Sfeer op het forum

Status
Niet open voor verdere reacties.
Janneman zei:
Ik sta er ook verbaasd van dat een mod zo veel werk heeft, hang hier al heel wat jaartjes rond maar kan me niet herinneren ooit een melding over iemand anders te hebben gedaan. Zo boeiend en belangrijk is het hier nou ook weer niet om daar energie in te steken. De al te grote relnichten worden vanzelf wel moe van hun eigen gedrag.

Groetjes,
Jan

Ik ben ook al wat jaartjes actief op dit forum, en ik heb de meldingknop ook nog nooit gebruikt.
Ik ben ook erg verdraagzaam ,maar als iets mij niet aanstaat klik het desbetreffende topicvenster weg en ga weer verder met mijn leven.

De sfeer op het Forum en meer nog bij de berichtjes bij de nieuwitems heeft net als algemeen op het Internet een beetje last van gebrek aan nuance. Het relatieve anonimiteit vormt een deel van de mensen tot keyboardcowboys.

Bij het typen van topics en reactie heb ik altijd het standpunt dat, dat wat ik schrijf ik ook rechtsreeks in iemands gezicht zou zeggen, ik kan mij erg storen aan mensen, van wie de de pappie merk x rijdt om simpelweg te poneren dat merk y prut/waardeloos/troep e.d. is, of dat een bepaald model 'er toch niet uit ziet'.

De sfeer is in mijn optiek weinig beïnvloedbaar door moderatie. Mijn andere referentie op dit gebied is het Motor-forum, veel losser gemodereerd, maar relatief minder 'uitgesproken' meningen.

Ik mis wel eens leuke discussie zoals destijds met Geelhoed over de kilometerheffing, maar mogelijk moeten we daarvoor weer wachten op een of ander controversieel voorstel van de overheid.

Freez (al 12,5 jaar forumdeelnemer:O, fck is het echt al zo lang)

Yellow Cab zei:
Toch apart dat een discussie over de sfeer uitmondt in de vraag of de moderators hun werk wel goed doen. Volgens mij ligt de sfeer in eerste instantie in handen van de forummers zelf.

Daar heb je 100% gelijk in!

Ook ik ben van mening dat de sfeer op het forum best goed is, zeker in de adviserende delen van het forum (Techniek/Onderhoud/Tuning en Aankoopadvies) maar ook op de rest van het forum vind ik de sfeer goed. :-D
Ook ik heb wel eens een meningsverschil gehad met een mede-forummer waarbij de gemoederen wat hoger op zijn gelopen (onder een andere naam) dan achteraf de bedoeling was maar dat is m.i. ook weer op een volwassen manier recht gezet.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?3,3975371,page=25

Echter op de nieuws pagina vind ik sfeer bij tijd en wijlen wel erg grimmig en er zijn veel mensen aanwezig die vinden dat ze altijd bepaalde merken de grond in moeten trappen en hun eigen favoriet naar voren willen schuiven. Hier verzet ik mij wel tegen op de nieuwspagina (heeft mij ook al een ban opgeleverd helaas) wat de sfeer niet ten goede komt, helaas (td)

Ik zit hier ook al zo'n 12 jaar geloof ik. Er zijn slechtere tijden geweest, maar de sfeer vind ik niet altijd optimaal hier. Er zijn een aantal forummers die de sfeer in een topic flink kunnen verzieken. Een aantal laten regelmatig zien dat ze een te groot ego of enorm minderwaardigheidscomplex hebben en helaas over weinig empathie, zelfreflectie, relativeringsvermogen en tact beschikken. Voor mij 1 van de redenen om hier veel minder actief te zijn. Ik heb geen zin in dat soort types. Als ik een melding maak komt er meestal geen reactie van de moderators terug.

Op het forum lees ik alleen nog het nieuws, volg Teutonia en hou de 'mijn auto' topics een beetje bij.

