Rob's Suzuki Swift 1.3 Cabrio '94 , Suzuki Swift 1.0 automaat '96 , Honda Jazz 1.4 automaat '02: We blijven bezig (P10 )

Wat een klusjes! Ik heb haast het idee dat je expres de goedkoopste Jazz hebt gekocht omdat je anders niks had om aan te klussen ;)

18025344_1.jpg

^^ Deze staat hier in de buurt te koop, als je nog een donor zoekt of als de overgebleven verf nog een bestemming nodig heeft.. :sneaky:

Auto staat al op de 'export' locatie van hun.. dus zou mij niet verbazen als deze binnen niet al te lange tijd de grens over gaat.

Ik blijf dit topic altijd met veel plezier lezen. Heel mooi hoe oudere auto's door jou weer in tiptop conditie worden gebracht.

Wederom dank voor de complimenten.

^^ Deze staat hier in de buurt te koop, als je nog een donor zoekt of als de overgebleven verf nog een bestemming nodig heeft..

Auto staat al op de 'export' locatie van hun.. dus zou mij niet verbazen als deze binnen niet al te lange tijd de grens over gaat.
Best wel een dure wagen. De achterzijde is niet zo best; spuitwerk van de bumper en onderste deel achterklep komen niet overeen met de rest van de wagen.

Wat een klusjes! Ik heb haast het idee dat je expres de goedkoopste Jazz hebt gekocht omdat je anders niks had om aan te klussen
Je gedachte heeft mij ook aan het denken gezet. Je zou best wel eens gelijk hebben; een kant en klare auto is inderdaad niets voor mij. Vandaar dat ik ook altijd zoek in de goedkoopste prijsklassen.

Ik blijf dit topic altijd met veel plezier lezen. Heel mooi hoe oudere auto's door jou weer in tiptop conditie worden gebracht.
Enerzijds is het mijn hobby, anderzijds voor ons een goedkope manier om auto te rijden.

Een net iets te snel gemaakte foto (je voorbumper staat er niet helemaal op) maar het stond wel leuk zo.

Staat er echt heel netjes bij!

Dank je !

Inmiddels hebben we al 5000 kilometers met de Jazz gereden.
De koolborstels voor de ABS pomp zijn binnen, maar het lampje is niet meer gaan branden, dus daar doe ik even niets aan. Het reinigen van de pomp is tot nu toe voldoende.

Ondertussen verder met de Jazz. Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met een grote beurt er aan. Wat heb ik allemaal vervangen:
- Motorolie
- Oliefilter
- Interieurfilter
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Remvloeistof
- Wielremcilinder rechtsachter
- Koelvloeistof
- 8 Bougies
- EGR klep gereinigd
- Multiriem
- Geleiderol
- Injectorreiniger toegevoegd aan een volle tank benzine
- 3 Ruitenwissers
- CVT olie

Ik ben nog van plan de kleppen te stellen, maar ik moet me nog gaan inlezen en YouTube videootjes bekijken hoe dat moet. Het inlaatspruitstuk moet er namelijk helemaal van af om bij het kleppendeksel te komen.

Waar ik nu mee verder ga, is de buitenkant. Ik ga de lak eerst kleien, polijsten en daarna een waslaag er over heen. Ben benieuwd of de krassen er mee weggaan.

Laatst bewerkt:
Thanks !

Verder met het verhaal.

De lak van de spiegels van de Jazz had losgelaten. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn, dus heb ik ze opnieuw gespoten. Het is alleen de voet van de spiegel, waar de lak loslaat.

En we hebben hem voorzien van zijwindschermen, handig om met een open raam te rijden als het regent.

Verder heeft die 4 nieuwe all-season banden gekregen en voor de jaarlijkse APK is die geslaagd, zonder opmerkingen.
Inmiddels staat de teller op ruim 281.000 km, dus al 8000 km ermee gereden. En het ABS lampje blijft uit tijdens het rijden. Zonder nieuwe koolborstels welteverstaan.

