simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

simca1006 zei:
Ben beniuewd naar de komst van dat prototype..

So do I!

EDIT: Talbot Arizonaling (al staat er Horizon op de achterkant;))
309%202.jpg

arizona1.jpg

En als toegift:
xo1jzc.jpg
 
(y) als je de type 1 binnen hebt wil ik graag eens komen kijken als dat mag :)
 
@D. Elzinga: Domme vraag, maar op die 2e foto staat een Talbot... Maar is die niet later de Peugeot 309 geworden?
 
Altijd goed.
jij doet toch de bagheera sectie bij de simcamatrasportsclub?
 
klopt helemaal.
de 309 zou de opvolger van de horizon zijn.
hij zou de arizona gaan heten.
de motor die in de horizon zat is nog lange tijd gebruikt voor de 309 en een aantal 205jes.
ikzelf bezit nog een van de laatste horizon's.
daar zit al een 5 versnellingsbak in van peugeot met al een peugeot versnellingshendel.
horizon3.jpg

horizon4.jpg

horizon6.jpg
 
Peugeot 206 zei:
@D. Elzinga: Domme vraag, maar op die 2e foto staat een Talbot... Maar is die niet later de Peugeot 309 geworden?

Dat klopt:cool: Eigenlijk moest Talbot sneuvelen ten favore van Peugeot.
 
Zo, ik kom ook maar weer eens kijken op deel 2.
Leuk dat sunbeam is toegevoegd.
 
Wat voor een type motor zit er eigenlijk in zo'n Horizon?

In de Rancho zit de 1442cc Y2 motor gekoppeld aan een 4-bak....ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar of de 5-bak van de Horizon ook past aan het blok (koppelinghuis) van de Rancho.
Of dat een koppelinghuis met bak en dif van een Horizon compleet misschien wel in een Rancho past...iemand hier misschien ervaringen mee?
 
ms630 zei:
https://v5.tinypic.com/player.swf?file=2jewcr8&s=5%22%3E%3Cbr%3E%3Cfont



yep eindelijk na 5x proberen gelukt
dan ben je al verder dan ik met het plaatsen van een filmpje.
dit gaat bij mij niet lukken helaas.
ik hou het wel op mijn foto archief.
hier nog wat plaatjes van de onderkant van de aangeschafte talbot 1100 ls

DSC03065.JPG


DSC03069.JPG


DSC03063.JPG
 
Muddy Bandit zei:
Wat voor een type motor zit er eigenlijk in zo'n Horizon?

In de Rancho zit de 1442cc Y2 motor gekoppeld aan een 4-bak....ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar of de 5-bak van de Horizon ook past aan het blok (koppelinghuis) van de Rancho.
Of dat een koppelinghuis met bak en dif van een Horizon compleet misschien wel in een Rancho past...iemand hier misschien ervaringen mee?

alleen de bak overzetten op het bestaande koppelingshuis gaat niet lukken.
pak je een 5 bak compleet met koppelingshuis van die bestaande auto dan komt er waarschijnlijk een gat niet overeen met het blok.
dit is wel op te lossen door er een gat bij te boren.
het liefst een bak monteren met de achteruit naast de 4de versnelling zodat je maar heel weinig van de schakelstangen hoeft aan te passen.
ik heb zelf een project 1.6 motor in de planning staan die ik in een 1100 ga plaatsen.
ook deze heeft de 5 bak.
ik moet nu nog even uitzoeken en proberen of mijn aandrijfassen dan nog wel passen.
ik weet dat het te doen is maar heb het nog niet zelf gedaan.
ik ben er dus mee bezig en als het eenmaal zover is laat ik het wel weten op dit forum met uitleg met foto`s.
 
:)kwam net mijn simca 1000 weer tegen op de tv.
de reclame van het reumafonds word weer uitgezonden.
 
simca ti zei:
alleen de bak overzetten op het bestaande koppelingshuis gaat niet lukken.
pak je een 5 bak compleet met koppelingshuis van die bestaande auto dan komt er waarschijnlijk een gat niet overeen met het blok.
dit is wel op te lossen door er een gat bij te boren.
het liefst een bak monteren met de achteruit naast de 4de versnelling zodat je maar heel weinig van de schakelstangen hoeft aan te passen.
ik heb zelf een project 1.6 motor in de planning staan die ik in een 1100 ga plaatsen.
ook deze heeft de 5 bak.
ik moet nu nog even uitzoeken en proberen of mijn aandrijfassen dan nog wel passen.
ik weet dat het te doen is maar heb het nog niet zelf gedaan.
ik ben er dus mee bezig en als het eenmaal zover is laat ik het wel weten op dit forum met uitleg met foto`s.

