Ruime gezinsauto, zuinig en caravantrekker.

A

Anoniem

Guest
Binnenkort schaffen wij een auto privé aan wegens ander werk waardoor er geen leaseauto meer is. Als leaseauto heb ik verschillende Meganes en een 308 sw gereden. Voor de kinderen achterin ging dat nog, maar ze worden onderhand lange tieners. Daarom zoeken we iets meer binnenruimte.

Budget:
€10.000 max

Eisen:
- ruim voor gezin met 2 tieners en een hond
- zuinig richting 1:20 of beter
- nog te kopen caravan kunnen trekken (1200-1500kg ongeveer)
- betrouwbaar
- max 150.000km gelopen

Momenteel vind ik de Citroën C4 (Grand) Picasso ehdi of bluehdi (2013+) een echte match.
Skoda Octavia en Supurb modellen vallen af, die vind ik niet mooi.
Opel Zafira Toerer update vanaf 2012 volgens mij met 1.6cdti lijkt te voldoen, maar is dit een verstandige keuze ten opzichte van de Picasso?

Zijn er nog auto's die voldoen aan de eisen?

De Zafira is een zware jonge die ontzettend duur is in de wegenbelasting en de 1 op 20 ga je door dat gewicht ook niet halen.

De picasso komt beter van zijn plek met de 1.6 blue hdi dan de 1.6e-hdi. De blue hdi heeft aanzienlijk meer koppel en voldoet aan euro 6

De scenic kun je ook nog overwegen maar is iets duurder in de wegenbelasting. de 1.5 dci moet werken, de 1.6 dci is een fijn blok.

Alternatief is de kia carens

De Citroen C4 (Grand) Picasso (e) HDI of Blue HDI lijkt mij gezien de wensen ook een uitstekende optie.

Auto encyclopedie zei:
De Zafira is een zware jonge die ontzettend duur is in de wegenbelasting en de 1 op 20 ga je door dat gewicht ook niet halen.

De picasso komt beter van zijn plek met de 1.6 blue hdi dan de 1.6e-hdi. De blue hdi heeft aanzienlijk meer koppel en voldoet aan euro 6

De scenic kun je ook nog overwegen maar is iets duurder in de wegenbelasting. de 1.5 dci moet werken, de 1.6 dci is een fijn blok.

Alternatief is de kia carens

Ik zie het nu ook dat die Zafira nogal zwaar is. En Scenic spreekt mij niet zo aan qua uiterlijk. Kia Carens had ik al eens bekeken maar met mijn lengte vind ik de zittingen niet fijn. Lastig om een goede positie te vinden.

Is een Picasso van modeljaar 2011 (met de led strips) echt een afrader qua betrouwbaarheid?

Richting 1:20 en een fatsoenlijk trekgewicht is wel een vrij zeldzame, zo niet onmogelijke, combi.

Ja 2011 een echte afrader veel storingen en een ontzettend zware jonge in de wegenbelasting.

Bij de generatie vanaf 2013 de semi automaat laten staan.

Hier nog een occasion video van de picasso

https://youtu.be/TWP2BmUwt-U

Barri zei:
Richting 1:20 en een fatsoenlijk trekgewicht is wel een vrij zeldzame, zo niet onmogelijke, combi.

Met veel snelweg kilometers lijkt me dat toch wel mogelijk met een Picasso zo te zien. Uiteraard niet met caravan aan de haak.

Auto encyclopedie zei:
Ja 2011 een echte afrader veel storingen en een ontzettend zware jonge in de wegenbelasting.

Bij de generatie vanaf 2013 de semi automaat laten staan.

Hier nog een occasion video van de picasso

https://youtu.be/TWP2BmUwt-U

Dat filmpje kende ik ja. Hij lijkt te zeggen dat de modellen vanaf 2011 betrouwbaarder zijn. Maar voor het prijsverschil ga ik liever voor een meer recent exemplaar.

Ook na jullie reacties blijft de Picasso bovenaan het lijstje staan.

Zou een Peugeot 3008 2.0 HDIF iets zijn? Zwaarder dan de Picasso dus meer wegenbelasting. Is zo'n ding op snelweg een beetje zuinig? Wel meer koppel en dat is voor het trekken wel gunstiger (voor die paar uur per jaar dat er een sleurhut achter hangt).
Of zijn er veel problemen en is de Picasso betrouwbaarder?
Het uiterlijk spreekt mij minder aan, interieur vind ik wel mooi.

