Sloperijfoto's, deel 3

Op Speurders staat een voor de APK afgekeurde Croma waar ze nog €1.950,- voor vragen.
Het lijkt me dan een beetje kapitaalvernietiging om zo'n auto dan te slopen.

Speurders
 
Als ik de kentekenplaathouder bekeek, kwam hij bij een autohandelaar uit de buurt vandaan gespecialiseerd in amerikaanse auto's. Ik vermoed dat hij daar een hele tijd heeft gestaan en er geen belangstelling voor deze auto was.
 
Erg jammer inderdaad voor die Croma. Bedrijven zeggen veel te snel dat er niemand geïnteresseerd is. Lijkt me niet zo gek dat je een auto niet verkoopt als je hem maandenlang achter in een hoekje hebt staan. Als ze hem nou eens eerst proberen op marktplaats te zetten.. :rolleyes:
Of heeft deze al op marktplaats gestaan??
 
koensteunenberg,

Op de achterklep stond gl , automatic en injection, maar volgens mij geen turbo, het embleem op de zijkant weet ik zo niet, het eindigde op gl, maar er stond nog wel wat voor.
 
Erg zonde van die Croma inderdaad. Zal wel weer een gevalletje 'de reparatiekosten zijn te hoog en dus dumpen die ouwe bak' zijn. Zo te zien aan de foeilijke velgen was de vorige eigenaar ook niet echt een liefhebber anders zou je wel iets origineels of beschaafds onder zo'n limousine plaatsen.
 
ach jongens
zo gaat dat met die oude autoos je kan nou eenmaal niet alles redden en zeg nou eens eerlijk wat is er nu zo bijzonders aan die fiat?
de auto is aan zijn eind en wordt keurig opgeruimd
ik heb er niet zo veel mee met autoos uit de 90er jaren voor mij was het een gebruiksvoorwerp en meer niet
het is maar een tijdelijk ding
autoos uit de 60 en 70er jaren spreken me meer aan die zijn van uit mijn kleutertijd dat zegt me meer
het is zo al altijd gegaan oude autoos worden gewoon netjes opgeruimd en de nieuwe staan in de showroom
 
grapjas zei:
ach jongens
zo gaat dat met die oude autoos je kan nou eenmaal niet alles redden en zeg nou eens eerlijk wat is er nu zo bijzonders aan die fiat?
de auto is aan zijn eind en wordt keurig opgeruimd
ik heb er niet zo veel mee met autoos uit de 90er jaren voor mij was het een gebruiksvoorwerp en meer niet
het is maar een tijdelijk ding
autoos uit de 60 en 70er jaren spreken me meer aan die zijn van uit mijn kleutertijd dat zegt me meer
het is zo al altijd gegaan oude autoos worden gewoon netjes opgeruimd en de nieuwe staan in de showroom

Ik snap je gedachten gang. Maar ooit heeft iemand besloten zijn ouwe ketel te bewaren. Dat is nu de bewuste klassieker die jij zo mooi vind. Ik ben zelf ook meer van de oudjes hoor. Maar als we nu niet wat auto's gaan bewaren, dan heeft de jeugd van 2068 niet die "geweldig zeldzame Croma". Bugatti's waren ooit ook enkel het gewicht in alu waard. En nu zijn het toch niet bepaald meer die ongewilde blokken metaal. Dus ook die jongere auto's mogen gerust wat voorzichtiger benaderd worden voor ze gesloopt worden.
 
Voor mij zijn de MB 190, Peugeots 309, Renaultjes 5, Toyota's Starslet, Volvo's 340, Citoens BX, en Fords Escorts dan weer de belangrijkste auto's uit mijn jeugd. Zou zonde zijn als ze allemaal verdwijnen!
Op zijn beurt ken ik bijvoorbeeld de Kever, Alfasud, 2CV, Taunus, en Katterug dan weer niet terug uit het straatbeeld... Op zich leuke klassiekers, en in het Dafmuseum bijvoorbeeld, heb ik écht genoten, maar ik heb er niet zoveel mee.

