Renault 4 E-Tech

Matt 5069850

Asfaltkampioen
renault-4-e-tech-2024.jpg

Laatst bewerkt:
Toch bijzonder dat ie af is gaan wijken van de patenttekeningen. Wellicht was dit één van de ideeën.
Renault%204%20patent-4.jpg

Ik vind de 5 echt geweldig maar deze 4 doet me eigenlijk niet zoveel. Beetje de Countryman van Renault

Laatst bewerkt:
Ook ik vind de 5 beter geslaagd, maar deze 4 vind ik toch ook wel erg leuk. Beter gelukt dan de eerdere beelden deden vermoeden.

Tja, als ik eerlijk ben dan is ie gewoon niet mooi.
Mss ligt t ook aan de kleur, dat babyblauw is zum kotsen.
ik heb nu een Captur van voor de facelift en die is wel mooi en modern, kan ik van deze niet zeggen helaas.
De originele 4 vind ik ook geen mooie auto.

Laatst bewerkt:
Niet zo goed gelukt als de nieuwe 5. Ik denk dat een R4 daar te iconisch voor is, een nieuwe versie daarvan maken is heel link. Deze komt wat te geforceerd over.

Daarnaast kun je je afvragen of we op nog een ev zitten te wachten van 30-35k, 250-300km rijden en half uur laden.

Ik vind hem wel leuk om eerlijk te zijn, maar ook een beetje net niet. Ik vind hem een beetje New Beetle 2, het is het in mijn ogen net neit helemaal, ik vind de R5 beter gelukt.

Ik vind de daklijn en de ramen te laag, ik denk als ie iets hoger (zoals zijn oervader) oogde, dat ik hem iets beter gelukt zal vinden. Maar ik wil hem wel leuk vinden, dus ik ben wel benieuwd hoe ie er in het echt uitziet. Misschien valt het in het echt mee :)

Laatst bewerkt:
Maar even een kleine vergelijking dan tussen oud en nieuw.
vehicle_ad_standard_image_14376c5c7edd17f084f0dc350b8a2b68.jpg

DPPIPRODUCTION_00002650_0053_1.jpg

53309882828_5857f32eef_b.jpg

gnr6gti62djanr_800.jpg

Als ik het zo zie zijn denk ik vooral de verhoudingen van het dak, de rechtopstaande voorruit met het rooster eronder en de laag geplaatste achterlichten heel lastig in een modern ontwerp te passen.

Ik vind het eindresultaat opzich niet verkeerd, maar had wel wat meer stijlelementen van het origineel in de nieuwe versie verwacht. Vooral de zeer herkenbare tailleband had ik wel verwacht terug te zien en toch ook dat het front met de ronde koplampen en de vierkante "balk-grille" nog herkenbaarder was geweest.

Laatst bewerkt:

Technische specificaties Renault 4 E-Tech​

AFMETINGEN EN GEWICHTEN

• Lengte: 4,14 m
  • Breedte: 1,80 m
  • Hoogte: 1,57 m
  • Wielbasis: 2,62 m
  • Overhang voorzijde: 766 mm
  • Overhang achterzijde: 753 mm
  • Bodemvrijheid: 181 mm
  • Gewicht: v.a 1.410 kg
  • Bagageruimte: 420 l
  • Hoogte drempel bagageruimte: 607 mm
  • Maximaal aanhangergewicht: 750 kg

het is wel een geinig ding, erg gestroomlijnd lijkt ie niet en 400km WLTP is een beetje weinig.
450km zou beter zijn ook omdat de laadsnelheid maar 100kw is.
over een tijdje komt zo'n versie wel, maarde EV3 doet dat veel beter, al is dat een lelijk hok.

