Robbiegoal: BMW 328ci

Ha Harm. Idd beter dan een subframe in m'n scheur (die dingen zijn best groot) ;). Maar ik merkte afgelopen week het volgende:

- met schakelen een soort 'bonk' achteraan
- wegligging in de bochten drama
- met remmen trilling in m'n stuur

Dus vandaag achter de wielen er af en tot mijn grote schrik een scheur in het subframe (bestuurderskant). Tevens is mijn veer rechtsachter gebroken. Of het door het koude weer komt nu ineens, ik weet het niet, maar het is mooi balen. Mijn vader heeft ook al twee keer een gebroken veer gehad op zijn 316i, en die rijdt echt alleen maar rondom het huis zo'n beetje.

Dus kga morgenvroeg maar meteen naar Bert Story (Den Bosch). Had toevallig al een afspraak staan op 3 maart voor wat klein onderhoud, maar nu komt dit er dus bij. Hopelijk heeft hij wat eerder tijd want durf er niet echt meer mee op en neer naar Eindhoven zo (misschien wordt het wel erger).

Hoe is het met de 320d Harm?

@BMW: ik heb veel gelezen over de coulance, maar ja, je zult zien dat m'n auto nu te oud is (hij is uit juli 1999, meer dan 10 jaar oud immiddels), of misschien zeggen ze wel: jonge gast, veer rechtsachter ook al gebroken, je zult hem wel afraggen...

Hoop natuurlijk dat je gelijk hebt!
 
@BMW: M'n auto is volledig origineel, km stand 145.000. Hij is af fabriek verlaagd (sportonderstel). Wel zoals ik al aangaf die gebroken veer rechtsachter, daarmee zit ik wel in m'n maag. Ik ben echt zo zuinig op die auto, maar ja dat gelooft men wellicht niet!?
 
Bouwjaar is geen probleem, als je onderstel helemaal origineel is wordt je auto gemaakt ;)
 
Die gebroken veer kunnen ze dan meteen meenemen als ze toch eraan bezig zijn.
 
Ik hoop echt dat je gelijk hebt, anders is het erg veel geld...

Ken jij soortgelijke gevallen, of hoe kom je aan deze kennis?
 
Ben vanmorgen maar gelijk langs de dealer gegaan. Die heeft foto's gemaakt en die worden opgestuurd naar BMW Nederland. Er is mij wel verteld dat de kans op enige coulance klein is omdat m'n auto na de afleveringsbeurt niet meer bij een BMW-dealer is onderhouden. Kostenplaatje is 3500 euro.

Ik zit nu dus enkele dagen in spanning en ben aan het bedenken wat ik moet doen als er geen coulance wordt verleend...
 
Ja natuurlijk zullen ze in eerste instantie proberen het 'geen dealerondhoud' argument te gebruiken, in geval van een motorschade zou dat misschien logisch zijn maar het gaat hier om een constructie ontwerpfout die bij BMW bekend is dus met gezeur over onderhoudshistorie moet je je niet laten afschepen.
 
Ja dat idee heb ik dus ook. Ik bedoel, het is aangetoond dat er ontzettend veel problemen mee zijn geweest, ook bij auto's die dealeronderhouden zijn. De vraag dealeronderhouden ja / nee kan mijns inziens daarom overgeslagen worden.
 
Dealer belt net op en het coulanceverzoek is afgewezen. Belangrijkste reden: niet dealeronderhouden.

Ben nu hard aan het denken welke stappen er nog mogelijk zijn.
 
Uitzoeken of er vergelijkbare gevallen zijn die wel toegewezen zijn. Evt rechtsbijstand (of ANWB rechtshulp oid) eens vragen naar de mogelijkheden.
 
Lijkt mij ook niet zo makkelijk. Als het een bewezen constructiefout is (en dat is het zeker, genoeg voorbeelden te vinden) lijkt het mij niet dat dealeronderhouden of niet een relevant argument is. Zolang hij uiteraard goed onderhouden is met originele onderdelen die gerelateerd zijn aan het defect...