De aandrijfassen hoeven geen problemen te geven, desnoods kun je van 2 verschillende assen 1 maken.
Bij de laatste foto die matra geplaatst heeft (de Horizonmotor) leek mij het blok erg veel overeen te komen met mijn Rancho-motor, alleen de bak + koppelinghuis was niet duidelijk zichtbaar op de foto.
Ik heb inmiddels begrepen dat er ook Horizon's zijn geleverd met de 1442cc-motor i.c.m. een 5-bak of automaat...vandaar eigenlijk die gedachte aan een 5-bak in een Rancho.
Dus geen komplete motorwissel maar enkel een 5-bak plaatsen achter het originele blok.
Het lijkt mij wel leuk om daar eens mee te experimenteren. (nee, niet in de Grand Raid, die blijft origineel.;) )
 
simca ti zei:
hier nog wat plaatjes van de onderkant van de aangeschafte talbot 1100 ls

Ik zie kanten en onderdelen van die auto die ik in vijf jaar eigenaarschap nog nooit heb gezien :D
 
zal ik eens proberen een goede foto van de bak te maken van de bovenzijde??
 
Arogat zei:
simca ti zei:
hier nog wat plaatjes van de onderkant van de aangeschafte talbot 1100 ls

Ik zie kanten en onderdelen van die auto die ik in vijf jaar eigenaarschap nog nooit heb gezien :D

Even de uitleg :D :

Foto 1: Torsiestaaf, sabilisatiestang, steun stuurhuis rechtsvoor,alles aan de rechterchassisbalk.
Foto 2: Het schutborddeel waar de pedalenbediening doorheen gaat gezien vanuit de motorruimte.
Foto 3: Kriksteun + deel chassisbalk rechtsvoor.

Het zijn de bekende Simca- probleempunten, maar hier ziet alles er nog zeer strak uit.
Ik wou dat mijn Rancho ook nog zo gaaf was...zal (in dezelfde volgorde) even een paar foto's plaatsen zoals ik diezelfde plekken aantrof.










...en dat zijn dus de beelden van een gemiddeld Simca 1100-onderstel...:cry:
 
heb even snel geprobeerd wat foto's te maken.
anders zet ik hem wel op de brug een keer.
horizon motor met versnellingsbak:
horizonmotor1.jpg

horizonmotor2.jpg

horizonmotor3.jpg

horizonmotor4.jpg


ben ook heerlijk bezig met de APK punten van de Samba.
sambakeuring.jpg
 
BRAND IN DE MISPEL!!!!!!!!!!


vanavond weer bezig geweest met de 1100 omdat deze niet zo best opneem bij wegrijden.
dit werd veroorzaakt door problemen in de carburateur.
geheel gereinigd,nieuwe pakkingen monteren en afstellen en het probleem is hiermee opgelost.
nu hoor ik jullie denken,wat heeft die brand ermee te maken?
in het dashboord zit een acculampje die het niet doet.
op de spanningsregelaar ligt het draadje die er voor zorgt dat dit lampje gaat branden.
erop gedaan en inderdaad het lampje brand maar de dynamo laad niet meer op.
terug naar hoe het zat en lampje brand niet maar dynamo laad wel.
en nu komt het..............
er klopt geen reet meer van de bedrading want de kabelboom is in de hoek van de accu 1 grote smeltkous van plastic geworden.
ze hebben wat nieuwe draden getrokken maar de smeltboom voor de rest niet nagekeken.
de hele avond bezig geweest om die draden allemaal los van elkaar te halen en de schade te bekijken.
het eerste gedeelte is weer zoals het hoort maar ik zal de massa`s wel een keer opnieuw moeten gaan maken.
volgende keer de dynamobedrading eens nazien of dit wel goed is aangesloten.
het acculampje zal toch een keertje moeten branden zoals het hoort en weer uit moeten gaan als de motor draait.
wordt vervolgd.................
 
Da's balen...

Kan nog wel eens een beste klus gaan worden om die gehele kabelboom weer goed te krijgen.
Wordt dus puzzelen met het metertje en het electrisch schema in de handen....en dan maar hopen dat naast de kabelboom de overige elecrtische onderdelen geen schade opgelopen hebben.

