Renault Megane IV

Vreemd, heb er geen last van....

Vanochtend nog toen ik naar mijn werk ging was het buiten 7 graden op buitentemp meter, heb de cc op 21 graden staan en binnen 5 minuten begon die al warme lucht te blazen.

Weet niet of het afhankelijk van de motorisering is....

Martinspire zei:
Die van mij is besteld eind Februari en komt ook pas begin Juni. Volgens mij hebben ze gewoon te weinig productiecapaciteit (of te weinig ingekocht in NL). Maar goed, wat had je acceptabel gevonden dan?

Ik denk dat je gelijk hebt qua aantallen ingekocht. En ach, wat is acceptabel? Ik kan niet veel meer doen dan afwachten en hopen dat het mee zit. Maar ik vind het wel opvallend of misschien teleurstellend dat de dealer denkt dat het in zo'n 12 weken kan (bij het opvragen van de offerte hadden ze het zelfs over 10-11 weken) en dat het dan meer dan 50% langer duurt.

De voor u bestelde Renault Nieuwe Megane Estate is inmiddels geproduceerd en is vanuit de fabriek per boot cq. per trein op transport naar Nederland.

Op basis hiervan verwachten wij uw auto in week 21 in huis te hebben en kunnen onze autotechnici uw auto geheel rijklaar maken. Op dat moment nemen wij contact met u op om een afspraak met u te maken voor het afleveren van uw auto.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Duurt mij veel te lang allemaal, maar goed.. Geduld is een schone zaak. Na levering bij de dealer moet er nog een trekhaak onder en moet de stoffen bekleding door leer vervangen worden. Dat zal dus pas begin juni worden voor ik de auto eindelijk heb.

Zo, gisteren het artikel gelezen over de Mégane in Autoweek... Maar man man, met een beetje huiswerk weet je dat er geen sport onderstel onder een GT-Line zit. Dus dat de uitvoering slechts uiterlijk vertoon is... Maar goed daar is ook behoefte aan in de markt...
Het is zo geschreven dat je bijna wel gek moet zijn om een Mégane te kopen. Er zijn toch veel betere (lees duitse) alternatieven. Maar mijn rug bijvoorbeeld kan niet tegen die duitse stoelen en afstelling, dus voor mij absoluut geen optie. Dus dit artikel is een duidelijk vervolg op de video die gemaakt is vol chagrijn...

Ik denk nog wel met enige weemoed terug aan mijn Mégane III GT-Line... Maar ja het is geweest... Volgend jaar een nieuwe Mégane hoop ik.

Blijft overigens wel jammer dat de GT-line niet meer het sportieve onderstel van de GT heeft hoor. Daardoor is de GTline geen optie meer, ondanks dat ik nu volop geniet van de III GTline qua wegligging. Zeker met fatsoenlijke banden en de GT-wielen.
Het ziet er naar uit dat een GT205 toch wel wat ver buiten leasebudget gaat vallen, dus dan vervalt de Mégane IV als optie. Tenzij... De TCe165 komt in een GT-uitvoering, maar dat verwacht ik niet.

ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je dat zegt... Hij ging lekker de hoek om, om het zo maar even te zeggen... :p
Maar voor mijzelf vind ik iets meer comfort niet meer zo erg na een hernia...

Ik vond in de proefrit het onderstel van de niet GT ook prima. Sure het kan misschien beter, maar niets om je voor te schamen. De GT-Line overslaan vanwege dat lijkt me ook overdreven. Zeker ook omdat de concurrentie daar toch al niks tegenover kon zetten.

Inderdaad, ik kom ook van de III GT line waarvan ik het strakke onderstel zeer kon waarderen en vond het ook jammer dat ze dit bij IV niet meer hebben gehouden. Maar ik vind de IV nu ook prima rijden, went vanzelf weer. En zoals aangegeven door martinspire, wat zijn de alternatieven die dit wel hebben? Een paar paar Duitsers wellicht maar dan kom je qua prijs alweer in GT vaarwater.

Wie heeft hier ervaring mee en weet of het kan bij de megane IV......

Ik kitesurf en hang normaal gesproken mijn autosleutel in een sleutelkluis aan de auto ( zodat ik een niet mee het water op hoef te nemen ), door de handsfreefunctie is dit natuurlijk lastig aangezien je auto ontgrendeld als je keycard in de buurt is....

