simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Het lijkt voordelig, maar als je er werk in steekt loopt het meestal toch weer hard op.

Ik heb gehoord van diverse mensen dat er een bruine Rancho is gesignaleerd in Langedijk. Helaas ben ik er nog niet achter wat het kenteken is.
Is het iemand van hier op het forum? Ik weet dat er hier diverse Rancho's in de regio in restauratie staan, maar wist niet dat er hier nog een rijdende is.

o jongens
ik schrik me een hoedje
ik zie een simca horizon in de sneeuw
nu maar hopen dat er geen pekel gestrooid is
of dat de horizon heel erg goed tegen roest beschermd is
want al weet ik niet veel van een simca horizon
wat ik wel weet is dat ze ernorm goed ja zelfs te goed konden roesten
door het betere plaatwerk konden oudere simca,s beter tegen deze omstandigheden
maar ik zal het niet in mijn hoofd halen mijn 1301 nu op de weg uit te laten
daar ben ik toch iets te zuinig op
maar een raad kan ik een ieder wel geven
geef uw klassieker een gedegen anti roest behandeling binnen en buiten
houd hem schoon en droog
onderhoud is behoud zeg ik altijd maar

jan brinkman zei:
o jongens
ik schrik me een hoedje
ik zie een simca horizon in de sneeuw
nu maar hopen dat er geen pekel gestrooid is
of dat de horizon heel erg goed tegen roest beschermd is
want al weet ik niet veel van een simca horizon
wat ik wel weet is dat ze ernorm goed ja zelfs te goed konden roesten
door het betere plaatwerk konden oudere simca,s beter tegen deze omstandigheden
maar ik zal het niet in mijn hoofd halen mijn 1301 nu op de weg uit te laten
daar ben ik toch iets te zuinig op
maar een raad kan ik een ieder wel geven
geef uw klassieker een gedegen anti roest behandeling binnen en buiten
houd hem schoon en droog
onderhoud is behoud zeg ik altijd maar

Heb je mij (of m'n vrouw) toevallig gespot?:}

In dat geval kan ik je nog wel geruststellen... onze Horizon heeft recent een zeer degelijke anti-roestbehandeling gehad, en heeft daarnaast ook nog twee baasjes die zeer secuur zijn met het onderhoud.
Deze auto kan (en moet) dus gewoon jaarrond doen waar ze voor gemaakt is... rijden dus.B)

En daarnaast... stilstand is ook achteruitgang, en rust roest ook.;)

op pagina 51 zag ik die grijze voor 500 euro
de rillingen lopen over mijn rug als ik zo,n kwetsbaar klassieker in zo,n slechte omgeving zie
en ik weet dat deze wagens zeer kwetsbaar zijn onder deze omstandigheden
je moet er niet aan denken als je nu naar een evenement moest rijden met je mooie speelgoed
ik zet hem liever in mijn huiskamer voor de kachel
gezellig met een gluhweintje erbij voor de warmte en de sfeer
lekker kaasje erbij
laat de gezellige feestdagen met het koude weer maar komen

de talbot 1100 ls heeft afgelopen zaterdag ook dik in de sneeuw gestaan[25 cm] maar moest toch aan de bak want een kennis van mij uit almere kwam zijn auto brengen voor een nieuwe koppeling en had nog een auto nodig om terug te rijden.
ik ben nog voor weinig op zoek naar winterbanden in de maat 145/80/13 of 155/80 of 70/13.
ik heb stalen velgen genoeg dus een setje maken is goed te doen.

DSC04721.JPG

DSC04724.JPG

deze fotoos zijn trouwens van vorig jaar.

Simca ti ; winterbandjes zijn soms nog best aan te komen, zelf net een 4 tal geregeld voor mijzelf in de maat 165/70/13 voor weinig !

Hallo,

Ja het wordt soms wat stil maar er gebeurd nog wel eens wat. Ik heb een 1308 jubilee gekocht in Belgie. Dus Nederland wordt weer een Simca rijker, Foto's volgen
Groet Harm

SimcaHarm zei:
Hallo,

Ja het wordt soms wat stil maar er gebeurd nog wel eens wat. Ik heb een 1308 jubilee gekocht in Belgie. Dus Nederland wordt weer een Simca rijker, Foto's volgen
Groet Harm

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! (:B

SimcaHarm zei:
Hallo,

Groet Harm

hew5.jpg
Zo een? :)

Ik ben benieuwd naar de foto's. Kleur, staat van onderhoud ............