Die Zafira Tourer is wel wat zwaarder echter komt dat de stabiliteit ten goede al je met caravan gaat rijden.
Hoeveel kilometer ga je per jaar rijden totaal? Omslagpunt diesel ligt nogal hoog.

Met een budget van € 10.000 kom je uit op de eerste generatie tot 2016. De 2.0 HDI motor heb ik gereden in de Peugeot 407 en Citroen C5 (2). De 2.0 HDI is een hele degelijke, betrouwbare, krachtige en fijne diesel. De 2.0 HDI motor vind ik zelf een aanrader. Het model 3008 wat tot 2016 is geproduceerd kende wel relatief veel elektrische storingen en was bepaald geen topper in betrouwbaarheid. De auto werdt wel betrouwbaarder in de loop van de productie. De auto is niet erg gezocht dus relatief goedkoop, je kunt soms dus best leuke exemplaren tegen komen uit de laatste productie jaren.

De Peugeot 3008 tweede generatie die in 2016 op de markt kwam is een stuk beter en moderner, maar is nog buiten het budget.

De Citroen Grand Picasso 2 vanaf 2013 is moderner, ruimer en betrouwbaarder dan de Peugeot 3008 eerste generatie.
1 op 20 ga je met een hoge en grote MPV/ SUV zonder caravan denk ik in de praktijk niet halen.

Met de 2.0 hdi ga je de 1 op 20 niet halen. Ik vraag mij ook af of de 3008 wel ruim genoeg is. Suv zijn over het algemeen minder ruim dan een mpv.

Bij de 3008 in elk geval met een grote boog om de hybride diesel heen.

Jammer dat de 308 aan de kleine kant is voor jullie gezin. Een 508 zou je nog kunnen overwegen denk dat een Renault talisman een uitdaging wordt, maar dan zou je ook voor de 5 deurs hatchback kunnen gaan.

Maar komt er eigelijk opneer dat je met de 308 blue hdi het dichtste bij de 1 op 20 komt en de picasso 1.6 blue hdi laat dat ook zien op lange afstanden zonder caravan

TFS zei:
Die Zafira Tourer is wel wat zwaarder echter komt dat de stabiliteit ten goede al je met caravan gaat rijden.
Hoeveel kilometer ga je per jaar rijden totaal? Omslagpunt diesel ligt nogal hoog.

We rijden er rond de 35000km per jaar mee. Een paar weken geleden vond ik een site waar je brandstofprijs, autoprijs benzine en diesel varianten en te rijden km kon invoeren. Bij een Picasso diesel vanaf modeljaar 2013 met budget van €10.000 is de diesel op jaarbasis enkele honderden euro's goedkoper. Gaat richting €800 per jaar goedkoper dan een benzine variant. Grote voordeel is dat diesels minder courant zijn. Afschrijving is niet belangrijk voor ons.

3008 lijkt inderdaad iets minder ruimte te bieden en lees toch dat er best wel aandachtspunten zijn.

Ook nog zitten kijken naar een Mondeo met de nieuwere 1.6 ecoboost diesel maar of dat in het budget past?

Met jouw budget van 10.000 euro is diesel idd perfect als je met dat zelfde pudget een PSA product koopt shop je aan de onderkant van de markt. De eerste generatie puretech benzine motoren van de picasso van voor de facelift kent aandachtspunten. De bekende distributie riem die in de olie loopt en daardoor in de soep draait.

EVV zei:
Moet het echt zo'n hoog geval zijn, of kan zoiets ook?

Ja vind ik heel mooie wagens, echter wel een €100 duurder in de wegenbelasting en dan is mijn voordeeltje weg.

Ik rij in een Peugeot 3008 uit 2010 en mijn vrouw uit in een Opel Zafira Tourer uit 2013. Qua ruimte aanbod is dat niet te vergelijken. De Zafira is een stuk langer, de kofferbak is veel groter en de achterbank is ook veel ruimer. Als je echt ruimte zoekt dan ben je veel beter uit met een Zafira, C4 (grand) Picasso of een (grand) Scenic.

Over zuinigheid op diesel kan in niks zeggen, beide zijn geen dieselauto's.

Ik neem aan dat je wel E-achter-B hebt? Anders is dat ook nog wat om rekening mee te houden, een maximaal toegestaan gewicht van 2000 kg voor de auto.

