Matt 5069850
Asfaltkampioen
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
achterin zitten in een auto van dat formaat is bij bijna geen enkel merk mogelijkTeruggrijpen naar het verleden wat Renault doet is leuk met ‘retro’-modellen als de nieuwe R5 en nu ook de R4, maar helaas zie je dan dat functie volgt vorm in plaats van vorm volgt functie. Design is bij deze retro-modellen blijkbaar belangrijker dan het praktische gebruik van de auto. Gevolg is een nieuwe auto die sterk lijkt op de oude versie daarvan (de R5 vind ik overigens veel beter geslaagd dan de R4), maar in het dagelijks gebruik is het vaak echt behelpen. In de nieuwe R5 kun je als volwassene van gemiddelde lengte niet normaal op de achterbank zitten (zie diverse reviews op YouTube) en de grootte - en dus bruikbaarheid - van de kofferruimte laat ook sterk te wensen over. Is in deze nieuwe R4 wel iets beter, maar ook niet optimaal.
Teruggrijpen naar het verleden wat Renault doet is leuk met ‘retro’-modellen als de nieuwe R5 en nu ook de R4, maar helaas zie je dan dat functie volgt vorm in plaats van vorm volgt functie. Design is bij deze retro-modellen blijkbaar belangrijker dan het praktische gebruik van de auto. Gevolg is een nieuwe auto die sterk lijkt op de oude versie daarvan (de R5 vind ik overigens veel beter geslaagd dan de R4), maar in het dagelijks gebruik is het vaak echt behelpen. In de nieuwe R5 kun je als volwassene van gemiddelde lengte niet normaal op de achterbank zitten (zie diverse reviews op YouTube) en de grootte - en dus bruikbaarheid - van de kofferruimte laat ook sterk te wensen over. Is in deze nieuwe R4 wel iets beter, maar ook niet optimaal.
Moderator
Ik heb toch moeite met dit model. De 5 was een B-segmenter en de nieuwe versie zit in dezelfde hoek. Ook de looks van de nieuwe zijn echt goed.
De 4 was een 'segmentloos' ding, net als een Mini, 2CV of Kever. Een praktische auto voor een goede prijs. In die geest een nieuw model maken is vrij kansloos. Bij Volkswagen is het niet gelukt, Citroën heeft er nooit echt aan durven beginnen en alleen Mini is een succes geworden. En eigenlijk alleen op basis van de looks, waarmee men weer een totaal nieuwe look gecreeërd heeft.
Bij de 4 vind ik dat lastiger. Ik zie een eenvoudig modelletje voor me. Een soort vijfdeurs Twingo 1. Dát is een R4. Niet zoals nu de zoveelste SUV, maar dan met wat designhints naar het verleden. Dat is wat mij betreft wat anders en werkt niet.
Wel ik heb zelf een oude R4, en eigenlijk kan ik vaststellen dat Renault al 14 jaar een nieuwe R4 heeft.
Toch nog even hierop reageren: de Kever is mislukt omdat het concept van de oorspronkelijke wagen ( hele aandrijving achterin) niet verenigbaar was met het onderstel van de nieuwe. Gevolg: kleine bagageruimte, een vlaai van een dashboard. Kortom een weinig praktische wagen die enkel gekocht werd door wie een designjuweeltje wilde.Ik heb toch moeite met dit model. De 5 was een B-segmenter en de nieuwe versie zit in dezelfde hoek. Ook de looks van de nieuwe zijn echt goed.
De 4 was een 'segmentloos' ding, net als een Mini, 2CV of Kever. Een praktische auto voor een goede prijs. In die geest een nieuw model maken is vrij kansloos. Bij Volkswagen is het niet gelukt, Citroën heeft er nooit echt aan durven beginnen en alleen Mini is een succes geworden. En eigenlijk alleen op basis van de looks, waarmee men weer een totaal nieuwe look gecreeërd heeft.
Bij de 4 vind ik dat lastiger. Ik zie een eenvoudig modelletje voor me. Een soort vijfdeurs Twingo 1. Dát is een R4. Niet zoals nu de zoveelste SUV, maar dan met wat designhints naar het verleden. Dat is wat mij betreft wat anders en werkt niet.
Niet moeilijk, gewoon de journalistiek gevolgd. En een collega had er eentje: door de verhoudingen van de carrosserie nauwelijks bagageruimte waar de aflopende achterzijde zeker niet aan hielp, een dashboardafdekking zo breed dat ze als tafel dienst kon doen. Allesbehalve het praktische van de Golf dus. En net op dat vlak hebben de R4, Mini en andere retro’s geen problemen omdat ze naar voorIelaangedreven wagens teruggrijpen.De Beetle is mislukt omdat hij op een verouderd Golf platform stond, dat praktische zat het hem niet in. Of heb je er zelf onderzoek naar gedaan?
Eens, de 5 zag ik laatst op een transport staan. Dat is echt een mooie auto om te zien. Dit vind ik minder herkenbaar.Toch bijzonder dat ie af is gaan wijken van de patenttekeningen. Wellicht was dit één van de ideeën.
![]()
Ik vind de 5 echt geweldig maar deze 4 doet me eigenlijk niet zoveel. Beetje de Countryman van Renault
slingers ipv electrische ramen, geen stuurbekrachtiging, geen getint glas, geen infotainment, geen airco, geen centrale vergrendeling, geen ledverlichting, maar een halogeen lampje van 5 euro.Voor mij zou de basisversie nog wel wat meer uitgekleed mogen worden. Maar dan wel graag het open dak als optie.
Dat vind ik dus ook. En dan zou zelfs mijn voorkeur nog naafdopjes met logo op stalen velgen zijn ipv wielcovers/deksels.Voor mij zou de basisversie nog wel wat meer uitgekleed mogen worden. Maar dan wel graag het open dak als optie.
Hopelijk échte liefhebbers wel.slingers ipv electrische ramen, geen stuurbekrachtiging, geen getint glas, geen infotainment, geen airco, geen centrale vergrendeling, geen ledverlichting, maar een halogeen lampje van 5 euro.
Maar niemand die dat nog koopt![]()
Dan verkoop je er 5 of 6.Hopelijk échte liefhebbers wel.