Renault Talisman (Samsung SM6@pag 12)

JP2010 zei:
Dat lijkt me gewoon de zon/licht die van boven schijnt. Ik zie het in ieder geval niet op andere dash foto's :)

Klopt:
3nxybdxb39az.jpg

Wouter82 zei:
British Racing Green
25, Safrane, Vel Satis,
19, Laguna...
allemaal 5 deuren...
En nu plots een sedan met kofferbak confused smiley
Heel ongeloofwaardig als Renault dus.

Hoezo plots? De 19 en Mégane zijn als sedan geleverd en we hebben ook nog de Fluence gehad.

En de R12.
R21: initieel als sedan gelanceerd (en dat blijft de mooiste versie + break. Later een redelijk mislukt afkooksel van de R16 als hatchback aan de lijn toegevoegd.
Een trapje lager: R9 (later een zustermodel met hatchback gekregen onder de vorm van de mooie R11)

1zl7k8h.jpg

rmtg2e.jpg

1262uec.jpg

2s78975.jpg

s6n381.jpg

2elr3ig.jpg

28v7qch.jpg

m7rlhc.jpg

33215sj.jpg

iwnc76.jpg

jrcz7d.jpg

219vwhi.jpg

wmbf5y.jpg

29zyiau.jpg

29zqu1.jpg

2ahe1hs.jpg

5cbvx2.jpg

[size=x-large]Renault taps Daimler expertise to boost Talisman quality[/size]

[size=small]
PARIS -- Renault is aiming to match rivals' quality with its new Talisman midsize car with help from Mercedes-Benz owner Daimler.

The French brand tapped into Daimler's expertise to improve quality on the Talisman, compared with the Laguna and Latitude models it replaces.

The Talisman is a "refined sedan with an assertive design," Renault CEO Carlos Ghosn said at the car's unveiling here on Monday.

Renault design chief Laurens van den Acker said the automaker paid close attention to the car's fit and finish as well as its styling. "It was designed for quality," he said.

Renault said the Talisman delivers "intense driving enjoyment" thanks to its center of gravity and driving position that are close to the road and because of technology such as four-wheel steering.

Ghosn said the Talisman had a "big, generous" interior. Its trunk capacity at 608 liters is among the best in its segment, he said. Rear knee room is 262mm, also better than most rival models.

The sedan will have Renault's infotainment and connectivity package including an 8.7-inch portrait format touchscreen for high-end version. The automaker will offer the Talisman with its Initiale Paris upscale trim level also sold with the Espace large minivan and Clio subcompact.

Buyers will be able to chose from two gasoline and three diesel engines with the most fuel efficient diesel powertrain emitting 95 grams of C02 per km. Renault executives said a hybrid version is possible but no EV variant is planned.

Renault needs to ensure that the Talisman can match the quality of mass-market models such as the Volkswagen Passat and Ford Mondeo, whose latest generations have gone upscale. It also must fend off growing competition from premium offerings such as the BMW 3 series and Audi A4.

Ghosn said Daimler experts visited the plant in Douai, France, where the Talisman is built to examine quality control and perceived quality but said there are no Daimler components in the car. Daimler and Renault have had an industrial partnership since 2010.

Although many buyers are switching to SUVs and crossovers, large sedans such as the Talisman are important because they account for 8 million sales worldwide and 1 million sales in the automaker's European markets which include Russia and Turkey, Ghosn said.

The Talisman based on Renault-Nissan's CMF-C/D architecture that also underpins the Espace, the Nissan Qashqai and Nissan X-Trail. The sedan is 4850mm long, 1460mm high and 1870mm wide with a 2810mm wheelbase.

The car will be rolled out in Europe, north Africa and Turkey starting at the end of the year. The sedan and its station wagon version will have a public debut at the Frankfurt auto show in September.

