Skoda Octavia | Nieuw: facelift 2024

Durashift zei:
Ik kwam zondagavond een Duits gekentekende, nieuwe, Octavia tegen. Achterkant herkenbaar van de Skala.. de voorkant.. ik vind het toch een Kia grille hoor. :(

Als geheel mist ie gewoon dat strakke enigszins stoere wat de oude nog wel heeft.

Grappig trouwens dat die oude nog volledig meeloopt in het programma. Zit momenteel even met 2 collega’s mee te kijken bij het uitzoeken van wat auto’s. De Octavia 3 doet vrolijk mee in de online lease programma’s. De nieuwe valt trouwens in negatieve zin op. Ding is in de first edition behoorlijk prijzig.

Ik volg deze auto ook met interesse vanwege een nieuwe lease auto volgend jaar. Ik heb net even een Combi Business Sport samengesteld met alle mogelijke opties die de configurator toelaat. Met de 1.0 motor (die wordt het overigens niet, maar geen keuze in config) kom ik niet boven de 33K. Dat is echt enorm scherp geprijsd toch? Maar ik kan bijvoorbeeld geen adaptive CC aanvinken. Zijn dit nog foutjes in de configurator denken jullie?

Skoda-medewerkers achten de Octavia nog niet productierijp

2020 staat bij de Volkswagen Groep in het teken van - naast corona - softwareproblemen. Na de veelbesproken ID.3 moesten onder meer ook de nieuwe middenklassers als de Golf en Octavia eraan geloven. Volgens Tsjechische media zijn de medewerkers van Skoda kritisch: “De Octavia was niet voldoende voorbereid op serieproductie.”

Volgens een Skoda-vakbondsman zijn de medewerkers zenuwachtig en boos. Dat laten ze in een brief weten, aldus het Tsjechische weekblad Škodovácký Odborář. Volgens de medewerkers is het herstellen van de softwareproblemen in de nieuwste generatie Octavia een gigantische tijdrovende klus waardoor het hele proces flinke vertraging oploopt en de werkdruk toeneemt. Bij voorgaande auto’s zou een software-update nog geen vijf minuten in beslag nemen, maar nu kost het per auto 30 minuten voordat het euvel verholpen is.

“We zijn dit nog nooit tegengekomen”, zei de Skoda-vakbondsman. “De productiegereedheid van de auto is in een zeer betreurenswaardige staat”. Volgens de medewerkers houden de problemen voorlopig nog niet op, want ook de komende Enyaq iV zou volgens hen met diverse softwareproblemen kampen. “De productie moet gemiddeld drie uur per auto worden stilgelegd om de problemen te verhelpen”, aldus de Tsjechen.

De nieuwe Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Skoda Octavia maken een flinke sprong vooruit op technische vlak, maar juist die nieuwe snufjes doet ze in het begin van hun levenscyclus de das om. Halverwege mei staakte Skoda de levering van de Octavia door problemen met het eCall-assistentiesysteem. In juni werd de levering weer hervat. In augustus volgde een terugroepactie voor alle al geleverde Octavia’s die tussen 21 november 2019 en 11 mei 2020 geproduceerd waren.

De Tsjechische woordvoering van Skoda wilde niet op het artikel uit het weekblad reageren.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-medewerkers-achten-octavia-niet-productierijp/

Als de medewerkers zelf al zo in opstand komen tegen het beleid, dan is er wel stront aan de knikker lijkt me. Best zorgelijk.

Barri zei:
Als de medewerkers zelf al zo in opstand komen tegen het beleid, dan is er wel stront aan de knikker lijkt me. Best zorgelijk.

Dat is precies ook wat ik dacht. Heftig.
Ik zou de Octavia toch maar even laten staan. :)

"De nieuwe Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Skoda Octavia maken een flinke sprong vooruit op technische vlak, maar juist die nieuwe snufjes doet ze in het begin van hun levenscyclus de das om"

uh techniek is vrijwel alles toch hetzelfde? Platform, aandrijving enz.. alleen verpakking, interieur en nieuwe snufjes zijn nieuw. In de pers wordt ergonomie al afgekraakt en nu lijkt het ook nog voor problemen te zorgen. Misschien moeten ze de oude interieurs maar weer plaatsen, wat toch niks mis mee

Pjedroo zei:
Ik volg deze auto ook met interesse vanwege een nieuwe lease auto volgend jaar. Ik heb net even een Combi Business Sport samengesteld met alle mogelijke opties die de configurator toelaat. Met de 1.0 motor (die wordt het overigens niet, maar geen keuze in config) kom ik niet boven de 33K. Dat is echt enorm scherp geprijsd toch? Maar ik kan bijvoorbeeld geen adaptive CC aanvinken. Zijn dit nog foutjes in de configurator denken jullie?