Ik zou rechtsbijstand erop zetten en het hard gaan spelen. Jammer dat het zo moet maar ik las op een ander forum ook al dat BMW tegenwoordig erg moeilijk doet met coulance, service, etc...

En mocht het je nou echt niet lukken, laat het dan vooral NIET bij de dealer fixen. Dan betaal je de hoofdprijs.
 
Heb inmiddels al contact gehad met BMW KIS (Klanten informatie service o.i.d.) en die vroegen mij een e-mail te sturen naar hun emailadres. Heel vreemd, maar die mevrouw vertelde mij dat de dealers zelf gaan over coulance/garantie, terwijl de dealer het afschuift op BMW Nederland die het coulanceverzoek niet zou accepteren.

Mocht dit niet baten dan ga ik inderdaad rechtsbijstand zoeken en het hard spelen. Vooralsnog even wachten dus, en beter niet rijden met de auto. Mocht het allemaal niets uithalen ga ik hem inderdaad niet bij de dealer laten maken.
 
Niet accepteren inderdaad. Gewoon ook even door de rechtsbijstand naar laten kijken. is immers een constructiefout die bekend is. Ik hoop voor je dat KIS wat kan uitrichten. Coulance wordt inderdaad vaak door de dealer betaald. Garantie niet, dat komt uit een garantiepot, die gevuld wordt door verkoop van nieuwe auto's. De premium selaction pot wordt gevuld vanuit de verkoop van ele auto die onder dat label wordt vekocht. De dealer draagt een bepaald bedrag af en kan bij garantie aanspraak maken op geld uit dat potje. Daarom zijn de eisenvoor die premium selection ook vrij hoog met interne controle door BMW. Het kan namelijk niet zo zijn dat een dealer een slechte auto op de weg zet, een beetje betaald aan de pot en vervolgens de reparaties een maand later uit die pot laten maken.

Maargoed terug naar jouw 328i: even de KIS afwachten en ondertussen vast de rechtsbijstand gereed zetten. als KIS ook afwijzend reageert, dan gelijk die juristen erachteraan zetten!
 
Heb inmiddels contact gehad met BMW-specialist Gerrit Jonkers en ben erg vriendelijk te woord gestaan (hij nam er de tijd voor). Deze man vertelde mij dat het een absolute onzin is dat de coulance niet wordt verleend omdat de auto nooit bij een dealer in onderhoud is geweest. Volgens hem is er echter een soort 100-maanden regel. Ofwel, ze hadden het verzoek moeten afwezen vanwege de overschrijding van de leeftijd van 100 maanden.

Kostenindicatie om het 'subframe-probleem' op te lossen: € 600,- (ten opzichte van de € 3500 bij de dealer!!)
Heb gelijk een afspraak gemaakt, kunnen ze ook meteen het overige onderhoud doen wat ik eigenlijk bij de dealer wilde laten doen op 3 maart. Ik kan zelfs gratis een leen-auto meekrijgen de hele week dat mijn auto daar in onderhoud is!

Vooralsnog niets dan lof dus voor Gerrit Jonkers! Gezien de goede ervaringen van mede-forummers verwacht ik dat de uiteindelijke services evengoed is!
 
Je neemt tussen de 600 en 3500 euro voor lief om de auto meteen gemaakt te hebben, terwijl dat eigenlijk gewoon onder coulance moet vallen?
 