Renault took the Talisman name from a sedan that is sold in China.
[/size]

https://europe.autonews.com/article/20150706/ANE/150709928/renault-taps-daimler-expertise-to-boost-talisman-quality

talis11.jpg

Dit is blijkbaar de middenconsole met kleiner scherm voor goedkopere versies.
Op een scoopfoto van de aankomende Megane IV is deze middenconsole ook al te zien:

megane-2016-201521698_1.jpg

Hele fraaie sedan/limousine. Het front is sterk en overtuigend. De motorkap krachtig gelijnd. De achterkant vertoont nog trekjes van de Laguna Coupe en ziet er daardoor zeer elegant uit. Het interieur doet denken aan de Lancia Thesis: wonderbaarlijk mooi. De zijruitlijn is mij iets te veel Hyundia i40. Dat zou ik anders gedaan hebben. Maar al met al een klasse-auto en een hele waardige opvolger van de Laguna. Dood- en doodzonde dat Renault voor zo'n bespottelijke typenaam heeft gekozen. Dat wordt in de volksmond inderdaad Renault Taliban. Die typenaam gaat beslist verkoop belemmerend werken. Net als bij de Lexus IS, die door de dealers ook niet meer te slijten is vanwege de typenaam. Waarom heeft Renault niet gewinkeld in zijn rijke verleden en had deze limousine bijvoorbeeld Fregate genoemd. Citroen grijpt ook terug op illustere tijden met de DS serie en daarmee verkopen ze meer auto's dan de 15.000 stuks die per jaar van de laatste Laguna aan de man werden gebracht. De Renault Talisman had van mij overigens ook gewoon Laguna mogen blijven heen. Een prachtige naam op een bloedmooie sedan. Iedereen weet dat de huidige Laguna niets meer te maken heeft met de eerste types met electronica kinderziektes. De huidige Laguna is een fantastisch rijdende auto met fraaie minimalistische lijnen en een onverwoestbare dieselmotor. Zelfs Mercedes smult er van en dat zegt genoeg.

Mooi exterieur, interieur vind ik een beetje aan de saaie kant.
Wanneer volgt de Break eigenlijk? Daar ben ik eigenlijk ook wel heel benieuwd naar...

LandRovertje zei:
@ MCW: zie de verkoopstatistieken.

Tijdens de laatste AutoRAI was het op de Lexus-stand een veel voorkomend onderwerp.

Doet de IS het wereldwijd opeens veel slechter?

Ik vind het interieur ook niet bijzonder, eerder saai. Exterieur wel ok, al lijkt ie toch behoorlijk op de Passat van de vorige generatie naar mijn mening. Ben benieuwd wat ie gaat doen qua rij- eigenschappen en verkopen.

Erg geslaagde auto! Robuuste neus, limousineachtig uiterlijk door de grote achterportieren en het riante derde ruitje. Mooie verwantschap met Clio, Captur, Espace en Kadjar. Mooie rustige achterzijde, die kracht uitstraalt door die brede lichtunits, het kleine spoilertje en het iets naar binnen lopende randje aan de onderzijde. Lekker rustig en tijdloos interieur, overzichtelijke middenconsole, subtiel streepje hout en mooi in harmonie qua kleur. Hier en daar een randje chroom was fraai geweest. Op detail mis ik net effe de vonk... bijvoorbeeld het hart van het stuur. Aan de buitenzijde vind ik de balans net niet helemaal in orde. Middenzijde is erg algemeen, voorzijde druk en stoer en de achterzijde ingetogen strak.

Kleur, velgen, bekleding zullen denk ik erg bepalend zijn voor hoe de auto toont en over komt. Ik zie overduidelijk Passat in het ontwerp, maar ook de eigen style van Renault, ook wat Audi, wat Mondeo en wat C5 en 508. Geloof dat ik in het D-segment de Giulia, Talisman, Mazda 6, S60 en C-klasse nu toch wel m'n favorietenrijtje is geworden ;-)

Bimmert zei:
Ik vind het interieur ook niet bijzonder, eerder saai. Exterieur wel ok, al lijkt ie toch behoorlijk op de Passat van de vorige generatie naar mijn mening. Ben benieuwd wat ie gaat doen qua rij- eigenschappen en verkopen.

Ik vraag me af hoe mensen naar een ontwerp kijken dat ze hierin een Passat herkennen:
28v7qch.jpg

Lijken de koplampen van veraf nog gelijkaardig, samen met de horizontale chroombalkjes. Het geheel van het front en het volume zijn toch totaal verschillend, zowel in het geheel als in detail.

