simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

@ the Fox:

Leuke modelletjes! Volgens mij heb ik die 1308 ook ooit gehad. Ik heb ook een grotere 1308 gehad, ik denk schaal 1 op 24 en die was volgens mij van Mebetoys. Het was in elk geval een donkergroen metallic exemplaar.

Ben grootgebracht met Simca's. Mijn ouders hebben van begin jaren zestig tot medio jaren tachtig alleen maar Simca's gehad. Met Simca 1000's zijn ze in de jaren zestig op vakantie geweest op de Balkan, op hun trouwfoto staat een schitterende 1501 GLS, mijn vroegste herinnering speelt zich af in een groene Simca 1100 uit 1974 en in mijn kinder- en tienerjaren speelt een knalgroene 1308 GT de hoofdrol. Die laatste was een van de allereerste gebouwde exemplaren. Mijn vader had hem blind besteld van een foto. Kenners/liefhebbers van dit model weten dat een registratiedatum van 19 november 1975 erg vroeg was (toen was-ie zelfs nog niet verkozen tot Auto van het Jaar). Die 1308 is helemaal opgereden en in 1986 is-ie met dik 140.000 km op de teller naar de sloop gegaan. Zo'n kilometrage stelt nu niets meer voor en ik denk dat de motor ook nog niet op was, maar de carrosserie hè? Het is niet zo gek dat de komst van de APK de 1308 de das heeft omgedaan. De dorpels waren dichtgeplamuurd, herinner ik me.

Verden, zoals jij verloop beschrijft is het niet met alle Simca's/Talbots gegaan, sommige waren na 4 jaar al dermate weggerot dat het niet interessant was om ze aan te houden.

De ouders van een klasgenoot van me hadden een 1307 (een goudkleurige, vanzelfsprekend) met het kenteken 33-MS-66 (als ik me niet vergis). Die auto is op kosten van de importeur in zijn eerste jaar helemaal overgespoten, er vielen gaten in. Uiteindelijk adviseerde de dealer de auto na drie jaar in te ruilen omdat de roest ook aan de bodem aan het knagen was geweest.

1279.jpg

3558ab56dd747e8da3afae347fe23e45.jpg

701f_1.jpg

Hallo,

Ik heb deze zeldzame (nog slechts een handjevol) Talbot Samba "Sympa" 4/1986 (met het nieuwe dashboard) met slechts 92.000 km gered zodat hij niet in verkeerde handen terechtkomt. De gesloten versies worden nog zelden te koop aangeboden . (de meeste zijn Cabrio's)

Vermits ik er zelf één heb, wil ik hem wel wegdoen (contact opnemen via mp voor meer informatie).

De vorige eigenaar heeft de stickers erafgehaald en de velgen grijs gespoten. Ik kan wel aan nieuwe stickers geraken.

Indien niemand geïnteresseerd is voor de winter, demonteer ik hem in onderdelen, wat wel spijtig zou zijn.

Deze speciale serie heeft getinte ruiten, open dak, grijs velours interieur,...

Hallo,

Betreft koetswerk;Voor de apk zou het misschien zo wel lukken,anderzijds max. 5 stukjes te lassen.
Indien gewenst, voor een rechtse deur en spatbord kan ik zorgen (er zit een bluts in). Verder compleet, op de hoedenplank, de sigarettenaansteker en de chromen sierdeksels na (maar dit is te vinden).
Er is natuurlijk een groot onderhoud nodig , 2 banden te vervangen (versleten). Verder start hij onmiddellijk, functioneert alles en lijkt het mechanische in orde.
Het interieur is in goede staat (een beetje te reinigen), 1 klein scheurtje in achterbank, maar kan hersteld worden.
...

Geen zin in nog een roestbak, vermoed ik.
Ik kende in het midden van de jaren '70 ook iemand die een Peugeot 604 kocht, ook binnen drie maanden doorgeroest en deels overgespoten op kosten van de importeur. Roest was toen niet iets waar je van opkeek, maar binnen een jaar was toch wel iets bijzonders.