1179707955_5_gr-S.jpeg
Matrancho zei:
SimcaHarm zei:
Hallo,

Groet Harm

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! (:B

hierbij een foto als het.lukt, weer een met veel werk maar een grijze en een groene 1308 Jublilee waar vind je ze nog? Dus ben er erg blij mee.

Hoi Harm!

Ik had gehoord dat jij aan deze wagen was. Heb jij hem toch gekocht, haha, ik WIST het! Proficiat kerel! Zodra de wagen een kenteken heeft kun jij mij weer alles van hem mailen. Bedankt alvast kerel!
Wat wordt het toch mooi op neerlands wegen hè? :D
Groet, Simcat

SimcaHarm zei:
Hallo,

Groet Harm

Mensen, deze Aronde uit 1961 is in februari 2010 gekocht bij André Kout, Matra-man in Wieringerwaard. De huidige eigenaar heeft hem dus nog maar kort.
Simcat

Cutlass zei:
Staat in Overschie Rotterdam

autos07-12-10069.jpg

hoi simca liefhebbers
mijn simca staat nu in het klassiekers revieuw
compleet met een paar foto,s
er staat een hele beschrijving bij
groeten van jan

jan brinkman zei:
hoi simca liefhebbers
mijn simca staat nu in het klassiekers revieuw
compleet met een paar foto,s
er staat een hele beschrijving bij
groeten van jan

Hallo,
Leuk dat jouw auto in Klassiekers Review staat Jan, maar is dat een blad of een site ??? Ik ken het zo niet, ik hoor het graag.

Het is heel leuk en Simcahartverwarmend om de reacties op mijn nieuwste 1308 te lezen. Daar groeit de liefde alleen maar van. Minder is dat het nog 14 nachtjes slapen is voordat ik hem kan omarmen. :S

TZT volgen de foto's

Groet Harm

beste simca harm
het is op de site van autoweek
klik dan op klassiekkersreviieuw en dan op simca en dan op 1300 1500
dan moet je hem te zien krijgen
jan

Het is jammer dat Talbot in de klassieker-review zo moeilijk terug te vinden is, die kan ik tenminste niet vinden in het keuzelijstje... Simca en Matra wel.
Maar er staan al verscheidene reviews van Simca's, Matra's en Talbot's uit de simcaclub op.B)

Gisteren deze zien te koop staan op kapaza en vandaag even gaan kijken:

Wat een leuke wagen ! Wel wat werk aan, maar ik vermoed toch dat ze erg zeldzaam zijn, niet?

Chrysler Avenger 1300 1978

swillekeurig515.jpg

swillekeurig517.jpg

swillekeurig518.jpg

swillekeurig519.jpg

de advertentie:

https://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/chrysler--53237687.htm

een sunbeam is zo wie zo al erg zeldzaam op de nederlandse wegen.
is nog heel lang gemaakt in argentinie`als ik het goed heb.

jan brinkman zei:
beste simca harm
het is op de site van autoweek
klik dan op klassiekkersreviieuw en dan op simca en dan op 1300 1500
dan moet je hem te zien krijgen
jan

Jan bedankt, gevonden.

Een erg leuk stukje en een mooie auto. Ik had hem zelf al op de foto gezet bij Burton omdat ik het een mooie Simca vind. Ik stond incognito met de Volvo recht achter jou daar.

Groet Harm

opelfreak zei:
Gisteren deze zien te koop staan op kapaza en vandaag even gaan kijken:

Wat een leuke wagen ! Wel wat werk aan, maar ik vermoed toch dat ze erg zeldzaam zijn, niet?

Chrysler Avenger 1300 1978

[
de advertentie:

https://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/chrysler--53237687.htm

Leuk dat je ons even tipt. Maar was die E Rekord niet wat voor jou dan?

