simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Ja, een berg werk is het zeker.
En dan te bedenken dat dit model niet eens mijn favoriete Talbot is, dat zijn de Tagora en (met name) de Solara.
Maar ja, hij is zo zeldzaam...
En bovendien heb ik er al goede herinneringen aan gekregen, daar mijn zoon (nu 14) in deze 1510 heeft leren autorijden (dat kan hier nog, op de Brabantse zandpaadjes).
De wagen heeft (na proefkeuring) een week bij mijn ouders voor de deur gestaan, die wonen toevallig in de straat waar de lasser zijn eenmansbedrijfje heeft. In die week hebben ze al een keer of 5 belangstellenden gehad die de wagen wilden kopen.
Als hij t.z.t. een nieuwe APK + portieren heeft, zou het zomaar kunnen dat ik hem verkoop en zelf een Solara aanschaf. Mar ik zal er zeer zeker voor zorgen dat de 1510 in de NL-scene blijft. Bij twijfel hou ik hem gewoon zelf, want 1 of 2 Tabots, ach... wat maakt het uit.

Wat de regering betreft: ik hoop en verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen.
En van een paar honderd piek belasting per jaar lig ik niet wakker.

Ben jij trouwens bekend met een grijsgroene Horizon die ergens op de grens van Brabant en Gelderland (omgeving Kerkdriel) bij een garagebedrijf staat? Ik probeer al een paar jaar deze Talbot te kopen. Eigenaar is vroeger Talbotdealer geweest, en kan er nog niet goed afstand van doen.
Hartelijke groet Maarten

maarten1966 zei:
Ja, een berg werk is het zeker.
En dan te bedenken dat dit model niet eens mijn favoriete Talbot is, dat zijn de Tagora en (met name) de Solara.
Maar ja, hij is zo zeldzaam...
En bovendien heb ik er al goede herinneringen aan gekregen, daar mijn zoon (nu 14) in deze 1510 heeft leren autorijden (dat kan hier nog, op de Brabantse zandpaadjes).
De wagen heeft (na proefkeuring) een week bij mijn ouders voor de deur gestaan, die wonen toevallig in de straat waar de lasser zijn eenmansbedrijfje heeft. In die week hebben ze al een keer of 5 belangstellenden gehad die de wagen wilden kopen.
Als hij t.z.t. een nieuwe APK + portieren heeft, zou het zomaar kunnen dat ik hem verkoop en zelf een Solara aanschaf. Mar ik zal er zeer zeker voor zorgen dat de 1510 in de NL-scene blijft. Bij twijfel hou ik hem gewoon zelf, want 1 of 2 Tabots, ach... wat maakt het uit.

Wat de regering betreft: ik hoop en verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen.
En van een paar honderd piek belasting per jaar lig ik niet wakker.

Ben jij trouwens bekend met een grijsgroene Horizon die ergens op de grens van Brabant en Gelderland (omgeving Kerkdriel) bij een garagebedrijf staat? Ik probeer al een paar jaar deze Talbot te kopen. Eigenaar is vroeger Talbotdealer geweest, en kan er nog niet goed afstand van doen.
Hartelijke groet Maarten

Dit bericht is een reactie op dat van Simcat:)

maarten1966 zei:
maarten1966 zei:
Klassiekerrijder zei:
Van vandaag...

Deze

Hallo allemaal, hier een update over mijn 1510 LS uit 1980, kenteken FV-75-RR. Deze auto heeft een zelfdragende carosserie ;)
Letterlijk, welteverstaan.
Hij krijgt deze week nieuwe buiten-/binnendorpels, bodemplaat, kriksteunen en balken hier en daar. Want dit alles ontbreekt grotendeels.
Verder worden alle remleidingen vernieuwd, evenals de handremkabels.
Daarna gaat (na afwerking uiteraard) het interieur er weer in. Inmiddels wordt het dan tijd om naar Frankrijk te gaan en een paar neiuwe voorstoelen en vooral ook portieren te zoeken.
Jullie zien het; deze 'sole survivor' (volgens mij nog maar enkele 1510's in NL, waarvan alleen de mijne een 1.5 LS is (?) wordt gered.
Zal proberen eens wat foto's te plaatsen.
Hartelijke groet Maarten

Hoi Maarten.
Geweldig dat deze 1510 gered wordt Helemaal top. Meestal zijn de luxere uitvoeringen beter bewaard gebleven dan de LS uitvoeringen.
Maar het is niet de laatste 1510 LS gelukkig. Ik heb er ook nog een met een slapend kenteken FK-97-JS.
img1468438671.jpeg

Deze is aan de onderkant wel hard en goed maar is deels gedemonteerd en ben ik nog wat delen voor nodig. Maar die blijft ook zeker bestaan.
Ik heb ook nog een grijze Solara LS in zeer goede staat en perfecte bekleding. Terwijl dat bij een Ls het zwakste punt is 47000 km ook nog eens.
Leuk om jouw project te volgen en veel succes ermee. Je mag altijd mailen info@autoharm.nl
Groet Harm

Simcat zei:
MUDDY, WAT DOE JE NOU KEREL....???!!!:confused::confused::confused:

Als jij DÁÁR maar GÉÉN spijt van krijgt.... SHIT man, NEEEEE......
Al dat noeste werk..... :(

Ik heb gewoon geen keuze, een keuze maakt de politiek tegenwoordig al voor mij.:(
Waar ik nog het meeste spijt van heb is dat ik in al die jaren maar steeds in nederland ben gebleven...