Ik ben benieuwd naar de argumentatie.

Een beetje Passat, snufje Audi en hier en daar een hintje Seat.

Persoonlijk vind ik het een mooie auto.

Wel jammer dat er weing ''Franse Snit'' inzit; ergo; ik zie weinig vernieuwends.
Denk aan de Laguna II; je kan 'm mooi of niet vinden. Goed was 'ie zeker niet. Maar vernieuwend en z'n tijd vooruit? Dat was 'ie wel!

Ik vind het een indrukwekkende auto geworden. Wat een lel van een sedan. Voor een Renault is het inderdaad een wat "veilig", of conservatief zo je wit, ontwerp. Maar ik denk dat de klant in het d-segment daar om vraagt. Wat ze wel goed doorhebben bij Renault is dat ze vrijwel alle modellen een heel herkenbaar lichtsignatuur meegeven. Iedereen die dadelijk op de weg zou kunnen twijfelen of er een Passat of Talisman aan komt rijden, herkent de Talisman meteen aan de dagrijverlichting. En ook de verlichting aan de achterzijde zal weinig tot verwarring leiden.

Maar... waarom zo'n auto presenteren in het muisgrijs? o_O Dat wordt dadelijk misschien dan wel de meest gekozen kleur, maar dan laat je juist tijdens de introductie toch de andere mogelijkheden zien.

Autogids plaatst tenminste eigen gemaakte foto's van een bruin exemplaar, al veel beter dan dat grijs, maar ik ben vooral benieuwd naar de blauwe en rode kleuren:
10346312_835023833220278_2315652738300475353_n.jpg

Oei, dat bruin is wel een chique kleur voor deze auto, zeg. Staat 'm goed. Ik ben ook nog wel nieuwsgierig naar hoe dat blauwpaars van de Initiale Paris op deze auto zou staan.

Dik ogende middenklasser die in niets lijkt op voorgangers Laguna, Latitude of de Chinese Talisman. Het front vind ik mooi, de 'traan' onder de koplampen vind ik te gekunsteld ogen. De achterkant heeft de (Amerikaanse) uitstraling van een Lincoln, het interieur oogt ten slotte fraai en modern.

Al met al heeft de nieuwe Talisman wat mij betreft voldoende uitstraling om mee te kunnen in het D-segment. Met de moderne 1.6 turbo benzinemotoren en verfijnde 1.6 dieselmotoren en binnenkort de toevoeging van de Estate kan Renault proberen weer marktaandeel te veroveren in het D-segment. In Nederland begint het praktisch bij nul.

Oeh, ik vind m op dit filmpje overtuigend genoeg overkomen om te zeggen dat ik t een mooie wagen vind.
Vooral de achterkant vind ik erg stoer.
https://m.youtube.com/watch?v=K3gGEsclV9g

De led verlichting vind ik erg modern ogen als je 'm zo aan ziet komen rijden:
https://m.youtube.com/watch?v=ARw8K6M2FyQ

@ JW01: ik maak zeer zeker geen grappen. Daarvoor is die organisatie te misdadig.

@ MCW: niet wereldwijd. Zeer zeker wel in Europa. De verkoopstaf van Lexus spraak zijn grote zorg hierover uit.
De politieke en religieuze situatie in het Midden Oosten spreekt de Chinezen en Japanners absoluut niet aan.

Hopelijk realiseert Renault zich op tijd voor de officiele marktintroductie,
dat deze werkelijk prachtige wagen een veel betere typenaam verdient.

De Panda en de Giulietta kregen ook vlak voor intro hun correcte naam.
Dus ik heb nog hoop.

JP2010 zei:
iDS zei:
Elaste zei:
datumnotering nog op z'n Koreaans staat? Wel opmerkelijk inderdaad.

Het ultieme bewijs! o_O Da's gewoon een instelling natuurlijk.

Hoe vind je van t dashboard? De olifantoren specifiek bedoel ik dan. ;)

Tja, het blijft het zwakke punt van het ontwerp, nog eens geaccentueerd door het harde plastic tussen al dat hout en leer.Nu zijn de foto's ook wel in eeg hard zonlicht genomen. Dat heeft het effect van een sterk flitslicht. Dus in werkelijkheid is het misschien niet zo dramatisch.

