaar iedereen is gek behalve ik gevoel krijg ik er bij.

MattCurlew zei:
Jullie houden het spookforum vooral zelf in de hand. Er zijn twee grote autoshows en bijna niemand reageert op die topics. Ik als autoliefhebber ben juist dan helemaal enthousiast over de nieuwsstroom die volgt.

Tsja, je kunt ook een spookforum creëren door een hoop berichten te plaatsen waar (gezien de schaarse reacties erop) blijkbaar niemand op zit te wachten.

Topics zoals 'Scoops", "nieuwe auto's" en "Concept Cars" scrol ik standaard al gewoon voorbij omdat ze meestal totaal niets toevoegen aan een artikel in een autoblad of folder, totaal niet gebaseerd zijn op een eigen praktijk rijervaring, en omdat het nieuwe spul mij verder ook heel weinig interesseert.
(Dat gebrek aan interesse komt bij mij voornamelijk voort uit het feit dat ik totaal niets geef om al die moderne gadgets en elektronische snufjes, en tevens omdat ik niet bereid ben om in een paar jaar tienduizenden euro's te laten verdampen in nieuw oud ijzer)

Maar het topic "Koop- en Leaseadvies" is in mijn ogen inmiddels ook al sterk aan het afglijden naar een eenheidsworst van "ik roep, u antwoordt en ik reageer nergens meer op want mijn besluit staat toch al vast", en idem voor het topic "Techniek en Onderhoud" waar steeds meer simpele/domme vragen gedumpt worden waar vriend Google in 2 seconden al een uitgebreid antwoord op had kunnen geven.
Ik krijg op Autoweek soms het idee dat er al hoe meer forumgebruikers zijn die gewoon maar berichten plaatsen om het plaatsen zelf en/of om wat aandacht te kunnen krijgen, en dat er nog maar een paar forumgebruikers zijn die als een soort vraagbaak werkelijk hun eigen kennis uit de praktijk kunnen/willen delen met andere forumgebruikers.

Nieuwe auto topics boeide mij 10 jaar geleden al niet zoveel. De leukste topics waren juist van mensen die een verhaal over, en de belevenissen met hun auto plaatsten.

Muddy Bandit zei:
Topics zoals 'Scoops", "nieuwe auto's" en "Concept Cars" scrol ik standaard al gewoon voorbij omdat ze meestal totaal niets toevoegen aan een artikel in een autoblad of folder

Niet mee eens. Op het forum vind je doorgaans meer foto's en ook foto's "in real life" en configurator afbeeldingen waardoor je een beter beeld van een (nieuw) model krijgt.

Overigens lok ik soms graag reacties uit ;) Soms kom ik ook thuis van een dag werken en nog sociale dingen en dan zijn er maar enkele topics actief in "actieve topics", niet alleen in de rubrieken die ik zelf boeiend vind. Ook elders wordt er relatief weinig gereageerd. Prima, maar dan ook niet miepen dat het een spookforum is

Je reageert toch niet om het reageren? Jouw topics boeien mij niet en kennelijk anderen ook niet, dus geen reacties. Topics met hulpvragen zijn in de eerste instantie vaak best goed bezocht maar als ts niet reageert, houdt het voor anderen ook snel genoeg op. Over de meeste nieuwe auto's is na aankoop en eerste ervaringen ook maar weinig meer te vertellen. En dan was er nog aw zelf dat erg zijn best doet/deed om zo gebruiksonvriendelijk mogelijk te zijn, wat het aantal posters ook niet erg heeft geholpen.

Na verloop van tijd heb je als forummer ook alle topics wel eens gezien. Na het zoveelste "ik zoek een b/c-segmenter en prijsklasse X' topic kan ik inmiddels wel voorspellen wie er voor de zoveelste keer met een Opel of hybride auto aan komen.

MattCurlew zei:
Muddy Bandit zei:
Topics zoals 'Scoops", "nieuwe auto's" en "Concept Cars" scrol ik standaard al gewoon voorbij omdat ze meestal totaal niets toevoegen aan een artikel in een autoblad of folder

Niet mee eens. Op het forum vind je doorgaans meer foto's en ook foto's "in real life" en configurator afbeeldingen waardoor je een beter beeld van een (nieuw) model krijgt.

… en in het laatste deel van die aangehaalde zin staat ook nog vermeld "en omdat het nieuwe spul mij verder ook heel weinig interesseert"
Ik is niet jij, en mijn mening hoeft ook niet jou mening te zijn.... voor jou is het blijkbaar allemaal wel groots nieuws, voor mij is het slechts het zoveelste plaatje op rij van al dat moderne mobiele witgoed wat continu de baas wil spelen over de bestuurder.;)

MattCurlew zei:
Muddy Bandit zei:

Overigens lok ik soms graag reacties uit ;) Soms kom ik ook thuis van een dag werken en nog sociale dingen en dan zijn er maar enkele topics actief in "actieve topics", niet alleen in de rubrieken die ik zelf boeiend vind. Ook elders wordt er relatief weinig gereageerd. Prima, maar dan ook niet miepen dat het een spookforum is
De enige hier die miept ben je toch echt zelf. Overigens wel vermakelijk om te lezen dat je in het andere spookforum topic anderen beschuldigd van narcisme. Iets met balk en splinter.

