Rob's Suzuki Swift 1.3 Cabrio '94 , Suzuki Swift 1.0 automaat '96 , Honda Jazz 1.4 automaat '02: We blijven bezig (P10 )

cabriorob

Wegverkenner
Sinds februari 2014 ben ik de trotse bezitter van een Suzuki Swift Cabrio uit 1994. Ik heb deze auto gekocht bij een ouder stel van rond de 70, die deze cabrio 8 jaar hebben gereden, maar volgens mij niet veel aan deze auto hebben gedaan. De staat van onderhoud was belabberd, maar daar was de prijs ook naar. Vol goede moed ben ik begonnen met deze cabrio op te knappen. Ik wilde zo veel mogelijk met eigen handen doen en dat is me ook wel gelukt. Nu is de wagen zoals ik hem wil en rijd ik er vrijwel elke dag mee.

De kilometerstand bij aankoop was 9700. Dat kan 109700 zijn geweest, maar ook 209700. De teller heeft namelijk maar 5 cijfers. Navraag bij de NAP leverde in ieder geval een "onlogische" km stand op. Volgens de verkoper zou het 109700 zijn, dus daar ga ik dan maar even van uit.

De motor is een standaard G13B Swift motor, die best wel fel genoeg is, in ieder geval om in het verkeer mee te komen. Daarnaast weegt de wagen maar 800 kg, wat natuurlijk lekker is voor de motorrijtuigenbelasting, of houderschapsbelasting, hoe dat ook heet op vandaag.

Plaatjes bij het praatje :

De wagen was dus in belabberde staat, ongepoetst, doffe motorkap, foute voorbumper, gedeukte nummerplaat voor, en lekkend gescheurd dak.
Foto's bij aankoop

IMAG0002_zps233a147b.jpg

IMAG0517_zps9656b62d.jpg

Doffe motorkap

SAM_1962_zpsaafad84b.jpg

Dat stuur en schakelpook (n)

SAM_1945_zps9215a4a2.jpg

Gescheurd dak

SAM_1948_zps1a6b6e15.jpg

Aan beide kanten tijdelijk dicht gemaakt met 2 lappen rubber.

SAM_1949_zps3bd15085.jpg

SAM_1959_zpsf3b49aa2.jpg

Onder de motorkap zag het ook niet al te best uit

SAM_1952_zps0cab430d.jpg

SAM_1951_zps2512d904.jpg

Dat lelijke bennetton stuurtje eruit en een Luisi stuurtje er in; had ik nog liggen van een eerdere Swift.

SAM_1955_zpsdad91cbe.jpg

Het pookje vervangen door een toonbaar exemplaar

SAM_2005_zps083734a7.jpg

SAM_2025_zpsed9be735.jpg

Dan komt het :( Het roestduiveltje.

Links achter

SAM_1972_zps959dcf2a.jpg

Rechts achter

SAM_1976_zpse451a54c.jpg

Rechts voor

SAM_1994_zpsb5d12d5f.jpg

Vergeet niet, de wagen was 1 maand ervoor APK goedgekeurd ! Maar ik gaf niet op !

Morgen sta ik met de cabrio bij het Youngtimer Event in Boxtel. Voor degene die komen, misschien maken we wel een praatje.

Komende week probeer ik verder te gaan met het verhaal van m'n cabrio en wat er zoal aan veranderd is.

Groet,
Rob

Geweldige auto hoor! Ik heb het resultaat mogen aanschouwen, die herken je bijna niet meer terug! Leuk ook om je even gesproken te hebben. (y)

Nu ben ik wel benieuwd naar de foto's en het verhaal, zo te zien kun je er een halve restauratie aan hebben gewijd dus kom maar op met het verhaal, ik kan niet wachten.

Erg leuke auto, zeldzaam inmiddels denk ik. Volgens mij is hij in goede handen. Succes.

Best bizar dat hij met de roest door de APK gekomen is, zullen wel geen dragende delen zijn dan zeker? Maar leuk project natuurlijk. Hou ons op de hoogte en blijf komen met de verhalen en foto's.

(y)

Leuke auto! Ik vind dit model Swift sowieso wel leuk, laat staan in cabrio! Je hebt in ieder geval genoeg te doen denk ik :) Mocht je hulp/tips nodig hebben m.b.t het poetsen let me know! (ik weet verder niet hoe handig je daar zelf in ben, want ik ben niet bijzonder actief hier). Ik heb wel wat ervaring met een roze :p auto weer netjes krijgen!

https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/1606309_214673848733460_1893065590_o.jpg
https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1504385_217516051782573_945705328_o.jpg

Jemig die was echt in belabberde staat, dat stuur alleen al o_O
Je nieuwe versnellingspook ben ik trouwens nog niet over te spreken:)

Heb je nog meer foto's zoals hij er nu bijstaat.
In de basis zijn dit erg leuke wagens, vooral als ze netjes zijn.
Ik heb hem in Boxtel helaas niet gezien.

Dank voor jullie reacties !

Allereerst heb ik de roest aangepakt. Aangezien ik me had voorgenomen dat het een [-in alle redelijkheid-] low-budget project moest blijven, ben ik aan de slag gegaan met staalborstel, schuurpapier, spuitplamuur en polyesterplamuur. Ik weet het is geen juiste oplossing, maar in ieder geval beter dan dat het was. Ook heb ik niet de originele lak (15P) gebruikt uit een spuitbus, maar gewoon signaalrood (RAL3020) uit een spuitbus en blikje.