Los daarvan, wat me wél heel erg interesseert zijn de auto's die mijn opa heeft gehad. (bij gebrek aan autogeschiedenis van mijn vader).
Hij is begonnen met een Daf 600 omdat mijn oma enkel automaat mocht rijden, toen heeft hij diverse VW Kevers gehad waarin ook mijn moeder nog gereden heeft, waarna een Audi 100, een VW Polo, een Peugeot 309, een Daihatsu Valéra, en zijn huidige Peugeot Partner volgden.
Dat zijn oude auto's die mij natuurlijk veel meer aanspreken, vooral vanaf de VW Polo omdat ik die bewust heb meegemaakt. Die Polo was tevens de auto waarin ik voor het eerst bij opa op schoot mocht sturen :)
 
General Custom zei:
Voor mij zijn de MB 190, Peugeots 309, Renaultjes 5, Toyota's Starslet, Volvo's 340, Citoens BX, en Fords Escorts dan weer de belangrijkste auto's uit mijn jeugd. Zou zonde zijn als ze allemaal verdwijnen!
Op zijn beurt ken ik bijvoorbeeld de Kever, Alfasud, 2CV, Taunus, en Katterug dan weer niet terug uit het straatbeeld... Op zich leuke klassiekers, en in het Dafmuseum bijvoorbeeld, heb ik écht genoten, maar ik heb er niet zoveel mee.

Zo simpel is dat hier. Mensen willen liever in nieuwe auto's rijden, is in zowat alle tijden al wel geweest. Zo ben ik opgegroeid, met Opel Astra's F, Volkswagen Golf III en IV, Peugeots 306, BMW 3-Series E36, Toyota Corolla's AE100 en etc. Veel van die auto's beginnen langzaamaan al te verdwijnen. Velen gaan zelfs met bosjes tegelijk naar de "eeuwige snelheden".

Op mijn beurt is een straatbeeld met bijvoorbeeld Volkswagen Golfs I, Ford Sierra's, Audi's 80 en Volvo's 240 behoorlijk bijzonder voor mij.
 
Volgens mij komen wij dan ongeveer uit dezelfde tijd :)

Hoewel ik enkel de Golf I niet bewust in het straatbeeld heb meegemaakt. Golf II wel, en Ford Sierra, Audi 80, en Volvo 240 ook. Dit zijn ook allemaal auto's die rond mijn bouwjaar (1992) vervangen werden door een nieuw model. Maar het grootste deel van het wagenpark is natuurlijk niet gloednieuw.
 
Het meeste zie ik zo nu en dan wel eens, maar niet op dagelijkse basis. Zo bedoelde ik het. ;) Als je weet waar je moet kijken zie je ze nog wel, maar je ziet ze niet overal meer.
 
Ouwediesel zei:
Op Speurders staat een voor de APK afgekeurde Croma waar ze nog €1.950,- voor vragen.
Het lijkt me dan een beetje kapitaalvernietiging om zo'n auto dan te slopen.

Speurders
Dat is deze:
Kenteken: ZK-62 JH
Vervaldatum APK 21-01-1999
Datum eerste toelating 15-04-1991
Datum laatste tenaamstelling 10-06-1998
De A.P.K. is dus al 15 jaar verlopen. Geen wonder dat men dan zoveel vraagt...
Hoe actueel is dan de advertentietekst?
Bijzonderheden
Fiat Croma business edition tdid
Geen APK ( afgekeurd op roest bij wielophanging l.a. )
Motorisch en technisch 100 %
Turbo en motor weinig km. loopt perfect!!!!!!
 
Fiat was de eerste met de snelle diesels en zakelijk gezien is zo'n Croma fiscaal zeer aantrekkelijk.
Dan vraag ik me wel af waarom ze die auto niet repareren voor een verse APK.
 
Lawaaiig, oud, afgekeurd, slechte onderdelenvoorziening. Hup in de shredder ermee!
 