grapjas zei:
nou nou wat een ontwikkelingen en een drastisch besluit hier van muddy
maar goed hij zal wel weten wat hij doet
ik heb mn simca uitbesteed aan m,n zwager die er goed voor zorgt maar ik had dat probleem van muddy dus ook niet
de simca is nog steeds van mij dat blijft ook zo
alleen als ik er in wil rijden moet ik wat meer moeite daarvoor doen lees afspraak maken met m,n zwager om een rit te plannen
maar met deze belasting plannen zie ik echter nog meer simca,s en talbot,s youngtimers zullen verdwijnen zoals met de horizon is gebeurd welke op deze pagina is te zien
de kosten worden voor sommige liefhebbers gewoon te hoog en dat is jammer voor de betrokkenen
simca en talbot zijn leuke wagens maar je wordt er niet rijk van de waarde stijgt nauwlijks zeker in crisis tijd gaat dat op
ik zal m,n simca proberen te bewaren voor de toekomst gewoon omdat er niet zoveel meer van zijn overgebleven van deze populaire auto
voor muddy weet ik nog een leuke klassieker van 40 plus bij classic jaap nu heet dat bedrijf door opvolging classic job
een mooie klassieker met nog geen 17000km op de teller en in nieuwstaat uit 1973
een opel rekord 1700 de luxe donker groen met veel chroom en prachtige kunstleer bekleding echt nog uitmuntend in staat
hoef je niets aan te doen alleen maar genieten ook in de winter want een opel is degelijk en kan tegen een stootje zeker zoals muddy hem tegen roest conserveert en het kost geen wegen belasting
goed het is geen simca maar daar had muddy volgens eerdere berichten dus ook niets me maar wel een blijvende belastingvrije klassieker die je altijd veel rijplezier gaat geven
muddy succes
groeten van de enige echt grapjas van de simca club

Tsja Jan, zo gaat het tegenwoordig... hogerhand beslist wel voorje wat je mag en moet doen.

Ik had de Grand Raid gerestaureerd omdat ik van jongs af aan altijd al gek was op deze auto, met de bedoeling om er als ontspanning op elk willekeurig moment eventjes mee te kunnen rijden zodat m'n kop weer wat leeg komt van de daagse druktes.
En dat gaat op een voor mij betaalbare manier gewoon niet meer lukken vogens die nieuwe regels, dan rest er voor mij slechts een verkoop aan een goede baas zodat de auto in ieder geval nog wel goed behouden blijft.

Ik ga nu dus maar weer op zoek naar wat anders wat nog wel onder de gehele vrijstellingregels valt, en dat zal dan inderdaad geen Simca-verwant meer zijn... en zelfs nog geen europees fabrikaat.
Het zal waarschijnlijk iets van een Jeep Wagoneer of vergelijkbaars uit de beginjaren '70 gaan worden, lekker luisteren naar het gebrabbel van een 5,7L V8 op LPG op de Twentse binnenwegen. :cool:
Maar die zijn in een goede staat helaas al net zo moeilijk te vinden als een goede Rancho:(...

@ Maarten.

Wellicht is het een idee met enkele mensen een gezamenlijke reis naar Frankrijk te organiseren.
Er is heel interessant donormateriaal.
Volgens mij is Harm ook altijd wel in voor een diepte investering.

Bijvoorbeeld deze solara voor € 10 per onderdeel of € 100 voor de hele auto.

sloopsolara

Ja hoor. Ik wil best mee. wordt alleen voor augustus even niet vrees ik. Maar ik zie ze ook wel eens staan met heel veel mogelijkheden. :LOL:
En ook Franse Simca's en Talbots hebben het fundamentele recht gered te worden.

SimcaHarm zei:
Ja hoor. Ik wil best mee. wordt alleen voor augustus even niet vrees ik. Maar ik zie ze ook wel eens staan met heel veel mogelijkheden. :LOL:
En ook Franse Simca's en Talbots hebben het fundamentele recht gered te worden.

Mooi idee, en ik wil graag mee. Hoewel de kans bestaat dat ik dan behalve met 1510-spul ook nog thuiskom met een of meerdere Talbots, maar goed...
We hebben hier wel een hoop dingen gepland staan in de vakantie, maar augustus of september moet haalbaar zijn.
De 1510 (FV-75-RR dus) heeft overigens inmiddels een nieuwe bodem zag ik vanmiddag bij een bezoekje aan de lasser.
M.b.t. het gebruikte plaatwerk is inmiddels het idee geboren om in Frankrijk een bus voil gepensioneerde Talbot Poissy-medewerkers op te halen, de nieuwe bodem van mijn 1510 te laten bewonderen en dan in perfect Frans te zeggen "kijk heren, zo had het ook gekund"o_O

@harm: gaaf zeg, dat er dus toch nog een andere 1510 LS in NL overleefd heeft. Ik ben altijd wel gecharmeerd van 'kale' uitvoeringen. deels omdat wat er niet op zit ook niet stuk kan, deels uit een maf soort sentiment: hiermee bracht de Franse huisvader-met-kleinere-portemonnee zijn kinderen naar zwemles, etc etc...