LandRovertje zei:
@ JW01: ik maak zeer zeker geen grappen. Daarvoor is die organisatie te misdadig.

@ MCW: niet wereldwijd. Zeer zeker wel in Europa. De verkoopstaf van Lexus spraak zijn grote zorg hierover uit.
De politieke en religieuze situatie in het Midden Oosten spreekt de Chinezen en Japanners absoluut niet aan.

Hopelijk realiseert Renault zich op tijd voor de officiele marktintroductie,
dat deze werkelijk prachtige wagen een veel betere typenaam verdient.

De Panda en de Giulietta kregen ook vlak voor intro hun correcte naam.
Dus ik heb nog hoop.
Rare jongens die Japanners. Ik kan me niet voorstellen dat iemand de link legt tussen Lexus en een terroristische organisatie o_O
Bovendien draagt de Talisman niet de naam van en terroristische groep maar gaat het enkel om een zieke twist of mind.

Daarnaast is de Talisman officieel aan de pers gepresenteerd, dan verander je de naam niet meer.

Yellow Cab zei:
Wanneer volgt de Break eigenlijk? Daar ben ik eigenlijk ook wel heel benieuwd naar...

Voorjaar 2016

De Talisman beleeft zijn debuut op de IAA autoshow in Frankfurt van 17 tot en met 27 september. Hij komt vervolgens in het voorjaar van 2016 op de markt. Kort daarna volgt de onthulling van de Talisman Estate. Zowel de sedan als de stationvariant rollen in de fabriek in Douai van de band.
Autovisie.nl

Dan pas...

Gebaseerd op de foto's: erg mooie auto, maar toch wat kritiekpuntjes:
- de auto-industrie loopt toch nog wat achter op multimedia gebied. Een iPad 1 in het dashboard oogt beter dan dit grote scherm met die grote plastic rand. En dan bedoel ik vooral het materiaalgebruik. Het is toch veel mooier als het optisch lijkt of het "glas" doorloopt? Het kleinere scherm lijkt zelfs beter qua compositie dan het (luxere en duurdere) grote scherm.
Hopelijk valt het in het echt mee.
- waarom moet er in een automaat nog steeds zo'n grote pook. Kijk naar Audi en vooral Jaguar. Met al die electronica hoef ik in een automaat toch niet meer aan een hendel te trekken?

JP2010 zei:
Yellow Cab zei:

Voorjaar 2016

De Talisman beleeft zijn debuut op de IAA autoshow in Frankfurt van 17 tot en met 27 september. Hij komt vervolgens in het voorjaar van 2016 op de markt. Kort daarna volgt de onthulling van de Talisman Estate. Zowel de sedan als de stationvariant rollen in de fabriek in Douai van de band.
Autovisie.nl

Dan pas...

Dat heeft Autovisie dan niet helemaal goed begrepen, want de heer Ghosn (CEO Renault) vertelde gisteren aan het einde van de presentatie dat de Estate op de IAA Frankfurt komende september getoond zal worden... Beetje vreemd om dan nog in het voorjaar nogmaals de estate te onthullen... ;-)

Autobild heeft er al ingezeten, zie beelden op de website van Autobild: wat een plaatje van een wagen.

https://www.autobild.de/bilder/renault-talisman-2015-sitzprobe-5853151.html#bild1

ab123cd zei:
Autobild heeft er al ingezeten, zie beelden op de website van Autobild: wat een plaatje van een wagen.

https://www.autobild.de/bilder/renault-talisman-2015-sitzprobe-5853151.html#bild1

Inderdaad, wat een dikke bak zeg:

Renault-Talisman-2015-Sitzprobe-1200x800-85b72cf79b48d5ef.jpg

Op zich een fraaie en dikke auto. De voorkant is onmiskenbaar Renault. Maar ik denk dat Van den Acker bij het ontwerpen van de zijkant niet helemaal de vrije hand heeft gehad. De zijkant van de Samsung SM7 heeft tevens een gelijksoortige vorm met drie zijruiten, maar ziet er zelfs nog wat moderner en scherper uit. De Aziatische oude Renault Talisman vertoont nog meer overeenkomsten met de nieuwe. Ik heb het vermoeden dat Van den Acker vanuit die basis moest ontwerpen. Dat verklaart wel de wat neutrale en inwisselbare vorm van de zijkant. Achterkant: okee. Had mi. wat minder hoekig gemogen. Bij het zien van het dashboard krijg ik een deja vú van de Volvo XC90. De overeenkomsten zijn zo groot dat van toeval amper sprake kan zijn.

