Renault Trafic facelift (2021)

Rutger DC

Asfaltkampioen
De tweede generatie Renault Trafic werd in 2014 gepresenteerd. Recent werd de Trafic al verbeterd, met nieuwe motoren, veiligheidssystemen en een modernere indeling van de koplampen. Een echte facelift volgt komend jaar, waarbij de auto een front krijgt die meer past bij de recent vernieuwde Master en personenauto's van Renault. Renault heeft een beetje pech, want men kan de kosten niet meer deels verhalen op Opel/Vauxhall, dat door PSA is overgenomen. De kosten verhalen op Fiat gaat ook al niet meer, want PSA en FCA gaan fuseren en Fiat zal dus ook (weer) overstappen op de medium bestelauto's van PSA. Alleen partner Nissan blijft over. Wel krijgt Mitsubishi een eigen versie van de Trafic/NV300, maar die is waarschijnlijk exclusief voor de Australische markt bedoeld en zal dus in uiterst bescheiden aantallen gebouwd gaan worden.
m001_002.jpg

m001_004.jpg

m001_003.jpg

m001_005.jpg

m001_007.jpg

Bron: Wipo / https://worldscoop.forumpro.fr/t4601p425-2014-renault-opel-fiat-nissan-trafic-vivaro-talento-nv300
 
Waarom moeten bestelbussen zo'n lange en hoge neus krijgen? De motor zit laag en ver naar achter. Daar is geen neus voor nodig. Voor blinde voetgangers kun je 10cm extra ruimte toevoegen. Maar dat verklaart niet de enorm lange en hoge neus. Het gaat helemaal de verkeerde kant op qua auto's.
 
GT 1973 zei:
Waarom moeten bestelbussen zo'n lange en hoge neus krijgen? De motor zit laag en ver naar achter. Daar is geen neus voor nodig. Voor blinde voetgangers kun je 10cm extra ruimte toevoegen. Maar dat verklaart niet de enorm lange en hoge neus. Het gaat helemaal de verkeerde kant op qua auto's.

Als 'ie niet nodig was, had 'ie er ook niet gezeten... Soms zijn dingen complexer dan je zelf weet of kan inschatten;)
 
Hoe complex kan kreukelzone zijn? De huidige Trafic voldoet aan de normen, dus waarom de neus nog langer en hoger maken?
 
Als dit is wat men eist of wilt, dan koopt niemand een bestelbus met zo'n lelijke grote neus. Autofabrikanten moeten creatiever omspringen met de eisen.
 
Blijkbaar kan dat dus niet;)
De auto verkoopt prima, dus het lijkt er op dat alleen jij er een auto minder om koopt.
 
GT 1973 zei:
Hoe complex kan kreukelzone zijn? De huidige Trafic voldoet aan de normen, dus waarom de neus nog langer en hoger maken?

De auto stamt uit 2001 en voldoet dus aan de eisen uit 2001. We zijn inmiddels 19 jaar verder.

GT 1973 zei:
Als dit is wat men eist of wilt, dan koopt niemand een bestelbus met zo'n lelijke grote neus. Autofabrikanten moeten creatiever omspringen met de eisen.

Ook de nieuwe Transporter krijgt een forsere neus als je de spionagefoto's bekijkt. Je kan ook gewoon accepteren dat nieuwe veiligheidseisen esthetisch minder fraai zijn te verwerken in de basisvorm van een bestelbus.
 
Overhangen zijn idd niet mals tegenwoordig maar valt me wel op dat bij zulke patenttekeningen het altijd véél meer opvalt dan in het echt.
 
Curlew zei:
Overhangen zijn idd niet mals tegenwoordig maar valt me wel op dat bij zulke patenttekeningen het altijd véél meer opvalt dan in het echt.

Precies, komt doordat de afrondingen op de 2D renders niet te zien zijn.
 
Wouter82 zei:
GT 1973 zei:
Hoe complex kan kreukelzone zijn? De huidige Trafic voldoet aan de normen, dus waarom de neus nog langer en hoger maken?

De auto stamt uit 2001 en voldoet dus aan de eisen uit 2001. We zijn inmiddels 19 jaar verder.

Stamt de huidige generatie niet uit 2014? Lijkt wel veel op de vorige maar is volgens mij meer dan een facelift.
 
Inderdaad niet duidelijk. Ik ging (ga) er vanuit dat de onderhuidse structuur hetzelfde is, soort Golf VI. Volgens Wikipedia zijn het wel twee verschillende modellen, de X82 en X83. Maar dat geldt dus ook voor die Golf.
 
Het veiligheidsniveau van de Trafic (en oude Vivaro, NV300, Talento) is onder de maat, dus ik neem aan dat daar wel flink aan gesleuteld gaat worden.

Euro NCAP-scores
Trafic: 3 sterren; 52% voor inzittenden en 53% voor voetgangers.


V-klasse: 5 sterren; 93% voor inzittenden en 67% voor voetgangers
Traveller (Spacetourer, ProAce Verso, Zafira): 5 sterren; 87% voor inzittenden en 64% voor voetgangers
Transit Custom: 5 sterren; 84% voor inzittenden en 48% voor voetgangers
Transporter (T5): 4 sterren; 79% voor inzittenden en 32% voor voetgangers

Wie wat geeft om de veiligheid van de inzittenden laat de Trafic dus staan, de concurrentie maakt veiligere busjes.
 
Wouter82 zei:
Inderdaad niet duidelijk. Ik ging (ga) er vanuit dat de onderhuidse structuur hetzelfde is, soort Golf VI. Volgens Wikipedia zijn het wel twee verschillende modellen, de X82 en X83. Maar dat geldt dus ook voor die Golf.

Sinds wanneer is Wikipedia een bron?

@Rutger DC: Zou inderdaad wat dat betreft logisch zijn, zeker nu Re navult met de Clio en Captur veiligheid weer hoog in het vaandel heeft staan...
 
Wouter82 zei:
Inderdaad niet duidelijk. Ik ging (ga) er vanuit dat de onderhuidse structuur hetzelfde is, soort Golf VI. Volgens Wikipedia zijn het wel twee verschillende modellen, de X82 en X83. Maar dat geldt dus ook voor die Golf.

Het platform is hetzelfde als het oude model. Zelfs de laadruimte is gelijk gebleven. Alleen de cabine is vernieuwd. Als Renault een nieuw platform had gebruikt, hadden ze de voorwielen ook verder naar voren kunnen plaatsen
 
Vijf maanden na het uitlekken van de patentfoto's zijn hier de eerste spionagefoto's:

dh1ycj7bvn7r_800.jpg


vnpy3y2bmns6_800.jpg


by0y1tab3bse_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vernieuwde-renault-trafic-betrapt/
 
Impressie:

6343647_.jpg


6343649_.jpg


Bron: https://www.auto.cz/renault-trafic-chysta-vyraznou-upravu-tvare-zmodernizuje-hlavne-prid-134499
 
renault-trafic-restyle-2021-2.jpg


renault-trafic-restyle-2021-7.jpg


renault-trafic-restyle-2021-8.jpg


Compleet nieuw interieur.

renault-trafic-restyle-2021-6.jpg


Meer foto's: https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-trafic-2021-un-nouvel-habitacle-pour-la-version-restylee-10428407.html
 
Terug
Bovenaan