Hartelijke groet Maarten

Hoi Maarten en Harm,
Tja, ik ga natúúrlijk mee hè:D
Overigens ik heb ook nog twee van deze zeer zeldzame 1510's. Dat zijn dan wel "SX"-en van '80 en '82 waarvan de laatste een Belgische auto is. De grijze werd overigens ooit nieuw verkocht op Curaçao (!) het is zoals gezegd een SX (meest luxe model uit de serie) met automaatbak èn AIRCO af fabriek. De wagen kwam in 1985 naar Nederland waar hij op kenteken werd gezet. Op Curaçao ligt waarempel één Peugeot-dealer. Die heb ik aangeschreven om meer info omtrent de wagen te krijgen. Helaas reageert men niet... Deze grijze wagen is op kenteken een Talbot hoewel het type op kenteken "Simca 1510 SX automaat" is. Interessant is dat hij is gebouwd in de overgangsperiode van Simca naar Talbot. Vooraan op de grille (!) staat (al) "Talbot" terwijl achter op de wagen nog (steeds) "Simca" staat. Het interieur is oranje (!) (velours) van kleur. Alles is zó oranje dat zelfs Willem Alexander en Máxima er jaloers op zouden worden.... Hebben die overigens al een staatswagen???!!! :LOL::LOL::LOL:.
Zelfs het complete dashboard, de stoelen en achterbank, de middenconsole, de vloerbedekking en de deurkaarten, ja zelfs de kofferbakbekleding, hoedenplank, de dakstijlafdekstrips binnen, de hemelbekleding èn het stuurwiel zijn zo oranje van kleur dat je er welhaast koppijn van krijgt als je achter het "volant" van deze voiture plaatsneemt en er langer dan één minuut blijft zitten, :D:D:D:D:D.
Staatssubsidie zou je moeten krijgen om deze auto te restaureren, hahahahahaha.... :)
Dat oranje interieur is overigens BIJZÓÓÓNDER zeldzaam en het werd slechts één jaar geleverd (géén wonder....) ;), hahaha en dat enkel op de SX-uitvoering. Ik ken slechts één ander voertuig wat een eender interieur heeft en dat staat in.... Denemarken....

Simcat

img.php

img.php

img.php

img.php

he simcat
beste man even op jouw simca en talbot reageren
de sx was de luxste uitvoering werdt beweerd en ik geloof dat ook wel bij ons in het dorp reed vroeger vanaf 1979 een 1309 sx
en dat was een supermooie donkerebruine metallic automaat met alle luxe die je maar kon bedenken
ook met getint glas en lichtmetalen brede wielen
die laatste twee luxe dingen zie ik echter niet op die mooie rooie van jou
hoe kan dat waren er dan meerdere sx uitvoeringen van dan?
overigens is de rooie wel een mooi exemplaar nog
is zeker gerestaureerd of is het nog origineel hoe dan ook zo mooi zie je ze niet vaak meer
in belgie worden vaak nog mooie gave klassiekers gevonden in nieuwstaat
hoe zou dit kunnen zijn belgen zuiniger op hun auto,s dan wij?
wordt er in de winter dan minder met de auto,s daar gereden of strooien ze daar dan niet met pekel
hoe dan ook je komt er soms wel iets moois tegen daar
groeten van de enige echt grapjas van de club:LOL:

Hoi Grapjas,

Goed gezien! Op de rode 1510 SX zit geen lichtmetaal. Dat hoort er echter wel op te zitten. Toen ik de wagen in 2010 kocht zat dat er destijds niet (meer) bij. De 1510-serie was feitenlijk een gefacelifte 1307/8/9-serie. De 1309's daaruit werden vanaf modeljaar '79 (vanaf half '78) geleverd waarbij zij allen, standaard, in "SX"-uitvoering werden geleverd en dat allemaal met automatische transmissie. Dat "SX"-embleem stond er overigens nooit op. Die 1309-serie was dus enkel maar in één uitvoering, de duurste t.o.v. de overige 1307's en '8's leverbaar. De serie had inderdaad alle extra's af fabriek. Ik ken geen landen waar nu specifiek verschillen op die 9-uitvoering leverbaar waren t.o.v. landen als bijvoorbeeld Nederland of België. Wel waren er nog extra's weer op de 1309's te bestellen af fabriek zoals lederen bekleding en bijvoorbeeld airco. Die 1309's waren als meest luxen uit de serie dientengevolge erg duur en het is dan ook niet beister vreemd dat er dan ook niet gek veel van verkocht werden in met name landen als Nederland. Bovendien werden ze slechts kort aangeboden, goed één jaar dus.
Wist jij trouwens dat ten tijde van de 1307/8/9-serie, althans bij de àllerlaatsten daarvan, zo tegen het midden van '79, de dealers af fabriek al werden verzocht op die laatste voertuigen uit die series de aloude "Simca" en "Chrysler"-emblemen daarop te verwisselen voor nieuwe "Talbot"-emblemen? Het is zelfs zo dat die laatste 1307/8/9's in sommige landen op kenteken al "Talbot" als merk heetten, waarbij aangemerkt dat niet alle dealers ook bij die modellen daadwerkelijk de oude emblemen verwisselden en de nieuwe eigenaren in een Simca Chrysler 1307,8 og -9 rondreden terwijl in de papieren Talbot stond... Ik ken één auto (een 1307 GLS van 22 juni '79) waarbij DAT het geval was. In de originele, Franse, papieren van die auto staat "Talbot" als merk opgevoerd. Die auto is overigens recent als Talbot met als type "Simca-Chrysler 1307 GLS", uit Frankrijk, naar Duitsland geëxporteerd alwaar hij wordt gerestaureerd. Beetje vreemd overigens als de ongeveer tegen die tijd (vanaf september '79) in de showroom bij de dealers staande eerste exemplaren van gefacelifte serie, genaamd "1510" op DIE auto's weer, af fabriek, TÒCH (achteraan) nog stééds "Simca"-emblemen prijkten en (op de grille), vooraan, overigens "Talbot" en dat zelfs tot héél ver in '80. Laatste "Simca-Talbot" zijn zelfs pas in 1981 nieuw op kenteken gezet. Zelfs de Solara, de kofferbakversie van de "1510" die nòg later dan de 1510, namelijk pas vanaf maart 1980 op het toneel verscheen prijkte nog het "Simca"-embleem op de achterklep (officieel tot half juni '80) en stond "Talbot" vooraan op de wagens edoch bij DAT type dan weer op de motorkap en NIET zoals bij de 1510's in de grille... Hoe gèk kùn je het maken als producent.... PFFFF....o_O Bij de sowieso al lange verbasterde naamgevingen van het of beter gezegd de merken rondom Simca heen uit die tijd zoals bij de tijdgelijk te koop, staande, laatste, Simca-Matra Bagheera of Simca-Chrysler Horizon's deed e.e.a. het merk eh die merken nadien onder Talbot te brengen en te verkopen geen echt goed als jij het mij vraagt...
Overigens zijn de ruiten van de rode, Belgische, 1510 SX wel degelijk bruin getint. Op de foto's is dat id. wat minder zichtbaar. De rode wagen is overigens niet gerestaureerd waarbij wel vermeld dient dat hij slechts 4 jaar op straat is geweest, vandaar. Mijn ervaring in België is eerder het tegenovergestelde.
De groeten terug van enige echte Simcat uit de club