Binnen een jaar blijft roesten toch wel iets bijzonders, hoewel ik het in 2007 toch meegemaakt hebt met een Citroen C1 uit 2006. AAn de binnenkant van de deur...
Echter zijn er toch nog steeds automerken die me tegenvallen hede ten dagen inzake roest ; FORD en OPEL.
Een Focus wagon van pak 'm beet 2001 op de achterklep gewoon roest. Ik begrijp daar weinig van. Tja dat mijn 205 uit 1987 spontaan een roestpuntje laat zien...

De 205 is zeer roestvast, ik heb oude en mishandelde exemplaren gezien die weigerden te roesten. En ik ken iemand die een E-klasse uit 2002 gerestaureerd heeft. Stukken inlassen, inderdaad...

ikzelf heb 2 weken geleden ook een E klasse gezien, uit 1998 geloof ik maar dat was een zelfde laken in pak, roest roest en nog eens roest, mn garage houder zei zelfs: jouw 505 was voor zn opknapbeurt er nog veel béter aan toe dan deze E klasse, en dat zegt genoeg.

Van Focussen wist ik het ook wel idd...

Klassiekerrijder ; voor een 1987er ziet ie er goed uit alleen hier en dar komt een klein putje door, ach wat geeft het.

Google streetview.... Wat zien ik???? Barestraat, Groningen. Een grijze Simca 1307. Helaas is het kenteken onherkenbaar gemaakt.

Die Simca in Groningen ziet er goed uit. Rijdt zo te zien op lpg. Aan het 'kale' typeplaatje te zien (en het ontbreken van hoofdsteunen) is dit een S. Vermoedelijk een 1308 S, want de 1307 S is er maar heel kort geweest aan het begin van de modelcarrière. Wat een joekel van een dakantenne trouwens, maar dat hadden ze allemaal. Verder heeft deze auto een rechter buitenspiegel; dat was niet standaard en waarschijnlijk zelfs geen optie.

Vanochtend weer eens een lekker stukkie getoerd met mijn Simca, blijft heerlijk. In de ochtend was het goed toeven, vanmiddag is het daarvoor erg warm...

Mijn ouders hebben in de jaren zestig diverse Simca 1000's gehad en ze kachelden daarmee hartje zomer rustig naar verre vakantieoorden zoals de Balkan (Joegoslavië, Bulgarije en zelfs Albanië). Het zou nog zeker drie decennia duren voordat het idee postvatte dat je zonder airco niet meer kunt rijden. :) Scheelt nog dat de Simca de motor achterin heeft; die warmte laat je mooi achter je!

Tja, wij gingen gewoon in een bloedhete auto met vinyl bekleding zitten met onze korte broeken. Er werd niet eens een deken op die bank gelegd. Daar dachten we niet bij na (en van airco hadden we in de jaren '70 nog nooit gehoord). Mijn eerste ervaring met airco was in de jaren '90, volgens mij...

Klassiekerrijder zei:
Tja, wij gingen gewoon in een bloedhete auto met vinyl bekleding zitten met onze korte broeken. Er werd niet eens een deken op die bank gelegd. Daar dachten we niet bij na (en van airco hadden we in de jaren '70 nog nooit gehoord). Mijn eerste ervaring met airco was in de jaren '90, volgens mij...

Heel herkenbaar....

Hallo iedereen,

Weer eens geen bericht ontvangen dat er nieuwe berichten waren op het forum.:( Soms is dat helaas het geval.

Maar even wat anders jongens, de ÁLLERLAATSTE :LOL: Talbot Samba met stalen dak, dus nu een geen in cabrioletuitvoering, èn daarbij nogwel in de actie-uitvoering "Bahia", de NH-23-DJ, van Nederland (althans bij de Simca Automobiel Club Nederlands bekend) heeft sinds vandaag weer een geldige APK.! Zonder een enkele opmerking nog wel! Hij is daarnaast nogwel gekeurd bij een subdealer van Peugeot! De hele bezetting kwam uitliopen toen de kleine Talbot werd aangeboden, hahaha! Lachen man! Zelfs de oude baas van de zaak en zijn vrouw kwamen een kijkje nemen. Zó'n wagen hadden zij al héél wat jaren niet meer op de brug gehad. Nou dan wacht maar eens als ik (voor16 september as.) met mijn Solara 1,6 GLS automaat met nog geen 50.000 Km. op de teller kom voor de APk.! Men verheugt zich er al op enne, zo men mij te kennen gaf, stond de koffie dan klaar met een stukje echte Limburgse vlaai erbij zoals zich dat betaamd! Hij is na veel werk weer op de weg gekomen. Te veel om op te noemen moest eraan gebeuren, remmen compleet, uitlaat kompleet, etc., etc., etc. Lópen weer als een trein de kleine!(y)
ipg1iczyjiioy44c11vo.jpg