Bij mijn megane III kon ik 2 x op de sluit knop drukken van de keycard, dan was de handsfree functie uitgeschakeld en kon ik gewoon mijn sleutel in de sleutelkluis aan de auto hangen zonder dat die open ging, pas met openen met de open knop van de keycard gaan dan je deuren weer open.

Had stille hoop dat dit hetzelfde werkte bij de megane IV maar dat werkt dus niet, kan volgens mij wel ergens in het menu de handsfree functie uitzetten maar misschien kan het makkelijker met een andere methode, iemand enig idee.

Heb de handleiding er op nageslagen maar kom er niet helemaal uit

Marcel1969 zei:
Wie heeft hier ervaring mee en weet of het kan bij de megane IV......

Ik kitesurf en hang normaal gesproken mijn autosleutel in een sleutelkluis aan de auto ( zodat ik een niet mee het water op hoef te nemen ), door de handsfreefunctie is dit natuurlijk lastig aangezien je auto ontgrendeld als je keycard in de buurt is....

Bij mijn megane III kon ik 2 x op de sluit knop drukken van de keycard, dan was de handsfree functie uitgeschakeld en kon ik gewoon mijn sleutel in de sleutelkluis aan de auto hangen zonder dat die open ging, pas met openen met de open knop van de keycard gaan dan je deuren weer open.

Had stille hoop dat dit hetzelfde werkte bij de megane IV maar dat werkt dus niet, kan volgens mij wel ergens in het menu de handsfree functie uitzetten maar misschien kan het makkelijker met een andere methode, iemand enig idee.

Als het technisch niet mogelijk is...batterij verwijderen.
Heb de handleiding er op nageslagen maar kom er niet helemaal uit

Liep vanochtend ook tegen een praktisch probleempje aan. Was voor het eerst naar een wasstraat gegaan waar de auto door de straat heen getrokken wordt. Nu is alleen het probleem dat dan de motor uit geschakeld moet worden en de handrem niet aangetrokken. Praktisch wat lastig aangezien bij het uitschakelen van de motor de (elektrische) handrem automatisch wordt aangetrokken. Ik kreeg hem niet van de handrem af.

Iemand hier een oplossing voor? (behalve dan met motor aan door de wasstraat....)

Volgens mij kan je als je je rempedaal indrukt en dan je elektrische handremknop indrukt een van de handrem afhalen en kan die gewoon rollen, dit was bij de megane 3 wel zo, bij mijn huidige 4 nog niet geprobeerd, moet straks nog weg en zal het even proberen

Moet die motor uit dan? Of is het meer een verzoek? Want ik ben toch al wel een paar keer bij Anac geweest en hoewel ze daar liever hebben dat je hem uitzet, is vaak neutraal ook al voldoende. Ik snap overigens niet waarom die handrem aantrekt, want bij een automaat is de parkeerstand voldoende om hem te laten staan.

JBXS zei:
En zoals aangegeven door martinspire, wat zijn de alternatieven die dit wel hebben? Een paar paar Duitsers wellicht maar dan kom je qua prijs alweer in GT vaarwater.

Niet veel inderdaad. Tegenhanger nu is de Leon ST in FR-trim, maar aangekleed met wat op ik nu ook op de Mégane heb (panoramadak, stoelverwarming, 18", etc.) zit het al snel op 37,5k. Daar heb ik ook een GT voor. Echter is de GT in de leaseprijs waarschijnlijk duurder door hardere afschrijving en ongunstiger brandstofverbruik (op papier).

Elektrische handrem kan er inderdaad af door voet op rempedaal en dan knopje van handrem bedienen.

adinsx zei:
JBXS zei:
En zoals aangegeven door martinspire, wat zijn de alternatieven die dit wel hebben? Een paar paar Duitsers wellicht maar dan kom je qua prijs alweer in GT vaarwater.

Niet veel inderdaad. Tegenhanger nu is de Leon ST in FR-trim, maar aangekleed met wat op ik nu ook op de Mégane heb (panoramadak, stoelverwarming, 18", etc.) zit het al snel op 37,5k. Daar heb ik ook een GT voor. Echter is de GT in de leaseprijs waarschijnlijk duurder door hardere afschrijving en ongunstiger brandstofverbruik (op papier).

