Sanoma: V40 + Swift + SLK > welkom Clubman!

Zó, :oops: Was dat niet de hybride (fossiele brandstof) variant? Of is dit een prijs in een ander land?
EV private lease van zo'n 600 zit toch minimaal ruim boven de 400 euro en dan heb je een schamele 5 duizend kilometer per jaar en langere looptijd.

Hybride is er voor minder dan 300 euro maar ook hier weinig kilometers, natuurlijk.
Waarschijnlijk een fout van de leasemaatschappij. Zo hebben ze nu een 3008 plugin occasion voor ca. 340 euro (2jaar, 15k per jaar) en dat was ook niet correct.

@ Mini; dan is het in elk geval duidelijk dat we voor de geupdate variant met 1.5 gaan :cool:

@Kristian2 : PB

Een heel aantal weken verder, maar geen tijd gehad. Nu toch even weer een stap gezet: de SLK staat op Marktplaats.
Inruil kan ook gewoon, maar wie weet is er een liefhebber voor te vinden.

Daarnaast gaan we zaterdag even de horizon verbreden: tot nu toe alleen een Clubman en Astra gereden.
Clubman automaat komt nauwelijks te koop, dus even wat extra opties bekijken.
Samen met vrouwlief door het regionale aanbod gelopen en vooral gelet of de looks in algemeen ons aanstaan.
Van de 1 ben ik meer gecharmeerd en mijn vrouw weer van een ander.

Zaterdag gaan we een aantal van de volgende auto's bekijken:

0-09dbaf6294210944db1c07bf4c60e613.jpg

0-c0bedf8327b4ed77337e3f5c199da60a.jpg

0-fd9ffe246aa549dec74d480de4f31a9b.jpg

0-b1462a6694efcdfa8269cf8c5b74d425.jpg

f59e7cde-f4f3-467d-9bb8-5bb97202c3e9

GXliqIJQNCkQfnbg.jpg

0-810bcfc30f5c4ca668adf6be0bb82284.jpg

Een zeer brede selectie, maar ook bewust om wat verschillen in leeftijd/merk/motorisering/uitrusting te ervaren.

Als ons dan 1 of 2 modellen erg aanstaan, dan ga ik mij er in verdiepen en een zoekopdracht opslaan. Wordt het ook wat leuker van.

Nu is het nog veel te algemeen wat we 'wel leuk' vinden.

@ Jay: De C-Klasse heb ik sinds de introductie al mooi gevonden; absoluut een favoriet. In het donkerblauw nog favorieter.

De Megane en Focus ben ik benieuwd naar, gezien het grote aanbod.
Maar heb van de Megane, Focus en C-Klasse bewust de 'want to have' exemplaren opgezocht: als het serieus wat is dan kan de vrrkoper gelijk een aanbod maken ;)

@ Barri: staat nog een mooie bruine SW-Vignale in Veenendaal. Maar das voor nu wat te ver rijden ;)

Vandaag even een rondje auto's gedaan

Begonnen bij de A-klasse: looks zijn super, stoelen comfortabel maar we hebben er niet mee gereden. Het bleek een rokersauto.
Interieur is wat gedateerd, komt vooral door het lelijke schermpje. Zal misschien wel iets aftermarkets voor zijn.

Daarna door naar de Mégane: door de sportieve stoelen zat mijn vrouw er niet lekker in. De zijwangen staken in haar armen omdat ze wat kleiner is.
Model ansich dikke prima, interieur aardig. Niet mee gereden

Toen door naar een Lexus CT: te krap voorin, moest mijn benen bijdraaien om er uit te kunnen. Stoel te hoog, stuur te laag: geen idee.

