simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Fuego 81 zei:
Is deze grijze Talbot Horizon 1.3 LS NB-53-LN uit 1985 bekend? Ik zag hem toevallig geparkeerd staan, naast een bordje te koop nota bene.

Yep, ook deze is Horizon is bekend. Ik wist alleen niet dat de auto te koop stond. Bedankt Fuego81.
De auto liep tot 25-9-'10 in Apeldoorn. Waar staat t'ie nu?
Simcat

De Afsluitmiddag van de Simca Automobiel Club Nederland zit er weer op.
Het was een geslaagd evenement.
Met speciale dank aan Grensrijdster.

Klik hier voor het fotoverslag.

Matrancho zei:
Met speciale dank aan Grensrijdster.

En patron George !

Was koud, informatief maar sfeervol. Wil de eigenaar van die AMC pacer mij een pbtje sturen ? Alvast dank !

Een zeer mooie Rancho te koop in België, helaas net niet helemaal origineel meer. (tu)

148390.jpg

Matrancho zei:
Een zeer mooie Rancho te koop in België, helaas net niet helemaal origineel meer. (tu)

148390.jpg

Ik weet niet wat ik van deze Rancho moet denken...

Hij ziet er uiterlijk haast te mooi uit, en zit van buiten strak in de verse lak.
Maar onder de motorkap en de bekleding is alles weer gewoon 30 jaar oud en vuil, het einde van de linker dorpel is (op?)gelast, en op sommige plekken onder de auto zie ik al veel meer tectyl dan me eigenlijk lief is... komt op mij een beetje over als een snelle roestauratie.

Maar goed, het bolhamertje en de endoscoop van de koper zal wel uit gaan wijzen of m'n (gezonde) argwaan tegen deze Rancho terecht is.;)

Ik ben bang dat ie tegenvalt als je hem grondig inspekteert.
Het linker voorscherm sluit bijvoorbeeld niet mooi aan op de dorpel.
Wat zal er (niet) achter zitten ?

Simca 1100

Muddy Bandit zei:
Matrancho zei:

148390.jpg

Ik weet niet wat ik van deze Rancho moet denken...

Ik wel, hij is leuk opgeknapt, maar nu ben ik zo vrij om Jouw Grand Raid op 32.500 te taxeren(:B

(hier kun je verder geen rechten aan ontlenen helaas)

Groet Harm

ja je weet het als je een oude simca koopt
dan kun je wel eens veel narigheid en ellende kopen
mijn advies is
koop een simca die uitsluitend in warme landen heeft gereden met weinig km,s
en alleen de originele schadevrije auto,s
je betaald wel meer maar je heb er lang niet zo veel narigheid mee
kijk maar naar die van mij
hij was wel duur maar het is ook alleen mar plezier wat die auto biedt
alleen goed onderhoud
dat is heel belangrijk
en een komplete behandeling van dinitrol
en als laatste advies koop bij een goed adres met een goede reputatie
als je dat doet dan heb je alleen maar rijplezier van je klassieke simca
jarenlang dat is mijn ervaring

Weinig kilometers geven bepaald geen garantie op storingsvrij rijden. Sterker nog, dat soort auto's staat veel te vaak en te lang stil en dan droogt alles uit. Je betaalt de hoofdprijs voor een lage tellerstand, maar je hebt er nauwelijks iets aan, hooguit dat de stoel minder ingezeten is. Doe mij maar een oldtimer die regelmatig de benen heeft mogen strekken.

Deze erg leuke en unieke "Simcamper" staat al zoals ik weet vanaf 31-10-2010 op de Bulkseweg bij "AB.-auto" in Kerkdriel te koop. Interessant is dat de prijs eerst máánden lang op 3950 heeft gestaan waarna plotseling de prijs naar 2800 is gezakt. De kilometerstand klopt met mijn gegevens van 31-10 '10. Aldus, òf de auto heeft sindsdien geen meter meer gereden òf de foto's zijn van die datum.
Natuurlijk is de grille en de bumper à la Rancho op deze Simcamper niet origineel, althans ik kan mij niet herinneren dat deze volgens mij wel leverbare opbouwsets passend op de 1100 Pick-up, want dat is het feitenlijk, geleverd werden met die bumper en grille.

