Skoda Enyaq iV | Nieuw: facelift 2025

Mooi! Die extra range en vermogen is denk ik toch wel erg fijn dus ik neig naar de iV80. Ik hoop binnenkort een calculatie te kunnen maken en kijken wat binnen budget past.

De Enyaq is misschien wel de ekte ekte vervanger van de Octavia, zoals de ID3 dat eigenlijk voor de Golf is. Aantrekkelijke auto in meerdere opzichten.

Inderdaad zeg! Wát een gelijkenissen!:rolleyes:

2013_skoda_octavia_13_1920x1080.jpg

2021_skoda_enyaq_iv_12_1920x1080.jpg

Joop 5528328 zei:
Inderdaad zeg! Wát een gelijkenissen!:rolleyes:

Doe dan wel even een representatieve foto van de Octavia ;-) Hij heeft wel een punt maar de Enyaq is toch echt een ander model dan een stationwagen.

octavia-combi-side-100313-scaled.jpg

2021_skoda_enyaq_iv_12_1920x1080.jpg
[/quote]

De Octavia is de Octavia, niet de Octavia Combi. Tevens ging het om het vorige model als de Enyaq als opvolger/vervanger wordt gezien.

Ze zien er inderdaad niet hetzelfde uit, scherp hoor Jopie. Want je mag een auto alleen vervangen door een auto die er hetzelfde uitziet. Overigens hebben ze ook niet dezelfde naam, was dat jou nog niet opgevallen?

De Enyaq is echt geen Octavia achtige. Hij zit meer tussen de Superb en Kodiaq in.
Doe mij de instapper maar voor krap 40k.

Barri zei:
De Enyaq is echt geen Octavia achtige. Hij zit meer tussen de Superb en Kodiaq in.
Doe mij de instapper maar voor krap 40k.
Klopt, het is een ander soort auto, een crossover/SUV-achtige, en nog EV ook. Kortom categorie "Niet aan te slepen". Voorheen was imo de octavia combi de grote verkoopknaller in het Skoda-gamma, maar de Enyaq wordt dermate concurrerend neergezet dat ik verwacht dat het de bedoeling is dat deze de rol van de octavia wat dat betreft over gaat nemen. Terwijl laatstgenoemde in mijn beleving heel lichtjes naar de achtergrond geschoven lijkt te worden. Aanbod van uitvoeringen en motoriseringen is bijvoorbeeld duidelijk beperkter dan bij de Leon, Golf en A3.

Deetwee heeft gelijk. Misschien helpt om naar de doelgroep te kijken. De brave huisvader met gezin en hond kiest nu voor octavia vanwege ruimte aanbod en value for money. Daar zal de enyaq zeker in Nederland een deel van weg kunnen snoepen. Verder worden stations uitgefaseerd ten gunste van suv achtigen.

dickey zei:
Deetwee heeft gelijk. Misschien helpt om naar de doelgroep te kijken. De brave huisvader met gezin en hond kiest nu voor octavia vanwege ruimte aanbod en value for money. Daar zal de enyaq zeker in Nederland een deel van weg kunnen snoepen. Verder worden stations uitgefaseerd ten gunste van suv achtigen.

Theoretisch klopt dit. Wat budget betreft zit er een gat van pak hem beet 10-15k tussen de 2 genoemden. Als leaseauto zal dat verschil wellicht niet zo groot zijn ( maandbedrag lease + bijtelling berijder ) maar als particulier lijkt me dit echt nog wel een onoverbrugbaar groot verschil.

Ik zat vooral aan de leaserijders te denken moet ik zeggen. Volgens mij was de Octavia combi vooral in dat segment populair, zeker toen je m met 14% kon rijden. Bij het huidige model zijn sowieso de diesels niet meer verkrijgbaar en is het eigenlijk enkel driepitters en hybrides wat de klok slaat.

De Enyaq anderzijds is volgens mij een aanzienlijk overtuigender auto dan de VW ID.4. Je kunt het uiteraard op smaak gooien, en aan de buitenkant is het misschien om het even, maar is imo de Skoda qua uitstraling zeker niet de mindere. En vanbinnen, tsja, zeker als ik de Skoda met die 'lodge' aankleding e.d. zie, en daar die id4 naast hou, vind ik het toch vrij lastig te geloven dat die VW straks (minstens) net zo duur is. Hoe zou VAG dat zelf zien?