Links achter

SAM_1974_zps1bc047f7.jpg

Rechts achter

SAM_1992_zpsab3d4661.jpg

SAM_1995_zps9ecd94c0.jpg

SAM_2027_zpscbe4ca1c.jpg

Rechts voor heb ik laten lassen (dat kan ik zelf niet)

SAM_2261_zps0617df1f.jpg

Ik had nog gevraagd aan de lasser dat hij het niet zouden tectyleren. Dus heb ik zelf maar de rest van de bodem getectyleerd.

SAM_2270_zpsd48c5904.jpg

SAM_2273_zpsbae690e8.jpg

SAM_2276_zpsfa92934d.jpg

SAM_2269_zps6eae38de.jpg

Daarna de doffe motorkap aangepakt. Eerst Commandant4, daarna cayen en als laatste groene Turtle wax er over heen.
Begonnen dus met Commandant4, eerste laag:

SAM_1965_zps6037ecaa.jpg

Tweede laag Commandant4

SAM_1966_zpsc9f0ed3f.jpg

En het resultaat na clayen en Turtle wax

SAM_1967_zps8856ac64.jpg

SAM_1968_zpsb7d179d5.jpg

SAM_1969_zps4ee69cd4.jpg

SAM_1984_zps89de45c4.jpg

Begonnen met de grote beurt aan de motor. Onderdelen online besteld.

SAM_2031_zpsd627a460.jpg

Wordt vervolgd.........

Groet,
Rob

Dank je voor de advertentie, JW01, maar deze verkoper had ik al eerder gecontacteerd voor andere onderdelen. Helaas kwam die niet betrouwbaar over; heeft ook meerdere aliassen op MP. Ik kon geen fatsoenlijke afspraak met hem maken en de koop van de onderdelen is toen niet doorgegaan.

Trouwens, het stuurtje wat er nu in zit, vind ik prima en ligt lekker in de hand. Die originele stuurtjes zijn zo dun.......

fantastisch project. daar kun je iets heel moois van maken.

Thanks allemaal

Ok, ik was dus begonnen met de grote beurt.

Vervangen zijn:
bougies
2 multiriemen
distributieriem + spanrol
oliefilter
luchtfilter
brandstoffilter
motorolie
versnellingsbakolie
remolie
koelvloeistof
klepdekselpakking
verdeelkap en rotor

Daarnaast zat de spanrol van de multiriem van de stuurbekrachtiging muurvast; die heb ik weer gangbaar gemaakt om te riem te kunnen vernieuwen. En de startmotor bleef regelmatig hangen, dus die ook weer gangbaar gemaakt.

Totaal(klus)plaatje

SAM_2033_zps1e2285e7.jpg

Nieuwe distributie

SAM_2034_zpsc9548a47.jpg

Kleppen gesteld + nieuwe pakking

SAM_2035_zps8444c1ea.jpg

Oude onderdelen

SAM_2036_zps689bc137.jpg

SAM_2047_zps347846b2.jpg

Krokante multiriem

SAM_2046_zps49027298.jpg

Welke is het nieuwe luchtfilter?

SAM_2043_zps724be2c3.jpg

Vastgeroeste spanrol van de stuurbekrachtiging

SAM_2039_zpsa61ddf42.jpg

SAM_2042_zpsd79ad246.jpg

Centrale as van de startmotor gesmeerd

SAM_2037_zpse96e9d7e.jpg

Toen aan de binnenkant begonnen met poetsen:

SAM_2048_zpsc7d80496.jpg

SAM_2049_zps625ae083.jpg

Vloerbedekking

SAM_2050_zps7121de81.jpg

SAM_2058_zpsd0cc6abf.jpg

Alle kofferbakpanelen er uit, inclusief zeil tussen kofferbak en zitgedeelte.

SAM_2067_zps49e52752.jpg

SAM_2069_zps76a604fe.jpg

En het resultaat na een dagje soppen

SAM_2082_zps6e57ddb2.jpg

SAM_2081_zps8cf14f0f.jpg

SAM_2080_zpsc3e972cc.jpg

SAM_2078_zps918547ff.jpg

Ondertussen was m'n beurs weer een beetje gevuld en dus ging ik op zoek naar een leverancier voor een nieuw dak. Deze heb ik uiteindelijk gevonden in Duitsland. Daar besteld en 2 weken later kon ik het nieuwe dak ophalen.

Alvast een preview

SAM_2083_zpsd6d66cde.jpg

SAM_2084_zps7d3df4e6.jpg

Volgende keer meer.......

Groet,
Rob

Zeer goed bezig met onderhoud en je nieuwe dak (y)

de lowbudget aanpak van de roest en spuitwerk vind ik dan persoonlijk weer iets minder.
Naar mijn mening moet je zulke zaken in een keer goed aanpakken anders ben je zo weer aan de beurt.

Maar al met al een erg leuk project.
Respect voor je vakmanschap (y)

Dank je, Bofkont.