Elektrische handrem kan er inderdaad af door voet op rempedaal en dan knopje van handrem bedienen.
Ze ontlopen elkaar niet veel (al moet je wel de FR Business Intense pakken, niet de normale FR) en dan heb je een auto waar je al duizenden van op de weg ziet rijden en waarvan waarschijnlijk dit jaar of misschien volgend jaar een nieuwe versie van op de markt komt. Bovendien vind ik hem, nu ik hem al langer zie, eigenlijk vrij saai geworden. Plus binnenin is ie ook zo ongelofelijk standaard en saai. En ik vond hem achterin ook niet bepaald ruim (wel ruimer dan de Mégane, maar alsnog niet geweldig).

adinsx zei:
..

thx. zal eens proberen.

Bij het slepen van de auto (al is dat hopelijk nooit nodig) zou je hetzelfde probleem hebben.

Martinspire zei:
Ze ontlopen elkaar niet veel (al moet je wel de FR Business Intense pakken, niet de normale FR) en dan heb je een auto waar je al duizenden van op de weg ziet rijden en waarvan waarschijnlijk dit jaar of misschien volgend jaar een nieuwe versie van op de markt komt. Bovendien vind ik hem, nu ik hem al langer zie, eigenlijk vrij saai geworden. Plus binnenin is ie ook zo ongelofelijk standaard en saai. En ik vond hem achterin ook niet bepaald ruim (wel ruimer dan de Mégane, maar alsnog niet geweldig).

Normale FR kan ook wel hoor, maar dan wat andere opties. FR heeft full-led standaard, FR BI weer niet en moet je dus als optie nemen. Laatste is keyless weer standaard, bij de FR niet. Overigens keyless waarbij je niet bij de auto weg kan lopen zoals we dat wel bij Renault kennen. Jammer...
En saai? Jazeker... Zit weinig tot geen spannende lijnen aan. Maar dat heeft een Golf Variant ook niet. Skoda Octavia zelfde, en daarnaast is die véél te comfortabel. Audi A4 word me te prijzig, dus tja... Dit is een beetje zoals hij zou kunnen worden: Leon ST FR 1.4 TSI DSG Mystery Blue
Het Iron Blue is echter zóveel mooier.

Vond de GTline achterin inderdaad wel tegenvallen. De dikke stoelen maken het vrij krap, en dat is ook niet heel handig met twee kids (t.z.t. 3 en 1 jaar) in vrij lompe kinderstoelen. Het Renault-hart klopt echter al ver voor mijn 18e dus ik kan wat zaken 'met de mantel' bedekken :)

Henk dV zei:
adinsx zei:
..

thx. zal eens proberen.

Bij het slepen van de auto (al is dat hopelijk nooit nodig) zou je hetzelfde probleem hebben.

Tipje: de handleiding/gebruikersboekjes zijn simpel via renault.nl te bekijken.
Pagina over de automatische handrem: https://nl.e-guide.renault.com/nld/Nieuwe-Megane/AUTOMATISCHE-PARKEERREM

Handbediend
U kunt de automatische parkeerrem met de hand bedienen.

Vastzetten van de automatische parkeerrem
Trek aan schakelaar 2. Het controlelampje 3 en het controlelampje } lichten op het instrumentenpaneel op.

Loszetten van de automatische parkeerrem
Druk, met het contact aan, op het rempedaal en druk vervolgens de schakelaar 2 in: het controlelampje 3 en het controlelampje te doven.

dat boekje heb ik uiteraard ook analoog in m'n auto liggen (en gelezen).

Het gaat er juist om als het contact UIT gaat. de elektrische handrem wordt dan automatisch aangetrokken. Mbv rempedaal intrappen en knopje naar beneden lukt het iig niet ben ik al achter gekomen. Zal eens bij de dealer navragen.

Dan moet je hem er af zetten terwijl contact nog aanstaat. Dus je zet de motor uit, maar voor je de deur opent (dan gaat namelijk de stroom eraf van radio, gaat stuurslot er op, etc.) zet je dan de handrem er af.

Zit even te denken of ik het met de III wel kan zonder de auto op contact te zetten. Ik denk haast van wel, maar test het vandaag wel even.
En inderdaad, dealer moet het weten (y)

Henk dV zei:
dat boekje heb ik uiteraard ook analoog in m'n auto liggen (en gelezen).

