• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Skoda Enyaq iV | Nieuw: facelift 2025

MCDubbellU

Net ingestapt
skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv-founders-edition.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

skoda-enyaq-iv.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/news/441903/2021-skoda-enyaq-iv-reveal/

Ik vind hem zowel van buiten als binnen fraai. Wel vind ik, net als de iD.4, de auto erg lomp/mollig ogen. Daarnaast meer MPV dan SUV wat niet eens zo verkeerd is. Ik snap alleen die 'sportieve' bumpers niet zo bij een Skoda

Laatst bewerkt door een moderator:
De voorkant had wel wat subtieler gemogen, met die hoekige grille, grote muil (op een ev...) en daaraan verweven Hercules Poirot-achtige snor. Afgezien daarvan toch geen onaardig ogend ding.

Ziet er goed uit (niet bepaald vanzelfsprekend bij Skoda anno 2020) en evenwichtiger wat mij betreft dan de Volkswagen ID.4. De grille is een mix van de BMW-nieren, Kia-tijgergrille en Skoda's eigen grille. Het dashboard ziet er, zoals een zekere forummer dat nog weleens omschreef, marktconform uit. Groot scherm, mooie, rustige vormgeving. Zou dit de Enyaq in Sportline-trim of iets dergelijks zijn, of krijgen de basismodellen dezelfde bumpers en dergelijke?

Die rand van de grille moest je eigenlijk ook in carrosseriekleur kunnen bestellen. Verder niet onaardig, het interieur ziet er zeker in die tinten echt mooi uit (ik hoop dat het geen gezichtsbedrog is dat de donkere delen donkerbruin zijn in plaats van zwart).

Die rand van de grille herinner ik me niet zo opvallend. Ik denk dus dat je 'm ook wel anders kan bestellen dan zo donker. De bumpers in carrosseriekleur tot zo dicht bij de straat herken ik wel van het exemplaar wat ik te zien kreeg.

Voorlopig vanaf € 39.990:

Dat is overigens niet de laagste prijs die Skoda gaat vragen voor de EV, want voor € 39.990 koop je een Enyaq 60 iV. Dat is de tweede motorversie uit de lijst. De Enyaq 50 iV moet de instapper worden met zijn 109 kW (150 pk) en 55 kWh-accu. De Enyaq 60 iV die als eerste een vraagprijs krijgt, beschikt over een 132 kW (180 pk) sterke elektromotor en groter accupakket van 62 kWh. Deze versie sprint in 8,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 en bereikt een topsnelheid van 160 km/h. Op één volle accu behaalt deze versie 390 WLTP-kilometers. Deze versie kan standaard DC snelladen tot 50 kW (optioneel 100 kW).

Skoda opent eind september de orderboeken voor deze Enyaq 60 iV. In het eerste kwartaal van 2021 start de levering. Prijzen voor de mildere Enyaq 50 iV, krachtigere Enyaq 80 iV en de Enyaq vRS iV volgen in een later stadium.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-vanafprijs-van-de-skoda-enyaq-iv/

Dat zijn gewoon heel scherpe prijzen! De Enyaq wordt natuurlijk een leasekanon die Skoda in staat moet stellen om in Nederland tot de verkoop-top vijf door te dringen. Hyundai, Kia en Nissan mogen hun prijzen wel omlaag gooien, want de 64 en 62 kWh-uitvoeringen van de Kona, Soul, Niro en Leaf zijn nu echt te duur, want kleiner en minder modern. Dat geldt natuurlijk zeker voor de 50 kWh Peugeot 2008.

Als er geen gedoe komt over software en/of levertijden dan zal dit een hele populaire EV worden. Auto van het Jaar 2021?