Als je kijkt wat een Golf tov een Octavia kost dan is de Golf volgens mij altijd al zo'n 2-3K duurder. Zo gaat het denk ik ook met de iD4. Als de Enyaq 80 46K kost dan zal de VW op 48-49K komen. Ben benieuwd!

Het is toch wel idioot dat inderdaad de Octavia rijder nu in een Enyaq stapt, dus de 'gemiddelde' leaseauto al zo'n 50k kost.

Zijstap; zal het hele leaselandschap niet blijvend gaan veranderen? Dus niet zo makkelijk meer een leasewagen bij een functie. Dus de Octavia rijder van nu krijgt een mobiliteitsbudget want werkt veel thuis.

Wij hebben nu ruim 2 jaar al de mogelijkheid om een mobiliteitsbudget te kiezen. Dit gaat denk ik wel veranderen over het hele land.

Barri zei:
Het is toch wel idioot dat inderdaad de Octavia rijder nu in een Enyaq stapt, dus de 'gemiddelde' leaseauto al zo'n 50k kost.

Mijn buurman heeft nu twee Octavia’s station met 2.0 TDI versleten (60.000km per jaar), en heeft hele serieus de Enyaq IV overwogen omdat hij minder kms maakt. Maar het zou hem 7 tientjes in de maand besparen maar wel gedoe met plannen van opladen, zeker als zijn vrouw s avonds nog wel moet.

Kortom, er is geen Enyaq besteld maar een Karoq tsi150 in FR trim met alles erop. Niettemin kan er een heel zwik Octavia-rijders zwichten.

adinsx zei:
Barri zei:

Mijn buurman heeft nu twee Octavia’s station met 2.0 TDI versleten (60.000km per jaar), en heeft hele serieus de Enyaq IV overwogen omdat hij minder kms maakt. Maar het zou hem 7 tientjes in de maand besparen maar wel gedoe met plannen van opladen, zeker als zijn vrouw s avonds nog wel moet.

Kortom, er is geen Enyaq besteld maar een Karoq tsi150 in FR trim met alles erop. Niettemin kan er een heel zwik Octavia-rijders zwichten.

Ik zit ook te rekenen en inderdaad voor het geld hoef ik het niet te doen. Wat voor mij wel de doorslag kan geven om toch voor de Enyaq te gaan is feit dat het gewoon veel meer auto is. Als ik uit ga van dezelfde netto bijtelling als die ik nu betaal heb ik een nog veel vollere en grotere auto voor zelfde geld. Enige " concessie" is het moeten opladen. Nou doe ik dit ook al een paar jaar met de V60 hybride maar niet zo consequent als je met een EV moet doen.

In geval van je buurman vind ik de keuze voor een brandstof motor veel logischer. Dan word je helemaal gek met laden... In mijn geval rij ik 35K en zijn het vooral retour ritten van 50-100KM. Ik zou theoretisch een paar dagen met een lading moeten kunnen en ik ga er toch vanuit dat de auto 's nachts netjes aan de lader staat. Enige waar ik tegenop kijk zijn straks de ritten richting vakantie adressen in het buitenland. Moet me nog eens verdiepen hoe het opladen in het buitenland is.

Kortom, er is geen Enyaq besteld maar een Karoq tsi150 in FR trim met alles erop.

60k per jaar en op benzine. Dat was 3 jaar geleden ook ondenkbaar.

Enige waar ik tegenop kijk zijn straks de ritten richting vakantie adressen in het buitenland. Moet me nog eens verdiepen hoe het opladen in het buitenland is.

https://abetterrouteplanner.com/ (y)

Wat cool ! Die geeft gewoon aan van Friesland tot italie waar ik moet opladen en de Enyaq 80 is ook al te kiezen :) Hij vroeg zelfs met of zonder warmtepomp. Wat is daar eigenlijk het idee van? Met die warmtepomp meer of minder range?

Het is 8 keer opladen en de tijd van opladen staat er ook bij. Hoe meer je richting italie komt, hoe langer het opladen duurt. Ik zoomde even in maar je moet soms ook echt van de snelweg af in Italie. Dat is dan wel irritant.