Mijn allereerste indruk is helaas geen positieve,
Dat display van de radio en dergelijke braak jezus wat een flater
Het lijkt echt letterlijk op een display van een my first sony apparaat
uit de jaren tachtig, Zoveel moeitevoor de buitenkant en een dashbord erin zetten
wat al achterhaald is als je naar de techniek kijkt,
Zelfs een gemiddelde auto-dvd spelerje set van 80 euro heeft een netter ingebouwd display

[size=x-large]Renault Talisman im ersten Check[/size]

Renault greift mit dem Talisman VW Passat und Opel Insignia an. Die Limousine soll die Franzosen endlich wieder zum Erfolg in der Mittelklasse führen.

Der Erfolg von Renault in der Mittel- und Oberklasse war in den vergangenen Jahren höchst überschaubar. Ob Vel Satis, Avantime oder Latitude und Laguna – die Kunden machen einen Bogen um die großen Franzosen, ob nun exotisches Konzept (Avantime und Vel Satis) oder klassische Limousine (Latitude und Laguna). Nun bläst Renault erneut zum Sturm auf die Mittelklasse. Erklärte Gegner des Laguna-Nachfolgers Talisman sind VW Passat, Ford Mondeo und Opel Insignia. Das zeigt sich zunächst optisch, wo Chefdesigner Laurens van der Acker Experimente vermeidet, dennoch keine Beliebigkeit aufkommen lässt.

Neben dem Design soll der Talisman mit praktischen Talenten punkten: Renault verspricht, dass die 4,85 Meter lange Limousine bei Kopf- und Beinfreiheit zu den Besten ihrer Klasse gehören soll. Der Kofferraum fasst 608 Liter – mehr als eine Mercedes S-Klasse (510 Liter). Aber viel Platz ist das eine, hochwertige Technik das andere. Renault bietet hier eine Reihe interessanter technischer Lösungen: So ist eine Allradlenkung lieferbar, die nicht nur den Wendekreis verkleinern soll, sondern auch die Spurtreue bei hohen Geschwindigkeiten fördern. Zudem gibt es ein verstellbares Fahrwerk, das eine hohe Spreizung zwischen Komfort und Dynamik ermöglichen soll.

Neu sind die zum Verkaufsbeginn im Frühjahr geplanten Motoren: Zwei Benziner und drei Diesel leisten zwischen 110 und 200 PS. Sie können wahlweise mit Schalt- und Doppelkupplungsgetrieben kombiniert werden. An Assistenzsystemen bringt Renault künftig eine ganze Armada: Neben Head-up-Display, Abstandsradar, Totwinkelwarner, Spurhalteassistent kann der Talisman nicht nur allein ein-, sondern auch wieder ausparken.

Moderner Innenraum, qualitativ auf dem Niveau der Konkurrenz
Auch bei der Connectivity haben die Franzosen ihre Hausaufgaben gemacht. Das Display in der Mittelkonsole ist bis zu 8,7 Zoll groß, der Talisman ist wie selbstverständlich online. Viel wichtiger aber: Wie fühlt sich der Talisman an? AUTO BILD hatte bereits die Gelegenheit, sich den großen Franzosen genau anzuschauen. Und der erste Eindruck ist positiv. Das Cockpit wirkt frisch und modern, die Qualität scheint auf dem Niveau der deutschen Mitbewerber zu sein. Weiche Kunststoffe und eine fast schon liebevolle Materialauswahl à la Audi stehen der Limousine ausgezeichnet.

