simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

bedankt voor het meedenken allemaal !!
omdat ik nogal wat verschiilende antwoorden kreeg heb ik toch maar even een mailtje naar het RDW gestuurd.
antwoord: ik kan gewoon met een geschorste auto naar de apk keuring mits hij verzekerd is en ik de kortste route
neem en alleen op de dag dat ik een afspraak voor de apk heb. de schorsing moet dan ongedaan gemaakt worden
(dat kan je zelf digitaal doen met je digiD) als-ie goedgekeurd gaat worden en voordat-ie afgemeld wordt.
muddy bandit: jij had het dus juist !
ik laat wel effe weten hoe het gegaan is op 28 maart !

groetjes,
WIM / Holunder

Simcat zei:
Hoi iedereen,

Een goed jaar geleden stond er voor 3000 Euro een SCHÍÍÍTTERENDE grijze SX (V6) te koop in Parijs... Kan goed zijn dat het om DIE auto gaat. Die zal dan wel naar de regio Gard is verkocht en aldus nu tòch naar Nederland komt. Als bestuurslid heb nog niets gehoord van een nieuw lid uit Amstelveen.
Dat zal dan een kwestie van tijd zijn voordat R. mij een afschrift van het inschrijfformulier stuurt.
In ieder geval een PRRRRRÁCHTIG bericht te vernemen dat er nóg een Tagora SX naar Nederland komt. In de 3 jaar dat er in Nederland Tagora's nieuw op kenteken zijn gezet werden daarvan welgeteld slechts 27 stuks in de SX-versie (V6) geleverd.
Simcat

Dat denk ik niet, want de kentekenplaten zijn oud-Frans (zwart).

GroteFoto-JLWZ6GLX.jpg
Een lange tijd niet op het forum geweest omdat restauratie van mijn 1200s door omstandigheden een tijd heeft stil gelegen maar nu weer een paar maanden bezig en gaat nu de goede kant op.Na het vele laswerk aan het plamuren ,schuren, plamuren enz. Maar uiteindelijk in een goede grondlaag gegaan en weer schuren en met waterproof afgewerkt.Als laatste een nieuwe verflaag opgespoten.
Nu met opbouw bezig o.a motor inbouwen , portieren opbouwen emblemen plaatsen.Als het voor de rest een beetje voorspoedig verloopt hoop ik binnen een paar maanden te kunnen rijden.
GroteFoto-WSDSSTJU.jpg
GroteFoto-CPDDCRMN.jpg
GroteFoto-J3KASDHV.jpg

Ik sluit me voledig aan bij de voorgaande reacties! Ziet er top uit deze rode kleur! Lekker warme rooie kleur, staat de carroserie goed! Succes nog met de "afronding"

Wat betreft mijn Talbot project, Daar heb ik een Mijn Auto van gemaakt. Dan blijft het iets overzichtelijker.

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Sunbeam Rapier Fastback uit 1973. Het afgelopen jaar heb ik hem volledig gerestaureerd

DSC04632.jpg

Wauw, zeldzaam exemplaar zeg! Knap werk. Kan je er wat meer over vertellen? Hoe je er aan gekomen bent, in welke staat ie verkeerde e.d.?

@ 0251rush2112 : Welkom op dit forum.
Wat een geweldig mooie Sunbeam!
Wat mij betreft zou het een geweldige clubauto zijn voor S.A.C.N. ;)

the Fox zei:
Wauw, zeldzaam exemplaar zeg! Knap werk. Kan je er wat meer over vertellen? Hoe je er aan gekomen bent, in welke staat ie verkeerde e.d.?