Pjedroo zei:
Hij vroeg zelfs met of zonder warmtepomp. Wat is daar eigenlijk het idee van? Met die warmtepomp meer of minder range?
Meer. Met de warmtepomp wordt de auto efficiënter.

Stukje tekst over de warmtepomp van de e-Golf:
De warmtepomp is een slimme manier om de actieradius van de Volkswagen e-Golf te verbeteren. Deze moderne pomp vermindert het energieverbruik door het interieur te verwarmen met energie van de buitenlucht. Zo kunt u genieten van airconditioning of verwarming zonder de batterij van de e-Golf extra te belasten. Door de actieradius van de VW e-Golf te optimaliseren met een warmtepomp rijdt u dus nóg meer elektrische kilometers, zelfs bij lage temperaturen.
Zeker bij zo'n relatief kleine accu maakt het een groot verschil.

Vanmiddag mijn eerste fysieke kennismaking met een Enyaq bij Bourguignon Leeuwarden. Zodra ik foto's heb zal ik hier e.a. posten.

Daar was hij dan! Vrijdag een leuke kennismaking gehad met de Enyaq verzorgd door Bourguignon Leeuwarden. Eerst een technisch verhaal over elektrisch rijden en het opladen er van. Vervolgens ging het doek eraf en konden we, met mondkapje, de auto van binnen en buiten uitgebreid bekijken. Het is echt wel een indrukwekkende grote auto en goed afgewerkt. De uitvoering die er stond was met het stoffen standaard Loft interieur. Dit vond ik al best mooi, misschien wel tikkeltje saai icm de zilveren kleur. Deze auto had niet de kerst verlichting grill maar wel de 21 inch velgen. Vond ze niet overdreven groot maar best wel goed bij de proporties van de auto passen. Binnenin was het de ruimte die ik had gehoopt te vinden. Ik kon heel goed achter een volwassen man van 1.85M zitten die op dat moment voor me zat (zie foto's beenruimte) en ben zelf 1.90m. Ook de kofferbak was echt groot.

Voor iemand als ik met een gezin met 3 kids is dit volgens mij de perfecte EV. Ik ga de offerte fase in :)

Skoda is dus een budgetmerk van VW? Qua afwerking lijkt deze wagen (op foto) op een hoger niveau te staan dan de ID.4.
Aan de buitenzijde valt vooral dat zwarte 'rooster' tegen. Het alternatief met de LED-strip vooral vind ik dan vooral kinderachtig.
Het interieur is echter prachtig.

iDS zei:
Skoda is dus een budgetmerk van VW? Qua afwerking lijkt deze wagen (op foto) op een hoger niveau te staan dan de ID.4.
Aan de buitenzijde valt vooral dat zwarte 'rooster' tegen. Het alternatief met de LED-strip vooral vind ik dan vooral kinderachtig.

Denk dat er weinig VW rijders meer zijn die dat durven te beweren ;-) Afwerking vond ik gewoon echt goed. Het was zeker van zelfde niveau als mijn huidige V60 en als je het duurdere interieur neemt met leer is het al helemaal fraai.

Tsja dat rooster. Je ziet het sowieso bij alle EV's dat de echte grill er niet meer is. Deze van Skoda viel mij nog niet eens tegen maar echt fraai is het niet nee.

@Pjedroo: Leuk, interessante foto's! (y)

Ook IRL maakt het interieur indruk wat mij betreft. Ben nu wel heel benieuwd hoe een ID.4 in werkelijkheid oogt vanbinnen, aangezien die op de diverse Youtube fimpjes e.d. niet erg sterk voor de dag komt. Maar deze Skoda lijkt sowieso een behoorlijk chique afgewerkte auto!

Wat doet overigens die smalle brede zwarte strip boven/achter het stuur?

Whats-App-Image-2020-10-09-at-17-16-34.jpg

Ik vind eigenlijk alleen het scherm een nadeel. Het is zo groot en daardoor niet in evenwicht met het rest van het prachtige interieur. Zo zie je maar wat een stofje op het dashboard al voor verschil het maakt

Ach, het lijkt zo (nog) wat meer op een bureau met een monitor erop. Op zich ook wel lollig, in de i3 vind ik die vergelijking nog wat meer op gaan, mede omdat de schermpjes zo hoekig zijn en er (afhankelijk van uitvoering) houten plankjes op het dash zitten.