Het gaat er juist om als het contact UIT gaat. de elektrische handrem wordt dan automatisch aangetrokken. Mbv rempedaal intrappen en knopje naar beneden lukt het iig niet ben ik al achter gekomen. Zal eens bij de dealer navragen.
Maar hij hoefde toch niet uit? Je moest alleen de motor uitzetten (ivm uitstoot in de wasstraat). Niet dat ie ook echt helemaal uit moest. Of kun je (misschien vanwege keyless entry) niet de motor uitzetten zonder de hele auto uit te zetten?

Contact uit en handrem er af kan inderdaad zoals 'adinsx' al aangeeft. Als je keyless hebt (met automaat) kan je de motor af zetten maar dan blijft het contact inderdaad nog gewoon aan staan totdat je de deur open doet. Als de auto helemaal uit is kan je contact aanzetten door op de startknop te drukken zonder dat je op de rem staat. In beide gevallen kun je dan daarna de handrem er af halen. Ik verwacht dat dit hetzelfde is voor de niet automaat versie.

Overigens is dit een probleem bij veel van dit soort wasstraten en moderne auto waarvan de bestuurders niet weten hoe het werkt.
Bij de Anac waar ik altijd kom hangt tegenwoordig een bordje waarop staat dat je de motor AAN moet laten staan en de auto in de vrij zetten. Dit om deze problemen te voorkomen.

Bij iemand al iets meer bekend over de voor februari beloofde update? Intussen is het mei...
:(

Bij de Anac waar ik altijd kom hangt tegenwoordig een bordje waarop staat dat je de motor AAN moet laten staan en de auto in de vrij zetten. Dit om deze problemen te voorkomen.

Klopt, maar wat zich dan toch voordoet is dat het stop-startsysteem vaak in werking treedt en dat geeft weer paniek bij sommige bestuurders. :)
Voordeel is wel, dan gaat de handrem er in ieder geval niet op.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2018-renault-sport-m%C3%A9gane-leaks-out-online

sb1_9030.jpg

Hmm, eerst de betere foto's afwachten. Maar vind de huidige RS een stuk fraaier. Maar die heeft zn koetswerk ook wat meer mee voor zo'n type auto

AsconaGT zei:
Hmm, eerst de betere foto's afwachten. Maar vind de huidige RS een stuk fraaier. Maar die heeft zn koetswerk ook wat meer mee voor zo'n type auto

Troost is misschien dat Renault belooft dat de nieuwe RS sneller het circuit rond is, voornamelijk door de grotere mechanische grip.

Weer een review van de Mégane in het blad en weer zijn ze in de tekst wel te spreken over de auto(s), maar qua eindwaardering zie je daar weer niks aan terug. Ik weet niet met wat voor vooroordeel ze in de Renaults elke keer instappen, maar het blijft zo enorm jammer. Ook de Seat komt prima over, maar mag nergens 5 sterren halen. Komen ze elke keer met een Ferrari of Aston Martin aanrijden om vervolgens in te stappen of wat? Want dit kun je toch geen reviewen meer noemen? So vooringenomen. Bah. Blij dat ik mn abonnement heb opgezegd (welke ik had gestart om me te oriënteren, achteraf gezien totaal geen invloed gehad). Misschien dat ze me terugzien als ze de oude garde er eens uitgooien en wat nieuwe mensen de reviews laten maken.

Het zijn 2 prima auto's die nu nog niet eens 30 sterren mogen halen.

Nooooooooo https://nos.nl/artikel/2172929-renault-legt-productie-fabrieken-stil-na-cyberaanvallen.html
Nu hopen dat mijn Mégane ergens anders vandaan komt. Hij staat geplanned voor 6-6 dus dat moet wel ergens deze weken gebeuren dat ie in elkaar wordt gezet.

Je Megane komt niet uit Slovenië, nee. Daar worden al sinds jaar en dag Twingo's geproduceerd en sinds kort ook Clio's.

Met die afleverdatum is hij waarschijnlijk al de fabriek uit, trouwens.

Ik heb 2 dagen in een diesel hatchback van de baas mogen rijden. 110pk versie. Rijd wel fijn maar in eco mode niet vooruit te branden. Vind hem ook niet erg praktisch van binnen, vooral de kofferbak. Mooie wagen verder.