Betreffende die grille is hier wel het e.e.a. over te vertellen. Velen zullen het niet weten. Deze grille is feitenlijk een ontwerp van de, franse, carrossier Heuliez. Deze Heuliez, had voor Simca in 1979/1980 een prototype van een 1100 op het 4-deurs Toerist-model met een ietwat verhoogd onderstel met DIESELMOTOR (!) ontwikkeld waarbij in die auto zo'n grille zat. Daarnaast is die grille ooit WÈL geleverd door Talbot. Namelijk kon men destijds een speciaal pakket genaamd "Wind" bestellen op eenzelfde 1100 Pick-up. Jammergenoeg is dat pakket nauwelijks besteld en dientengevolge zijn de Talbot Wind, want zo heette de normale 1100 Pick-up, na transformatie met dat geleverde pakket, zéér, zéér zeldzaam...
Deze blauw-witte vrijetijdsauto was speciaal ontwikkeld voor de surfers en liefhebbers van strand en duinen onder ons. De zilte zeelucht zal van de paar geleverde eh beter gezegd GEPRODUCEERDE "Winden" (hahaha... ...) eender nauwelijks iets hebben overgelaten en dat al zéér rap na "ingebruikname"... De altijd weer stramme zeebries heeft tot heden schier niets overgelaten ervan en dat noch zichtbaar, tastbaar, meetbaar en vooral ruikbaar is, hahahahah... Niet verwonderlijk dat bijna niemand er nog iets (meer) van weet.
Net als de Rancho "Davos" voor de skiers onder ons weet ook daar nauwelijks iemand nog iest van af, laat staan dat er nog een echte "Davos" bestaat. Mischien in de Alpenlanden dan.

Trouwens die Heuliez heeft onderandere ook getekend voor het ontwerp van de Simca 1100 cabriolet (zónder verstijvingsbeugel achter de voorstoelen!). Ook ontwerpen van de 1501 coupé uit 1968 met o.a. achterlichten die wel erg op die van de oude 1100-serie lijken en de latere 1307/08/09 combi zijn van Heuliez. Die combi had er wat mij betreft zeker moeten komen als of niet met dieselmotor. Ook als 1510 combi na de facelift van de 1307/08/09-reeks had die zeker reden van bestaan gekend... Jammer een gemiste kans... Maar, mischien een leuk idee voor de echte diehards onder ons om zo'n 1307/08/09 dan wel 1510 eens om te bouwen naar een combi.... .... Dàt zou nou nogeens leuk zijn zeg.... Al zeg ik het zelf. Tegenwoordig wagen zich al mensen eraan om van sedanversies van merken en modellen een cabrioletversie te transformeren zoals bij de Citroën DS waarbij een echte Chapron wel ZOOOOveel kost dat wil je een cabrioletversie hebben je zelf wel hand MOET aanleggen.

De 1501 coupé is overigens verworpen omdat Simca reeds de 1200S coupé in het leveringsprogramma had zitten. een ietwat onsamenhangend model die 1501 coupé. Er zit geen vloeiende lijn in. Het lijkt een een onnatuurlijk samenraapsel van designelementen. De 1100 achterlichten passen al helemáál niet bij het model. Om te beginnen had de lijn van de wagen véél gestrekter en ronder, "zachter" van achteren moeten zijn. Zéker als topmodel van de gehele Simcareeks van welleer had men er méér aandacht aan moeten besteden. Maar goed een 1501 coupé waaraan Simca door Heuliez of een andere carrossier meer aandacht had laten besteden had ik graag eens willen aanschouwen... Het oveirgens rijdbare (!) prototype, de witte wagen op de foto, bestaat overigens echt en nog steeds. Ook het dashboard van dit prototype van een 1501 coupé is in aanzet wel leuk gedacht, vooral al die chroomomrande tellerunits, maar toch verre van wat men er van had kunnen maken. Om kosten te besparen is natuurlijk niet teveel aan de uiterlijke vormgeving tenopzichte van de bestaande 13/1501 serie verandert. Trouwens let eens op die behóórlijk dikke tunnel en de plaats van de vloerschakelpook! Tot in 1970 (!) kende de 13/1501-reeks namelijk geen vloerschakeling!

