Rutger DC: Hyundai Scoupe 1.5i GTX A/T (1991) poetsen, skoepen, meeten, JCS, HubNut & paparazzi

Dit topic ook eens doorgeploegd, leuke auto! Zeker geen voor de hand liggende keus, maar ik herinner me nog wel dat ik dik 20 jaar geleden altijd een gele zag in Medemblik. Nu zal de kleur ook wel meegeholpen hebben, maar hij viel mij dus wel op.

Hopelijk kun je er nog lang van genieten (y)

Hoewel ik persoonlijk meer hou van kentekenplaten met luxe en dikke opgelegde letters, het liefst in blauw, denk ik dat de pre GAIK platen op de Scoupé wel aardig zullen staan.

Nee maar tof hoor! :)

@PM zei:
Dit topic ook eens doorgeploegd, leuke auto! Zeker geen voor de hand liggende keus, maar ik herinner me nog wel dat ik dik 20 jaar geleden altijd een gele zag in Medemblik. Nu zal de kleur ook wel meegeholpen hebben, maar hij viel mij dus wel op.

Hopelijk kun je er nog lang van genieten (y)

Leuk dat je het topic hebt doorgelezen! Zo'n gele Scoupe is best wel euhm... Geel! :) In die kleur heeft de auto een wel heel plastiekerige uitstraling.

En dankje, de Scoupe is een blijvertje, zelfs als er uitbreiding van het wagenpark komt, iets dat ik op de korte termijn niet zie gebeuren.

@ Peter en de rest: dankje! Ik ben ook benieuwd hoe het staat, pas over twee weken zal het resultaat te zien zijn.

D-C zei:
Leuk dat je het topic hebt doorgelezen! Zo'n gele Scoupe is best wel euhm... Geel! :) In die kleur heeft de auto een wel heel plastiekerige uitstraling.

Mja het is al lang geleden en ik weet niet of ik daar toen al kijk op had ;) Ik kan me niet heugen wanneer ik er voor het laatst één zag.

D-C zei:
zelfs als er uitbreiding van het wagenpark komt, iets dat ik op de korte termijn niet zie gebeuren.

Geen Rob-taferelen dus? :)

Het heeft iets dat zie ik ondertussen ook wel in. Maar toch blijf ik luxe platen het mooiste vinden, dat zal bij een van de vele "upgrade's" voor de te komen 480 worden......ergens over een jaar 5 a 6.

Toch vind ik altijd dat er iets niet aan het model klopt, vast de reden dat mensen hem lelijk vinden maar het maakt hem wel geinig.

Vandaag heb ik de platen gemonteerd en de auto een vers waxlaagje gegeven:

De foto's zijn nog voor de poetsbeurt gemaakt, inmiddels hangt de kentekenplaat achter ook recht.

Morgen volgt meer, wanneer ik met de auto naar het westen van Brabant rijdt voor een ontmoeting met die andere forummer die een Scoupe bezit :)

Gisteren was de ontmoeting met Stan en zijn blinkend rode Scoupe GT, de vroegste Scoupe met APK. Uiteraard zijn de rode rakker en blauwe bolide samen vastgelegd:

Aangezien mijn onderhoudshistorie (ook) niet aanwezig is, ga ik die alsnog proberen te achterhalen. Verder is het derde remlicht bij de rode Scoupe wel aangesloten, bij mij niet. Misschien moet ik toch maar eens proberen om dit aan te sluiten en de bedrading hiervoor aan te leggen, al is zo'n voor Stan ongetwijfeld eenvoudig klusje voor mij uitzonderlijk gecompliceerd :)

Heel leuke foto's! Super ook met dat kleurenschema (blauw, rood, groen). Wat me trouwens opvalt, zijn de ribbels op de flanken nou anders? ;)

Superleuke foto's inderdaad!
Wat grappig inderdaad die verschillende ribbels, is dat uitvoering gebonden? Of jaargang?

Volgens mij zijn er wel moeilijkere klussen.. Maar Rutger, jij bent toch een semi technisch wonder, jij kan alles! :)

Rob0032 zei:
Heel leuke foto's! Super ook met dat kleurenschema (blauw, rood, groen). Wat me trouwens opvalt, zijn de ribbels op de flanken nou anders? ;)

Ik kan me geen groene Scoupé herinneren, wel geel... Of bedoel je het grijze two-tone deel?

Pjötr zei:
Rob0032 zei:

Ik kan me geen groene Scoupé herinneren, wel geel... Of bedoel je het grijze two-tone deel?

