Skoda Enyaq iV | Nieuw: facelift 2025

Na veel lezen, wikken en wegen heb ik de keuze doorgehakt en besloten om als nieuwe leaseauto een elektrische te kiezen.
De keuze is gevallen op een Skoda Enyaq, 80, met een zooite opties (man wat gaat t snel met de prijs dan).

1 optie twijfel ik nog over, en dat is de warmte pomp. Ik lees er zo veel verschillende dingen over. Heeft iemand hier ervaring mee?
De reden dat ik twijfel is dat het een optie is van van 1200 euro. De vraag is, hoeveel impact heeft het op de actieradius.
Als het niet hebben van een warmtepomp 50% actieradius scheelt dan is het een no-brainer. Scheelt het 10%, dan is het ineens een prijzige optie.

Gebruik je een warmtepomp trouwens alleen voor verwarmen, of heeft die ook een rol in de airco (koelen).

Bedankt alvast voor de input!

Het lijkt erop dat er niet veel mensen zijn die de Enyaq in privé gaan rijden? Ik heb mijn iV 60 netjes onder de 45k€ gehouden en verwacht hem in april te kunnen gaan rijden. Mijn belangrijkste overwegingen zijn schoon rijden (thuis laad ik op mijn zonnepanelen) en tegen redelijke kosten.
Zijn er meer mensen hier die de Enyaq privé gaan rijden?

Wat maakt die 45k dan uit? Als je m koopt of private lease dan is elke euro toch van belang? :)

Ik snap dat ook niet helemaal. Ik ga de auto ook privé rijden als in bijtelling betalen. En niet zo'n klein beetje ook :) Ondanks EV en 12% wordt dit m'n duurste auto tot nu toe om te rijden.

Al eerder gemeld maar gisteren uiteindelijk mijn definitieve configuratie besteld bij Athlon. Nu wachten tot ze de bestelling bij de dealer plaatsen. Een iV80 met
Geselecteerde opties
Infotainment online 3 jaar (YON)
Skoda Sound system (9VS)
Panoramadak (3FU)
Elektrisch inklapbare trekhaak (1M6)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun (PB0)
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk (LH3)
Metallic lak (JATOCL01)
Assistentie (PSA)
Comfort Plus (PD:cool:
Eco suite (PL:cool:
Family (PXA)
Infotainment Plus (RA:cool:
Klimaat Plus (PW:cool:
Licht (PK8)
Warmtepomp (PHC)
Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21" 235/45/R21 voor, 255/40/R21 achter (PJL)

Barri zei:
Wat maakt die 45k dan uit? Als je m koopt of private lease dan is elke euro toch van belang? :)
Misschien denkt J Den Biggelaar dat bijtellen over meer dan 45k niet toegestaan is?

DeeTwee zei:
Barri zei:
Misschien denkt J Den Biggelaar dat bijtellen over meer dan 45k niet toegestaan is?

Hahaha, nou ik kan je vertellen dat het wel mag hoor. Van Mark Rutte graag zelfs want daarboven betaal je 22% en dat kan hij wel gebruiken met alles wat hij momenteel aan steun uitgeeft aan bedrijven.

Pjedroo zei:
Ik snap dat ook niet helemaal. Ik ga de auto ook privé rijden als in bijtelling betalen. En niet zo'n klein beetje ook :) Ondanks EV en 12% wordt dit m'n duurste auto tot nu toe om te rijden.

Al eerder gemeld maar gisteren uiteindelijk mijn definitieve configuratie besteld bij Athlon. Nu wachten tot ze de bestelling bij de dealer plaatsen. Een iV80 met
Geselecteerde opties
Infotainment online 3 jaar (YON)
Skoda Sound system (9VS)
Panoramadak (3FU)
Elektrisch inklapbare trekhaak (1M6)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun (PB0)
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk (LH3)
Metallic lak (JATOCL01)
Assistentie (PSA)
Comfort Plus (PDB )
Eco suite (PLB )
Family (PXA)
Infotainment Plus (RAB )
Klimaat Plus (PWB )
Licht (PK8)
Warmtepomp (PHC)
Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21" 235/45/R21 voor, 255/40/R21 achter (PJL)

Da's een behoorlijk dikke auto, leuk hoor! (y)

Heb 'm ook even bij elkaar geklikt, bij mij kwam ie op 62k catalogusprijs. En levering is sowieso 2021, toch? Enfin, het rekensommetje makend kom ik op 15,5% bijtelling gewogen, dat vind ik eigenlijk nog steeds een schijntje. Ik kom met mijn dieseltje twv net geen 40k al een heel eind in de buurt van jouw brutobedrag (803 euro) aan bijtelling.