Ja, je hebt helemaal gelijk wat het spuitwerk en roest aanpak betreft. Maar voor mij is het meer een hobby-auto om iedere dag van te genieten en er zelf aan te klussen. Voor wat de APK betreft zijn de dorpels nog OK, maar inderdaad hoe lang dat nog goed gaat ? Daarnaast is lassen het enige wat ik niet zelf kan en dus moet uitbesteden.

Ik had maar een bepaald budget voor deze auto, aankoop + opknappen , en het vernieuwen van de dorpels paste daar helaas niet meer in. Misschien in de toekomst als ik zeker weet dat ik nog langer met deze wagen wil rijden, worden ze alsnog vernieuwd.

Verder monteer ik alleen maar goedkope imitatie onderdelen op internet en ben ik geen frequente bezoeker van de Suzuki-dealer. Dit alles om het betaalbaar te houden.

Groet,
Rob

Tsja, ieder z'n manier natuurlijk. Ik vind het bewonderenswaardig hoe je dit aanpakt, hoewel het natuurlijk wel dweilen met de kraan open is. Maar bij een Swift kan ik daar iets minder mee zitten en ben ik allang blij dat je dit met ons wil delen, middels foto's en woorden. Ook omdat ik het resultaat al heb gezien in Boxtel en dat zag er piekfijn uit. Als je op deze manier toch een hobby 'draaiende' kunt houden, super toch!

Super Rob!

Respect voor wat je allemaal zelf doet! En wat is ie er van opgeknapt zeg! Ik heb hem ook op Youngtimer Event gezien, super gaaf! (y)

Eerlijk is eerlijk, een Swift vind ik niet een toffe auto, MAAR zo'n Cabrio vind ik wel erg leuk! En zo te lezen valt er ook nog redelijk wat zelf aan te sleutelen. Valt het mee om onderdelen te scoren?
Kan je niet zaken van een dichte versie erin "gebruiken" ? Dan zou je bijvoorbeeld ook eens op de sloop kunnen kijken.

Keep up the good work! (y)

Respect dat je alles zelf doet! Ik ben daar een groot voorstander van, maar kleppen stellen is voor mij nog wel een stapje te ver. Het is bijna niet te geloven als je begin en einde ziet, dat het om dezelfde auto gaat. Had je alleen niet beter een iets netter exemplaar kunnen kopen, qua kosten?

Netjes bezig, en lassen kun je leren. Begin gewoon met allerlei delen oud staal te halen en die aan elkaar te lassen, kijk waar de voltages liggen en schrijf deze op en hoe langer hoe beter het wordt.

Dus een MIG/TIG las apparaat van een euro of 150 is prima zo niet goed voor het meeste wat jij ermee gaat doen.
Voor de rest, leuk bezig en leer lassen gaat roest opknappen voortaan ook beter ;)

Dank je wel allemaal !

Pjötr zei:
Super Rob!

Respect voor wat je allemaal zelf doet! En wat is ie er van opgeknapt zeg! Ik heb hem ook op Youngtimer Event gezien, super gaaf! (y)

Eerlijk is eerlijk, een Swift vind ik niet een toffe auto, MAAR zo'n Cabrio vind ik wel erg leuk! En zo te lezen valt er ook nog redelijk wat zelf aan te sleutelen. Valt het mee om onderdelen te scoren?
Kan je niet zaken van een dichte versie erin "gebruiken" ? Dan zou je bijvoorbeeld ook eens op de sloop kunnen kijken.

Keep up the good work! (y)

De cabrio toont inderdaad veel gelijkenis met de hatchback. Als je de wagen horizontaal in tweeën splitst ter hoogte van de zijruiten, is de onderkant een hatchback, dus daar heb ik al onderdelen van gehaald op de sloperij. De uitlaat is van een sedan , daar ben ik ook al achter. Verder zijn onderdelen van het cabrio-frame vrijwel niet meer te krijgen; tenminste niet op de imitatie-markt. Misschien wel bij de dealer. Het cabrio-frame is echter nog in goede staat; ook alle rubbers zijn nog prima in orde en niet gebarsten of gescheurd.

jessekraal.nl zei:
Respect dat je alles zelf doet! Ik ben daar een groot voorstander van, maar kleppen stellen is voor mij nog wel een stapje te ver. Het is bijna niet te geloven als je begin en einde ziet, dat het om dezelfde auto gaat. Had je alleen niet beter een iets netter exemplaar kunnen kopen, qua kosten?

Alles kun je leren, dus dat heb ik dan ook gedaan. En kleppen stellen keek ik ook tegen op, maar sinds ik "google is your best friend" toepas, heb ik ook gevonden hoe ik dat moet doen. En eerlijk gezegd stelt het niks voor, net zoals al die andere klussen. Veel vertrouwen in jezelf en je kunt meer dan je denkt. Van origine heb ik geen automonteurs"achtergrond".

En een netter exemplaar kopen, ja ze zijn er wel, maar kosten ook meer (>2000 euro) , zeker de Swifts cabrio met een nieuw dak (>2500 euro) Aangezien ik maar 1500 euro in mijn budget had, had ik daar geen "net" exemplaar voor kunnen vinden. Feit is nu dat ik, in het jaar dat ik hem nu heb, 200 euro boven dat budget zit, dus inclusief aankoop en alle reparaties / verbeteringen. En ik weet wat de staat van de wagen nu is.