Groet Harm

Beste medeforummers,
Ik heb eens een zéér specifieke *-) vraag. Wellicht dat er iemand van jullie op dit forum raad mee weet:
Op het typeplaatje van mijn Simca 1100 TI van 1974 (1e. serie) staat vermeld "P.V.A. 41.121"
Weet iemand waar dit voor staat? Uit mijn onderzoek naar de betekenis hiervan blijkt dat er diverse soorten typeplaatjes voor de 1100-reeks, af fabriek, zijn uitgegeven. Inmiddels weet ik ook dat de diverse 1100-typen met specifieke 2-lettercodes werden geclassificeerd. HA of JB in het chassisnummer staat voor een (oude) TI.
Simcat

by2qipdbjil59jp3ivgd.jpg

Hoi Michiel!(tu)

Het typegoedkeuringsnummer? Dat is toch enkel maar van belang in België waar men zgn. "gelijkvormigheidsattesten" gebruikt waarin de technische gegevens van de wagen worden gekoppeld aan een van te voren in een bepaald jaar goedgekeurd model of goedgekeurde versie om te worden toegelaten tot de openbare weg. Dat soort goedkeuringsnummers gebruikte men toch zeker niet in Nederland of wel soms? Hoe kan het dan dat ik inmiddels weet dat bij de 1100's w.o. typen uit eveneens 1974, diverse verschillende typenplaatjes werden gebruikt waaronder ook zonder dit PVA-nummer daarop vermeld? Kan het soms zijn dat dit PVA-nummer met een eventuele typegoedkeuring in Frankrijk te maken heeft?

Zoals jij weet ben ik woonachtig in België, Michiel. Ik heb daar enkele jaren geleden een Murena uit Duitsland naartoe in gevoerd. Om die gekeurd te krijgen moest ik de wagen eerst, fysiek, ter indentificatie, aanbieden aan de vertegenwoordiger van het merk van de wagen, in dit geval Matra. Simca, eigenaar van Matra werd in 1986 door Peugeot/PSA overgenomen. Daar kon men de wagen aan de hand van het Matra-bodynummer, het bak- en motornummer alsook het chassisnummer en het fabrieksnummer (Matra heeft maar liefst 3! nummers in haar voertuigen staan) identificeren. Nadien diende ik via die daeler een zgn. gelijkvormigheidsattest bij de producent van de wagen (of de vertegenwoordiger daarvan), dus Peugeot/PSA in Parijs aan te vragen. Daar heeft men het dossier van de Murena uitgegraven en hem inderdaad als een 2.2L van 1983 met die en die productiedatum etc. tec., etc. kunnen identificeren. Aldus was bekend dat de wagen die en die kleur moest hebben, dat en dat type interieurbekleding etc., etc., etc. Dat grapje kostte mij los van d ekar huren met daarop de wagen en de trekkende wagen huren nog eens 100 Euro extra bovenop de symbolische invoer van 1 euro in België. Maar goed.
Waar het nu om gaat is dus volgens jou het typegoedkeuringsnummer. Dat stond inderdaad op dat gelijkvormigheidsattest te lezen. Het nummer bestaat uit 2 delen: Eén: het jaar van het toegelaten model of de toegelaten uitvoering en twee het volgnummer van de in dat jaar toegelaten, zoveelste goedgekeurde versie of model voor dat keuringsjaar. Op het typeplaatje van mijn TI staat echter als eerste deel van die nummercombinatie "41". Het kan echter niet zijn dat de uitvoering "TI" van het modell 1100 van het merk Simca in 1941 is gekeurd c.q, een typegoedkeuring heeft gekregen. Dat gebeurde in 1973. Het kàn natuurlijk tòch wel zijn dat in Nederland wèl dergelijke typegoedkeuringen werden gebezigd (ik kan mij er iets bij voorstellen) maar dat men dit na een bepaalde productiedatum niet meer op het typeplaatje af fabriek liet eropzetten. Ik blijf dus zitten met mijn vragen omtrent dat nummer. Ik zal eens bij de RDW. zelf navragen. Zodra ik bericht heb zal ik jullie allen hier mededelen wat daaruit is gekomen.

