Rob's Suzuki Swift 1.3 Cabrio '94 , Suzuki Swift 1.0 automaat '96 , Honda Jazz 1.4 automaat '02: We blijven bezig (P10 )

Gefeliciteerd met de beide APK's Nu hopen op veel mooiweer dagen want dat is toch het leukste van zo'n cabrio, open toeren!

@The Saint - Your swift looks very nice too! Great to see a carlover from Poland here on our little forum!

Veel is er niet te melden over de cabrio. Hij staat meer stil dan dat hij rijdt. Dus laat ik heb af en toe even uit.

Onder andere een bezoekje aan m'n dochter in Eindhoven

30473083523_abf63a848c_h.jpg

Dan nog een middagje toeren door ons Limburgse land:

31423257552_0ba4839a5b_h.jpg

31569919505_4060be6a2b_h.jpg

Geen nieuws is (soms) goed nieuws Rob!

Leuke foto's van de Swift! Wat blijft het ook een fotogeniek dingetje he? :)

Trouwens, kende je deze facelift al? De Swift is nog steeds in productie!

Blijft een heerlijke wagen Rob (y)
Zou graag ook in Limburg wonen, man wat heb je daar mooie routes, zo in de Ardennen en Eiffel.

Pjötr zei:
Geen nieuws is (soms) goed nieuws Rob!

Leuke foto's van de Swift! Wat blijft het ook een fotogeniek dingetje he? :)

Trouwens, kende je deze facelift al? De Swift is nog steeds in productie!

Dank je, Peter. Inderdaad wordt de Swift van het oude type (MK5) nog steeds in Pakistan geproduceert, maar dan onder de naam Cultus.

Klik

Bofkont zei:
Blijft een heerlijke wagen Rob (y)
Zou graag ook in Limburg wonen, man wat heb je daar mooie routes, zo in de Ardennen en Eiffel.

Dank je, René. Het is zeker hier mooi wonen en binnen een uurtje rijden ben je op hele mooie plekjes in Duitsland en België.

Ik had bij Aliexpress stickers besteld voor op de naafkappen van m'n Astra. Nu dan eindelijk de tijd gehad om de wielen te demonteren en de kapjes uit de wielen te drukken.

20161223_203257_zpsexojz75w.jpg

De stickers gelijmd op de kapjes, nadat ik die goed schoongemaakt had. Er zit dubbelzijdige tape op de stickers, maar dat vertrouw ik niet, dus Pattex lijm ertussen en laten drogen.

IMG-20161223-WA0024_zpsyyfxhyns.jpeg

En dit is het resultaat

20161223_204310_zpsl3lrtpxw.jpg

IMG-20161224-WA0004_zpsfxhplqfe.jpeg

Hi Rob,

here some informations about Swift Cabrio at Polish Wikipedia. Using the Chrome browser you can translate it into Dutch or English automatically.

https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Suzuki_Swift_1.3_GS_Cabrio&stable=0

Dank je René !

Ik heb vrijdag avond voor de cabrio alle buitenverlichting besteld in LED. Dus de H4 koplampen, knipperlichten, zijknippers, achterlichten enzovoorts. Het zal wel enige tijd in beslag nemen voordat ik het in huis heb. Komt namelijk uit China. Ook heb ik een LED knipperrelais erbij besteld, omdat het standaard knipperrelais niet met LED kan omgaan.

Ben zelf benieuwd wat het gaat worden. Houd jullie op de hoogte.

Dat is een leuke update Rob, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Met jouw vernuft gaat dat dan vast goed komen!
Wat is eigenlijk het verschil tussen LED en "gewoon" moet ik dan, denken aan zeg maar die aftermarket strips die je soms ziet? (voor het idee dan bedoel ik he)

Die naafdoppen zijn ook er mooi geworden zeg! bedenkt zich dat ik die ook nog wil fabriceren onder el Hundee.

Ben ook erg benieuwd naar de verlichting. Ik heb zelf ooit H4 in LED-uitvoering besteld uit China, maar daar klopten de stekkers totaal niet van. Als resultaat dat de lamp het dus niet deed in welke auto dan ook. Daarnaast heb je van de meeste LED's uit China niet al te veel licht. Hopen dat jij hier meer geluk mee hebt.

Bij de Seat heb ik de knipperlichten rondom ook allemaal vervangen door LED's, omdat ik dit een stuk mooier vind dan de standaard verlichting. Heb echter wel heel wat lampjes moeten bestellen voordat ik eindelijk LED's had die wel fel genoeg waren.. :rolleyes:

AsconaGT zei:
Ben benieuwd naar de H4 in LED als koplamp.

Ik hoor er namelijk heel wisselende verhalen over. :)

Ik lees er ook (vooral negatieve) verhalen over, maar ik ben vrij eigenwijs en wil graag zelf ontdekken of dat Chinese LED-spul allemaal zo slecht is.