iyks081up1hp0sroelsz.jpg

wrirqlfa4v2v1ijyojpr.jpg

cctz481gh8higwr8jv5d.jpg

2bcohohobw771ktjie2g.jpg

1vvgqbprd995zobvba53.jpg

iatx24hhnlybbljck4z6.jpg

Terug naar de Wind van Talbot. Een leuk actiemodel waarvan er toch echt één exemplaar, destijds, in Tjechië op het Simca-wereldtreffen in levende lijve heeft gestaan en aldus tòch heeft weten te overleven. En WÀT voor één zeg... Vlamnieuw danwel 100% gerestaureerd. Ik moet nog foto's ervan hebben.

Trouwens is "Wind" tegenwoordig een benaming voor een eigenstandig model van Renault. Deze Renault Wind, hoe kan het ook, verkoopt evenzeer nauwelijks dan destijds de Wind bij Talbot. Tè vluchtig denk ik.... Maar erger nog LLLLÉÉÉLIJK.... Tjonge wat is DIE Renault Wind LÉLIJK.... .... ..... In tegenstelling tot de Talbot Wind, wat is DIÉ LLLÉÉÉUK!!!

ztl7h424dmwll0z98wfo.jpg

ktuzwxc4ct88k58pxwv9.jpg

jz31h98fu36j7gyrl6sk.jpg

Groet, Simcat

Trouwens Grensrijder, bedankt voor de erg leuke en hartelijke ontvangst in Raamsdonkveer alsook d ezeer leerzame les over Citroën-hydrauliek jongen!!! Ik heb genóóóten!!! Jammergenoeg was er geen tijd om even met jou te kletsen over jouw nieuwe aanwinsten alsook de Tagora's. Ik vond het erg leuk enne, leuke vriendin heb jij man! HOUWEN!!!:D
Simcat

Misschien iets interessant voor de liefhebbers? Alleen wist ik niet dat Talbot en Opel samenwerkten:-)
5312176821.jpg

https://www.leboncoin.fr/voitures/242235300.htm?ca=17_s

Simcat zei:
Trouwens Grensrijder, bedankt voor de erg leuke en hartelijke ontvangst in Raamsdonkveer alsook d ezeer leerzame les over Citroën-hydrauliek jongen!!! Ik heb genóóóten!!! Jammergenoeg was er geen tijd om even met jou te kletsen over jouw nieuwe aanwinsten alsook de Tagora's. Ik vond het erg leuk enne, leuke vriendin heb jij man! HOUWEN!!!:D
Simcat

Dank voor de complimenten! Grensrijdster Mk II kun je er goed bij hebben, inderdaad. ;)

SimcaHarm zei:
...... maar nu ben ik zo vrij om Jouw Grand Raid op 32.500 te taxeren(:B

(hier kun je verder geen rechten aan ontlenen helaas)

Groet Harm

Ben ik even blij dat je geen beëdigd taxateur bent... de verzekeringpremie is me al hoog genoeg op minder dan 10.000 taxatiewaarde.:}

Maar een taxatiewaarde is toch "natte vingerwerk", daar heb je alleen wat aan als de verzekering moet dokken na een schade.
De werkelijke waarde van onze hobby-auto's is simpelweg wat de gek ervoor wil geven... en als je toevallig 2 gekken tegelijk treft kan het opeens aardig oplopen als je ze tegen elkaar uitspeelt.

Die 1501 Coupé vind ik niet erg geslaagd qua model. Goed dat ze die niet in productie hebben genomen.

grensrijder zei:
Die 1501 Coupé vind ik niet erg geslaagd qua model. Goed dat ze die niet in productie hebben genomen.
Had best een leuke caprikiller kunnen worden wat mij betreft. iets langere neus wellicht, met de aandrijving op de goede plaats.

