Het is al weer even geleden, maar hierbij een update.
De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest de 328Ci weer klaar te maken voor de lente en zomer. Volgende week moet mijn leaseauto (F31 320i Touring M-pakket 2014) eruit (einde contract) en wil ik enkele maanden in de E46 gaan rijden. Tot de herfst ongeveer, dan mag hij weer terug onder het deken, droog in de stalling

. Nadat ik er sinds 2014 maar een paar duizend kilometer mee gereden heb, mag hij nu weer een paar maanden als daily driver aan de slag en zal er ongeveer 10.000 km bij komen (km-stand nu: 291.000). Dat moet geen probleem zijn, al moest er wel wat onderhoud plaatsvinden.
Wat hebben we er zoal aan gedaan de laatste tijd:
- schokdempers voor en achter vervangen, inclusief alle toebehoren (toplager, stofhoezen, klein materiaal, etc.). Achter gekozen voor OEM, voor uiteindelijk voor SACHS (vond OEM toch wel erg gortig, en die zijn ook gewoon van SACHS, zelfs na veel research blijft het onduidelijk is wat er verschillend aan is).
- bougies vervangen
- schijfremmen en blokken vóór vervangen (OEM)
Wat moet er nog gebeuren om hem weer in 'topstaat' te krijgen?
- stuur vervangen (is doorgesleten bovenop, erg zonde en doet afbreuk aan de kwaliteit/staat van de rest van de auto)
- pijltjesnavigatie vervangen door een ander exemplaar, omdat cassette het niet doet. Of eventueel revisie. Ik wil hem origineel houden en alles moet werken, vandaar.
- hoedenplank weer zwart / antraciet spuiten, is nu blauw/paars door de zon (twijfel nog over deze mod, weet niet of dat mooi gaat worden)
- brandstoffilter vervangen
- olie verversen + filter
- airco ventielen en paar rubbers vervangen (hopelijk is lekkage dan verholpen, anders verder zoeken) en daarna laten bijvullen
- rechterslot ('actuator'), die weigert via de afstandsbediening open te gaan. Dicht is geen probleem. Veel voorkomend probleem.
- APK
- voorbanden vervangen (Michelin Pilotsport 4 waarschijnlijk, nu ligt er nog Pilotsport 2 op)
De komende tijd dus echt weer even 'oldschool' genieten van mijn E46. Tegen de tijd dat het herfst wordt wil ik privé een BMW 5 Touring aanschaffen (vanuit mijn werkgever vergoeding autokosten i.p.v. lease), waarschijnlijk een mooie 530d of 535d uit 2012 ongeveer. Of misschien toch weer lease (dan wachten op de nieuwe 3 Touring, die komt in november). Ratio zegt lease (nieuwe auto, geen verrassingen), emotie zegt een full options F11 van een jaar of 6 / 7 oud...
Foto van de recente werkzaamheden:
En gisteren even een ritje gemaakt, bijgevoegd wat foto's.