Pjötr zei:
Dat is een leuke update Rob, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Met jouw vernuft gaat dat dan vast goed komen!
Wat is eigenlijk het verschil tussen LED en "gewoon" moet ik dan, denken aan zeg maar die aftermarket strips die je soms ziet? (voor het idee dan bedoel ik he)

Die naafdoppen zijn ook er mooi geworden zeg! bedenkt zich dat ik die ook nog wil fabriceren onder el Hundee.

Dank je Peter. Het grote verschil met LED verlichting t.o.v. gewoon licht is dat ze minder stroom nodig hebben. En aangezien de stroomvoorziening in de Swift niet zo best is, wil ik het verbeteren met LED verlichting. Nu knipperen bijvoorbeeld de achterlichten mee als ik het knipperlicht aan een kant aanzet.

Bossinkje zei:
Ben ook erg benieuwd naar de verlichting. Ik heb zelf ooit H4 in LED-uitvoering besteld uit China, maar daar klopten de stekkers totaal niet van. Als resultaat dat de lamp het dus niet deed in welke auto dan ook. Daarnaast heb je van de meeste LED's uit China niet al te veel licht. Hopen dat jij hier meer geluk mee hebt.

Bij de Seat heb ik de knipperlichten rondom ook allemaal vervangen door LED's, omdat ik dit een stuk mooier vind dan de standaard verlichting. Heb echter wel heel wat lampjes moeten bestellen voordat ik eindelijk LED's had die wel fel genoeg waren.. :rolleyes:

Ik heb ook meer "reserve" verlichting besteld, in de hoop genoeg verlichting over te hebben voor de Swift. Ik ga er dus al van uit dat niet alles werkt. Ben ook erg benieuwd naar de H4 LED verlichting.

BleuZ NL zei:
Die wielnaafkapjes zien er beter uit zo!

Zijn dat trouwens dezelfde velgen op de Swift en de Astra? :D

Dank je !
Nee, de velgen op de Swift zijn anders dan die van de Astra. Ze lijken idd veel op elkaar, zijn beide 5-spaaks ,maar op de Swift is de maat 14 inch en op de Astra is het 15 inch.

Vandaag kreeg ik post uit Leeuwarden. Nou nou, ik had dus 57 km/h (gecorrigeerd 54 km/h) gereden op een weg waar ik 50 mocht. Dat is dus kassa. 27 euro plus 9 euro administratiekosten komt op 36 euro voor 4 km/h te hard rijden.

Nu ga ik dus maar meer op m'n teller letten dan op het verkeer en zal ik de cruise control ook in de stad maar wat meer gaan gebruiken. En waar een bordje 50 staat ook maar echt 50 gaan rijden. Zelfde geldt voor 30, 80, 120 en 130, hoewel ik die laatste 2 snelheden bijna nooit rijd. Vooral in het 30 km gebied zal ik dan veel agressie op me afroepen, maar ja, dat moet dan maar. Ook op de wegen waar gewerkt is en waar men de borden 30 vergeten is weg te halen, zal ik dan ook maar 30 blijven rijden.

Maar eerlijk is eerlijk. Dat is toch niet meer haalbaar. Waar zijn we in dit land mee bezig? Was het nu echt veiliger geweest voor het overige verkeer als ik 50 had gereden ipv 54, desnoods 57? En dat op een zondagochtend, waar half Heerlen nog in z'n nest ligt?

Het fraaie is wel dat ik dus van voren werd geflitst door een vaste camera, waarvan ik ook nog wist dat die er stond o_O en aan de overkant van de straat stond. Dom van me natuurlijk, maar ik dacht altijd dat je van achteren geflitst werd in NL.

Nou ja, via je DIGID kun je dus je foto opvragen en hier is die dan:

flitsfoto-2d7f0af9-9494-4c7a-8b22-304626011cdb_zpsvljuuvip.jpeg

flitsfoto-41beca32-d250-4c42-9f88-83a34af4b7a7_zpskz1z21br.jpeg

Ik betaal de boete wel pas op de laatste dag die genoemd staat in de begeleidende brief. Eerder krijgt onze overheid m'n geld niet !

He, da's lullig zeg! Ik rij regelmatig over de autoweg in Heerlen, waar je 100 mag en er ook flitsers staan. Ik rij daar meestal ergens tussen de 100 en de 110 (110 op mijn teller komt overeen met 100 op de GPS), maar misschien moet ik daar dan ook maar mee oppassen :rolleyes:

cabriorob zei:
...
Ik betaal de boete wel pas op de laatste dag die genoemd staat in de begeleidende brief. Eerder krijgt onze overheid m'n geld niet !

Dat zal ze leren!!! :p

Weet je wat bij mij enorm helpt: gewoon even rekenen wat je per jaar al betaalt aan allerlei (auto)belastingen en daar die paar tientjes bovenop doen. Ik voel er echt helemaal niks meer van.

57 op de radar dan heb je zelf echt wel 60+ op je klok en sta je behoorlijk later stil dan iemand die 50 rijdt. Helemaal terecht dus.

Hoewel zo'n boete zuur is kan ik me ook wel weer vinden in wat V0RQ zegt.
Al moet ik wel zeggen, de ene 50-weg is de andere niet. Op sommige wegen hier vind ik 50 nog te snel terwijl er ook zijn waar 50 erg traag voelt. Er is zelfs een weg hier waarvan de politie al heeft laten weten niet te bekeuren onder de 70 km/u en dat wordt er dan ook veelvuldig gereden.

Ik ben benieuwd naar de LED-lampen. Overigens zit dat meeknipperen van de achterlichten in de aarding van je armatuur. Als het armatuur van het achterlicht goed geaard is dan knipperen je lampen niet mee met je knipperlichten. Ik herinner me een stagebedrijf waar ik gewerkt heb waar ze standaard de achterlichten van aarding voorzagen als die dit kwaaltje ook hadden.

De Astra staat sinds ruim 1 week stil. De ECU , oftewel de computer van het motormanagement is defect. Het schijnt een bekend probleem te zijn bij Opel, en niet alleen bij Opel, maar bij veel merken waar de ECU onder de motorkap tegen het motorblok is gemonteerd. De ECU wordt dus heet en weer koud en die grote verschillen in temperatuur kunnen sodeerverbindingen niet tegen. Ze worden dan broos en breken af. Zo zijn er dus verschillende bedrijfjes die ECU's reworken oftewel repareren en reviseren. Dat kost zo tussen de 200 en 300 euro, al naar gelang de klacht. Zo heb ik dus ook de ECU van mijn Astra aangeboden voor reparatie, maar ik kreeg al snel bericht dat die niet meer te repareren was.

Dus op zoek naar een alternatief. Het duurste alternatief is een nieuwe ECU. Die kost bij Opel incl montage en programmeren 1200 euro. Slik......

Dan maar eentje van de sloperij. Via de onderdelenlijn krijg ik er enkele aangeboden. Variërend van 150 tot 400 euro. Ook heb ik enkele sloperijen in de buurt bezocht. Daar liggen diverse ECU's, maar allemaal met een ander onderdeelnummer. Nu wil het lot dat ik via het forum van de astratuningclub iemand ben tegengekomen die mij goed kan helpen met het ECU probleem. Het blijkt dat ik niet naar het onderdeelnummer moet zoeken, maar naar de zogenaamde HFSI versie. Dat is iets wat ook bij het onderdeelnummer staat. De mijne ECU had HSFI 2.1 dus moet ik op zoek naar iets vergelijkbaars. En die vind ik op een sloperij bij mij in de buurt. Voor 100 euro. Ik blij.......

De ECU die ik gekocht heb, hoort echter bij een Astra met een Z16SE motor, terwijl ik een Astra heb met een Z16XE motor. Dus moet de software in de ECU omgeprogrammeerd worden. Tevens moeten ook de cruise control, climate control en automaat geprogrammeerd worden . En daar gaat dat forumlid mij mee helpen, aanstaande zondag.

Hopelijk gaat het lukken en kunnen we volgende week weer rijden in de Astra.

Dan de Swift cabrio.

Ik ben in januari begonnen met het ombouwen van alle buitenverlichting rondom de Swift naar LED. In China heb ik verschillede types LEDs besteld, gewoon om te beginnen met wat het effect is van de LED in de lichtunits.

Wat heb ik nodig (en tussen haakjes de status op dit moment):

Koplampen: H4 (bestelling nog steeds niet binnen)
Knipperlichten: 4x BA15S en 2x W5W (wacht nog op 1 LED)
Parkeerlichten: 4x W5W (afgerond)
Combi Rem/parkeerlichten: 4x BAY15D (wacht op levering)
Middelste (3de) remlicht: 2x BA15S (afgerond)
Mistlichten achter: 2x BA15S (wacht op levering)
Achteruitrijlichten: 2x BA15S (afgerond)
Nummerplaatverlichting: 2x W5W (afgerond)
1x Knipperlichtrelais, speciaal voor LED: (werkt, maar wacht nog met het juiste relais)

Om te beginnen heb ik de knipperlichten aangepakt. Ben begonnen met het knipperlicht relais te vervangen. Ondertussen kwam ik er achter dat er een CF13 en CF14 relais bestaat. Het verschil tussen beide is de aansluiting van de plus en de min. En ik had natuurlijk de verkeerde besteld. De eerste bestelling kwam binnen

IMG-20170224-WA0011_zps3egmklry.jpeg

Het (verkeerde) LED knipperrelais en 10 stuks BA15S witte LEDs.