Zie je dat puntige spul aan de onderkant van de foto's? Dat is groen. ;)

Rob0032 zei:
Wat me trouwens opvalt, zijn de ribbels op de flanken nou anders? ;)

Er vallen je echt steeds weer nieuwe dingen op, zeg ;) Het viel me ineens op toen ze naast elkaar stonden, best apart dat die zijschorten verschillen, zowel die ribbels als de kleur (die van de rode zijn donkerder grijs). Wellicht is dat omdat ik een nieuwer modeljaar heb, of was het afhankelijk van de carrosseriekleur of uitvoering, het kan allemaal.

Rutger, jouw wagen verkeert echt in een geweldig goede staat. Toegegeven, perfect is hij (nog) niet maar een mens moet ook wat te wensen houden.
Ik vond het heel leuk dat je gisteren de wagen even kwam showen, je was immers toch al in de buurt. Ook het samen op pad gaan was zeer gezellig en zeker voor herhaling vatbaar. De korte fotoshoot aan het einde was ook zeer zeker de moeite waard. Hier mijn favoriete plaatjes.

En omdat ik het niet kan laten een stukje promotie van mijn Aziatische Zweed.

@ Dirk:
Bedankt, perfect is de auto inderdaad niet, maar het scheelt dat de auto af-fabriek niet perfect was. Maar inderdaad, er zijn nog wel wat kleine en relatief eenvoudige klusjes die ik kan uitvoeren om 'm net even wat netter te maken. Plaklood laten verwijderen en opnieuw aan de achterkant van de velgen laten monteren, de gecorrodeerde aluminiumhouders van de buitenspiegels weer mooi maken, de paar putjes in de auto eruit laten halen, het derde remlicht aansluiten, de twee naafdoppen die nu met een schroef bijeen gehouden worden vervangen, de wijkende rubberen strips op de voor- en achterruit weer goed vastzetten en euhm... de ramen wassen :)

Ik vond het ook erg gezellig, al met al was het gisteren een geslaagd dagje. Bedankt ook voor de leuke foto's, ondanks die Belgische en Nederlandse Volvo's op de achtergrond van de laatste foto :p

D-C zei:
@ Dirk:
Bedankt, perfect is de auto inderdaad niet, maar het scheelt dat de auto af-fabriek niet perfect was. Maar inderdaad, er zijn nog wel wat kleine en relatief eenvoudige klusjes die ik kan uitvoeren om 'm net even wat netter te maken. Plaklood laten verwijderen en opnieuw aan de achterkant van de velgen laten monteren, de gecorrodeerde aluminiumhouders van de buitenspiegels weer mooi maken, de paar putjes in de auto eruit laten halen, het derde remlicht aansluiten, de twee naafdoppen die nu met een schroef bijeen gehouden worden vervangen, de wijkende rubberen strips op de voor- en achterruit weer goed vastzetten en euhm... de ramen wassen :)

Ik vond het ook erg gezellig, al met al was het gisteren een geslaagd dagje. Bedankt ook voor de leuke foto's, ondanks die Belgische en Nederlandse Volvo's op de achtergrond van de laatste foto :p

Tja die ramen waren wel heel vuil... of de rest van de auto was gewoon heel schoon... ;)
En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat hij er echt werkelijk prachtig bij staat, het zijn gewoon de puntjes die je nog op de i kan zetten.

Wel een mooie toevalligheid, dat buiten mijn in België geboren Chinese Zweed er ook nog een in Nederland geboren Zweedse Zweed passeert. Geeft het geheel toch net wat meer charme. :p

[size=x-small]Als je het uitspreekt zoals het er staat, skoep, dan Scoupes. Als je het uitspreekt zoals denk ik de meeste Nederlanders met het zelfverzonnen accent aigu, skoepee, dan Scoupe's.[/size]

@PM zei:
[size=x-small]Als je het uitspreekt zoals het er staat, skoep, dan Scoupes. Als je het uitspreekt zoals denk ik de meeste Nederlanders met het zelfverzonnen accent aigu, skoepee, dan Scoupe's.[/size]

Je spreekt het uit als "S koepee'.

Achter een 'e' komt overigens geen apostrof 's', ook niet als er een accent aigu op woont. ;)

Dank voor de reacties!

Wat een discussie over de uitspraak van 'Scoupe' :D

In het Amerikaans wordt Scoupe als Skoep uitgesproken: 1, 2, 3
In het Koreaans kiest men voor een eigen uitspraak :)
In Nederland bedacht met een fictieve accent aigu die overigens niet op de auto is terug te vinden; hier is het dus Skoepee.
In bijvoorbeeld Duitsland en het Verenigd Koninkrijk werd gekozen voor S-Coupé (Eskoepee dus).

Het was erg gaaf om deze twee bolides naast elkaar te zie en met elkaar te rijden. de combinatie van mooi weer , gave locatie en 2 prachtige auto's maakte dat mijn dag niet meer stuk kon!

