Renault Talisman (Samsung SM6@pag 12)

Guest
talism10.jpg

talism11.jpg

talism12.jpg

tal210.jpg

Bron:
https://auto.sapo.pt/Novos/Noticias/Talisman-o-novo-topo-de-gama-Renault-6418.aspx?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

[size=x-large]Renault says Talisman sedan has 'racy' design, innovative technologies[/size]

Bruce Gain
Automotive News Europe
July 6, 2015 08:28 CET

Renault says its new Talisman midsize car has robust and racy lines and delivers "intense driving enjoyment."

The Talisman, which replaces the slow-selling Laguna and Latitude cars, will have a key role in taking the Renault brand upmarket by offering near-premium features.

Renault said in a statement that the car will offer innovative safety technologies but did not disclose any other information ahead of the model's unveiling in Paris later today.

The Talisman will compete in Europe against models such as the Volkswagen Passat and Ford Mondeo.

Reports in the motoring press said the Talisman will have equipment such as full LED headlights, a semi-autonomous parking system and four-wheel steering, all also offered on the recently launched Espace large minivan.

The Talisman will have its public debut at the Frankfurt auto show in September. It will be sold with sedan and station wagon variants but there will be no coupe to replace the Laguna coupe.

The Talisman will be built in Renault's factory in Douai, France, alongside the Espace. Like the Espace, it is underpinned by Renault-Nissan's new CMF-CD architecture.

Renault CEO Carlos Ghosn told an analysts conference on Feb. 12 that the Talisman’s use of the automaker's CMF platform will give the company a scale advantage that "will fix our recurring profitability issues in the D [midsize] segment where we did not achieve a satisfying return on our current models."

European sales of the Laguna in the first five months were 5,167, according to JATO Dynamics market researchers. The company sold just 58 Latitudes. By contrast, VW sold 89,396 units of the Passat, Europe’s best-selling volume midsize model.

Renault is expected to make 40,189 units of the Talisman during its first full year of production, according to research firm Inovev. The Talisman will be a classic sedan to complement the Espace and the upcoming Koleos crossover/SUV in the midsize market, Jamel Taganza, an analyst for Inovev, said.

European sales of midsize cars fell 41 percent to 542,511 last year, according to JATO Dynamics. The Laguna was the segment’s No. 10 seller with a volume of 15,013, down 7 percent, excluding the coupe version, whose sales fell 39 percent to 900 units. Renault sold just 508 Latitudes in Europe last year, down from 604.

The Talisman will not be sold in the UK and Ireland where there is low demand for midsize cars from mass-market brands.

French press reports said the Talisman sedan will start at 27,000 euros with the wagon version costing 2,000 euros more.

Renault is unifying is the badges of its midsize models across its global markets. The brand already uses the Talisman name for a sedan sold in China.

https://europe.autonews.com/article/20150706/ANE/150709938/renault-says-talisman-sedan-has-racy-design-innovative-technologies

Nog niet goed te beoordelen op deze kleine foto's, maar lijkt een aardig Passat-alternatief te zijn.
Wel een rare naam overigens. Als je hem op z'n Frans uitspreekt (waarbij je de s niet uitspreekt) dan lijkt het mij teveel op die islamitische beweging in Afghanistan.

R W D zei:
Als je hem op z'n Frans uitspreekt (waarbij je de s niet uitspreekt) dan lijkt het mij teveel op die islamitische beweging in Afghanistan.

Dat schreef ik in het Scoop-topic ook al, maar dat was blijkbaar niet zo... :)
Ben benieuwd naar een betere foto van de achterkant.

De presentatie is hier live te volgen:
https://event.media.renault.com/Renault/060715/public/live/d/en/player.html?nocache=843084

R W D zei:
Nog niet goed te beoordelen op deze kleine foto's, maar lijkt een aardig Passat-alternatief te zijn.
Wel een rare naam overigens. Als je hem op z'n Frans uitspreekt (waarbij je de s niet uitspreekt) dan lijkt het mij teveel op die islamitische beweging in Afghanistan.

Onzin, zoals JW01 ook zegt.

"Un talisman est un objet magique qui porterait des vertus occultes attirant des influences bénéfiques. L'art des talismans s'appelle la talismanie."

Nou ja, laten we het maar niet teveel over de naam hebben, ik sluit wel af met dat ik het een bijzondere keuze vind.