EVV zei:
Ik neem aan dat je wel E-achter-B hebt? Anders is dat ook nog wat om rekening mee te houden, een maximaal toegestaan gewicht van 2000 kg voor de auto.

Inderdaad ook een reden om niet te zwaar te willen gaan.
De Picasso lijkt de optimale kandidaat.

Die Picasso gaat 1:20 nooit halen. Daarnaast de kans op gezeur met verstuivers, EGR-kleppen, roetfilters. Die € 60,-- besparing iedere maand kan weleens nadelig uitpakken. Ieder zijn keuze, maar bezint eer gij begint.

De Insignia hatchback zit een gewichtsklasse lager. Qua laadruimte is het verschil met de station is vrij klein.
2 liter turbo diesel mag ook wel met het type caravan die je op het oog hebt. Deze bijvoorbeeld.

Zuinig en toch een caravantrekker?

Ik heb goede ervaringen met een Seat Leon uit 2014 met 1.6 diesel. 1 op 20 met losse auto, 1 op 12 met de (kleine) sleurhut.
Voor het verbruik van alleen de auto is spritmonitor.de een aanrader, het verbruik met caravan zal echt fors hoger zijn.

Maar, met de genoemde Seat heb ik ook 1 op 7 weten te scoren door lekker vlot met caravan met het verkeer mee te rijden. De hogere snelheid kon vooral omdat deze combinatie relatief stabiel is door extra stabiliteitsmaatregelen, een speciale manier van beladen gecombineerd met wat jeugdige overmoed.

TFS zei:
Die Picasso gaat 1:20 nooit halen. Daarnaast de kans op gezeur met verstuivers, EGR-kleppen, roetfilters. Die € 60,-- besparing iedere maand kan weleens nadelig uitpakken. Ieder zijn keuze, maar bezint eer gij begint.

Voor €10.000 euro shop je ver aan de onderkant als je een benzine uitvoering wil of in een veel oudere auto. De problemen die jij noemt komen veel voor bij vw, seat, Skoda en audi diesel motoren van het sjoemeltijdperk.

Het helpt overigens niet om veel kleine stukken te rijden.

Als je dan benzine wil rijden kun je beter kijken naar een oudere Toyota verso s of een honda f-rv

De keuze is nu tussen een Picasso met 111k handbak en een Picasso met 141k automaat. Zelfde prijs onder de streep. Beiden ex lease dus onderhoudshistorie bekend.
Automaat heeft mijn voorkeur, maar is dat ook wijs met het oog op eventuele kosten. Of beter voor lagere km stand gaan?
En maakt het wat uit met het oog op de caravan?

Kenteken checken

En anders stuur je hem maar door.

Maar had het hier al eerder gezegd half automaten niet aan beginnen!

De vol automaat is prima

Denk met jouw budget dat het een half automaat is

Auto encyclopedie zei:
Kenteken checken

En anders stuur je hem maar door.

Maar had het hier al eerder gezegd half automaten niet aan beginnen!

De vol automaat is prima

Denk met jouw budget dat het een half automaat is

Volgens kentekencheck van autoweek is de schakeling automatisch met 6 versnellingen.
Maar volgens autoweek is het een hdi 110 en die zijn voor zover mij bekend is nooit met automaat geleverd.

Het gaat om deze:
https://www.carnext.com/nl-nl/autos/citroen/c4-picasso/7v5t1-t6ab-2y22/?utm_source=carnext&utm_medium=copy&utm_campaign=pdp_share

De andere is deze:
https://minnema-autosbv.nl/occasions/citroen-c4-picasso/

Pluspunten blauwe C4 ten opzichte van de witte C4:
- automaat, tenzij het semi is
- panoramadak
- parkeersensoren voorkant voor mevrouw Cologne
- blauw vind ik mooier dan wit

Pluspunten witte C4 ten opzichte het van blauwe C4:
- minder km's, bijna een jaar rijden
- 5 pk's meer en meer volgens mij 15 Nm koppel, fijn met caravan
- handgeschakeld en dus minder kosten bij defect
- heeft al een trekhaak
- nog lang niet toe aan distributieriem

zo ziet een pook er uit van een semi automaat bij een c4 picasso

0-bfdab930-7810-4194-8eb0-7c13d365f94f.jpg

deze hoort bij deze advertentie picasso semi automaat

Dit is een afbeelding van een vol automaat

15.jpg

en hoort bij de volgende advertentie c4 vol automaat

de vol automaat heeft een p en de semi automaat heeft geen P bij de pook.