Met de cabrio was ik nog bij Bitburg Classic, die als thema "Japanische Klassiker" hadden. Een hele leuke dag, maar de Japanse klassiekers waren in de minderheid.

En de cabrio heeft me vorige week voor het eerst in bijna 10 jaar in de steek gelaten. Ik stond voor een rotonde, wilde wegrijden en hoorde een knak en veel geratel, maar de wagen ging niet vooruit. Snel de wagen met behulp van aardige wachtende mensen achter mij van de rotonde en naar een dichtstbijzijnde garage geduwd. Gelukkig was die op nog geen 200 meter afstand.

Daar staat die nu en morgen word de cabrio thuis gebracht. Eens kijken wat er aan de hand is. Ik verwacht een aandrijfas, maar het zou ook de versnellingsbak kunnen zijn.

Wordt vervolgd.

Het is uiteindelijk goedgekomen. De wagen is netje op maandag teruggebracht en het bleek dat de rechter aandrijfas uit de versnellingsbak was gekomen. Opnieuw erin geklikt en rijden. Hoe die is losgekomen is me een raadsel.

Hm, dat is toch gek? Normaliter moet je de draagarmen toch echt losmaken voordat de aandrijfas los kan.

Hm, dat is toch gek? Normaliter moet je de draagarmen toch echt losmaken voordat de aandrijfas los kan.
Ja dat klopt om 'm te verwijderen. Maar aan de versnellingsbakzijde is er speling in de lengterichting van de koppeling en kun je die als een fietspomp zo'n 5 cm op en neer bewegen. En als die niet goed vast zit in de bak, komt die los van de as die uit de bak komt.

Als de borging (meestal zo'n grote clip) niet goed zit kan het heel soms gebeuren dat de aandrijfas eruit komt. Met de hand lukt je dit niet maar met wat aandrijfkrachten erop en heel fors in- of uitgeveerd kan een as rare sprongen maken.
Ik zou wel de homokineten in de gaten houden. Die hebben op zijn minst een optater gehad hiervan en het zou me ook niet verbazen als er al een beetje speling op zat om dit te veroorzaken.

Een half jaar niets meer gepost; ik moest m'n topic op pagina 2 terugzoeken en me eigenlijk diep schamen dat ik al die tijd niets heb gepost. Er is wel degelijk veel gebeurd in het afgelopen half jaar. Een opsomming:

De Alto van onze zoon (onze ex-Alto) is vorig jaar november overleden aan een lekkende koppakking. 1 Week van te voren had ik 'm nog klaar gemaakt voor een verse APK: nieuwe stuurkogel, draagarm en aandrijfashoes.
Echt graag heeft hij er nooit mee gereden, de wagen eigenlijk afgetrapt en zo is die geëindigd, 10 maanden later, 20.000 km verder met een set versleten voorbanden en remmen, en een lekkende koppakking. Dus de wagen hebben we de sloperij laten ophalen.

Toen moest er met spoed een andere wagen komen. Op mijn advies heeft hij een Suzuki Swift gekocht uit 1996, met een 1.0 l 3 cilinder motor en automatische versnellingsbak. Dat was bij een shady garage in de buurt via marktplaats en ook die wagen was geen lang leven beschoren.

De Swift kostte bijna niets en na 2 weken stond ook deze wagen stil met een (ja hoor !!) lekke koppakking. Aangezien ik me best wel rot voelde , omdat ik de wagen had geadviseerd, had ik de taak op me genomen om deze wagen op mijn kosten op te knappen. Maar het was inmiddels december en dus is er buiten niets te sleutelen. We hadden beslist de auto te schorsen en hem zolang in de hoek van onze tuin te zetten totdat het beter weer zou worden.

Dus alweer een andere auto moest er komen. Zoonlief had z'n ogen laten vallen op een Audi A3 1.8 5T uit 2002 met automaat, waarbij 20.000 km geleden de distributieriem was vervangen en hij kreeg 3 maanden (!!) garantie erbij. Klonk te goed om waar te zijn en nu had ik hem geadviseerd deze auto NIET te kopen. Maar ja, eigenwijs zoals hij is, dus die Audi kwam er.