Laat ik mijzelf even verbeteren; ik lease niet op catalogus waarde maar op daadwerkelijk maandbedrag. De nieuwe Octavia is vele malen duurder geworden dan mijn huidige.

Qua catalogus waarde is en blijft ie inderdaad scherp.

Als Tsjechen gaan klagen is er echt iets aan de hand. Paar jaar voor een Tsjechische brouwerij gewerkt. Ontzettend betrouwbaar en hardwerkende mensen!

MCDubbellU zei:
"De nieuwe Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Skoda Octavia maken een flinke sprong vooruit op technische vlak, maar juist die nieuwe snufjes doet ze in het begin van hun levenscyclus de das om"

uh techniek is vrijwel alles toch hetzelfde? Platform, aandrijving enz.. alleen verpakking, interieur en nieuwe snufjes zijn nieuw. In de pers wordt ergonomie al afgekraakt en nu lijkt het ook nog voor problemen te zorgen. Misschien moeten ze de oude interieurs maar weer plaatsen, wat toch niks mis mee
Haha dat zou m wel direct aantrekkelijker maken!

Zie hier de verklaring dat type 3 nog volledig te configureren is, in de prijslijst staat en gefabriceerd wordt.;)

De nieuwe Skoda Octavia voor China, de Octavia Pro, is nu gelanceerd. De Chinese Octavia is 6,4 cm langer en heeft een 4,4 cm langere wielbasis.

ewqyn4fbz1y4_800.jpg

1ktyue2bjryo_800.jpg

pr1yoaobsnsk_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-octavia-pro-kruipt-richting-superb/

2021030911010212222182_8529529_11.jpg

2021030911010313199184_8529528_11.jpg

202103091101051513182_8529523_11.jpg

2021030911010212243183_8529527_11.jpg

202103091101031323170_8529526_11.jpg

20210309142959295986206_8530034_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/1811/

Moet juni m’n huidige octavia inleveren, maar denk dat deze dan nog niet leverbaar is. Of moet ik dan toch gaan voor het model voor de facelift.
Hele lastige dit.. enige andere optie kwa ruimte en prijs is de kia Ceed

Hij komt in het tweede kwartaal naar Nederland, dus het zou moeten kunnen. Informeer bij je dealer.

Moet juni m’n huidige octavia inleveren, maar denk dat deze dan nog niet leverbaar is. Of moet ik dan toch gaan voor het model voor de facelift.
Hele lastige dit.. enige andere optie kwa ruimte en prijs is de kia Ceed
Als je nog moet bestellen hoef je er niet vanuit te gaan dat je in juni überhaupt al een nieuwe auto hebt. Of er moet per ongeluk iets naar je wens in voorraad zijn. Maar anders verwacht ik dat je er minimaal wel een jaartje op mag wachten, en dat zal nog kort gevonden worden door diverse (Octavia)bestellers.

Als je nog moet bestellen hoef je er niet vanuit te gaan dat je in juni überhaupt al een nieuwe auto hebt. Of er moet per ongeluk iets naar je wens in voorraad zijn. Maar anders verwacht ik dat je er minimaal wel een jaartje op mag wachten, en dat zal nog kort gevonden worden door diverse (Octavia)bestellers.
M’n baas had nu een lease auto voor mij, maar gaat over op kopen van een nieuwe auto.
Dus ik hoop gewoon een nieuwe voorraad auto te vinden.
Geen last dan van die absurde levertijden.

skoda-octavia-review-2024-01-tracking-front.jpg

skoda-octavia-review-2024-03-tracking-rear.jpg

skoda-octavia-review-2024-09-interior.jpg

31774.webp

31775.webp

31773.webp

31776.webp

31777.webp

Skoda%20Octavia%20Estate%20Sportline%202024-4.jpg

Skoda%20Octavia%20Estate%20Sportline%202024-5.jpg

Skoda%20Octavia%20Estate%20Sportline%202024-3.jpg

Rij-impressies: