rzasa: Renault Scénic 1.6 16v Authentique 2014 /// Renault 19 TR 1989 is verkocht

Foto!

EDIT:

Wel van een Renault, niet van een 21:

x6d55.jpg

Dan nog even en 21-plaatje:

24lngbm.jpg

Weinig R21 nieuws, of het moet zijn dat het houdertje op de achterbank voor de gordelhouders is afgebroken. Plasticmoeheid.
Afgelopen week 700 km gereden op één tank, dat is 1 op 15 en een beetje. (y)

Ik heb er nu een goeie 15 duizend kilometer op zitten met de 21. Ik vind het leuk om in een auto te rijden die je niet meer ziet. Het veercomfort is uitstekend. Dat gaat wel ten koste van de wegligging. Heel strak stuurt hij niet, maar juist wat nerveus.

Wat bedoel je precies met nerveus? Dat er niet een heel voorspelbare reactie tussen stuurbeweging en verdraaiing van de voorwielen is? Of doel je meer op de carrosseriebewegingen?

Ik herinner me van vroeger dat een R21 niet heel strak rijdt. Een Peugeot 405 doet het een stuk beter. Comfort biedt de Renault echter in overvloed.

De R21 krijgt straks andere velgen. Ik ben daarom op zoek naar nieuwe banden. Wat zijn nu goede banden? Michelin Energysavers?
Zijn all-seasonbanden nog aan te raden?

Hier in de VS rijdt vrijwel iedereen op all seasonbanden (ik dus ook nu), en dat bevalt mij om eerlijk te zijn prima. Mijn banden zijn van Toyo, maar die zullen ze in Nederland wel niet hebben. Hoe dan ook, het zal best wat minder presteren dan zomerbanden, maar dat heb ik nog niet gemerkt in mijn saaie dagelijkse kilometers, en denk je eens in: wanneer is het nou ècht zomer in Nederland? Zo’n all seasonband is goed voorbereid op de meeste weersomstandigheden die je zou kunnen tegenkomen en presteert in alle gevallen best competent. (Nog een voordeel: je hebt zolang de sneeuw niet heel extreem is, geen winterbanden nodig.)

Inmiddels werk de afstandsbediening van de cv weer. Gebruikte zender en ontvanger gekocht.

Nog te doen: gaatje in uitlaat, gangbaar maken slot r.a. (die doet niet mee met de cv) en de afsluitbare tankdop (zit waarschijnlijk verbonden met het slot r.a.)
Verder slaat de gordel achterin wel eens vast. Heel vervelend, want de gordel zit in de achterbank gebouwd...

Ik weet dat die CV-motortjes bij de 25 nog weleens lui of vies kunnen worden. Vervangen of helemaal open- en schoonmaken werkt goed. Bij de 25 zit er een aparte CV-motor voor de tankklep, ik kan me voorstellen dat dat bij de 21 op dezelfde manier zit.

Op het 25-forum staat een erg duidelijke beschrijving van het repareren van zo'n deur-CV-motortje. Als je interesse hebt kan ik die beschrijving met foto's wel even hierheen kopieren.

Een linkje naar het forum is ook prima hoor! (y)
Hmm, ben wel benieuwd waar dan het motortje van de benzineklep zit en hoe je daar bij komt. Eens neuzen in de Haynes.

Linkje forum, jammer is alleen dat je voor dat specifieke onderwerp ("Instructies & uitleg" en dan het topic "Deur servo motoren vervangen/repareren" ) ingelogd dient te zijn.

Bij de 25 moet je het plastic bakje uit de kofferbak schroeven (zie omcirkelde in het onderstaande plaatje), daarachter zit het motortje, misschien bij de 21 vergelijkbaar:

fx6ziv.jpg

Ik ben vandaag voor het eerst een andere 21 tegengekomen. Hij reed jammer genoeg aan de andere kant van de vangrail, maar het was een mooie helemaal witte Nevada, kenteken begon met 05-

edit: Dat zal de 05-NF-HF geweest zijn.

In de Haynes kan ik alleen iets terugvinden over een noodvergrendeling van de tankklep. Ik heb me inmiddels aangemeld op het R25 forum, misschien weten ze daar meer. En anders toch maar eens de boel loshalen in de kofferruimte.

Een R21 met airco in Spanje: https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=215321439&cd=634742300990000000
0215321439010.jpg

De auto is even weg geweest voor wat onderhoud. Op de stalen velgen zitten nu goede winterbanden. De zomerbanden waren op/van een vaag merk.
Na de winter gaan de velgen met winterbanden er weer af en komen deze prachtige velgen eronder!

DSC01185.JPG

DSC01186.JPG

Wat zijn ze mooi geworden!
Ere wie ere toekomt! ;)

renault-21-txi-01.jpg

De velgen an sich vind ik eigenlijk niks, maar onder de R21 valt het me niet tegen... Ik wacht op meer foto's. Komende lente zeg ik wel wat ik er uiteindelijk van vind. :p

Het is al weer een maand terug denk ik, maar heb je gespot. Ben niet zo van het fotograferen van auto's en al helemaal niet tijdens het rijden, maar de gele koplampjes trokken al in de achteruitkijkspiegels mijn aandacht en zo'n nette 21 kon ik moeilijk laten lopen... rijden.

foto.jpg

@Bossinkje: BBS, alsjeblieft... Als ik íets lelijk vind... Brr. o_O

Hoewel de Resin-velgen van de SM en ATS Classics ook hoog op mijn lelijk-lijst staan.

Zijn dat geen Clio RSi velgen? Of waren ze ook origineel voor de R21?
Ik had ze onder m'n eerste R19 liggen. Mooie velgen (y)
autoenprofil.jpg

Overigens, mocht je 21 onderdelen nodig hebben. De Monaco wordt gestript hier...

Inderdaad Clio Rsi velgen, maar ze zaten ook onder de 21 Txi. Ik weet niet waar ze éérst onder zaten.
Ik zoek motortjes van de cv (rechtsachter en benzineklep, werkend!).
En als de originele doppen er nog zijn (13 inch) dan heb ik daar ook belangstelling voor.

Ik ben vanavond bij m'n ouders om de RS op de winterbanden te zetten. Ik zal er dan even naar kijken, ook naar de originele wieldoppen.
Planning is om op een zaterdag de auto te demonteren met degene die interesse hebben. Voor kleine dingen kan ik eventueel kijken naar verzending, maar dat maakt het alweer wat lastiger omdat ik het dan ook zelf moet gaan demonteren. En aan tijd ontbreekt het me enigzins. :T

We houden wel ff contact (y)

(y)
Keer langskomen is geen probleem, kan ik het combineren met een bezoekje aan mijn ouders (Doet).

rzasa zei:
Inderdaad Clio Rsi velgen, maar ze zaten ook onder de 21 Txi. Ik weet niet waar ze éérst onder zaten.

Onder de 21 TXI zaten ze eerst, die is er al vanaf eind 1990, begin 91.
De Clio RSi was er pas vanaf 1993

rzasa zei:
(y)
Keer langskomen is geen probleem, kan ik het combineren met een bezoekje aan mijn ouders (Doet).

Mooi, mooi :)
Ik ben een Google Docs aan het maken m.b.t. vergeven onderdelen etc. Ik zal het allemaal updaten in het eigen topic van de 21.

@Guus
Goed gevonden (y) :)

rzasa zei:
Koppakking ligt eruit.:(

Daar is de prijs dan ook naar. Maar gewoon halen, §anitarium weet nog wel een adresje die de koppakking (als die tenminste stuk is, de verkoper denkt dat die defekt is) voor een goede prijs kan vervangen.

Ja ik zou wel willen natuurlijk, maar ik heb al een auto en hier geen geld voor (over).

Nevada, die hebben mijn opa en oma nog gehad.
en de enige reden waarom wij er geen een kochten was omdat er een rammel in de klep zat.
dus toen werd het een Kangoo, 14 jaar geleden :D

Binnenkort op het achterraam:
725228104767351.jpg

Niet helemaal time-period, maar so be it, om het maar in goed Frans te zeggen.

Overigens schiet de 5e versnelling er soms uit. Nieuwe bakolie en het aandraaien van de 5e versnelling heeft niks uitgehaald. Ik ga er maar mee leren leven.

Een probleem met deze versnellingsbakken kan zijn dat omstreeks de 220.000 km de lagers zijn versleten.
Kosten 25 euro plus een dag werk als je het zelf doet.

Maar een monteur moet er een halve dag voor uittrekken, maar denk dat het daar best wel aan kan liggen.
Probeer wel even inlichtingen te winnen, want het is wel een redelijk kostbaar geintje vanwege de man-uren.
En ik ben niet 100% zeker of dit ook voor de 21 geldt.

Inderdaad, dan lijkt het mij ook heel erg sterk, hoop wel dat je een oplossing kan vinden.
Want ik schat zo in dat dit een van die kleine dingen wordt die op den duur verschrikkelijk vervelend worden.

De laatste tijd gaat het goed met de versnelling, het is alweer een paar weken geleden dat hij uit zijn vijf schoot. Misschien heeft alles zich na het aandraaien en de nieuwe olie moeten zetten.

Vandaag even de auto gewassen.

DSC01489.JPG

Bij het wassen viel me dit op:
DSC01486.JPG

Onderaan de bumper gaat de verf wat bladderen. Het lijkt erop alsof dit al eerder is bijgewerkt.

Achterop heb ik nog een sticker geplakt:
DSC01487.JPG

Op een jaren 90 Renault hoort eigenlijk een Vive la differance-sticker, en ik ben er op gaan letten, maar als er een sticker af fabriek achterop zit, dan zit 'ie rechts. Nou ja, nu kan ik hem zelf ook mooi via de achteruitkijkspiegel bewonderen.

Terug
Bovenaan