Teruggrijpen naar het verleden wat Renault doet is leuk met ‘retro’-modellen als de nieuwe R5 en nu ook de R4, maar helaas zie je dan dat functie volgt vorm in plaats van vorm volgt functie. Design is bij deze retro-modellen blijkbaar belangrijker dan het praktische gebruik van de auto. Gevolg is een nieuwe auto die sterk lijkt op de oude versie daarvan (de R5 vind ik overigens veel beter geslaagd dan de R4), maar in het dagelijks gebruik is het vaak echt behelpen. In de nieuwe R5 kun je als volwassene van gemiddelde lengte niet normaal op de achterbank zitten (zie diverse reviews op YouTube) en de grootte - en dus bruikbaarheid - van de kofferruimte laat ook sterk te wensen over. Is in deze nieuwe R4 wel iets beter, maar ook niet optimaal.

Teruggrijpen naar het verleden wat Renault doet is leuk met ‘retro’-modellen als de nieuwe R5 en nu ook de R4, maar helaas zie je dan dat functie volgt vorm in plaats van vorm volgt functie. Design is bij deze retro-modellen blijkbaar belangrijker dan het praktische gebruik van de auto. Gevolg is een nieuwe auto die sterk lijkt op de oude versie daarvan (de R5 vind ik overigens veel beter geslaagd dan de R4), maar in het dagelijks gebruik is het vaak echt behelpen. In de nieuwe R5 kun je als volwassene van gemiddelde lengte niet normaal op de achterbank zitten (zie diverse reviews op YouTube) en de grootte - en dus bruikbaarheid - van de kofferruimte laat ook sterk te wensen over. Is in deze nieuwe R4 wel iets beter, maar ook niet optimaal.
achterin zitten in een auto van dat formaat is bij bijna geen enkel merk mogelijk

Sorry, maar de bruikbaarheid is dik in orde. Qua ruimte gewoon meer san voldoende voor een B-segmenter, en vergelijkbaar met een Clio (ja, heb beide zelf getest).
Zomaar YouTube videos als waarheid aannemen is niet aan te raden, dit soort conclusies zijn niet realistisch voor de ruimte van een B-segmenter. Natuurlijk is het geen ruimtewonder en doet hij onder voor een S-klasse… Ruimte is meer dan gemiddeld voor zijn segment/lengte.

Niet zo mooi als de nieuwe 5, maar ik vind hem ergens nog wel leuk.
Ik heb het conceptmodel al op een beurs gezien en dat vond ik spuuglelijk dus deze is een aangename verrassing.

Ik zie hem opzich nog wel op mijn oprit staan - naast een Dacia Bigster en mijn oude R4.

De Bigster zou dan ter vervanging van mijn Mégane 3 estate zijn, de R4 ter vervanging van de Captur.

Alleen denk ik dat deze R4 best wel duur gaat worden waardoor de Captur oprijden een interessantere optie is.

In Parijs op Mondial de l'Auto:

202410-Renault-4-E-Tech-Mondial-de-Paris_LNA-FBrette-140.jpg

202410-Renault-4-E-Tech-Mondial-de-Paris_LNA-FBrette-145.jpg

Renault-4-E-Tech-side-profile.jpg

202410-Renault-4-E-Tech-Mondial-de-Paris_LNA-FBrette-153.jpg

202410-Renault-4-E-Tech-Mondial-de-Paris_LNA-FBrette-152.jpg

202410-Renault-4-E-Tech-Electric-Mondial-de-Paris_LNA-FBouet-60.jpg

202410-Renault-4-E-Tech-Electric-Mondial-de-Paris_LNA-FBouet-73.jpg

202410-Renault-4-E-Tech-Electric-Mondial-de-Paris_LNA-FBouet-65.jpg

Renault-4-E-Tech-front.jpg

Renault-4-E-Tech-front-three-quarter.jpg

Renault-4-E-Tech-rear-three-quarter.jpg

Renault-4-E-Tech-interior.jpg

Een tof ding, al is de R5 inderdaad beter gelukt. Maar de R5 was dan ook van zichzelf al een veel strakker en eenvoudiger ontwerp dat zich eenvoudiger leende voor een herinterpretatie.