Los van de technische staat van die Croma vind ik 'm vrij prijzig. Je kunt te kust en te keur Lancia Kappa's vinden (sedan en SW) voor duidelijk onder de 1.950 euro en van een jonger bouwjaar.

Maar de Croma is wel een zeer prettige, ruime en comfortabele auto. Ik heb er een aantal jaren één uit 1991 gehad (van nét na de facelift) met de 1.9 jtd motor. Trekt als een tierelier (veel meer dan je op papier van die 86 of 91 pk's zou verwachten) en zeer zuinig. Hij woog ook maar rond de 1.200 kilo, dus dat scheelt ook.

Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe het met roest bij de 1e serie zit, maar in ieder geval was na de facelift alles volledig verzinkt en was roest absoluut geen issue meer.
 
Whitecat53b zei:
De A.P.K. is dus al 15 jaar verlopen. Geen wonder dat men dan zoveel vraagt...

Dit wil niet zeggen dat de auto geen recente APK meer heeft gehad. Om meerdere redenen kan deze datum
"zijn ontstaan".
Tik als voorbeeld maar eens de 05-DG-BH in. Deze auto heb ik in bezit gehad van '99 tot 2009.
Daarna is íe op Luxemburgs kenteken verder gegaan tot 2013. In dat jaar werd de auto ingeruild bij een
Nederlandse dealer. Die heeft de auto op het oorspronkelijke kenteken in z'n voorraad opgenomen
met deze merkwaardige APK datum als gevolg.
 
Daar lijkt het wel op. Tenminste het lijkt mij sterk dat deze foto 20jaar geleden is genomen.
In Engeland schrijven veel auto's volgens mij veel sneller af.

Welke idioot besteld zijn auto in mintgroen. (die astra wagon)

deze foto mag er ook wel bij:
photostream
 
Zo'n Laguna kan 14 jaar oud zijn (veel km's / miles, schade), verder gewoon een stapel oude auto's.
We leven alweer in 2014, auto's uit de jaren 90 en en van rond 2000 zijn onderhand alweer oud.
 
Die Corolla E11 bovenop de Laguna trekt meer mijn aandacht. Hij heeft een X-kenteken: hij dateert dus van tussen 1 september 2000 en 1 maart 2001. Eentje van na de facelift, vermoed ik. Hij is dus maar 13/14 jaar oud. Vreemd dat hij niet geëxporteerd is, vooral omdat het geen driedeurs is. Misschien een ongeval gehad. Ik heb me wel ooit laten wijs maken dat de post-facelift E11 minder betrouwbare motoren hadden dan de "kikkeroog"-modellen van voor de facelift . (Bestaan er zowiezo betrouwbaardere motoren als de 4AFE, de 4EFE en de 2C van Toyota??) Misschien is dat de reden dat hij toch nog op de sloop is beland in plaats van nog jaaaaren in een warm land rond te rijden.
 
Wat betreft de Croma, deed me gelijk denken aan dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=oZfB2sNEsU0
 
Mechelman zei:
Die Corolla E11 bovenop de Laguna trekt meer mijn aandacht. Hij heeft een X-kenteken: hij dateert dus van tussen 1 september 2000 en 1 maart 2001. Eentje van na de facelift, vermoed ik. Hij is dus maar 13/14 jaar oud. Vreemd dat hij niet geëxporteerd is, vooral omdat het geen driedeurs is. Misschien een ongeval gehad. Ik heb me wel ooit laten wijs maken dat de post-facelift E11 minder betrouwbare motoren hadden dan de "kikkeroog"-modellen van voor de facelift . (Bestaan er zowiezo betrouwbaardere motoren als de 4AFE, de 4EFE en de 2C van Toyota??) Misschien is dat de reden dat hij toch nog op de sloop is beland in plaats van nog jaaaaren in een warm land rond te rijden.
Britse auto's zijn niet zo gewild voor de export.
Heeft met de positie van het stuur te maken.
 
stoterstangen90 zei:
Wouter82 zei:
Lancia Boxer zei:
Ik heb er een aantal jaren één uit 1991 gehad (van nét na de facelift) met de 1.9 jtd motor.

