Renault Talisman (Samsung SM6@pag 12)

tal6010.jpg

We zullen moeten wennen aan al die touchscreens maar alle recente oplossingen vind ik eigenlijk helemaal niets, niet in de XC90 en zeker ook niet in de Tesla. In de praktijk leidt e.e.a. veel te veel af en bovendien zien de schermen er naar verloop van tijd niet uit, zo vies. Ik zal blij zijn als er weer eens een fabrikant is die gewoon draaiknoppen monteert voor enkele basisfuncties in plaats van allerhande menu's die je moet doorlopen op een touchscreen. Het ziet er high tech uit allemaal maar ik vind het gebruik in de praktijk veel minder geslaagd, bovendien verouderd deze techniek in rap tempo en is een systeem al achterhaald als de wagen de showroom uitrolt.

De eerste gebruikerservaringen (tests in met name Duitse autobladen) zijn bepaald niet te spreken over het gebruiksgemak van de touchscreen in de XC90. Onlangs zelf een aantal dagen in de Tesla gereden en was eerst zeer enthousiast over het scherm, maar vond het toch wel allemaal een gedoe, bovendien matig geïntegreerd in het dashboard, over de afwerking zullen we het maar niet hebben.

In ieder geval vind ik de Taslisman wel de grootste positieve verrassing van het jaar voor wat betreft nieuwe D-segmenter, wat een beauty is het geworden. Eindelijk een mooie en goed (hopelijk) Frans alternatief voor de Passat, Superb en Mondeo etc. Het kan niet anders of deze Talisman moet een succes worden op de leasemarkt.

Inderdaad. Die discussie heb ik ook gevoerd bij de VW dealer. Ik vind het systeem van Audi (en BMW) een stuk veiliger (ga nu GTE rijden, reed hiervoor een Audi A3 8v, maar wil niet altijd dezelfde auto rijden).

Je kan een systeem met (draai)knop "op gevoel" bedienen, mede doordat je veel minder last hebt van de bewegingen die het wegdek met zich meebrengt. Je kan immers fysiek iets vastpakken. Bij touchscreen moet je bijna altijd kijken of je wel op de juiste plek op het scherm zit en dat is gewoon een stuk onveiliger. Dit werkt misschien voor telefoons, maar niet als je in een bewegende auto zit. En spraakbediening, tjah, dat werkt toch nog altijd niet zoals het zou moeten.

Ik ben overigens ook aangenaam verrast door de Talisman! Het is een mooie auto en zeker een waar ik naar zou gaan kijken als de bijtellingsteller weer op 22% staat :rolleyes: Het touchscreen ziet er inderdaad wel een beetje raar uit, zeker in de zon. Het past niet bij de rest van de materialen, maar uiteindelijk moet je het in het echt zien. Ik was ook niet van het interieur van de A3 overtuigd, totdat ik erin zat. Dat is een hele andere beleving.

Wat de tablet-discussie betreft, hier een review van de (zelfde) 'tablet' in de Espace van Autogefuhl (met dank aan mcw voor t plaatsen van t linkje in het Espace topic):
https://m.youtube.com/watch?v=tMEyDkv0-84
Vanaf ongeveer 07:50 t/m een miniut of 14.
Daarin kun je zien dat de bediening niet per se via touch hoeft, maar je het scherm ook met de draaiknop die naast je op de middenconsole zit kunt bedienen.

@JP2010 Thanks voor het filmpje, inderdaad is er ook een draaiknop. Maar sowieso zullen wij moeten wennen aan tablets in dashboards, geen ontkomen aan. In ieder geval ga ik de Talisman mooier en mooier vinden erg mooie vormgeving, het mooiste ontwerp van Renault van de laatste jaren.

Gelukkig ook Rood, al die sombere grijstinten tegenwoordig. Juist zo fraai een mooie rood metallic lak, bijvoorbeeld bij de Mazda 6. Goed om te zien dat Renault het aandurft een dergelijke kleur te bieden, hoort ook bij een Franse wagen.

