Seres 5/Aito M5 en Seres 7/Aito M7 | NL-prijzen bekend

Rutger DC

Asfaltkampioen
Seres is momenteel met een model actief op de Nederlandse markt: de 3. Dit jaar zijn er tot nu toe 15 stuks van geregistreerd, op zijn zachtst gezegd geen sterk debuut. Binnenkort moet daar de Seres 5 (elders: SF5) bijkomen.

Waar de Seres 3 simpelweg een SUV van Dongfeng Sokon (DFSK) is die ook met verbrandingsmotoren wordt geleverd, is de Seres 5 een op zichzelf staand product.

De Seres 5 is 4700 mm lang, 1930 mm breed en 1625 mm hoog; de wielbasis is 2875 mm. De massa leeg is 2.240 kg en de bagageruimte slechts 367 liter. De auto is uitgerust met een 347 pk sterke elektromotor, goed voor imposante prestaties: 0-100 km/h in 3.5 s. Een 88 kWh accupakket zorgt voor een theoretische actieradius van slecht 312 km, wat betekent dat het een echte stroomslurper is.

De auto kan aan een wallbox van 11 kW worden opgeladen, snelladen kan via een CCS-combo-aansluiting tot 90 kW. In 45 minuten is de accu van 0 naar 80% op te laden.

In Frankrijk is de Seres 5 vanaf januari of februari 2022 te bestellen. De auto wordt als premiumproduct gepositioneerd en moet in Frankrijk 65.000 euro, dus hier al gauw 67.500 euro gaan kosten. Het zou me dus niet verbazen als de Seres 5 het nog moeilijker krijgt dan de 3... Overigens is de SF5 in China ook leverbaar als plug-in hybride.

S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693399.jpg


S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693402.jpg


S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693405.jpg


S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693410.jpg


S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693412.jpg


S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693417.jpg


S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693424.jpg


S7-presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-693398.jpg


Franse impressie en meer foto's: https://www.caradisiac.com/presentation-video-seres-5-le-premium-chinois-electrique-debarque-192553.htm

PHEV

20210620180623623156190_8800829_14.jpg


2021062018062462487258_8800830_14.jpg


2021062018062562519221_8800824_14.jpg


2021062018062462469150_8800827_14.jpg


20210620180623623225221_8800826_14.jpg


20210430145912591225255_8690198_14.jpg


EV

201904101349134913168101_6622066_14.jpg


20190410134931493152106_6622067_14.jpg


20190410135022502224367_6622061_14.jpg


201904101349354935160705_6622064_14.jpg


201904101349484948134324_6622063_14.jpg


20190410135243524317128_6622120_14.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5704/ & https://photo.yiche.com/serial/6830/

Dit zijn foto's van de toekomstige Seres M5. Die krijgt nieuwe logo's en achterop zien we Aito op de chroomstrip staan. De M5 komt in ieder geval beschikbaar als plug-in hybride met een 92 kW/125 pk sterke 1.5T benzinemotor gekoppeld aan twee elektromotoren op de versie met vierwielaandrijving, met voorin een 165 kW/224 pk sterke motor en achterin een 150 kW/204 pk sterke motor. Op het eerste gezicht lijkt dit een doorontwikkeling van de SF5, met een wat meer gebalanceerd uiterlijk. Als criticus zou je kunnen zeggen: haal alle gekke elementen van de SF5 weg en je krijgt een auto die wel heel sterk op de Porsche Macan lijkt.

3bc508fb-233f-4275-8000-3339233fde1e_630_w0.jpeg


73c9abe4-306a-40a5-9924-8bca036009d3_630_w0.jpg


Bron: https://news.yiche.com/xinchexiaoxi/20211115/1415030456.html
 
De Seres 5 stond op de afgelopen Parijse autoshow. Ik weet niet of we de Seres 5 nog in Europa kunnen verwachten. Ik denk dat de auto te duur is en te weinig competitieve voordelen heeft om hier iets te bewerkstelligen.

De Aito M5, die voortkomt uit een samenwerking tussen Seres en Huawei, is ondertussen verrassend succesvol op de Chinese markt. De auto is technisch grotendeels gelijk aan de Seres SF5 en is er als plug-in hybride en EV.