De standaard neus ziet er overigens wel wat simpeltjes uit met zo'n plaat zwart plastic:

tZENN9F.png

Deze stijgt bij mij met stip naar 1 als opvolger van m'n Volvo V60. Ik ga zodra het kan een offerte laten maken en gezien het einde contract van m'n Volvo betekent dit ook meteen al bestellen in oktober :) Een Enyaq met 12% van +- 55K in 2021 is nog altijd goedkoper dan m'n V60 maar dan lever ik ook in qua range. Vragen die dan door mijn hoofd gaan is "hoe kom ik in vredesnaam in italie met een gezin zonder laadstress :p "

Pjedroo zei:
Vragen die dan door mijn hoofd gaan is "hoe kom ik in vredesnaam in italie met een gezin zonder laadstress :p "

Voor een paar tientjes per persoon vlieg je daar naartoe en ter plekke huur je een auto.

Pjedroo zei:
Deze stijgt bij mij met stip naar 1 als opvolger van m'n Volvo V60. Ik ga zodra het kan een offerte laten maken en gezien het einde contract van m'n Volvo betekent dit ook meteen al bestellen in oktober :) Een Enyaq met 12% van +- 55K in 2021 is nog altijd goedkoper dan m'n V60 maar dan lever ik ook in qua range. Vragen die dan door mijn hoofd gaan is "hoe kom ik in vredesnaam in italie met een gezin zonder laadstress :p "

Voor mij geldt ook dat dit een hele interessante auto is als vervanger van m'n huidige leasebak. Over die 'laadstress'... Ik heb het hier wel met collega's over gehad die elektrisch rijden. Als jij naar Italië rijdt, ga ik ervan uit dat je regelmatig stopt voor koffie/toilet. Advies is altijd elke 2 uur te stoppen. Zelf houd ik me daar altijd ongeveer aan, kan een keer 2,5 uur zijn maar niet veel meer dan dat. Als je dan elke stop je auto aan de snellader hangt en je hele gezin naar de toiletten gaat en evt koffie haalt, ben je al heel wat lading opgeschoten en kan je wel weer 2,5 uur verder. Het duurt misschien ietsje langer, maar valt uiteindelijk volgens mij best mee.

Als jij naar Italië rijdt, ga ik ervan uit dat je regelmatig stopt voor koffie/toilet. Advies is altijd elke 2 uur te stoppen.

Maar hoeveel houden zich aan dat advies? Wij stoppen alleen om te tanken [size=x-small](en een peuk te roken)[/size] dus voor ons zou het serieus meer tijd kosten. Ook om me heen hoor ik velen die echt niet om de 2 a 2,5 uur stoppen. Maar goed, wij hebben ook geen kinderen, dat scheelt wel.

Pim K zei:
Pjedroo zei:

Voor mij geldt ook dat dit een hele interessante auto is als vervanger van m'n huidige leasebak. Over die 'laadstress'... Ik heb het hier wel met collega's over gehad die elektrisch rijden. Als jij naar Italië rijdt, ga ik ervan uit dat je regelmatig stopt voor koffie/toilet. Advies is altijd elke 2 uur te stoppen. Zelf houd ik me daar altijd ongeveer aan, kan een keer 2,5 uur zijn maar niet veel meer dan dat. Als je dan elke stop je auto aan de snellader hangt en je hele gezin naar de toiletten gaat en evt koffie haalt, ben je al heel wat lading opgeschoten en kan je wel weer 2,5 uur verder. Het duurt misschien ietsje langer, maar valt uiteindelijk volgens mij best mee.

Ik ben het met je eens maar het gaat mij vooral om de infrastructuur in andere landen. Kom je er uberhaupt wel? En eenmaal in Italie? Wij zitten vaak in wat afgelegen gebieden en daar heb ik echt nog nooit een paadpaal gezien. Vaak zitten we in agriturismo accomodaties en dan moet je hem op een stopcontact opladen... nou dat schiet niet op.