DeeTwee zei:

Ook IRL maakt het interieur indruk wat mij betreft. Ben nu wel heel benieuwd hoe een ID.4 in werkelijkheid oogt vanbinnen, aangezien die op de diverse Youtube fimpjes e.d. niet erg sterk voor de dag komt. Maar deze Skoda lijkt sowieso een behoorlijk chique afgewerkte auto!

Wat doet overigens die smalle brede zwarte strip boven/achter het stuur?

Dankje!

Die strip is volgens mij voor detecteren van je gezicht (vermoeidheid etc.) en ook voor projectie van heads-up display. Deze auto had dat niet maar toch zat die strip er wel.

MCDubbellU zei:
Ik vind eigenlijk alleen het scherm een nadeel. Het is zo groot en daardoor niet in evenwicht met het rest van het prachtige interieur. Zo zie je maar wat een stofje op het dashboard al voor verschil het maakt

Optisch geef ik je wel gelijk. Het scherm is trouwens wel erg fraai en de software reageert lekker snel. Mijn laatste VAG auto was een Audi en die had MMI +. Dit is wel helemaal anders tov wat ik toen gewend was. Allemaal menu's en verschillende plekken om te navigeren. Zal uiteindelijk wel wennen.

Heeft iemand ook gezien of een zwarte hemel los te selecteren is? Ik kon het nog niet direct vinden.

MCDubbellU zei:
En met die idiote schuifbediening zie ik. Dat is toch wel een grove besparingsoperatie ten koste van de ergonomie

Wow! Ik heb de auto zojuist besteld. Wel echt m'n droom uitvoering en mijn mooiste auto ooit! Toch mooi dat je door de jaren heen steeds stapje verder gaat. Het is een zwarte Enyaq 80iV geworden met de volgende opties:

Infotainment online 3 jaar (YON)
Skoda Sound system (9VS)
Panoramadak (3FU)
Elektrisch inklapbare trekhaak (1M6)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch verstelbare lendensteun (PB0)
125 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk (LH3)
Metallic lak (JATOCL01)
Assistentie (PSA)
Comfort Plus (PD:cool:
Eco suite (PL:cool:
Family (PXA)
Infotainment Plus (RA:cool:
Klimaat Plus (PW:cool:
Licht (PK8)
Transport (PKP)
Lichtmetalen velgen Antraciet Betria 21" 235/45/R21 voor, 255/40/R21 achter (PJL)

Gefeliciteerd! Ben benieuwd hoe de auto in het echt oogt. We gaan heel veel Enyaqs op onze wegen zien volgend jaar, dat scheelt. :)

Pjedroo zei:
Wow! Ik heb de auto zojuist besteld. Wel echt m'n droom uitvoering en mijn mooiste auto ooit!

Klinkt goed, veel plezier er mee (en het wachten)!

Geen warmtepomp?

Pjedroo zei:
Wow! Ik heb de auto zojuist besteld. Wel echt m'n droom uitvoering en mijn mooiste auto ooit!

Zo, da's een hele mooie uitvoering.
Wat is dan het interieur? En is de zwarte dakhemel nog gelukt?

Gefeliciteerd! Vind zelf alleen de zwarte kleur jammer. Bij zwart maskeer je alle lijnen en vouwen, zonde.

Volt zei:
Pjedroo zei:

Klinkt goed, veel plezier er mee (en het wachten)!

Geen warmtepomp?

Nee, echte meerwaarde was mij niet helemaal duidelijk omdat je ook kan voorverwarmen met de app terwijl de auto aan de stekker hangt. 1200,- voor iets waarvan ik niet precies weet wat het in de praktijk doet is dan wat veel.

Rembrandt zei:
Zo, da's een hele mooie uitvoering.
Wat is dan het interieur? En is de zwarte dakhemel nog gelukt?