idd de kentekencheck zegt , automatisch 6, maar als je doorklikt op de autovergelijker dan zegt die semi automaat. Helaas zijn de foto's niet duidelijk genoeg van je advertentie. Maar ik denk dat alleen de blue hdi geleverd is met vol automaat en de hdi en de gewone hdi met half automaat. Nog een voordeel van de witte is dat die euro 6 heeft en de blauwe euro 5

misschien is deze luxere misschien iets voor je

C4 picasso

0-28535e12-2e2e-49ef-b2e6-90c1a81c6896.jpg

Auto encyclopedie zei:
zo ziet een pook er uit van een semi automaat bij een c4 picasso

0-bfdab930-7810-4194-8eb0-7c13d365f94f.jpg

deze hoort bij deze advertentie picasso semi automaat

Dit is een afbeelding van een vol automaat

15.jpg

en hoort bij de volgende advertentie c4 vol automaat

de vol automaat heeft een p en de semi automaat heeft geen P bij de pook.

idd de kentekencheck zegt , automatisch 6, maar als je doorklikt op de autovergelijker dan zegt die semi automaat. Helaas zijn de foto's niet duidelijk genoeg van je advertentie. Maar ik denk dat alleen de blue hdi geleverd is met vol automaat en de hdi en de gewone hdi met half automaat. Nog een voordeel van de witte is dat die euro 6 heeft en de blauwe euro 5

misschien is deze luxere misschien iets voor je

C4 picasso

0-28535e12-2e2e-49ef-b2e6-90c1a81c6896.jpg

Helaas, de blauwe is een semi automaat, zeker weten. Valt dus af want ik lees er veel klachten over.
Jouw luxere is boven budget. Behalve deze auto dient er ook een kleine extra auto bij te komen dus 10k is echt de max.
Verder wil ik ook niet te lang wachten met aanschaf omdat ik woon-werkverkeer niet alleen met motor wil gaan doen in de koude maanden.

Het lijkt erop dat we voor de witte gaan, is al een super luxe wagen op zich en heeft behoorlijke voordelen.

Overigens bedankt voor je nuttige en uitgebreide reacties.

rke zei:
Zuinig en toch een caravantrekker?

Ik heb goede ervaringen met een Seat Leon uit 2014 met 1.6 diesel. 1 op 20 met losse auto, 1 op 12 met de (kleine) sleurhut.
Voor het verbruik van alleen de auto is spritmonitor.de een aanrader, het verbruik met caravan zal echt fors hoger zijn.

Maar, met de genoemde Seat heb ik ook 1 op 7 weten te scoren door lekker vlot met caravan met het verkeer mee te rijden. De hogere snelheid kon vooral omdat deze combinatie relatief stabiel is door extra stabiliteitsmaatregelen, een speciale manier van beladen gecombineerd met wat jeugdige overmoed.

Seat Leon is te klein. In de meest recente Megane zitten mijn kinderen al niet ruim met de benen, laat staan in een Leon.
Dat de auto minder zuinig wordt met een caravan snap ik uiteraard. Maar zo gek als een V70 uit 2000 zal het niet worden hoop ik. Die deed 1:6 met caravan.

TFS zei:

Ik lees en hoor juist dat de generatie waar ik naar kijk best betrouwbaar is.

Cologne zei:
TFS zei:

Ik lees en hoor juist dat de generatie waar ik naar kijk best betrouwbaar is.

De problemen die TFS noemt komen veel voor bij bepaalde generaties diesels uit de vw stal

Inmiddels de afgelopen dagen wat proefritten gemaakt. De Picasso rijdt prettig. Past goed bij mij rijstijl van geen haast maken.

Ook heb ik nog wat research gedaan. Andere wagens in deze klasse vallen af omdat met mijn B rijbewijs er niet echt een fatsoenlijke caravan mee kan. De Picasso kan een gewicht van 1400kg hebben voordat de totale toegestane maximale massa bereikt is.
Opvallend was dat de Renault Laguna (3e generatie) met 1.5 diesel ook voldoet met een trekgewicht van 1500kg en een relatief laag maximale massa. Qua looks prima en betrouwbaar naar het schijnt. Grote voordeel is dat ze goedkoper zijn of flink minder gelopen hebben bij zelfde prijs. Misschien maar eens een proefrit aan wagen. Lijkt me zo’n klein motortje voor zo’n bak.