De dag na aankoop begon de motor wel wat rare geluiden te produceren, dus gingen we samen terug naar de garage waar hij 'm had gekocht. En onderweg gebeurde het, een plof onder de motorkap. Auto aan de kant en de garage gebeld. De motor sloeg niet meer aan. Met de oplegger werden we opgehaald en naar de garage gebracht.

Onderzoek leverde op dat de motor defect was en niet meer te repareren. De distributieriem was weliswaar 20.000 km eerder vervangen, maar de ketting aan de andere zijde (tussen de 2 nokkenassen) niet. En die was geknapt. Onder garantie werd een ruilmotor gemonteerd. Dat was ook het enige positieve wat ik kan melden. Daarna volgden nog problemen met de ruilmotor waar niets meer in de garantietermijn aan gedaan werd, want "de auto rijdt toch lekker" werd gezegd. De marge op de wagen was natuurlijk al in rook opgegaan. Foutcodes werden genegeerd en het motormanagement lampje werd gesaboteerd zodat het niet meer ging branden. Net na de 3 maanden garantie ging de koelvloeistof lekken en zoonlief bracht de auto naar een universele garage voor controle. 2 Koppelingen aan de kachelradiator werden vervangen, maar dat was niet de oplossing. Een week later weer terug en werd geconstateerd dat de koppakking lek is. De derde auto voor hem met dezelfde ellende. Gelukkig heb ik vanaf het begin mij gedistantieerd van deze wagen. Ik heb daarom ook geen medelijden met hem of met de auto. Wat er verder mee gaat gebeuren, is nog onbekend.

Dan de Swift, die vanaf december bij ons in de tuin staat. Daar ben ik in maart mee begonnen er aan te sleutelen. Ik heb de cilinderkop er af gehaald, laten vlakken, nieuwe koppakking, uitlaat- en inlaatpakking en cilinderkop weer gemonteerd. De middelste cilinder heeft een lekkage naar de koelvloeistof gehad zoals je op de foto's ziet. En de motor loopt nu heerlijk zoals een 1.0 liter 3 cilindertje hoort te lopen. De uitlaat is rot, dus daar heb ik een nieuwe voor besteld en gemonteerd. De remvloeistof is zo zwart als koffie en beide wielremcilinders van de achterwielen zijn lek. Dus 2 nieuwe remcilinders gemonteerd en nieuwe remolie er in. Verder motorolie en automaatolie vervangen en verse koelvloeistof er in. Binnenkort naar de APK met 'm.

Verder met onze eigen Swift cabrio. Daar is eigenlijk niets over te vertellen. Hij heeft me niet meer in de steek gelaten sinds het voorval met de aandrijfas in oktober vorig jaar. Ik rijd nog steeds elke dag met de wagen naar m'n werk.
En natuurlijk ben ik op het EMWalhalla geweest ermee. Een geweldige dag daar gehad. Een foto van de poetserij de dag ervoor.

Als laatste onze Honda Jazz. Het probleem met de ABS unit heb ik opgelost door 2 nieuwe koolborstels te monteren in de pomp van de ABS unit. Een reparatie van 2 euro en nog wat centen en een uurtje of 2 werk. En het ABS lampje is sindsdien niet meer aangegaan. 1 Klemmetje van de koolborstels brak tijdens demontage; daar hebben we een nieuwe voor gemaakt met de 3D printer.

Dan was de vloerbedekking van de Jazz wel heel erg beschadigd, dus heb ik bij Ali vloerbedekking op maat laten maken. Zie het resultaat. Ik ben er erg tevreden mee.

Dat was het voor nu.