Hoi,
Of ik de enige echte Maarten in de club ben weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat mijn 1510 ook voorop 'Talbot' heeft (in de grille dus) en achterop Simca. Maar het kan nog gekker: op het typeplaatje staat Chrysler France, en de Chryslerster staat ook op het stuur. Typisch geval van identiteitscrisis.

Prachtige wagen trouwens die rode, Simcat.

Inmiddels heeft mijn 1510 weer bodemplaat, balken en dorpels trouwens. Morgen is de lasser klaar, en dan gaat de wagen mee naar huis om nog wat nieuwe rubbers, remleidingen en zijn oude interieur terug te krijgen.
En dan is het wachten op portieren. Wellicht vinden we die in de nazomer dus in Frankrijk.

Ik had ooit een Solara (GD-27-NS) in een prachtige kleur groen, die ook 'Simca' achterop had staan. Die auto zou ik trouwens meteen terugkopen als ik wist waar ie gebleven was en de kans kreeg. Maar goed. Zo'n trauma hebben we (vermoed ik) bijna allemaal wel een...
Wordt vervolgd, hartelijke groet Maarten

"Maar het kan nog gekker: op het typeplaatje staat Chrysler France, en de Chryslerster staat ook op het stuur. Typisch geval van identiteitscrisis."

Oh ja, bedankt Maarten, dat was ik nog vergeten, hahaha. Maar ja, zou je niet bij die identiteitscrisis?!
Simcat

maarten1966 zei:
ik weet wel dat mijn 1510 ook voorop 'Talbot' heeft (in de grille dus) en achterop Simca.

Klopt Maarten want jouw 1510 LS is dan ook van maart 1980. Dus dat kan wel kloppen.

Heb jij overigens fot's van jouw wagen voordien en nadien mbt. het daaraan gedane laswerk? Wij zijn hier allen héél benieuwd daarnaar is 't niet mensen??!! Ja toch?

Simcat

Dat die GD-27-NS gesloopt is is toch wel triest. Die wagen heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering (en lege portemonnee) verkocht aan twee heren die beweerden al heel lang graag een Solara te willen hebben, lid van de club te zijn en de wagen helemaal in orde te maken.
Wat overigens weinig werk was, zo had hij een keiharde bodem zonder rotte plekken, een nieuwe uitlaat en moest er voor de APK slechts een aandrijfashoes vervangen worden. Tja...

Ik heb zeker foto's van voor/na het laswerk, maar hoe ik die moet posten? Geen idee. Ik heb hier en daar op een topic dat wel eens uitgelegd zien staan, maar dat soort computerpraat gaat mij al gauw boven de pet.
Dus als het eenvoudig is, en iemand het ook eenvoudig kan uitleggen... Dan houd ik me aanbevolen.
Hartelijke groet Maarten

maarten1966 zei:
Ik heb zeker foto's van voor/na het laswerk, maar hoe ik die moet posten? Geen idee. Ik heb hier en daar op een topic dat wel eens uitgelegd zien staan, maar dat soort computerpraat gaat mij al gauw boven de pet.
Dus als het eenvoudig is, en iemand het ook eenvoudig kan uitleggen... Dan houd ik me aanbevolen.
Hartelijke groet Maarten

Je kan op een site als https://www.flickr.com/ digitale foto's uploaden. Zelf maak ik gebruik van https://www.mijnalbum.nl/

Als je de foto's geupload hebt dan kan je het URL adres van de foto opvragen door met de rechter muisknop op de foto te klikken. Doe dat maar eens op de onderste foto van de rode 1309 van Simcat. Er komt dan een po up in beeld met helemaal onderaan 'eigenschappen'. Klik op éigenschappen en dan komen de kenmerken van de foto te voorschijn. Voor de foto van simcat zie je dan staan bij URL adres: https://www.4x4fotos.nl/upload/img.php?image=2435_010_8a48.jpg.
Dat adres moet je selecteren selecteren door middel van je linkermuisknop waarna je 'm kan kopiëren met je rechtermuisknop.

In het kader waarin je een reactie kan plaatsen in dit forum staan icoontje, waaronder die van een berg met een zonnetje. Als je hier op klikt kan je het URL-adres van de foto in het pop upje plakken.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

maarten1966 zei:
Inmiddels heeft mijn 1510 weer bodemplaat, balken en dorpels trouwens. Morgen is de lasser klaar, en dan gaat de wagen mee naar huis om nog wat nieuwe rubbers, remleidingen en zijn oude interieur terug te krijgen.
En dan is het wachten op portieren. Wellicht vinden we die in de nazomer dus in Frankrijk.

Hoi Maarten

Ik zie vaak in fotoreportages dat auto's, met name Simca's, op de raarste plaatsen worden gelast maar dat de portieren geen opknapbeurt krijgen maar worden vervangen. Ik vroeg mij af of de oude portieren dan niet meer te herstellen zijn door middel van laswerk. Is dat een kostenafweging of zijn portieren moeilijk te restaureren?

edit: spelfoutjes verbeterd

the Fox zei:
Ik zie vaak in fotoreportages dat auto's, met name Simca's, op de raarste plaatsen worden gelast maar dat de portieren geen opknapbeurt krijgen maar worden vervangen. Ik vroeg mij af of de oude portieren dan niet meer te herstellen zijn door middel van laswerk. Of dat een kosteafweging of zijn portieren moeilijk te restaureren?