zijrn8veb6ine0tvobno.jpg

wngjlw1ic8syqfzpx6x1.jpg

0qt9ejmr7u0udqlpn6di.jpg

niiugiimj8i4wxdrtjt1.jpg

Leuk, hij is net zoals in de folder. Die wieldoppen zijn lekker etisch eightys. Laat je de NL-sticker bewust zitten? Leuk dat de dealer zo positief reageerde. Let op de achtergrond van de laatste foto.

Die Bahia is zo ontzettend jaren 80! Dat kleurtje, het logo, die lijnen op de wieldoppen.
Helemaal te hip! Ron zou het helemaal te gek hebben gevonden.
ron1.jpg

Doet me ook erg denken aan de Renault 5 Flash.
Flash_logo.JPG

super5_flash.JPG

49165285_35bc495e24.jpg

edit: plaatje toegevoegd.

morge is de dag dat ik eindelijk mijn 2 ti`s in het land ga halen.
het zijn dan wel slopers maar ik heb ze nog niet in het echt gezien dus altijd wel spannendwat er dan staat.
hij heeft ook nog een talbot 1100 staan die restaurabel is.
zal deze gelijk ook maar even goed bekijken of dit nog wat is.
dus morgen volop kansen om 2 trailers op de weg te zien met 2 simca`s erop.
uiteraard maak ik hier diverse foto`s van voor het forum.
ik ben benieuwd.
trouwens,is hier nog iemand die een mooie tekening heeft van een 1100?
deze wil ik gaan gebruiken om op een poloshirt te laten drukken met een ti logo erop.
simca_1100_3.jpg

simca ti zei:
trouwens,is hier nog iemand die een mooie tekening heeft van een 1100?
deze wil ik gaan gebruiken om op een poloshirt te laten drukken met een ti logo erop.

Neem gewoon een mooie foto van je eigen auto en bewerk die hier:
https://kusocartoon.com/photo-to-cartoon.php

Hallo iedereen,

Hardstikke bedankt voor de reacties op het feit dat de Samba weer gekeurd is!:D Geweldig, bedankt! Wát een bekijks je met zo'n wagen hebt zeg. Pfff.... Diverse lui steken hun duim op als ze langszaam langs kwamen rijden, haha. En dan te weten dat ik er pas sinds gisteren mee rij. LACHUHH! Kwam mij gisteren, toen ik van de keuring weer naar huis reed, iemand met een witte XM-break tegemoet rijden. De bestuurder had de koplampen van zijn wagen ontstoken. Die lampen gaven geel licht dus ik dacht meteen da's een echte "Francofiel". Ik natuurlijk ff knipperen met de (nog witte)koplampjes van de kleine Talbot. Ik zag dat de bestuurder, terwijl hij mij aldus tegemoet reed, even naar voren boog achter zijn stuur om goed te kunnen zien wat voor een wagen daar naar hem seinde met. Op het laatste moment zag ik dat hij de Samba herkende en ronduit zwaaiend en al toeterend reed de vriendelijke man langs. TUUT, TÚÚÚÚÚHHHTTT, vrrroemmm... HAHAHA!!! In de spiegel zag ik dat hij nog even met de knipperlichten van links naar rechts knipperde. Geweldig, hahaha! :LOL:
Tja, "Fuego 81", die NL-sticker achterop, eigenlijk zou dat een "F" moeten zijn, niet?! Wel een "F"-je met een kleine franse driekleur erop. Heeft iemand van jullie nog ergens zo een sticker liggen? Ik hoop op goed weer in september, dan probeer ik met de Samba naar de clubmeeting te komen. Wie weet zie ik jullie daaro. (y).
Simcat

o_Ovroeg in de morgen uit de veren om de 2 ti`s op te halen die ik een tijdje terug had gekocht.
ik wist van te voren dat het niet veel was want hij had me verteld dat het gewoon echt heel erg slecht was.
eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming zag ik de ti`s al in een hoekje staan.
ik kreeg een heel hartelijk onthaal en kreeg eerst een bakkie koffie aangeboden met koek.
samen met "mack" ,goede simca vriend,de koffie buiten aan een grote tafel opgedronken want de weergoden zaten ons vandaag mee.