Als je zoon drie auto's achter elkaar sloopt waag ik me af te vragen of het aan de auto's ligt ;)
Ik heb nog wel een Golf 5 staan voor 'm, met een net gereviseerd blok. Maar ben bang dat ie die ook kapot krijgt :D :D

Ik zie dit topic nu pas; wat leuk zo'n Swift cabrio, heb ik ook nog gehad in de 90er jaren. Grappig vond ik de ontheffing wat op het kentekenbewijs stond ivm gordeldraagplicht, is dat bij de jouwe ook het geval? Omdat ik de stoelen te hoog vond zitten, heb ik er Opel GT stoelen in gemonteerd, paste wonderwel.
zzzzzwift.jpg

3 maanden garantie? Wettelijk gezien heb je toch gewoon een jaar garantie, ongeacht hoe goedkoop die autos zijn? Die garages maken zich er wel erg makkelijk vanaf: ze verkopen autos in slechte staat en willen daarna geen of slechte garantie verlenen.

Nee Wesley, wettelijke garantie is gebaseerd op het vage begrip conformiteit. Als je een heel goedkope, oude Audi koopt kan en hoef je daar niet veel van te verwachten. Vergeet daarbij niet dat het bedrijf de motor onder garantie heeft vervangen. Zou je deze zaak voor de rechter brengen, dan zegt die hoogstwaarschijnlijk dat het bedrijf voldoende zijn best heeft gedaan en dat het nieuwe probleem, een defecte koppakking, waarschijnlijk te wijten is aan de eigenaar. En ook al heeft het bedrijf geen perfect werk geleverd, met die uitspraak zou ik het wel eens zijn.

Ja ze hebben de motor onder garantie vervangen: maar als er vervolgens allerlei andere problemen ontstaan, waarbij ook gesaboteerd wordt? Natuurlijk kun je niet hetzelfde verwachten als wanneer je € 20.000 voor een tweehands auto uitgeeft.

Maar non-conformiteit geld ook gewoon voor goedkope oude tweehands autos: het zijn geen liefdadigheidsinstellingen, die vage garages welke handelen in halve wrakken. Dat dit soort bedrijven in Nederland überhaupt nog bestaansrecht hebben verbaasd mij, want in dat jaar garantie ( non-conformiteit niet iedereen snapt wat dat betekent ) geld ook bij dit soort autos.

Niemand gaat dit trouwens voor de rechter brengen: de gang naar de rechter is voor het klootjesvolk veel te duur. Echter het zijn leuk casussen voor de rijdende rechter. Al geloof ik ook best wel, dat zoonlief gewoon niet erg zuinig met die autos omgaat. Ik heb met de Peugeot 205 heel lang rondgereden, met wat men zo leuk een zwetende koppakking noemt. De koppeling slipte ook, alleen ik merkte daar niets van vanwege mijn rustige en zuinige rijstijl....

want in dat jaar garantie ( non-conformiteit niet iedereen snapt wat dat betekent ) geld ook bij dit soort autos.
Neen, in dat geval wordt er gekeken naar de technische levensduur van een object. Bij een auto is dat zeker meer dan iets als een televisie maar wanneer en auto meer dan 15 jaar oud is kun je er niets van verwachten.

Mooi werk weer aan de Swift en de Jazz! Die Swifts doen mij terugdenken aan de tijd dat mijn vader nog reed in een rode Swift sedan uit '95. Die auto bestaat niet meer en volgens mij zijn de overlevers van dat model inmiddels op een hand te tellen. Echt een EMW-auto onderhand.

En tsja, niks zo duur als een goedkope Audi. Zuur voor je zoon maar dit is gewoon leergeld.

Leuk om weer wat van je te lezen Rob! Je cabrio stond er op EMWalhalla mooi bij en het was leuk om je even gesproken te hebben daar!

Jammer van de Audi, ik vind dat echt een van mijn favoriete Audi's ooit gemaakt. Mijn vader had er ooit bijna 1 gekocht, en later hadden vrienden van me een zwarte met bruin leer, daar hebben we veel ritten meegemaakt en leerde ik stoelverwarming kennen, dat hadden onze VW's niet.