Simcat

ginkelvanmichiel zei:
P.V.A. is het typegoedkeuringsnummer :)

In Nederland ook.
Volgensmij is PVA gewoon het Franse typegoedkeuringsnummer, want PVA is de afkorting van Procès Verbal d'Agreation.

sterker nog:
codedelaroute.be zei:
§1. L'agréation d'un type de châssis ou de véhicules autoportants est sanctionnée par un procès-verbal d'agreation numéroté (P.V.A.).

Ben vandaag nog 5 km achtervolgd door een rode Simca 1100. (Almelo - Albergen)

De bestuurder van die Simca had blijkbaar nog niet gezien dat dat rode busje voor hem helemaal vol zat met onderdelen van Simca 1100/ Rancho, anders was die vast ook wel de parkeerplaats opgedraaid.:}

klopt daar rijdt ergens een rode 1100 uit 1977
ik denk dat de man ergens bij een albert heijn werkt in almelo

jan brinkman zei:

Deze persoon zit hier op het forum onder de naam Simca 1100LE, en werkt bij de school Pius in Almelo.
Ik heb deze simca al verscheidene malen gespot, de eigenaar echter nog nooit....

Matrancho zei:
Ik heb gehoord van diverse mensen dat er een bruine Rancho is gesignaleerd in Langedijk. Helaas ben ik er nog niet achter wat het kenteken is.
Is het iemand van hier op het forum? Ik weet dat er hier diverse Rancho's in de regio in restauratie staan, maar wist niet dat er hier nog een rijdende is.

Als het Langedijk Noord-Holland is, dan heb ik hem gespot voor je.
Ik zag nml afgelopen zaterdag op de woonboulevard in Hoorn, de rood bruine Rancho, in goede staat trouwens, kenteken HX-31-NP, net een jaar in z'n bezit.

Hallo Stif,

De Rancho HX-31-NP heeft voorheen in Almelo gelopen bij een lid van de club. Ik ben benieuwd wie de nieuwe eigenaar in de kop van Noord Holland is. Het zal toch niet toevallig het lid H.F. uit O. zijn? Weet jij toevallig nog kentekens en of gegevens van de volgens jou in die omgeving in restauratie zijnde Rancho's?
Simcat

Stif zei:
Matrancho zei:

Als het Langedijk Noord-Holland is, dan heb ik hem gespot voor je.
Ik zag nml afgelopen zaterdag op de woonboulevard in Hoorn, de rood bruine Rancho, in goede staat trouwens, kenteken HX-31-NP, net een jaar in z'n bezit.

Hallo Jan en Muddy,

Die LE moet welhaast zeker de 5 deurs 50-SR-92 zijn. Die loopt volgens het register i.d in Almelo (Aalderinkshoek)

Muddy Bandit zei:
jan brinkman zei:

Deze persoon zit hier op het forum onder de naam Simca 1100LE, en werkt bij de school Pius in Almelo.
Ik heb deze simca al verscheidene malen gespot, de eigenaar echter nog nooit....

hoi
ik moet iets vertellen het is niet leuk maar wel waar
ik ben lid van de simca club
en ik mis al een tijdje het blad de simca rama
dat is toch jammer dat dat blad niet meer verschijnt
de uitstapjes waren goed dit jaar maar ik zie dat het steeds minder wordt met de club als het op het clubblad aan komt
hoe kan dat nou
en ook het magazijn
het is jammer dat het maar 1x per maand open is
ik werk op zaterdag en kan niet altijd vrij nemen
laatst bestelde ik iets maar kon het niet ophalen
nou dan verkopen ze het gewoon maar aan een ander
en dan die mensen die op de bijeenkomsten van de club die miniatuurtjes van de simca modellen verkopen
het zijn steeds weer dezelfde modellen voor een hoge prijs
als het nou mogelijk was om een model te bestellen in een schaal 1op18 of een model te vragen waar naar gezocht kan worden dan zou het voormij als verzamelaar leuker zijn om simca modellen te verzamelen
maar vraag je iets dan is zoiets niet mogelijk
jammer is dat
net een klein beetje meer aandacht en begrip zou mooi zijn en komt de samen horigheid in de club zeker ten goede
maar de bij eenkomsten waren goed dit jaar