Waarom niet? Vrijwel iedereen is het erover eens dat dit een slechte ontwikkeling is. Lijkt mij juist bevorderlijk voor de eensgezindheid op dit forum. ;)

Rob0118 zei:
Waarom niet? Vrijwel iedereen is het erover eens dat dit een slechte ontwikkeling is. Lijkt mij juist bevorderlijk voor de eensgezindheid op dit forum. ;)

O ja, zo kan je het inderdaad ook zien (tu)

British Racing Green zei:
Rob0118 zei:

O ja, zo kan je het inderdaad ook zien (tu)

Ik ben het met Rob eens. De reacties op het gewraakte topic in aanmerking genomen (bijzonder eensgezind, toch?) moeten we veel meer moderators hebben die reclametopics openen.
Let op hoe dan de eensgezindheid en de sfeer verbeteren! :-D

BMdoubleyou zei:
De sfeer vind ik niet altijd optimaal hier. Er zijn een aantal forummers die de sfeer in een topic flink kunnen verzieken. Een aantal laten regelmatig zien dat ze een te groot ego of enorm minderwaardigheidscomplex hebben en helaas over weinig empathie, zelfreflectie, relativeringsvermogen en tact beschikken. Voor mij 1 van de redenen om hier veel minder actief te zijn. Ik heb geen zin in dat soort types.

10171053_10152830467412516_7737886943372230605_n.jpg

Boppie zei:
Twix zei:
Freez zei:
Ik mis wel eens leuke discussie zoals destijds met Geelhoed over de kilometerheffing,...

Ik mis Geelhoed sowieso wel. Jammer dat Geelhoed Geelhoed niet meer is.

Sarcast is zijn nieuwe naam.

Dat weet ik maar 'vroeger', onder de naam Geelhoed, liet hij nog wel eens wat natuurkundige kennis op het forum los. Dat is helaas voorbij.

Toch zijn de forumregels blijkbaar aangepast en zijn enquêtes weer toegestaan;):

CorZa zei:
Enquetes/onderzoeken zijn niet toegestaan, mits het een onderzoek betreft naar de slechtst mogelijke, tenenkrommende 'afsluit post' van de dienstdoende moderator winking smiley

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

A110-50 zei:
Toch zijn de forumregels blijkbaar aangepast en zijn enquêtes weer toegestaan;):

CorZa zei:
Enquetes/onderzoeken zijn niet toegestaan, mits het een onderzoek betreft naar de slechtst mogelijke, tenenkrommende 'afsluit post' van de dienstdoende moderator winking smiley

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

Ik zie mogelijkheden voor een enquete over de taalkennis van moderatoren.

Ze zijn niet toegestaan op voorwaarde dat het een onderzoek betreft naar de blablabla?

Op enquête hoort een accent circonflexe,
en "mits" moet in deze context "tenzij" zijn... :p

Opvallend dat de taalneuzelaars eerst de schuld krijgen van de sfeer op dit forum, en dat er nu hier wordt gezeurd over het taalgebruik van CorZa. Een beetje schijnheilig... (td)

@Rob, had jij niet vergelijkbaar commentaar in een topic over een niet zo betrouwbaar 'bonafide autobedrijf'? Een beetje schijnheilig...

Nee, want ik beweer niet eerst dat de sfeer van dit forum wordt verpest door taalneuzelaars.

Rob0118 zei:
Opvallend dat de taalneuzelaars eerst de schuld krijgen van de sfeer op dit forum, en dat er nu hier wordt gezeurd over het taalgebruik van CorZa. Een beetje schijnheilig... (td)

Ik heb dat nooit beweerd, ben juist voorstander van de 'openbare' taaldiscussie.

Rob0118 zei:
Nee, want ik beweer niet eerst dat de sfeer van dit forum wordt verpest door taalneuzelaars.

Nee, jij praktiseert het daar...
Dat dit topic druipt van de schijnheiligheid ben ik het overigens volledig mee eens.