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Dus eigenlijk Hundee Skoep. :D

Yes, Hundee. :p

Haha, heerlijk toch die oude reclames :) Dat Amerikaanse 'Hundee' ligt veel dichter bij de oorspronkelijke, Koreaanse uitspraak overigens. Hie-joen-dai klinkt wat dat betreft wat exotischer.

@ Dirk: De ramen zijn inmiddels schoongemaakt en gezeemd hoor ;) Zo vuil waren de ramen overigens niet, het waren vooral opgedroogde kalkresten en wat stof aan de binnenkant. Ik kan me voorstellen dat dat in het oog springt als de rest van het exterieur en interieur schoon zijn.

@ Stan: Insgelijks, ook ik vond het een meer dan geslaagde meeting; het was de flinke rit beslist waard! Het is vast niet voor het laatst dat onze Scoupes naast elkaar staan :)

Stan wil er vanaf?
https://ww3.autoscout24.nl/classified/261697891

Geen gekke prijs, wat denk je dat de versie met handbak verbruikt D-C?

Dat is een heel oude advertentie, van degene die 'm verkocht aan Stan. Toen had 'ie nog geen spacers...

Stan rijdt 1:16 met zijn Scoupe als het goed is, ik doe 1:14 met de automaat, al heb ik een tamelijk gezapige rijstijl.

Zoals ik al zei op mijn topic; origineel is het mooiste :).
Echt leuk om te lezen en jouw passie voor je heilige koe spat ervan af!! Dikke duim en pluim.

Marc-827-vitesse zei:
Zoals ik al zei op mijn topic; origineel is het mooiste :).
Echt leuk om te lezen en jouw passie voor je heilige koe spat ervan af!! Dikke duim en pluim.

Bedankt voor het lezen en het compliment! Wellicht dat je 'm op de volgende meeting kunt zien.

Het nadeel van de passie is dat een heel dagdeel was verpest nadat ik stuitte op een tweetal nare verse krassen op de zilvergrijze kunststoffen zijschorten, wellicht door de trapper van een fiets. Een garage is dus ook niet heilig... Afijn, ik ga op zoek naar een oplossing om de krassen te maskeren :)

We weten allebei hoe die krassen komen. Geef het nou maar gewoon toe. Er moeten gepaste sancties volgen! Maar ik ga niemand verraden. Zal je wel een hint geven...

20043819624_c23a35d163_c.jpg

Ik heb nog een hoop topics door te lezen, heb net jouwe doorgelezen en gekeken. Erg leuke en zeldzame auto en in zeeer fraaie staat (y).
Toen we elkaar spraken ging er niet direct een lichtje branden toen je Scoupe zei, maar toen je die foto liet zien kwam het wel weer boven. Beetje zoals mensen ook vaak hebben met mijn 200 Coupé...
Zijn er nog meer verkocht dan ik dacht en nu ik er aan denk zag ik er soms ook weleens eentje. Ook wel uiterst zeldzaam geworden in 10 jaar tijd :(.
Maar jouwe is prachtig, niet meer weg doen! :)
Deze foto kan wat mij betreft trouwens zo in een autoblad uit de jaren 90!

Rob0032 zei:
We weten allebei hoe die krassen komen. Geef het nou maar gewoon toe. Er moeten gepaste sancties volgen! Maar ik ga niemand verraden. Zal je wel een hint geven...

Geef nou niet die arme Zsa Zsa de schuld. De scherpt bovendien haar nagels liever aan een houten kist dan aan kunststoffen zijschorten en na bijna 15 jaar is ze ook niet meer lenig genoeg om horizontaal te krassen.

De gewraakte krassen:

23mwoc4.jpg

Thomas3006 zei:
Ik heb nog een hoop topics door te lezen, heb net jouwe doorgelezen en gekeken. Erg leuke en zeldzame auto en in zeeer fraaie staat (y).
Toen we elkaar spraken ging er niet direct een lichtje branden toen je Scoupe zei, maar toen je die foto liet zien kwam het wel weer boven. Beetje zoals mensen ook vaak hebben met mijn 200 Coupé...
Zijn er nog meer verkocht dan ik dacht en nu ik er aan denk zag ik er soms ook weleens eentje. Ook wel uiterst zeldzaam geworden in 10 jaar tijd :(.
Maar jouwe is prachtig, niet meer weg doen! :)
Deze foto kan wat mij betreft trouwens zo in een autoblad uit de jaren 90!

