Renault Kwid (IN/CN) | City K-ZE (CN) | Dacia Spring Electric (EU) | Nieuw: Dacia facelift 2024

Even terug naar de Dacia zelf: wat een leuk ding! Prijsje van 15k a 16k erop en je hebt een succesje. Ideale auto voor veel mensen. Ruim genoeg, range is prima. Onze eCitigo verbruikt zo'n 11 a 12kWh per 100km dus de WLTP range is haalbaar. Topsnelheid is ook prima, wij hebben nog nooit harder dan 110 gereden met de eCitigo denk ik.

MCDubbellU zei:
Hopelijk wordt de deelauto versie niet het waterloo van dit model op de NL markt

Zoals gezegd, ook dat is ongefundeerd. Er worden niet minder auto's van een model verkocht, of 'het Waterloo', doordat ze ook als deelauto 'verkrijgbaar' zijn.

Volgens mij valt het hem alleen op dat veel deelauto's als normaal verkochte auto het niet goed doen, zoals de smart. Niet dat ze minder worden verkocht omdát als deelauto worden ingezet. Maar ik kan het mis hebben

Het kan ook een strategie zijn van de fabrikant om op deelauto's in te zetten. Het is een bepaald type auto dat daar het meest geschikt voor is en blijkbaar een goede afzetmarkt. Net als huurauto's of leaseauto's.

MCDubbellU zei:
Volgens mij valt het hem alleen op dat veel deelauto's als normaal verkochte auto het niet goed doen, zoals de smart. Niet dat ze minder worden verkocht omdát als deelauto worden ingezet. Maar ik kan het mis hebben

Ook dat is dus niet zo, kijk maar naar de Renault Zoe, Mini's, BMW's compacte modellen en de Mercedes-Benz 'A' modellen. ShareNow/ZITY of andere deelauto's worden niet alleen in NL ingezet;)

dickey zei:
Het kan ook een strategie zijn van de fabrikant om op deelauto's in te zetten. Het is een bepaald type auto dat daar het meest geschikt voor is en blijkbaar een goede afzetmarkt. Net als huurauto's of leaseauto's.

Precies. Het is ook lekker makkelijk qua productie: een grote serie van allemaal dezelfde auto's en je hebt direct al een mooi aantal geproduceerd.

Joop 5528328 zei:
MCDubbellU zei:

Ook dat is dus niet zo, kijk maar naar de Renault Zoe, Mini's, BMW's compacte modellen en de Mercedes-Benz 'A' modellen. ShareNow/ZITY of andere deelauto's worden niet alleen in NL ingezet;)

Nee maar hij had het over Nederland. Wat snap je daar nou niet aan? :rolleyes: Zelfde als je zou zeggen "de corona-regels in Nederland worden niet goed nageleefd" en jij zou reageren met "ja maar in andere landen wel!". Staat nog altijd los van wat er in Nederland gebeurd

S1-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649374.jpg

S1-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649359.jpg

S7-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649361.jpg

S1-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649372.jpg

S7-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649364.jpg

S1-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649369.jpg

S1-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649371.jpg

S7-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649367.jpg

S7-dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-649368.jpg

Bron: https://www.caradisiac.com/dacia-devoile-la-spring-la-voiture-electrique-accessible-185861.htm

Je moet het maar durven in zo’n Renault Kwid / Dacia Spring.

Zie de 2e auto in dit crashtest filmpje.

https://youtu.be/Kk6SthGToVg

Zeer slechte botsveiligheid. Daar gaan doden vallen... Verbazend dat Renault dat durft te verkopen.

Edit: ik zie net dat dit in 2016 ook uitvoerig is besproken. Maar extra aandacht kan geen kwaad denk ik.

Ik neem aan dat Renault/Dacia de auto voor China/Europa wel een stuk veiliger heeft gemaakt. Een stevigere structuur met meer verstevigingsbalken, meer gebruik van staal met hoge sterkte en meer airbags en hulpsystemen kunnen een wereld van verschil maken. Ik verwacht niet dat de Spring meer dan drie Euro NCAP-sterren gaat halen, maar ik denk/hoop dat Renault/Dacia zich de slechte publiciteit graag bespaart en wel voor een (net) acceptabel veiligheidsniveau heeft gezorgd. We gaan het meemaken...

Volt zei:

Upgrade:

According to a reader, in Hungary the VAT on vehicles is 27%, so before taxes the cost would be 14,025 euros, and adding the 21% we have in Spain would give us a price before incentives of about 16,900 euros.