• Leuk
Waarderingen: iDS
Gelukkig hebben ze het mooiste accessoire van de 5 overgenomen:)

Ik vraag me af hoeveel potentiële kopers de 'oude' R4 nog kennen. De auto heeft het geluk goede verhoudingen te hebben en in een populair segment te opereren. In alle opzichten is de R5 de leukere auto, maar verder een prima ding.

OxLm6Xm.png

Cm1MHSF.jpg

De R4 vind ik een behoorlijk geslaagde wagen maar elke keer als ik hem zie vraag ik me af of die achterlichten toch nog iets oorspronkelijker hadden gekund. Net als het ventilatierooster die zoals bij de R5 van een laadindicator had kunnen worden voorzien.

Ik heb toch moeite met dit model. De 5 was een B-segmenter en de nieuwe versie zit in dezelfde hoek. Ook de looks van de nieuwe zijn echt goed.
De 4 was een 'segmentloos' ding, net als een Mini, 2CV of Kever. Een praktische auto voor een goede prijs. In die geest een nieuw model maken is vrij kansloos. Bij Volkswagen is het niet gelukt, Citroën heeft er nooit echt aan durven beginnen en alleen Mini is een succes geworden. En eigenlijk alleen op basis van de looks, waarmee men weer een totaal nieuwe look gecreeërd heeft.
Bij de 4 vind ik dat lastiger. Ik zie een eenvoudig modelletje voor me. Een soort vijfdeurs Twingo 1. Dát is een R4. Niet zoals nu de zoveelste SUV, maar dan met wat designhints naar het verleden. Dat is wat mij betreft wat anders en werkt niet.

Ik heb toch moeite met dit model. De 5 was een B-segmenter en de nieuwe versie zit in dezelfde hoek. Ook de looks van de nieuwe zijn echt goed.
De 4 was een 'segmentloos' ding, net als een Mini, 2CV of Kever. Een praktische auto voor een goede prijs. In die geest een nieuw model maken is vrij kansloos. Bij Volkswagen is het niet gelukt, Citroën heeft er nooit echt aan durven beginnen en alleen Mini is een succes geworden. En eigenlijk alleen op basis van de looks, waarmee men weer een totaal nieuwe look gecreeërd heeft.
Bij de 4 vind ik dat lastiger. Ik zie een eenvoudig modelletje voor me. Een soort vijfdeurs Twingo 1. Dát is een R4. Niet zoals nu de zoveelste SUV, maar dan met wat designhints naar het verleden. Dat is wat mij betreft wat anders en werkt niet.

Wel ik heb zelf een oude R4, en eigenlijk kan ik vaststellen dat Renault al 14 jaar een nieuwe R4 heeft.

Alleen draagt het ding een Dacia logo en noemt het Duster.

De originele Dacia Duster was een goedkope, praktische, simpele en robuuste auto - ook nog eens met 4x4 te krijgen net als de originele R4. Het enige dat is niet was zijn de bestelwagen uitvoeringen.

De nieuwe R4... Zoals ik hierboven al zei vind ik het best wel een leuk ding en zie ik het nog wel op mijn oprit staan, maar ik vrees dat de prijs de pret gaat bederven. Afwachten...

Dat open dak is wel geniaal en tegenwoordig eigenlijk op geen enkele andere auto te krijgen. Als ik voor de R4 zou gaan dan was dat de allereerste optie die ik aan zou vinken.

Wat mij betreft is dat dak dan ook het enige dat de R4 aantrekkelijk maakt. Voor de rest roept het amper emotie op, wat bij de R5 wel lukt...

Ik vind het een karakterbakje, ziet er stoer uit en een evenwichtig ontwerp. Goed alternatief voor wie de R5 net te klein is.
En dat vouwdak is schitterend: daar waar de meeste elektrische wagens zelfs afzien van een glazen schuifdak kan je met deze wagen écht open rijden!

