Skoda Superb III

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Wheel Critic zei:
R W D zei:
Wat heeft de Passat toch een rare voorkant, de Superb ziet er echt stukken beter uit.
Passaat ziet er inderdaad niet uit.

Vorig weekeinde nog een Passat zien rijden. Met de optionele, en schandalig dure, LED-verlichting ziet de voorkant er best geslaagd uit. Ook de chroomstrip over de motorkap is een must voor een juiste look.
Stuur de Superb dan maar richting Tjechië. Die ziet er m.i. toch iets te simpel vormgegeven uit. Het dashboard lijkt ook wel heel erg op dat van de Passat vorige generatie. In vergelijking met zijn voorganger een hele verbetering maar ondanks de goede materiaalkeuze, als ik de tests mag geloven, blijft het er goch erg goedkoop uitzien.
Passat staat dan toch een trapje hoger!

Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar ook ik vind dat de Passat duidelijk op een hoger plan staat.

Inderdaad is de neus van de Passat niet erg geslaagd. Deze week één in de kleur zwart zien rijden en dan met die chroomstrip, nee dank je wel....

Over een tijdje krijgen we wellicht een test tussen de Passat, Superb en de nieuwe Talisman.
Deze laatste mag er zeker wezen, maar ook in het rijden en overige zaken moet hij zich nog maar gaan bewijzen.

MC W zei:
Mooi al die loze knopjes in het interieur.. :T
Bij VW hebben ze er altijd een sport van gemaakt om met voor de buitenwereld herkenbare "spiegeltjes en kraaltjes" kopers naar een duurdere versie te loodsen. Dat begon met TDI waar de hoeveelheid rode letters je status bepaalde.
In dit voorbeeld: hoe meer loze knopjes hoe eerder de buurman herkend dat je een goedkope versie hebt gekocht.
Andere tokens: achterlichten LED of niet, chroomstrips, specifieke velgen.
Maar ja zolang de sukkel klant er in trapt zal dit niet stoppen natuurlijk.

Wheel Critic zei:
MC W zei:
Mooi al die loze knopjes in het interieur.. :T
Bij VW hebben ze er altijd een sport van gemaakt om met voor de buitenwereld herkenbare "spiegeltjes en kraaltjes" kopers naar een duurdere versie te loodsen. Dat begon met TDI waar de hoeveelheid rode letters je status bepaalde.
.
Wat een dom geblaat weer.
Wat is het verschil tussen rode letters toevoegen ipv alledrie zilverkleurig om motorisering aan te geven ten opzicht van 316i of 325i op je kofferbak?
Dat is EXACT hetzelfde.

Loze knopjes is inderdaad al jaren des Volkswagens.

DSCN2830.jpg

M. X zei:
Bij VW was het inderdaad de mode 15 jaar geleden om de letters TDI in het rood te geven. Naar mate je meer rode kleur had, had je dus een vettere motor. Is inderdaad een truukje om mensen hoger te willen gaan. Net zodat je bij sommige merken een hogere uitrusting moet nemen, wil je chromen raamlijsten.

Zo ging het in de volgorde bij VW:
SDI
TDI
TDI
TDI
TDI

En toch was dat niet helemaal zo helder. Je had ook eerst rode DI voor de nieuwe pompverstuiver, en die had met 100 pk minder vermogen dan de oude rode I 110 pk. Rode DI kon staan voor 110, 115 of 130 pk. Rode I voor 110 of 100pk. TDI grijs kon staan voor 90 of later 105 pk.

Opel doet hetzelfde met CDTI, maar eigenlijk doen alle merken het, om aan te geven om welke uitvoering het gaat, niet alleen VW. Volvo heeft ook D2, D3, D4 en D5 en D6, of T2 3 4 5 of 6. Lijkt me niks mis mee.

M. X zei:
(...) Als je je ogen dichtdeed zou je niet weten welke de VW en welke de Skoda is. Ik denk dat het psychologisch meer meespeelt.
(...)