16.900 zou een mooie prijs zijn voor Nederland. De goedkoopste Suzuki Ignis kost net zoveel. Maar inderdaad, er werd her en der 15 mille gefluisterd, dus die prijs zou wel een beetje tegenvallen.

https://www.youtube.com/watch?v=pCojmI6X_T8
https://www.youtube.com/watch?v=w3eT0pNQ75E
https://www.youtube.com/watch?v=EODfcfIYU_s

daciaspring-21.jpg

dacia-spring-essai-14.jpg

dacia-spring-essai-18.jpg

dacia-spring-essai-12.jpg

dacia-spring-essai-15.jpg

dacia-spring-essai-11.jpg

dacia-spring-essai-21.jpg

dacia-spring-essai-20.jpg

Rij-impressies:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-dacia-spring-notre-avis-sur-la-moins-chere-des-electriques-10560400.html
https://www.caradisiac.com/essai-dacia-spring-2021-que-vaut-l-electrique-la-moins-chere-du-marche-188659.htm
https://www.automobile-magazine.fr/tous-les-essais/article/29024-que-vaut-la-nouvelle-dacia-spring-a-lessai
https://www.auto-moto.com/essais/dacia-spring-1er-de-lelectrique-low-cost-265722.html

Eindelijk Franse tests. In december waren er al zoveel geregisteerd, wat hebben al die auto's in de tussentijd staan doen?

Prijzen

Comfort € 17.890
Business € 17.990
Comfort Plus € 18.890
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-elektrische-dacia-spring-bekend/

0 to 100 km/h in 19,1 seconden, 80 to 120 km/h in 26,2 seconden. Je moet dus wel wat geduld hebben.

MCW zei:
0 to 100 km/h in 19,1 seconden, 80 to 120 km/h in 26,2 seconden. Je moet dus wel wat geduld hebben.

"snelladen" met slechts 30kW schiet ook niet op.

ik zou toch eerder kiezen voor een jong gebruikte Leaf of Ioniq dan deze Dacia.

MCW zei:

Gezien het bereik is dit eerder een auto voor in de stad dan voor lange afstanden op de snelweg. Gezien de prijs is dit perfect voor bijvoorbeeld thuiszorgmedewerkers.

Wouter82 zei:
Prijzen

Comfort € 17.890
Business € 17.990
Comfort Plus € 18.890
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-elektrische-dacia-spring-bekend/

Prijzen liggen hoger dan in Frankrijk. Namelijk 17k€. Dat is opmerkelijk omdat meestal andersom is (ex BPM prijs bedoel ik dan).
Heeft de Nederlandse KwidSpring dan standaard die 30 kWh boordlader?

Ik vind de prijzen ook een beetje tegenvallen. Als ik online kijk, zie ik voorraadmodellen van de Seat Mii van 2020 vanaf 20 mille te koop staan (er wordt geadverteerd met prijzen van 18 mille inclusief overheidssubsidie, die je dan zelf aan moet vragen, lijkt mij gewoon misleiding...). Dat lijkt mij per saldo een betere aanbieding op het gebied van actieradius, prestaties, veiligheid, afwerkingsniveau en misschien ook wel uitstraling: zo'n Spring ziet er op de plaatjes best leuk uit, maar door de geringe carrosseriebreedte vraag ik me af wat daar in het straatbeeld van over blijft.

Dat is toch juist ideaal? Kun je tenminste nog eens ergens fatsoenlijk uitstappen en de kans op deukjes door portieren van andere auto's is ook kleiner. Het zou voor mij wel het laatste bezwaar zijn om 'm te laten staan. Wat boeit die breedte in het straatbeeld nou.

Ging ook niet om praktisch gebruik maar om het uiterlijk. Ik vind het er ook niet uitzien. Het idee van goedkope EV's is prima maar met weinig range maar wel een vrij hoge prijs vind ik het niet echt een optie. Prima voor woon-werk maar als je even naar familie/vrienden wilt dat verder woont dan wordt het een ander verhaal. Koop ik liever een jong gebruikte A- of B-segmenter met zuinige benzinemotor.

MCW zei:
Ging ook niet om praktisch gebruik maar om het uiterlijk. Ik vind het er ook niet uitzien. Het idee van goedkope EV's is prima maar met weinig range maar wel een vrij hoge prijs vind ik het niet echt een optie. Prima voor woon-werk maar als je even naar familie/vrienden wilt dat verder woont dan wordt het een ander verhaal. Koop ik liever een jong gebruikte A- of B-segmenter met zuinige benzinemotor.

