Bron: Citroën-online
31-01-2011, 18:00 uur
"De geruchten dat PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, een budgetmerk wil lanceren blijven maar aanhouden. Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Duitse tijdschrift Autobild stoft PSA het merk Simca af om in te zetten voor de betaalbare modellen.
Renault doet al jaren goede zaken met budgetmerk Dacia. Bewezen Renault-techniek en -modellen, die vaak al terugverdiend zijn, krijgen een nieuw leven in de budgetauto’s van Dacia. Met dit businessmodel kan goed worden verdiend, reden waarom de concurrentie bij tijd en wijle een gelijksoortige strategie overweegt. Met name over PSA doet dit al een tijd de ronde.
Het blad Autobild meldt nu dat Philippe Varin, topman van PSA Peugeot Citroën, zich tegenover een Frans autoblad heeft uitgelaten over zijn ambities om het merk Talbot dan wel het merk Simca nieuw leven in te blazen. PSA zou namelijk alleen met budgetmodellen op de markt willen komen wanneer deze onder een merk separaat van Peugeot of Citroën worden verkocht. Varin: "Het merk Simca had in de jaren ’60 en ’70 van de 20e eeuw het imago van ‘betaalbare voertuigen’, waarmee het beter zou aansluiten bij deze strategie dan een herlancering van het merk Talbot".
Marktonderzoeken toonden echter aan dat de merknaam "Simca" een noagal negatieve weerklank hebben terwijl juist de merknaam "Talbot", althans in diverse Europese talen uitgesproken, kort, zelfbewust en krachtig klinkt. Hetgeen minder gezegd kan als met die merknaam op zijn Frans uitspreekt, is het toch wèl een Franse merknaam (Talboo)
PSA zou nu overwegen om in eerste instantie een gezinsauto te lanceren. Dat moet een hatchback worden die goed is voor vijf zitplaatsen en voldoende bagageruimte. Het model moet op de Europese markt komen onder de naam Simca 1307, verwijzend naar de vroegere hatchback die in 1976 Auto van het Jaar werd. Autobild suggereert dat de voor China ontworpen Peugeot 407 een goede kandidaat is om de Simca op te baseren.
Nu met de komst van de nieuwe 508 de dagen van de 407 zijn geteld wordt er op intenationaal vlak druk gespeculeerd op het internet dat de Peugeot 408 in Europa op de markt zou moeten komen als "Simca 1307". De modelnaam verwijst naar het origineel uit 1975 waarmee Simca de titel ‘Auto van het Jaar’ wist te bemachtigen.
Hoewel de directie van PSA (Peugeot, Citroën) de lippen stijf op elkaar houdt, nemen de geruchten alsmaar toe over de herlancering van Simca, het Franse automerk dat in juli 1979 ophield te bestaan. Toch is er nadien zelfs een nieuw model, de Solara gedurende de eerste 4 maanden van de productie, achteraan, nog voorzien van de merknaam "Simca". Volgens het Duitse magazine Auto Bild zou concerntopman Philip Varin plannen hebben om Simca als low budget merk te herlanceren naar het voorbeeld van het succesvolle Roemeense Dacia, het discount dochtermerk van Renault. Simca zou PSA toegang kunnen verschaffen tot het snel groeiende segment voor aantrekkelijk geprijsde no-nonsense auto’s. Het eerste Simca model zou een van de Peugeot 408 afgeleide sedan kunnen zijn. De 408 is feitelijk een kofferbak uitvoering van de 308 en wordt zowel in China als in Argentinië gebouwd. Doordat dit model op West Europese markten niet verkrijgbaar is, kan PSA zonder al te veel investeringen en zonder verkoopkannibalisatie risico voor Citroën en Peugeot actief worden in het prijssegment". Ook een hatchback zou in overweging zijn zo gonst het in geruchten op internet.
Lijkt mij echter niet dat de nieuwe Simca of Talbot er zó zal gaan uitzien. Dat is geen "budget"-auto meer natuurlijk. Al hoewel ik had er niets op tegen als jullie mijn meug hebben, hahaha! Hij kan zó met Simca-logo de showroom in hoor!
Wordt in ieder geval vervolgd!
Simcat