Sterkte ermee.
 
Dat is zwaar klote - dat wist Ik echt niet, van die kabelspaghetti Ik heb vorig jaar die dynamo nog laten reviseren bij een 'specialist'.. Kostte me 250 euries. Wat den ellende, hoop dat het toch nog meevalt...
 
advies voor allemaal:
gaat je dynamo stuk dan of dezelfde ruildynamo monteren waar de aansluitingen overeen komen of je laat de dynamo zelf reviseren.
de dynamo die er nu op zit heeft verschillende aansluitingen die niet origineel aan te sluiten is.
hier is dus de fout gemaakt.
ook een tip:
controleer de spanningsmeter goed want bij mijn 1100 regelde die zo onregelmatig dat ik constant aan het seinen was.
geef de regelaar dan ook mee als je de dynamo laat reviseren want dan kunnen ze de regelaar goed afstellen mbv de dynamo.
ik heb de regelaar vervangen en de nieuwe afgesteld op de dynamo die er nu op zit.

arogat@ komt allemaal wel goed hoor.
dit zijn gebreken die je niet zomaar ziet en nu dus bij toeval te voorschijn kwam.
geen andere gebreken laten opknappen bij de garage?
anders kijk ik dat ook nog even na.
 
matra@ de foto van de samba laat het een en ander zien waar samba`s op berucht zijn namelijk aanslag van roest.
is de cabrio van jouw goed of moet je nog wat aan de bodem doen.
ik heb ook een cabrio gehad maar ben van deze auto erg geschrokken.
binnenschermen doorgeroest,kokerbalken,bodemplaten,schokbrekerbakken.
zelfs de tank was bij mij doorgeroest.
ik had deze cabrio wel voor weinig hoor maar roesten wat i deed.
ik heb er toch 2 jaar mee gereden met veel plezier en heel vaak open,ook in de winter.
maar ik heb toch wel heel veel moeten lassen om hem op de weg te houden.
technisch was het allemaal wel oke.
 
ik heb hem bij ons in de garage laten keuren.
en de jongens gingen gelijk die plekken onderzoeken.
maar heeft wat oppervlakte roest en alleen links en rechts paar kleine gaatjes vlakbij plek waar de achterbrug vastzit.
hebben nog even gekeken om het uit te gaan rekenen (staat 8e voor in het apk boek) maar gaan wel 2 kleine plaatjes lassen.
verders had ik 2 stabilisatorrubbers die vervangen moeten worden.
dus de rubbers in de draagarmen waar de stabilisatorstang aan vast zit.
en van alle fusee's de hoesjes vervangen. mistlamp maken/linker raam ging niet open /uitlaat gaatje dicht maken met uitlaatcement/ achterbanden vervangen/handrem gaffel in remtrommel ging niet makkelijk los.
o ja en kentekenplaat lampje.
valt eigenlijk best mee toch.
meeste is al gedaan en voor 2 euro tientjes 2 mooie bandjes gevonden hier vlakbij dus gaan hem voor weinig geld door de apk halen.
zoek alleen nog een gasveer voor de achterklep......heb jij dat mischien liggen TI?
hier ook nog ff een leuk plaatje van een 1100 bij ons op de brug:
herfstrit20081.jpg

als de samba klaar is ga ik met de 1309 beginnnen voor de APK.
 
he`matra,
hier kan ik je helaas niet aan helpen.
ik heb geen onderdelen meer van een samba.
valt inderdaad wel mee wat je er aan moet doen om hem weer apk waardig te maken.
die stabrubbers zeker via peugeot onderdelen besteld.
is nog goed aan te komen.
 
DSC03090.JPG


geimprofiseerde spuitcabine voor de simca`s.
staan nu in de grondverf.
 
Bij de volgende verflaag het etiket ook even onleesbaar maken...:(
We rijden hier op LPG hoor. (Leker Potje Grolsch :D)
 
Die chauvinistische oosterlingetjes toch.. net limbo's :)
 
simca ti zei:
he`matra,
hier kan ik je helaas niet aan helpen.
ik heb geen onderdelen meer van een samba.
valt inderdaad wel mee wat je er aan moet doen om hem weer apk waardig te maken.
die stabrubbers zeker via peugeot onderdelen besteld.
is nog goed aan te komen.
nee niet via peugeot. maar de onderdelenleverancier.
is inderdaad gewoon te krijgen.
alleen moet ik nu ook nieuwe stuurkogels bestellen.
kan daar de hoesjes niet van vervangen.
en neem dan gelijk de ashoes mee die heeft wat dichtgekitte plekjes.
leuk werk dus.
 