Inderdaad jammer dat de 'slagtand' niet doorloopt, hoewel ik vermoed dat dat zo de koplampen eenvoudiger te vervangen zijn?

der Magistrat zei:
R W D zei:

"Un talisman est un objet magique qui porterait des vertus occultes attirant des influences bénéfiques. L'art des talismans s'appelle la talismanie."

Nou ja, laten we het maar niet teveel over de naam hebben, ik sluit wel af met dat ik het een bijzondere keuze vind.

Inderdaad jammer dat de 'slagtand' niet doorloopt, hoewel ik vermoed dat dat zo de koplampen eenvoudiger te vervangen zijn?

Het gaat om de klank, niet om de betekenis. Geheid inderdaad dat er geintjes over gemaakt gaan worden. "Zo, heb je ook een Taliban?"
Haha. :rolleyes:

Ben benieuwd of Renault Nederland dit model wel met fatsoenlijke motorisering gaat leveren. Zo op de foto's ziet het er goed uit, met name het interieur, maar dit is duidelijk een model dat je eerst even in het echt moet zien.

Bijzonder hoe stellig Carlos Ghosn is over het belang van de Laguna Talisman. Met slechts 15.000 verkopen van de Laguna per jaar, vind ik niet dat je kunt zeggen dat dit een 'heel belangrijke auto is voor Renault'.

Hm ik had er meer van verwacht. Hij is keurig en vrij dik maar ik mis de typische Renault-stijl. Zonder die neus had het vanalles kunnen zijn. Stijlvol interieur en ook lekker rustig. Wel oogt het nogal Amerikaans met die luchtroosters

Zo op basis van de presentatie: best een fraaie auto, niet al te frivool, toch voldoende 'Frans' ontwerp. Een krachtig en behouden ontwerp. Leuke presentatie ook trouwens, wat een geld wordt er in zoiets gestopt zeg.

De Schaduw zei:
der Magistrat zei:
R W D zei:

Het gaat om de klank, niet om de betekenis. Geheid inderdaad dat er geintjes over gemaakt gaan worden. "Zo, heb je ook een Taliban?"

Maar de klank is gewoon 'talisman', de s wordt ook in het Frans uitgesproken. De s staat ín het woord, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'Paris'.

der Magistrat zei:
De Schaduw zei:
der Magistrat zei:
R W D zei:

Maar de klank is gewoon 'talisman', de s wordt ook in het Frans uitgesproken. De s staat ín het woord, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'Paris'.

I stand corrected. "Frans is zeg maar niet echt mijn ding."

Goh,
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het een gerebadgde Samsung is (zoals de Koleos).
Anoniem Zuid-Koreaans sedanmodel, met vloekende neus en Renault-achterlichten.

Erg mooie auto. Al kun je het wel een beetje de "Franse Passat" noemen qua uiterlijk. Persoonlijk val ik dan wel wat meer voor de Franse "frivoliteit", zeg maar.

Binnenmaten:
Op de tekeningen van de Passat staan daar resp. de volgende maten: 989 mm (tegen 902) en 964mm (tegen 855). 't Is maar een centimetertje achterin, maar toch.

Hm, qua design vind ik het wat mager, alsof het inderdaad een hertekende Samsung is. Niet de verfijnde, doordachte designtaal die we de laatste tijd gezien hebben. Voorzijde volop design, de rest nogal karig en anoniem met wat random details. De voorzijde lijkt heel groot en aan de rest vastgeplakt te zijn.

Bij de laatste dashboards (Kadjar en deze Talisboy) lijkt het theezakje met inspiratie ook wat uitgewerkt...

"Hmm hij ziet er nog niet Frans genoeg uit laten we de achterlampen nog een stukje door laten lopen over de kofferdeksel!"

Filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=lKNFVd-INlQ

https://www.youtube.com/watch?v=6q_slce6o-g

https://www.youtube.com/watch?v=PEFEHn6JyhU

Forse wagen, veel kloeker dan de Laguna ooit geweest is. Doet echter wel wat aan de A6 denken.

Dashboard kan mij niet bekoren, saai van opzet en zo te zien...

1436189265-11239620-1060946380599560-5909834561986386517-n.jpg

... veel kwetsbaar hard plastic.

British Racing Green zei:
Goh,
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het een gerebadgde Samsung is (zoals de Koleos).

Hoezo dan? Ik kan me geen enkele Samsung indenken die deze stijling van de koplampen en achterlichten voeren, terwijl ik wel 2 andere Renaults kan bedenken die wel deze stijling heeft (Espace, Kadjar). Wat maakt deze Talisman dan een gerebadgde Samsung dan voor je?