PHEV

202112190031193119154129_9315967_11.jpg


20211219003118311813175_9315968_11.jpg


202112190031193119184110_9315962_11.jpg


20211219003119311963167_9315965_11.jpg


202209062176_9979424_11.jpg


202209062171_9979423_11.jpg


202209062200_9979441_11.jpg


202209064100245443100059544_9981048_11.jpg


202209063889244794350635920_9979801_11.jpg


202209054921_9978617_11.jpg


202208081673_9897419_11.jpg


202209062245_9979481_11.jpg


202207302797919488294687988_9874644_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7664/

Aito heeft inmiddels ook een tweede product, de M7. Die is gebaseerd op de Dongfeng Fengguang (Fengon) ix7, met een opnieuw getekende koets en voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn (range-extender: 200 kW elektromotor en 90 kW 1.5T benzinemotor).

202206292241647481685496082_9793421_11.jpg


202206292253647482144801488_9793422_11.jpg


202206292197647480308561878_9793427_11.jpg


202206292198647480310435840_9793425_11.jpg


202206292195647480306473716_9793424_11.jpg


202207041970691677901427691_9806628_11.jpg


202207041728691627210240718_9806359_11.jpg


202210134327567070768513349_10070654_11.jpg


202206292197647480308561878_9793427_11.jpg


De Dongfeng Fengon ix7 ter vergelijking:

202003121835_7595525_11.jpg
 
De Aito M7 is een interessant geval. Leverbaar als EREV en ongeveer dubbel zo duur als de Fenguang ix7, die er alleen met benzinemotoren is. Toch zal de Aito waarschijnlijk in een paar weken vaker verkocht zijn dan de ix7 in z'n hele carriere, die al een paar jaar duurt. Branding helpt, Aito is van het populaire Huawei, en blijkbaar helpt een hogere prijs ook.
 
De Seres 5 stond op het Autosalon van Brussel en wordt in maart 2023 in België geïntroduceerd.


Seres 5 by Perico001, on Flickr


Seres 5 by Perico001, on Flickr


Seres 5 by Perico001, on Flickr


Seres 5 by Perico001, on Flickr


Seres 5 by Perico001, on Flickr


Seres 5 by Perico001, on Flickr

De auto komt ook in Nederland op de markt. Dit zijn de Belgische richtprijzen:

Seres 5 2WD Standard €63.900
Seres 5 4WD Premium €67.900
Seres 5 4WD Flagship €74.900

Bron: https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/seres-5-rijbereik-prijs.html

(Veel) te duur, vrees ik. De Tesla Model Y, Skoda Enyaq (Coupé), Kia EV6 of Xpeng G9 lijken dan een beter aanbod.
 
Modeljaarupdate 2024 met minder chroom voor de Aito M5 (hieronder de EV-versie):

w1200_m82_yichecar_202404196405351719224259684.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196426351719520383548.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196498351734281024767.jpg.webp



Raar dat in Europa niet voor één uiterlijk wordt gekozen, zowel de Seres als de Aito zijn er namelijk als EV en als PHEV. De Aito vind ik Europeser en moderner ogen en lijkt me de logische keuze.
 
Laatst bewerkt:
Nu zijn de eerder als Seres 5 (=Aito M5) en Seres 7 (=Aito M7) aangekondigde modellen weer als Aito 5 en Aito 7 te zien in Parijs. Ook de nog redelijk verse Aito 9 (=Aito M9) is er te zien.


Positioned as the Range Extended Large-size Comfort SUV, the AITO 7 easily adapts to any family travel scenario. Highly praised during the “Eurasian Tour with AITO” for its unification of space and comfort, it features zero-gravity seats, complimented by front and rear seat massage functions that alleviate on-road fatigue. Built with submarine-grade hot-stamped steel, the vehicle comes standard with eight safety airbags, and an aviation-grade 5-layer thermal insulated battery to ensure safety under all conditions.

The AITO 5 is a Stylish Urban Performance Mid-size Sports SUV, featuring a sporty design with a clean, powerful silhouette. Built on a full aluminum alloy chassis with front double-wishbone and rear multi-link independent suspension, it delivers exceptional handling while ensuring a lightweight structure. Accelerating from 0 to 100 km/h within 5 seconds, the AITO 5 offers impressive performance; throughout the journey across Eastern Europe, the team experienced exhilarating moments behind the wheel. In terms of intelligent features, the vehicle is equipped with a driver assistance system, featuring automatic parking, remote parking assistance, and tracked reverse functionalities, bringing drivers both enhanced convenience and safety.

Picture3.jpg


Picture2.jpg


 
Terug
Bovenaan