Ik heb in oktober 2009 dit project gekocht. Het waren 2 auto's om er 1 van te maken. Ik kende de auto niet al had ik wel van het merk Sunbeam gehoord. Ik kocht een goede koets met een complete, verrotte, donor. In maart 2010 begonnen met schuren en plamuren en in mei gespoten. In de heining hobbyhal te Amsterdam zelf in de 2k primer gespoten en de deurstijlen en binnenkanten deuren, motorkap, achterklep in kleur. Zij hebben hem in zijn geheel in 1 keer afgespoten. Daarna begon het afbouwen. Er zat al een gereviseerde motor in die ik nog wel van alle aanhangsels moest voorzien. Tevens de in lengte verstelbare stuurkolom en versnellingsbak met overdrive vanuit de donorauto overgebouwd. Ook de hemel en het volledige interieur moest uit de donor komen. In oktober kon ie voor de APK hetgeen meteen lukte. Hij reed nog niet best maar met verschillende tussenposen (slecht weer, pekel) kon ik de techniek steeds beter fijntunen met behulp van een vriend die een witte Rapier bezit die deze maand in de Klassiek & Techniek staat

Kijk, de Europese Barracuda (zoals de Rapier vaak werd en wordt betiteld)! Een zeer markante en elegante coupé, die qua uitstraling zijn ietwat ongeïnspireerde sedanbroertjes duidelijk in de schaduw zet. De kleur staat 'm bijzonder goed. (y)

Hoi Matra,

Hoe gaat het eigenlijk met de Horizons ?
Al geruime tijd niets meer van gehoord.

Gr. Simca1100

hee simca1100,
mijn Horizon is verkocht aan een clublid.
en de Horizon van TI daar rijd een vriend van mij nog steeds mee..
de Horizon moest wijken omdat er een Kadett coupé GT/E bij kwam.
en mijn Audi Quattro moet ook weer gaan rijden.
dus de Horizon was ff teveel..
tja en dan nu die Bagheera er binnenkort bij..
kan het ook niet laten:)

één foto heb ik.
die heb ik 3 jaar geleden genomen toen ik de auto ontdekte.
hij staat daar nu nog.
hij staat tussen andere auto's.
als het goed is eind maart begin april komt hij deze kant op..
bagheeragroen1.jpg

Hoi Matra,

Die vriend van je, is dat een liefhebber of gebruikt hij de Horizon dagelijks ? Ik heb namelijk een Horizon SX gekocht en wil er misschien wel een auto bij voor overbouw en onderdelen.
Wie weet iets voor de toekomst ?
Die GLS had ook weinig km's is het niet ?

Gr. Simca1100.

De bagheera behoeft wat laswerk grensrijder.
weet wel dat de Matra 18 december 1984 gekocht is en alleen van het dorp naar amsterdam heeft gereden en weer terug.
en daarna dezelfde dag neer is gezet en nooit meer heeft gereden.
simca1100,
ik heb nog heel veel spullen liggen voor een horizon...
mag voor weinig weg..
en denk dat die vriend van mij zijn horizon wel een keer wil verkopen.
er staat inderdaad iets van 80.000 km op de teller.

Matra,

Wat heb je zoal nog liggen aan nieuwe onderdelen ?
Weet je of er stuurbekrachtiging op de GLS zit van die kamerraad van je ?

Gr. Simca1100

ja die heeft stuurbekrachteging.
ik heb geen nieuwe onderdelen maar wel veel in goede staat.
is beetje veel om op te noemen..
ook nette voorstoelen en achterbank..
nieuwe achterlichtunits..
mag voor klein bedrag weg want ik heb er niks meer aan..

SIMCA1100 zei:
Wat heb je zoal nog liggen aan nieuwe onderdelen ?
Weet je of er stuurbekrachtiging op de GLS zit van die kamerraad van je ?
Zou toch jammer zijn om een rijdende Horizon te demonteren. Zijn er geen afgekeurde exemplaren meer?

0251rush2112 zei:
Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Sunbeam Rapier Fastback uit 1973. Het afgelopen jaar heb ik hem volledig gerestaureerd
Heb je foto's van de restauratie en/of van de staat bij aanschaf van de auto's?

Tja als bezitter van een Rapier [ die witte uit klassiek en techniek] kan ik nu niet achterblijven , betreft bj 71 in uitmuntende staat
fs_dscf0261.jpg

En als klap op de vuurpijl ook nog in bezit van een Sunbeam Sceptre , ook in uitmuntende staat tevens rijdend op lpg

007_04a.jpg

Groet Sceppie

Beste medeforummers.