Het blauw is ook erg mooi. (y)

De namen van de kleuren:

1e kolom: Gris Cassiopée, Gris Platine, Blanc glacier (mat)
2e kolom: Beige Dune, Blanc Nacré
3e kolom: Noir Améthyste
4e kolom: Rouge Carmin, Bleu Cosmos, Brun Vison

Idd, ik kan niet wachten totdat de wagen bij de dealer staat, eindelijk weer een echt mooie grote Renault! Dan is er ook nog sprake van een (sedan) model boven deze Talisman, tenminste als ik Autoplus mag geloven…… . Dat zou helemaal prachtig zijn want Renault is het toch wel aan haar stand verplicht een echt grote Renault aan te bieden, een vlaggenschip. Renault/Dacia/Nissan/Infinity is opvallend goed bezig de laatste jaren onder de strakke leiding van topman Ghosn.

ab123cd zei:
Idd, ik kan niet wachten totdat de wagen bij de dealer staat, eindelijk weer een echt mooie grote Renault! Dan is er ook nog sprake van een (sedan) model boven deze Talisman, tenminste als ik Autoplus mag geloven…… . Dat zou helemaal prachtig zijn want Renault is het toch wel aan haar stand verplicht een echt grote Renault aan te bieden, een vlaggenschip. Renault/Dacia/Nissan/Infinity is opvallend goed bezig de laatste jaren onder de strakke leiding van topman Ghosn.

Daar was ik ook al naar het surfen. Ik was benieuwd hoe de Talisman nu gepositioneerd zou gaan worden binnen het concern. Zeker ook omdat er weer een echt 'grande voiture' zou gaan komen.
Eerst de feiten:
Oud:
D segment:
Renault Laguna/ Latitude
Samsung SM5

E segment:
Renault Talisman ( China )
Samsung SM7

Dan de verwachting:
Nieuw:
D- segment:
Renault Talisman
Samsung SM5

E segment :
Renault ?......
Samsung SM7
Ik verwacht dus ook nog een grote E segmenter van Renault (alleen al omdat de Franse regering een nieuwe limousine nodig heeft ;)), maar dus gebaseerd op de Talisman/SM5 met langere wielbasis (2,85m-2,90m).

JP2010 zei:
De kleuren: https://i18.servimg.com/u/f18/18/73/15/29/renaul11.jpg

Even lekker speculeren: ik zie nog een leeg plankje... ruimte voor een extra kleur - eentje voor een speciale uitvoering van de Talisman wellicht? :)

@JP2010

Wat een mooi filmpje, erg fraaie wagen die nieuwe Talisman, wordt alleen maar beter als ik de video bekijk. Zeer imposant front en ook het zijaanzicht met de lichte oplopende lijnvoering ter hoogte van de C-stijl vind ik zeer elegant, prachtig (en dat voor een D-segmenter!, de wagen heeft naar mijn idee een veel luxere uitstraling hierdoor). Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat we alleen nog maar het topmodel hebben gezien met 19" velgen zoals gebruikelijk bij introducties van auto's, even afwachten hoe de Talisman eruit ziet op 17" en 18". In ieder geval lijken de gebruikte materialen (en die waren bij de laatste Laguna al heel behoorlijk) weer een stuk verbeterd, vlgs Ghosn heeft het afwerkingsniveau van Audi gediend als referentie….. . Even afwachten of dit in de praktijk echt zo zal blijken te zijn maar afgaande op de foto's en filmpjes is voor mij de nieuwe Talisman helemaal 100% geslaagd.

Een design 'dingetje' dat LvdA zelf benadrukt als 'een optisch sterk onderdeel' blijft hier onderbelicht:
De welving van de achterste wielkasten. Zoiets als de Infiniti Q50 ook heeft.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/et-si-la-renault-talisman-etait-declinee-en-coupe-a-5-portes-6437401-7927971-photos.html#photos-main-title

Gewoon een hele gave auto! Ik denk dat Renault alles in het werk gesteld heeft om er een kwaliteitsproduct van te maken; ik denk dat de Laguna ergens ook wel goed was, hij had alleen z'n uiterlijk niet zo mee.