Interessant topic. Ik was hier vroeger ook actief, maar al jaren lees ik enkel nog af en toe een topic. Ik moet zeggen dat mijn interesse in auto's ook afgenomen is. Ik reed toevallig van de week een zogenaamde splinternieuwe premium auto. Het reed uitstekend op bochtige landweggetjes en het materiaalgebruik en de afwerking is absoluut mooier dan gemiddeld, maar toen ik daarna in een 6 jaar oude C-segment auto 120 reed op een Nederlandse snelweg (cruise control), moest ik toch de conclusie trekken dat er eigenlijk maar heel weinig verschil is. Bij normaal dagelijks gebruik op de Nederlandse snelweg zijn beide auto's stil, comfortabel, prima geveerd, hebben goede stoelen en zijn snel genoeg.
Daarnaast denk ik dat de interesse in auto's in het algemeen afneemt omdat het niet meer zo'n sterk status symbool is als het ooit was (wellicht met Tesla als uitzondering). Sterker nog, misschien krijgt de autoliefhebber een beetje het imago van de postzegelverzamelaar.

Tot slot heb ik het gevoel dat fora de aansluiting met sociale media een beetje gemist hebben. Er is geen mogelijkheid om berichten te liken, er is geen koppeling mogelijk met sociale media accounts, discussies worden niet gepromoot op bijvoorbeeld facebook etc etc.

Ik ben heel benieuwd of fora (in kleinere) vorm kunnen blijven bestaan of dat ze uiteindelijk echt stil vallen.

Timd zei:
Interessant topic. Ik was hier vroeger ook actief, maar al jaren lees ik enkel nog af en toe een topic. Ik moet zeggen dat mijn interesse in auto's ook afgenomen is. Ik reed toevallig van de week een zogenaamde splinternieuwe premium auto. Het reed uitstekend op bochtige landweggetjes en het materiaalgebruik en de afwerking is absoluut mooier dan gemiddeld, maar toen ik daarna in een 6 jaar oude C-segment auto 120 reed op een Nederlandse snelweg (cruise control), moest ik toch de conclusie trekken dat er eigenlijk maar heel weinig verschil is. Bij normaal dagelijks gebruik op de Nederlandse snelweg zijn beide auto's stil, comfortabel, prima geveerd, hebben goede stoelen en zijn snel genoeg.
Daarnaast denk ik dat de interesse in auto's in het algemeen afneemt omdat het niet meer zo'n sterk status symbool is als het ooit was (wellicht met Tesla als uitzondering). Sterker nog, misschien krijgt de autoliefhebber een beetje het imago van de postzegelverzamelaar.

Erger, het imago van het nieuwe roken. En onverantwoord gevaarlijk natuurlijk. Wat jij schrijft, onderschrijf ik volledig. Auto's zijn uit. Gebruiksartikelen. Snel vervangbare wegwerpprodukten bovendien, die interessanter zijn om te lenen/huren/leasen dan te bezitten. Citroen noemt de opvolger van de 2cv zelf al niet eens meer 'auto', maar 'voorwerp', 'vervoermiddel' en 'mobiliteitsoplossing'. Precies de woorden die ook op bus, trein en ebike van toepassing zijn.
En de perfecte vorm en kleur zijn na een eeuw experimenteren eindelijk uitgekristalliseerd:

image12.jpg

Net als bij tv's, smartphones en wasmachines. En dus maakt iedereen nu hetzelfde.

Timd zei:
(..)

Tot slot heb ik het gevoel dat fora de aansluiting met sociale media een beetje gemist hebben. Er is geen mogelijkheid om berichten te liken, er is geen koppeling mogelijk met sociale media accounts, discussies worden niet gepromoot op bijvoorbeeld facebook etc etc.
(..) .

Volgens mij zijn de forummers hier met cijfers achter hun naam rechtstreekse posters vanuit een sociaal media account (FB d8 ik).

Met je eens dat een korte reactie (like of smiley) knop hier wel zou kunnen passen.
Forumsoftware die dat mogelijk maakt bestaat al.

Verder zal een forum bij de gebruikers ook één van de tijdslurpers zijn.?

s velthuis zei:
...En de perfecte vorm en kleur zijn na een eeuw experimenteren eindelijk uitgekristalliseerd:

image12.jpg

Net als bij tv's, smartphones en wasmachines. En dus maakt iedereen nu hetzelfde.