Waarmee je bijna heel deze pagina tot non-discussie degradeert. :} En wat mij betreft terecht ook, persoonlijk vind ik dat je van deze foto's geen kwaliteitsverschil kunt aflezen. Of het moet die on/off-knop zijn bij het mediapaneel - maar die zit in beide auto's scheef. *-)

Yellow Cab zei:
Of het moet die on/off-knop zijn bij het mediapaneel - maar die zit in beide auto's scheef. *-)

Had ik ook al opgemerkt.
Aangezien ik geen van beide wagens gereden heb, gaat het mij ook puur om de keuzes in vormgeving, die vind ik bij de Passat gesofisticeerder, en ik blijf ook bij mijn opmerking over het dashboard van de Superb.

Grappig detail: beide wagens gebruiken hetzelfde lettertype (kijk naar de woorden naast het navigatiescherm), dezelfde verwarmingsknoppen (op een chromen stripje na) met identieke functies, en toch staat er een verschillende tekst op...Unterscheid muss sein :}

Ook opvallend: theoretisch allebei vijfpersoonswagens. De middelste passagier achterin wordt echter niet verwend (hoge 'cardan'tunnel en weinig ruimte tussen zetel en de ventilatiemonden). Maar voor de testpersoon op de foto's niet direct een probleem, vermoed ik.

En wat brengt het grapje van het verwisselen van de logo's bij?
Zo lijkt het Superb dashboard natuurlijk nog meer op dat van de vorige Passat.

2010-volkswagen-passat-sedan-4-door-dsg-komfort-fwd-dashboard_100307651_l.jpg

19580690830_bd047079da_o.jpg

FYI: ik prefereer het dashboard van de huidige Passat met het vorige model als goede 2e. De Superb hinkt wat ontwerpkwaliteit toch wat achterop.

Qua dashboard heb ik geen duidelijke voorkeur, misschien is het in de Passat net iets beter voor elkaar. Daar staat dan tegenover dat de Superb ruimer is, ik vind het een mooiere auto en hij kost ook nog eens 3k minder. Voor mij zou de keuze eenvoudig zijn.

R W D zei:
Qua dashboard heb ik geen duidelijke voorkeur, misschien is het in de Passat net iets beter voor elkaar. Daar staat dan tegenover dat de Superb ruimer is, ik vind het een mooiere auto en hij kost ook nog eens 3k minder. Voor mij zou de keuze eenvoudig zijn.

Ruimer: wat heb je eraan? Ik moet niet kunnen zwemmen of hardlopen in een auto?
Die enorme bagageruimtes zijn toch ook nergens voor nodig?
Ik heb momenteel zo'n 500l onder afdekzeil. Dat is een goeie maat. Bij grote vrachten de achterbank plat. Erg uitzonderlijk moet er eens een vrachtje op het dak. Mijn dakkoffer heb ik zo'n 5 jaar geleden zelfs verkocht omdat hij enkel stof stond te vergaren.
In deze wagenklasse kijk ik liever naar het uiterlijk en comfort/wegligging. Ruimte hebben al die concurrenten méér dan genoeg (en met 2 kinderen van +- 1.80 m weet ik waarover ik spreek)

iDS zei:

Ruimte in een auto, ik vind het heerlijk. Riant achterin zitten als in een verlengde S-Klasse of 7-Serie, fantastisch toch als het voor minder geld gewoon kan?

Ik vind het jammer dat de verlengde 5-serie of E-Klasse alleen maar voor de Chinezen worden gemaakt, als ze hier leverbaar waren dan ging ik ervoor!

Ik zag 'm net voor het eerst echt goed. Vind 'm heel erg meevallen, eerlijk is eerlijk. Wel zou ik zeker niet opteren voor getinte zijruiten achter. Dat doorbreekt de, mooi, gestrekte lijn van het ontwerp op een lelijke manier in mijn ogen.

19148506424_63d16c4e98_c.jpg

Ik vind overigens wel dat Skoda momenteel de meest irritante radioreclame heeft.... "Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen" :,(

Rob0032 zei:
Ik zag 'm net voor het eerst echt goed. Vind 'm heel erg meevallen, eerlijk is eerlijk. Wel zou ik zeker niet opteren voor getinte zijruiten achter. Dat doorbreekt de, mooi, gestrekte lijn van het ontwerp op een lelijke manier in mijn ogen.

19148506424_63d16c4e98_c.jpg

Eens, maar ik heb het gevoel dat deze auto wel eens erg kleurgevoelig zou kunnen zijn.