Heeft meer te maken met hoe gemakkelijk iets te vervangen is.:)

Het meeste laswerk wat je ziet op die fotoreportages zit gewoon in het onderstel, dan kun je dus niets anders als lassen of de gehele auto vervangen.
Portieren, voorschermen, motorkap en achterklep enz. zijn gewoon losse onderdelen die simpel te vervangen zijn, dat soort delen herstellen zal men dus niet zo snel gaan doen zolang het vervangend materiaal nog redelijk tot goed verkrijgbaar is tegen normale prijzen.

Beste Maarten,

Goed dat je die 1510 gaat opknappen.
Ik ken deze auto uit Dordrecht, van ene Jan waar ik ooit een Solara gekocht heb.
Waarvan ik dacht dat die beter was dan de 1510 maar helaas heeft deze niet overleefd.

Als je seriieus geinteresseerd bent in een Solara, dan heb ik er nog een voor je,
de PS-09-BR, een automaat GLS uit 86 die ik al eerder hier op het forum onder
de aandacht gebracht heb, toen was er weinig tot geen interesse.
Er is wel werk aan de carosserie maar op zich is deze auto nog in redelijke staat.
Heeft nog 10 maanden APK !
Voor de echte liefhebber mag ie voor een bescheiden prijsje weg.
Als je interesse hebt of meer info wil dan hoor ik het graag.

groetjes,
Holunder / alias WIm uit Zoetermeer

Muddy Bandit zei:
the Fox zei:
Ik zie vaak in fotoreportages dat auto's, met name Simca's, op de raarste plaatsen worden gelast maar dat de portieren geen opknapbeurt krijgen maar worden vervangen. Ik vroeg mij af of de oude portieren dan niet meer te herstellen zijn door middel van laswerk. Of dat een kosteafweging of zijn portieren moeilijk te restaureren?

Heeft meer te maken met hoe gemakkelijk iets te vervangen is.:)

Het meeste laswerk wat je ziet op die fotoreportages zit gewoon in het onderstel, dan kun je dus niets anders als lassen of de gehele auto vervangen.
Portieren, voorschermen, motorkap en achterklep enz. zijn gewoon losse onderdelen die simpel te vervangen zijn, dat soort delen herstellen zal men dus niet zo snel gaan doen zolang het vervangend materiaal nog redelijk tot goed verkrijgbaar is tegen normale prijzen.

Ja, iets dergelijks speelt hier ook. Volgens 'mijn' lasser is het goed herstellen van portieren een precisiewerkje, waar de nodige uren en dus euro's in gaan zitten. En ik wil dit jaar ook nog graag even op vakantie...
Als ik een set portieren vind worden de oude vervangen. Zo niet, dan worden de huidige portieren van het belastinggeld 2014 gelast. Da's ongeveer de planning.
Hartelijke groet Maarten

Muddy Bandit zei:
maarten1966 zei:
...Zo niet, dan worden de huidige portieren van het belastinggeld 2014 gelast. Da's ongeveer de planning.

Ow, dus dat mag tegenwoordig ook i.p.v. de belasting te betalen???
:)

Ja, dat is een principekwestie:D
Ik betaal belasting over mijn Citroënbus, en zij betalen jaarlijks zoveel terug dat ik dit jaar bijvoorbeeld een 1510 van een nieuwe bodem kan voorzien. Voor wat hoort wat, toch?:cool:

Ok, eerst wat foto's van vòòr het lassen. Op de laatste foto zien jullie hoe je een 1510 zonder dragende delen in model houdt: je zet je zoon erondero_O
Foto650-NWMZNO8I.jpg

Foto650-GKDP8X7Q.jpg
Foto650-GKI3AP4J.jpg
Foto650-7ODVYDU8.jpg
Foto650-FOKHL64W.jpg

...de eerste lasfoto's[/img]
Foto650-RMUKE4NA.jpg
Foto650-GKQNIUK3.jpg
Foto650-ZOTXIDUM.jpg
https://www.mijnalbum.nl/Foto650-E7MWLB84.jpg

Met excuus voor de dubbele foto's. Die laatste serie is dus van het eerste laswerk,
de autoweeksite loop[t hier om de haverklap vast.
Maar goed, morgen probeer ik het eindresultaat te laten zien.
Groet Maarten

:eek::eek::eek: CHRISTUSSS wat is de wagen rot zeg...
Tjonge, ik had niet gedacht dat er zóveel werk aan was Maarten... Het is mijn inziens niet gedaan met slechts een paar bodemplaten. De gehele kokers moeten van binnen en buiten in zijn geheel vervangen en ook de kriksteunen vooraan... Daarnaast blijken ook de chassisbalken finaal doorgeroest... Ik zou de wagen kompleet strippen tot op het blanke metaal of toch zien een betere kas uit Frankrijk op te gaan halen... Maar goed, jij bent eraan begonnen Maarten. MATELOOS RESPEKT daarvoor zeg.. PFFF...

Simcat

Al die Simca's zijn wat dat betreft hetzelfde, zonder een nest roestkevers in de ingewanden zijn ze nu eenmaal niet geleverd.:)

Helaas verdwijnen dit soort exemplaren tegenwoordig meestal nog steeds naar de sloop...:confused:
De huidige marktwaarde van Simca's ligt gewoon erg laag en men ziet als een berg op tegen dat laswerk... en zo sterven de Simca's verder uit.
Maar de 1307/8/9, 1510, 1100/Rancho en Horizon hebben allen een vergelijkbaar onderstel wat gewoon simpel rechttoe/rechtaan is, in verhouding tot vele andere oldtimers is dit dus zeer gemakkelijk te herstellen.
Het enigste wat je nodig bent is een slijptol, zincor plaat, een lasapparaat met bijbehorend gereedschap, en evt. nog een zetbankje.
Als je maar een beetje gevoel voor plaatwerken hebt dan is alles goed in eigen beheer te vervaardigen, en ben je niet afhankelijk van schaarse en/of dure inzetstukken.