Tja, in mijn ogen de mooiste D-segment wagen van het moment, en dat met grote afstand. Renault heeft een winnaar in handen dat kan niet anders, erg goed gedaan.

Als een Chinees merk met dezelfde auto gekomen zou zijn, zouden de opmerkingen veel minder fijn zijn. Dan zou de auto tot de grond toe afgebrand worden.

Misschien wel voor een reden. Er wordt de laatste tijd iets teveel opgehemeld en Fransheid toegedicht aan een best wel fraaie Samsung.

---GT--- zei:
Misschien wel voor een reden. Er wordt de laatste tijd iets teveel opgehemeld en Fransheid toegedicht aan een best wel fraaie Samsung.
Je vergeet dat Samsungs tegenwoordig Renaults zijn (vroeger Nissans)...

Het lijkt gewoon helemaal niet op een Renault, behalve de grille dan. Het had ook een nieuwe Optima, Jaguar oid kunnen zijn. Maar het is een fraaie, stoere en chique bak geworden so who cares? :)

MC W zei:
Het lijkt gewoon helemaal niet op een Renault, behalve de grille dan. Het had ook een nieuwe Optima, Jaguar oid kunnen zijn. Maar het is een fraaie, stoere en chique bak geworden so who cares? :)
Dat is ook een oude koe: al decennia wordt er geroepen dat auto's op elkaar lijken. Dat klopt ook, want productieproces, invloed toeleveringsbedrijven en last but not laat mode bepalen het uiterlijk van de auto. En D segment Renaults zijn altijd redelijk mainstream en conservatief gelijnd geweest. Of het nu een R12, 21 of Laguna II is. Deze Talisman past precies in deze ontwikkeling.

---GT--- zei:
Als een Chinees merk met dezelfde auto gekomen zou zijn, zouden de opmerkingen veel minder fijn zijn. Dan zou de auto tot de grond toe afgebrand worden.

Hoppa, daar is GT weer.
Cynicus bij geboorte?
Of 'gewoon' zomaar ontstaan?

Denk ff na voor je post - dergelijke "what if's" leiden tot niets.
"Als deze van VW was werd ie opgehemeld" - zou ook een kansloze mededeling zijn.

Laurens wist precies wat hij deed - "je kan 'm naast BMW's parkeren, past ie uitstekend tussen".

Jesse Van Es zei:
---GT--- zei:

Hoppa, daar is GT weer.
Cynicus bij geboorte?
Of 'gewoon' zomaar ontstaan?

Denk ff na voor je post - dergelijke "what if's" leiden tot niets.
"Als deze van VW was werd ie opgehemeld" - zou ook een kansloze mededeling zijn.

Ik waardeer de posts van GT wel altijd. Hij speelt altijd 'advocaat van de duivel', maar zijn opmerkingen hebben wel scherpte.

Ami zei:
MC W zei:
Dat is ook een oude koe: al decennia wordt er geroepen dat auto's op elkaar lijken. Dat klopt ook, want productieproces, invloed toeleveringsbedrijven en last but not laat mode bepalen het uiterlijk van de auto. En D segment Renaults zijn altijd redelijk mainstream en conservatief gelijnd geweest. Of het nu een R12, 21 of Laguna II is. Deze Talisman past precies in deze ontwikkeling.

