• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Skoda Elroq

MCW 84

Asfaltkampioen
XjAUvZ5.jpeg

eOujqMd.jpeg

1eK8FHm.jpeg

3pp9XxU.jpeg

hnzn0tI.jpeg

SRcr6xd.jpeg

UodK9pN.jpeg

73ECwyR.jpeg

9uk7Oa9.jpeg

ySSTir2.jpeg

Ziet er goed uit.
Vooral het lijnenspel van de kont en achterscherm spreken mij aan.
Ik moet wel wennen aan de neus vooral de luchtinlaten vindt ik niet zo mooi.
Het interieur en dashboard zien op de foto's er netjes en verzorgd uit.

Vreemd modelletje; zo te zien letterlijk een ingekorte Enyaq. De overhangen voor en achter ogen vreemd kort.

Laatst bewerkt:
De neus vind ik één van de mooiere “dubbellicht”-oplossingen.
Wat ook opvalt is het verdwijnen van de logo’s: zowel op het stuur als op de neus is het nu de naam. Benieuwd hoe snel ze dat doorvoeren op alle modellen (Superb Sportline heeft het nieuwe stuur al).

Interessante auto! Als instapper bijna goed. Drie zaken missen waarbij de eerste twee optioneel wel mogelijk zijn op de Selection: stoelverwarming, dual zone climate control en adaptieve cruise control.
Daarnaast zitten, zoals vaker tegenwoordig, veel opties in pakketten.
Het gewicht van de auto vind ik ook vrij hoog: 1950kg voor de instapper.
Maar dit wordt wel een gewilde EV gok ik zo. Ik zou m ook wel op de oprit willen hebben staan.

Behoorlijk clean en rustig ontwerp wel, zowel van de binnen- als de buitenkant. Het komt op mij wel als een tussenmodel over als overgang van de huidige designtaal van Skoda naar een nieuwe vorm met zuiverdere en rustigere ontwerpen.

Ik word nog steeds kriebelig van alle cross-overs, wat mij betreft mag in deze stijl ook wel een mooie langgerekte sedan of hatchback komen zoals de Superb.

Het gestrekte van de Enyaq vind ik veel mooier maar vind het er niet slecht uitzien!
Met kunststoffen wielkastranden probeert Skoda te verhullen dat de Elroq gewoon een Enyaq met kortere overhangen is. Vind de Enyaq er veel harmonieuzer uitzien. Maar een ingekorte Enyaq voor duizenden euro's minder zal ongetwijfeld in een behoefte voorzien waarin de Enyaq zelf ook voorziet en de auto is praktischer dan auto's als de Kia EV3, Peugeot 2008 en Renault Megane, laat staan de Volvo EX30. Rationeel gezien is het gewoon een sterk aanbod, zoals alle Skoda's dat zijn.

Mooi om te zien, goed aan de maat en ook nog eens scherp geprijsd. Serieus sterke zet van Skoda!

Ik vind de neus wat te modern t.o.v. de rest van de koets. Verder vooral Enyaq, denk dat ie het wel goed gaat doen.

Ik wilde vanmiddag de Sportline laten configureren om te zien of we net onder de 45K konden uitkomen maar de dealer kon deze uitvoering nog niet configureren....hij wist niet wanneer dat wel zou kunnen. Sportlines worden vanaf week 12 2025 gebouwd.

Die zgn nieuwe ontwerptaal lijkt in de hoofdzaak de oude, alleen dan met een volstrekt anonieme voorkant.

Wat betreft die prijs: Heb al wat zitten configureren, maar zodra je bij tab 'Opties' aankomt, is er een aantal pakketten dat elkaar overlapt als het ware. Steeds meer spulletjes erbij tot je een pakket van 5k hebt oid, met een enorme waslijst aan kralen en spiegels. De vraag is alleen of Skoda zo geniepig is geweest om juist in dat duurste pakket spullen te stoppen die je wèl per se wilt hebben. Ik had het geduld niet om het door te lezen. Maar if so: Dan valt de Elroq wellicht wat tegen qua prijspakker.

Merken vermelden in de configurator vaak niet alleen de details van dat pakket tov de andere, maar alles in dat pakket. Dat maakt het configureren lastig. De prijslijst is overzichtelijker.
Ik ben ook niet echt fan van al die pakketten en de pricing van de pakketten vind ik ook niet heel logisch. Maarja, je moet iets doen om met een lage vanaf prijs te komen.