Nissan GT-R zei:
Netjes bezig, en lassen kun je leren. Begin gewoon met allerlei delen oud staal te halen en die aan elkaar te lassen, kijk waar de voltages liggen en schrijf deze op en hoe langer hoe beter het wordt.

Dus een MIG/TIG las apparaat van een euro of 150 is prima zo niet goed voor het meeste wat jij ermee gaat doen.
Voor de rest, leuk bezig en leer lassen gaat roest opknappen voortaan ook beter ;)

Heb je helemaal gelijk in. Ik weet zeker dat ik ook kan lassen als ik daar het gereedschap voor heb en de moeite voor neem. Helaas moet ik alles buiten doen, heb geen sleutelruimte (garage of zo) en heb ik geen beschikking tot een brug. Vandaar dat die situatie me tegenhoud om me te verdiepen in het lassen. Tot nu toe heb ik 1 plaatje moeten laten lassen en daar kwam ik ook wel overheen (hoewel ik de cabrio met pijn in m'n hart moest achterlaten bij de lasser:cry: ). De rest van alle werkzaamheden zijn uit eigen handen gekomen.

Het is inmiddels voorjaar 2014 en het wordt steeds lastiger om het dak dicht te krijgen. De 2 repen rubber die ik tijdelijk heb gemaakt om alles waterdicht te houden, werken prima, maar dat ik bijna 10 minuten bezig ben om het dak dicht te maken, vind ik te veel van het goede. Het PVC waarvan het dak is gemaakt, is namelijk erg gekrompen en daardoor gaat het moeilijk dicht. De vergrendeling aan de voorruit moet hard aan getrokken worden en dan nog klemt het maar net. Ook de "hoedenplank" past niet meer in de auto en tussen dak en achterklep kan ik een hand steken, en dat klopt ook niet.

Zoals gezegd had ik dus in Duitsland een dakje besteld en op m'n vrije dag samen met vrouwlief het dak opgehaald en tevens een dagje shoppen ervan gemaakt. Was zo'n 2 uur rijden vanuit thuis, voorbij Wuppertal. Daar zat dus een klein bedrijfje wat onder andere cabriodaken maakte, maar ook zeilen voor boten, en stoelen en bankstellen bekleden. Even in de werkplaats mogen rondkijken (geen foto's).

Het nieuwe dak is dus van stof en dat is veel fijner te monteren dan een PVC dak. Meerprijs stof zo'n 40 euro tov PVC. Ook heb ik nog zitten twijfelen om een donkerrood dak te laten maken (+20 euro), maar dat zou echt niet staan op de felrode carrosserie. Dus een zwart stoffen dak.

Uit voorzorg had ik een groot stuk zeil klaar liggen voor het geval het zou gaan regenen. Ik sleutel tenslotte buiten. Maar het bleef droog en zonnig die dag :cool:.
Om 8 uur 's morgens ben ik begonnen met het werk. Nou ik heb het geweten. Pfff, wat een klus is het geworden. Maar het is gelukt. Om 8 uur 's avonds was ik klaar. Het nieuwe dak zit er op. En het is mooooooi (vind ik zelf :) ). Ben nog nooit zo trots geweest op een klus aan m'n auto. M'n eerste nieuwe cabriodak zit erop. 40+ foto's, geniet ervan !

De zwarte beschermkapjes er af, links en rechts en de moed zakt me al in de schoenen......:confused:
SAM_2088_zps7a99869b.jpg

SAM_2089_zps91dd12ba.jpg

Kansloze schroeven.....maar losgekregen met een hoop wd40, roestverwijderaar en een grote klemmentang (of hoe dat ding heet)

SAM_2090_zpse0209f01.jpg

SAM_2091_zpsf4fb9e74.jpg

Op het forum van teamswift las ik dat je het beste tijdens het vervangen een spanbandje tussen het stuur en kap frame kon spannen, omdat dat makkelijker zou werken, en inderdaad, dat hielp wel !

SAM_2094_zps40cab818.jpg

SAM_2095_zps94b7d250.jpg

De boog aan de voorkant verwijderen:

SAM_2096_zps75fc3e07.jpg

Rubbers aan de zijkanten verwijderen:

SAM_2097_zps183b668e.jpg

SAM_2098_zps701a1674.jpg

Foto's voor het geval ik het niet meer weet :confused:

SAM_2099_zps85ba880a.jpg

SAM_2100_zpsed28a8da.jpg

Spanners van de kap links en rechts:

SAM_2102_zps1238d52a.jpg

SAM_2103_zpse9b5c3a7.jpg

Beetje roest komt te voorschijn. Geschuurd en gespoten.

SAM_2104_zpsce5b3820.jpg

SAM_2113_zps66633ccf.jpg

SAM_2114_zps1fd6a32f.jpg

SAM_2122_zps01d3a3b5.jpg

SAM_2123_zps11dcb644.jpg

Geleiders van de spanners, metalen gedeelte ook geschuurd en gespoten:

SAM_2105_zpsc23ac73d.jpg

SAM_2106_zpsb09fe1ba.jpg

Het dak is al voor de helft er af:

SAM_2107_zpsb7a8ab90.jpg

SAM_2108_zps8ef22547.jpg

En nu helemaal, eindelijk. Het is nu geloof ik 11:00 uur in de ochtend.