Muddy Bandit zei:
Bij de volgende verflaag het etiket ook even onleesbaar maken...:(
We rijden hier op LPG hoor. (Leker Potje Grolsch :D)

kan hier ook niets aan doen want de sponsoren moet je tevreden houden toch?
 
matra zei:
simca ti zei:
he`matra,
hier kan ik je helaas niet aan helpen.
ik heb geen onderdelen meer van een samba.
valt inderdaad wel mee wat je er aan moet doen om hem weer apk waardig te maken.
die stabrubbers zeker via peugeot onderdelen besteld.
is nog goed aan te komen.
nee niet via peugeot. maar de onderdelenleverancier.
is inderdaad gewoon te krijgen.
alleen moet ik nu ook nieuwe stuurkogels bestellen.
kan daar de hoesjes niet van vervangen.
en neem dan gelijk de ashoes mee die heeft wat dichtgekitte plekjes.
leuk werk dus.
leuk werk joh die aandrijfas hoes vervangen.
ik neem aan dat je een plophoes neemt zodat je de as niet uit elkaar hoeft te halen?
 
Ik dit jaar even niet, is mij dit keer iets te ver rijden.
 
Die is al veel besproken hier, erg duur! Maar wel mooi, dat dan weer wel.

Overigens mag ie nu weg voor een reeel bod, bel Toon maar :D (zie advertentie)
 
Hij staat er inderdaad al lang, evenals die Tagora bij De L'Est. Of is die inmiddels al verkocht?
 
grensrijder zei:
Binnenkort is de ALV van de SACN. Wie gaat daarheen?
ik zal me daar ook laten zien.
ik heb voor de 1100 het een en ander nodig en we gaan dus ook naar het magazijn.
nieuwe slotenset en een rechter voorscherm staan op mijn verlanglijstje.
ook de chromen lijsten rondom de auto ga ik voor kijken.
 
Helaas kan ik niet, ivm mijn verjaardag die ik dan voor mijn ouders en schoonouders houd.
 
Simca 1308 S Jubilee is weer te koop. Echter niet meer voor € 750,00 maar voor € 1.250,00.
Ik had nog contact met het garagebedrijf in Friesland, echter was de auto toen al verkocht, naar nu blijkt aan een handelaar.
Erg jammer!! (n)
 
ik ga er denk ook wel heen.
of mischien alleen magazijn bezoek.
heb inderdaad de makkelijke "plop" ashoes gebruikt.
rechts is alles nu klaar.
nu links nog even de draagarm, eraf.
moest wel trouwens nieuwe stuurkogels(spoorstang)kopen.
kon daar geen nieuwe hoesjes voor krijgen.
de oude zaten eroverheen geflenst.
dus schiet aardig op.
daarna alleen de 2 kleine plaatjes nog lassen.
 
Matrancho zei:
Simca 1308 S Jubilee is weer te koop. Echter niet meer voor € 750,00 maar voor € 1.250,00.
Ik had nog contact met het garagebedrijf in Friesland, echter was de auto toen al verkocht, naar nu blijkt aan een handelaar.
Erg jammer!! (n)

Volgens mij heb ik een deal!!
 
Vandaag maar eens een poging gedaan om de Grand Raid te lassen.
Dus casco met de heftruck naar buiten gesleept en vol frisse moed begonnen.
Na een half uurtje was het frisse nog ruimschoots aanwezig, maar de moed zakte al snel af net als het gevoel in m'n vingers...:(
Dus snel de meuk maar weer naar binnen geschoven, ik wacht wel tot de gevoelstemperatuur "iets" minder fris is.

Ben vervolgens uit verveling (na een paar warme mokken koffie) maar bezig gegaan met de stoelen uit elkaar te halen.
Iemand hier toevallig nog bekend met een (goedkoop) adres voor nieuwe, liefst originele stof op de stoelen en achterbank?
Zal er ongeveer 8m2 van nodig zijn....



...en dan nog zo'n 10m2 sterke syntetische koeienhuid (skyleder dus) in een terrakleur.

 
Terug
Bovenaan