Mooi werk ook weer aan de Jazz en de Swift. Ik heb ook een foto van de Swift gemaakt, die hou je nog tegoed! :)

Geweldig hoe je problemen kan diagnosticeren en oplossen !
Ik ben vaak (maar niet altijd :) ) geweldig in de theorie maar de praktijk is een ander verhaal, zeker omdat ik ook het geduld vaak mis.... :rolleyes:
Dat van je zoon met die Audi klinkt me bekend in de oren: toen ik nog in NL woonde een voormalige buurman die net z'n rijbewijs had en die een auto zocht. Hij had een VW Golf gevonden.... Ik heb hem op "vaderlijke" wijze proberen duidelijk te maken dat die qua prijs te duur zijn (want populair) en qua kwaliteit vaak afgetrapt en dus slecht zijn.
Maar ja, jong en op uiterlijk afgaan: hij die Golf gekocht. Kom ik hem een maand of 2 later weer tegen, op z'n brommer... Ja, er waren wat problemen met die Golf geweest, al z'n geld dat ie nog over had na da aankoop in rook opgegaan, en bij de eerstvolgende dure reparatie eindelijk de handdoek in de ring gegooid en voor €125 verkocht aan de sloperij...
Met auto's moet je soms ook gewoon mazzel hebben, maar je moet het geluk ook niet tarten :)
Hopelijk houdt ie de Swift in leven, die is toch redelijk bulletproof.

Lekker bezig weer Rob! Jammer ook van de Alto en de daarop volgende auto's – maar gelukkig weet jij je wel een weg te vinden met zo'n Swift. Met tweedehands auto's weet je het maar nooit, maar hopelijk zijn de afgelopen ervaringen vooral leerzaam geweest en kan de blauwe Swift er weer een hele poos tegenaan.

Dank jullie wel voor de reacties !

Als je zoon drie auto's achter elkaar sloopt waag ik me af te vragen of het aan de auto's ligt ;)
Ik heb nog wel een Golf 5 staan voor 'm, met een net gereviseerd blok. Maar ben bang dat ie die ook kapot krijgt :D :D
Bij de Suzuki Alto en Audi A3 zeker weten. Bij de Suzuki Swift krijgt hij van mij het voordeel van de twijfel. Die liep al niet lekker bij aankoop.

Ik zie dit topic nu pas; wat leuk zo'n Swift cabrio, heb ik ook nog gehad in de 90er jaren. Grappig vond ik de ontheffing wat op het kentekenbewijs stond ivm gordeldraagplicht, is dat bij de jouwe ook het geval? Omdat ik de stoelen te hoog vond zitten, heb ik er Opel GT stoelen in gemonteerd, paste wonderwel.
Is het een ontheffing? Bij mij staat "Dit voertuig behoeft niet te zijn voorzien van bevestigingspunten voor gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen, met uitzondering van de zitplaats van de bestuurder en de naast deze zitplaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen." Dus gewoon 2 gordels; meer zitplaatsen zijn er niet.

3 koppakkingen verslijten in zo'n periode, rustig op temperatuur laten komen is in ieder geval geen sprake van geweest.
Dat zal ook wel de oorzaak zijn van alle ellende.

Mooi werk weer aan de Swift en de Jazz! Die Swifts doen mij terugdenken aan de tijd dat mijn vader nog reed in een rode Swift sedan uit '95. Die auto bestaat niet meer en volgens mij zijn de overlevers van dat model inmiddels op een hand te tellen. Echt een EMW-auto onderhand.

En tsja, niks zo duur als een goedkope Audi. Zuur voor je zoon maar dit is gewoon leergeld.
Leergeld, zo noem ik het ook. Maar of hij er wat van leert? Ik vrees van niet

Rob, weet je zeker dat 't je eigen zoon is en niet die van Carkiller? :LOL:
Hmm???:unsure:

Deze foto wilde ik nog posten; de remolie van de blauwe Swift. Zo zwart als koffie met drap onderin het potje. En de ontluchtingsventielen van beide remcilinders daardoor verstopt. Nog nooit meegemaakt.

Daarom iedere 2 jaar vervangen is zo belangrijk.

Dank je wel, Peter, voor de mooie foto's. Leuk weer eens met je te kletsen over van alles en auto's.

