Scam of niet?

A

Anoniem

Guest
Omdat ik een aantal zoekopdrachten bij Autoscout en Mobile heb staan, krijg ik regelmatig advertenties doorgestuurd van auto's die aan mijn zoekwensen voldoen. Zo ook gisteren. De advertentie betrof een Hyundai Ioniq electric, Premium-uitvoering uit 2019 met slechts 1900 km op de teller die in Flensburg, Duitsland staat. Was van een Engelsman/Ier die vanwege de coronapandemie door zijn bedrijf teruggeroepen was naar Ierland en de auto met spoed moest verkopen. De prijs was 16.000 euro. De auto stond bij een escrow-bedrijf en zou via Uship verstuurd worden. Kosten: 500 euro die gedeeld worden door verkoper/koper. Eigenlijk te mooi om waar te zijn. De auto is - snel gecheckt - zo'n 10.000 euro goedkoper dan dezelfde uitvoeringen in Nederland. Als ik akkoord zou gaan, zou Uship contact met mij opnemen om het transport te regelen. Ik zou dan een aanbetaling moeten doen, waarna de auto naar Nederland getransporteerd zou worden. Na ontvangst en controle moet ik dan het resterende bedrag overmaken. Ik kreeg zelfs een bedenktijd van 5 dagen. Zou de auto niet bevallen of niet overeenkomen met de advertentietekst, dan werd-ie weer opgehaald en zou ik mijn aanbetaling terugkrijgen. Dat klinkt allemaal heel betrouwbaar, maar ik meen in het verleden ook wel eens verhalen gelezen te hebben over auto's die op een soortgelijke manier in Nederland werden verkocht, waarbij het ging om oplichting. De advertentie zelf was overigens vanochtend alweer verwijderd van Autoscout en dat maakt mij nog wantrouwiger. Ben ik iets te paranoïde, of was het toch slim om niet verder in te gaan op dit aanbod? De oplichting zou hier natuurlijk alleen de aanbetaling betreffen, gesteld dat de Uship-factuur een vervalsing is en het geld dus naar een heel andere rekening wordt overgemaakt. Op de site van Uship las ik wel dat er namaak-facturen en opdrachtbonnen van Uship worden gebruikt om mensen op te lichten, dus helemaal denkbeeldig is het natuurlijk niet.

Ja dat is zeker een scam. Gelukkig ben je er niet ingetrapt.

Ja dat is bij ziek veel advertenties op mobile.de het geval, scammers.

Deze scam komt heel vaak voor. Goed dus dat jij je normale verstand gebruikt en het eerst nazoekt. Even verder zoeken naar een juiste dus

"Dat klinkt allemaal heel betrouwbaar."

Is dat zo? Alle alarmbellen gaan af, maar omdat je ergens een niets betekenende bedenktijd krijgt, klinkt het ineens betrouwbaar?

Heel goed dat je er niets mee gedaan hebt, daar niet van. Maar dit zijn nou echt dingen waar ze vertrouwen mee winnen bij mensen die te naief zijn. Ik geef ook wel 10 jaar garantie op een auto die niet bestaat. Helemaal als de rekening al vooraf betaald is.
Je kan ook alle bedenktijd krijgen die je wilt, geen enkel probleem. Geld zie je toch nooit meer terug.

Als je vooraf 100% moet betalen word je 100% genaaid.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dit meestal ook zo. Dit is een bekende manier van oplichting.

Een moderne ver onder de markt geprijsde auto zouden ze binnen een dag aan de eerste de beste handelaar kwijtraken. Waarom dan alle moeite met verschepen etc... tenzij het niet waar is ;)

Hartelijk dank voor de reacties. Ja, als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook meestal zo.

MatthijsL zei:
Een moderne ver onder de markt geprijsde auto zouden ze binnen een dag aan de eerste de beste handelaar kwijtraken. Waarom dan alle moeite met verschepen etc... tenzij het niet waar is ;)

Precies, die gasten (én particulieren) zitten hele dagen prijzen te vergelijken, zoekopdrachten uit te zetten etc. Als jij dan 5 of 10k winst kan ophalen door een dag rijden met een trailer dan is dat snel geregeld.

Een buitenlander, moet van zijn auto af en vraagt er een shitprijs voor, kosten delen, aanbetaling terugkrijgen, blabla. Gauw negeren, dat klinkt namelijke helemaal niet betrouwbaar.