Zwarte zijruiten vind ik voor een busje. Ik snap dat het handig is tegen de zon voor de kids, maar het ziet er niet uit.

Bimmert zei:
Eens, maar ik heb het gevoel dat deze auto wel eens erg kleurgevoelig zou kunnen zijn.

Hij knalt er in ieder geval goed uit in het rood:

14121278-quand-le-directeur-du-tour-de-france-roule-en-voiture-tcheque.jpg

Geniale marketingzet overigens, de Tour sponsoren.

M. X zei:
Zo ziet hij er inderdaad prachtig uit. Dat grijs staat hem wel echt goed omdat je dan heel mooi de vouwen en lijnen ziet. Dat zijn dan 19" velgen daar, ziet er ondanks de grootte helemaal in balans uit.

Inderdaad, de kleur staat 'm erg goed. Had ik niet gedacht van een grijze auto op een 'grijs' merk.
Over die balans gesproken. Je moet eens je hand op de voorste helft van de auto houden, zo tot en met de B-stijl. In mijn ogen zie je dan goed dat het design verre van perfect is.

R W D zei:
Ik vind overigens wel dat Skoda momenteel de meest irritante radioreclame heeft.... "Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen" :,(

Ik vind dat juist wel een mooie sneer richting de Martosaurus. Zij het niet bijster origineel, maar toch.

Rob0032 zei:
Over die balans gesproken. Je moet eens je hand op de voorste helft van de auto houden, zo tot en met de B-stijl. In mijn ogen zie je dan goed dat het design verre van perfect is.

Die achterhand is inderdaad niet goed gelukt, mist de scherpte van de voorste helft: een toegeving aan de binnen- en kofferruimte?

Ik vind 't bij deze Superb juist wél gelukt: het is misschien niet de meest elegante achterzijde die er te krijgen is, maar toch een flinke verbetering ten opzichte van de vorige Superb.

iDS zei:
R W D zei:

Die enorme bagageruimtes zijn toch ook nergens voor nodig?
Ik heb momenteel zo'n 500l onder afdekzeil. Dat is een goeie maat. Bij grote vrachten de achterbank plat. Erg uitzonderlijk moet er eens een vrachtje op het dak. Mijn dakkoffer heb ik zo'n 5 jaar geleden zelfs verkocht omdat hij enkel stof stond te vergaren.
In deze wagenklasse kijk ik liever naar het uiterlijk en comfort/wegligging. Ruimte hebben al die concurrenten méér dan genoeg (en met 2 kinderen van +- 1.80 m weet ik waarover ik spreek)
Helemaal mee eens. Bij deze auto’s is meer ruimte geen verkoopargument meer. Ze zijn over gedimensioneerd voor een normaal gezin. Neem een Golf station: net zo goed afgewerkt als een Superb en ruim genoeg. Voorin heeft een persoon van 2 meter nog ruimte over.

iDS zei:
Rob0032 zei:

Die achterhand is inderdaad niet goed gelukt, mist de scherpte van de voorste helft: een toegeving aan de binnen- en kofferruimte?

Ja precies, net zoals de vorige Superb op dat punt ook geen schoonheid was, zij het om andere redenen. De Combi heeft dit probleem natuurlijk niet/minder, maar zo'n burgermansversie maakt (in mijn ogen) juist de auto veel minder begeerlijk als luxe automobiel, iets dat de Superb toch een beetje tracht uit te stralen.

Ben ik niet met je eens. Een golf variant is voor kleine kinderen achterin prima ja, volwassen zitten een stuk minder comfortabel.

Yellow Cab zei:
Ik vind 't bij deze Superb juist wél gelukt: het is misschien niet de meest elegante achterzijde die er te krijgen is, maar toch een flinke verbetering ten opzichte van de vorige Superb.
Tja, dat is nu ook niet echt een prestatie. Het tegendeel zou beschamend geweest zijn.

Stijnd zei:
Ben ik niet met je eens. Een golf variant is voor kleine kinderen achterin prima ja, volwassen zitten een stuk minder comfortabel.
Met 1.90 m. kan ik nog prima achter mijzelf zitten. Goed uit te houden op de lange afstand.
De aanschaf van een auto is een emotionele beslissing, waar later de argumenten bij gehaald worden. Dan zie je dat vaak voor over gedimensioneerde auto’s gekozen wordt. Men kiest voor een auto die 120% kan van wat werkelijk nodig is. En met een motor die meer PK’s heeft dan die van de buurman.