"Het bloed kroop waar het niet naar toe wilde" Deze titel heeft te maken met de Audi A3 van onze zoon. Korte samenvatting: auto lekte koelvloeistof, volgens de garage was het de koppakking en dat zou zo'n 1500 euro gaan kosten.
Dan gaat het verhaal verder. Zoon kiest ervoor om de auto daar te laten repareren en gaat om een afspraak te maken naar de betreffende garage. Daar vertellen ze hem dat de prijs ook wel eens hoger zou kunnen gaan naar 2200 euro, waarop hij diep teleurgesteld weer naar huis rijdt. Tijd vergaat en de wagen begint bij ons wortel te schieten. Zoon beslist dat de Audi naar de sloperij gaat. En zoals ik al eerder had gezegd in dit topic dat ik mij totaal niet wilde bemoeien met deze wagen, begon mijn hart te zeggen dat ik op z'n minst, voordat de wagen naar z'n laatste rustplaats ging, een ochtend aan de wagen moest besteden om te kijken waar de lekkage vandaan kwam. En zo gebeurde op een zonnige zaterdagochtend. Audi opgekrikt, steunen eronder, motor starten en wachten. Na een kleine 20 minuten begon het te lekken onder de wagen. Onder de auto gaan liggen en speuren waar het vandaan kwam. Maar omdat de motorruimte zo dicht gebouwd is, was dat erg lastig. Dan maar van de bovenzijde inspecteren. En ja hoor, na een tijdje bleek een kunststoffen koelvloeistofflens te lekken. En toen zat ik in een dilemma. Vertel ik hem dat of gaat de wagen alsnog naar de sloop? Vrouwlief en ik besloten het onderdeel te bestellen en dan verder te kijken. Voor 20 euro inclusief verzendkosten én een nieuw kannetje koelvloeistof wilde ik dat wel aangaan.

Deze flens heb ik vervangen, nieuwe vloeistof er in en starten maar. En hij bleef droog, geen lekkages meer. Zoon verteld dat hij de wagen kon komen halen, en die was zo blij als een klein kind kan zijn die een snoepje krijgt. En weer een auto gered van de sloop. Wat die garage betreft, die zal waarschijnlijk geen zin hebben gehad in het werk. Triest vind ik dat, vertel dan gewoon aan de klant dat je niet begint aan zo'n klus, maar maak geen belachelijk hoge prijs zodat de wagen hopelijk niet gebracht wordt.
Inmiddels is de wagen zo'n 1000 km verder en het koelvloeistofniveau blijft op peil.

Oh, ja. Omdat mijn nieuwsgierigheid zo groot was, heb ik nog even de teller unit uit elkaar geschroefd om te kijken of ik het motormanagement lampje kon herstellen. Ik had gehoopt dat ze het hadden afgeplakt of kit er overheen gesmeerd , maar dat was niet het geval. De LED's zijn gewoon eruit gebroken. Daar wil ik verder (nog) niets aan doen.

De blauwe Swift, ook zo'n "erfenis" van onze zoon, rijdt ook weer. De koppakking heb ik vervangen, samen met de distributie, multiriem, alle vloeistoffen, bougiekabels, rotor en verdeelkap, uitlaat, en nog wat klein materiaal. APK heeft die ook weer en de wagen is nu, sinds de Audi weer rijdt, van ons. De wagen rijdt fantastisch, op 1 klein probleempje na. Het oliedruklampje gaat branden als de motor warm is en ik stilsta en de versnelling in de D staat. In de N geen probleem; dan is het stationair toerental 100 rpm hoger. Hier moet ik nog wat op vinden. De oliedrukschakelaar is al vervangen, net als de olie en -filter.
De wagen rijdt voortreffelijk, de 3 pitter snort lekker in combinatie met de automatische versnellingsbak. Het binnenwerk van de katalysator rammelt een beetje, maar daar doe ik vooralsnog niets aan. De velgen heb ik gespoten en de wagen is voorzien van een grote poetsbeurt.