Misschien omdat het eigenlijk toch een Samsung is en de datumnotering nog op z'n Koreaans staat? Wel opmerkelijk inderdaad.

Ik vind de flank nogal on-Renault en moet spontaan aan de Koreaanse sedans denken, overgoten met een Renaultsausje.
De Lattitude & Koleos zijn ook al Samsungs.
Gelet de verwantschap Samsung/Renault is de link dan gauw gelegd.

De technische ontwikkeling is gedaan door Samsung, dat klopt. Maar techinsche ontwikkeling en design zijn 2 verschillende zaken.
En tuurlijk wordt dit ook een Samsung, dat was al bekend.
Ik vind t wel een mooie samsung in ieder geval :)

JP2010 zei:
Goh,

Hoezo dan? Ik kan me geen enkele Samsung indenken die deze stijling van de koplampen en achterlichten voeren, terwijl ik wel 2 andere Renaults kan bedenken die wel deze stijling heeft (Espace, Kadjar). Wat maakt deze Talisman dan een gerebadgde Samsung dan voor je?

Het gaat om niet de details, maar het globale lijnenspel. Met rebadgen pak je juist alleen de details aan om het snel op een ander merk auto te laten lijken.

Elaste zei:
JP2010 zei:
Goh,

Het gaat om niet de details, maar het globale lijnenspel. Met rebadgen pak je juist alleen de details aan om het snel op een ander merk auto te laten lijken.

+1

CJO9vBsWsAANX8H.jpg:large

Ai, wat zijn dat voor lelijke driehoekjes aan weerszijden van de middenconsole? Niet echt verfijnd design.

JP2010 zei:
De technische ontwikkeling is gedaan door Samsung, dat klopt. Maar techinsche ontwikkeling en design zijn 2 verschillende zaken.
En tuurlijk wordt dit ook een Samsung, dat was al bekend.
Ik vind t wel een mooie samsung in ieder geval :)

Ik schrijf nergens dat hij niet mooi is...
Een Kia Optima vind ik ook een prachtige sedan.
Maar deze Talisman komt mij niet geloofwaardig over "als Renault".

Ik denk dat ze voor de zakelijke markt gewoon een wat strakkere wagen wilden neerzetten. Je ziet er alleen een Samsung in als je dat wilt, dat ze een platform delen geloof ik graag, maar dat is ook niet meer dan logisch. Je ziet wel meer dat merken waar platformen worden gedeeld dat auto's in verhouding op elkaar gaan lijken.

25, Safrane, Vel Satis,
19, Laguna...
allemaal 5 deuren...
En nu plots een sedan met kofferbak :confused:
Heel ongeloofwaardig als Renault dus.

Waarom zou deze een soort uitstulpsel onder het logo hebben? Andere exemplaren hebben het zo te zien niet.

Hoe dan ook, mijn eerste indruk is dat ik er niet zo heel veel aan vind. Exterieur is mi nogal conservatief vormgegeven, met de lichtunits als opmerkelijke dissonanten. Interieur vind ik domweg niet mooi, vooral vanwege de (wederom) tegenstellingen: vloeiende algehele vormen, en dan een groot rechthoekig vlak in het midden...

De Espace heeft dat ook, bij de Initiale Paris-uitvoering.

Renault-Espace-71.jpg

25, Safrane, Vel Satis,
19, Laguna...
allemaal 5 deuren...

Ah je vind m ongeloofwaardig als renault. Ik snap je. :)

De renault 21, 18 en 12 waren sedannen. :)

25, Safrane, Vel Satis,
19, Laguna...
allemaal 5 deuren...

Hoezo plots? De 19 en Mégane zijn als sedan geleverd en we hebben ook nog de Fluence gehad.

Elaste zei:
CJO9vBsWsAANX8H.jpg:large

Ai, wat zijn dat voor lelijke driehoekjes aan weerszijden van de middenconsole? Niet echt verfijnd design.

Dat lijkt me gewoon de zon/licht die van boven schijnt. Ik zie het in ieder geval niet op andere dash foto's :)

Bedankt voor de foto's. Phoe er staat wel wat hoor! Toch wel chique en dikke bak. Al vind ik de neus juist te breed ogen en de achterkant trekt echt op niets. Maar de Kia/Jaguar zijkanten staan hem goed. Interieur is behoudend maar eigenlijk zie ik daar geen minpunten in. Saai oogt het niet. Wel snel vingerafdrukken ..

Terug
Bovenaan