Lijkt mij stug :)
Zal een Tdid geweest zijn.

Je hebt helemaal gelijk, het was een Tdid. Kon er zo snel niet opkomen omdat de naam jtd inmiddels al weer jaren in het geheugen gebrand staat voor Italiaanse diesels...:)
 
Na een zeer lange periode van dit topic volgen en genieten van alle foto's, nu een kleine bijdrage van mijzelf. Welliswaar niet foto's van een autosloperij, maar wat foto's van voertuigen welke wij zijn tegengekomen tijdens onze vakantie in Kroatië.

Allereerst een Fiat 600 en een Golfje 1
Foto550-IRHGMU3G.jpg


In datzelfde weiland lag de cabine van een TAM 2000 (het is dat het op de voorkant staat, anders had ik het niet geweten ;)
Foto550-FZIEQLIO.jpg

Foto550-EG3CQ7VV.jpg


Een Yugo met op de achtergrond een oude Ford Fiesta (waar ik helaas niet dichterbij kon komen :(
Foto550-77I3EHTK.jpg


Kenners weten dit wel... een oude Renault of zoiets?
Foto550-TATZJWDX.jpg

Foto550-S8CKIXLG.jpg


Na het maken van deze foto werd ik plots vriendelijk doch dringend (nou ja... vooral dringend) verzocht om geen foto's meer te maken
Foto550-4GWK6TFO.jpg
 
stoterstangen90 zei:
Mechelman zei:
Die Corolla E11 bovenop de Laguna trekt meer mijn aandacht. Hij heeft een X-kenteken: hij dateert dus van tussen 1 september 2000 en 1 maart 2001. Eentje van na de facelift, vermoed ik. Hij is dus maar 13/14 jaar oud. Vreemd dat hij niet geëxporteerd is, vooral omdat het geen driedeurs is. Misschien een ongeval gehad. Ik heb me wel ooit laten wijs maken dat de post-facelift E11 minder betrouwbare motoren hadden dan de "kikkeroog"-modellen van voor de facelift . (Bestaan er zowiezo betrouwbaardere motoren als de 4AFE, de 4EFE en de 2C van Toyota??) Misschien is dat de reden dat hij toch nog op de sloop is beland in plaats van nog jaaaaren in een warm land rond te rijden.
Britse auto's zijn niet zo gewild voor de export.
Heeft met de positie van het stuur te maken.


Als ik zie hoe die auto's vernietigd zijn dan lijkt mij het eerder een stapeltje auto's die onder toezicht vernietigd moesten worden, deze auto's mogen dan ook niet meer gebruikt worden voor onderdelen.
Dit vernietigen gebeurt ook niet bij een demontagebedrijf maar bij de metaalrecycling, dus gewoon de grijper erop en alles onherstelbaar kapot knijpen... de schredder scheidt vervolgens het metaal wel van het kunststof.

Dit gebeurt in Engeland regelmatig met in beslag genomen voertuigen die niet binnen de gestelde tijd opgehaald worden door de eigenaar... meestal betreft het dan gevalletjes van niet verzekerd rond rijden, geen belasting betaald, rijden zonder geldig rijbewijs of geen geldige MOT.
Door afstand te doen van het voertuig spaart de oude eigenaar hiermee de bergings- en stallingkosten van etterlijke honderden ponden uit.
 
Zie ik nu pas dat die Croma op de sloop staat. Zonde. Kan iemand mij vertellen waar die staat of kan iemand gaan kijken of er nog staat. IK hoor het graag, mag ook per pb.
 
Ik heb begrepen dat hij maar liefst 900 euro in zijn geheel moet opbrengen!
Vloeistoffen zijn echter al verwijderd.
 