20170225_163751_zpsd2fefetu.jpg

En dus heb ik de + en - van de draden van het relais maar omgesoldeerd. Ondertussen het juiste relais besteld.

Knipsel-relais_zpsdartdnzr.jpg

De witte BA15S witte LEDs waren redelijk als knipperlicht aan de voorzijde, maar geen succes als knipperlicht aan de achterkant. De LEDs schijnen alleen naar voren en zitten schuin gemonteerd in het achterlicht. Dus de helft van het knipperlicht wordt maar verlicht en dat ziet niet uit. Daarnaast heeft de spiegel, die in het achterlicht zit, geen effect. Wel bij de standaard gloeilamp natuurlijk. Dus heb ik een BA15D LED gezocht, die ook rondom schijnt en in de kleur geel/oranje. Dat is deze geworden:

Knipsel-BA15S-oranje_zpsnjcnrg3p.jpg

Natuurlijk 4x besteld en die kwamen na enkele weken binnen. Helaas was 1 stuk bij aankomst, dus kon ik het knipperproject net niet afronden. Oftewel conclusie: bestel er wat meer. Nu weer weken wachten op nieuwe.

IMG-20170314-WA0009_zpsfzm666ef.jpg

De zijknippers heb ik ook vervangen door LEDs. Dat zijn de W5W lampjes. Die kun je in verschillende kleuren krijgen.

Knipsel-w5w-T10_zpsmtdobvvn.jpg

Ze kwamen samen binnen met de BAY15D LEDs voor de combi rem/parkeerlichten.

IMG-20170303-WA0007_zpsi5mfphvq.jpeg

Het resultaat tot nu toe (video, als die het doet)

Beide kanten met gele LEDs

Links een witte LED en rechts een gele LED . Het verschil is moeilijk te zien, omdat de camera corrigeert, maar in het echt zie je duidelijk verschil.

En het zijknipperlicht, eerst met gloeilampje en daarna met witte LED. Inmiddels zijn de gele/oranje W5W's ook in bestelling.

De parkeerlichten aan de voorzijde waren plug en play. Witte W5W LED past voren prima, net zoals in de kentekenverlichting. Achter in de USA verlichting valt het ook wel mee, hoewel een rode W5W LED mooier zou zijn. Dus die ook maar besteld.

In het 3de remlicht heb ik ook de witte BA15S gemonteerd en het geeft vrijwel geen licht naar buiten toe. Conclusie tot nu toe: koop de LED in de kleur waarvoor die gebruikt gaat worden. Inmiddels zijn deze dus vervangen door de rode BA15S.

Dit zijn de rode BA15S LEDs, die dus hetzelfde uitzien als de witte versie, maar rood licht geven.

IMG-20170323-WA0028_zpsaxjngzmg.jpeg

Toen kwamen de rem/parkeerlichten aan de beurt. Dat was wat lastiger. Wat bleek: als je een combi-gloeilamp 21/5 Watt gebruikt, zijn dat 2 lossen gloeidraadjes. Bij Leds werkt dat niet zo. Toen ik ze inprikte in het achterlicht, brandde zowel het parkeerlicht als het remlicht niet. Eerst zat ik nog te denken aan een polariteitsprobleem, maar dat was niet het geval. Via een ander froumlid kwam ik er achter dat in beide plusdraden (van parkeer- en remlicht) een diode gesoldeerd moest worden. Dus gedaan:

20170306_182750_zpsufztgfek.jpg

Ook hier werken de witte BAY15D LEDs niet optimaal. Zoals gezegd zitten de LEDs schuin in het achterlicht en schijnen ze recht naar voor. Ook hiervoor heb ik nu rode LEDs besteld, die rondom schijnen, net zoals de knipperlichten.

In het beide achterlichten heb ik tussendoor ook nog het vervelende massaprobleem opgelost. Er gaan namelijk 4 zwarte draden (van iedere lamp 1) over in 1 zwarte draad, die van gelijke diameter is. Gevolg is dat als de remlichten aanstaan en het knipperlicht aan is, het remlicht vrolijk mee knippert. Dus heb ik een extra massadraad gelegd naar binnen.

Voor

20170403_200414_zpsrstye4ij.jpg

Na

IMG-20170403-WA0031_zpskgwetzv9.jpeg

Dan nog de mistverlichting achter. Die doe ik als laatst, want die worden vrijwel niet gebruikt. En de H4 voor in de koplampen? Daar wacht ik al op sinds januari en zijn waarschijnlijk ergens verloren gegaan. Inmiddels heb ik bij Aliexpress een zogenaamde dispute geopend om mijn geld terug te krijgen.

Knap werk van je lichten Rob! Ik wou echt dat ik zo handig was als jij, mooi dat het je allemaal lukt zeg! De leds vind ik echt wel gaaf!

