Renault Master/Nissan NV400/Opel Movano facelift

Gepost door Rutger DC 
Renault heeft voor de tweede maal de Master vernieuwd. Renaults grootste bestelauto verscheen in 2010 in huidige vorm en werd in 2014 licht opgefrist. Na negen jaar is er dus wederom een facelift. Ditmaal zijn de wijzigingen aan zowel in- als exterieur grondiger.

Quote

Renault Master weer bij de tijd
Autonieuws • 23 april 2019 • Tekst: Bob Kroese

Renault presenteert de vernieuwde Master. De grootste bestelwagen van het merk krijgt een nieuwe voorkant, een nieuw dashboard, zuinigere motoren en nieuwe rijhulpsystemen.

Een volledig nieuw model is het niet, maar ingrijpend vernieuwd is de Renault Master wel. Met de verbeteringen die Renault nu doorvoert kan de bestelwagen er weer jaren tegenaan. De nieuwe voorkant geeft de Master een veel modernere uitstraling, dankzij de meer vlak liggende motorkap, de grotere grille en de koplampen met C-vormige led-dagrijverlichting.

Binnenin herken je de Master niet meer terug. Renault nam geen halve maatregelen en heeft het complete dashboard vervangen. Het nieuwe exemplaar is opgebouwd uit strakkere lijnen en mooiere materialen. Ook zijn er veel nieuwe, handige opbergvakken, is het multimediasysteem nu geïntegreerd en zijn de stoelen bekleed met duurzamere stoffen. De Master is voorzien diverse nieuwe snufjes, waaronder een draadloze telefoonlader, smartphone-koppeling via Android Auto en Apple CarPlay, een zijwindassistent, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem en een dodehoeksensor.

De 2.3 dieselmotor is schoner en zuiniger, onder andere dankzij de toepassing van een SCR-katalysator waarmee NOx-deeltjes worden opgelost. Volgens Renault is de motor tot 1,0 l per 100 km zuiniger. Er zijn onveranderd meerdere versies leverbaar, de krachtigste heeft 180 pk en 400 Nm. Ook de elektrische versie met 57 kW (76 pk) sterke motor en 33 kWh-accupakket blijft leverbaar.

Gebleven is het uitgebreide aanbod. Renault biedt verschillende lengte- en hoogtevarianten aan en vier verschillende carrosserieversies: bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, personenversie s en chassis-cabine met mogelijkheid tot opbouw naar keuze.

De vernieuwde Master komt in september naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.

Bron: [www.autokopen.nl]















Of de wijzigingen ook gelden voor zustermodellen Opel Movano en Nissan NV400 is nog even de vraag, vermoedelijk zal Nissan de NV400 als alliantiepartner van Renault ook een technische update geven (alle exterieurwijzigingen zijn wellicht een beetje te kostbaar voor een model waarvan er niet zoveel verkocht worden), voor de Opel ligt het een beetje anders, omdat het tegenwoordig een merk is van PSA, de grote concurrent van Renault. Anderzijds zou het een beetje vreemd zijn als PSA de Movano vervangt door een afgeleide van de Ducato, Boxer en Jumper, omdat die grote bussen in de basis nog wat ouder zijn dan de Master, Movano en NV400.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2020 00:39 door Rutger DC.
Een facelift die zijn naam eer aan doet. Mooi? Weet ik niet, maar wel veel bijdetijdser en eindelijk passend bij de rest vat gamma. Hopelijk verandert de NV400 een stuk minder, want dat vind ik nog steeds de mooiste.
Echt harmonieus oogt het allemaal niet vind ik. Maar effectief is het wel, want de auto oogt weer bijdetijds. Ik heb de Movano altijd het mooist en meest harmonieus gevonden, de NV400 vind ik een beetje te lomp.
Ook een facelift voor de Opel Movano. Hier zijn de wijzingen beperkter, de indeling van de grille en koplampen zijn gewijzigd en de auto krijgt het dashboard van de vernieuwde Master. De auto gaat in deze vorm waarschijnlijk door tot 2021, als de nieuwe generatie grote bestelauto's van PSA in productie gaat. Het lijkt erop dat die busjes in de Poolse Opel-fabriek gebouwd gaan worden in plaats van in de Italiaanse Fiat-fabriek waar de Ducato wordt gemaakt, dus die samenwerking zal ook wel zijn ontbonden. Misschien slaan Renault en Fiat dan wel de handen ineen, zoals Fiat nu al de Talento van Renault betrekt in plaats van PSA zoals voorheen met de Scudo.











Bron: [www.autoweek.nl]
Ik kwam onlangs dit plaatje tegen van een Hyundai H300:



Ik dacht: die neus komt me bekend voor. winking smiley
Prijzen en specificaties Master Z.E.:

Quote

De Renault Master Z.E. heeft een 76 pk en 225 Nm sterke elektromotor die is gekoppeld aan een 33 kWh groot accupakket, goed voor een volledig elektrische actieradius van 120 kilometer. De vanafprijs, exclusief bpm, btw en afleveringskosten, is vastgesteld op € 63.500. Dat bedrag is voor de 5,07 meter lange dichte besteller met lengte- en hoogtemaat 1 (L1H1). De verhoogde Master Z.E. met deze lengtemaat (L1H2) moet € 64.400 opbrengen en voor de zowel langere (5,58 meter) als hogere L2H2-variant vraagt Renault € 65.300. Renault levert de Master Z.E. daarnaast ook in een 6,23 meter lange derde lengtemaat, een variant die € 66.200 moet opbrengen. Naast de dichte besteller levert Renault ook een zogenoemde 'cutaway'-variant, een versie met open achterkant die als L2H1 minstens € 63.940 en als L3H1 € 64.240 moet kosten.
[www.autoweek.nl]
Het enige nieuws is dat de prijzen van de opgefriste Master ZE bekend gemaakt zijn, want die Master ZE reed al even rond met dezelfde techniek: [www.autoweek.nl]
Helemaal gemist: de opgefriste Nissan NV400, die in november 2019 verscheen.





Bron: [www.autokopen.nl]

Pre facelift:

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.