(Even praktisch: stel dat het allemaal waar zou zijn he, waarom biedt hij z'n auto dan eerst 10 mille te goedkoop aan maar wil vervolgens wel de kosten voor transport vergoed hebben? Vraag dan 2000 euro meer voor die auto en bied 'm all-in aan. Maar ja, dan is er niks meer te scammen he? ;) )

Snel vergeten, nepper dan dit vind je ze niet. Laat je nachtrust er ook niet door verstoren ('had ik het nou maar gedaan, dat was een goede deal') want het was absoluut geen goede deal geweest.

Doppert zei:
De auto is - snel gecheckt - zo'n 10.000 euro goedkoper dan dezelfde uitvoeringen in Nederland.

lars-trierloff-serverless-adventures-with-aws-lambda-and-clojure-25-638.jpg

Het zou natuurlijk wel van een staaltje onderzoeksjournalistiek en dienstverlening aan de lezers getuigen als de AW-redactie ingaat op zo'n aanbieding en ons laat zien hoe het afloopt...

Tydelyck zei:
Het zou natuurlijk wel van een staaltje onderzoeksjournalistiek en dienstverlening aan de lezers getuigen als de AW-redactie ingaat op zo'n aanbieding en ons laat zien hoe het afloopt...

Dit is wel een hele bekende techniek, maar schijnbaar loont het voor de oplichters nog steeds.

https://www.mijnautocoach.nl/oplichtingstruc-voorschotfraude/

Een bericht van 12 jaar geleden: https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/oplichtingstrucs/artikel/voertuigen-uit-engeland/

Ter verdediging van mijn naïviteit moet ik erbij vertellen dat de auto werd aangeboden met de gegevens van een echte dealer in Duitsland (Bauer, Flensburg), waardoor het leek alsof de auto daar stond en via deze dealer werd aangeboden. Ik had natuurlijk deze dealer ook al gemaild met de vraag of ze de echtheid van het aanbod konden verifiëren (en daarop geen antwoord ontvangen). Ik ga ervan uit dat de oplichter een Autoscout-pagina van deze dealer heeft gebruikt met eigen foto's en tekst. De overige links op die pagina werkten ook, dus ik had toegang tot andere auto's van de dealer, impressumpagina, reviews van klanten enz.

Ik kwam een tijdje terug een andere form van oplichting tegen, daar was het autoscout.de account blijkbaar over genomen. Er werden een boel auto's tegen spotprijzen aangeboden, gebruik makend van foto's van andere aanbieders. In iedere foto was een watermerk gemaakt "zie laatste foto's voor contactgegevens". Op de laatste foto stonden inderdaad contactgegevens die zo op het oog geen relatie hadden tot het account waarop de foto's stonden.

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom ze het zo duidelijk nep maken. Biedt dan een auto aan tegen de marktprijs of iets er onder in plaats van veel goedkoper, daar lijkt het al een stuk betrouwbaarder door.

EVV zei:
Wat ik eigenlijk niet snap is waarom ze het zo duidelijk nep maken. Biedt dan een auto aan tegen de marktprijs of iets er onder in plaats van veel goedkoper, daar lijkt het al een stuk betrouwbaarder door.
Ik heb wel eens gehoord dat dit voor hun ook het kaf van het koren scheiden is. Ze zijn niet op zoek naar mensen die die connecties maken, ze zijn op zoek naar mensen die juist niet zo goed opletten, of niet zo slim zijn.
Iemand die slim/oplettend genoeg is om dat soort dingen te zien kunnen ze waarschijnlijk toch niet oplichten, of daar zouden ze ontzettend veel moeite voor moeten doen.
Ze willen juist de mensen die het niet opvalt, dat zijn natuurlijk veel makkelijkere doelwitten.

Nu staat ie heel ergens anders in Duitsland, maar de scam is exact hetzelfde: https://www.autoscout24.de/angebote/hyundai-ioniq-elektro-premium-elektro-rot-43918e19-81c7-4ec8-84c1-a7a66d2dbc90?utm_medium=email&utm_source=DE-RTM&utm_campaign=TatsuSearchSubscriptionResponsive_de-DE_Live&utm_term=image

Terug
Bovenaan