Dat van de ECU is zuur, ik snap nu ook wel waarom er soms knappe Astra's op de sloop liggen... BOH wat een geld, maar wat een geluk dat je een forummer kent, hopelijk lukt het zondag, dan kan Cabrio-Shirley weer rijden, of nee broezen zoals we dat hier noemen :)

Mooi werk met de LED's, wel jammer dat je zo lang moet wachten op dei spullen uit China. Ik moet er ook eens gaan bestellen, zag dat de gasdrukveren voor de motorkap van de Caddy er echt spotgoedkoop waren...

Hè, wat vervelend van je Astra! Gelukkig ben je voor niet al te veel geld en met wat hulp klaar :)

De video's van de Swift kan ik hier niet openen, maar ik zal het straks nog eens op mijn thuiscomputer proberen. Daarvan ben ik wel benieuwd naar het resultaat!

Dank voor jullie reactie !

Nou, de Astra rijdt weer. Ik blij en m'n vrouw nog blijer.

Het kostte toch nog een kleine 3 uur voordat de motor goed liep. Na de reset van de ECU en het programmeren van de juiste software liep de motor niet lekker, de gasklep stond wat nerveus op en neer te klapperen en de toerenteller en airco werkten niet. Na wat troubleshooten bleek dat tijdens de montage van de ECU 2 pinnen krom waren gebogen bij het vastzetten van de connector. Waarschijnlijk stonden die al niet recht toen ik de ECU van de sloperij vandaan haalde.

Na het rechtbuigen van de pinnen, liep de motor als van oud. Degene die de ECU geprogrammeerd heeft, heeft ook nog de EGR klep softwarematig uitgeschakeld en de TID (Triple Info Display) geprogrammeerd, zodat de datumweergave aan blijft als ik de autoradio aanzet.

Dan een update van de LED verlichting in de cabrio:

Koplampen: H4 (bestelling geannuleerd, geld terug ontvangen)
Knipperlichten: 4x BA15S en 2x W5W (afgerond)
Combi Rem/parkeerlichten: 4x BAY15D (bezig met inbouwen)
Mistlichten achter: 2x BA15S (wacht op levering)
1x Knipperlichtrelais, speciaal voor LED: (werkt, maar wacht nog op het juiste relais)

De H4 lampen, die ik nooit heb ontvangen zijn gecrediteerd door Aliexpress en het geld is inmiddels teruggestort. Ik weet niet zeker of ik nieuwe H4-LEDs ga bestellen. Zit nu te denken aan Xenon.

Het laatste LED knipperlicht is binnen en ook al gemonteerd. Alle knipperlichten zijn nu LED, behalve de indicators in het dashboard.

Nu ben ik bezig met de combi-rem-parkeerlichten. Daar is wat vreemds aan de hand. Zitten in beide plus-draden van iedere LED een diode gesoldeerd, ontstaat een lekspanning van 4,5 Volt op het remsignaal, terwijl het gewone licht aanstaat. Die lekspanning zorgt ervoor dat het remgedeelte van de LED gaat branden, met als gevolg dat je altijd met fel rood licht achter rijdt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vervang ik nu 1 van de 4 LEDs door een gewoon gloeidraad lampje, is de lekspanning weg. Dus nog iets gaan bedenken met een weerstand.

Foto's:

LEDs voor het zijknipperlicht (in geel) en achterlicht (op de hoek, in rood).

20170407_171745_zps0gxdoy6i.jpg

De gele LEDs geven vrijwel geen licht, die heb ik dus weer vervangen door de witte LEDs. De rode LEDs voldoen prima voor de verlichting op de hoek.

De gele knipperlichten en rode remlichten en nog 2 buis-LEDs voor de binnenverlichting:

IMG-20170409-WA0003_zpsjvk4wrao.jpeg

Gewone verlichting achter (links is LED, rechts gloeilampen)

20170410_194250_zpspzzqi1sk.jpg

En de remlichten (idem)

20170410_194231_zpsghoyu6ro.jpg

Een rode LED lamp als parkeerlicht geschakeld:

IMG-20170410-WA0019_zpswkdiexti.jpeg

De spaghetti met diodes bij de achterlichtunit, waar ik nog moet gaan stoeien met een weerstand vanwege de lekspanning:

IMG-20170410-WA0021_zpshesuyweb.jpeg

En de LED binnenverlichting. Wat een enorme plens licht geeft dat.....

IMG-20170409-WA0037_zpswvyaipsy.jpeg

Wordt vervolgd....

BleuZ NL zei:
He, da's lullig zeg! Ik rij regelmatig over de autoweg in Heerlen, waar je 100 mag en er ook flitsers staan. Ik rij daar meestal ergens tussen de 100 en de 110 (110 op mijn teller komt overeen met 100 op de GPS), maar misschien moet ik daar dan ook maar mee oppassen :rolleyes:
Als ik op GPS rij dan gaat er bij mij gewoon een piepje af: maar die flitspalen hebben het tegenovergestelde effect, vele gaan juist afremmen omdat ze de flitspaal zien. Dan rijden ze plots 90km/u i.p.v. 100km/u.