Toch nog even hierop reageren: de Kever is mislukt omdat het concept van de oorspronkelijke wagen ( hele aandrijving achterin) niet verenigbaar was met het onderstel van de nieuwe. Gevolg: kleine bagageruimte, een vlaai van een dashboard. Kortom een weinig praktische wagen die enkel gekocht werd door wie een designjuweeltje wilde.

De R4 heeft daar geen last van en blijft een praktische wagen.

En wat Citroën betreft, sla je de bal helemaal mis. Heeft niks met niet durven te maken aar gewoon de bedrijfsstrategie dat niet aan retro wordtgedaan.

De Beetle is mislukt omdat hij op een verouderd Golf platform stond, dat praktische zat het hem niet in. Of heb je er zelf onderzoek naar gedaan?

De Beetle is mislukt omdat hij op een verouderd Golf platform stond, dat praktische zat het hem niet in. Of heb je er zelf onderzoek naar gedaan?
Niet moeilijk, gewoon de journalistiek gevolgd. En een collega had er eentje: door de verhoudingen van de carrosserie nauwelijks bagageruimte waar de aflopende achterzijde zeker niet aan hielp, een dashboardafdekking zo breed dat ze als tafel dienst kon doen. Allesbehalve het praktische van de Golf dus. En net op dat vlak hebben de R4, Mini en andere retro’s geen problemen omdat ze naar voorIelaangedreven wagens teruggrijpen.

Toch bijzonder dat ie af is gaan wijken van de patenttekeningen. Wellicht was dit één van de ideeën.
Renault%204%20patent-4.jpg

Ik vind de 5 echt geweldig maar deze 4 doet me eigenlijk niet zoveel. Beetje de Countryman van Renault
Eens, de 5 zag ik laatst op een transport staan. Dat is echt een mooie auto om te zien. Dit vind ik minder herkenbaar.

Ik denk dat ik 'm in het echt moet zien. Maar ik heb de erfenis van de jaren dat mijn ouders een R4 GTL reden waar dit model weliswaar op is gebaseerd - echter van de foto's en impressies lijkt het wat te dik aangezet.

De basisversie die nu centraal staat op de homepage klopt m.i. beter met het origineel dan de luxere versies, zeker in dat rood en zonder die overdreven op Matchbox wieltjes van vroeger geïnspireerde lichtmetalen karrewielen

Inderdaad - het is natuurlijk een kromme vergelijking met vroeger, maar als je de wensenlijstjes en commentaren van de huidige automobilisten ziet zijn we intussen best verwend. Waarom wordt een in basis goede, veilige auto door zo veel afgewezen omdat er bijvoorbeeld maar vier in plaats van zes speakers in zitten? En het stuur zwart is zonder metaalaccent? Ik vind dat juist wat hebben.

Ziet er alleen gek uit dat de Evolution een Alu-look dashboard heeft en de Techno & Iconic een zwart dashboard. Dat laatste past toch meer bij de Evolution vind ik en lijkt me ook meer historisch verantwoord. Ik zou ook zeker gaan voor de basisversie, gewoon omdat dat bij deze zo leuk is.

Voor mij zou de basisversie nog wel wat meer uitgekleed mogen worden. Maar dan wel graag het open dak als optie.

Voor mij zou de basisversie nog wel wat meer uitgekleed mogen worden. Maar dan wel graag het open dak als optie.
slingers ipv electrische ramen, geen stuurbekrachtiging, geen getint glas, geen infotainment, geen airco, geen centrale vergrendeling, geen ledverlichting, maar een halogeen lampje van 5 euro.
Maar niemand die dat nog koopt :ROFLMAO:

Dat vind ik dus ook. En dan zou zelfs mijn voorkeur nog naafdopjes met logo op stalen velgen zijn ipv wielcovers/deksels.

slingers ipv electrische ramen, geen stuurbekrachtiging, geen getint glas, geen infotainment, geen airco, geen centrale vergrendeling, geen ledverlichting, maar een halogeen lampje van 5 euro.
Maar niemand die dat nog koopt :ROFLMAO:
Hopelijk échte liefhebbers wel.

Terug
Bovenaan