En de opmerking voor een paar tientjes per persoon vlieg je er heen lukt mij op 1 of andere manier nooit. Het kost echt wel serieus geld om met een gezin te vliegen en een auto voor 2 weken is ook honderden euro's. Met een lease auto kost het in mijn geval niks want ik mag alles declareren. Maar misschien moet ik deze "angst" gewoon loslaten en het dan maar zien en dingen goed plannen en accepteren dat je langer onderweg bent. En anders toch vliegen.

TtOuSPZ.png

k3Sa6PJ.png

vre6EJv.png

Os8uzAz.png

v1D2WNQ.png

Serieus mooi van binnen zeg, bijna des on-VAG. Achterkant op sommige beelden wat te massief (te kleine lampen?) maar als geheel veel mooier dan al het andere SUV/Crossover/MPV spul van VAG (y) op youtube staan meer filmpjes van de normale versie

Als ik het goed zie, heeft de Enyaq een nóg simpeler paneeltje voor de hoofdverlichting: drie drukknopjes linksonder het stuur :confused:

De achterspoiler ziet eruit alsof die ieder moment uit elkaar kan vallen, wat een lomp ding. Vooral het interieur ziet er inderdaad goed uit, het exterieurontwerp is gewoon prima. Vind een Nissan Ariya dan nog veel mooier, een veel organischer, hoogwaardiger ogende verschijning met een duidelijk verband tussen voor- en achterkant. Maar of Nissan die ook zo voordelig in de markt weet te zetten?

Net zien rijden in Tour de France tenue omdat ze een promo aan het opnemen waren op de col du Galibier.
Alleen de bestickering viel op, maar daardoor totaal niet dat het een geheel nieuwe auto was.

Zat zelf in een afdaling op de racefiets, dus geen foto's gemaakt

60
Vilti6V.png

7231s0R.png

80 met optionele 21" wielen
gmJ7Qwn.png

ngsgrSR.png

Verschillende interieursmaken
RoJnVu8.png

sPmRz4c.png

LGEkX6k.png

OtXBPbp.png

Als je opties aanklikt verandert de afbeelding niet helaas

Een collega van me heeft ook wel interesse voor de Skoda, Athlon kan helaas nog niks melden over prijs, beschikbaarheid etc. Even geduld dus nog. Klinkt en ziet er aantrekkelijk uit t.o.v. de concurrentie. Leasen is tegenwoordig geen lolletje meer met de nieuwprijzen en bijtelling dus ik vermoed dat dit prijssegment en type auto's het goed gaat doen. Zo geeft mijn collega al aan: voor mij is een auto puur rationeel, deze is te groot, maar mag aanhangertje / fietsrek trekken en is betaalbaar.

Kijk op skoda.co.uk, hier zie je alle prijzen en opties.
(Klopt is in ponden maar..... vergelijk dan eens de prijzen van een octavia en opties hier met co.uk) je kunt diezelfde verschillen redelijk doorprijzen naar enyaq. (Wellicht niet tot op de euro correct, maar zal toch niet veel verschillen.

hgdqtho66.43.21.png

db4jf9.43.40.png

wp80ce3ki.43.46.png

wsykjo2zib.43.53.png

Roy R zei:
Een collega van me heeft ook wel interesse voor de Skoda, Athlon kan helaas nog niks melden over prijs, beschikbaarheid etc. Even geduld dus nog. Klinkt en ziet er aantrekkelijk uit t.o.v. de concurrentie. Leasen is tegenwoordig geen lolletje meer met de nieuwprijzen en bijtelling dus ik vermoed dat dit prijssegment en type auto's het goed gaat doen. Zo geeft mijn collega al aan: voor mij is een auto puur rationeel, deze is te groot, maar mag aanhangertje / fietsrek trekken en is betaalbaar.

Toen ik mijn eerst leaseauto kreeg was de bijtelling 25%. Dus het valt best mee nu. Zeker omdat de loonbelasting in de tussentijd ook nog verlaagd is. Mensen die destijds op een functieniveau zaten waar ik nu zit betaalden over de top van hun inkomen 72% loonbelasting. Dus ook over die 25% bijtelling....