Ik ook hoor, maar als boodschappen- en woon/werkauto (en dan bedoel ik niet voor wie halve dagen de forens uithangt maar een beetje in de buurt werkt) voor een huishouden met meer dan één auto lijkt me het een goed bruikbaar ding.

Mja, ik juich het toe als een auto eens niet de trend van "steeds groter/dikker" volgt, maar deze foto laat wel zien waarom een crossover daar niet echt een te preferen carrosserievorm voor is. Waarschijnlijk waren de verhoudingen gelukkiger uit de verf gekomen als het een lagere "echte" hatchback was geweest. Die dikke plastic wielkastranden accentueren de wieltjes erin ook alleen maar...

Ik heb in elk geval een proefrit staan voor over een tijdje. Met mijn kilometervergoeding kan ik hem ruim "gratis " rijden als ik financiering reken en de stroom dus dan een perfecte optie voor 60km heen en 60km terug qua werk. Heb nog genoeg andere voertuigen voor de lange ritten enz.

AutoVisie is niet overtuigd:

https://www.youtube.com/watch?v=ZeNweUg8fV4

^^^ Tja, qua formaat is het gewoon formaat Cuore / Alto (de breedte(beperking) maar dan elektrisch.
Dat het dan 18 mille moet kosten.. in NL, is niet heel gek.. omdat in de markt een meerprijs voor BEV's toch al gauw 8 tot 10 duizend euro is tov de ICE versie.
Kan Dries wel beginnen over minder componenten etc.. maar een elektromotor is nog geen 5 tientjes natuurlijk.

Op zich is AV wel in budget stijl gebleven, want een filmer aansluiten bij Dries is niet gebeurd.. dus de beelden van buitenaf komen uit de persvideo. :T

929V6 zei:
Dat is toch juist ideaal? Kun je tenminste nog eens ergens fatsoenlijk uitstappen en de kans op deukjes door portieren van andere auto's is ook kleiner. Het zou voor mij wel het laatste bezwaar zijn om 'm te laten staan. Wat boeit die breedte in het straatbeeld nou.
Hoezo is die kans kleiner? Andere automobilisten, zetten hun bakbeest alsnog ernaast en maken daarbij gretig gebruik van het feit dat de Dacia Spring zoveel ruimte overlaat.

Vervolgens moet je maar in jouw auto zien te komen, wat ik al eens meegemaakt heb: behalve ik zat nog in de auto, toen een Tesla bestuurder, zijn auto te dicht aan mijn bestuurderskant parkeerde.

Uiteindelijk kon ik het toch niet voorkomen, dat mijn deur tegen de Tesla aan kwam. Toen ik eventjes op de achterbank bij mijn 3 maanden oude dochtertje ging zitten, terwijl moeder in de supermarkt was. Al voelde ik mij totaal niet schuldig en ik gooide de deur ook niet open, dus schade zal het niet opgeleverd hebben.

Ik vind die Dacia Spring trouwens veel te deur, nadat wij lekker gemaakt zijn dat hij onder de € 15.000 zou gaan kosten. Wellicht dat het interessant is met de subsidie, maar ik denk dat ik deze auto oversla.

Ik zag vandaag de Spring voor het pand van Bochane in Nijmegen staan. Zilvergrijs gekleurd. Ziet er, en profil, niet heel klein uit.. Formaat Fiat Panda, vind ik wel.

Hopelijk wordt het een succes ala de VW drieling.. maar dan in grotere aantallen en langer leverbaar.
Ideale thuiszorg auto e.d. denk ik.

Voor de arbeidsmigranten is ie wat te smal.. denk ik. :T

Ik heb 'm nog weinig op de weg gezien. Ook had ik van Autoweek wel wat meer tests verwacht, desnoods t.o.v. een EV occasion. Voor thuiszorg e.d. lijkt het mij een ideale auto.

^^^ Ik denk dat de dealers net de eerste exemplaren hebben? Het was dat ik langs die dealer reed.. want verders heb ik 'm ook nog niet gezien.

Durashift zei:
Ik zag vandaag de Spring voor het pand van Bochane in Nijmegen staan. Zilvergrijs gekleurd. Ziet er, en profil, niet heel klein uit.. Formaat Fiat Panda, vind ik wel.

Hopelijk wordt het een succes ala de VW drieling.. maar dan in grotere aantallen en langer leverbaar.
Ideale thuiszorg auto e.d. denk ik.