Barri zei:

Wat dat uitmaakt? ;-) Bij een cataguswaarde van boven de 45k€ vervalt de volledige subsidie van €4000. Toch wel iets om rekening mee te houden als je een auto koopt van je spaarcentjes.....

Ow maar die subsidie is al helemaal vergeven. Ik vermoed dat er weinig mensen op die ene dag een Enyaq hebben kunnen bestellen.

DeeTwee zei:
Da's een behoorlijk dikke auto, leuk hoor! (y)

Heb 'm ook even bij elkaar geklikt, bij mij kwam ie op 62k catalogusprijs. En levering is sowieso 2021, toch? Enfin, het rekensommetje makend kom ik op 15,5% bijtelling gewogen, dat vind ik eigenlijk nog steeds een schijntje. Ik kom met mijn dieseltje twv net geen 40k al een heel eind in de buurt van jouw brutobedrag (803 euro) aan bijtelling.

Dankje! Ik dacht ook als je dit doet dan moet je ook echt het gevoel krijgen dat je in een next gen auto rijdt met alle gadgets erop die kunnen. Heb alleen de licht grille niet gedaan maar dat vond ik meer smaak en niet budget. Het is net wat 2 much.

Jep, ik tik net de 62K niet aan. Het is inderdaad sowieso 2021. Ik heb dezelfde vergelijking gemaakt als jij en het was de afweging een benzine twv 40-43K of een dikke EV en het is dat laatste geworden.

Biggelaar zei:
Wat dat uitmaakt? ;-) Bij een cataguswaarde van boven de 45k€ vervalt de volledige subsidie van €4000. Toch wel iets om rekening mee te houden als je een auto koopt van je spaarcentjes.....

Daar heb je een punt. Onze tweede auto wordt hoogst waarschijnlijk ook een EV en die komt ook onder de 45K. De subsidie is op voor dit jaar maar volgens mij kun je vanaf 2021 weer aanvragen.

Barri zei:
Ow maar die subsidie is al helemaal vergeven. Ik vermoed dat er weinig mensen op die ene dag een Enyaq hebben kunnen bestellen.

Ik was op tijd met aanvragen voor 2021 (sloot 29 oktober). Nieuwe aanvragen kunnen weer vanaf januari. Dealers sparen nu koopovereenkomsten voor particulieren op tot 2 januari. Ik schat dat de pot voor 2021 op 3 januari leeg is....

Pjedroo zei:

Ik reken dat je werkgever het contract met de lease maatschappij betaalt en niet jijzelf. Niet privé dus, alleen een relatief bescheiden bijdrage in de IB ;-)

J Den Biggelaar zei:
Pjedroo zei:

Ik reken dat je werkgever het contract met de lease maatschappij betaalt en niet jijzelf. Niet privé dus, alleen een relatief bescheiden bijdrage in de IB ;-)
'Privé rijden' is nu juist een uitdrukking die door leasers wordt gebruikt om aan te geven dat ze bijtelling betalen. En ze rijden ook hun privékilometers ermee, dus het klopt.
Als jij nou voortaan zegt dat je je auto zelf hebt gekocht is het in 1x duidelijk en zijn we een boel spraakverwarring kwijt. ;)

MWH zei:
J Den Biggelaar zei:
Pjedroo zei:

'Privé rijden' is nu juist een uitdrukking die door leasers wordt gebruikt om aan te geven dat ze bijtelling betalen. En ze rijden ook hun privékilometers ermee, dus het klopt.
Als jij nou voortaan zegt dat je je auto zelf hebt gekocht is het in 1x duidelijk en zijn we een boel spraakverwarring kwijt. ;)

Ok, ik snap het ;-))

Mijn hemel!