Hallo,

Ik kwam dit ergens tegen :

Oldtimers
Voor auto’s die op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn, geldt een vrijstelling van Motorrijtuigenbelasting. De oorspronkelijke vrijstelling voor auto’s van 25 jaar of ouder was daardoor beperkt. De regeling gaat gelden voor alle auto’s van 30 jaar en ouder, met dien verstande dat een eventuele diesel- of LPG-toeslag op de Motorrijtuigenbelasting voor auto’s die na 1 januari 2012 25 jaar of ouder worden wel moet worden betaald. Voor de komende jaren geldt een ingroeiregeling.

Dit biedt weer mogelijkheden

Groet Harm

Hier het artikel zoals vandaag gepubliceerd in het Reformatorisch Dagblad...

DEN HAAG – Met ingang van volgend jaar komt er een nieuwe regeling voor de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers. De algemene regel wordt dat eigenaren van voertuigen die ouder zijn dan dertig jaar, geen motorrijtuigenbelasting hoeven te betalen.

Degenen die een oldtimer kopen die ná 31 december 1986 is toegelaten en die op lpg of diesel rijdt, moeten wel brandstoftoeslag blijven betalen. Zij zullen ongeveer de helft minder belasting gaan betalen. Oldtimers van vóór 31 december 1986 houden hun volledige vrijstelling.

De Tweede Kamer heeft donderdag ingestemd met deze wijziging in het Belastingplan 2012 van PVV-Kamerlid Van Vliet. Volgens hem is dit „een terechte reparatie” omdat de oldtimervrijstelling was bevroren wegens de kilometerheffing: „Nu die niet doorgaat, kunnen de hobbyrijders weer gaan genieten van hun rollend erfgoed.”

Tot voor kort was de algemene regel dat auto’s van 25 jaar of ouder vrijgesteld waren. Onder het vorige kabinet is besloten tot bevriezing en auto’s die na 31 december 1986 zijn toegelaten, geen vrijstelling meer te geven.

De nieuwe regeling van dertig jaar treedt pas volledig in werking in 2021. Er komt een overgangsregeling voor auto’s die nu tussen de 25 en 30 jaar oud zijn. Vanaf 1 januari 2013 worden auto’s belastingvrij die ouder zijn dan 26 jaar; vanaf 2015 auto’s van 27 en ouder; vanaf 2017 van 28 en ouder en vanaf 2019 van 29 en ouder.

Misschien heeft dit tot gevolg, dat er minder ´moderne´ klassiekers van 1986 worden geïmporteerd...

Dat is heel goed nieuws!!! Dan is mijn Charmant echter toch pas in 2015 aan de beurt als ik dat zo lees. Maar, alles is beter dan niets!

Wouw die diesel!!!
Dat is een leuke, waarom staat hij zo hoog op de wielen?
En van wie was die diesel, van peugeot?

Vrijdagavond heb ik de blauwe Tagora van onze medeforummer Tagora in zijn garage bewonderd. Die met 14.000 km op het klokje. Nou, dat geloof je echt niet, wat je dan ziet. Gewoon nieuw tot de macht tien. Elk randje, elk stripje, het oogde alsof het net geproduceerd was. Strakke naden tussen de carrosseriedelen, diep donkergrijze bumpers, glasheldere koplampen, lekker dikke en stevige stoelen. Een geweldige belevenis om eens een Tagora in zo'n toestand te mogen zien en voelen. Hij verdient wel andere banden, want om daarmee na 28 jaar nog te gaan rijden, dat vraagt om ellende. Maar wat een plaatje van een auto. Daar kun je voor 100.000 euro nog niet tegenaan restaureren.