Ik bedenk me net... zou een groeps-lascursus voor de leden van de Simca-club geen leuk winterevenement kunnen zijn?
Dan gaat die grote angst voor een roestgaatje misschien ook nog een keer over, en worden er hopelijk ook wat meer projecten opgestart.:)

Ja, een 1510 uit Frankrijk halen... dat kan iedereen :)
Hier de foto's van de huidige stand van zaken. Alles gelast behalve de portieren.
Spatbordrandje (foto 1 en 2 zelfde randje) moet uiteraard nog strak gemaakt worden.
1 chassisbalk was goed, de andere niet. Verder zijn de binnen- en buitendorpels vernieuwd.
Moeilijkste (en gevaarlijkste) punt was rechtsachter, waar de achterwielophanging aan vast zit. (zie laatste foto).
Zijn jullie weer ge-update! hartelijke groet Maarten
Foto-UUTKHBYW.jpg
Foto-SKT8ZQ6Q.jpg

Foto-HQMMWCAO.jpg
Foto-OO7RROYL.jpg
Foto-GLKJLTRN.jpg
.nl/Foto-HQMMWCAO.jpg[/img]

Respect voor alle inspanningen, maarten1966! (y)

Ik heb de FV-75-RR in 1998 gezien toen hij nog in bezit was van Jan uit Dordrecht (toen nog Polsbroekerdam overigens), en als ik me goed herinner zat toen deze sticker op de flanken:

1335.jpg

Muddy Bandit zei:
Al die Simca's zijn wat dat betreft hetzelfde, zonder een nest roestkevers in de ingewanden zijn ze nu eenmaal niet geleverd.:)

Helaas verdwijnen dit soort exemplaren tegenwoordig meestal nog steeds naar de sloop...:confused:
De huidige marktwaarde van Simca's ligt gewoon erg laag en men ziet als een berg op tegen dat laswerk... en zo sterven de Simca's verder uit.
Maar de 1307/8/9, 1510, 1100/Rancho en Horizon hebben allen een vergelijkbaar onderstel wat gewoon simpel rechttoe/rechtaan is, in verhouding tot vele andere oldtimers is dit dus zeer gemakkelijk te herstellen.
Het enigste wat je nodig bent is een slijptol, zincor plaat, een lasapparaat met bijbehorend gereedschap, en evt. nog een zetbankje.
Als je maar een beetje gevoel voor plaatwerken hebt dan is alles goed in eigen beheer te vervaardigen, en ben je niet afhankelijk van schaarse en/of dure inzetstukken.

Ik bedenk me net... zou een groeps-lascursus voor de leden van de Simca-club geen leuk winterevenement kunnen zijn?
Dan gaat die grote angst voor een roestgaatje misschien ook nog een keer over, en worden er hopelijk ook wat meer projecten opgestart.:)

Leuk idee!
Verder ben ik het met Muddy Bandit eens. Je moet natuurlijk wat talent voor het werken met staal en lasapparaat hebben (dat heb ik niet, daarom heb ik dit ook laten doen), maar er is heel veel mogelijk qua lasreparatie, zelfs een rotte Talbot hoeft niet reddeloos verloren te zijn zoals jullie kunnen zien. En dat hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten overigens. De lasser die de 1510 onderhanden genomen heeft is er al met al een dag of 5 mee bezig geweest, dus een uur of 40. Er zit 2m2 plaat in inclusief snijafval. En zoals veel (eenmans-)bedrijven kan hij nog werk gebruiken. Stuur me een bericht als je opziet tegen het lassen, en iemand zoekt die (bv) een 1510 net zo charmant vindt als zijn eigen Camaro om aan te lassen...
Ik ga op mijn gemak verder met de afwerking van de binnenzijde, en het terugplaatsen van het interieur. Wordt vervolgd, groet Maarten

929V6:
Dank voor de complimenten:)
Er waren toen ik de wagen kocht (2010) geen stickers of resten daarvan te zien, maar het zou natuurlijk best kunnen.

Goed werk, Maarten !!

Ik heb je een privebericht gestuurd over mijn Solara.
Daar zal niet zoveel werk aanzitten als aan de 1510....
Als je belangstelling hebt hoort ik het graag !

groetjes,
WIM

maarten1966 zei:
... Ik ga op mijn gemak verder met de afwerking van de binnenzijde, en het terugplaatsen van het interieur. Wordt vervolgd, groet Maarten

Even een tip uit eigen ervaring met deze bodems:
Pak de boormachine, even boortje 10 mm erin en boor vervolgens van binnen uit een partij gaten door de vloer die uitkomen in de dorpels, chassisbalken en alle andere holle ruimtes onder de auto.
Via deze gaten kun je namelijk gemakkelijk een goede inwendige roestpreventie doen, daar heeft Simca destijds dus absoluut geen rekening mee gehouden...

Muddy Bandit zei:
maarten1966 zei:
... Ik ga op mijn gemak verder met de afwerking van de binnenzijde, en het terugplaatsen van het interieur. Wordt vervolgd, groet Maarten

Even een tip uit eigen ervaring met deze bodems:
Pak de boormachine, even boortje 10 mm erin en boor vervolgens van binnen uit een partij gaten door de vloer die uitkomen in de dorpels, chassisbalken en alle andere holle ruimtes onder de auto.
Via deze gaten kun je namelijk gemakkelijk een goede inwendige roestpreventie doen, daar heeft Simca destijds dus absoluut geen rekening mee gehouden...
Dank voor de tip. Welk middel adviseer je? Want ik heb om me heen al heel wat producten en merken horen noemen...

https://www.simcaclub.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=17

Kijk hier maar even, daar staat precies hoe en wat ik allemaal gebruikt heb om die roestkevers blijvend kwijt te worden.;)
Maar ga geen tectyl gebruiken op kaal ijzer (liever nog nergens op), die troep beschermd namelijk niets en over een paar jaar kun je dan weer opnieuw beginnen.

