Deze erg leuke en unieke "Simcamper" staat al zoals ik weet vanaf 31-10-2010 op de Bulkseweg bij "AB.-auto" in Kerkdriel te koop. Interessant is dat de prijs eerst máánden lang op 3950 heeft gestaan waarna plotseling de prijs naar 2800 is gezakt. De kilometerstand klopt met mijn gegevens van 31-10 '10. Aldus, òf de auto heeft sindsdien geen meter meer gereden òf de foto's zijn van die datum.
Natuurlijk is de grille en de bumper à la Rancho op deze Simcamper niet origineel, althans ik kan mij niet herinneren dat deze volgens mij wel leverbare opbouwsets passend op de 1100 Pick-up, want dat is het feitenlijk, geleverd werden met die bumper en grille.
Betreffende die grille is hier wel het e.e.a. over te vertellen. Velen zullen het niet weten. Deze grille is feitenlijk een ontwerp van de, franse, carrossier Heuliez. Deze Heuliez, had voor Simca in 1979/1980 een prototype van een 1100 op het 4-deurs Toerist-model met een ietwat verhoogd onderstel met DIESELMOTOR (!) ontwikkeld waarbij in die auto zo'n grille zat. Daarnaast is die grille ooit WÈL geleverd door Talbot. Namelijk kon men destijds een speciaal pakket genaamd "Wind" bestellen op eenzelfde 1100 Pick-up. Jammergenoeg is dat pakket nauwelijks besteld en dientengevolge zijn de Talbot Wind, want zo heette de normale 1100 Pick-up, na transformatie met dat geleverde pakket, zéér, zéér zeldzaam...
Deze blauw-witte vrijetijdsauto was speciaal ontwikkeld voor de surfers en liefhebbers van strand en duinen onder ons. De zilte zeelucht zal van de paar geleverde eh beter gezegd GEPRODUCEERDE "Winden" (hahaha... ...) eender nauwelijks iets hebben overgelaten en dat al zéér rap na "ingebruikname"... De altijd weer stramme zeebries heeft tot heden schier niets overgelaten ervan en dat noch zichtbaar, tastbaar, meetbaar en vooral ruikbaar is, hahahahah... Niet verwonderlijk dat bijna niemand er nog iets (meer) van weet.
Net als de Rancho "Davos" voor de skiers onder ons weet ook daar nauwelijks iemand nog iest van af, laat staan dat er nog een echte "Davos" bestaat. Mischien in de Alpenlanden dan.
Trouwens die Heuliez heeft onderandere ook getekend voor het ontwerp van de Simca 1100 cabriolet (zónder verstijvingsbeugel achter de voorstoelen!). Ook ontwerpen van de 1501 coupé uit 1968 met o.a. achterlichten die wel erg op die van de oude 1100-serie lijken en de latere 1307/08/09 combi zijn van Heuliez. Die combi had er wat mij betreft zeker moeten komen als of niet met dieselmotor. Ook als 1510 combi na de facelift van de 1307/08/09-reeks had die zeker reden van bestaan gekend... Jammer een gemiste kans... Maar, mischien een leuk idee voor de echte diehards onder ons om zo'n 1307/08/09 dan wel 1510 eens om te bouwen naar een combi.... .... Dàt zou nou nogeens leuk zijn zeg.... Al zeg ik het zelf. Tegenwoordig wagen zich al mensen eraan om van sedanversies van merken en modellen een cabrioletversie te transformeren zoals bij de Citroën DS waarbij een echte Chapron wel ZOOOOveel kost dat wil je een cabrioletversie hebben je zelf wel hand MOET aanleggen.
De 1501 coupé is overigens verworpen omdat Simca reeds de 1200S coupé in het leveringsprogramma had zitten. een ietwat onsamenhangend model die 1501 coupé. Er zit geen vloeiende lijn in. Het lijkt een een onnatuurlijk samenraapsel van designelementen. De 1100 achterlichten passen al helemáál niet bij het model. Om te beginnen had de lijn van de wagen véél gestrekter en ronder, "zachter" van achteren moeten zijn. Zéker als topmodel van de gehele Simcareeks van welleer had men er méér aandacht aan moeten besteden. Maar goed een 1501 coupé waaraan Simca door Heuliez of een andere carrossier meer aandacht had laten besteden had ik graag eens willen aanschouwen... Het oveirgens rijdbare (!) prototype, de witte wagen op de foto, bestaat overigens echt en nog steeds. Ook het dashboard van dit prototype van een 1501 coupé is in aanzet wel leuk gedacht, vooral al die chroomomrande tellerunits, maar toch verre van wat men er van had kunnen maken. Om kosten te besparen is natuurlijk niet teveel aan de uiterlijke vormgeving tenopzichte van de bestaande 13/1501 serie verandert. Trouwens let eens op die behóórlijk dikke tunnel en de plaats van de vloerschakelpook! Tot in 1970 (!) kende de 13/1501-reeks namelijk geen vloerschakeling!
Terug naar de Wind van Talbot. Een leuk actiemodel waarvan er toch echt één exemplaar, destijds, in Tjechië op het Simca-wereldtreffen in levende lijve heeft gestaan en aldus tòch heeft weten te overleven. En WÀT voor één zeg... Vlamnieuw danwel 100% gerestaureerd. Ik moet nog foto's ervan hebben.
Trouwens is "Wind" tegenwoordig een benaming voor een eigenstandig model van Renault. Deze Renault Wind, hoe kan het ook, verkoopt evenzeer nauwelijks dan destijds de Wind bij Talbot. Tè vluchtig denk ik.... Maar erger nog
LLLLÉÉÉLIJK.... Tjonge wat is DIE Renault Wind LÉLIJK.... .... ..... In tegenstelling tot de
Talbot Wind, wat is DIÉ LLLÉÉÉUK!!!
Groet, Simcat