Robbiegoal: BMW 328ci

Sjiek blijft een fantastische auto.

Die motor vormt in de absolute basis natuurlijk het M3 blok, dus er is heel veel nog uit te halen. En het zou mij ook niet verbazen als die iets over de 200 produceert.

Mooi!

Ik denk dat een E46 100kg lichter is dan een F31. Al heeft die laatste waarschijnlijk 8 verzetten, dan ervaar je acceleratie ook anders. De nieuwe 320i is natuurlijk ook veel soepeler onderin.

Nissan GT-R zei:

Die motor vormt in de absolute basis natuurlijk het M3 blok, dus er is heel veel nog uit te halen. En het zou mij ook niet verbazen als die iets over de 200 produceert.

De M52 van deze E46 328ci vertoond in de basis veel overeenkomsten met de S52 uit de E36 M3, maar de S54 van de E46 M3 is wel weer een totaal ander blok.

Bofkont zei:
Nissan GT-R zei:

De M52 van deze E46 328ci vertoond in de basis veel overeenkomsten met de S52 uit de E36 M3, maar de S54 van de E46 M3 is wel weer een totaal ander blok.

Das toch ook een M3? ;) :p

Het is al weer even geleden, maar hierbij een update.

De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest de 328Ci weer klaar te maken voor de lente en zomer. Volgende week moet mijn leaseauto (F31 320i Touring M-pakket 2014) eruit (einde contract) en wil ik enkele maanden in de E46 gaan rijden. Tot de herfst ongeveer, dan mag hij weer terug onder het deken, droog in de stalling :). Nadat ik er sinds 2014 maar een paar duizend kilometer mee gereden heb, mag hij nu weer een paar maanden als daily driver aan de slag en zal er ongeveer 10.000 km bij komen (km-stand nu: 291.000). Dat moet geen probleem zijn, al moest er wel wat onderhoud plaatsvinden.

Wat hebben we er zoal aan gedaan de laatste tijd:

- schokdempers voor en achter vervangen, inclusief alle toebehoren (toplager, stofhoezen, klein materiaal, etc.). Achter gekozen voor OEM, voor uiteindelijk voor SACHS (vond OEM toch wel erg gortig, en die zijn ook gewoon van SACHS, zelfs na veel research blijft het onduidelijk is wat er verschillend aan is).
- bougies vervangen
- schijfremmen en blokken vóór vervangen (OEM)

Wat moet er nog gebeuren om hem weer in 'topstaat' te krijgen?

- stuur vervangen (is doorgesleten bovenop, erg zonde en doet afbreuk aan de kwaliteit/staat van de rest van de auto)
- pijltjesnavigatie vervangen door een ander exemplaar, omdat cassette het niet doet. Of eventueel revisie. Ik wil hem origineel houden en alles moet werken, vandaar.
- hoedenplank weer zwart / antraciet spuiten, is nu blauw/paars door de zon (twijfel nog over deze mod, weet niet of dat mooi gaat worden)
- brandstoffilter vervangen
- olie verversen + filter
- airco ventielen en paar rubbers vervangen (hopelijk is lekkage dan verholpen, anders verder zoeken) en daarna laten bijvullen
- rechterslot ('actuator'), die weigert via de afstandsbediening open te gaan. Dicht is geen probleem. Veel voorkomend probleem.
- APK
- voorbanden vervangen (Michelin Pilotsport 4 waarschijnlijk, nu ligt er nog Pilotsport 2 op)

De komende tijd dus echt weer even 'oldschool' genieten van mijn E46. Tegen de tijd dat het herfst wordt wil ik privé een BMW 5 Touring aanschaffen (vanuit mijn werkgever vergoeding autokosten i.p.v. lease), waarschijnlijk een mooie 530d of 535d uit 2012 ongeveer. Of misschien toch weer lease (dan wachten op de nieuwe 3 Touring, die komt in november). Ratio zegt lease (nieuwe auto, geen verrassingen), emotie zegt een full options F11 van een jaar of 6 / 7 oud...

Foto van de recente werkzaamheden:

360.jpg

En gisteren even een ritje gemaakt, bijgevoegd wat foto's.

360.jpg

360.jpg

Blijft echt een schitterend model, elke keer als ik een zie gaat het weer kriebelen en mis ik m'n eigen 318ci. Hoe is de lak nu zo'n 4 jaar later? Ooit nog last gehad van terugkomende roest?

Blijft een prachtwagen, die veel mooier loopt dan zo'n klepperende 320i f31. Succ3s met de keuze. Mijn f30 loopt ooj uit het contract, ik overweeg ook alles, van inzet van mijn oudere e91 320d, tot aanschaf van een nieuwe privédiesel bmw, f10 of f30 of toch een dikke e91 lci met mpakket en een 6 cilinder? Of toch weer een leasekonijn???

Ben benieuwd waar jij voor gaat aan het einde van de zomer.

Wat blijft een mooie E46 als deze toch goed om te zien. Zoveel mooier dan wat BMW heden ten dage op de markt slingert...

De lak is nog goed, al vrees ik wel dat in elk geval de motorkap vroeg of laat weer gaat roesten. Heb al wat kleine plekjes gezien aan de onderkant die me zorgen baren. Zeker als ik hem zo een paar maanden in weer en wind (en regen) ga rijden, dat is de afgelopen 4 jaar niet voorgekomen. Als die opnieuw gaat roesten ga ik een andere motorkap zoeken (zonder roest) en laten spuiten.

@uwbuurman: precies wat je zegt een klepperende 320i F31. Het ratelt en pruttelt en het lijkt nergens op. Dan is het een verademing de 6-in-lijn van de E46 te starten. Start direct, ook als hij maanden heeft stilgestaan (accu wel aan de druppellader). De F31 heeft er elke ochtend meer moeite mee (170.000km).

Neig heel erg naar een dikke F11, maar ben was beducht voor dure reparaties. Ben me aan het inlezen nu. Zou het liefst een 535i willen omdat het imago (en dus de restwaarde) van de diesels niet goed is en niet beter zal worden. Staat tegenover dat je die nu dus ook goedkoper kunt aanschaffen. En met mijn jaarlijkse kilometers is zo’n benzine eigenlijk geen reële optie.

Wat me overigens wel echt opvalt als ik vanuit de E46 in de F31 stap is hoeveel groter die laatste is, met name qua bewegingsvrijheid binnenin. En het rijdt ook veel soepeler (stuurt veel lichter, schakelt soepeler, comfortabeler geveerd). Na een week in de E46 ben je daar weer helemaal aan gewend, aan het “echte” autorijden (is natuurlijk relatief, stap je in een auto van nog eens 20 jaar ouder dan is de E46 hypermodern).

Haha, moet je een keer bij mij in de e21 of de e30 komen rijden. En daarna in de f30... en toch, dat oude spul past me heerlijk.

Terug
Bovenaan