Op de Noorse Skoda site is al een prijslijst beschikbaar (Noorse kronen zelf even omrekenen) en is al meer achtergrond info te lezen over de beschikbare opties. Bovendien is er een uitgebreidere visuele configurator. Gebruik Google translate als browser extensie indien je Noors niet zo goed is.

Wie had ooit gedacht dat auto's alleen maar groter en lomper zouden worden. Ik vind deze VAG modellen echt niks al ziet deze er nog wel het beste uit van de drie.

Lexarno zei:
Wie had ooit gedacht dat auto's alleen maar groter en lomper zouden worden. Ik vind deze VAG modellen echt niks al ziet deze er nog wel het beste uit van de drie.

Over welke drie heb je het?

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=OdpPPL5Oy4A

Mooi filmpje. Grappig, de journalist mag niks aanraken vanwege corona.. maar die verkoper wel en die staat soms bijna tegen de man aan :p wat onzinnige regels zijn het soms toch.

De ruimte lijkt toch wel echt heel goed. Ook mooi dat ze in het plafond extra ruimte hebben voor je hoofd ondanks dat er een zonnedak in zit.

Ik heb even eentje bij elkaar geklikt in de Engelse configurator, echt elke optie aangeklikt die er in kan, en dan kom je op 54K britse pond wat ongeveer 59K euro's is. Dit zal vast niet 1op1 de Nederlandse prijs worden maar als dat wel zo is dan is dat goed nieuws :) Hele fijne opties zitten er trouwens tussen. Stuur is verwarmd, massage stoelen, augmented reality, overal oplaad punten, 21 inch etc. etc. etc.

Black Magic
£595
Wheels
CHANGE
21" Betria anthracite alloy wheels
£1,110
Interior
CHANGE
ecoSuite
£1,540
Packages
CHANGE
Convenience Package Plus
£1,215
Climate Package Plus
£700
Comfort Seat Plus Package
£865
Family Plus Package
£445
Assisted Drive Plus Package
£900
Infotainment Plus Package
£855
Light & View Package
£1,095
Drive Sport Plus Package
£770
Transport Package
£255
Individual Items
CHANGE
Panoramic sunroof
£800
Sports suspension
£170
Heat pump
£985
Variable Boot mat
£155
Foldable tow bar
£760
ŠKODA Connect
CHANGE
Infotainment online (3 years)
£0
iV Remote Services (lifetime)
£0
ŠKODA Accessories
CHANGE
Smart Holder - adapter
£13
Charging
CHANGE
Super Fast 125kW DC charging
£430
iV Universal Charger
£515
Charging cable bag
£60
Škoda iV Charger Connect+
£1,239
Charger cable cleaner
£12

R Wolters zei:
Roy R zei:

Toen ik mijn eerst leaseauto kreeg was de bijtelling 25%. Dus het valt best mee nu. Zeker omdat de loonbelasting in de tussentijd ook nog verlaagd is. Mensen die destijds op een functieniveau zaten waar ik nu zit betaalden over de top van hun inkomen 72% loonbelasting. Dus ook over die 25% bijtelling....
...Maar auto's zijn wel steeds duurder geworden, zeker als je werkgever je tot een diesel veroordeelt verplicht zit je tegen behoorlijke tarieven en bijtelling aan te kijken.

Daarnaast is binnen de leasemarkt de perceptie van 'normaal' vs 'goedkoop' verziekt door al dat gegoochel met bijtellingspercentages. Hele volksstammen leaserijders zijn volslagen ontwend om een auto te rijden met een normaal bijtellingspercentage (> 20%).