929V6 zei:
Ik zal deze hier ook maar even onder de aandacht brengen. Geweldige jaren zeventig kleurstelling! (tu)

dat is wel een aparte wagen ja....
wel een vreemde manier van het deel 3 opplakken....zo kan je de gegevens van de berijder of ex berijder zo lezen....

maar ik kwam van het weekend deze tegen....al bekend bij jullie? :

Uploaded with ImageShack.us

Hééé, deze Fourgonnette VF2 van 20-03 1984 (!) dus een héle late, kende de club nog niet! (tu) Lijkt mij haast wel zeker een ex PTT-auto... KAN bijna niet anders.... Al sinds 1-4-'87 (!) in bezit man... èn natúúrlijk, kéurig APK.-gekeurd! Die auto is gewoon afgeschreven geweest of het leasecontract verliep na 3 jaar. Kan héél goed dat een medewerker van de PTT of iemand anders natuurlijk hem daarna kocht.
Tjonge waar komen ze toch allemaal vandáán!!!!??? Het is niet bij te hóuden... Wéér één.... *-)
Simcat

Simcat zei:
Hééé, deze Fourgonnette VF2 van 20-03 1984 (!) dus een héle late, kende de club nog niet! (tu) Lijkt mij haast wel zeker een ex PTT-auto... KAN bijna niet anders.... Al sinds 1-4-'87 (!) in bezit man... èn natúúrlijk, kéurig APK.-gekeurd! Die auto is gewoon afgeschreven geweest of het leasecontract verliep na 3 jaar. Kan héél goed dat een medewerker van de PTT of iemand anders natuurlijk hem daarna kocht.
Tjonge waar komen ze toch allemaal vandáán!!!!??? Het is niet bij te hóuden... Wéér één.... *-)
Simcat

ja kwa kleurstelling ook nog erg netjes....maar wel roest op de deuren.....maar mogelijk niet bekend in jullie systeem ivm de Volvo tekens...haha...
nee flauwekul, leuk dat deze nog niet bekend was...zat nog te twijfelen of ik hem op de foto zou zetten....

TÚÚRLIJK ALTIJD FOTO'S MAKEN!!! NOOOOIT TWIJFELEN!(:B(tu) Je ziet het, deze auto kende de club nog niet in haar registerbestanden. Zonder jou was dat ook niet gebeurd en had deze auto altijd onbekend of althans bijna zeker onbekend gebleven.

Alléén zo kan het forum, voor een deel dan, verder mensen! Spotten en vastleggen!

Simcat

Simcat zei:
TÚÚRLIJK ALTIJD FOTO'S MAKEN!!! NOOOOIT TWIJFELEN!(:B(tu) Je ziet het, deze auto kende de club nog niet in haar registerbestanden. Zonder jou was dat ook niet gebeurd en had deze auto altijd onbekend of althans bijna zeker onbekend gebleven.

Alléén zo kan het forum, voor een deel dan, verder mensen! Spotten en vastleggen!

Simcat

oke...de auto stond wel op het bezoekersparkeerterrein van een autosloperij....hopelijk is hij daar niet ingeleverd...die Suzuki ernaast is daar wel naartoe gebracht vrees ik....maar dat heeft een rede...als je kan zien...

OEPS... Jij hebt gelijk... Lijkt mij sterk. De Talbot is nog netjes gekeurd dus, ingeleverd zal wel niet, of hij is defekt en weet niet waar delen te krijgen zijn... In dat geval, morgen erheen en even navragen. Wie weet kan de wagen dan gered.!
Niet dat wij straks wéér zo'n verhaal krijgen als met de andere, notabene, groene VF2 van de PTT-Telecom die uiteindelijik alsnog bovenop de schroothoop landde...

Simcat

en alweer een verse Samba in nederland.
Persoonlijk vind ik hem minder mooi van kleur dan die Smaba van een paar weken terug welke nu bij Slagter staat.
Wel met vers kenteken en slechts 53000km
https://link.marktplaats.nl/502754015

Radar zei:
Simcat zei:
Simcat

ja kwa kleurstelling ook nog erg netjes....maar wel roest op de deuren.....maar mogelijk niet bekend in jullie systeem ivm de Volvo tekens...haha...
nee flauwekul, leuk dat deze nog niet bekend was...zat nog te twijfelen of ik hem op de foto zou zetten....