Oh, das idd balen. Ik moet je zeggen dat ik het bij een E36 coupe ook heb gehad. Ik wist toen nog niet dat dit een kwaal was. Mijn garage heeft dit toen zelf gerepareerd. Ongeveer 200-250 euro kwijt.
Mijn zus, hetzelfde probleem, reed ook een E46 328ci. Ook gescheurd en ook die garage heeft het weer gemaakt.
Nu bleek een oom van een maat van mij, ook met een E46, ook al dat probleem te hebben. Hij had het heel goed kunnen oplossen. Via de BMW dealer Bert Story, heeft hij het kunnen oplossen. Auto week kwijt, wordt gerepareerd en een leenauto gekregen! Die E46 was volgens mij ook een jaar of 8-9 oud. Ze weten dat dit een constructiefout is en het is een echte kwaal.
Ik hoop dat jij het dan ook vergoed krijgt. En ik hoop dat ik dit niet aan mijn auto krijg. Je hebt er meteen zoveel werk mee.
Werk je trouwens in Eindhoven? Dat is niet zover bij mij vandaan.
En vergeet het niet: BMW rijden blijft geweldig, ondanks dit probleempje!!

Ow ja, stel dat je niets vergoed krijgt; Het hoeft dus niet veel te kosten....

Grtz
 
@Terence: ik heb nog geen definitief 'nee' van BMW Nederland, dus dat is nog even afwachten. Ik verwacht alleen niet dat ik nog coulance krijg gezien de reactie van Gerrit Jonkers (auto mag max. 100 maanden oud zijn). Voor de zekerheid wel al een afspraak gepland bij Gerrit Jonkers (omdat het altijd even duurt voordat je terecht kunt).

@ Alexm34: ik werk inderdaad in Eindhoven, bij het vliegveld. Goed te doen vanaf Den Bosch iedere dag, nooit file. Waar woon jij dan?

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Toch wel jammer dat het zo slecht geregeld is met coulance. Je ziet/leest toch telkens weer dat dit vaak op basis van (schijnbaar) willekeur wel of niet wordt gegeven. Dat geldt overigens voor vrijwel alle merken.

In dit specifieke geval kan ik enerzijds wel snappen dat een organisatie (is dat de importeur of opgelegd door BMW headquarters?) een grens legt bij bv 100 maanden. Anderzijds heb je als organisatie wel 'ballen' en straal je meer uit als je bij een dergelijke constructiefout gewoon altijd vergoed ongeacht leeftijd en manier van onderhoud. Nu doen ze bv of het met een aftermarket-setje verlaging heel normaal is als je subframe scheurt. Geeft een slecht beeld.

In ieder geval, succes met de afhandeling en leuk als je ons op de hoogte houdt.

Groetjes,
Jan
 
Ik woon in Milheeze, ongeveer 25 km ten oosten van Eindhoven, dus das maar een klein stukje. (Ik heb op de Welschap zelf gewerkt, bij de KLu).
Ik ben wel heel benieuwd wat ze bij de BMW gaan zeggen. Ik sta er ook niet echt van te kijken als dit probleem bij mijn auto ook gaat komen. Ik was nog vergeten te zeggen dat ik het OOK bij mijn vorige auto heb gehad (E46 320d). Dus ik heb al 2x met dat probleem gezeten en ik was toen niet op de hoogte van dat het misschien vergoed zou worden.
Ik lees het wel weer.

Grtz
 
Nou, ik heb gisteren al een brief gehad van BMW Nederland:

Brief BMW Nederland

Zoals ik al verwachtte, geen coulance. De argumenten snijden naar mijn mening (wederom) geen hout. Als ze me gewoon aangeven dat het een keer ophoudt (de grens zou bij een leeftijd van 100 maanden liggen), dan accepteer ik dat. Niet zoals in dit geval dat de dealer voor coulance naar BMW Nederland wijst en BMW Nederland op haar beurt naar degene die de auto aan mij heeft verkocht. Natuurlijk werkt dat zo in 'normale' gevallen, maar in dit geval is er duidelijk sprake van een constructiefout van BMW.

Heb maar besloten er geen energie meer in te steken (vroeg of laat zullen ze wel met dat '100-maanden argument' komen), en de auto naar Gerrit Jonkers te brengen.
 
Die brief geeft mij het idee dat de vorige eigenaar het probleem ook al had en de auto al eens is beoordeeld door BMW.
 