Zie dit artikel en vooral, luister naar het geluid! Ik baal er best van, mijn staat al in bestelling...

https://www.skoda-storyboard.com/en/enyaq/listen-to-the-enyaq-iv/

Wat is het probleem? Je had gehoopt op het neppe motorgeluid dat de plug-in hybrides van Skoda hebben?

Dat is geen optie. Kunstmatig geluid is sinds 2019 verplicht voor elektrische auto's tot een snelheid van minimaal 20 km/h. Dit omdat ze anders te stil zijn in de stad, terwijl medeweggebruikers vaak beslissingen maken op basis van geluid. Dat het voor jou een verrassing is kan je helaas alleen jezelf verwijten... ;)

maar dat gaat toch om het geluid buiten de auto. dit van het filmpje gaat om in de auto, hopelijk kan je dat wel uitzetten.

Hil81 zei:
Nee, op geen geluid. Gewoon stil. Dit lijkt wel een tram.
Het is ook een soort tram ;)

Maar ik denk dat het geluid in werkelijkheid niet zo hard/aanwezig is als hier. En idd, tot een bepaalde snelheid moeten EV's verplicht geluid maken.

Allemachtig wat een akelig geluid... zie gelijk een groep mensen voor me die angstvallig hun oren proberen af te dekken om niet naar die hoge tonen te moeten luisteren.
Perfect geluidje voor een horrorfilm :)

Nouja, als ze er bij Skoda zelf maar trots op zijn met hun soundengineers. 'Futuristic' o_O

FCA lover zei:
maar dat gaat toch om het geluid buiten de auto. dit van het filmpje gaat om in de auto, hopelijk kan je dat wel uitzetten.
In dat filpmje laten ze alleen het dashboard zien om aan te geven wat de snelheid is lijkt me. In de tekst staat toch echt beschreven dat het geluid bedoeld is om buiten de auto gehoord te worden.
Het is uiteraard wel in de auto te horen omdat de auto niet volledig geluidsdicht is, maar niet via de speakers of zo: "the sound spread evenly on both sides in the front part of the car and created a pleasant, muffled reverberation in the cockpit".

ah oké overheen gelezen. maar dat is toch tot 20km/h want in het filmpje gaat die wel harder. moet zeggen dat ik het wel erg luid vind. er rijdt hier wel een zoë rond met een geluidje en dat is een heel dacht tingeltje. dit geluid klinkt meer als een soort ruimteschip ofzo.

Ze hebben voor het filmpje natuurlijk even nadruk gelegd op het soort geluid om de sound engineers wat credit te geven of zo. Ik denk dat het volume best mee zal vallen in de praktijk, maar dat moet nog blijken.

En die 20 km/h is een minimum, blijkbaar vinden merken het leuk/nuttig daar nog wat overheen te gooien. Het lijkt erop dat de Enyaq tot 25 km/h geluid maakt, en de ID3 doet dat zelfs tot 30 km/h.

Misschien kun je het inruilen voor het geluid van de Superb iV als dat je beter bevalt.

Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n geluid niet vervangbaar is door een ander. Gewoon een kwestie van een ander mp3-bestandje laden en met de juiste naam op de juiste plaats zetten. Zo doen we dat al decennia met onze ringtones.

Dit moet wel een van de fraaiste EV's op de markt zijn.
Zo niet DE fraaiste.
Voorzijde is de Schokoladenseite

Sport-Line

29-origin-6830401.jpg

29-origin-6830432.jpg

29-origin-6830403.jpg

29-origin-6830426.jpg

29-origin-6830425.jpg

29-origin-6830427.jpg

29-origin-6830428.jpg

Alle foto's: https://www.auto.cz/skoda-enyaq-prijizdi-ve-sportovni-verzi-zatim-jde-jen-o-kosmetiku-138031

De elektrische Skoda Enyaq iV is er voortaan ook als Sportline, een sportief aangeklede uitvoering die zowel vanbinnen als vanbuiten van extraatjes profiteert. De Sportline-uitvoering komt beschikbaar voor de Enyaq iV 60, Enyaq iV 80 en Enyaq iV 80.