Zo, vandaag eindelijk de in oude luister herstelde "Pedrini"-velgen op de Solara GLS met automaatbak gelegd. Staat meteen minstens 200% beter dan de originele GLS-velgen. Meteen maar nieuwe banden erop. Kost al met al wel weer een aardige zak Duiten maar goed het ziet er daartegen wel gelikt uit al zeg ik het zelf. Ben ben je weer genezen voor de komende 10 jaar. Alhoewel dat kan wel eens 50 jaar zijn, want de wagen heeft de laatste 12 jaren slechts 6000 Km. gelopen en er staan slechts 51800 Km op de nog welhaast maagdelijke teller... Uniek voor een van origine Nederlandse Talbot Solara lijkt mij. De bandenzeep is nog zichtbaar op de nieuwe banden, hahaha. Ik ga hem morgen weer eens hélemaal blinkend poetsen, deze Solara... De zon lokt dit weekend mensen!!!:D

img.php

img.php

Simcat

inderdaad, de wielen maken de auto. Ik vind de pedrini's ook vele mooier dan de later "gatenvelgen'.
Aan de hoofdsteunen te zien een SX interieur, of was dat standaard op de GLS na'83?

wat voor kleur is dit?

Hoi Simcat,

De Solara ziet er nog mooier uit als toen ik er even mee heb mogen rijden.
Prachtige auto met origineel Nederlands kenteken.
Wat velgen allemaal niet kunnen doen met een auto: Rancho DC met nieuwe velgen

@ Simcat: ik heb nog foto's van je Solara met de oude velgen: als je het leuk vindt mail ik ze even...Leuk om te vergelijken :)

Een rare wereld is het eigenlijk, uiteindelijk wil iedereen toch weer terug naar het origineel.
Vroeger werd voor veel geld het origineel vervangen voor eigen smaak pimp-velgen, en vele jaren later worden die eigen smaak pimp-velgen weer voor veel geld vervangen voor de originele velgen.:)

Zo zoek ik momenteel naar de originele stalen velgen incl. wieldeksels voor een '71 Jeep Wagoneer, daar zit nu namelijk ook nog van dat aftermarket moderne (en dure) lichtmetaal onder.

Maar de originele exemplaren hiervoor liggen helaas ook niet op elke straathoek:(...

Hallo jongens,

Bedankt voor de bloemen. Hij is inderdaad erg mooi hè?
Gelukkig met origineel Nederlands kenteken, goed opgemerkt trouwens. Hoi Découvrable, ja hoor, plaats maar eens een foto met de oude GLS-velgen op de auto. Echt méér dan 200% verschil, hahaha. Trouwens op de foto's is het prachtig bruin getinte glas rondom goed te zien. Zeker te weten een echt koopargument als je een Solara of 1510 op het oog hebt zo ben ik van mening. Je zou je eigen wagen er prachtig mee kunnen opwaarderen zals goed te zien jongens.
Overigens Driesdeal is het een GLS en geen SX. Het interieur is overigens origineel velours met kopsteunen achteraan. Ik denk dat in Nederland de GLS-uitvoering die kopsteunen af fabriek vanaf modeljaar '83 had om de wagen toch nog wat meer op de niet meer leverbare, duurdere, SX te laten lijken. Goede marketingstrategie als jij het mij vraagt Dries. Het Vanaf modeljaar '83 was de nog duurdere en completere SX voor de Nederlandse markt niet meer leverbaar. De GLS was vanaf dat modeljaar het meest complete model op de Nederlandse markt. Men kon destijds wel zijn bestelde GLS opwaarderen naar een vermeende SX door alle SX-features af fabriek bij de GLS bij te bestellen. Op kenteken bleef het echter altijd alsnog een GLS. Een Nederlandse SX vanaf modeljaar '83 te vinden is dus een utopie. Het kan dus enkel om een luxer gemaakte GLS gaan. Nederlandse Solara's in SX-uitvoering zijn dientengevolge nogal zeldzaam temeer ze dus slechts 3 jaar van de 6 jaar produktie van het model geleverd werden nl. vanaf april '80 tot augustus '83. Natuurlijk kan er nog ergens een SX rondrijden met kenteken van na die datum maar dan was hij nog voordien besteld.
De "Pedrini"-velgen op mijn auto kunnen echter nooit af fabriek als SX-feature meebesteld zijn hoor. Dit omdat vanaf modeljaar '83 de GLS-sen in ons land konden worden opgewaardeerd door de vanaf dat jaar voor die uitvoering nieuw leverbare SX-"Gruyère"-velgen (kaasvelgen) bij te bestellen. De Pedrini's zijn dus (voor wat betreft Nederland) enkel voor de (SX-en) of opgewaardeerde GLS-sen van de modeljaren '80 '81 en '82. Die Gruyère-velgen zijn dus zéér zeldzaam in ons land. Thans laat ik een set ervan opknappen. Eens kijken of die opgeknapt niet toch beter onder mijn '83-er GLS zullen staan.