Zo, van de week de caravan uit de stalling gehaald, ligt als een blok achter de auto en ook de automaat kan er goed mee omgaan,auto trekt het makkelijk... ( caravan is beladen 1500KG )

met een snelheid van 85km/h blijft de automaat gewoon in de 6de versnelling, de 7 gebruikt ie niet,misschien bij hogere snelheden, heb wel even geprobeerd handmatig in 7de versnelling, auto trekt het prima maar zie dat het brandstofverbruik een stuk hoger is

2017-05-16%2015.27.56_zpsbvlisbwl.jpg

2017-05-16%2015.28.51_zps5izmvulo.jpg

stalen wielen onder de caravan is niet echt mooi in verhouding met het lichtmetaal wat onder de auto zit, dus ook lichtmetalen wielen voor de caravan besteld, heb ze nog niet binnen maar ze maar even onder de caravan gephotoshopt zodat ik kon zien hoe het eruit zou zien

nieuwe%20velg%20Medium_zpsb0j6sfz2.jpg

Daar is al een ander topic voor;):

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?11,5276987,5608608#msg-5608608

denk persoonlijk dat mensen het wel interessant vinden hoe een caravan achter een megane IV ligt, tenslotte mensen willen ook weten hoe hoog de kogel van de trekhaak is en ik kom maar heel weinig mensen tegen die ervaringen delen van hun megane IV met wat aan de trekhaak....

mocht een moderator het hier niet thuis vinden horen dan mag die het verwijderen

Marcel1969 zei:
stalen wielen onder de caravan is niet echt mooi in verhouding met het lichtmetaal wat onder de auto zit, dus ook lichtmetalen wielen voor de caravan besteld, ]

Dat mensen daar geld aan uitgeven joh...

gelukkig verschillen daar de meningen nogal over, ik ben blij met de combinatie en ga elk jaar met veel plezier een aantal keren weg met de caravan, en met deze auto ervoor maakt het rijplezier des te groter..

wat betreft de wielen, wees niet bang, ik hoef geen droog brood ervoor te eten :D :D

Leuk om te zien die caravan ervoor. Kan ie best hebben. Overigens is trekken eigenlijk nooit het probleem meer. Het is het afremmen wat soms nog wel eens lastig blijkt te zijn ;)

@martinspire, trekken is idd meestal gegen probleem met de huidige auto en het hoge koppel, afremmen waar je het over hebt kan idd lastig zijn, zeker met mensen die niet weten wat ze moeten doen...

Ik zie in de bergen echt mensen met constant branden remlichten naar beneden gaan, zeker met een zware caravan is het beter om terug te schakelen en kort maar wat sneller te remmen en dan je remmen weer los te laten, anders word alles veel te warm, ik rijd elk jaar via Millau richting het zuiden, hier is het veel klimmen en dalen dus moet je wel weten wat je doet.

mijn auto is natuurlijk een automaat maar kan een wel op manual zetten zodat ik op de motor kan afremmen met terugschakelen, denk dat ik dit wel nodig heb in de bergen

@HarrieD, dank je wel, heb nog niet superveel info kwa trekauto maar zodra ik meer weet zal ik het posten, ik verwacht niet veel problemen omdat mijn vorige auto vergelijkbaar kwa pk/Nm zat en kon echt supermakkelijk overal boven komen met de combinatie, dus dit zal net zo makkelijk gaan, behalve dat ik niet hoef te schakelen :)

Ik vermoedelijk wel met wat minder pk's / Nm's en ~ 1300 kg aan de haak. (1 maatje kleiner, 462 opbouw).
Combinatie ziet er goed uit (y)

Kent iemand een Megane Estate GT (Line) met 18 inch velgen, anders dan de twee varianten die af fabriek/als accessoire te krijgen zijn? Of bijv. met een 18/19 inch variant van de Talisman.

Ik ben benieuwd naar foto's van een dergelijke combinatie. Die twee 18 inch velgontwerpen van de Megane zelf vind ik niet zo mooi, vandaar de vraag.

Mooie combi zo hoor. Mij te traag en kamperen vind ik niks maar is tenminste geen ielig klein ding achter een dikke wagen. ;)

Vandaag met een vriend van mij mijn auto gefotografeerd, tegen zijn kunsten kan ik niet op, dus hier een van zijn foto`s, gemaakt met een polafilter op de camera, geen nabewerking

wilde er meer plaatsen maar wil niet lukken, hij lijkt het op te slaan maar zodra ik de pagina vernieuw zie ik nog maar 1 foto

18558798_10158691233800453_3227521960682049819_o.jpg

Terug
Bovenaan