Super dat je hem op de foto hebt gezet. Maar ik begin toch te huiveren als hij bij een sloper staat geparkeerd. Welke en waar was dat? Dan moeten we maar even bellen voor het evt te laat is. Ik lees het graag

Groet Harm

SimcaHarm zei:
Radar zei:
Simcat zei:
Simcat

Super dat je hem op de foto hebt gezet. Maar ik begin toch te huiveren als hij bij een sloper staat geparkeerd. Welke en waar was dat? Dan moeten we maar even bellen voor het evt te laat is. Ik lees het graag

Groet Harm

het was afgelopen vrijdag dat ik er was....bij autodemontage en autobedrijf Keizer in Helmond...er stond ook een roze Opel Record buiten...(niet voor de sloop denk ik)...

Gerustgestellend nieuws,

De telefonist van Keizer wist over welke auto ik het had. Hij was er zeker van dat die van een klant was. Dus dat is weer positief.
Hij had geen idee van wie hij was helaas
Hopen dat de auto nog eens bekend wordt bij ons.
Radar nog bedankt voor je snelle reactie

Groet Harm

ddrman zei:
een paar foto's
114sdfghjkl_.png

mischien zitten er onbekende bij

Hoi,

De Rancho op deze foto is nu een aantal weken in mijn bezit.
Hij is van mei 1980 maar hij is van modeljaar 1978.
Op dit forum las ik dat hij al vanaf begin 2010 te koop stond bij Garage van de Voorde in Hulst.
Zelf kwam ik hem tegen op een advertentie van een Peugeot 604 die daar ook te koop staat.
Alleen stond de rancho nergens meer op te koop.
De volgende dag gebeld en een leuke prijs afgesproken.
De Rancho is dus van het zuiden naar het noorden van ons land verhuisd.
Voor mij een jeugd droom die is uitgekomen.
We (mijn zoon Peter en ik) zijn begonnen met het poetsen van de lak zodat hij er toch glanzend op staat.
Dat is goed gelukt en de Rancho staat er mooi op.
Alleen de onderkant dorpels en de binnen spatborden zijn erg slecht.
We zijn de Rancho nu aan het demonteren en te bekijken wat we allemaal nodig zijn om hem weer helemaal klaar te maken.
Al met al zal dat nog wel enige tijd in beslag nemen maar we hebben de tijd.
Tevens heb ik via mijn advertentie op markplaats (hier staat hij glanzend op) al contact gehad met een aantal leden van dit forum en de Simca club.
Zij hebben mij al voorzien van een leuk aantal tip,s
Maar meerdere zijn altijd welkom.

Erik.

SimcaHarm zei:
Gerustgestellend nieuws,

De telefonist van Keizer wist over welke auto ik het had. Hij was er zeker van dat die van een klant was. Dus dat is weer positief.

Groet Harm

Hoi Harm,
Bedankt voor de moeite welke leidden tot deze gerustellende woorden...
Simcat

Hoi Erik,

Ik had al van "Matrancho" een mail omtrent jou en jouw auto gekregen. Ik had nog even geen tijd gehad om naar jou te mailen. Ik heb jou even een privébericht gestuurd.
Simcat

@Erikwag, geweldig dat er weer een Rancho gered gaat worden en ook nog een origineel Nederlandse! :-D

Simcat zei:
SimcaHarm zei:
Gerustgestellend nieuws,

Groet Harm

Hoi Harm,
Bedankt voor de moeite welke leidden tot deze gerustellende woorden...
Simcat

gelukkig maar.....dat deze nog gewoon over nederlandse wegen rijdt.....

gave wagen Erik, leuk dat jij deze gekocht heb...heb jij al gaik platen etc besteld voor de wagen?

ik stuur je ook even een Pbtje...

En dan dit:

1441675533_6_z4HS.jpeg

Een Simca 1006 GLS van 1978. Met bijna 2 jaar APK en in zeer goede staat. Hij werd geofferd voor het bouwen van een Ralley auto. Doodzonde.
De kale koets kan een goede basis zijn om een rot exemplaar op te knappen. Er is echter niet meer dan je hier ziet. Het kenteken van bj 1978 is er nog bij. Ik hoop dat iemand er een bestemming voor weet. Alle aanvullende onderdelen aanbieden mag ook.

Groet Harm

Terug
Bovenaan