Ik zal eens wat foto's van het interieur van mijn wagen plaatsen. Hij is nog welhaast fabrieksnieuw. Het dashboard heeft een prachtige donkergrijs-groenachtige kleur die ik naast mijn wagen nooit weer heb gezien. Interessant is dat de Talbot Solara's en 1510's alsook de oudere Simca's 1307/8/9 diverse kleuren dashboarden hebben gekend. Ik heb echter geen idee of dat te bepalen was bij de bestelling van de wagen bij de dealer. Het heeft in ieder geval te maken met de het modeljaar en de keuze van het interieur of de kleur van de wagen en de uitvoering. Hoe deze groene kleur heet zou ik niet weten Dries.
Simcat

Zeg Mud',

Wat een leuke auto is die Wagoneer zeg... Volgens mij zijn deze auto's ook verlengd geleverd is 't niet? Dat waren nogeens auto's deze "Mastodonten"... Dit exemplaar ziet er daarnaast nog eens heel goed uit man. Zo zul je ze niet veel meer vinden lijkt mij.
Ik denk overigens dat het vinden van originele velgen voor de wagen in ons koude kikkerlandje id. lastig zal zijn. In de VS. moet dit zo ik vermoed geen probleem (hoeven) te zijn. Maar ik denk als jij wat contacten hebt met mannen en vrouwen natuurlijk die in de Ami-szene zitten dat die jou wel kunnen helpen hoor. Proficiat met de nieuwe aanwinst! Overigens zou jij mij eens kunnen mailen Muddy inzake de nieuwe eigenaar van de Rancho. Dan kan ik dat muteren in het register. Overigens blijf ik het dóódzonde vinden dat jij zo abrubt besloot om de Rancho waaraan jij zó vréééselijk veel werk hebt gestoken te verkopen... Hij zou jou vanaf 2014 slechts (maximaal) 120 Euro per jaar hebben gekost. Dat geld redt iemand nou ook niet echt op jaarbasis. De velgen voor de Wagoneer kosten in goede staat zeker het 3-4 voudige. Maar goed, jij hebt ook iets met dit soort wagens en dan kan ik mij voorstellen dat jij met zo'n Wagoneer even trots zult zijn als met de Rancho die achteraf toch maar door jou en niemand anders is gered voor de kleine maar ozo dappere Simca/Talbot - en Matraszene in ons land waardoor wij allen ervan kunnen genieten als wij hem zien. Bedankt hoor Muddy!!!!!!!(y).

Simcat zei:
Hallo jongens,

Bedankt voor de bloemen. Hij is inderdaad erg mooi hè?
Gelukkig met origineel Nederlands kenteken, goed opgemerkt trouwens. Hoi Découvrable, ja hoor, plaats maar eens een foto met de oude GLS-velgen op de auto. Echt méér dan 200% verschil, hahaha. Trouwens op de foto's is het prachtig bruin getinte glas rondom goed te zien. Zeker te weten een echt koopargument als je een Solara of 1510 op het oog hebt zo ben ik van mening. Je zou je eigen wagen er prachtig mee kunnen opwaarderen zals goed te zien jongens.

Zoek de 4 verschillen waarvan er twee zichtbaar zijn :)

p8sr.jpg

PS: de rode auto doet niet mee.

Hoi Découvrable,

Hahahaha, leuk idee man om een foto van voorheen te plaatsen!
Eh nou die Suzuki Swift is van moeke, hahahaha...;)
Simcat

Simcat zei:
... Overigens blijf ik het dóódzonde vinden dat jij zo abrubt besloot om de Rancho waaraan jij zó vréééselijk veel werk hebt gestoken te verkopen... Hij zou jou vanaf 2014 slechts (maximaal) 120 Euro per jaar hebben gekost. Dat geld redt iemand nou ook niet echt op jaarbasis.

:confused:
Even een paar berichten terug goed lezen, dan had je de reden van verkoop van de Grand Raid al geweten en dit niet gepost...
Je vergeet namelijk 1 heel belangrijk ding voor mij in jou berekening: ik wil juist in de winterdag kunnen rijden, want dan heb ik tijd voor mijn hobby.
Als de auto in het voor- of najaar 3 maand stil zou moeten staan zou ik er geen problemen mee hebben, want dan heb ik toch geen tijd over om ermee te rijden... maar uitgerekend de periode wanneer ik hobbytijd over heb mag ik er opeens geen gebruik meer van maken van die Haagse Maffia.
Die idiote overgangsregeling van max € 120,= gaat voor mij dus absoluut nooit werken, ik zou gewoon elk jaar even de volle mep à € 564,= per jaar moeten gaan betalen... en dat is me te gortig voor hooguit 2000 km/jaar.

De andere optie was de Grand Raid schorsen en in een ondergrondse garage schuiven tot z'n 40e verjaardag, en dat zou dus wel gebeurd zijn als de auto voor het einde van 2013 geen nieuwe eigenaar had gevonden.
Kortom, het is veel beter voor iedereen zo als het nu gegaan is: de Grand Raid heeft een goede baas terug en verdwijnt geen 7 jaar in een muffe kelder, en ik heb een andere leuke oldtimer terug die ik nog wel gewoon mag gebruiken wanneer het mijzelf uitkomt.

Ow ja... het is ook niet mijn taak om de gegevens van de nieuwe eigenaar verder door te gaan geven, ik respecteer een ieder z'n privacy.
Maar ik kan je echter wel gerust stellen dat hij zich binnenkort vanzelf wel meldt, het is geen onbekende.

Ik blijf het jammer vinden van de Grand Raid dat het zo gelopen is. Ik had jou er liever nog jaren in zien rijden maar dat is jouw keuze en die respecteer ik. Daar bij heb ik me nog wel me aangesloten bij de lobby die zich beroept op onbehoorlijk bestuur, ( daar kan iedereen met vele redenen wel een lobby voor beginnen met deze regering), in de hoop dat zij nog wat vinden.

Die JEEP is wel erg mooi ook. En je hebt altijd de Horizon nog voor een club evenement toch?

Groet Harm

Terug
Bovenaan