Grappig als je kijkt naar het plaatje, het is bijna full-circle weer terug gegaan naar de Model T.

Ik denk (hoop) dat het een trend is, en dat wanneer de markt verzadigd is van suffe en levenloze crossovers men weer wat spannendere modellen wilt zien, aldanniet met een alternatieve aandrijflijn.

Ik zie het als een gevolg van het perfectioneren van de techniek. Het werkt zoals je mag verwachten, het heeft een voorspelbare kwaliteit en levensduur en dus heeft men geen interesse meer in welke 'beter' is.
Ik koop een nieuwe auto van 10.000 euro en ik heb een budget-doos die mij keurig van A naar B kan brengen.
Ik koop een nieuwe auto van 100.000 euro en ik heb een extreem luxe vervoersdoos die mij keurig van A naar B kan brengen.

Voorspelbaar, weinig over te zeggen.
En nu de vorm die de doorsnee automobilist als ideaal beschouwt ook steeds duidelijker wordt is zelfs de kwestie sedan, hatchback, crossover, vierkeervier, mpv, suv, sportwagen, cabrio, coupe of truck alleen nog een vraag voor degene die echt iets anders wil dan de massa. Waarbij men soms zelfs alleen het design de keuze bepaalt.
De massa koopt een verhoogde hatchback, een hoge sedan zonder kofferbak, een mpv met motorkap, een suv zonder terreincapaciteiten of een crossover. Het model van het plaatje, dus.

Neem de eerder genoemde wasmachine. De eerste wasmachines (de zogenaamde langzaamwassers) waren logge, onbetrouwbare machines die lastig te bedienen waren. Soms moest je zelf het water verwarmen, er zat slechts een 'programma' (wassen) op en afpompen deed je door een slang in een putje te houden. De centrifuge was een apart apparaat en de droger was niet meer dan een touwtje in de tuin. De wasmachine werd regelmatig besproken tijdens verjaardagen en het is in die tijd dat Miele zijn onverwoestbare reputatie heeft opgebouwd.
Tegenwoordig berekent de fabrikant hoe lang de lagers heel blijven, hij maakt voor iedere sok een apart programma, de machine kan zelf centrifugeren en soms zelfs drogen. En welk merk heeft u?

Zo'n witte met een glazen deurtje aan de voorkant....
Als een blonde doos die vertelt wat voor een auto haar lover heeft: Een rode met zo'n grappig paardje...

Nog lang niet iedere autoliefhebber wil het onder ogen zien, maar luister en kijk goed naar mensen achter bedrijven als tesla, polestar en rimac. Die snappen het perfect. Het valt me al jaren op dat verreweg de meeste jongeren geen fluit meer geven om auto's. Vraag het een jongere. Het boeit ze niet. En met name die nieuwe fabrikanten die snappen dat feilloos. Sommige oude ook. Auto's worden vervoersoplossingen, gaan meer en meer de kant op van een luxe bus of individuele taxi. En daarvan interesseert ook niemand wat het is. Ik heb nog nooit iemand een taxi voorbij zien lopen om te wachten op een model wat hem meer aanspreekt. Dat auto's niet meer aanspreken wil niet zeggen dat ze verdwijnen. Hun rol is in zekere zin onmisbaar. En daar is mijn vergelijking met een wasmachine dus ooit begonnen: wegwerpprodukt waar niet meer zelf aan gesleuteld wordt, uitgekristalliseerd in vorm, iedereen maakt hetzelfde, merkbeleving en merkerosie gaan er hand in hand, onmisbaar, maar niemand interesseert het verder een zak.

Prik bij een merk als rimac even door hun pr borden als de concept one en luister naar de toekomstvisie. Idem bij een merk als polestar, waar het eerste concept een aandachtstrekker was. En bij jongeren leeft dát al volledig. Daarom sterft dit forum onvermijdelijk uit, binnen een paar jaar.

citroen ami concept

Een schoolvoorbeeld. Zo'n lang persartikel, geen woord over de rijeigenschappen of techniek. Geen woord. Wel over connectiviteit, sharing en de onvermijdelijke veiligheid. Het woord auto komt er niet eens meer in voor. Daarom: breng dit forum onder bij iets als Tweakers. Daar past het binnenkort veel beter.

Rijeigenschappen boeien ook niet zo in een steeds drukker wordende omgeving. NL is klein genoeg om in zijn geheel te ondermetroën, zelfs DE begint in te zien dat snelheidslimietloosheid niet meer zo lekker wil, Volvo gaat zijn auto's op 180kmh begrenzen enz. Er blijft comfort over, daar valt nog wat verschil in te maken evt.

Terug
Bovenaan