SAM_2110_zps99f8c7ec.jpg

De bediening van de vergrendeling van het dak is aan 1 zijde wat krom, dus recht gebogen en gelijk gesmeerd:

SAM_2109_zpse8b7b545.jpg

Het frame, zonder dak:

SAM_2111_zps887a902d.jpg

De rand achter bij de kofferklep gereinigd. Daar kom je nooit meer bij:

SAM_2115_zps80d2217b.jpg

SAM_2116_zps288d09a0.jpg

SAM_2117_zps2c8134e0.jpg

SAM_2118_zpsb1d75c56.jpg

SAM_2124_zps423a6827.jpg

SAM_2125_zps97fb25b8.jpg

SAM_2126_zpsd478eed6.jpg

Vrachtje onderdelen. Alles is herbruikbaar, behalve de schroeven van de kap-bevestiging aan de carrosserie. Die heb ik vernieuwd.

SAM_2120_zps133197b2.jpg

De kabel van het spansysteem door het nieuwe dak rijgen:

SAM_2127_zps15140dc2.jpg

SAM_2131_zps9142c3f7.jpg

En dan is het een kwestie van alle weer vastschroeven. Maar met veel gevloek, om alles goed te spannen. Mezelf een paar keer voor m'n kop geslagen (letterlijk) als ik weer eens uitschoot met m'n hand o_O

SAM_2128_zps7bba55c6.jpg

SAM_2130_zpsaae1fdb1.jpg

En na de nodige bakken koffie en energy drinks, is dit het resultaat:

SAM_2136_zpsabbc5d94.jpg

SAM_2138_zps6cec4f6b.jpg

SAM_2134_zpsed0fa2f7.jpg

De "hoedenplank" past inmiddels ook weer.

SAM_2139_zps22bd09d0.jpg

SAM_2137_zps066da77c.jpg

Het dak gaat nu soepel open en dicht. De kap vouwt netjes in z'n "bagagevak" en sluiten gaat ook heel zacht. Geen geduw en getrek aan de vergrendeling meer.

M'n eerste meeting staat voor de deur, Battle of the Small 2014, dus dat wordt de auto piekfijn laten stralen .
Volgende keer meer hierover.

Groet,
Rob

Wauw Rob!! Super mooi!!

Heel erg netjes!! Respect! (y)

Dat ziet er serieus erg goed uit!! Ik snap je trots, EN dat is meer dan terecht, meer dan terecht!!

Dank jullie wel!

Ik had me dus opgegeven voor Battle of the Small (BotS) 2014, een meeting voor auto's korter dan 4 meter. Wat ik nog wilde oplossen voor die tijd was een olielekkage aan de ontsteking en nog wat kleine updates. Dan natuurlijk nog een uitgebreide polijstbeurt.

Er lekte namelijk een beetje olie langs de pakking van de ontsteking, een probleem wat ik al bij meerdere wagens had gezien. Nieuwe pakking er in en de lekkage is opgelost.

IMAG0573_zps8f36bded.jpg

IMAG0571_zps72571d0f.jpg

De ruitenwisserarmen hadden, zoals bij al die japanners, geen lak meer, dus gedemonteerd, gespoten en de parafan ook maar schoongemaakt.

Voor
SAM_2140_zps8f40b347.jpg

Na
SAM_2143_zpsc6b7d472.jpg

En klaar
SAM_2144_zpsc6580938.jpg

Het derde remlicht in de achterklep deed het niet. Dat kon ook niet, er zaten helemaal geen lampjes in. Dus 2 fittingen er in gemaakt en kabelboompje gemaakt.

IMAG0590_zps6eeeda65.jpg

IMAG0592_zps25226818.jpg

SAM_2169_zpsfbc76b82.jpg

SAM_2177_zps50fec815.jpg

Ik had nog een gasveertje liggen voor de motorkap, met universele montage, dus begonnen met boren in spatscherm en motorkap. En dit is het resultaat:

SAM_2156_zpsf0d1d0f7.jpg

SAM_2157_zpsa3ed75c9.jpg

SAM_2154_zpsa3a0cb69.jpg

En Amerikaanse verlichting in de achterlicht units leek me ook wel leuk, dus extra fittingen gemaakt met verlichting tot om de hoek

SAM_2198_zps4a8eb375.jpg

SAM_2199_zps0557e09d.jpg

SAM_2203_zpsf5b065b7.jpg

En toen begon het poetsen. De motorkap had ik eerder al helemaal gepolijst, maar de rest van de wagen nog niet. Dus weer verder met clay, Commandant en wax. Daarnaast bumperblack, tyreshine en cockpitspray (ja, van de Action)

SAM_2189_zpsc56ee3a2.jpg

SAM_2190_zpsa375533e.jpg

SAM_2192_zps1ab37582.jpg

SAM_2193_zpscd5bd2b3.jpg

SAM_2194_zpsfd26ce8e.jpg

SAM_2195_zps9f5276b7.jpg

De binnenkant was al klaar, maar onder de motorkap nog helemaal niet. Aangezien het daar ook schoon moet zijn, ook een middagje aan besteed.

En zo stond de cabrio dus op BotS2014

DSC06127_zpsc9bf4f1d.jpg

Ik kreeg veel positieve reacties, was van de 680 aanwezige auto's de enige met een Swift cabrio en dat gaf me weer energie om verder te gaan met updates voor de wagen. Een bijpassende voorbumper bijvoorbeeld.

