Wij hebben hetzelde probleem met onze Honda Jazz 1.4 uit 2002.
3 jaar geleden begon onze auto te schokken,de Honda dealer vertelde ons dat dit aan de EGR kleppen zou liggen.
We hebben deze toen laten vervangen door nieuwe,incl 8 nieuwe bougies
Een jaar later begon het schokken weer,weer terug naar de dealer wederom EGR klep defect en deze weer laten vervangen incl de bougies wat een behoorlijke kostenpost was binnen korte tijd.
Daarna hebben we dit nogmaals gehad,er was met de auto niet meer te rijden zo schokte hij,dus ANWB gebeld.
Deze heeft de EGR kleppen schoongemaakt en het euvel was verholpen en konden onze reis voortzetten.
Vorige week vrijdag kregen we plots een melding op het dashboard,motormanegement dit lampje bleef branden dus niet knipperen.
Op intenet gezocht naar oorzaken,een ervan was oliepijl te laag,idd oliepijl was laag maar geen waarschuwing hiervan gekregen op dashboard.
Oliepijl aangevuld tot bovenste streepje op pijlstok.
En idd het storingslampje motormanagement ging na een tijdje uit.
Het schokken bleef helaas wel.
Daarna hebben we de hele week gereden zonder problemen,tot gisteren.
Hetzelfde probleem diende zich aan, lampje motormanagement brande weer,en auto viel uit.
We hebben hem opnieuw kunnen starten en gelijk om de hoek geparkeerd.
ANWB gebeld,deze heeft de storing uitgelezen waaruit kwam dat het om de krukkenassencor gaat.
En het vermoeden van de ANWB was ook dat het door vocht zou kunnen komen.
De Krukkenassencor zit immers onderaan het motorblok.
Het had ook flink geregend dus het klinkt wel logisch dat dit het probleem is waar wij al jaren met rondrijden.
Immers als het vochtig of nat buiten is deed de auto schokken en bij droog weer minder of niet.
De ANWB heeft de storing gewist en geadviseerd om maandag naar een garage te gaan ter reparatie of nogmaals uit te laten lezen indien de storing zich weer zou voordoen.
Zo wie zo worden maandag gelijk weer nieuwe bougies geplaatst 8 stuks ,dit wordt ieder jaar gedaan.
Maar mijn vraag is zou het echt kunnen dat het aan de krukassencor ligt?
Want volgens onze Honda dealer ervaring lag het 3 jaar geleden aan de EGR kleppen,die toen tot 2 keer toe vernieuwd zijn,waarna het schokken telkens toch weer terug keerde
Gr Patrick