Bedankt voor het lezen en de complimenten! De Scoupe wordt ook vaak verward met de Coupé en met die auto heb ik dan weer niets, de eerste generatie althans. De goedkoopste 200 Coupé was bijna twee keer zo duur als de goedkoopste Scoupe, maar het valt me mee dat de laatste maar 6 cm korter is. Ik moet zeggen dat je dat prijsverschil wel heel goed ziet, de Scoupe was echt een coupé voor de massa en meer show dan go, waar de Rover 200 coupé meer als luxueus, exclusief en werkelijk sportief paradepaardje bedoeld zal zijn.

Ik heb hier al vaker aangegeven dat de Scoupe nooit meer weggaat, ik wil hooguit ruimte vrijmaken voor iets extra's, maar daar is op de korte termijn helaas nog geen sprake van :)

De afgelopen dagen is er flink gereden met de Scoupe, ongeveer 1.050 km zelfs, waarvan 750 km gisteren en vandaag naar Frankfurt en weer terug. Hoewel de auto niet altijd direct wil starten, waarschijnlijk door een loszittende accuklem, heeft de auto zich meer dan kranig geweerd en mij voldoende comfortabel naar Frankfurt vervoerd. Op de parkeerplaats van de IAA viel de auto behoorlijk op tussen alle moderne en vaak alledaagse modellen van de pers. Door alle wegwerkzaamheden in Duitsland - de verheerlijking van de Autobahn met onbeperkte snelheden slaat mijns inziens nergens op - lag de gemiddelde snelheid niet al te hoog en waar mogelijk heb ik 100-120 km/u gereden. Ik heb ook een verbruiksrecord genoteerd: 6,3 l/100 km ofwel 1:15,9. Het was tevens voorlopig de laatste grote rit met de Scoupe, de auto zal ik dit weekend schorsen, vervolgens mag de auto zes maanden op krachten komen in de garage. Dan heb ik ook mooi de tijd om eindelijk die kleine minpunten aan te pakken, zodat de auto in het voorjaar technisch en optisch weer helemaal in orde is.

Dat is een flinke rit inderdaad! Mooi dat hij het er goed vanaf heeft gebracht. (y)
En verstandig om hem in de wintermaanden even aan de kant te zetten. Dat slechte weer daar wordt geen enkele auto beter van.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je de nieuwe Astra nog gezien, en zoja: wat vond je ervan?

Ah, leuk hoor! Mooi dat je de Scoupe eens goed hebt gebruikt! (y)
Heel goed dat ie nu kan rusten! Was vast een hele opgave voor 'm!

Ja in mijn ogen worden de Duitse wegen ontzettend verheerlijkt, niet altijd reëel vind ik. Ik vond zelfs de snelweg in Polen beter.

Ik ben benieuwd hoe je de Scoupe aangaat pakken de komende maanden... Zo kan je je spaarpot mooi vullen, en duurt je droom geen 5 lichtjaren meer ;)

Astrawez zei:
Dat is een flinke rit inderdaad! Mooi dat hij het er goed vanaf heeft gebracht. (y)
En verstandig om hem in de wintermaanden even aan de kant te zetten. Dat slechte weer daar wordt geen enkele auto beter van.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je de nieuwe Astra nog gezien, en zoja: wat vond je ervan?

Normaliter staat de auto toch al vooral stil :D Ja, ik ben dik tevreden met hoe de auto het ervan af heeft gebracht, het vertrouwen dat ik in de auto heb zes jaar heeft de auto nogmaals bevestigd.

Uiteraard heb ik de Astra gezien, ik heb alle nieuwe modellen uitgeprobeerd :) Ik vind het exterieur van de vijfdeurs Astra geslaagd, de Sports Tourer valt me toch tegen na zijn kloek ogende en strak vormgegeven voorganger. Ik ben benieuwd naar de nieuwe sedan die volgend jaar verschijnt. Ik heb ook in de nieuwe Renault Mégane gezeten, vergelijkenderwijs heeft de Astra duidelijk meer ruimte voor de ledematen van de achterpassagiers en het dashboard maakt een meer coherente indruk op mij, de auto heeft een mooi afgewerkt dashboard.

Pjötr zei:
Ik ben benieuwd hoe je de Scoupe aangaat pakken de komende maanden... Zo kan je je spaarpot mooi vullen, en duurt je droom geen 5 lichtjaren meer ;)

Ik maak me geen illusies nu ik officieel langstudeerder ben :(

D-C zei:
Ik maak me geen illusies nu ik officieel langstudeerder uitvreter ben :(

:D

Mooie reis heb je gemaakt hoor. De Scoupe heeft hiermee een waardig afscheid voor dit seizoen genomen. Wel vreemd dat je niet zo van de autobahn bent. Je zou toch zeggen dat de eigenaar van zo'n Koreaanse hypercar zich daar heerlijk kan uitleven!

Terug
Bovenaan