Ik heb zo'n laguna 3 gehad. Welliswaar benzine maar kan wel zeggen dat het altijd een zeer betrouwbare auto is gebleken en ook bijzonder fijn om te rijden (y) rijke uitrusting, prima ruimte en ik had een super de luxe versie dus ook dat was genieten.

1.5 diesels van renault staan ook als betrouwbaar te boek, maar hoe het rijd in een laguna kan ik helaas niet vertellen

AsconaGT zei:
Ik heb zo'n laguna 3 gehad. Welliswaar benzine maar kan wel zeggen dat het altijd een zeer betrouwbare auto is gebleken en ook bijzonder fijn om te rijden (y) rijke uitrusting, prima ruimte en ik had een super de luxe versie dus ook dat was genieten.

1.5 diesels van renault staan ook als betrouwbaar te boek, maar hoe het rijd in een laguna kan ik helaas niet vertellen

Ik heb ook 9 jaar lang een Laguna 3 gehad maar dan op benzine, ik ben het volledig met Ascona GT eens. Het is een erg fijne auto en zeer betrouwbare auto. Is dus zeker te overwegen.

Gaat om deze:
https://www.autotrack.nl/a/renault-laguna-diesel-2013-50327718

De historie is goed, de 2e particuliere eigenaar heeft de auto lang in bezit gehad.
Op het eerste gezicht lijkt mij het een goede keus.

ak2 zei:
De historie is goed, de 2e particuliere eigenaar heeft de auto lang in bezit gehad.
Op het eerste gezicht lijkt mij het een goede keus.

Thanks. De moeite waard om te gaan bekijken. Fiks minder gereden dan de picasso die ik op het oog had. Maar het kan nog tegenvallen met het vermogen dat lager is dan de Picasso.

AsconaGT zei:

Heb ook een Laguna III gehad, de 150 PK diesel en als caravantrekker ingezet. Zeer fijne, probleemloze auto. Nooit iets aan gehad in de bijna 180000 km dat ik er mee heb gereden, echte aanrader (heb er ook een review over geschreven). Had wel de 2.0 dCI dus. Vind de auto er ook nog steeds goed uitzien trouwens!

Hugozer zei:
AsconaGT zei:

Heb ook een Laguna III gehad, de 150 PK diesel en als caravantrekker ingezet. Zeer fijne, probleemloze auto. Nooit iets aan gehad in de bijna 180000 km dat ik er mee heb gereden, echte aanrader (heb er ook een review over geschreven). Had wel de 2.0 dCI dus. Vind de auto er ook nog steeds goed uitzien trouwens!

De Laguna oogt inderdaad net wat chiquer dan de Picasso vind ik. Morgen staat de proefrit gepland. Ben vooral benieuwd naar de prestaties van de auto vergeleken met de Picasso en hoe de ruimte op de achterbank is. Voor wat betreft de prestaties, ik ben geen sportieve rijder. Meekomen met het verkeer is voor mij genoeg. Voor snel optrekken pak ik de motor wel. Moet vooral comfort bieden en relatief zuinig zijn.

Het wordt dus of deze:
https://www.ruesink.nl/voorraad/citroën/c4-picasso/bluehdi-120-business-prestige-navi-clima-cruise-trekhaak-outletprijs-753906798/?soort=occasion&leasetype=&aanschafsoort=&smoothScroll=vm-tabs

Of deze:
https://www.vanmosselvkv.nl/occasions/renault/laguna/1-5-dci-110pk-bose-leder-trekhaak-123677915/?soort=occasion&leasetype=&aanschafsoort=

Ik heb de advertentie van de picasso opgezocht en vind het ontzettend kwalijk dat ze hem als blue hdi verkopen, maar dat het om een e-hdi gaat. Wat een prutswerk!
Dan denk je dat je een euro 6 hebt, maar is dus euro 5

En minder koppel

Deze picasso niet doen dus! Voor dat geld!

Auto encyclopedie zei:
Ik heb de advertentie van de picasso opgezocht en vind het ontzettend kwalijk dat ze hem als blue hdi verkopen, maar dat het om een e-hdi gaat. Wat een prutswerk!
Dan denk je dat je een euro 6 hebt, maar is dus euro 5

En minder koppel

Deze picasso niet doen dus! Voor dat geld!

Dat was me al opgevallen. Daarnaast heeft hij lakschade aan de achterbumper en op beide spiegelkappen. Geen ramp op zich, maar wel bij zo'n prijs.

Terug
Bovenaan