Nou, dat ze zo op die verkopende partij aansturen, misschien had de vorige eigenaar dit probleem (in mindere mate) al en is de coulance aanvraag al eens afgewezen en daarom is de auto verkocht?
En heeft het probleem zich de afgelopen maanden verergert, waardoor het bij het rijden op is gaan vallen.
 
Wat is er gebeurd met je woorden "Mocht dit niet baten dan ga ik inderdaad rechtsbijstand zoeken en het hard spelen. " ? ;-)
 
Nou, het probleem is dat ik bang ben dat áls ik al m'n gelijk zou halen (en er in beginsel coulance zou worden verleend) men bij de garage weer met nieuwe feiten komt zoals:

- veren zijn niet origineel (ik heb geen idee of ze origineel zijn of niet, ga er wel vanuit, maar weet het niet)
- er is al ooit aan gerommeld (kan ik zo niet zien)
- veer rechtsachter is gebroken, dat is de oorzaak, dus had je daar maar eerder op moeten letten (onzinargument, maar toch)
- etc. etc .

Daarnaast heeft de monteur van Gerrit Jonkers mij verteld dat er een '100-maanden-regel' is. Daar kan ik mee leven (in tegenstelling tot de huidige argumenten), het houdt immers een keer op (zo realistisch moet ik zijn).

Natuurlijk vraag ik me nu ook af in hoeverre de auto dit probleem al had toen ik hem in september kocht. Misschien begon het al een beetje te scheuren...Hij is in november APK gekeurd, toen is er nog naar gekeken (zo is mij verteld) en was het probleem er nog niet.

Het blijft een lastig verhaal.

@ BMW: misschien is er inderdaad al eens een coulanceverzoek afgewezen. Zou BMW Nederland daar niet 'gewoon' open kaart in moeten spelen? In dat geval sta ik zeker sterk richting de particuliere verkoper.
 
Ik zou nog even geen genoegen nemen met deze brief, ze doelen nu, naar mijn mening, op een gevalletje garantieverlening door verkopende partij maar daar is in dit geval geen sprake van daar het kennelijk een bekende constructiefout is (zoek dat nou eens goed uit). Uiteraard gaat het je niet erg helpen dat je met o.a. een gebroken veer rondrijdt maar zolang zij daar niet over beginnen zou ik dat ook niet doen.
 
Tja, het is jouw keuze. je moet vooral genieten van je 328Ci, maar naar mijn idee komen ze makkelijk van je af...
 
Nou ik heb de auto vanochtend opgehaald, en er is dus een berg onderhoud aan uitgevoerd.

Het subframe is er helemaal vanaf geweest, er is aan twee kanten nieuw plaatwerk gelast en het subframe is weer teruggezet. Volgens Gerrit was dit niet iets van de laatste weken maar had de auto het waarschijnlijk al veel langer (en heb ik dus waarschijnlijk, tot op zekere hoogte, een 'kat in de zak' gekocht). Erg vreemd dat dit bij de APK eind november niet boven water is gekomen, de auto had nooit goedgekeurd mogen worden. Daarnaast is het volgende uitgevoerd:

- radiateur vervangen
- carterventilatieklep (en drukregelaar) vervangen
- enkele luchtslangen vervangen
- achterveer vervangen
- remklauw gereviseerd
- multiriem + spanrollen vervangen
- accu gecontroleerd (en goed bevonden)
- gasklephuis schoongemaakt

Al met al een hoop werk en een leuk kostenplaatje dus. Door met name het schoonmaken van het gasklephuis, het vervangen van de carterventilatieklep en luchtslangen, rijdt de auto een stuk beter dan voorheen (hij pakt een stuk beter op).

Morgenvroeg nog even controleren of hij ook echt blijft lopen als ie koud is (dat zou wel het geval moeten zijn namelijk). Anders ligt dat toch aan de beroemde vanos-seals...