Enige Nuance;

Ik wil even reageren op het verhaal van Jan.
Het is een beetje de vraag of je het hier moet plaatsen op deze manier. Er zitten hier waarschijnlijk veel leden waaronder ik zelf maar toch is het een club kwestie vind ik.
Binnen de club werken vele mensen geheel vrijwillig hard om alle evenementen mogelijk te maken. Daar zit veel tijd in en het is altijd goed georganiseerd. En voor het clubblad zouden meer leden materiaal aan kunnen leveren waardoor het voor de redactie wat makkelijker wordt en blad te vullen. Ook de leden komen kennelijk niet aan schrijven toe. En als je het als redacteur allemaal zelf moet bedenken wordt het een zware taak.

Het magazijn is ook zo geregeld, de mensen daar doen ook hun best en hebben daar ook een enorme klus te doen. Je kunt maandags avonds bellen en afhalen is lastig als je op zaterdag werkt, dat geldt ook voor mijzelf, woon er ook nog eens 230 km bij vandaan. Dus moet er ook echt op plannen en als je met spoed iets nodig bent is dat lastig. Zeker in een tijd waarin we gewend zijn dat spullen uit het hele land de volgende dag bezorgd worden. Maar verzenden lijkt me voor de meeste zeldzame en kwetsbare dingen geen optie. En vergeet niet dat er veel clubs zijn die helemaal geen magazijn hebben! Dankzij ons magazijn zijn vele onderdelen van dealers daar terecht gekomen die anders in de schroot waren belandt. De inzet van de betrokkenen verdient in mijn ogen veel respect. En waar gewerkt wordt zullen ook wel eens dingen mis gaan.

De modelauto's is een verhaal apart. Ik heb enige kennis van de modelautowereld en de clubs op dat gebied. Verzamel al heel lang. Dat is een wereld apart. Ik heb ook veel Simca's in de vitrine en heb ook veel voor hoge prijzen gekocht. Maar dat is een handel waarin ik modellen van €40,- heb zien dalen naar €12,--. En als je als magazijn duur hebt ingekocht en als altijd op de belangen van de club let kun je er niet goedkoop van af. Dat is in mijn ogen alleen maar goed beheer van clubmiddelen.

En als ik dan van het magazijn de stand in Brummen voor ogen heb, en zie dat daar een heel gezin erg druk mee is en dochter de stickers voor mijn jonge zoons afrekend krijg ik toch een heel warm en betrokken Simca gevoel met hoop voor de toekomst.

Groet Harm

het is zeker niet beledigend bedoeld hoor
maar ik had gewoon iets op mijn hart en dat moest er even uit
echt heb veel waardering voor deze mensen
maar goed zand erover

In de woorden van SimcaHarm kan ik mij heel goed vinden. De inzet van vrijwilligers voor de club is groot en hiervoor moeten andere consumerende leden respect voor hebben en dankbaar voor zijn (tu). De tijd die je er in steekt is veel maar positive reacties doen je altijd goed. Echter vind ik wel dat je tegen kritiek moet kunnen maar daarnaast mag je aan de kriktekgever ook wat vragen. Bijv. om zelf met bruikbare suggesties te komen.
Niet dat ik zelf me inzet voor de club maar wel voor een andere en daar weet ik zoiets van uit ervaring.

Dat het clubblad niet meer verschijnt is idd jammer maar zo gaat dat. Misschien kan iemand het in de toekomst toch weer oppakken.

Inzake het magazijn ; deze club handteert dezelfde methode als vele andere clubs, in mijn beleving niks mis mee. Modelauto's moeten wel op den duur afgeprijst worden anders komen ze er ook nooit vanaf.

Ik ben nog maar een jaartje lid van de Simcaclub.
Maar ik moet wel zeggen dat deze club staande gehouden wordt door een heel klein groepje vrijwilligers die zich voor 200% inzetten waar ze maar kunnen... hiervoor niets anders dan lof en hulde.