Vanbuiten is de Enyaq iV Sportline onder meer te herkennen aan een reeks glanzend zwarte accenten. De zwarte afwerking zien we niet alleen in de grille, maar ook op de raamomlijsting, de dakrails en in de diffuser in de achterbumper. De sideskirts zijn op de Sportline in carrosseriekleur uitgevoerd. Daarnaast staat de nieuwe uitvoering op 20- tot 21-inch groot lichtmetaal. Led-matrixkoplampen zijn standaard. Daarnaast ligt de Sportline-uitvoering aan de voorkant 1,5 cm en aan de achterzijde 1 centimeter dichter tegen het asfalt dan de reguliere versies. Zwart overheerst in het interieur van de Sportline, al komen we op het dashboard kunstleer met grijze stiksels tegen. Het en der plakt Skoda een stripje nep-koolstofvezel. Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen maken net als sportiever ogende pedalen en een driespaaks met leer bekleed stuurwiel eveneens deel uit van het Sportline-feestje.

Ik ben er vrij zeker van dat ik gisteren in Achterveld de Enyaq heb gespot. Was een plukje auto's achter elkaar op de parkeerplaats.
Eén rood exemplaar, met 2 personen voorin, een witte kentekenplaat beginnend met EL (dus zoals op foto's hierboven) en zo'n grijs exemplaar. Daartussen stond nog een auto. Vreemd genoeg werd de stoet gesloten door een Kia Rio op NL platen..:confused:

Enfin, introductie van dit model aanstaande op de NL markt zodat Skoda NL alvast wat rijdende, voorserie?, exemplaren heeft?

Een maandje geleden kwam ik een Enyaq op Tjechische platen tegen, ging er van uit dat het om proefritjes ging. De ID.3 kwam ik ook al voor introductie tegen op Duitse platen.

faWtxyc.png

FL7PXMl.png

2fvZ3eV.png

pmsmvWi.png

PDzdBu6.png

Zelfs in brandweerrood vind ik het een erg fraaie auto. En profil is echt top! Achterkant blijf ik wat kaal en massief vinden, ook had een normaal logo mooier gestaan vind ik. Dat interieur is echt prachtig, véél mooier dan in de ID.4. Uitgebreid verslag van autogefuhl:

https://www.youtube.com/watch?v=jmI4ovv6l-Y

Rijgedrag, interieurkwaliteit (afgezien van paar details), ruimte is allemaal dik in orde. Hardware is dus gewoon goed. Maar helaas net als bij de ID-serie is de software niet zo best. Het scherm loopt vast in het filmpje.. :rolleyes: (als de ID-serie al de updates hebben gehad en dit model komt later, is het nog steeds dan ruk?) De knoppen op stuur alleen te gebruiken als de 'motor' aanstaat en die slider voor dakraam werkt ook niet lekker. Minpuntje van interieur is het goedkope en raar gevormde en geplaatste handgreep in binnenportier.

Met 6 graden is ongeveer 350 km range ipv de beloofde 510 km (80 model met RWD) wel erg matig (meer dan 30%!). Misschien haal je in de zomer 410 km. Voor meeste mensen nog ruim voldoende maar wel ongeveer 20% minder.

Die lyrische reacties op het ontwerp snap ik nu nog minder. Exterieur vind ik op zijn best een 6,5 (te hoekig front past niet echt bij de rest, achterkant vind ik niet mooi, van opzij een beetje log met goedkoop ogende tierelantijnen onder de A-stijl); het interieur een 9. Het filmpje kijk ik nog weleens, bij Autogefühl moet je daar altijd echt even voor gaan zitten (of ik ga gelijk naar de conclusie).

Rutger DC zei:
Die lyrische reacties op het ontwerp snap ik nu nog minder. Exterieur vind ik op zijn best een 6,5 (te hoekig front past niet echt bij de rest, achterkant vind ik niet mooi, van opzij een beetje log met goedkoop ogende tierelantijnen onder de A-stijl); het interieur een 9. Het filmpje kijk ik nog weleens, bij Autogefühl moet je daar altijd echt even voor gaan zitten (of ik ga gelijk naar de conclusie).

