De H1st Vision is gebaseerd op de Scenic Vision Concept en niet op het productiemodel, zie bijvoorbeeld de raamstijlen. De H1st Vision heeft een andere voorbumper dan de Scenic Vision. Het gaat bij de H1st Vision echter vooral om de techniek, want het uiterlijk biedt inderdaad weinig nieuws.
"Herken je de auto die je op deze foto's ziet? Dat kan heel goed kloppen. Het is namelijk de vorig jaar getoonde
Renault Scénic Vision, maar dan in een wat lichter jasje. Niets nieuws, zou je zeggen. Toch is er heel wat nieuws onder de zon bij deze H1st Vision gedoopte conceptauto. Het is namelijk de etalage voor de zaken die 'Software République' in huis heeft voor de auto van de toekomst. Dat Franse samenwerkingsverband van Renault met bedrijven als Atos, Dassault, ST Microelectronics en Thales moet onder meer mobiliteit een nieuwe fase inbrengen. Dat lukt met de H1st Vision al aardig.
De Renault H1st Vision (Human First Vision) is namelijk helemaal in verbinding met zijn inzittenden en de wereld om zich heen. Dat blijkt uit tal van zaken. Het begint al als je de auto benadert, want tot op zes meter afstand moet de auto je dankzij biometrische gegevens kunnen herkennen en het portier voor je openen. Eenmaal aan boord word je onder meer getrakteerd op een muzikale belevenis van jewelste, dankzij een uit 16 speakers bestaand audiosysteem waarvoor onder meer Arkamys verantwoordelijk is. Leuk natuurlijk, maar opvallender is hoe de auto zich op verschillende manieren toespitst op de personen die erin zitten. Zo kan de auto je gezondheid in de gaten houden en, waar nodig, automatisch hulpdiensten alarmeren als je bijvoorbeeld iets aan je hart krijgt.
Van een wat luchtiger aard is wat er gebeurt als er een telefoontje binnenkomt. Dan kan degene die het gesprek wil voeren zeggen 'ik neem 'm aan' en dan wordt het geluid van het gesprek gedeeld via de speakers in de hoofdsteun van de stoel waarop diegene zit. Daarvoor heb je natuurlijk ook een slimme spraakassistent nodig, die is dan ook van de partij. Een
chatbot kan je helpen aan een parkeerplek en de betaling hiervoor in gang zetten, al is dat ook nog via een van de sneltoetsen op het dashboard te regelen. Over betalen gesproken: dat gaat via Mobilize Wallet, een betaalservice van Renault (deel)mobiliteitstak.
Niet alleen jouw eigen gezondheid wordt in de gaten gehouden, maar ook die van de auto zelf. Er wordt een NFT aangemaakt waarop alle informatie over je auto is te zien en uiteraard zijn de gegevens ook in de auto zelf op te roepen. Zo wordt onder meer de conditie van de banden bijgehouden via sensoren en krijg je inzicht in hoe lang die nog mee zouden moeten gaan en wat jouw rijstijl hier voor invloed op heeft. Ook zaken als de verwachte levensduur van de accu en aandrijflijn worden bijgehouden."