Het doet mij goed te zien dat er ook nog over Sunbaem gepraat wordt op dit forum. Tjonge wat een prachtige exemplaren er nog van deze Rapier blijken te bestaan! Geweldig!

Even een vraag aan de techneuten onder ons:
Ik heb sinds enige tijd een vervelend, repeterend, probleem met mijn Solara 1,6 Automaat van '83. Als ik de wagen koud start loop hij van meet af op 3000 toeren en blijft hij alsmaar zo hoog draaien..... VRÉSELIJK.... Ik knijp mijn tenen bijelkaar dan... Van meet af aan zó hoog draaien bij een koude motor kan natuurlijk NOOOOIT goed zijn en de motor kan daardoor zeker onherstelbare schade oplopen....
Ik heb al vanalles geprobeert aan de dubbele carburator op de motor, maar het probleem is maar niet op te lossen. Heb ik hem eens mooi afgesteld, is het de morgen erna bij een nieuwe koude start hetzelfde probleem...
Ik start de wagen overigens, conform het instructieboekje, door allereerst het gaspedaal twee keer volledig in te trappen voordat ik het contact omdraai en de wagen start.
Het vreemde is dat, naarmate de wagen warm wordt het probleem voor een groot deel minder wordt. Soms loopt de motor dan nog in hogere toerentallen maar dan zo rond de 2000-2250 toeren. Nog steeds niet goed dus, maar al beter. Dat zou dus ergens op moeten wijzen. Ik heb gemerkt dat als de wagen op bedrijfstemperatuur is en ik het gaspedaal met mijn voet omhoog wip, dat het toerental drastisch vermindert en zelfs terug gaat naar normaal stationair toerental. Ik kan dan ook normaal rijden met de wagen al moet ik nogthans vaker het gaspedal weer terug omhoog wippen met mijn rechter voet om het toerental weer omlaag te krijgen. Het nakijken van het gaspedaal en het verloop van de gaskabel tot aan de dubbele carburator heeft geen abnormale zaken opgeleverd. Feit is dat de dubbele Weber op deze sterkste versie van de Solara (1,6 met 90Pk.) een aan het koelwatercircuit aangesloten carburator-voorverwarmingssysteem heeft. Dat is een systeem waarmee de chokeklep in de carburator wordt bedient en terug in d euitgangspositie keert naarmate het koelwater meer opwarmd. Het systeem werkt pas als voor het starten, bij koude motor, het gaspedaal in zijn geheel wordt doorgetrapt en daardoor aldus de chokeklap wordt verdaait en voor chokewerking kan zorgen. Het instructieboekje geeft aan dat bij deze versie van carburator(s) het gaspedaal inderdaad, vóór het starten, 2 maal, geheel, moet worden doorgetrapt. Ik denk nu aan een defect in die koelwater bediende mechanische chokeklepverstelling. Ik heb deze nog niet geopend. Ik kan mij voorstellen dat daar een veer of een soort element met een waskern in zit. Als er een veer in zit mag die niet versteld raken anders is de werking ook als verandert, herinner ik mij van school vroeger. Bovendien is de pakking van hte deksel van het bedoelde verstelmechaniek stuk. Ernaar kijken en weer terug in elkaar steken en de dag erna starten is dus onmogelijk omdat het koelwater dan uit de carburaotr lekt. Voor ik nu een pakking probeer te regelen moet ik wel weten of dat ook het probleem is. Is iemand bekend met deze fout of is iemand bekend met het feit en ligt de oorzaak ervan wellicht ergens anders aan?!
Ik ben zeer erkentelijk bij iedere nog zo kleine tip.
Simcat

Hoi Simcat,

Is de gaskabel misschien gerafeld waardoor het gas blijft hangen ?
Was ook zo bij mijn Horizon SX.