Klopt maar er zijn ook merken die af en toe wel wat origineels hebben. De Opels rond 2004 leken op niets anders, Mazda's anno 2015 hebben ook een zeer eigen stijl en herkenningspunten, BMW's en Mercedessen herken je doorgaans zo, Peugeots rond 2005 waren origineel en typisch Peugeot

de Clio, Captur en Escape hebben ook een eigen Renault-styling, dus waarom de Talisman niet? Laguna II was juist wel origineel en leek ook op niets anders hoor

Jesse Van Es zei:
Laurens wist precies wat hij deed - "je kan 'm naast BMW's parkeren, past ie uitstekend tussen".
En daar ben ik het dus niet mee eens. Dat de mode 'pro-actief, individueel en een tikkie aggressief is betekent niet dat het design a la BMW is. Aziatische invloeden zie ik weg ( we hadden het al over Samsung), maar ook Franse (Peugeot 508), Duitse ( VW) en ja... Zelfs Amerikaanse (Chrysler, maar ook Ford) invloeden zie ik terug. Mijn mening: strak ontwerp, past goed bij het lease-plebs. Helaas in NL tegenwoordig niet voor iedereen meer weggelegd.;) ik hoop op een strakke prijs: #luktdertigkeuronog?

---GT--- zei:

Mwa, ami, het probleem met gt is (vind ik), hij hoort altijd een klok maar weet nooit precies waar de klepel hangt.
Hij leest ergens dat de Talisman door de Koreanen is ontwikkeld (technisch), en meteen is het design Koreaans.

Zoals de reactie die ik nu van hem quote, voor hem is het een voldongen feit dat de Talisman als een Samsung ontworpen is en er een Renault embleem op is gezet.

MC W zei:
Ami zei:
MC W zei:

Klopt maar er zijn ook merken die af en toe wel wat origineels hebben. De Opels rond 2004 leken op niets anders, Mazda's anno 2015 hebben ook een zeer eigen stijl en herkenningspunten, BMW's en Mercedessen herken je doorgaans zo, Peugeots rond 2005 waren origineel en typisch Peugeot

de Clio, Captur en Escape hebben ook een eigen Renault-styling, dus waarom de Talisman niet? Laguna II was juist wel origineel en leek ook op niets anders hoor
Ik snap jou nu ook beter. Voor jou wordt het safe mainstream-ontwerp te anoniem.
Overigens vind ik de Peugeots uit 2005 (met vissenbek) niet het sterkste design hebben...:T

MC W zei:

Voor mij hoeft die hele 'het design is niet origineel'-discussie niet hoor. Ik wacht wel tot ie een jaar of 2 op de weg rijdt. Pas dan kan ik echt bepalen of de Talisman genoeg eigen identiteit heeft. :)

Over identiteit gesproken: je ziet dat Renault-Nissan de laatste tijd wel weer wat dichter naar elkaar toe gegroeid zijn. De modellen worden steeds meer gesynchroniseerd. Het gaat niet alleen maar over platforms en motoren, maar nu ook over gezamenlijke toeleransiers van onderdelen en zelfs hele kooiconstructies. Ik hoop dat de verschillen niet zo klein worden als bij bv. VAG.

Ami zei:
Over identiteit gesproken: je ziet dat Renault-Nissan de laatste tijd wel weer wat dichter naar elkaar toe gegroeid zijn. De modellen worden steeds meer gesynchroniseerd. Het gaat niet alleen maar over platforms en motoren, maar nu ook over gezamenlijke toeleransiers van onderdelen en zelfs hele kooiconstructies. Ik hoop dat de verschillen niet zo klein worden als bij bv. VAG.

Ik denk dat GT goed laat zien dat dit juist niet gebeurd. Hij trekt eerder een vergelijking tussen de Kadjar en een Mazda dan tussen de Kadjar en de Nissan Qashqai. ;)

Wat onderdelen betreft, het cluster raamknoppen in de bestuurders stoel is 1 op 1 overgenomen van de Qashqai. Erg on-Renaults, die knoppen.

Ami zei:
Ik snap jou nu ook beter. Voor jou wordt het safe mainstream-ontwerp te anoniem.