Bij het autobedrijf nog wat rondgesnuffeld en we zagen een mooie clio; lekker kleurtje, 1.3TCE met automaat, prima uitrusting. Gelijk enthousiast!
Mochten een stukje rijden en het enthousiasme bleef tot we een stuk 100 hadden gereden.
Een vervelend, brommend geluid, een soort resonantie: heel vreemd.
Ik dacht dat de automaat bleef hangen, maar dat was het niet; van de 7 terug naar de 5 geschakeld en toen was het motorgeluid weer wat hoorbaar. Heel raar dus... ontzettend jammer, want het is een erg leuk model. Misschien nog een keer een handgeschakelde proberen! Plaatje:
20250719-141717.jpg

Toen door naar de rode Focus: de betreffende auto was niet beschikbaar voor een proefrit maar we mochten wel met een nieuwere demo rijden voor het gevoel.
Conclusie: een niks mis mee auto. Comfort prima, alles voelt degelijk aan, motortje mooi rustig, voldoende pit en ruim van binnen.
Je hebt wel een luxere uitvoering om het te laten smoelen.
De demo had zo'n groot scherm om alles te bedienen en dat vonden we allebei irritant: een groot blok met licht en niks makkelijk te bedienen.
Dus dan is zo'n oudere versie lang niet slecht.
We krijgen een inruilaanbod voor de V40 en als dat goed is, gaan we met de rode rijden.
Of met een Vignale;
original.webp

Kortom, de opties:
Clubman 1.5 automaat
Astra 1.4
Focus

Op de reservebank:
Clio handbak
A-klasse

Leuk verslagje! Als je toch een handbak overweegt, waarom dan toch niet even een Clubman proberen?
En iets saais als een Auris? Gewoon heel goede auto’s, goed om eens te vergelijken. Want van de Focus worden jullie ook niet heel warm lees ik.

Clubman handbak hebben we al gereden, maar vrouwlief vond de koppeling erg zwaar; enige onprettige. Daarom een automaat.

Focus is meer dat er niet zoveel op aan te merken valt: rijdt goed, ruimte is goed, looks zijn goed (mits leuk uitgevoerd), voelt kwalitatief goed aan. Dus absoluut geen saaie auto, maar het is niet dat je zegt: 'wauw, bijzonder design' (clubman) of 'ontzettend fijne stoelen (V40)

Auris vind ik dan wat 'saaier', al zal het een prima auto zijn. Het aanbod in de buurt is zeer beperkt, dus daarom heb ik er waarschijnlijk nog geen opgemerkt; je moet net de juiste uitvoering hebben.

Denk dat het neerkomt op de vraag: kijk ik er nog een keer naar om als ik bij de auto wegloop?
En persoonlijk vind ik het mooi meegenomen als het antwoord 'ja' is.

En bij een Focus ST-Line of Vignale zou ik dat wel hebben, bij een Auris minder snel

• Leuk
Waarderingen: rw54
Lekker tourtje gedaan zo Gerwin. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt. Heb je met 1 Clubman gereden? of met meerdere? Ik vind de koppeling ook wel zwaarder gaan dan in de Fiat 500, maarniet dat ik het gevoel heb dat het te zwaar is

Aan zware koppeling wen je toch wel.

Of even een tweede of derde Clubman met handbak rijden om het verschil te voelen.

Lijkt mij wel fijner dat de bediening zwaarder gaat in een auto.

Misschien proefrit maken met een Clubman Cooper zonder jcw pakket

staat nog een mooie bruine SW-Vignale in Veenendaal. Maar das voor nu wat te ver rijden

Vragen of ze met intern transport de auto dichterbij kunnen brengen? ;)

Als het serieus is, kan ik er van de week wel een kijkje voor je nemen; ff ruiken of ie fris is van binnen (zonder rook of dierenlucht).

Mn nichtje had dat pas, zag een interessante auto een eind verderop. Men adverteerde met 'proefrit aan huis' dus dat heeft ze toen gedaan. Helaas was het toch niet wat ze verwachtte, jammer voor beide partijen.

Focus en astra zijn wel goed vergelijkbaar. Beide goed sturende en degelijke auto's die gewoonweg keurig zijn. Veel value for money. Heb toen ook getwijfeld tussen beide maar vond de Focus wat plastiekeriger. Zo'n Vignale is stiekum wel heel fraai!

Er zijn best wat Mini Clubmans te vinden hoor, ook met 1.5 l motor in combinatie met automaat. Je moet alleen denk ik de prijs verfijnen (ik heb in deze selectie ook wat oudere versies zitten) en mogelijk de regio waarin je wilt zoeken. Dan houd je er waarschijnlijk wel een handvol over maar je kunt het ook zo laten en doorscrollen.

Bedankt voor jullie reacties!

@TL: absoluut een mooie! Maar we zoeken nu eerst in de buurt; we hebben alleen af en toe een zaterdag om te zorgen, dus die tijd moeten we zo effectief mogelijk gebruiken.

@Jimmy: terechte opmerking! We hebben er maar 1 getest...dus we gaan een tweede proberen.

@Mijn favoriet : mijn vrouw gaat er het meeste in rijddn, dus haar mening weegt zwaar mee ;)
Absoluut een goede opmerking om nog eens een andere te proberen zonder JCW pakket

@Durashift : bij de vestiging in de buurt komen ze met een voorstel voor de rode Focus. Als dat qua inruil positief is, dan heb ik ook zeker interesse in de Vignale om beide autos te vergelijken.
Dan is je voorstel zeker welkom!

Ik had wel een berichtje gestuurd en duidelijk aangegeven dat het qua afstand niet praktisch was, maar kwam niet uit hunzelf het aanbod om dd auto op transport te zetten.
Heb wel zoiets op de site van Broekhuis gelezen

Plaatje bij het praatje:

original.webp

@ Rob: qua plastiekerig moet ik zeggen dat het 50/50 is.
De Astra vond ik op sommige vlakken ook wat ondermaats. Maar ze doen onder de streep weinig voor elkaar onder op dat gebied.

@Roadracer : mijn selectie is als volgt
Clubman
136pk minimaal
Vanaf 2015
Max. 150.000km
Max. 16.000 euro
Xenon koplampen (of is het Led? Nouja, de mooie) las namelijk in testen dat de normale verlichting niet best is.
Niet de basis-stoeldn

Stoelverwarming is een dikke pré, maar zou achteraf evt ook kunnen.

Ik weet het; enigszins kritisch, maar het is ook een bult geld wat we potentieel gaan uitgeven.
En dan wil ik wel gewoon een lekker uitgeruste auto

Voorstel van de dealer gehad: voor de V40 zitten we op een overkomelijk verschil, bij de SLK niet.
in principe is er dus een basis om te onderhandelen.

Maar ik wil het liefst eerst geld van de SLK hebben; voelt iets veiliger bij zo'n grote uitgave.

Ondertussen is er, bij het zoeken naar een Auris, een andere 'saaie' kandidaat bij op het lijstje gekomen.
Alleen déze kleur zou een optie zijn trouwens...

Vooral omdat het hybride is en met 20k+ per jaar is dat mooi meegenomen ;)

0-e7e84af25be0d5e9ab87d98aff7600c5.jpg

Tot de SLK verkocht is, blijven we gewoon nog speuren en 'alternatien' aanvinken.

Zo’n Niro is saai maar ik ken best wat mensen die er ondertussen eentje hebben en hij bevalt iedereen uitstekend. Het zijn gewoon echt goede en fijne auto’s.
Jammer dat het nog niet vlot met de SLK anders kon je al voor die Focus gaan.

Pas: die Niro is ook in het rood best mooi hoor!

Focus is nog steeds concreet, mochten ze met een zeer goed voorstel komen.
Alleen die auto hebben ze al bijna een jaar staan; vraag me af wat het met de conditie doet.
En ik zag een flinke schaafplek aan de onderzijde vd dorpel rechts, dus daar moet ook wat mee.

De Vignale is ook nog steeds een optie met dank aan Durashift voor het checken van de conditie!
Morgen die vestiging maar eens bellen wat ze kunnen.