Simca1100

Het feit is dat dat tweemaal indrukken de automatische choke in werking zet. Het wil nogaleens gebeuren dat dat mechanisme het niet of nauwelijks meer doet, waardoor de choke vol open staat. Allicht dat het handig is 'ns te kijken met twee man, wat er gebeurt bij het tweemaal intrappen van het gas.

Blijft de motor ook zo hoog stationair draaien als je met de hand de gasklep bedient?

Het zou zo kunnen zijn dat de gasklep (of een eventuele 2de trap) van de carburateur gewoon blijft hangen, en niet netjes meer sluit. De oplossing is in dat geval een schoonmaakbeurt, tenzij de carburateur is kromgetrokken. dan is het zaak om een andere carburateur te regelen. Dit is bij een aantal types renault met een 2traps weber vaak het geval bij deze klachten. Deze zijn uitgerust met een Weber DRT carburateur. Het checken waard denk ik.

Ook zou het prima zo kunnen zijn dat de choke blijft hangen. wel vreemd is dat als je het gaspendaal omhoog wipt de motor wel netjes luistert.

Als de gaskabel verder in orde is is het wel waarschijnlijk dat de carburateur de boosdoener is van deze klachten.

Ik had werkelijk nog nooit gehoord van een Sunbeam Sceptre "sceppie" hoeveel rijden daar nog van rond?

Simcat, ik heb ook problemen gehad met mijn "Solex" en bij mij bleef de 2de trap hangen wat GerjanR11 ook aangeeft. Ik heb een toevoeging in de brandstof gegooid en de carburateur met remreiniger schoongemaakt, dat werkte bij mij. (al is remreiniger natuurlijk niet overal goed voor).

Hallo Tagora

Bij mijn weten rijden er in Nederland nog 5 a 6 Sceptre,s rond , 2 zijn er in een goede staat de rest is helaas matig..
Links gestuurd zijn zij wereldwijd echt zeldzaam , ik schat dat er niet meer dan enkele tientallen zijn .

Motorisch hetzelfde als de [ Arrow] Rapier echter de verhouding in de cardan is anders met dien verstande dat de Rapier perfect is op de binnenwegen en de Sceptre heel geschikt om ook de snelwegen te pakken.

Groet Sceppie

Hee, Zat dat kenteken eerst niet op die rode?!

Dit kwam ik laatst tegen bij ons in het magazijn, heel oud is het niet deze hella lamp, ik vond de afbeelding wel leuk, alle drie uit de oude doos maar toen ik de rancho zacht dacht ik ff een foto voor op het forum!
Foto-EK6T8MEX-D.jpg
[/img]

ddrman zei:
kenteken viel mij ook al op wat is er trouwens met die andere gebeurt

De rode Rapier heb ik bewaard. Ik heb de auto volgegooid met onderdelen en in de stalling gezet. Je weet maar nooit waar het goed voor is. Voor onderdelen kan ie handig zijn. Weet iemand van jullie trouwens of er nog meer van deze auto's in Nederland rondrijden?

Volgens mij heeft een bedrijf welke in klassiekers handelt in Appingedam een grijze (gehad).

Simca1100

SIMCA1100 zei:
Volgens mij heeft een bedrijf welke in klassiekers handelt in Appingedam een grijze (gehad).

Simca1100

Ik ken er 4 in totaal. Die van mij en dan nog een witte, die van Sceppie, een gele en idd de grijze uit Appingedam

0251rush2112 zei:
SIMCA1100 zei:

Simca1100

Ik ken er 4 in totaal. Die van mij en dan nog een witte, die van Sceppie, een gele en idd de grijze uit Appingedam
Ik heb er vorig jaar eentje gezien op de oldtimerdag in Zoetermeer, maar ben de kleur vergeten. Stond op de stand van de Rootes-club.

Het was weer gezellig op de ledenvergadering van de Simcaclub, al viel mij de opkomst wel wat tegen.