To be continued !

Wauw, heel netjes! Mooie updates ook!! Achterlichten zijn echt veel beter zo ;). Bijpassende voorbumper zou het inderdaad wel af maken!

De voorbumper wilde ik ook zeggen inderdaad.

Dak erg netjes, is altijd een rotklus inderdaad om dat te doen, en die lichten maak je gewoon een nieuwe fitting voor met een gaatje in de bestaande unit zonder het verder te vervangen? Tof!

Super leuk klusproject!
Dat is nou wat je noemt een low-cost hobby auto.
Respect voor het op de weg houden van dit leuke autootje!

Dank jullie wel voor de warme reacties !

Battle of the Small 2014 was dus een geslaagde dag. Ook tijdens die dag kreeg ik veel positieve opmerkingen over de wagen en de voorbumper werd regelmatig genoemd om te vervangen. Dus op zoek naar een identiek model zoals de achterbumper. Deze vond ik na enige tijd op MP. Prijs afgeproken met de verkoper en zelf opgehaald. Het ding was in belabberde staat, maar dat was geen probleem. Ben begonnen met de kitrand, die ooit een bumperlip heeft vastgehouden, te verwijderen. Daarna flink zitten schuren, primer erop gespoten en als laatste natuurlijk de rode kleur van de wagen.

Plaatjes van de metamorfose:

Bumper zo gekocht:

SAM_2232_zps3a0c04ee.jpg

SAM_2231_zpsffc65d58.jpg

Kitrand verwijderd en bumper geschuurd:

SAM_2240_zps5dde3194.jpg

SAM_2241_zps28af438b.jpg

Ik weet niet meer hoeveel laklagen over elkaar:

SAM_2242_zpsb1edd4c4.jpg

SAM_2243_zpsbb3c62e3.jpg

SAM_2245_zps1daeaecd.jpg

SAM_2246_zps1378e346.jpg

Monteren en gelijk de roest op de tussenbalk aangepakt.:

SAM_2248_zps49a0fd53.jpg

SAM_2247_zps3268a001.jpg

Eindresultaat:

SAM_2256_zps39145a07.jpg

SAM_2254_zpsd3b5d35a.jpg

En gelijk een mini fotoshoot gemaakt bij een kasteel bij mij in de buurt.

IMAG0702_zps0df20c20.jpg

IMAG0700_zps47bca128.jpg

IMAG0699_zps87ba9a5b.jpg

Maar ja, hoe houd je de cabrio nu zo mooi? Aangezien zij een buitenslaapster is, wilde ik graag dat de lak goed zou blijven blinken. En ik had al in de gaten dat na +/- 2 maanden de lak van de motorkap weer doffe plekken begon te vertonen. Tot ik op een gegeven moment de oplossing vond.

Tadaaa

IMAG0703_zpsab83f834.jpg

Een hoes over de cabrio........ is weliswaar niet waterdicht, maar houdt waarschijnlijk wel de uv-straling tegen die ervoor zorgt dat de motorkap niet meer dof gaat worden. En ik denk dat het ook goed is voor het behoud van de rest van de wagen.

In de volgende update zal ik verder vertellen over de problemen waar ik al last van had en die nog op m'n pad tegemoet kwamen. Zoals een uitlaatdemper die afbrak en een achterklep die niet meer bleef open staan.

Wordt zoals altijd vervolgt........

Erg leuke updates en echt supernetjes, mijn complimenten (y)

Hoes zou ik erg mee uitkijken, kan gaan schuren met als gevolg lak schade en water wat er onder zit wil slecht verdampen.

https://www.carclean.nl/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO_476_100990
Deze beveel ik van echt aan voor jou, is een super wax/seallant tot wel 6 maanden standtijd.
Wordt veel in de winter gebruikt door fervente auto detailers , door zijn geweldige bescherming.
Glans is ook feniaal van deze wax, gebruik hem zelf ook.

Wauw, Rob!!!

Wat ontzettend tof!!! Echt heeel mooi om te zien hoe ontzettend veel de Suzi opknapt van deze bumper!

Heel erg mooi! De complimenten zijn niet meer dan terecht! Je hebt echt mooi werk geleverd, leuke foto's ook!

(y)

Dank jullie wel !

Bofkont zei:
Erg leuke updates en echt supernetjes, mijn complimenten (y)

Hoes zou ik erg mee uitkijken, kan gaan schuren met als gevolg lak schade en water wat er onder zit wil slecht verdampen.

https://www.carclean.nl/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO_476_100990
Deze beveel ik van echt aan voor jou, is een super wax/seallant tot wel 6 maanden standtijd.
Wordt veel in de winter gebruikt door fervente auto detailers , door zijn geweldige bescherming.
Glans is ook feniaal van deze wax, gebruik hem zelf ook.

Goeie tip, dank je. Misschien nog iets voor vaderdag ;) ?

Ik zal de hoes toch moeten blijven gebruiken. Een ander probleem in m'n wijk zijn namelijk zwerfkatten en die vinden het heerlijk om op het (warme) dak van de cabrio te zitten. Ze hebben al krassen over de motorkap getrokken, toen ze over de motorkap naar beneden wilden en uitgleden omdat die motorkap zo glad is van de wax. En dan komen de nagels van die k%t katten te voorschijn met krassen tot gevolg. Vandaar dat ik de hoes blijf gebruiken.