Voor de arbeidsmigranten is ie wat te smal.. denk ik. :T

welnee, er passen ook 5 oostblokkers in een Suzuki Alto, dat heb ik regelmatig gezien ( het duurde even voordat ze eruit waren). Maar de grotere werklocaties hebben vaak een eigen opslag terrein voor deze goedkope loonslaven. Dan hoeft het uitschotburo ze alleen nog maar een fiets te verstrekken.

Even knippen en plakken vanuit 'mijn' topic:

Ivanov zei:
Inmiddels is de eerste klap op het verhaal gegeven: ik ben accoord met de (private) lease offerte. Nu de benodigde informatie aanleveren en afwachten. Een eerste poging via de ANWB strandde. Dat was om er achter te komen of ik überhaupt de lease wel zou kunnen betalen/mogen leasen. Alleen dat mislukte omdat Marvant en ik de hypotheek van onze woning samen betalen van een gezamenlijke rekening. Dus leverde ik braaf mijn salarisstrook aan en een afschrift van de gezamenlijke rekening. Vervolgens hebben ze niet verder gekeken/gevraagd en simpelweg de hypotheek tegen mijn salaris gezet. En dan gaat elke mogelijk alarm af. En volgt een afwijzing.

Dus gaan we nu voor een nieuwe poging, nu via de dealer. Dit keer lever ik ook de salarisstrookjes van Marvant aan, zodat duidelijk wordt dat Marvant en ik samen de hypotheek betalen, er dus twee salarissen tegenover de hypotheek staan en ik (alleen) de lease prima kan betalen.

Door mij gekozen/samengesteld: een Dacia Spring. Uiteraard met de 44 pk/125 Nm motor (uiteraard de sterkste die ze aanbieden (y)). Comfort Plus in de kleur Blue Cenote (RRA) met Orange Pack (omdat ik weet hoeveel Marvant van de kleur oranje houdt en omdat die in het blauw mooi uitkomt).Daarbij de upgrade naar de 30 Kw lader. Inruil van de Kangoo erbij en (hopelijk) een bijdrage uit de subsidiepot voor aanschaf van een electrische auto: scheelt ongeveer € 55 per maand (subsidie), met Kangoo verrekend precies € 62,50 per maand.

Volledige uitrustig:
Code:
Kaart West Europa;
Media Nav DAB+ met ondersteuning Apple Car Play en Android auto;
Elektrisch bedienbare ramen achter;
Elektrisch bedienbare ramen voor;
Elektrisch verstelbare buitenspiegels;
Sleutel met afstandsbediening;
Handmatig bediende airconditioning;
ECO modus;
Automatisch noodremhulpsysteem (Active Emergency Braking System);
Achteruitrijcamera;
Snelheidsbegrenzer;
Automatische noodoproep bij ongeval;
Waarschuwingssignaal 'Gordel niet om';
Bandenspanningcontrolesysteem;
Type 2 mode 3 'Mennekes' laadkabel voor publieke laadpunten en wallbox;
Volwaardig reservewiel;
Antiblokkeersysteem (ABS) met automatische remkrachtverdeler;
Boordcomputer met LCD scherm;
Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening;
Front Airbag bestuurder en passagier (uitschakelbare passagiersairbag);
Richtingaanwijzer met 'snelwegfunctie';
Dagrijverlichting;
Automatische deurvergrendeling bij wegrijden;
Gordijnairbags vóór en achter;
ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de zitplaatsen achter;
Hill Start Assist;
Buitenspiegelkappen 'Orange Pack';
Stalen wielen 14";
'Orange Pack';
'Orange Pack' oranje tinten rond luchtroosters;
Bekleding in TEP leder zwart met oranje stiksels;
Achterbankleuning in in geheel neerklapbaar (1/1)

Ik reed vanochtend achter een Spring en vanuit de cabine had ik nu eens mooi zicht op het dak. Hier viel mij op dat het dak een merkwaardige verhoging kent.. het zal een paar millimeter zijn.. en het is eivormig (van voren smaller dan naar achteren). Wat is de reden om dit zo te maken? Voor een (optioneel) panoramadak is het vooraan te smal.. en een roldak is ook onhandig.. want het is geen vierkante vorm..

Stroonlijn?
(maar de dakrails zijn hoger... dus die zullen dat voordeel teniet doen.)

Ik had het niet eerder op foto's of video's waargenomen. De dakrails verhullen het e.e.a.