Ik hoop dat ik er nu weer een hele tijd tegenaan kan, maar dat weet je natuurlijk nooit.
 
Daar gaan je vakantiecenten!:cool: Gewoon pech, ik denk eerlijk gezegd ook dat de auto een 'zwaar' verleden achter de rug heeft en/of technisch niet munitieus genoeg onderhouden geweest is bij de vorige eigenaar. Maar daar kun je helaas niks aan veranderen. Ik hoop dat je de komende tijd van bijzondere onkosten verschoond blijft!:)
 
Na enkele jaren amper nog actief te zijn geweest op het Autoweek forum, is het tijd voor een update. De 328ci heeft inmiddels ca. 270.000km op de klok en is nog steeds in mijn bezit. Sinds oktober 2014 heb ik een andere dagelijkse auto en staat de 328ci 'in de opslag'. Hij is geschorst.

Komende maanden gaan we veel (deels achterstallig) onderhoud doen en wordt de auto optisch weer tip-top in orde gemaakt. Dat is ook wel nodig, want hij heeft inmiddels de nodige 'plekjes':

- roest op motorkap (links en rechts boven de koplampen)
- roest in beide achterste wielkasten
- roest op rechter voorscherm
- scheur en krasjes in achterbumper (had ie al bij aanschaf)

Alle roest wordt professioneel weggewerkt en de auto wordt helemaal overgespoten in de originele kleur (cosmos zwart metallic). Ik heb daarbij besloten dat ik het huidige chromeline pakket (origineel af-fabriek) er af haal en de nieuwe deurklinken / stootstrips ook in cosmos zwart laat spuiten. De raamomlijsting blijft chrome. Hoewel het chromeline-pakket (klinken/stootstrips) bijzonder is en in principe ook wel bij de auto past, vind ik 'gewoon zwart' toch net iets mooier. Ik bewaar de onderdelen dus e.e.a. kan later altijd weer worden omgezet :).

Ik ga jullie de komende tijd op de hoogte houden van de renovatie.
 
Hier wat foto's van de huidige staat (helaas niet zo fraai):


 
Heerlijke wagen nog steeds Robbiegoal,

Heb zelf ook een E46 328ci gehad, echt een geweldige wagen :cool:
De E46 coupe is een tijdloze schoonheid, en de zes in lijn is een fenomenale motor, de loop cultuur van deze motor is ongekend fijn.

Goed om te horen dat je hem grondig gaat aanpakken, roest in de wielkasten is wel een kwaaltje.
Had mijn laatste E46 ook last van.
Check ook de remleidingen, die roesten ook standaard.
Ben zeer benieuwd hoe de vorderingen zijn, ik ga dit topic volgen (y)
 
En met 270k is een vanos revisie absoluut geen overbodige luxe, zou ik absoluut overwegen.
https://www.vanosrepair.nl/
 
De vanos heb ik 2 jaar geleden al onder handen gepakt. Aandachtspunten op dit moment zijn nog het oliefilterhuis (terugslagklep lekt iets waardoor de motor kort ratelt bij koude start) en de cardanas (piept bij "gas los", waarschijnlijk tussenlager of kruiskoppeling). Remleidingen achter zijn ivm roest vorig jaar al vervangen (dure grap!) en zoals bekend is het subframe al verstevigd (zie eerder dit topic).

Wordt vervolgd!
 
Leuk dat er na een pauze van jaren weer een update is, en dat je de auto nog hebt!

Succes met je plannen om de auto te verfraaien.
 