De croma heb ik inderdaad net kunnen redden!, ik zei tegen de eigenaar van de sloperij dat het een erg zeldzame auto is en dat er momenteel slechts 1 zonder apk te koop stond. Op dat moment was de auto al afgetapt en de wielen eraf gehaald, maar ze hebben de wielen er weer aangezet en zojuist hoorde ik van ze dat ze de auto apart hadden staan en niet hadden afgemeld, zodat liefhebbers hem nog kunnen kopen. De man van de sloperij weet niet of er mankementen zijn, maar gaf aan dat de olie en koelvloeistof waren afgetapt. De uiterste vaste prijs die ik te horen kreeg was 700 euro. Dus ik hoop dat er nu een liefhebber is die de auto wil kopen, anders zal hij toch wel naar de sloop gaan als er nu niemand voor komt. De croma staat dus bij autohandel en demontage Van Olst in Nunspeet.
 
Wel raar altijd. Willen ze nou die auto redden, of willen ze snel rijk worden? Als ik het goed lees gaat ie óf plat, óf voor MINIMAAL 700 euro in de verkoop.
Is de oud-ijzerprijs tegenwoordig zó hoog, en de onderdelen zó kostbaar en gewild dat hij er minimaal 700 euro voor moet hebben?? Wat een gek zeg! (n)
 
TAM stond voor iets als Tvarno Automobiel Maribor. De fabriek stond dus ook in Maribor. Heb ooit van een medewerker nog wel gehoord welke licentie het eigenlijj betrof.
Die Fiat 600 is mogelijk wel een Zastava versie. Tot rond 1990 stikte het er van die bladluizen. Leuk spul.
 
Astrawez, je spreekt mijn woorden. Zelf vind ik dat als er iemand het gevraagde bedrag wil betalen en er goed voor zal zijn,prima. Maar dat het of of is dat wil er bij mij niet in. Men zou ook kunnen zeggen ik wacht 1 maand en daarna mag ie voor een klein bedrag naar een liefhebber voor bijv. onderdelen. Als de auto heel goed zou zijn beland hij niet op de sloop, verwacht ik.

Grensrijder en ik hebben al een Yugo, 2 daarvan lijkt me wat overdreven je moet een ander ook wat gunnen. :)
 
Muddy Bandit zei:
stoterstangen90 zei:
Mechelman zei:
Die Corolla E11 bovenop de Laguna trekt meer mijn aandacht. Hij heeft een X-kenteken: hij dateert dus van tussen 1 september 2000 en 1 maart 2001. Eentje van na de facelift, vermoed ik. Hij is dus maar 13/14 jaar oud. Vreemd dat hij niet geëxporteerd is, vooral omdat het geen driedeurs is. Misschien een ongeval gehad. Ik heb me wel ooit laten wijs maken dat de post-facelift E11 minder betrouwbare motoren hadden dan de "kikkeroog"-modellen van voor de facelift . (Bestaan er zowiezo betrouwbaardere motoren als de 4AFE, de 4EFE en de 2C van Toyota??) Misschien is dat de reden dat hij toch nog op de sloop is beland in plaats van nog jaaaaren in een warm land rond te rijden.
Britse auto's zijn niet zo gewild voor de export.
Heeft met de positie van het stuur te maken.


Als ik zie hoe die auto's vernietigd zijn dan lijkt mij het eerder een stapeltje auto's die onder toezicht vernietigd moesten worden, deze auto's mogen dan ook niet meer gebruikt worden voor onderdelen.
Dit vernietigen gebeurt ook niet bij een demontagebedrijf maar bij de metaalrecycling, dus gewoon de grijper erop en alles onherstelbaar kapot knijpen... de schredder scheidt vervolgens het metaal wel van het kunststof.

Dit gebeurt in Engeland regelmatig met in beslag genomen voertuigen die niet binnen de gestelde tijd opgehaald worden door de eigenaar... meestal betreft het dan gevalletjes van niet verzekerd rond rijden, geen belasting betaald, rijden zonder geldig rijbewijs of geen geldige MOT.
Door afstand te doen van het voertuig spaart de oude eigenaar hiermee de bergings- en stallingkosten van etterlijke honderden ponden uit.


De grijper erop, zo dus.....

5698653-large.jpg


Linkje
 
Terug
Bovenaan