Maar die Niro staat lekker in dd buurt, dus praktisch voor 'tussendoor'.

Een rode Niro, kan me niet herinneren er ooit 1 gezien te hebben...maar inderdaad een prima kleur (y)

@Roadracer : mijn selectie is als volgt
Clubman
136pk minimaal
Vanaf 2015
Max. 150.000km
Max. 16.000 euro
Xenon koplampen (of is het Led? Nouja, de mooie) las namelijk in testen dat de normale verlichting niet best is.
Niet de basis-stoeldn

Stoelverwarming is een dikke pré, maar zou achteraf evt ook kunnen.

Ik weet het; enigszins kritisch, maar het is ook een bult geld wat we potentieel gaan uitgeven.
En dan wil ik wel gewoon een lekker uitgeruste auto

Zo kritisch is het toch niet, de automaat is het meest lastige denk ik, de meeste zijn handgeschakeld.
Standaardstoelen inderdaad niet doen. Sport met uitschuifbare zitting zoals wij hebben zitten echt heerlijk.
Ook fijn is het gorte scherm, zeker als je carplay vrijschakelt op hele scherm ipv. half. ideaal!

Best leuk in het rood, maar kan me nog niet heugen er ooit 1 in die kleur gezien te hebben.

Niro verkocht, Vignale verkocht en rode ST-line verkocht: allen niet aan ons!
Gewoon geen tijd/mogelijkheden om snel te schakelen.

De rode ST-line kwam vandaag iemand spontaan voor binnenlopen die m ook wilde kopen, dus logischerwijs ging ie aan onze neus voorbij.

Dus lekker verder rondkijken, want 'bezit van de zaak is einde van het vermaak' :p

Zo, ineens allemaal weg!
Hier in het dorp rijdt zo’n rode Niro. Haar broer heeft een blauwe :) En grappig: vader rijdt een Ceed en vroeg vorig jaar eens: is zo’n Niro niet wat? Niet veel later kochten twee van z’n kinderen zo’n ding :D

Heb ik inmiddels ook gemerkt; de mooisten zitten tussen de 15 en 20k

Staan ook allemaal verder weg helaas...
Heb nu ook al een paar mooie 2.0-varianten in mijn favorieten, zoals deze

Laatst bewerkt:
We hebben lastminute een vakantie gepland; nog even lekker genieten van de SLK in Luxemburg!
Ruim een week rondtoeren, hotelletjes gepakt, gewandeld en lekker gegeten.

Wat een ontzettend leuke auto is het ook. Maar besluit blijft vast staan; we nemen afscheid.

20250806-143635.jpg

Dan de zoektocht:
Ik heb wat zoekopdrachten opgeslagen en richting het eind vd vakantie, kwam er ineens een interessante auto te koop; een Clubman uit 2016 in een leuk kleurtje met de voor ons belangrijke opties:
136 pk
Geen basisstoelen (deze had zelfs de half leren zetels met grijs stof, die ik persoonlijk erg mooi vindt)
Xenon
Piepers achter
Cruise control

Mooi extraatjes waren de brede navi en de donkere dakhemel.

We wilden nog eens een andere handgeschakelde proberen, aangezien het koppelen bij de eerste Clubman die we hadden gereden, erg zwaar ging. Deze had allerlei JCW upgrades, dus misschien had dat invloed.

Dus contact opgenomen met de verkoper en proefrit ingepland.

De auto was van buiten nog best netjes; tuurlijk her en der wat plekjes maar dat vind ik niet erg. Er wordt door ons veel in gereden, dus die plekjes komen er anders toch wel bij.
Interieur zag er nog erg netjes uit.
Alleen de voorbanden waren vrij versleten.

Rijden viel enorm mee en de koppeling was een stukkie lichter dan de vorige mini; dus een plus.
Mijn vrouw was erg enthousiast over de kleur, dus we zijn de onderhandelingen in gegaan.