^^^ja, zo met de motorkap erbij.. kan je dat denken.
Maar, zoiets kost toch extra bij het modelleren van de mal/plaatwerk? 1 vierkante dakplaat uitstansen lijkt mij voordeliger dan eentje met een kromming erin.

Fancy dingetje bij een budget model. :confused:

Modeljaarupdate met andere indeling van de grille, nieuw logo aan de buitenkant en vernieuwd stuurwiel met nieuw logo, allemaal conform de nieuwe huisstijl:

dacia-spring-facelift-2022_01.jpeg

dacia-spring-facelift-2022_02.jpeg

dacia-spring-facelift-2022_03.jpeg

Prijzen:
Spring Essential €20.850
Spring Expression €21.950

In het Dongfeng-topic staan de Dongfeng EX1 en Nano Box al kort beschreven.

Net als Dongfeng Fengguang (Fengon), Dongfeng Fengxing (Forthing) en Venucia heeft ook Dongfeng Fengguang (Aeolus) een eigen versie van de Renault City K-ZE (hier Dacia Spring). Die versies staan op de vorige pagina al beschreven. Die Renault City K-ZE is overigens sinds Renault de Chinese markt heeft verlaten uitsluitend bedoeld voor exportmarkten.

Dongfeng Aeolus heeft zelfs twee varianten op hetzelfde thema: de EX1 en EX1 Nano Box. Althans, ze zijn ondergebracht in een apart submerk gericht op elektrische auto's: Dongfeng New Energy. De Kwid-variaties rollen overigens allemaal van dezelfde lopende band. De EX1 Nano Box is het hoogwaardigere zusje van de EX1 en heeft een afwijkende neus en eigen dashboard, dat niet zozeer hoogwaardiger als wel veel moderner van opzet is. De EX1 en Nano Box hebben dezelfde 45 pk elektromotor. Interessanter is dat de Nano Box optioneel met een iets grotere capaciteit accupakket verkrijgbaar is: 28,9 versus 27,2 kWh. Daarmee heeft Dacia ook een update van de Spring binnen handbereik.

20221019293_10089094_11.jpg

20220908470_9987471_11.jpg

202210131664_10070026_11.jpg

202208161966_9915835_11.jpg

202208162392063401343711698_9915980_11.jpg

202208161971_9915848_11.jpg

202208161968_9915837_11.jpg

202208161963_9915838_11.jpg

20221019309_10089111_11.jpg

20221019313_10089114_11.jpg

202208162040_9915897_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/9544/

Verkoopcijfers van alle versies:
Renault City K-ZE (oktober 2019-januari 2020): https://carsalesbase.com/china-renault-city-kze/
Dongfeng EX1 (januari 2021-heden): https://carsalesbase.com/china-dongfeng-fengshen-ex1/
Dongfeng Fengxing T1 (lijkt niet in productie te zijn gegaan)
Dongfeng Fengon E1 (augustus 2020-heden): https://carsalesbase.com/china-dongfeng-fengguang-e1/
Venucia e30 (november 2019-december 2021): https://carsalesbase.com/china-venucia-e30/

De EX1 is in China met afstand de meest succesvolle versie op het Kwid-thema. Dit jaar lijkt de jaarverkoop op zo'n 55.000 stuks uit te komen.

We heten welkom: de Dacia Spring Extreme. De Dacia Spring Extreme is een nieuwe uitvoering die 65 pk en 113 Nm sterk is. Hij heeft dus 20 pk meer dan de reeds bekende versies, al ligt het maximaal koppel met 113 Nm iets lager. Die nieuwe krachtigere elektromotor maakt van de Spring Extreme een relatief snelheidsmonster. In 13.7 seconden zoem je ermee naar de 100 km/h en dus is hij tijdens die sprint bijna 6 tellen rapper dan de 45 pk sterke versie. Al in slechts 3,86 seconden heb je een snelheid van 50 km/h op de klok. De 45 pk sterke Spring had daar 5,8 seconden voor nodig.

Prijzen Dacia Spring
Motor Uitvoering Vermogen Actieradius Vanafprijs
Electric 45 Essential 45 pk 230 kilometer € 21.750
Electric 65 Extreme 65 pk 220 kilometer € 23.400
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dacia-spring-extreme-44-procent-meer-vermogen/

Ik zag gisteren zo'n vernieuwde Spring met de merknaam in blokletters achterop, maar dat ziet er toch wel gek en goedkoop uit. Het doet de auto ook nóg smaller ogen, volgens mij.

Terug
Bovenaan