Goed bezig hoor! Heb ook getwijfeld tussen de coupe of touring. Uiteindelijk voor de laatste gekozen, maar de coupe blijft fraai om te zien. Zeker zoals jij hem hebt! (y)

Heb je er verder nog gekke dingen aan gehad naast het subframe? Ik zit nog aan een maagdelijke km stand van 140.000 :p hoop dat ik zonder gekke dingen zeker de 200.000 km haal
 
Ik heb al met al best wat kosten gehad ja. Toen ik de auto pas had de problemen met het subframe en tegelijkertijd een nieuwe radiator, 2 nieuwe veren en carterontluching. Dat was al met al een rekening van 2100 euro. Daarnaast de remleidingen (ca 500 euro)

Verder in principe "normaal" onderhoud (banden, accu, olie, remmen, keerringen differentieel, wiellager, draagarmrubbers, stabilisatorstangetjes, etc) en wat dingen die ik zelf heb gerepareerd (slotmechanisme links, gps sensor navigatie, cd wisselaar, vanos/beisan upgrade, xenon lampen, hemeltje schuifdak, verbinding uitlaat/einddemper, parkeersensor). Maar tel je alles op dan loopt het dus aardig in de papieren... Ik ken die auto inmiddels van binnen en buiten :).

Paar dingen vrees ik dat op korte termijn ook nog aan de beurt komen: schokbrekers, draagarmen en/of rubbers, koppeling... Dat weet je met een dergelijke km-stand. Maar als ie straks helemaal goed is hoop ik er jaren plezier van te hebben, met weinig kilometers. Ik rijd nu een 3 touring en die is zeker praktischer, maar het echte autorijden is er wat vanaf in vergelijking met de 328ci.
 
Leuk dat je de auto nog steeds hebt en, zo te lezen, hebt gekoesterd.(y)
De E46 Coupe is in mijn ogen een van de mooiste en tijdloze auto's sinds het millennium (of nèt daarvoor;)).
Vandaar dat ik sinds 6 maanden een 330Ci coupe uit 2002 rijd en er ontzettend blij mee ben. Ik moet nog steeds eens een topic aanmaken.
 
Zo na enkele maanden stilte, hierbij weer een update. Eind vorig jaar heb ik een lease-auto tot mijn beschikking gekregen via het werk en kwam ik voor de vraag te staan wat te doen met mijn eigen auto. Mijn eigen auto en tevens mijn eerste auto: de 328ci die ik vanaf medio 2008 in bezit heb en waarmee ik het nodige heb meegemaakt. Waarmee ik van de wadden-eilanden tot aan Spanje en van Zeeland tot aan Italië ben geweest en die me nooit in de steek heeft gelaten. Daarmee niet gezegd hebbende dat ik er weinig onkosten aan heb gehad, want het tegendeel is waar. De auto had inmiddels ca. 280.000km op de teller en had nodig aandacht nodig.

Ik heb er niet lang over na hoeven denken om tot het besluit te komen de auto te behouden. Als onderdeel van mijn besluit dwong ik mezelf wel de auto te gaan koesteren. Hij moest opgeknapt worden en zou voortaan alleen nog in de zomermaanden op de weg komen. In de wintermaanden zou hij netjes droog worden weggezet. Zo gezegd, zo gedaan...

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en heeft de auto een ware metamorfose ondergaan. Eerst is vlak voor de zomer de cardan-as gereviseerd. Daar zat een vervelende trilling in, die waarschijnlijk werd veroorzaakt door een versleten kruiskoppeling. Daarnaast was ook het hanglager aan vervanging toe. Hoewel we bij deze reparatie nog tegen de nodige problemen zijn aangelopen, is het uiteindelijk (net op tijd) goed gekomen...