Pjedroo zei:
Carfanatic zei:
Ik heb even eentje bij elkaar geklikt in de Engelse configurator, echt elke optie aangeklikt die er in kan, en dan kom je op 54K britse pond wat ongeveer 59K euro's is. Dit zal vast niet 1op1 de Nederlandse prijs worden maar als dat wel zo is dan is dat goed nieuws :) Hele fijne opties zitten er trouwens tussen. Stuur is verwarmd, massage stoelen, augmented reality, overal oplaad punten, 21 inch etc. etc. etc.

sorry, maar 60 duizend euro!!! voor deze auto is toch echt wel too much.
Wellicht voor lease nog leuk maar verder? waarom zou je een enyaq 60k kopen als je voor 60k zo veel alternatieven hebt?

harold 9416427 zei:
Wellicht voor lease nog leuk maar verder? waarom zou je een enyaq 60k kopen als je voor 60k zo veel alternatieven hebt?

Vertel! Wat zijn al die alternatieven?

Lexus UX 300e Electric Executive
Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Dat was het :rolleyes: 60.000 is veel maar zoals hij zei heeft ie elke optie aangeklikt. Je kan 'm ook voor minder krijgen..

harold 9416427 zei:

Vertel mij dan even welke alternatieven ik heb die mij deze ruimte bieden waar ik dan 3 kinderen in kwijt kan (10, 8 en 1 jaar), 12% bijtelling, adaptive CC, massagestoelen, vol leder, 19 inch, panodak, akoestisch glas, 2x wireless smartphone lader, verwarmd voorruit, verwarmde ruitenwisserbladen, elektrische stoelen + memory en massage (die vind ik erg gaaf :p ), LED matrix lampen, verwarmd stuurwiel, 3D camera/PDC en augmented reality, automatische klep, elektrische trekhaak, high performance sound system etc. etc. dan heb ik de standaard luxe nog niet eens genoemd. Voor 59K heb je ook een Tesla 3 toch? Dan is dit veel meer auto.

Eens dat het veel geld is maar dit soort luxe kan ik op geen enkele andere auto vinden voor dit geld. Ik moet nog maar zien of ik hem zo vol kan aankleden maar met iets minder neem ik ook wel genoegen :)

Dezelfde auto tegen 22% is geen optie, zoveel verdien ik nou ook weer niet.

MCDubbellU zei:

Dat was het :rolleyes: 60.000 is veel maar zoals hij zei heeft ie elke optie aangeklikt. Je kan 'm ook voor minder krijgen..

Die Lexus had ik nog niet bekeken maar ook een mooi ding is dat. Zelfde formaat ongeveer als de XC40 zeker? Beide net wat te klein voor mijn situatie.

Skoda UK configurator

Yep, zoals gezegd heel veel opties aangeklikt. Als je daar op klikt zie je de configuratie volgens mij. Ben nu uit gegaan van de 80ev, bedenk me nu dat er nog een zwaardere komt. Dus dan kom je alweer duurder uit want de maximale range is toch wel erg prettig.

Pjedroo zei:
Vertel mij dan even welke alternatieven ik heb die mij deze ruimte bieden waar ik dan 3 kinderen in kwijt kan (10, 8 en 1 jaar), 12% bijtelling, adaptive CC, massagestoelen, vol leder, 19 inch, panodak, akoestisch glas, 2x wireless smartphone lader, verwarmd voorruit, verwarmde ruitenwisserbladen, elektrische stoelen + memory en massage (die vind ik erg gaaf :p ), LED matrix lampen, verwarmd stuurwiel, 3D camera/PDC en augmented reality, automatische klep, elektrische trekhaak, high performance sound system etc. etc. dan heb ik de standaard luxe nog niet eens genoemd. Voor 59K heb je ook een Tesla 3 toch? Dan is dit veel meer auto.

Eens dat het veel geld is maar dit soort luxe kan ik op geen enkele andere auto vinden voor dit geld. Ik moet nog maar zien of ik hem zo vol kan aankleden maar met iets minder neem ik ook wel genoegen :)

Dezelfde auto tegen 22% is geen optie, zoveel verdien ik nou ook weer niet.

