A
Anoniem
Guest
Omdat ik een aantal zoekopdrachten bij Autoscout en Mobile heb staan, krijg ik regelmatig advertenties doorgestuurd van auto's die aan mijn zoekwensen voldoen. Zo ook gisteren. De advertentie betrof een Hyundai Ioniq electric, Premium-uitvoering uit 2019 met slechts 1900 km op de teller die in Flensburg, Duitsland staat. Was van een Engelsman/Ier die vanwege de coronapandemie door zijn bedrijf teruggeroepen was naar Ierland en de auto met spoed moest verkopen. De prijs was 16.000 euro. De auto stond bij een escrow-bedrijf en zou via Uship verstuurd worden. Kosten: 500 euro die gedeeld worden door verkoper/koper. Eigenlijk te mooi om waar te zijn. De auto is - snel gecheckt - zo'n 10.000 euro goedkoper dan dezelfde uitvoeringen in Nederland. Als ik akkoord zou gaan, zou Uship contact met mij opnemen om het transport te regelen. Ik zou dan een aanbetaling moeten doen, waarna de auto naar Nederland getransporteerd zou worden. Na ontvangst en controle moet ik dan het resterende bedrag overmaken. Ik kreeg zelfs een bedenktijd van 5 dagen. Zou de auto niet bevallen of niet overeenkomen met de advertentietekst, dan werd-ie weer opgehaald en zou ik mijn aanbetaling terugkrijgen. Dat klinkt allemaal heel betrouwbaar, maar ik meen in het verleden ook wel eens verhalen gelezen te hebben over auto's die op een soortgelijke manier in Nederland werden verkocht, waarbij het ging om oplichting. De advertentie zelf was overigens vanochtend alweer verwijderd van Autoscout en dat maakt mij nog wantrouwiger. Ben ik iets te paranoïde, of was het toch slim om niet verder in te gaan op dit aanbod? De oplichting zou hier natuurlijk alleen de aanbetaling betreffen, gesteld dat de Uship-factuur een vervalsing is en het geld dus naar een heel andere rekening wordt overgemaakt. Op de site van Uship las ik wel dat er namaak-facturen en opdrachtbonnen van Uship worden gebruikt om mensen op te lichten, dus helemaal denkbeeldig is het natuurlijk niet.