DSC04215.JPG

daarna de auto`s eens goed bekeken en de brave man had niet overdreven want ze zijn echt slecht.
maar voor de onderdelen prima geschikt.
na goed gekeken te hebben kwam ik erachter dat de gele 3drs ti maar 15000 echte km op de teller heeft staan.
de aankoop was nu al een groot succes voor mij want de beide ti`s hadden ook nog de juiste originele voorruiten.

DSC04213.JPG

de velgen zaten er ook allemaal bij en de motoren waren origineel en er waren geen spullen van af gesloopt.
in de gele ti zat tot mijn verbazing zeer goede stoelen en een goede achterbank in.
dit was zelfs in een zeer goede staat,geen scheuren of uitdroging te zien en het was ook nog in de zelfde kleur als mijn eigen ti.

DSC04212.JPG

DSC04216.JPG

DSC04217.JPG

ik was maar met 1 trailer en heb dus eerst de gele ti weggebracht en daarna weer teruggereden om de oranje ti op te gaan halen.
bij deze ben ik even aan het stoeien geslagen met de achterremmen want deze stonden muurvast.
na veel gerommel kwam deze ook los en werd ook op de trailer gezet.

DSC04218.JPG

DSC04224.JPG

we hebben ook nog een 3 drs talbot 1100 bekeken en een ti van het oude type die in de gagage stond maar daar later wat meer erover.
afscheid genomen en de eigenaar bedankt en ook de laatste ti naar brabant gebracht waar die later geheel gedemonteerd gaan worden voor de broodnodige reserveonderdelen.
een zeer geslaagde maar lange dag die zeker voor mij de moeite waard was geweest.

DSC04228.JPG

DSC04241.JPG
:D

Ha die "Simca TI",

Kerel, wat een geweldig verslag! Héérlijk die foto's erbij man! Tjonge inderdaad zeg alléén de gelaagde en van een balk voorziene TI-vóórruiten lonen de moeite al. Vergeet niet de vóórruitrubber die aléén op dat type ruiten past. Wat goed zeg dat de motoren nog kompleet zijn! Draaien ze nog? Wellicht dat ze alsnog aan de praat zijn te krijgen. Vermoedelijk zij de wagens tè slecht om te behouden. Héél erg jammer want de TI is nu eenmaal zéér zeldzaam in Nederland en al helemáál met origineel NL.-kenteken. Daarnaast is de 2e. serie nòg zeldzamer dan de eerste serie. Je zou het niet zeggen maar het is echt zo. Zeker ook nog eens als 3-deurs! Want daarvan kende de club, totnogtoe, zelfs geen één. Dus bewaren die chassisnummerplaatjes en papieren!

PS. Bub, die ene TI van het oude type staat er nog in een schuur bij de brave borst. Verhip, ik had hem nog wel zó aangeschreven dat ik geïnteresserd ben. Hij gaf mij te kennen dat de wagen één dag tevoren was verkocht... Dat klopt dus niet... Wat wil hij hiermee bereiken? Ik neem aan dat jij die wagen ook even hebt bekeken. Weet jij nog het kenteken ervan? Je schrijft dat jij over die wagen later méér wilt schrijven. Ik ben REUZE benieuwd man. Ik heb sinds deze maand een extra grote hal kunnen krijgen voor een appel en een ei. Een kans om alsnog een TI uit de oude doos met NL. kenteken aan land te trekken laat ik mij nu dus ECHT niet meer voorbijgaan! Ik ben blij met iedere informatie erover. Schrijf mij anders even privé, o.k.?