Wanneer je in de lease zit (waar ik jou toch over zie schrijven) dan heb je gelijk, vandaar dat ik dat ook benoemde. Ik zit in die zelfde situatie. Een XC40 p8 gaat toch ook richting 64/67k aangekleed. Mijn opmerking ging daarom ook over wanneer het niet lease betreft.

Voor 60k zijn er genoeg (niet elektrische) alternatieven om je gezin in een mooie koets van a naar b te brengen.

Pjedroo zei:
MCDubbellU zei:

Die Lexus had ik nog niet bekeken maar ook een mooi ding is dat. Zelfde formaat ongeveer als de XC40 zeker? Beide net wat te klein voor mijn situatie.

Die Lexus valt wel wat tegen, snelladen met 50kW en thuidsladen met max 7,4Kw.
https://tweakers.net/nieuws/166226/lexus-brengt-elektrische-ux-300e-auto-in-oktober-uit-voor-minimaal-50000-euro.html

harold 9416427 zei:
Wanneer je in de lease zit (waar ik jou toch over zie schrijven) dan heb je gelijk, vandaar dat ik dat ook benoemde. Ik zit in die zelfde situatie. Een XC40 p8 gaat toch ook richting 64/67k aangekleed. Mijn opmerking ging daarom ook over wanneer het niet lease betreft.

Voor 60k zijn er genoeg (niet elektrische) alternatieven om je gezin in een mooie koets van a naar b te brengen.

Haha, tsja nieuw zou ik sowieso niet zo snel 60K aan een auto uitgeven en dan wordt het inderdaad geen EV.

Prijzen

iV 60 € 39.990
iV 80 € 46.990

Met de Enyaq iV breekt er een nieuw tijdperk aan voor de Tsjechische fabrikant. Het is de eerste Skoda die alleen met elektrische aandrijving wordt geleverd. Nu is ook bekend welke prijs Skoda aan de begin deze maand onthulde Enyaq hangt. Instappen kan vanaf € 39.990, daarmee bevestigt het merk de reeds eerder verkondigde voorlopige prijs. Voor dat bedrag krijg je de Enyaq iV 60 mee naar huis. Die heeft een 58 kWh-accupakket, waarmee de 180 pk sterke EV volgens de WLTP-cyclus een actieradius van 390 km heeft. Snelladen kan met 50 kW of optioneel met 125 kW en in dat laatste geval is in pakweg 40 minuten de accu van 10 naar 80 procent lading te vullen.

Een stap hoger in het aanbod staat de Enyaq iV 80. Die heeft een 78 kWh-accupakket aan boord, waarmee een actieradius mogelijk is van 510 km volgens WLTP. Ook laat de 80 met zijn 204 pk net even wat meer kracht op de achterwielen los. Vanzelfsprekend biedt ook deze versie snellaadmogelijkheden tot 125 kW. Daarbij is de Enyaq iV 80 bovenop de standaarduitrusting voorzien van zaken als een achteruitrijcamera en drive mode select. De prijs van de Enyaq iV 80 is minimaal € 46.990.

De Enyaq iV 80 is per direct te bestellen, de lager in de markt staande Enyaq iV 60 wordt volgens Skoda naar verwachting half oktober opgenomen in de bestellijst. Later verschijnt er ook nog een échte instapversie in de vorm van de Enyaq iV 50, die het tot 340 km schopt op een acculading en een vermogen van 149 pk op de achterwielen loslaat. Bovenin het gamma volgt ook nog uitbreiding, met de Enyaq iV 80 (266 pk en vierwielaandrijving) en zelfs een heuse vRS-versie met 306 pk en vierwielaandrijving. Die laatste moet volgens Skoda in 6,2 seconden naar 100 km/h kunnen snellen. Voor zowel de 80 als de vRS geldt een WLTP-rijbereik van 460 km.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-maakt-eerste-prijzen-enyaq-iv-bekend/

Terug
Bovenaan