Maar goed, ik heb weer wat bij kunnen praten, en nog een tijdje verbijsterd zitten te kijken hoeveel info het kentekenregister bevat... onvoorstelbaar hoeveel werk hier al in is gaan zitten, hulde hiervoor(y).
Maar als je dan ook ziet hoeveel gegevens nog ontbreken en hoeveelwerk er nog in gestoken moet worden om dit register geheel compleet te krijgen kan ik eigenlijk maar 1 opmerking plaatsen:
Help Patrick (Simcat op dit forum) hiermee en laat elke (ex)Simca-bezitter (en ook Matra, Talbot en andere gerelateerde merken) even al z'n gegevens aan hem doorgeven zodat dit onschatbaar waardevolle register zo compleet mogelijk wordt.

Ook het bezoek aan de schatkamer van de Simcaclub blijft mooi om te doen.
Handen en kleding vies maken, tussendoor nog gezellig kletsen terwijl de dames genoten van het zonnetje, en uiteindelijk met de uitgezochte onderdelen weer op huis aan.
Maar ik kan de ruitenwissers van m'n Horizon nu weer gebruiken zonder gehoorbescherming, lang leve het clubmagazijn en z'n vrijwilligers!:D

Maar begrijp ik het nu goed,,
heb je het kenteken "gewoon"op de blauwe geplakt, je moet dan volgens mij ook het chassis nr overslaan en dat is volgens mij weer illegaal.
:confused:

Bijzondere Simca dag.

Ik sluit me helemaal bij Muddy Bandit aan. Vond het ook erg leuk gezellig en leerzaam. Ook mijn complimenten voor het Bestuur, mensen van het magazijn en de presentatie van Patrick. Ook de gekozen locatie was perfect.
Ik heb weer een aantal onderdelen die broodnodig zijn in het Simcapark. Op de terugweg nog een groot assortiment speciaalgereedschap Van een oud Simca dealer opgehaald. Dat was een hele mooie afsluiting van de dag.

Groet Harm

jammer dat ik niet kon gister.
was weekeindje weg(ook leuk)
op naar de volgende meeting.
zal de gegevens van de groene matra ook nog even naar simcat sturen...

Bennie 940 zei:
Vandaag even bij autosloperij en bandenbeurs Pekel in Hollandscheveld geweest. Er stond weinig bijzonders op een paar uitzonderingen na:

Vooraan het hek: Een simca 1000! Wie red deze auto? Ik heb de auto even bekeken en de auto is redelijk strak. De voorschermen zijn minder. De dorpels en de bodemplaat voorkant heeft laswerk en de kofferbak (vooraan) ook. Met een half jaar zal hij wel op het terrein belanden.
DSC01446.jpg
dit kan toch niet

moet je het kenteken is invullen bij rdw.
hij is nog verzekerd geregistreerd.
en zo te zien zijn ze in de jaren 80 de papieren kwijt geraakt.
want het is een origineel nederlandse simca.
dus daar is zelfs nog het originele kenteken weer bij te krijgen..

Ah, ik wou hem hier ook net neerzetten. Ddr-man was sneller. Ik heb de auto even bekeken maar ik vind hem de moeite nog wel waard. Hij is helemaal compleet. Het koplamplijstje was er afgevallen. ik heb hem maar aan de ruitenwisser gehangen zodat hij niet platgereden word. Hij ziet er naar uit dat hij heel lang ergens droog in een schuur heeft gestaan. Het motortje zag er ook nog gezond uit en hij zit niet vast (heb even een sleutel op de poelie gezet)

Ik zie nu ook dat hij van '77 is. Ik meende dat hij van '83 was. (gezien het kenteken) Hoe zit dat dan met dat kenteken?

Ik hoop dat hij bij een liefhebber terrecht komt.

Grts Bennie

hij is origineel in 77 in nederland op kenteken gezet.
maar als je in die jaren je kenteken papieren kwijt was kreeg je een nieuw kenteken.
dat heben ze tot 1986/87 gedaan.
ik heb een keer een Audi 60 gehad uit 1972 met ook een nieuwer kenteken uit 1982 maar de auto was niet ingevoerd.
belletje naar rdw en het oude kenteken staat nog in het bestand.
voor 35 euro kreeg ik toen het originele kenteken weer terug.

Terug
Bovenaan