Saai model. Past bij Skoda, dat wel.
En waarom hebben zoveel auto's ineens een hoge midden "tunnel" met daaronder een bak waar je slecht bij kunt en die verhinderd dat je oversteekt van links naar rechts of omgekeerd als je onverhoopt opgesloten bent bij parkeren.

Selection & Business Edition (geen verschil ext.)
YvTPNfN.png

Sportline
I839mcb.png

Business Edition + opties
sq2GOjq.png

Selection & Business Edition (geen verschil ext.)
oDpn424.png

Sportline
dWJkmi4.png

8tyBHcz.png

Selection
lzELXTY.png

Business Edition
ZxGW1uV.png

Sportline
ybAQ9Wt.png

0to8BGK.png

Geen chromen omlijsting te bekennen...?

De Business Edition heeft 'dark chrome' raamomlijsting en dakdragers. Dus er is wel een klein verschil in exterieur.

Ik vind dat nieuwe "logo" (letters ipv het bekende schildje) echt een zwaktebod. Dat een Chinees bedrijf zonder enige historie iets dergelijks doet kan ik me goed voorstellen. Maar het Skodalogo is al meer dan 100 jaar oud en er zit een verhaal achter. Juist iets om je mee te onderscheiden.

Maar goed, ik ben over het algemeen allergisch voor restyling- en rebranding-acties van bedrijven. De enige valide reden die ik ervoor kan bedenken is dat de marketingafdeling anders niks te doen heeft.

Nieuwe logo's en tekst ipv logo is weer zo'n gevalletje na-apen waar de autowereld zo (te) vaak last van heeft.

In Parijs op Mondial de l'Auto:

Mondial-Auto-2024-598.jpg

Mondial-Auto-2024-596.jpg

Mondial-Auto-2024-601.jpg

Skoda-Elroq-front.jpg

Skoda-Elroq-front-three-quarter.jpg

Skoda-Elroq-rear-three-quarter.jpg

Skoda-Elroq-interior.jpg

Vooral op deze foto is de lengte niet echt zichtbaar en lijkt het dus net een Enyaq.
Skoda-Elroq-rear-three-quarter.jpg
Niet dat daar op zich iets mis mee is. En stiekem vind ik deze net wat mooier.
Eigenlijk hadden ze van de Enyaq een zevenzitter moeten maken. Was het verschil wat groter geweest.

Ik heb m inmiddels in Nederland kunnen bekijken. Betrof wel een Duitse First Edition, een uitvoering die we hier niet kennen.
Van binnen gewoon een Enyaq en nog steeds een prima bagageruimte. Simpel maar geslaagd!

Vind de Enyag mooier. Vind de nieuwe neus iets voor een B-segmenter en sowieso nogal identiteitsloos. De auto zelf vind ik nogal 'gezet' of 'mollig' ogen door de afgehakte kont.

Vreemd modelletje; zo te zien letterlijk een ingekorte Enyaq. De overhangen voor en achter ogen vreemd kort.
Dat is een inherente eigenschap van elektrische auto’s die geen fossiele variant hebben. Je wil als ontwerper vooral veel ruimte voor de passagiers en bagage en dat leidt tot een grote afstand tussen voor- en achteras. Een kwestie van wennen dus…

Dat is een inherente eigenschap van elektrische auto’s die geen fossiele variant hebben. Je wil als ontwerper vooral veel ruimte voor de passagiers en bagage en dat leidt tot een grote afstand tussen voor- en achteras. Een kwestie van wennen dus…
Dat is hier niet zozeer aan de orde denk ik. Wat Rutger veronderstelt klopt, het is letterlijk een Enyaq met een kortere kont. En dat zie je, de Enyaq is beter in balans maar dat is dan ook het ontwerp zoals oorspronkelijk bedoeld.

Wel apart, dat trekgewicht.
Nu 1400 (wat al meer is dan VAG Collega’s). Later 1800? Hoe dan?
Hopen dat dit een review van de trekgewichten bij VAG in gang zet. “Gewone” EV naar een trekgewicht van zo’n 1400kg zou mooi zijn.

1400kg zou voor mij de doorslag geven om voor deze te kiezen. Caravan is 1300kg, die moet er wel achter kunnen voor ritjes binne Nederland.

Door het hoge eigen gewicht en het instant koppel is een elektrische auto een prima caravantrekker. Maar vooral VAG is nog wel erg voorzichtig met de trekgewichten. Als een 1200kg Octavia wel 1500kg mag trekken, zijn de verhoudingen een beetje zoek.
Ik zou met 1400kg ook uit kunnen (heb eigenlijk max 1500). De volgende zou dan een elektrische worden.

Terug
Bovenaan