Verder met updates en reparaties.

De gasveren van de achterklep waren sinds de aankoop lam, oftewel ik moest telkens een stok ertussen zetten om de achterklep open te houden. Niet fijn, dus op zoek naar een setje nieuwe gasveren. Hmmm, voor de cabrio niet meer te krijgen bij de webwinkels waar ik altijd m'n onderdelen bestelde. En bij de Suzuki dealer durfde ik al helemaal niet te gaan vragen. Dus heb ik de gasveren besteld voor de hatchback-versie van de Swift. Kostte in eerste instantie 8 euro per stuk, maar de leverancier mailde al snel dat die ook niet meer leverbaar waren, dus een duurder setje besteld van 17 euro per stuk.

Eenmaal binnen, bleken ze niet 1 op 1 te passen. Dat had ik dan ook niet verwacht. De gasveren zitten namelijk andersom en de bevestiging aan de klep is ook anders. De nieuwe gasveer is dan ook een beetje korter. Maar goed ik had ze aangeschaft, dus ga ik er ook mee verder knutselen.

Oude gasveer (boven) versus nieuwe gasveer (onder).

SAM_2212_zpsd75410e7.jpg

Kogel van oude gasveer afgeschroefd

SAM_2216_zps10211df2.jpg

In de bankschroef en zaagsnede maken in de oude kogelhouder

SAM_2217_zpsa7c2079c.jpg

Met een hamer sla je de kogelhouder er dan van af

SAM_2219_zpsd03bbf33.jpg

De kogel klik je zo in de nieuwe gasveer

SAM_2221_zpsc241891d.jpg

De bevestiging aan de klep is een beetje anders

SAM_2213_zps285197cb.jpg

Gaatje erbij boren in de nieuwe gasveer (onder)

SAM_2222_zpsa1402284.jpg

En zo zit de nieuwe gasveer dan gemonteerd aan de achterklep.

SAM_2214_zpsc7333d63.jpg

En zonder hulp van een stok blijft de klep dan ook openstaan; wat een genot

SAM_2226_zps9f24355f.jpg

Bij de hatchback-Swift kan de achterklep met een hendeltje naast de bestuurdersstoel geopend worden. Dat wilde ik ook in de cabrio ! Dus op de sloop een hendeltje met kabel en slot gehaald (10 euro + nog wat klein spul) en gemonteerd in mijn cabrio.

Helaas is naast de bestuurdersstoel geen plaats om dat hendeltje te monteren. Daar zit namelijk in de cabrio-versie de versteviging van de carrosserie. Tegenslag, welnee. Ik had het setje aangeschaft, dus het zal moeten passen ! Zo ben ik dan.

Waar zal ik dat hendeltje dan monteren? Juist ja, onder de stoel.

SAM_2293_zps6b146876.jpg

Kabel doorgevoerd onder de vloerbedekking naar de achterzijde

SAM_2294_zpsd771d7d7.jpg

En zo kon ik de kabel gewoon inhaken in het bestaande slot van de achterklep. Het slot van de hatchback had ik helemaal niet nodig

SAM_2297_zpsf72cc1a4.jpg

En zo ziet het uit als de stoel eenmaal terug gezet is

SAM_2299_zpsf3c1b388.jpg

Waarschijnlijk ben ik de enige met een Swift cabrio die de achterklep van binnenuit kan openen.

Dan de uitlaat.

De achterdemper was wel erg rot en stond op het punt af te breken. Een nieuwe was zo besteld op het WWW. Een Nederlandse leverancier deze keer, die binnen 2 werkdagen een vreemd pakketje voor de deur had gelegd

SAM_2302_zpsba8b2176.jpg

Naast een nieuwe achterdemper voor m'n daily Opel Astra zat er dus een midden- en einddemper in voor m'n cabrio.

Volgens de website zou het moeten passen, maar deze keer............was de middendemper toch totaal anders dan ik me had voorgesteld

SAM_2314_zps07d4b37d.jpg

Ik heb nog geprobeerd deze te monteren, maar de middendemper loopt echt vast tegen de carrosserie, op een plek waar weer een dwarse versteviging zit voor het chassis, zie hier

SAM_2311_zpsed1ae7af.jpg

Nou ja, geen probleem. De middendemper mocht ik terugsturen. Had hem ook eigenlijk niet nodig. Maar ja, ik dacht voor die paar tientjes meer doe ik de hele uitlaat vervangen in plaats van alleen de einddemper. De leverancier deed niet moeilijk en liet de middendemper ophalen, waarna ik m'n geld terug kreeg hiervoor.

Die achterdemper was dan ook een eitje om te vervangen. Het afgebroken gedeelte

SAM_2306_zps6d9d6e4d.jpg

Oude versus nieuwe demper

SAM_2305_zps1c103213.jpg

En gemonteerd

SAM_2324_zps356d5c7b.jpg

En als laatste update deze keer, de PCV klep.