Toch geef je de auto een {(6.5 + 9) / 2} 8- gemiddeld. Da's best een fors rapportcijfer! :T

:) Tja ik vind de zijkant gewoon mooi. Ingetogen, strak maar niet te hoekig. Maar ja ik vind de ID.4 ook erg fraai (behalve de neus) terwijl veel die bestempelen als lelijk

"Is de Skoda Enyaq iV beter dan de Volkswagen ID.4? – Review"

https://www.autovisie.nl/video/is-de-skoda-enyaq-iv-beter-dan-de-volkswagen-id-4-review/

Ik zag er vandaag eentje in het zilver. Echt een fraaie auto! Hoewel ik de ID.4 ook fraai vind oogde de Skoda luxer en meer in verhouding. Skoda is eigenlijk het nieuwe VW ;)

Vorige week een Skoda IV80 sportline besteld! Rij nu Mercedes maar bijtellingstechnisch en het feit dat er drie kids (waarvan 2 nog in een stoeltje) op de achterbank moeten passen, hebben we doen kiezen voor de Enyaq! Naast het feit dat het gewoon een erg mooie auto is en van binnen heel compleet. De dealer zei dat ik de eerste sportline had bij die betreffende dealer en dat het de dikste uitvoering was die hij al had verkocht 😊. Ik heb bewust gewacht tot de sportline uitvoering beschikbaar werd want die maakt de toch al mooie auto helemaal speciaal! De auto is al volgt geconfigureerd:
- Kleur zwart! (Met de zwarte sportline accenten is het echt een monster geworden 😅)
- 20inch vega velgen
- natuurlijk de sportline uitvoering met al zijn extra’s
- comfort plus
- Family
- infotainment plus
- klimaat
- en natuurlijk alle standaard voorzieningen die er al opzitten 💪
Ik ben er erg blij mee, nu is het alleen wachten tot oktober 😩

De beste BEV uit VW stal, opmerkelijk Skoda is VW voorbij op gebied van afwerking en ook prestatie BEV. De ID4 kansloos, vlgs Autovisie.

Fijn dat je enthousiast bent, GS80, maar hier verloor je me:

- Kleur zwart! (Met de zwarte sportline accenten is het echt een monster geworden

Een zwarte Skoda uitkiezen en dan beweren dat het een monster is geworden. Grapjas;)
Gelukkig heb je zelf al door wat er echt achter zit, getuige je eerste zin...

Joop 5528328 zei:
Gelukkig heb je zelf al door wat er echt achter zit, getuige je eerste zin...

Tweede zin ;)

Maar dit lijkt mij nou typisch iets voor het nieuwe Owners-topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?30,6000540,6001159#msg-6001159 (y)

Joop ik ben er erg blij mee en vind het oprecht een hele mooie auto! Ok misschien geen monster 😉, maar veel dikkere uitvoeringen van deze wagen zijn er niet! Tov mijn Mercedes scheelt me dit gewoon veel euro per maand en dan heb ik nog een veel completere auto! Helaas zat er geen Audi Etron quattro 55 in….

Al met al heel blij met de keuze!

Zojuist de Enyaq 60 iV besteld als lease auto... en zodoende voor het eerst in deze forum groep.

Gekozen voor de Graphite Gray, met Comfort Pack, 120KW oplaad mogelijkheid en trekhaak (als accessoire).
Om vertraging in de levertijd (monenteel wk 47) te voorkomen een paar andere extra's moeten toevoegen, als Light pakket en Antraciet Regulus 19" velgen; kennelijk leveren de standaard LED verlichting en de standaard 19" velgen vertraging op....

Vanochtend proefgereden en erg overtuigd geraakt, wat een comfort, zowel de stilte als het interieur!
Heel veel auto voor je (bijtellings)geld in vergelijking met andere (non-EV) auto's.
De enige EV concurrent qua bijtelling, de KIA E-Niro in mijn ogen, smoelt toch heel veel minder dan deze mooie Enyaq.

Terug
Bovenaan