De V40 paste niet in hun handel, de SLK wel maar dat bod was niet interessant; via marktplaats had ik hogere biedingen ontvangen.

Dus toen heb ik een aanbod zonder inruil gekregen en uiteindelijk zijn we tot een akkord gekomen!
Ergens wel spannend want we moeten nu nog 2 autos verkopen...

Naast dat nadeel, was er nog een nadeeltje:
Helaas geen stoelverwarming, maarja; je kunt niet alles hebben!
Als we dat echt missen, dan kunnen we dat altijd nog laten inbouwen.

En 2 andere toekomstige upgrades zijn de unionjack achterlichten en Android auto.

Als we de aanbetaling hebben gedaan is de koop echt definitief, dus daarom hou ik het bij een foto van het interieur, maar die maakt al veel duidelijk ;)

46917063-4.jpg

Wel erg zwart, maar ik vind het ook weer niet storend. Wat voor kleur is-ie? Volcanic Orange, of is dat niet de lakkleur bij de A-Stijlen?

Ik hou wel van een donker interieur, dus ik ben er wel blij mee.

Exterieur is grotendeels in contrast inderdaad; je hebt de juiste kleur gespot!

Wel heeft ie zwarte 17inch velgen en zwarte strepen over de motorkap ;)

Ook hier nog een keer de felicitaties. Een Mini zoals een Mini eigenlijk altijd hoort te zijn (y) Veel plezier ermee.

Erg leuk Gerwin, en welkom bij de F54 club :). Hier ook nog steeds erg tevreden, inmiddels 60.000km gereden met een grote glimlach, wij hebben ook bewust een donker interieur gezocht en is exact gelijk aan dat van jou.

Wanneer de Android/Carplay module reeds aanwezig is kunnen ze dit vrij schakelen middels coderen.
De Union Jack achterlichten is helaas geen Plug&Play, hiervoor dient er e.e.a. gecodeerd te worden en de kabelboom voor verlichting moet worden aangepast. Ik heb dit en wat codeer/upgrade werk laten doen bij NDH Automotive in Veldhoven.

Goede keus, en zoals Corsa al aangeeft: NDH is het adres op dit vlak, die weten alles van Carplay/AA andere lichtunits

Dank allen voor de reacties!

Ik zal tzt contact opnemen met NDH voor de upgrades; leuk om alvast te weten wat de mogelijkheden zijn en waarvoor ik kan gaan sparen ;)

Was nog even de optielijst aan het doornemen en zag nog wat leuke extra's, maar online zie ik wat verschillende uitleggen over de codes. Dus mooi om dat straks zelf te ontdekken :cool:

Hier ook gefeliciteerd! Hier in het dorp staat een gewone mini in die exact zelfde kleur. Ook met die zwarte strepen op de motorkap. Weinig auto's kunnen zo'n kleur echt goed hebben, maar bij de mini staat het icm de zwarte accenten heel erg goed!

Ik hou wel van een donker interieur, dus ik ben er wel blij mee.

Exterieur is grotendeels in contrast inderdaad; je hebt de juiste kleur gespot!

Wel heeft ie zwarte 17inch velgen en zwarte strepen over de motorkap ;)
Mooiste MINI-kleur bij die generatie wat mij betreft. :cool:(y) Bij die oranje kleur storen zwarte accenten me juist helemaal niet, terwijl ik dat normaal sneller heb.

Ik vond het jammer dat je de 'leuke' auto weg wilde doen voor iets als een Focus ST Line of Vignale, maar zo'n oranje Clubman maakt dat helemaal goed. Dat is óók een auto die je nog eens pakt voor een lekkere avondrit, en die 1,5-liter driecilnder is hartstikke fijn.

De andere twee auto's raak je echt wel kwijt, die zijn courant en (meer dan) netjes genoeg.

Ik had nooit verwacht dat het een oranje zou worden; vond het ergens wel erg tof, maar had niet verwacht dat mijn vrouw het ook leuk zou vinden. ;) maar inderdaad: bij oranje staan al die zwarte accenten prima.

Ik vond het jammer dat je de 'leuke' auto weg wilde doen voor iets als een Focus ST Line of Vignale, maar zo'n oranje Clubman maakt dat helemaal goed. Dat is óók een auto die je nog eens pakt voor een lekkere avondrit, en die 1,5-liter driecilnder is hartstikke fijn.

De andere twee auto's raak je echt wel kwijt, die zijn courant en (meer dan) netjes genoeg.
Heb je helemaal gelijk in: de 2 andere opties waren ietwat 'gewoner'.
De Clubman stond ook wel bovenaan, maar toch minder keuze en in verhouding duurder; moet je er maar net 1 treffen die aan (bijna) alle wensen voldoet.

We vinden het nog wel even spannend of het allemaal doorgaat trouwens; pas na aanbetaling van 10% is de koop definitief.
Maar we kregen een factuur om de aanbetaling te kunnen doen, echter daarop ontbrak de afspraak rondom de garantie (alle andere afspraken stonden er wel op)
Dus daarop zowel per mail als WhatsApp gevraagd om een correcte factuur; geen reactie.

Gisteren gebeld, vandaag tweemaal gebeld: geen reactie en wordt niet terug gebeld.

Dus het voelt enerzijds wel fijn dat we de aanbetaling nog niet hebben gedaan, maar ook onzekerheid of we nu wel of geen andere auto hebben :rolleyes:

Dus tja, afwachten dan maar!

Ik ga er maar even vanuit dat de slechte communicatie komt omdat de eigenaar zelf op vakantie is en er daardoor wat zaken langs elkaar willen lopen...

Zaterdag nog een laatste poging gedaan en waarempel; er werd opgenomen..
Gelijk een nieuwe factuur gekregen met daarop een beperkte garantie terwijl een uitgebreide was afgesproken *zucht*

Maar goed, aanbetaling gedaan en aangegeven dat we bij aflevering alles nog even face-to-face doornemen.

Nu wachten op een afleverdatum...

V40 gaat morgen naar de garage voor een verse APK en dan kan alles de verkoop in (y)

Mooi Gerwin, beetje vreemde aanloop, maar dat komt verder vast goed!

Wij hadden een soortgelijke situatie met de 500C destijds. Afspraak mondeling, op de mail andere info, na reactie andere medewerker ivm. vakantie weer andere informatie. Dus toen ook aangegeven dat we ter plekke de juiste informatie uitgewerkt tekenen en direct betalen.

Succes met de APK en verkoop van de V40!

Nette mail gehad dat door de leeftijd van de auto, de uitgebreide garantie niet mogelijk is.
En mochten we daar niet mee eens zijn, we de aanbetaling terug konden krijgen.

Natuurlijk altijd jammer als je met een bepaalde verwachting het aankoopproces in gaat en het uiteindelijk anders blijkt te zijn, maar goed;
Even een valse start met diverse miscommunicatie, maar we hebben er vertrouwen in dat de rest goed verloopt!

Wij hadden een soortgelijke situatie met de 500C destijds. Afspraak mondeling, op de mail andere info, na reactie andere medewerker ivm. vakantie weer andere informatie. Dus toen ook aangegeven dat we ter plekke de juiste informatie uitgewerkt tekenen en direct betalen.
Jaa, gelijk er een groot probleem van maken helpt ook niet. Je wilt er van beide kanten een goed gevoel bij hebben en dan is facetoface wel net zo prettig. Mooi dat het bij jullie ook zo opgelost is.

Heb alleen per mail nog even mijn 'teleurstelling' benoemd, maar ook dat het vertrouwen er nog is en daarmee is het dan ook klaar.

Over klaar gesproken; de V40 heeft een verse APK en wat noodzakelijk onderhoud gehad dus die kan ook de verkoop in (y)

Terug
Bovenaan