Dankje! Zwart icm het bruine leer! Velen zullen zeggen jammer van zwart maar het is voor mij toch de combinatie van chroom accenten met zwart icm bruin leer dat maakt het gewoon echt sjiek in mijn ogen. Je hebt chromen raamlijsten, chromen dakrails, randje langs de grill en de velgen zijn ook half zwart half chroom
Die dakhemel is dus niet te bestellen. Dat vind ik echt wel klein smetje maar volgens de dealer kan dat alleen op de founders edition. Ze hebben dit voor mij uitgezocht.

Barri zei:
Is de warmtepomp niet standaard op de 80? Anders zou ik m zeker mee bestellen!

Nee is apart te bestellen. Maar waarom is dat ding dan zo duur en wat levert het nou echt op? Koude strenge winters duren hier vaak maar even en volgens mij heb je er dan pas echt wat aan. Als je met de app de timer instelt en hij warmt voor terwijl de auto aan de stekker hangt heb je dan niet ongeveer hetzelfde effect? De accu's worden dan verwarmd door het voorverwarmen.

Joop zei:
Gefeliciteerd! Vind zelf alleen de zwarte kleur jammer. Bij zwart maskeer je alle lijnen en vouwen, zonde.

Dankje! Ach ja, noem mij één ding wat moeilijker is om uit te zoeken op een auto dan de kleur? :rolleyes: Voor elke kleur is wel iets te zeggen. Ik neigde poosje naar dat zilver groene maar in mijn huis werkt het dan ook nog zo dat ik de auto uitzoek en dan begint het overtuigen van de vrouw des huizes :D Eén ding waar zij altijd wat over zegt is de kleur en dan hapert het vaak op kleur. Onze huidige auto was voor het eerst een keer een donker grijze en daar ben ik na 4 jaar ook wel op uitgekeken. Echte kleuren zoals blauw zijn in mijn ogen echt minder lang houdbaar. Zo heeft mijn collega een rode Superb, pffffff....nee dat is het ook niet zo'n groot rood slagschip. De Enyaq heeft ook als "nadeel" dat de onderste rand van donker kunststof is dus op wit of zilver valt dat zo erg op en dat valt juist op zwart weer wat weg.

Maar eens hoor, niet de meest spannende keuze maar met zwart krijgt een auto wel vaak de "wauw factor" vooral omdat ik ook iemand ben die de auto goed schoon houdt. Op de grijze V60 merkte ik aan mezelf dat ik daar minder uitdaging in kreeg, zwart is dan een dankbare poetskleur :)

Monsieur Le Loure zei:
Zilver is wel een makkelijke kleur, die hoef je 30 keer minder te wassen per jaar dan een zwarte
Ik heb beide kleuren.
Dus de helft van je wagen moet je 30 keer zo vaak wassen als de andere helft? :)

DeeTwee zei:

Een VW is dan ook een te duur betaalde poor man's Skoda :)

Pjedroo zei:
Volt zei:

Het principe is duidelijk. Irritante is dat ik bij de dealer door een verkoper werd gezegd dat hij de pomp eraf zou laten, deed voornamelijk iets in de winter. Als je eenmaal rijdt is de boel ook snel warm. Wat is nou echt het effect in de praktijk? Zo'n theoretisch verhaal zegt dat nog altijd niet.

"De warmtepomp helpt om de accu van een elektrische auto te ontzien en is een handige manier om het rijbereik te verlengen. De pomp gebruikt warmte uit de buitenlucht maar ook restwarmte uit de accu en batterij om het interieur van de auto te verwarmen als het buiten koud is. Hierdoor verbruikt de auto veel minder energie dan met de standaardverwarming en wordt de actieradius dus geoptimaliseerd. Bij sommige elektrische auto’s kan de warmtepomp wel 30% extra range opleveren. Echt een aanrader dus!"

Wat de precieze cijfers voor de Skoda Enyaq iV zijn weet ik natuurlijk niet maar als het in de buurt van de 30 procent zou komen betekent dit dat de Enyaq 60 met warmtepomp bijna dezelfde actieradius in de winter zou hebben als de Enyaq 80 zonder warmtepomp. Lijkt mij dan een prima investering.