Ik vind het leuk om jouw "belevenissen" met de Swift cabrio te lezen. Ik kwam er toevallig via Google op uit omdat ik ook overweeg me zo'n wagentje aan te schaffen. Liefst van 1991. Je hebt er een heus pareltje van gemaakt. Ik blijf je volgen. Gefeliciteerd en nog véél cabrio-rijgenot!!!

Dank je Domi-Genk.

Na 2 maanden mag dit wel weer eens ge-update worden.

Het LED project heb ik inmiddels afgesloten. Ben zelf wel tevreden met het resultaat. Het enige wat ik nog wil doen, zijn de koplampen in LED.

Koplampen: H4 (Misschien nog in de toekomst)
Knipperlichten: 4x BA15S en 2x W5W (afgerond)
Combi Rem/parkeerlichten: 4x BAY15D (afgerond)
Mistlichten achter: 2x BA15S (afgerond)
1x Knipperlichtrelais, speciaal voor LED: (afgerond)

Ik zat nog met een lekstroom in de combinatie rem- en gewoon licht. Daar heb ik een weerstand van 2k2 ohm in de remdraad gesoldeerd. Nu gaan de BA15D LEDS keurig zwak en fel branden bij resp. gewoon licht en remlicht.

20170414_182709_zps72wqqqhl.jpg

En het juiste knipperlicht relais is binnen, de CF13, met de + en de - op de juiste plek

IMG-20170422-WA0014_zpseltfom6k.jpeg

Het combinatielicht, wat ik in eerste instantie had gemonteerd in het rood, heb ik vervangen door een witte versie LED. Die rood kleurige LED's waren van zeer slechte kwaliteit; 4 van de 6 LEDS waren bij aankomst al kapot, de overige 2 gingen binnen een week kapot. Daarnaast heb ik voor de veiligheid in het remlicht 1 van de 2 fittingen gevuld met een ouderwets gloeilampje. Het andere is dus een witte LED. En dat aan beide kanten.

Daarna was ik nog bij het Youngtimer Festival (geen foto's) en 2 weken later bij Japan Classic Day, beide in Boxtel, als enige met een Suzuki ! Verder heel wat bloedjes van Japanse auto's.

34945113452_3cf9786888_b.jpg

35069930896_c8ed4ec446_b.jpg

34979137761_fa2e398432_b.jpg

35109857085_e23fbc206a_b.jpg

35069925716_c471347a07_b.jpg

35109852065_b1f3530ae2_b.jpg

34979133681_b3c5bd1fba_b.jpg

34945095202_6de6ed4a7d_b.jpg

34979119391_10248ffffd_b.jpg

34945089652_95bd47be50_b.jpg

35109829825_495be6f630_b.jpg

34945084422_0ffd5df688_b.jpg

34265712534_4c50a1c45f_b.jpg

35069892576_d0154f228d_b.jpg

35069887356_938b5e1f99_b.jpg

34945078502_c7009babba_b.jpg

34265703864_0cf294b8dc_b.jpg

35069884346_199e26cfbe_b.jpg

34265695154_a76a090194_b.jpg

34265693764_fdbcab75f3_b.jpg

Dezelfde dag 's middags naar de Autoweek meeting in de Meern, waarvan de foto's in het betreffende topic staan.

Als laatste afgelopen weekend naar Zuidbroek bij een meeting van de Suzukimaniacs op zaterdag

20170610_135733_zpssohzrbel.jpg

20170610_135746_zpswutnbkpi.jpg

IMG-20170610-WA0055_zpshofjiljc.jpeg

IMG-20170610-WA0053_zpsjqpaahn9.jpeg

IMG-20170610-WA0010_zpsg4d0wxjd.jpeg

'S avonds blijven slapen in het plaatselijke hotel met die vogel

34424757344_6792f807f6_b.jpg

Waar een mooie zonsondergang was.

35268477965_cec02bbac4_b.jpg

En de volgende dag naar de TT in Assen, waar de Historic Assen Trophy een meeting had georganiseerd. Ook met alle merken old- en youngtimers.

IMG-20170611-WA0000_zpstlsn5ksb.jpeg

Onderstaande foto's heb ik "geleend" van Facebook

19092790_1557028844328818_6850628727392957930_o_zps27o8kmed.jpg

19055112_1557021470996222_724079140821205840_o_zpsqjz5uctj.jpg

Dat waren weer eens 750 kilometers in een weekend, waarvan ruim 500 open gereden. Met een ongeveer zelfde verbruik.