Net op tijd, omdat mijn beste vriend de coupé in zijn zomervakantie mee zou nemen naar Kosovo. Mijn vriend komt van origine uit Kosovo en is met de oorlog eind jaren negentig gevlucht. Hij gaat iedere zomer nog terug naar zijn familie. De buurman van zijn ouders heeft een professionele autospuiterij. Veel Kosovaren die tegenwoordig elders in Europa leven, komen in de zomer naar hem toe om de auto te laten spuiten. Uiteraard voor een fractie van de kosten, wanneer je het vergelijkt met Nederland. Mijn auto was ook nodig aan de beurt. Zoals ik eerder aangaf had hij de nodige roest (spatschermen, wielkasten, motorkap) en een scheur in de achterbumper. Dit alles is hard aangepakt en netjes weggewerkt en daarna is de auto compleet overgespoten in de originele kleur (Cosmosschwarz metallic). Daarbij heb ik meteen de stootstrips (aan de zijkanten) en de deurklinken laten spuiten. Origineel zijn die chroom, wat onderdeel is van het chrome-line pakket. Hoewel dat bij die auto hoort en dus origineel is, vond ik het mooier om die onderdelen in het zwart mee te laten spuiten. De omlijsting van de zijruiten is wel nog in het chroom.

De betreffende chrome-line onderdelen wilde ik bewaren, zodat ik deze later (eventueel) nog eens terug kan plaatsen. Dat betekende wel dat ik andere stootstrips en klinken moest bestellen. Via realoem.com kon ik de juiste onderdelen uitzoeken (ongespoten, in de grondverf) en die heb ik vervolgens besteld bij de dealer. Dat zou moeten passen, zou je zeggen. Uiteindelijk bleek dat voor de deurklinken niet het geval te zijn. Kennelijk is er een verschil tussen deurklinken van vóór medio 2000 en ná medio 2000. Hoewel mijn auto van juli/augustus 1999 is, bleken de klinken van vóór medio 2000 niet de juiste te zijn. Om onverklaarbare redenen zitten op mijn auto deurklinken van ná medio 2000. Dit betekent dat mijn auto op dit moment nog de chromeline-klinken heeft. Deze winter gaat mijn vriend (met het vliegtuig) weer op bezoek in Kosovo en neemt hij de juiste klinken mee, zodat die ook nog in cosmoszwart kunnen worden gespoten. Mocht er iemand zijn die interesse heeft in een setje nieuwe deurklinken, in cosmoszwart metallic (van vóór medio 2000), dan hoor ik het graag.

Na terugkomst van de auto uit Kosovo heb ik er echt nog een paar maanden van kunnen genieten. Met mooie (na)zomerse dagen ben ik er in de regio mee gaan toeren en in de tussentijd stond hij mooi droog, afgedekt met een autohoes. Toen het echt herfst werd is de auto geschorst en weer in de stalling verdwenen. Daar blijft hij staan tot het weer lente is, de nattigheid minder wordt en de pekel verdwenen is.

Voor dagelijks gebruik rijd ik tegenwoordig een 320i Touring (F31) en dat is een prima auto. Het échte autorijden is er alleen wel een beetje vanaf. Het is een genot om weer in de 328ci te stappen, met de prachtige 6-in-lijn sound. De beleving is ook heel anders, veel puurder. De E46 stuurt zwaarder, schakelt zwaarder, vraagt meer kracht bij gasgeven, etc. Voor mijn gevoel is de 328ci ook véél sneller, hoewel dat volgens de specificaties wel zou moeten meevallen. 184pk (320i F31) vs. 193 pk (328ci E46). Wel heb ik me onlangs laten vertellen dat de 328ci (M52B28TU) motor in de praktijk over (veel) meer vermogen beschikt dan officieel is opgegeven.

Omdat plaatjes veel meer zeggen dan woorden, plaats ik hierna enkele foto's van na de renovatie.
 
Nog enkele foto's van vóór de metamorfose
720.jpg

720.jpg

540.jpg


Foto's van tijdens de trip en de renovatie

720.jpg

720.jpg

540.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg



Foto's van na de metamorfose

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg
 
super gaaf! Blijft ook een plaatje om te zien (y) zo maken ze hm tegenwoordig niet meer, ook BMW niet :)
 
Geweldig die aanpak, verdiend de wagen ook echt (y)
En wat blijft het een tijdloze schoonheid de E46 coupe , heerlijk!
Ik mis die van mij ook nog geregeld stiekem, helemaal als ik weer zulke topics zie.
 
Terug
Bovenaan