Pjedroo zei:
Het principe is duidelijk. Irritante is dat ik bij de dealer door een verkoper werd gezegd dat hij de pomp eraf zou laten, deed voornamelijk iets in de winter. Als je eenmaal rijdt is de boel ook snel warm. Wat is nou echt het effect in de praktijk? Zo'n theoretisch verhaal zegt dat nog altijd niet.
Volgens mij is het doel van de warmtepomp niet om de accu's op temperatuur te krijgen, maar de inzittenden. En daarbij de energievoorraad minder aan te spreken, want bij zowel heet als koud (maar ook vochtig!) weer veel verschil zal maken voor de actieradius want een airco vraagt best veel energie.

Maar ik krijg de indruk dat de verkoper dat niet snapt anders ziet...

Een warmtepomp is inderdaad een zeer efficiënte manier om het interieur op te warmen. Heb je die niet, dan verbruik je daar X kW voor. Kan dus ook, maar is zonde. Die kan je beter voor het rijden zelf gebruiken.

Pjedroo zei:
Volt zei:

Meen je niet? Dus een optie die eigenlijk standaard had moeten zijn gaat die zeggen dat je eraf moet laten? Als je die nog kan bij bestellen zou ik dat niet nalaten en heel zeker doen. Overigens complimenten voor de keuze ik vind het echt een heel mooie auto!

Warmtepomp is veel efficienter in verwarmen dan een elektrische "kachel" die er ook ten alle tijde in zit. Pas als de warmtepomp het echt niet meer bij kan benen wordt de elektrische kachel ingezet. Er zijn een paar redenen om voor een warmtepomp te kiezen maar ook (afhankelijk van voertuig en systeem) om dat niet te doen.

De verkoper zal dat vast niet weten maar heeft de Enyaq een losse aircopomp of gebruikt die daar de warmtepomp voor? Beide kan namelijk maar wat je dan niet kunt hebben is droge warme lucht. Omdat je in dit geval dan namelijk koelen en verwarmen met 1 systeem en dus 1 vloeistof doet. Je kunt dan niet beide werelden hebben en dat is in de winter of met mist of wanneer je wilt ontwasemen een nadeel.

De meest efficiente manier om het warm te krijgen in een EV is stoelverwarming, verbruikt helemaal niet veel elektriciteit maar je voelt het direct en het maakt de auto voor je gevoel heel behaaglijk terwijl je het interieur op een wat frissere stand kunt laten staan in koudere omstandigheden.
In elke auto, maar zeker in een EV is je 2e grote verbruiker de interieurverwarmer. Hoe meer je daar bespaart hoe meer je voor tractie zou kunnen gebruiken.

Ik werk op de ontwikkelafdeling van een niet nader te noemen elektrische busfabrikant, wij hebben een warmtepomp op het dak liggen voor verwarmen van het interieur. Deze vraagt ongeveer 30 kWh (per uur...) verbruik is ergens tussen de 500 Wh tot 1500 Wh per kilometer en ik heb een accu van 500 kWh. Worst case scenario enkel met tractie zou ik 330 km range hebben. Rijd ik dan 80 km/h dan kan ik 4 uur en 10 minuten rijden. In die 4 uur en 10 minuten verbruik ik met verwarmen 124 kWh. Dat is ruim 1/4 van de totale capaciteit...met een warmtepomp! Ik ga niet overdrijven maar dat verdubbelt als je een elektrische kachel installeert. Dan ben je bijna de helft kwijt voor enkel verwarmen....
Een auto is gelukkig geen bus, minder kubieke meters om warm te krijgen en je kunt efficienter zijn door restwarmte te gebruiken van je accusysteem alsmede een stoelverwarming te installeren op elke zitplaats.

Maar om je range nog een stukje te vergroten en het echt een zeer bruikbaar voertuig te maken (want VAG lijkt echt wel een goed product neergezet te hebben als eerste EV's) ga alsjeblieft die warmtepomp bestellen. ;)

iDS zei:

Ik vind Skoda al jaren op een hoger plan staan dan VW eigenlijk. Ik snap ook echt niet dat mensen nog een Volkswagen kopen als je voor minder geld de mooiere en luxere Skoda kunt rijden.

Hahaha...nou Nico, dat is nog eens een uitleg!! Ok ok, ik beloof dat ik er werk van ga maken.

Terug
Bovenaan