Ah, daarom zijn auto's met lage bijtelling zo populair, omdat ze emoties prikkelen...

Voor het uiterlijk zou ik voor de Skoda gaan maar voor het rijgedrag en het interieur toch echt voor de Passat

Maar ik vind dat ruimte van belang kan zijn maar het is niet zo dat een Passat niet ruim is. Dus ik vind dat argument eigenlijk niet zo heel belangrijk tussen die auto's

Wat de mening is over het verschil in ruimte heb ik over de uitstraling en kwaliteit van het interieur. Deze week heb ik ook de Superb gezien bij de dealer en het interieur is zodanig van goeie kwaliteit al dat het nog beter eigenlijk niet hoeft. Het staat zeker op een hoger niveau dan bv. een Insignia, 508 en zelfs 3-serie.
Ik geloof wel ookdat de Passat nog een schepje er bovenop doet, maar dat zou voor mij geen argument zijn.

Hoe een stukje koeienhuid sterk kan bijdragen bij extra luxe. (tu) Die Laurent & Clement versie vind ik ook heel chique. Leder is in een vervoersmiddel werd trouwens niet altijd geassocieerd met luxe.

Toen men nog vooruit ging in paard en kar waren de zetels van een luxe koets voorzien van fluwelen binnenbekleding. Leder werd enkel gebruikt om de bank te bekleden van de koetsier, deze werd namelijk geteisterd door weer, wind en regen, en dan was leder de meeste duurzame oplossing.

Het gaat zelfs nog recenter: leer kan kraken, dat werd in Japan niet als luxueus ervaren. Dus absolute topmodellen (van de Crown, President, Century) werden uitgevoerd met een luxueus stofje.

Bij vergelijking tussen Passat en Superb heb ik gemerkt dat naarmate je hoger gaat in uitvoering je bij de Passat vlugger aan zijn plafond zit. Daarna gaat de Superb gewoon verder en is de Passat geen alternatief meer. Dan zal je moeten gaan kijken bij de A6.

De duurste Superb met alle opties kost 63.000, daarvoor krijg je wel een 280 pk TSI DSG AWD in de L&K versie met alle mogelijke opties. De Passat is geen partij meer hiervoor.

Rob0032 zei:
Ah, daarom zijn auto's met lage bijtelling zo populair, omdat ze emoties prikkelen...
Omdat de bijtelling je budget bepaald. Dat is een randvoorwaarde, anders reden wij vaker in grote dure auto’s(als de baas het toestaat)

dirk28 zei:
De duurste Superb met alle opties kost 63.000, daarvoor krijg je wel een 280 pk TSI DSG AWD in de L&K versie met alle mogelijke opties. De Passat is geen partij meer hiervoor.

Komt die motor dan niet in de Passat?

Rob0032 zei:
Het gaat zelfs nog recenter: leer kan kraken, dat werd in Japan niet als luxueus ervaren. Dus absolute topmodellen (van de Crown, President, Century) werden uitgevoerd met een luxueus stofje.

Goed leer kraakt niet, en goed leer wordt door Japanners pas gebruikt sinds het Lexus tijdperk.

Maar ik vind het ook jammer dat je tegenwoordig geen mooie stoffen interieurs meer ziet (zoals het velours van Mercedes tot begin jaren '90), eigenlijk zie ik dat liever dan leer.

R W D zei:
Rob0032 zei:

Goed leer kraakt niet, en goed leer wordt door Japanners pas gebruikt sinds het Lexus tijdperk.

Maar ik vind het ook jammer dat je tegenwoordig geen mooie stoffen interieurs meer ziet (zoals het velours van Mercedes tot begin jaren '90), eigenlijk zie ik dat liever dan leer.

so true. een s-klasse kun je nog met stof krijgen, maar dat ziet er dan ook niet uit.

Wie herinnert zich nog de Fiat 131 Supermirafiori uit de jaren 70/80 met velours bekleding, ook de dakhemel was ermee bekleed. Pure klasse!
ik pleit voor een terugkeer van de luxe stoffen auto-interieurs!

Terug
Bovenaan