Groet,
Rob

Wat goed van je lamp-update Rob! Petje af zeg, knap werk!

Leuke foto's ook van de Japanse dag, daar stonden echt parels tussen zeg. Dan vind ik het oprecht jammer dat Boxtel zo'n eind weg voor me is. Ik draag Japanse auto's een enorm warm hart toe, en was ook graag komen kijken. Ik vind een eind rijden voor een event niet zo erg, maar dan liever als deelnemer en niet als toeschouwer. Dat klinkt misschien wat raar, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Leuk ook die Suzuki-meet! Wat is een Kizashi toch een prachtige auto, hoewel ik deze velgen ietsje mooier vind:

Wel jammer dat jouw Swift de enige leuk gekleurde was, maar ja een kniesoor opmerking is dat ;)

HARC was leuk he? Weet je dat het ritje van mijn huis naar de Lancia, mijn cabrio ontmaagding was? De Swift paste er ook mooi bij! Iedereen die ik sprak was enorm te spreken over het event. Ik ben nu bezig met mijn foto's, la Swift heb ik ook op de foto, dus die zal ik je nog sturen!
De foto's van de fotograaf zijn ook erg leuk geworden zeg!

Hoe staat het eigenlijk met de Astra? Daar heb ik je helemaal niet over gevraagd..

Apart dat je zo moest klooien met die achterlichten / remlichten.
Ik heb bij mijn Clio die ook vervangen en het werkt meteen goed, zonder gedoe. Letterlijk Plug and Play. Maar dat waren best dure LED's weet ik nog.....
Bij mijn knipperlicht heb ik een speciale weerstand bij in gezet. Ik heb geen relais, wordt door de computer geregeld.

Erg leuke foto's inderdaad Rob! De Swift staat er weer mooi op :)

Oh zie ik je daar op een foto nu naast een witte Renault Alpine staan? Gaaaaaaf! :)

Photobucket heeft al mijn foto's geblokkeerd vanwege "excessive 3th party use". Daarom zijn mijn foto's niet meer allemaal zichtbaar.
Voor 399 dollar per jaar kan ik alles weer vrij laten geven voor ongelimiteerd gebruik.

Dacht het niet !

Lijkt wel een beetje op een ransomware virus, maar dan legaal.

Jammer, ik zal maar wat anders gaan zoeken. Dus Photobucket gebruikers, ben gewaarschuwd .

Ondertussen ben ik met Photobucket aan het mailen en heb bij hun een klacht ingediend over hun nieuwe term of services. Maar ja, ik weet ook, dat is David tegen Goliath actie.Maar ik heb zo iets van baat het niet, dan schaadt het ook niet.

Verder was ik nog met de SuzukiClubNederland bij Japan Classic Sunday in Gemert. Leuke dag, waar ik deze keer niet met de enige Swift cabrio was.

Japan Classic Sunday in Gemert (NL) 2-juli-2017 by Rob Cabrio, on Flickr

Daarna op een zaterdag een tochtje naar le lac de la Gileppe in België

Le lac de la Gileppe (:cool: by Rob Cabrio, on Flickr

Le lac de la Gileppe (:cool: by Rob Cabrio, on Flickr

En op de terugweg een korte stop in ons mooie zuid-Limburgse Gulpen

Gulpen (NL) by Rob Cabrio, on Flickr

En afgelopen week beide auto's weer eens gewaxed

Both my cars are polished. by Rob Cabrio, on Flickr

En afgelopen weekend een tour met de Suzukimaniacs, waar ik wederom niet als enige met een Swift cabrio was.

Meeting with the Suzukimaniacs in Roermond (NL) by Rob Cabrio, on Flickr

Groet,
Rob

Shine is altijd goed! Staan er goed bij Rob! Maar ik ben veel nieuwsgierig naar de afloop van je andere bezigheden.

Ah ja, de remmen van de Astra.

Nou, ik had dus nieuwe remblokken gemonteerd rondom en tijdens montage van de blokken rechtsachter scheurde de stofhoes van de remcilinder tijdens het terugstellen. Helaas, maar niet getreurd, dacht ik. Vol goede moed ging ik naar de Opel dealer voor een nieuw stofhoesje. Kan Opel dat niet los leveren, alleen een complete nieuwe remklauw.......van een kleine 360 euro. :(

Op naar de lokale onderdelenhandel. Ook die kon het hoesje niet leveren, wel een imitatie remklauw ter waarde van 180 euro. Geen optie natuurlijk.

Op internet gezocht en daar vond ik op het merk en type van mijn Astra niets wat op een stofhoes leek. Nu blijkt mijn Astra een TRW remsysteem te hebben, dus gegoogeld op TRW en warempel vond ik een passende stofhoes. Ter waarde van 5 euro nog wat. Gelijk 2 stuks besteld en nog wat spulletjes. Het monteren kostte me een klein uurtje, maar dat deerde me niet. Ik was weer op een goedkope manier van een probleem verlost.

Lessons learned: niet altijd zoeken op kenteken of merk/type, maar ook zoeken op het merk van het systeem wat in de auto toegepast wordt.

cabriorob zei:
Ah ja, de remmen van de Astra.

Nou, ik had dus nieuwe remblokken gemonteerd rondom en tijdens montage van de blokken rechtsachter scheurde de stofhoes van de remcilinder tijdens het terugstellen. Helaas, maar niet getreurd, dacht ik. Vol goede moed ging ik naar de Opel dealer voor een nieuw stofhoesje. Kan Opel dat niet los leveren, alleen een complete nieuwe remklauw.......van een kleine 360 euro. :(

Op naar de lokale onderdelenhandel. Ook die kon het hoesje niet leveren, wel een imitatie remklauw ter waarde van 180 euro. Geen optie natuurlijk.

Op internet gezocht en daar vond ik op het merk en type van mijn Astra niets wat op een stofhoes leek. Nu blijkt mijn Astra een TRW remsysteem te hebben, dus gegoogeld op TRW en warempel vond ik een passende stofhoes. Ter waarde van 5 euro nog wat. Gelijk 2 stuks besteld en nog wat spulletjes. Het monteren kostte me een klein uurtje, maar dat deerde me niet. Ik was weer op een goedkope manier van een probleem verlost.

Lessons learned: niet altijd zoeken op kenteken of merk/type, maar ook zoeken op het merk van het systeem wat in de auto toegepast wordt.

Goede tip zal ik ook meenemen gelijk! :D

Afgelopen weekend was ik met de Astra naar het grote Opel treffen in Sevenum. Hieronder een korte fotobijdrage:

Opel Power Nederland Sevenum (NL) by Rob Cabrio, on Flickr

Pfoe hee, in die laatste reek staan er op zijn zachts gezegd wat aparte gebakjes tussen :D

Leuk om te zien! En wat mooi dat er toch nog een aantal Swift cabrio's rondrijden. Zijn ze alleen maar in het rood geleverd, trouwens? Dat lijkt wel zo ongeveer de enige kleur te zijn waarin ik ze zie.

Gave foto's Rob! Zitten enkele toffe exemplaren tussen! Vooral die ratlook bus (een na laatste foto) vind ik geniaal! :)

omniradius zei:
Gave foto's Rob! Zitten enkele toffe exemplaren tussen! Vooral die ratlook bus (een na laatste foto) vind ik geniaal! :)

Dank je !

BleuZ NL zei:
Pfoe hee, in die laatste reek staan er op zijn zachts gezegd wat aparte gebakjes tussen :D

Leuk om te zien! En wat mooi dat er toch nog een aantal Swift cabrio's rondrijden. Zijn ze alleen maar in het rood geleverd, trouwens? Dat lijkt wel zo ongeveer de enige kleur te zijn waarin ik ze zie.

Ze zijn alleen geleverd in rood, wit en blauw .
------
Maar weer eens updaten hier. Over de Astra en Swift is niet veel te melden. We genieten er nog dagelijks van.

De vriend van onze dochter had z'n eerste auto gekocht, een rode Mazda 121 uit 1996, een zogenaamde bolhoed. Toen ik deze wagen de eerste keer zag, begonnen mijn handen spontaan te jeuken. Waarom? Nou kijk maar:

Mazda121_1 by Rob Cabrio, on Flickr

Ik moest helaas wachten totdat ik vakantie had, eer ik kon beginnen met de poetsklus. En op een gegeven moment stond het wagentje bij ons in de tuin.
Als eerste de wagen goed gewassen, het mos achter de tankklep en nummerbord en onder de achterklep vandaan gehaald. Na de wasbeurt zag hij er zo uit:

Mazda121_2 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_3 by Rob Cabrio, on Flickr

Begonnen met de motorkap en linker voorspatbord te polijsten, want die zagen er het slechtst uit. Ook de ruitenwisserarmpjes gelijk zwart gespoten:

Mazda121_4 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_5 by Rob Cabrio, on Flickr

Daarna de rest van de wagen gepolijst en in de was gezet. Tevens de binnenruimte en kofferbak gepoetst en alle velgen gespoten, incl reservewiel. De aanwezige wieldoppen heb ik niet meer teruggezet; die waren bijna allemaal gebarsten.
En na 15 uur werk was dit het resultaat:

Mazda121_6 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_7 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_8 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_9 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_10 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_11 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_12 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_13 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_14 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_15 by Rob Cabrio, on Flickr

Mazda121_16 by Rob Cabrio, on Flickr

Ze herkenden de wagen niet meer terug toen ze hem kwamen halen. En dat gaf mij een goed gevoel :)

Groet,
Rob

Terug
Bovenaan