Schokken en bokken

Guest
Heb een Honda Jazz 1.4 CVT uit 2002, kmstand 26600. Koude motor loopt hij als een speer maar als de auto op temperatuur komt gaat hij schokken en springen als ik een klein beetje gas geef. Dit is lastig als ik b.v. op rotondes rij dan lijkt het wel of de CVT niet weet welke versnelling hij moet kiezen. Bij hogere snelheden doet het probleem zich weiniger voor, alleen bij toerentallen minder dan 1500. Auto heeft altijd zijn beurten stipt gehad, is dus goed onderhouden. Wel vaker met een lege accu gestaan omdat de vorige eigenaar te weinig heeft gereden, auto heeft nu een nieuwe accu. Is er iemand op dit forum bekend met het hierboven omschreven probleem?

Ik hoop dat er een extra 0 bij staat. Anders heeft die auto echt EXTREEM! weinig gereden in voorgaande jaren.

Normaliter zou ik zeggen, Bougie, Bougie kabels en bobine uitsluiten. Dus aangezien de auto zijn beurten heeft gehad. Bobine.

Neen, geen extra 0. Echte kmstand. 26600. Je denkt aan een probleem met de bobine?

26.600 km........pfffff dat is echt weinig.

Ja, althans aan een ontstekingsgerelateerd probleem. Koppeling heeft die immers niet. Maar er zijn wel meer mensen die last hebben van de afstemming tussen de motor en de versnellingsbak. Of de gangwissel is een beter woord in dit geval.
Maar goed nogmaals, ik neem aan dat de bougies vervangen zijn en de kabels. Als dat al niet het geval is. Dan zou ik die toch wel even nakijken.

Bougiekabels? Nog niet aangedacht. Lijkt mij logisch, die zijn 14 jaar oud. Zal ze gaan vernieuwen. Bedankt voor deze tip. Nissan GT-R, awesome.

Volgens mij is het geen ontstekings gerelateerd probleem, want dan zou je óók bij koude motor problemen moeten onder vinden.
Ik denk meer in de richting van brandstof inspuiting. Mogelijk vervuilde injectors. Een slecht werkende luchtmassa meter kan ook deze problemen veroorzaken. Controleer het brandstof systeem eens.

Doorslaande bobine heb je koud en warm last van, ik zou ook eens bij de luchtmassameter of misschien gasklep gaan zoeken.

Doorslaande bobine hoeft niet altijd aanwezig te zijn.
Kan zijn dat de isolatie gewoon dicht zit als het koud is en begint ie pas na opwarming door te slaan.
Klinkt gek, maar het kan wel.

Met zo'n lage kmstand vermoed ik eerder een verkeerd mengsel bij een warme motor als het bokkend en stotend verloopt.
Niet goed werkende injectoren, probleem met de lambdasonde, probleem met de temperatuursensor.
Kan vanalles zijn. Zou m als het kan eerst even uitlezen, als er foutcodes in staan heb je iig een richting waarin je kan gaan zoeken.

Jazz inhouden

Ik durf wel wat geld te zetten op een foutcode op de krukaspositiesensor, veroorzaakt door doorslaan van een bougie. Lees je wel vaker bij deze motor als de bougies niet volgens voorschrift zijn vervangen.

Wij hebben hetzelde probleem met onze Honda Jazz 1.4 uit 2002.

3 jaar geleden begon onze auto te schokken,de Honda dealer vertelde ons dat dit aan de EGR kleppen zou liggen.
We hebben deze toen laten vervangen door nieuwe,incl 8 nieuwe bougies
Een jaar later begon het schokken weer,weer terug naar de dealer wederom EGR klep defect en deze weer laten vervangen incl de bougies wat een behoorlijke kostenpost was binnen korte tijd.

Daarna hebben we dit nogmaals gehad,er was met de auto niet meer te rijden zo schokte hij,dus ANWB gebeld.
Deze heeft de EGR kleppen schoongemaakt en het euvel was verholpen en konden onze reis voortzetten.
Vorige week vrijdag kregen we plots een melding op het dashboard,motormanegement dit lampje bleef branden dus niet knipperen.
Op intenet gezocht naar oorzaken,een ervan was oliepijl te laag,idd oliepijl was laag maar geen waarschuwing hiervan gekregen op dashboard.
Oliepijl aangevuld tot bovenste streepje op pijlstok.
En idd het storingslampje motormanagement ging na een tijdje uit.
Het schokken bleef helaas wel.

Daarna hebben we de hele week gereden zonder problemen,tot gisteren.
Hetzelfde probleem diende zich aan, lampje motormanagement brande weer,en auto viel uit.
We hebben hem opnieuw kunnen starten en gelijk om de hoek geparkeerd.
ANWB gebeld,deze heeft de storing uitgelezen waaruit kwam dat het om de krukkenassencor gaat.
En het vermoeden van de ANWB was ook dat het door vocht zou kunnen komen.
De Krukkenassencor zit immers onderaan het motorblok.
Het had ook flink geregend dus het klinkt wel logisch dat dit het probleem is waar wij al jaren met rondrijden.
Immers als het vochtig of nat buiten is deed de auto schokken en bij droog weer minder of niet.
De ANWB heeft de storing gewist en geadviseerd om maandag naar een garage te gaan ter reparatie of nogmaals uit te laten lezen indien de storing zich weer zou voordoen.
Zo wie zo worden maandag gelijk weer nieuwe bougies geplaatst 8 stuks ,dit wordt ieder jaar gedaan.
Maar mijn vraag is zou het echt kunnen dat het aan de krukassencor ligt?
Want volgens onze Honda dealer ervaring lag het 3 jaar geleden aan de EGR kleppen,die toen tot 2 keer toe vernieuwd zijn,waarna het schokken telkens toch weer terug keerde

Gr Patrick

krukaspositiesensor of nokkenaspositiesensor kan zeker schokken veroorzaken, maar beide geven ook een foutcode.

Terug
Bovenaan