R-W zei:
Rob0118 zei:

Nee, jij praktiseert het daar...
Dat dit topic druipt van de schijnheiligheid ben ik het overigens volledig mee eens.

Maar dan zie ik nog steeds niet in wat er schijnheilig aan zou zijn. Als ik eerst beweerd had dat het de schuld zou zijn van taalneuzelaars, dán zou het inderdaad schijnheilig zijn.

Overigens wel goed dat we het ergens over eens zijn. (tu)

A110-50 zei:
Rob0118 zei:

Ik heb dat nooit beweerd, ben juist voorstander van de 'openbare' taaldiscussie.

Ik ook,
het taalneuzelaarstopic kom ik heel bewust nooit,
is m.i. een moderne versie van de middeleeuwse schandpaal,
laat staan dat ik de behoefte zou voelen iemand te stigmatiseren door er zijn "taalvautjes" openlijk neer te plenzen.
Maar als iemand het taalkundig echt te bont maakt, dan kan ik daar - wat mij betreft - in het eigenste topic de betrokkene zeer zeker attent op maken.

A110-50 zei:
Rob0118 zei:

Ik ook,
het taalneuzelaarstopic kom ik heel bewust nooit,
is m.i. een moderne versie van de middeleeuwse schandpaal,
laat staan dat ik de behoefte zou voelen iemand te stigmatiseren door er zijn "taalvautjes" openlijk neer te plenzen.
Maar als iemand het taalkundig echt te bont maakt, dan kan ik daar - wat mij betreft - in het eigenste topic de betrokkene zeer zeker attent op maken.
Och, in principe worden zelfs de ergste de taalverkrachters naamloos gequote. Althans, in de meeste gevallen. Dus om het nou een publieke schandpaal te noemen lijkt me wat overdreven. Dat is in ieder geval niet hoe ik dat topic zie of gebruik.

Taalfouten worden besproken in het "taalneuzelaar" topic. Basta ;) Daar is dat draadje voor bedoeltd. Oeps

Rob0118 zei:

Oh ik ook niet hoor, gaf wel eerder in dit topic aan dat taalfouten me niet boeien, maar ingeval moderatie op een kromme manier bepaalde zaken op den nog krommere manier gaan uitleggen, ja, dan voel ik me wel geroepen om daar een opmerking over te maken ja.

vectrafan zei:
Taalfouten worden besproken in het "taalneuzelaar" topic. Basta ;) Daar is dat draadje voor bedoeltd. Oeps

Staat niet in het forumreglement dus ik voel me niet gebonden.
Ik ben een vrije forummers en gedraag me ook aldus.

Wat is hier nu weer de bedoelling van? Verbetering van de sfeer op het forum? Dan is het goed bedoeldt.... :}

vectrafan zei:

Staat niet in het forumreglement dus ik voel me niet gebonden.
[size=large]Ik ben een vrije forummers[/size] en gedraag me ook aldus.

Het wordt hoog tijd dat we hier het kattenchismus gaan invoeren [size=x-small]mijn kat heeft namelijk altijd gelijk...[/size]

Ik zit ook al meer dan 10 jaar op het forum, soms wat actiever, soms enkel passief lezend, maar herken dit negatieve allemaal niet zo. Ok, er zijn wat taalneuzelaars die als een soort zedenpolitie optreden en daarmee soms een discussie verpesten. Maar als ik dan vervolgens zie hoeveel taalfouten men dan zelf maakt zie ik daar de humor wel weer van in. Iets met een splinter en een balk. Ik heb weleens gedacht aan een topic waar enkel fouten van taalneuzelaars gemeld mogen worden, maar het ontbreekt me aan de tijd om dat allemaal bij te gaan houden.
Ik ben zelf een tijdje beheerder geweest van Wetenschapsforum.nl. Daar hadden we dit soort discussies ook. Maar grote internetfora trekken zo'n grote hoeveelheid bezoekers en die vormen zo'n heterogene groep, clashes zul je altijd houden. That's life.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan