Rutger DC: Hyundai Scoupe 1.5i GTX A/T (1991) poetsen, skoepen, meeten, JCS, HubNut & paparazzi

Altijd goed: Een mooie lange rit die nogmaals bevestigt hoe fijn de auto bij je past. Zeker buitenlandse ritten in een oudere auto scheppen een band en zijn goed voor het vertrouwen in de techniek.

Rob0032 zei:
D-C zei:
Ik maak me geen illusies nu ik officieel langstudeerder uitvreter ben :(

:D

Mooie reis heb je gemaakt hoor. De Scoupe heeft hiermee een waardig afscheid voor dit seizoen genomen. Wel vreemd dat je niet zo van de autobahn bent. Je zou toch zeggen dat de eigenaar van zo'n Koreaanse hypercar zich daar heerlijk kan uitleven!

Hoe durf je :eek:

Ik kwam op de terugweg nog een andere Hyundai tegen met iets meer Leistung und Überholprestige, de nieuwe Genesis. Het is de enige op Nederlands kenteken en vermoedelijk betrof het dan ook de auto van de Nederlandse importeur, die door de delegatie van Hyundai weer van Frankfurt terug naar Nederland werd gereden. Dat ik 'm niet kon bijhouden spreekt voor zich, gelukkig kwam ik de auto later in de Stau weer tegen.

20888574404_b9bef4a534_c.jpg

smarter zei:
Altijd goed: Een mooie lange rit die nogmaals bevestigt hoe fijn de auto bij je past. Zeker buitenlandse ritten in een oudere auto scheppen een band en zijn goed voor het vertrouwen in de techniek.

Het klinkt alsof je uit ervaring spreekt (met de Golf cabriolet?), maar het is zeker waar gebleken :)

Het is de enige op Nederlands kenteken en vermoedelijk betrof het dan ook de auto van de Nederlandse importeur, die door de delegatie van Hyundai weer van Frankfurt terug naar Nederland werd gereden
ik dacht dat ik op Twitter een fotootje zag van de AW redacteuren, ik denk dat die met die auto op pad waren.

Barri zei:
ik dacht dat ik op Twitter een fotootje zag van de AW redacteuren, ik denk dat die met die auto op pad waren.

Je hebt gelijk: https://twitter.com/creativeric/status/643707038871257088

CO7oIGvWsAAJfED.jpg

Ondertussen werd mijn Hyundai volgens mij geen blik waardig gegund, ik dacht al, zijn die lui bij de importeur nu zelfs niet een klein beetje in het merk geïnteresseerd? ;)

Naja, van Autoweek redacteuren verwacht ik ook wel wat aandacht voor zo'n leuke oude Hyundai!! Haast zelfs meer dan van Hyundai-importeur medewerkers :)

Barri zei:
Naja, van Autoweek redacteuren verwacht ik ook wel wat aandacht voor zo'n leuke oude Hyundai!! Haast zelfs meer dan van Hyundai-importeur medewerkers :)

Ik ook hoor, misschien vond ik het daarom wel extra teleurstellend.

Treur niet, ze vonden de schoonheid van jouw Scoupe zo oogverblindend dat ze met het oog op de verkeersveiligheid niet durfden te kijken naar de hypercar. ;)

Nu ja, de man op de foto zat niet in de auto.. maar in het vliegtuig richting Milaan.. begrijp ik na het lezen van zijn Twitter updates..
Ik zie daar ook een gave, aparte, Corsa.

Verder vind ik het logo op de neus van de Genesis meer op dat van Aston Martin lijken.. net als de grille.. Lijkt wel een Ford front.

En ach, misschien hebben ze jouw Scoupé wel gezien maar dat niet zo kenbaar gemaakt.. ?
Als ik de 'spiegel video bekijk' heeft men echt wel oog voor 'bijzondere auto's in het straatbeeld' maar is dat gewoon opmerken in de trant van 'kijk daar, wat een gave...'

Nou, ff de AW spiegel video bekijken én je weet het antwoord ;)

(gordijnen waren dicht en de heren lagen te slapen:cool:)

Leuke reis, mooi dat de wagen zich zo goed heeft gehouden (y)
Hoe is het trouwens met je automaat perikelen? kan me iets heugen van een niet altijd fris schakelende automaatbak.

Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat de Scoupe op kenteken werd gezet en dat heb ik gevierd met 25... stofvlokken. De auto staat namelijk nog steeds geschorst bij mijn ouders in de garage. Verder heb ik eigenlijk niets te melden over de auto, ik zal over een maand of wat een grotere update doen, dan heb ik namelijk beter zicht op of ik de auto nog wil ontschorsen voor de zomer of niet. Ik heb namelijk een studiebeurs voor Taiwan bemachtigd, dus als het goed is vertrek ik rond september om daar een jaar te blijven. De auto zal dat jaar dus in ieder geval op stal moeten.

sg0qjr.jpg

Omdat ik ook geen actuele foto's heb, plaats ik deze oude printscreens van de advertentiefoto's uit 2009 maar:

6xusqr.jpg

m7dg0z.jpg

106g2kk.jpg

2a7efe1.jpg

Nog wat oude koeien quotes uit de sloot:

Durashift zei:
En ach, misschien hebben ze jouw Scoupé wel gezien maar dat niet zo kenbaar gemaakt.. ?
Als ik de 'spiegel video bekijk' heeft men echt wel oog voor 'bijzondere auto's in het straatbeeld' maar is dat gewoon opmerken in de trant van 'kijk daar, wat een gave...'

O, ik lag er ook niet wakker van. Ik moet zeggen dat de Scoupe in zijn algemeenheid niet veel bekijks trekt. Wellicht dat de belangstelling met het verstrijken van de jaren nog toeneemt, ik ga het meemaken ;)

Bofkont zei:
Leuke reis, mooi dat de wagen zich zo goed heeft gehouden (y)
Hoe is het trouwens met je automaat perikelen? kan me iets heugen van een niet altijd fris schakelende automaatbak.

Ik krijg wel een beetje heimwee van dat voorlopig laatste ritje, ik mis 'm nu toch wel een beetje. Eens in de paar weken 'm in de garage van mijn ouders aanschouwen is ook niet alles. Achteraf nogal stom trouwens dat ik niet eens een foto gemaakt heb van de Scoupe in Duitsland, maar goed. De automaat houdt zich prima, het scheelt dat ik er de laatste jaren slechts (mondjesmaat) langere ritten mee heb gemaakt, vooral door korte ritjes in de kou was de automaat nog weleens humeurig. Nu blijft het meestal bij een hikje en zeer incidenteel dat de automaat in zijn 2 blijft hangen, wat op te lossen is door de auto te herstarten. Dit is iets wat in de afgelopen zeven jaar niet verergerd is. Aangezien mijn garage, een andere garage en het 'flushbedrijf' geen schade hebben ontdekt aan de automaat, neem ik maar aan dat een revisie voorlopig niet aan de orde is.

Gefeliciteerd met dit heugelijke feit.

Samen met de eerste Lantra (1991) is deze Scoupé toch wel het model van Hyundai dat dit merk in mijn ogen het predikaat "serieuze autobouwer" kreeg.

Mijn vader gaf niks om vierwielig blik en door zijn ogen kijken keek ik ook al met een schuin oog naar de Hyundai Pony XP (introductiejaar 1985 / 1986). Later toen ik mijn rijbewijs eindelijk had in 1991 en ik mocht op zoek naar eigen karretje wist ik bij een handelaar in Enschede ook nog een Hyundai Pony 5 deurs te staan uit ik meen 1983. Het was een donkerrode. Omdat deze handelaar niet een al te beste naam had ben ik uiteindelijk begonnen met een saaie maar ook niet al te beste VW Golf uit 1981.

Hou deze in ere. Is het niet anders een idee om de auto tijdelijk bij een ander forum lid te stallen die in de tussentijd dat jij in Taiwan zit, zo af en toe met de auto rijdt om deze zodoende in conditie te houden?

Wauw gefeliciteerd inderdaad!

Wat verlichting oppert is misschien niet eens zo gek. Ook als je hem nog een jaar stil laat staan (ik kan me even niet heugen wanneer de auto voor het laatst heeft gereden) maar vloeistoffen heb je er met uitzicht op langere stalling liever niet in.

Dus olie en koelvloeistof zeker, remmen kun je erin laten, het zal wel steeds meer water verzamelen afhankelijk van de garage zijn vochtigheidsgraad. En benzine wisselt iedereen van mening. Maar een jaar zou ik er 5 liter in laten zitten en dan voltanken als je de auto weer gaat gebruiken.
Ook heb je de auto liever op assteunen voor de banden, of op een oude set waarbij het niet uitmaakt dat een kant iets plat word. Iets wat er ook wel uitgaat na enkele km's maar er is wel wat om rekening mee te houden mocht de auto inderdaad niet rijden deze zomer en je hem daarna nog een jaar op stal houd.

Ik snap het zeker! Maar ja een forummer met eigen terrein en wat ruimte om de auto af en toe wat te laten rondtuffen is misschien niet eens zo gek. Al is hem echt goed opslaan dat ook zeker niet. ;)

Gefeliciteerd met de 25e verjaardag van de blauwe schicht!

Gevoelsmatig is veel nieuwer, sterker nog hij is 4 maanden ouder dan onze Y10 :eek: .
Ik kan me de eerste moderne Hyundai's ook nog herinneren, de Pony XP heb ik altijd mooi gevonden (geen idee waarom) en toen deze opgevolgd werd door het nieuwe model vond ik dat erg jammer, Hyundai maakte het wel goed met de eerste Sonata, en de Lantra en de Scoupé.
De bijzondere achterlichten, het Amerikaans-aandoende uiterlijk (lijkt meer een 2 deurs sedan dan een coupé, two-tone) maakten de Scoupé tot de favoriete auto uit de jaarboeken toen.

Mijn stiefoom en tante hadden een lichtblauwe, Lantra 1, wat een luxe in vergelijk met onze Jetta. Helaas zou het nog jaren duren voordat er een Koreaan in de familie zou komen.

Het stallen, ik zou het thuis laten staan. Veilig bij papa & mama in de garage, eventueel dat zij een klein stukje per maand ermee kunnen rijden. Ondanks alles, ik zou niet zomaar iemand in mijn teerbeminde auto laten rijden, zeker niet voor langere tijd, en als ik aan de andere kant van de wereld zou zitten. Je weet nooit, en een forummer kan zich voordoen als een engeltje, en uiteindelijk een duiveltje blijken te zijn, dan zit je toch mooi met de gebakken peren.

Dank jullie :)

Nissan GT-R zei:
Dus olie en koelvloeistof zeker, remmen kun je erin laten, het zal wel steeds meer water verzamelen afhankelijk van de garage zijn vochtigheidsgraad. En benzine wisselt iedereen van mening. Maar een jaar zou ik er 5 liter in laten zitten en dan voltanken als je de auto weer gaat gebruiken.
Ook heb je de auto liever op assteunen voor de banden, of op een oude set waarbij het niet uitmaakt dat een kant iets plat word. Iets wat er ook wel uitgaat na enkele km's maar er is wel wat om rekening mee te houden mocht de auto inderdaad niet rijden deze zomer en je hem daarna nog een jaar op stal houd.

Voor assteunen moet ik inderdaad nog dringend zorgen. Ik moet er nog twee bijhalen, dan kan de auto daarop. De auto staat nu al sinds oktober stil in een verwarmde garage die aan het huis vast zit, het is er dus zeker niet te vochtig gelukkig. Idealiter ontschors ik de auto, dan heeft de auto wel een verse APK nodig, maar kan ik er nog wel in de zomermaanden mee rondrijden.

Pjötr zei:
Het stallen, ik zou het thuis laten staan. Veilig bij papa & mama in de garage, eventueel dat zij een klein stukje per maand ermee kunnen rijden. Ondanks alles, ik zou niet zomaar iemand in mijn teerbeminde auto laten rijden, zeker niet voor langere tijd, en als ik aan de andere kant van de wereld zou zitten. Je weet nooit, en een forummer kan zich voordoen als een engeltje, en uiteindelijk een duiveltje blijken te zijn, dan zit je toch mooi met de gebakken peren.

Goed punt ;) Het is nogal wat om je auto uit te lenen aan iemand. In principe staat de auto goed in de garage van mijn ouders, ik denk dat mij het meeste rust geeft en het is een goede plek voor de auto.

Snel nog even uit de schorsing halen, stilstaan op assteunen kan hij straks een jaar lang doen! Het is dat je geen tijd hebt om ermee naar Boxtel te komen want daar zou hij goed tot zijn recht komen.

Aangezien ik inmiddels alweer een kleine week geleden in Taiwan ben geland is het wel eens tijd voor een update. Ruim anderhalve maand terug is de Scoupe uit de schorsing gehaald zodat de auto nog even van de zomer kon genieten (en ik van de auto). Zoals hier, tijdens een ritje naar Lith aan de Maas met op de achtergrond het sluizencomplex van Lith:

Ik heb zelf niet meer plaatjes gemaakt van de auto deze zomer, maar gelukkig zijn er nog de forummers van de meeting van 7 augustus:

Foto's van CarphotographyNL/Hello People:

Hyundai Scoupe GTXI by Hello People, on Flickr

Hyundai Scoupe GTXI by Hello People, on Flickr

En Peter/Pjötr:

Hyundai Scoupé GTX by Peter Olthof, on Flickr

Hyundai Scoupé GTX by Peter Olthof, on Flickr

En azu250/citroenAZU:

DSC_0990 (2) by azu250, on Flickr

Verder zag ik op Marktplaats een leuke Hyundai cassetteradio staan. Ik wist niet uit welk model de radio kwam, de vorige eigenaar had 'm in een Honda Civic. Het typenummer gaf resultaten die wijzen in de richting van een Hyundai Stellar. Geen wonder dat de kabels niet gelijk pasten. Daar moet ik volgende zomer dus maar twee tussenstukjes voor kopen.

2446v45.jpg

Maar goed, dat duurt nog wel even. De auto is inmiddels geschorst en zal pas over een klein jaartje weer ontwaken. Ik zal binnenkort in ieder geval het Yue Loong-topic updaten, want na nog geen drie dagen had meneer Huang a.k.a. Sunlight me al zijn rode Feeling 102 fastback laten zien, de blauwe Arex 601 van een vriend en een rode Feeling 101 liftback - inderdaad, met de legendarische honingraat-stijl achterlichten! Ik zal ook proberen iedere maand of zo wel iets van me laten horen in het vakantiefototopic :)

Hij staat er mooi bij en de radio is een heel gaaf detail. Hoop snel foto's van de Feelings te zien!

Bijzonder die radio! Mijn stereo heeft nog het oude logo, dus ik ben benieuwd of die van jou daadwerkelijk uit een Stellar komt of misschien toch uit een vroege Sonata bijvoorbeeld.

Wat een pareltje is de Skoepee :)}) toch! Maakt me er trots op dat ik ook een auto van hetzelfde merk bezit :)

Bedankt voor de reacties allemaal, Mach1, rzasa, Wouter82, Gijs571 en der Magistrat!

Wouter82 zei:
Bijzonder die radio! Mijn stereo heeft nog het oude logo, dus ik ben benieuwd of die van jou daadwerkelijk uit een Stellar komt of misschien toch uit een vroege Sonata bijvoorbeeld.

Ja, ik had al in jouw topic gekeken en die Stellar-radio ziet er echt anders uit. Wat is jouw inschatting van het bouwjaar van de radio, ergens rond eind jaren tachtig, begin negentig? De radio lijkt me een beetje aan de luxe kant voor een Pony met al die schuifjes, maar misschien wil ik dat slechts geloven :D

Helaas kan ik het Autovisie-testarchief niet checken vanwege copyright-rechten. Of de website deugt niet, of ik heb kennelijk al een VPN Client nodig om een Nederlandstalige en oude autotest te lezen in het buitenland o_O

Gijs571 zei:
Wat een pareltje is de Skoepee :)}) toch! Maakt me er trots op dat ik ook een auto van hetzelfde merk bezit :)

Haha mooi is dat - en dan te bedenken dat Hyundai tien jaar terug denigrerend deed over de eigen Pony ("Weet u nog, de Hyundai Pony? Stop! U mag 'm vergeten" ) om de Coupé MY2006 aan te prijzen. Nu zijn de ontwikkelingen bij Hyundai weliswaar geGalloperd van Pony naar Equus (Latijn voor paard), maar zo dramatisch zijn die modellen uit de historie van Hyundai toch ook weer niet.

rzasa zei:
Hoop snel foto's van de Feelings te zien!

Haha, binnen een paar dagen staan ze allemaal op het welbekende medium (en dan gauw op AW)!

Ik zou ook zeggen laat jaren 80, misschien net jaren 90. Heb wat Sonata-brochures bekeken maar dit model niet tegengekomen, wel eentje die er een beetje op lijkt.

Wouter82 zei:
Ik zou ook zeggen laat jaren 80, misschien net jaren 90. Heb wat Sonata-brochures bekeken maar dit model niet tegengekomen, wel eentje die er een beetje op lijkt.

Nou ja, wat dat betreft moet de radio qua model toch niet uit de toon vallen in een Scoupe. De radio is overigens wel donkergrijs in tegenstelling tot het zwarte plastic van de middenconsole. Verder kun je de kunststoffen rand eraf klikken, zodat de radio (hopelijk) mooi in het dashboard kan worden verzonken.

D-C zei:
Gijs571 zei:

Haha mooi is dat - en dan te bedenken dat Hyundai tien jaar terug denigrerend deed over de eigen Pony ("Weet u nog, de Hyundai Pony? Stop! U mag 'm vergeten" ) om de Coupé MY2006 aan te prijzen. Nu zijn de ontwikkelingen bij Hyundai weliswaar geGalloperd van Pony naar Equus (Latijn voor paard), maar zo dramatisch zijn die modellen uit de historie van Hyundai toch ook weer niet.

Het was in principe ook het model waarmee Hyundai probeerde Europa binnen te komen, en dat er niet zoveel van verkocht zal misschien wel een reden hebben. Aan de andere kant is het misschien wel gewoon omdat de Coupé iets compleet anders was dan de Pony en een ander publiek aan wou spreken. Ik vind wel dat ze flink veranderd zijn, van goedkope budgetauto's naar uit de kluiten gewassen vlaggeschepen.

Leuk woordgrapje overigens :)

Goh, mooie radio voor de Scoupé, dat zal m vast goed staan.

Ik heb op het welbekende medium al wat Taiwan-spots voorbij zien komen, die stellen zeker niet teleur. Heel veel succes daar (en plezier uiteraard, dat zit denk ik wel goed), zodra je terug bent hoor ik alle verhalen wel van je.

Het werd na bijna twee jaar wel weer eens tijd voor een update. Van augustus 2016 tot juni 2017 heb ik in Taiwan gestudeerd en dat was een hele toffe tijd :) Aansluitend heb ik nog Hongkong en een stukje van het vasteland China verkend. Ik dacht, laat ik eens een sfeerimpressie van Taiwan geven - Hongkong en China volgen misschien nog. Van fraaie tempels, koloniale architectuur, rommelige markten en fraaie vergezichten tot afzichtelijke flats en katjes.

29808900755_d5b0bc71ff_z.jpg

32663939072_9252cf9a33_z.jpg

32339803004_5d3b79e1c9_z.jpg

29808902415_346d9f7c66_z.jpg

39980133360_2e25ef2ce9_z.jpg

34387048862_6509a89e4c_z.jpg

29808901425_10d12cfa52_z.jpg

29808901275_a9fce8f248_z.jpg

32892602576_0a43626e38_z.jpg

40790004282_1dd211c5d0_z.jpg

39028084530_b621c8197a_z.jpg

36347872582_d2c5e2eb7e_z.jpg

36515936355_c04b5fb9fc_z.jpg

27708440517_9233b81473_z.jpg

42221695584_c21e75898d_z.jpg

42036957695_573c9f7729_z.jpg

34245916091_072a1b9eea_z.jpg

33748734140_369ee5d3e7_z.jpg

33231260973_034079cdf1_z.jpg

29435768843_4acba5764f_z.jpg

33086126532_3ae9b52bd8_z.jpg

32617877833_1b71255062_z.jpg

33048727060_ce87f51e5d_z.jpg

34331294551_c5507289ba_z.jpg

29808900995_cb4dc2e26e_z.jpg

32547266924_0df9821025_z.jpg

32777444326_7d42eb3dd4_z.jpg

32777444086_89b23ff3ea_z.jpg

32777444236_c76be7ffc4_z.jpg

27411146538_948c1870f3_z.jpg

32777444766_589b89dcb8_z.jpg

31975255454_293beb4923_z.jpg

39526866025_fb9d45aa8e_z.jpg

30860694472_00ce7c7ee0_z.jpg

41643240104_3f98df7596_z.jpg

41640572694_80c4502a4c_z.jpg

Mijn Taiwan album met vooral heel veel auto's - meer dan 2000 foto's: https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/albums/72157646165098265

Ja, leuk al die plaatjes maar wat heeft dat met 'mijn auto' te maken? Helemaal niets! Lijdend voorwerp in dit topic is natuurlijk nog altijd de blauwe Hyundai Scoupe. Over vier maanden heb ik 'm alweer negen jaar, wat gaat de tijd dan toch hard! Na thuiskomst vorig jaar heeft de auto weer een verse keuring gehad en inmiddels staat de teller op net geen 70.000 km.

In september 2017 ben ik naar een Duitse vriendin die ik in Taiwan leerde kennen gereden. Ze woont nabij het historische plaatsje Rinteln in de deelstaat Nedersaksen, dus dat was tweemaal een leuke rit van 300 km. Ik heb nog een foto gemaakt in Bückeburg naast een soortgenoot:

37520138410_8fbe2b6198_z.jpg

Krek eender! ;) De pre-GAIK platen waren misschien niet zo heel handig in Duitsland, maar dat heeft toen geen problemen opgeleverd. Wél terug in Nederland toen ik juist 's avonds van (forummer) Dirk terug naar huis reed en ik om elf uur 's avonds vlakbij huis, in een pietluttig dorp ineens een auto met STOP POLITIE achter me zag rijden. Eh, oeps... Daarop heb ik de auto aan de kant gezet en werd me gevraagd naar de platen en vertelde ik dat ik autoliefhebber was en niet wist dat dat niet mocht (-_-), waarna ik de platen verwisselde. Dat ging niet zo heel vlot, onhandig als ik ben en met een agent die zijn autoriteit wilde doen gelden en een vriendelijke collega in mijn nek hijgend. "Een echte autoliefhebber heeft altijd een schroevendraaier bij zich!" zei de autoritaire agent. Nou dank je, dacht ik. De collega zei nadat hij met zijn zaklamp naar binnen scheen nog dat 'ie er zo netjes uitzag. Dat klonk al beter. Afijn, ik kon na het verwisselen van de platen en een korte zenuwinzinking zonder boete mijn weg vervolgen. Weet ik ook eens hoe het voelt om aangehouden te worden :D Sindsdien laat ik de GAIK-platen erop zitten en gaan de 'oude' platen er alleen op evenementen of fotomomenten op.

Vorige maand ben ik nog samen met Peter (forummer Pjötr) en Thomas, eveneens forummer, naar Zandvoort gereden voor het HARC-festival. We hadden om tien uur afgesproken en om half elf waren we compleet (sorry...). Het was druilerig weer, regenachtig en koud. Desalniettemin was het een geslaagde dag en het leek zowaar een forumreünie.

Als laatste was er afgelopen zaterdag nog een weerzien met Stan en zijn Scoupe. Na allereerst met Dirk naar het geslaagde Classic cars & Aeroplanes evenement in Seppe te zijn geweest, ben ik doorgereden naar de zuidwestelijke uithoek van Noord-Brabant voor een tweede Scoupe treffen. Op dit moment zijn er nog 31 Hyundai Scoupes met een geldige APK, waarvan acht van het oude type. Daarvan staat een kwart op onderstaande foto's:

Stan's rode Scoupe ziet er nog altijd erg netjes uit. Dat de auto ieder jaar professioneel wordt gepoetst is 'm aan te zien en met die spacers oogt 'ie een stuk dikker. En met kleine en grotere modificaties wordt 'ie steeds een stukje beter.

Over een maand moet mijn blauwe Scoupe weer APK gekeurd worden, dat wil ik combineren met een grote beurt inclusief distributiewissel, want daar is de auto behoorlijk aan toe.

LEUK, eindelijk eens een update in het topic van de eerste Hundee-liefhebber van ons land (of van het forum).

Leuke Taiwan-foto's!

Zandvoort was een mooi dagje he? Och zoveel was jij niet te laat hoor, slechts 10 minuten na ons!

Nog even een plaatje, ik heb nog wat skoep-foto's, maar ja jij mocht eerder de foto's plaatsen, dus mijne zitten nog onder het stof te wachten om geplaatst te worden ;)

We moeten goed onze agenda's naast elkaar leggen, ik weet dat er een paar Noordelijke vrienden zijn die staan te trappellen om jouw Skoep te zien!

Pjötr zei:
LEUK, eindelijk eens een update in het topic van de eerste Hundee-liefhebber van ons land (of van het forum).

Leuke Taiwan-foto's!

Zandvoort was een mooi dagje he? Och zoveel was jij niet te laat hoor, slechts 10 minuten na ons!

Nog even een plaatje, ik heb nog wat skoep-foto's, maar ja jij mocht eerder de foto's plaatsen, dus mijne zitten nog onder het stof te wachten om geplaatst te worden ;)

We moeten goed onze agenda's naast elkaar leggen, ik weet dat er een paar Noordelijke vrienden zijn die staan te trappellen om jouw Skoep te zien!

Dank je Peter! Haha, ben ik zo'n trendsetter? Dat zou ook voor het eerst zijn. Ik dat verlichting zijn Hyundai Getz al wel eerder had, maar dat maakt niet uit. Ik was de eerste met een Scoupe! Oh nou ja, zelfs dat niet, forummers RENAULT LAGUNA II en Twix en nog iemand hadden er ook een, R.L. II zelfs in de forumtijd. Tegenwoordig hoor je er als forummer niet meer bij zonder Hyundai, nietwaar?!

Ja oh dan valt het wel weer mee. Dus jij was te laat en ik was veel te laat :p

En oh jokkebrok, jij zei dat je nog vijf harde schijven vol met foto's had liggen om online te zetten en dat ik daarom Zandvoort eerst mocht doen!

Hmm ja, het is jammer dat je in het Siberië van Nederland woont, maar ik moet van de zomer zeker weer eens die kanten op komen!

Leuke foto ook van het drietal! Je was niet de enige die mijn koekblik heeft vastgelegd. Tim ofwel D' oh had ook mooie foto's van Zandvoort:

Hyundai Scoupé - 1991 by timvanessen, on Flickr

Hyundai Scoupé - 1991 by timvanessen, on Flickr

En even later in Oegstgeest, waar ik een jaar lang heb gewoond in de CV-ketel kast (...) is de auto door Flickr-gebruiker Ardy van Driel vastgelegd:

Hyundai Scoupe GTXI 1991 by Ardy van Driel, on Flickr

Hyundai Scoupe GTXI 1991 by Ardy van Driel, on Flickr

En Dirk heeft mijn auto in Seppe geloof ik ook gefotografeerd, maar die moet zich ook eerst nog door een triljoen foto's heen werken :D

Haha, ja RL II die had een Sonata he? dat weet ik nog wel, en ook Lada's meen ik (of een voorliefde daarvoor) . Echt lang terug!

Ja nouja jij bent wel de eerste echte liefhebber dan! :)

Ik bombardeer me graag tot nummer 2 ;) Maar eerlijk is eerlijk, tegenwoordig zijn er al grotere liefhebbers... Hundee-Power!! EJ, je kent hem uit de overlevingen, is na mijn positieve woorden (en die van zijn broer) ook voor een Hundee gegaan. Dat hebben we maar mooi "eem" gefixt!

Ach als jij met die blauwe schicht komt, is het 2x met de ogen knipperen en je bent er, ik ken iemand die een SAAB heeft, met schroefjes wordt die auto sneller! Ik zal eens advies inwinnen.

Enneeh die foto's.... jij dreigde om een aanslag op Ayo of op mijn aquarium te plegen, ik spreek je dan echt niet tegen! Hoewel ik niet bang moet wezen, immers heb ik een elftal en jij slechts Cher :D

D-C zei:
En Dirk heeft mijn auto in Seppe geloof ik ook gefotografeerd, maar die moet zich ook eerst nog door een triljoen foto's heen werken :D

Dat heb ik zeker! En de triljoen is al verminderd tot honderd miljoen maar het gaat nog eventjes duren. ;)

Leuke foto's trouwens. Het Scoupe duo is erg fraai, het zou extra leuk zijn als jullie nog eens een witte tegen komen, dan is het plaatje meteen compleet. De Taiwan foto's zijn ook erg fraai, altijd weer leuk om die op Flickr langs te zien komen.

Wat blijft het een leuke auto die Scoupe. Volgens mij ben ik niet de eerste met een Getz geweest hier en al helemaal niet met een Hyundai.

Mijn Getz heb ik gehad van 25 september 2012 tot 28 mei 2016.
Leuk om te zeggen dat de 01-NV-JG nog steeds onder ons is. De auto is na mij al weer bezig met zijn tweede eigenaar. De huidige eigenaar is al weer de vijfde.

Door de Scoupe en de eerste generatie Lantra ben ik mij meer gaan interesseren in het merk. Zo was er in 1992 er een Hyundai event in Twente waar ik een proefrit heb gemaakt in een Pony 1.3 LS. Zelf had ik toen een Golf uit 1981. Ik weet nog van die proefrit dat ik niet onderste boven was van de Pony.

@ Pjötr: R.L. II heeft niet alleen die Sonata maar ook een rode Scoupe (facelift) gehad! Ik heb de foto's daarvan natuurlijk opgeslagen :) O ja, EJ ging kijken voor een Lantra en kwam thuis met een Excel toch? Ik houd niet van Cher (wel van het songfestival).

@ Gewoon Dirk: Maar honderd miljoen? Dan kan ik vast gaan aftellen :) Jouw Caddy op Seppe komt al binnen enkele honderd foto's!

@ verlichting: Dank je allereerst! Tegenwoordig bestaat er nog een Hyundai Club (HCN), maar dat trekt mij nu niet direct. Hyundai heeft zich wel voortdurend verbeterd, ook de Getz was een belangrijke stap vooruit voor het merk, de eerste op de Europese markt geënte B-segment hatchback, die ook al aardig met de concurrenten kon wedijveren. Een stuk beter dan de Daewoo Kalos, terwijl ik het ontwerp daarvan minstens zo leuk vind. De Pony's waren het nog niet helemaal... En ook de Scoupe, wat op zich geen verschrikkelijke auto was, moest het toch in de eerste plaats van de prijs hebben. En vergeleken met de Nissan 100NX is 'ie een stuk praktischer. Leuk dat je oude Getz er nog steeds is!

Oh ja! Ik twijfelde nog, was het Cher, was het Kylie... ik gokte op de Icoon, maar ik moest Gaga nemen he?;)

Maar nu Verlichting 2 dus niet de eerste rijder was, ben toch jij de eerste Hundee-liefhebber R!

Normaal gesproken had ik je deze link via de app gestuurd, maar ja nu je topic ineens meer levend is dan in al die jaren deel ik hem hier:
Leuke link!

Ik zie ik zie en skoep die jij niet ziet!

@ Pjötr: Ja, bij die website hebben ze vrolijk gegoogeld :D Wel grappig inderdaad.

Ondertussen was de auto weer toe aan een APK. En die ging niet van een leien dakje... Mijn garagist stuurde deze foto's door, volgens hem moest er gelast worden voor de APK. In eerste instantie schrok ik van de foto, maar ik was bekend dat de rand aan de onderkant aan een kant voor een deel roestig rot was. Het was alleen allemaal wat rotter dan ik dacht. Ik wist niet wat er allemaal zou schuilen achter de grijze plastic zijschorten.

Dat het APK-afkeur zou vormen verbaasde me nogal, want het lijkt me nu niet direct een dragend deel. Maar goed, de rotte delen zijn eruit gelast en vervangen door niet-aangetast metaal, dus alles is weer netjes, waarmee de auto optisch weer wat jaartjes vooruit kan hopelijk. Kosten voor de APK inclusief het laswerk en een nieuwe (want de oude bleek lek) remcilinder: 386 euro. De Scoupe is echter nog altijd toe aan een grote onderhoudsbeurt.

33m8v9x.jpg

15r1s0i.jpg

Leuker nieuws op Scoupe-vlak is er ook, want ik heb met de Hyundai deelgenomen aan het Japan Classic Sunday evenement in Gemert. Toch best weer wat mensen gesproken die ik alleen nog maar online kende, dus dat was wel leuk. Ik heb 'm ergens in een hoekje geparkeerd, want ja, een Koreaan op Japan Classic Sunday... Gelukkig alleen maar aardige reacties gehad. Deze foto leen ik even van forummer cabriorob:

IMG-20180701-WA0042 by Rob Cabrio, on Flickr

Carkiller zei:
1991, mag het een keer?

Maar mooi dat het weer aangepakt is.(y)

Nou ja, de auto had toen ik 'm kocht een veel ernstiger roestprobleem, namelijk rond beide wielkasten achter en op de dorpel links. Dat is in 2011 aangepakt. De Scoupe staat dan ook niet bepaald bekend om zijn goede bescherming tegen corrosie.

Mooi dat de Scoupe weer een verse APK heeft. Voor wat de rottigheid betreft, dit is inderdaad zo'n issue waarvan je weet dat het een keer de kop op kan steken. Gelukkig is het weer goed aangepakt en kan je er weer een jaar zorgeloos tegenaan!

Tja de dag die je wist dat zou komen... bijna onvermijdelijk bij auto's met deze respectabele leeftijd. Als het goed en professioneel is gerepareerd kan het nog jaren mee en zo te zien is je Scoupé dat zeker waard! Wel even slikken natuurlijk 386 euro, maar bij menig moderne auto ben je dat bedrag al kwijt aan de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Als je een heel klein beetje handig bent kun je de meeste onderhoudszaken bij deze Scoupé makkelijk zelf uitvoeren. Respect in elk geval dat je deze inmiddels zeldzame auto zo koestert!(y) Wat mij betreft verdient hij het niet om in een hoekje weg gestopt te worden bij een Japan Classic meeting, zo veel rivaliteit is er toch niet tussen Jappen en Korea rijders? En, correct me if i'm wrong, maar delen Hyundai's uit die tijd niet nog veel techniek met Mitsubishi?

Gefeliciteerd weer met de nieuwe APK :). Vervelend natuurlijk als zoiets onverwachts komt, maar super dat je het allemaal weer perfect hebt laten aanpakken. (y) Nette prijs ook trouwens voor die werkzaamheden. Weer lekker verder genieten nu van deze onbekende exoot :D

Gefeliciteerd met de APK! Altijd fijn! De roest is wat minder, maar ja dat is nu weer verholpen. Nu maar toeren!

Leuk dat je nu ook met de Skoep evenementen afgaat, voel me niet een aanstichter ofzo ;) In Gemert past de Skoep echt goed. Op Japfest werden "ons Hundee's" ook geaccepteerd, en zeker de oude hebben toch Mitsubishi-techniek?

D-C zei:
Carkiller zei:
1991, mag het een keer?

Maar mooi dat het weer aangepakt is.(y)

Nou ja, de auto had toen ik 'm kocht een veel ernstiger roestprobleem, namelijk rond beide wielkasten achter en op de dorpel links. Dat is in 2011 aangepakt. De Scoupe staat dan ook niet bepaald bekend om zijn goede bescherming tegen corrosie.

Dan heb ik niks gezegd en is het gewoon rommel.;)

@ Gewoon Dirk: Ik moet zeggen dat ik 'm deze winter ook in de winter een paar keer heb gebruikt, ook op dagen dat het gesneeuwd had en de wegen met strooizout bezaaid waren. Dat moet ik dat arme ding toch maar niet meer aandoen.
@ SVF: Dankjewel! Dat de auto ergens aan de rand van het grasveld stond was overigens een eigen keuze, omdat het toch een buitenbeentje was als Koreaanse auto op een Japans auto-evenement. Tussen de landen Japen en Zuid-Korea is er van oudsher veel rivaliteit en oud zeer, maar gelukkig staan de autoliefhebbers een stuk vriendschappelijker tegenover elkaar, denk ik. En die grote onderhoudsbeurt mag mijn auto ook nog wel hebben, vooral de distributieriem waar de slijtage er niet door de afgelegde kilometers, maar wel de leeftijd wel vervangen mag worden. Het zou mild gezegd namelijk een beetje jammer zijn als de boel in de soep liep. Zijn er nog andere klachten dan? Jawel, de motor slaat nog steeds niet altijd aan als ik er even mee gereden heb (vreemd genoeg wel als 'ie een dag of zelfs een jaar of zo in de garage heeft gestaan), dan draai ik de sleutel om en hoor ik slechts een zoemend geluidje. Uiteindelijk slaat 'ie na een keer of vijf proberen dan altijd wel aan. Verder is er het soms voorkomende probleem dat 'ie met een koude motor, als ik bijvoorbeeld achteruit de garage uit rijd, de motor afslaat, wat met een automatische transmissie toch niet de bedoeling is, dus zal het stationaire toerental wellicht iets omhoog moeten. En helaas is het probleem dat 'ie in de tweede versnelling blijft hangen toch sinds de zomer ook weer een keer of twee-drie voorgekomen. Nog altijd is het uitzetten van de motor en het opnieuw starten dan voldoende om de software van de automaat te resetten, maar ideaal is het niet. Zeker niet als de auto dan weer niet wil starten :D Dat wordt waarschijnlijk een beurt bij de Hyundai-dealer die al sinds 1980 het merk voert, want mijn garagist zou genoemde problemen al eerder aangepakt hebben, maar dat bleek ook tevergeefs.
@ Thomas3006: Dank je! Ja, vind je het een nette prijs? Ik heb geen idee wat normaliter de kosten ervoor zijn. Het laswerk kwam op ongeveer 160 euro.
@ Klassiekerrijder: Jazeker! Wil er nog wel een leuk ritje mee maken deze zomervakantie.
@ Pjötr: Dank je! Jij bent echt geen bron van inspiratie hoor, uit mezelf zou ik ook ineens auto-evementen zijn gaan bezoeken :p Haha nee, sinds we wat autobeurzen, toerritten en evenementen hebben bezocht is dat wel gekomen.
@ Mach1: Dankjewel!
@ Carkiller: Zo mag ik het horen, een wegwerpkoekblik :T

Vanochtend heb ik met de auto nog een mijlpaal geslecht:

qqa7n6.jpg

Ohh ohhh ohhh, lees ik nu de woorden, pekel/sneeuw, roest, en dan ook nog eens een oplopende kilometerstand.... Nee dit is geen liefhebber! :p

Maar leuk hoor al die meetings die je bezoekt.
Heb je de olie van de bak al eens (laten) vervangen? Dat zou misschien de oorzaak van de versnellingsproblemen kunnen zijn.

Rutger, moet je luisteren, jij hebt een van de gaafste auto's van het forum, en dan is het laatste bericht uit 2018.

Een wijs man zou niet weten of hij moet gillen of huilen en dan roepen "de tranen schieten in mijn broek."

Anyhow, wat was het een leuke dag in Gemert, het blijft toch jammer dat onze afstand zo groot is, en dat we slechts af en toe hysterisch rond kunnen rennen op events, zonder plan, zonder structuur, met een Fryske boy die denkt "zucht" en dan kittige grapjes maken, EN dan net niet dezelfde pictures maken he?

Ayo zegt ook hi, want hoewel ik al een tijdje aan het laptoppen ben, was het vooral snurken, maar toen ik jouw topic opende, nou mevrouw is een en al oog!

Ik heb nog wat picturesss van de Skoep, de wereld beroemde Skoep inmiddels. Want op Facebook EN in filmpjes, OVERAL was je! Meid, zoo leuk. "Het is perfect" zou een wijs man gillen.

52207048401_635960e34a_c.jpg

Iemand vertelde me, dit is perfect fotomateriaal, je ziet een Koreaanse Skoep, met een Chinees restaurant, dat is DE verbroedering die Azië nodig is. Alleen was er maar iets Japans , dan zou het nog mooier zijn!

52207316099_3d5253296a_c.jpg

Oh wacht, er was nog een auto met wel een erg raar kenteken, betekende dat niet "senioren" ofzo?

52206038192_37291be0d1_c.jpg

En nog een leuke boedersfoto, nouja 2eïg zeggen we maar he?

52207070168_76055f498f_c.jpg

KIJK hem stoer staan bij EMW, inmiddels is ons gebroken hart geheeld, temeer ook dat wij onze boterhammen in een stoel zijn gegeten, en jij op de grond. Maar gekheid natuurlijk. Wel logisch dat ze een mooie Skoep op de stand wouden hebben staan.

Ach eigenlijk was het natuurlijk weer GEWELDIG, en was het een leuke dag! Ik vind dat je 't weekend in het rijk ook per skoep moet doen, heb je meteen een reden om je topic te updaten! (en anders doe ik het wel).

Meid, dan kunnen we wijnen! Geen bier hoor, sommigen gaan dan nekken(we noemen geen namen, de fryske boy) EN heit zou dat ook leuk vinden om jou weer eens te zien.

Ik heb geen idee wat voor vaag verhaal ik hierboven gelezen heb (zonde van die 5 minuten van m'n leven), maar aan de foto's te zien heb je de Hyundai nog!
Als enige auto, of heb je er iets anders bij? Er staat me iets bij van een CR-Z?

Terug
Bovenaan