Hoi "Fuego 81",

Ik heb jou even een PBeetje gestuurd. Kijk eens in jouw box, o.k.?
Simcat

Simcat zei:
Ha die "Simca TI",

PS. Bub, die ene TI van het oude type staat er nog in een schuur bij de brave borst. Verhip, ik had hem nog wel zó aangeschreven dat ik geïnteresserd ben.

hij heeft inderdaad een ti van het eerste type verkocht maar hij heeft vroeger een ti nieuw gekocht van het oude type en die heeft hij nog steeds en gaat niet weg.
en als die weg gaat ben ik de eerste die de aanbieding krijgt van hem.
ook hier is een heleboel werk aan te verrichten maar is wel compleet.
met een keihard chassis ergens uit frankrijk is deze ti in een korte tijdsperiode een echte blikvanger.
kwestie van een binnenscherm overlassen en geheel overspuiten.
dat heb ik je al eens eerder gezegd over jouw originele,maar roestige,ti.
en dat gaat nooit zoveel geld kosten als je oude chassis geheel te laten lassen.
martin heeft zat mooie aanbiedingen uit frankrijk aangekocht waarmee je zo jouw ti in rap tempo in concoursstaat heb.
denk daar maar eens over na.:rolleyes:

stoterstangen90 zei:
Die rode ziet er op het oog nog niet eens zo slecht uit eigenlijk.

je wilt echt niet weten hoe de bodem is van deze ti.
de achteras is op de bevestigingspunten zo erg doorgeroest dat ik bang was dat deze tijdens transport araf zou vallen.
en de linker deurophanging is na opening van de deur 1 grote krispybende en de deur valt gewoon naar beneden.

Jammer dat ze allebei zo slecht zijn, er zijn al zo weinig originele Nederlanders over. De TI was nooit een veel verkochte versie, ik keek er altijd van op als ik er eentje zag...

Heeft die gele geen 115 dkm gelopen? Er zit immers geen tonnenteller in. Wel een mooie kleur, dat vanillegeel.

Ai.., is het niet te regelen dat een Talbot 1100 kan worden omgebouwd naar die gele Ti met kenteken 00-GR-61...

Dattoman zei:
Ai.., is het niet te regelen dat een Talbot 1100 kan worden omgebouwd naar die gele Ti met kenteken 00-GR-61...

Tja, dat zou helemaal leuk zijn. Maar de rdw kent de 00-GR-61 helaas niet meer. Ook de 54-EU-10 niet.

Simca Ti, heb je er nog papieren bijgekregen? Of heb ik daar over heengelezen?

Simcat, pb is beantwoord.

Hallo "Fuego 81",

Dat kan natuurlijk altijd. Je kunt een Talbot 1100 best ombouwen naar een TI. Is natuurlijk wel wat werk maar het valt te overzien. Geeft niet dat de 00-GR-61 niet meer bekend is bij de RDW. Chassisnummer omzetten, typeplaatje omzetten, wagen ombouwen en aanmelden voor de keuring! Zeker zaak dat kenteken of het chassisnummer en typeplaatje te bewaren vrienden. De club kent geen enkele TI 2e. serie in 3 deurs-uitvoering binnen Nederland!
Simcat

Okey, dus binnenkort een prachtige gele met 00-GR-61 en een mooie oranje met 54-EU-10! ;) Eventueel 2 strakke Talbootjes 1100 uit Frankrijk halen zodat de Nederlandse exemplaren ook nog es gespaard blijven.

Goed plan, maar dan moeten de NL-papiertjes er nog wel zijn, of kan dat omkatten tegenwoordig ook zonder? ;)

Op Flickr kom ik een goudkleurige 1307 tegen. 78-HT-28. Misschien al bekend... Ps: Ik hoop dat iemand serieus met het 1100Ti plan aan de slag gaat. :cool:

Fuego 81 zei:
Goed plan, maar dan moeten de NL-papiertjes er nog wel zijn, of kan dat omkatten tegenwoordig ook zonder? ;)
gewoon met de oorspronkelijke rode en gele naar de RDW gaan en het kenteken laten heractiveren.
Pas daarna met illegale praktijken beginnen

Hé "Dattoman" Vermoedelijk bedoel jij de 87-HT-28. Die auto is bekend. Het betreft de totnogtoe oudst bekende van origineel Nederlands kenteken voorziene wagen uit de 1307/08/09 serie. Waar staat hij, hoe is de staat ervan en is hij te koop? Niet dat ik hem wil kopen maar dan is dat even bekend. "Flickr", wat is dat voor site?

TI's Tja, Dattoman, ik mag hopen dat er iemand iest met de kentekens kan doen. Het is natuurlijk wel zo dat de huidige eigenaar dat ook wil.
Simcat

Terug
Bovenaan