Mijn aangehaalde Opels waren ook safe maar wel herkenbaar als Opel. Dus safe hoeft niet verkeerd te zijn

Ami zei:
Overigens vind ik de Peugeots uit 2005 (met vissenbek) niet het sterkste design hebben...:T

Ik ook niet maar wel herkenbaar en niet inwisselbaar

Voor mij hoeft die hele 'het design is niet origineel'-discussie niet hoor. Ik wacht wel tot ie een jaar of 2 op de weg rijdt. Pas dan kan ik echt bepalen of de Talisman genoeg eigen identiteit heeft.

nou doei dan :T

Ami zei:
Jesse Van Es zei:
En daar ben ik het dus niet mee eens.
"

Nee joh! Vooral niet eens zijn met de geestelijk vader van het Talisman design.
Hij riep vast zomaar wat, teut van de champagne of zo.
Goeie man moet eens wat vaker te rade gaan bij onze Alwetende Vriend op het AW Forum. ;)

De Talisman is een wereldauto. Letterlijk.

Jesse Van Es zei:
Ami zei:
Jesse Van Es zei:
En daar ben ik het dus niet mee eens.
"

De Talisman is een wereldauto. Letterlijk.

Kijk... En hier heb je wel gelijk in... En dat vind ik een compliment voor de auto.

Verder vind ik wel dat je het marketinggereutel van Laurens wat meer met een korreltje zout moet nemen... :T

JP2010 zei:
Ami zei:
Verder vind ik wel dat je het marketinggereutel van Laurens wat meer met een korreltje zout moet nemen... :T

Truetrue ;)

Zo!
Ik denk dat professionals als L en consorten het geschreven "gereutel" van roeptoeters & non-buyers die dit Forum bevolken lachend lezen.

Edit: mooie foto's JP. Een Bimmer of Benz pales in comparison. :p
Die statuur! o_ODe gebalde kracht! (y)De vanzelfsprekende allure! ;)Die contemporaire klasse!:eek:
Feitelijk niets opgewassen tegen dit fabeltastische Franse design. ;)

Jesse Van Es zei:
JP2010 zei:
Ami zei:

Truetrue ;)

Zo!
Ik denk dat professionals als L en consorten het geschreven "gereutel" van roeptoeters & non-buyers die dit Forum bevolken lachend lezen.

Ja, dat kan best zo zijn, maar een Laurens van den Acker die zijn Talisman de hemel in prijst is natuurlijk niet helemaal objectief te beschouwen.
Dat betekent niet dat ik de Talisman geen mooie auto vind, maar ik ga niet klakkeloos mee in wat hij zegt. ;)

JP2010 zei:
Jesse Van Es zei:
JP2010 zei:
Ami zei:

Truetrue ;)

Zo!

Ja, dat kan best zo zijn, maar een Laurens van den Acker die zijn Talisman de hemel in prijst is natuurlijk niet helemaal objectief te beschouwen.
Dat betekent niet dat ik de Talisman geen mooie auto vind, maar ik ga niet klakkeloos mee in wat hij zegt. ;)

"maar een Laurens van den Acker die zijn Talisman de hemel in prijst"

U heeft bewijs voor deze toch wel uitermate krasse vaststelling?

Jesse Van Es zei:

Hemel in prijzen is mijn bewoording, maar ik heb wel een voorbeeld:
https://www.autoweek.nl/videoHD/4687/journaal-renault-talisman-geen-hatchback-meer
2m10 - 2m26

Het is toch niet zo dat als hij vindt dat je je niet voor een Talisman hoeft te schamen als je 'm naast een premiumbrand kunt parkeren, ik dit ook moet vinden?

Dit is wat ami (denk ik) bedoelt met marketinggereutel. :)

JP2010 zei:
Jesse Van Es zei:

Hemel in prijzen is mijn bewoording, maar ik heb wel een voorbeeld:
https://www.autoweek.nl/videoHD/4687/journaal-renault-talisman-geen-hatchback-meer
2m10 - 2m26

Het is toch niet zo dat als hij vindt dat je je niet voor een Talisman hoeft te schamen als je 'm naast een premiumbrand kunt parkeren, ik dit ook moet vinden?

Dit is wat ami (denk ik) bedoelt met marketinggereutel. :)

Ik mag hopen dat je je eigen product de hemel in prijst. Zou niet goed zijn als het niet zo is ;)

Terug
Bovenaan