Wat berteft het clubblad... ik heb begrepen dat er zowel een tekort is aan opvolging van de redactie als een tekort aan copy, logisch dus dat er bijna geen clubblad meer uit kan komen.
Een beetje meer copy-aanbod van alle leden en een paar extra vrijwilligers die dit blad maken zou het probleem sipel op kunnen lossen.

Wat het magazijn betreft... ik heb diep respect voor diegenen die dit magazijn draaiende kunnen houden.
Ik ben lid van meerdere autoclubs, maar ik ken geen club die het zo goed voor elkaar heeft met de onderdelenvoorziening.
En dat het magazijn maar 1x per maand open kan zijn kan ik ook begrijpen... de vrijwilligers die het draaiende houden offeren hiervoor ook elke keer een vrije zaterdag op om aanwezig te kunnen zijn, en dan heb ik het nog niet eens over het verdere huiswerk wat in de avonduurtjes nog gebeurt.
Zaterdag is voor mij ook een normale werkdag, maar als ik wat nodig ben weet ik ook wel wat te regelen om de betreffende onderdelen toch in m'n bezit te krijgen.

Ik weet uit ervaring dat een club alleen maar kan blijven draaien met actieve leden die ook de handen uit de mouwen kunnen (en willen) steken, want met alleen contributiebijdrages komt er gewoon niets van de grond.
En inderdaad... in de huidige maatschappij is iedereen simpelweg zo druk dat men bijna niet meer toe komt aan dit soort hand- en spandiensten die toch zware verplichtingen met zich mee gaan brengen.

Maar binnenkort komt er wel weer een ledenvergadering.
Dus ik zou zeggen: kom dan met voorstellen, en kijk dan ook op welke manier je hiervoor een bijdrage kunt leveren aan de realisering.
Ideeën en tips zijn er vaak genoeg, voor de uitvoering zijn er echter ook nog andere dingen nodig...
(en dit topic lijkt me dan niet helemaal de juiste plek hiervoor;) )

Een bericht aan de simcaclubleden.

U wordt allen spoedig schriftelijk geinformeerd over de stand van zaken van o.a. de club redactie.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Ik ben het met Muddy Bandit eens en vind het jammer dat Jan het op deze manier naar buiten brengt.
Ik zou zo zeggen, kom naar de jaarvergadering en maak het één en ander bespreekbaar en kom eens met wat oplossingen
hoe het volgens jou ook zou kunnen.

Groetjes van iemand die de club met raad en daad een heel warm hart toedraagt, al jaren.

hoi allemaal
ik had nogal een beetje kritiek op bepaalde zaken in de club
het is geen afkraken maar zie het als opbouwende kritiek
door dat te geven kan het alleen maar beter worden voor de club
helaas heb ik geen of onvoldoende tijd om me bezig te houden als vrijwilliger
mar ik zou best wel wat copy,s willen maken voor het clubblad
ik heb nog wel leuke simca ervaringen uit vroeger dagen
zeg maar waar ik dat naar toe moet sturen

net wat de meeste zeggen: doe dit op een vergadering..
dit forum is niet van de club....

en dan nu iets waar dit forum voor is en dat is.......................................simca,talbot,matra en sunbeam verhalen!
de afgelopen dagen is geheeel nederland in het wit gekleed en dat brengt veel ergernis met zich mee wat mobiliteit betreft.
niet bij mij want de ls houdt zich kranig en start nog elke dag!
wel voor de zekerheid een nieuwe accu gemonteerd want de oude had nog maar heel weinig capaciteit.
het leuke met sneeuw is dat ik me elke dag een rallyerijder voel.
slippen,handremmetje erbij en dwars door de bocht.
powersliden met een 1100,super!
vele cm sneeuw al van de ls afgehaald maar nog steeds lol hebben.
RACEBerga1987b.jpg

ik ga straks een paar foto`s maken en misschien ook wel een filmpje.
veel plezier de komende dagen.
van mij geen vervelende post over...............

Vandaag de DVD serie van 't Spaanse Schaep binnen gekregen.

Ik heb m'n Rancho en de 1100 van een ander clublid zien stralen op de buis!!!!

2 januari a.s. komt m'n Rancho dan eindelijk op TV en in de laatste uitzending van het seizoen zal de 1100 schitteren. B)

Terug
Bovenaan