Dat is de Positive Crackshaft Ventilation klep, die zorgt voor de ontluchting van het carter en klepdeksel, oftewel de oliedampen afvoeren. Deels gaat dat via het luchtfilter en deels via het inlaatspruitstuk. Deze klep laat de lucht door in 1 richting, maar dat deed die niet meer, met als gevolg een hele hoop smurrie in de olie-vuldop en in de slang naar de luchtfilter en PCV klep.
Deze klep heb ik niet op het WWW kunnen vinden als imitatie onderdeel, dus moest ik hiervoor naar de dealer. Het enige en wat mij betreft ook laatste onderdeel wat ik daar heb gekocht. Ik heb het gevoel namelijk dat ik daar mee betaal aan dat grote pand en die dure wagen van de directeur, maar ik kan me vergissen in deze.

Waar gaat het nu om?

Deze dus, kapot, zie het steeltje wat aan de rechterkant uitsteekt en niet meer beweegt

IMAG0729_zpscc952378.jpg

En hier de nieuwe

IMAG0742_zpsb78f7755.jpg

Waar zit die dan? Juist, hier, onder het luchtfilter in het inlaatspruitstuk.

IMAG0733_zpsbdecca0b.jpg

Om m'n verhaal vandaag af te maken, nog enkele foto's van de wagen zoals die toen uit zag, gemaakt in de tuin van huize Rob.

SAM_2426_zps4507ed46.jpg

SAM_2431_zps37c3fe4c.jpg

SAM_2423_zps0886fedc.jpg

En eentje onderweg, op een van m'n vele toertjes

IMAG0779_zpsf8bd639e.jpg

Volgende keer ga ik m'n cabrio nog meer personaliseren met een cruise control en een navi-radio. En de APK komt aan de beurt.

Ik heb je topic eens goed doorgelezen: erg leuk om een lelijk eendje in een mooie zwaan te zien veranderen. Ik vind het vooral knap hoeveel je zelf kunt. Het moet toch heerlijk zijn om met een cabriolet te toeren!

Weer lekker bezig man(y)

Hier een goede autohoes.
https://www.autohoezenonline.nl/?gclid=CMzb4tfMpcYCFSTmwgodKw8CFA

Heerlijk om zo die foto's te zien en super dat je al deze moeite doet voor een relatief simpel karretje als de Swift. Dit onderscheid de leuke van de normale Swifts als je het mij vraagt. Helemaal op de wijze zoals jij het doet. (y)

Super goed bezig weer Rob! (y)
Ik geniet van elke update, super goed wat je allemaal zelf kan! (y)

Wat ik je wou zeggen, hier in Assen zit een Alfa, Lancia (en Fiat) specialist, die tevens een Suzuki-specialist is. Vroeger waren ze een dealer van Suzuki (en Alfa). Ze konden aan redelijk wat onderdelen komen, misschien als je eens iets kleins nodig bent (of sorry voor de mosterd na de maaltijd, zulke gasveren) kan ik eens kijken of ik iets voor je kan beteken, en ze naar je zenden, of iets.

Ooh voor ik het verder vergeet

Wat een plaatje!

Volgens mij heb ik jou zelf ook nog op de foto staan.. ;)

Foto's Youngtimer Event
Als je het leuk vind, hier zijn al mijn foto's... helaas heb ik maar één foto van je Swift.

Dank jullie wel voor alle reacties ! Doet me goed :)

Pjötr zei:
Ooh voor ik het verder vergeet

Wat een plaatje!

Volgens mij heb ik jou zelf ook nog op de foto staan.. ;)

Foto's Youngtimer Event
Als je het leuk vind, hier zijn al mijn foto's... helaas heb ik maar één foto van je Swift.

Peter, held ! Weet je dat jij de enige bent die m'n auto heeft gefotografeerd en gepost(y) Zelfs ik heb geen foto ervan gemaakt op deze geweldige dag :confused: Mooie foto, dank je hiervoor.
Ik heb mezelf inderdaad ook nog hier gespot, in dat lichtblauwe shirt, links van de Rover

Ik was trouwens ook nog met de Swift op de " nationale cabrio dag " in Boxtel. Ook maar 1 foto gemaakt, en ook niet door mijzelf

national%20cabriodag%202015_zpsod1vfkj6.jpg

Komende vrijdag of zaterdag ga ik de cabrio klaar maken voor " Japan Classic Sunday " in Gemert op zondag.

Groet,
Rob

Ik heb hem zien staan op Youngtimer Event, maar niet de link met jou gelegd denk ik. Misschien heb ik er stiekem toch een foto van gemaakt, maar ik heb ze nog niet doorgekeken.

Hij staat er wel echt prachtig bij man!

Bloos, maar graag gedaan! :)

Ik telde een weerspiegeling en mijn "spot-foto" bij elkaar op en dacht, dat kan niet missen :)

Ik zou vrijdag gaan prutsen, zaterdag schijnt het erg warm te worden (weer) . Er schijnen nog best veel leuke dingen naar Gemert te komen! Deze keer wel plaatjes maken! ;)

@ Micha D: Dank je, mocht je nog een foto vinden, schroom niet om hem hier te posten of me een link per pb te sturen.

@ Pjötr: Veel plezier met prutsen, Peter !
Zal proberen foto's te maken, maar meestal is het zo dat ik me zit te vergapen aan het moois wat er allemaal staat, sta te kletsen met mensen en pas op het eind van de dag er achter kom dat ik nog een camera bij me heb :D

Dit is lekker topic om te volgen. Lekker rommelen en het bewijs dat je echt niet veel geld hoeft uit geven om een auto mooi te maken

Terug
Bovenaan