Als laatste de Honda. Daar heb ik een tweedehands setje koplampen in gemonteerd, van een iets jonger type Jazz. De oude waren erg verweerd en de hoogteverstelling werkte niet meer. Via Kleinanzeigen (Duitse Marktplaats) vond ik de set voor 50 euro op een uur rijden van huis.

En zo heb je een zicht op het hele wagenpark.

Altijd leuk (en ook leerzaam) om je topic te volgen. De kunstwerken die jij uitvoert om dingen echt te repareren, tot aan 3D printen aan toe zijn altijd leuk om te zien.

Mooi werk met de Audi en de Swift ook

Top gedaan! Heel mooi om te zien hoe goed je alle auto's in je wagenpark behandelt. De Swift(s) ziet (zien) er weer heel knap uit en dat geldt ook voor de Jazz, met z'n frisse koplampen!

Ik ga er van uit dat je de komende tijd zelf het gras niet hoeft te maaien? ;)

Dat blijft mij altijd verbazen: relatief eenvoudig klus als ik het zo lees, maar garages die willen direct weer een enorm bedrag hebben. Omdat ze of er geen zin in hebben, of denken even makkelijk geld binnen te kunnen harken.

Dat blijft mij altijd verbazen: relatief eenvoudig klus als ik het zo lees, maar garages die willen direct weer een enorm bedrag hebben. Omdat ze of er geen zin in hebben, of denken even makkelijk geld binnen te kunnen harken.
Dit is inderdaad wel vrij hufterig van het bedrijf ja. Of het is gewoon heel slordig, dat kan ook.

Dank jullie wel allemaal !

Top gedaan! Heel mooi om te zien hoe goed je alle auto's in je wagenpark behandelt. De Swift(s) ziet (zien) er weer heel knap uit en dat geldt ook voor de Jazz, met z'n frisse koplampen!

Ik ga er van uit dat je de komende tijd zelf het gras niet hoeft te maaien? ;)
Hmmm , ik vrees van niet. Dat zal ik zelf blijven doen. :unsure:

Bijzonder dat de garage zo pertinent was dat de koppakking lekte. Is er CO gemeten in het reservoir? Maar mooi werk in ieder geval (y)
Nee, men had alleen de dop van het koelvloeistofreservoir geopend en omdat daar druk op stond, constateerde men dat de koppakking lekte.
Maar volgens mij staat op ieder reservoir druk als de motor warm is.
Ik was zelf ook bij dat garagebedrijf geweest om de nieuwe koplampen van de Honda af te laten stellen, maar dat lukt ze ook niet. Een hoge pet heb ik niet van hun op.

Dat is wel hilarisch ja.. er hoort inderdaad druk op te staan en dat blijft het ook wel even nadat de motor is uitgezet. Sterker nog; als die druk heel snel daalt na afzetten is dat een teken van lekkage.
En halogeen koplampen afstellen is ook niet echt het moeilijkste in de wereld. Je kan hooguit vergeten de hoogteverstelling op 0 te zetten.

Het geeft op zich niet dat er eens wat fout gaat. Een leerling monteur moet het vak leren. Maar dit is wel "3-strikes-and-out" - voortaan maar een ander bedrijf.

Wat fiojn dat je de A3 zo makkelijk van de sloop hebt kunnen behoeden. Over dat garagebedrijf zal iok me maar niet uitlaten, prutsers.
Beide swifts en de Jazz staan er allemaal weer mooi bij. Leuk om weer even bij te lezen.

Ondertussen heb ik de blauwe Swift voorzien van chromen ringen in de velgen. Ik had er 3 liggen in 13 inch en het was lastig om 1 losse te vinden in die maat. Het zijn niet 4 identieke ringen; 1tje heb ik een beetje moeten "modificeren".

Verder heb ik nog een originele kentekenplaathouder gevonden van de toenmalige Suzuki dealer uit Heerlen. En die plaat zit nu achterop de Swift.

De Jazz heb ik vertroeteld met een klei- en waxbehandeling.

Laatst bewerkt:
Wat gaaf dat je de A3 zo weer hebt gerepareerd. Zulke zaken geven altijd weer voldoening.

Terug
Bovenaan