Auch beim Platzangebot hat Renault nicht zu viel versprochen, der Talisman bietet hier das hohe Niveau eines VW Passat. Bleibt noch die Sache mit dem Namen. Der Talisman soll nicht nur ein Glücksbringer für Renault sein. Bereits 2001 hieß eine Studie so, sie gab einen ersten Ausblick auf den glücklosen Vel Satis. Weil sich die Franzosen aber nicht beirren lassen und schon gar nicht vorschnell aufgeben, wünschen wir ihnen bonne chance – viel Glück!

https://www.autobild.de/artikel/renault-talisman-iaa-2015-sitzprobe-5852825.html

'Weiche Kunststoffe und eine fast schon liebevolle Materialauswahl à la Audi stehen der Limousine ausgezeichnet. '

Moet niet gekker worden ;)

Huh, wat raar dat Renault ervoor gekozen heeft om achterin hoofdsteunen a la Volvo te plaatsen, die naar voren klappen als je ze niet nodig hebt. Drie komma-vormige steunen lijken mij dan veel handiger.

Meestal kiezen mensen de auto in de kleur waarin hij het eerst werd gepresenteerd. Bij de Ford Focus I was dat zilvergrijs, evenals bij de Audi TT I. De Dacia Duster werd in het bruin gepresenteerd, dus zijn de meeste verkochte Dusters ook bruin. De Renault Captur werd in bordeaux-rood gepresenteerd en? Juist... Op fantasie kun je de gemiddelde Nederlander niet betrappen.

Elaste zei:
Misschien omdat het eigenlijk toch een Samsung is en de datumnotering nog op z'n Koreaans staat? Wel opmerkelijk inderdaad.

Maar da's het gekke, in Korea dateert men zo: J-M-D: 2015-07-08. Enkel de Amerikanen doen eerst de maand, dan de dag en dan het jaar.

@ GT: Niet helemaal. De Captur werd in het oranje met wit dak gepresenteerd. En (vraag maar even na bij de Renault dealers) dat wilden de meeste mensen toch echt niet. Veel van deze introductie auto's zijn met hoge kortingen, na lange tijd, weggegaan.

OT: zwart zal nooit mijn kleur worden, zeker met de donkere "privacy beglazing" vind ik het er niet uitzien. Maar het zal wel een veelvoorkomende keuze worden denk ik.

Ik vind zwart vaak wel stoer en/of chique. Zoals bij de S-klasse. Beter dan saai donkerblauw

D. Elzinga zei:
Oei, dat meerkleurige leer is wel een erg fraaie optie(y)
Das waarschijnlijk standaard (en alleen te verkrijgen op) de Initiale Paris uitvoering, wat de top uitvoering is.

Dit zelfde gekleurde leer is namelijk ook standaard op de Clio Initiale Paris.

Ziet er prima uit idd!

---GT--- zei:
Meestal kiezen mensen de auto in de kleur waarin hij het eerst werd gepresenteerd. Bij de Ford Focus I was dat zilvergrijs, evenals bij de Audi TT I. De Dacia Duster werd in het bruin gepresenteerd, dus zijn de meeste verkochte Dusters ook bruin. De Renault Captur werd in bordeaux-rood gepresenteerd en? Juist... Op fantasie kun je de gemiddelde Nederlander niet betrappen.

De Fiat 500 TwinAir stond in alle folders in Azurro Volare (babyblauw).
Zelf de gok genomen de wagen in die kleur te bestellen...
Krijgen nu 4 jaar later nog steeds bewonderende blikken voor het autootje,
al kiezen de meesten uiteindelijk voor veilig wit, rood, zwart of grijs.

Ik ben benieuwd naar de station. Deze sedan vind ik wel erg koreaans.
hopelijk valt dat plastic om die ipad in het echt wel mee, het lijkt erg goedkoop plastic met al die vingerafdrukken.

Viel me trouwens deze week op dat de Hyundai Santa Fé ook van die kromme (hoekige) dagrijlichten heeft...
Nog een duidelijk Koreaans trekje aan deze middenklasser van de createur des automobiles ;)

2015-Hyundai-Santa-Fe-Highlander_05.jpg

Terug
Bovenaan