Beste mede RS3 rijdert..
Ik ga me in deze discussie/topic toch ook even inmengen. Je bent namelijk met de 8V, absoluut niet de enigste. De 8P RS3 had hier namelijk ook al last van. Vele klachten met exact dezelfde problemen hebben er destijds toe geleid dat er een herziene versie remmerij op de plank kwam bij Audi. Voor de Duitse rijders van dat monster hot hatch'juh was er een 'terugroep' actie. Hier in NL kreeg je deze alleen als je hard genoeg zeurde. Omdat in DLD de remmerij inmiddels al volop werd vervangen, moest men in NL hier ook aan geloven. Er werd toen een setje remklauwen, remschijven, blokken en een luchthapper/bumper modificatie uitgebracht/gewisseld. Op het eerste oog was er niets anders aan te zien, behalve dat de remklauw ineens 2 vibratie dempers erbij had gekregen. De remschijven hadden weliswaar een opvolgende nieuwe letter er bij, maar een wijziging in ontwerp was visueel niet te zien. De blokken, zelfde verhaal. Alleen de luchthapper was duidelijk anders. Daar over zometeen meer. Deze geheel onder coulance vallende operatie voor de RS3/TTRS 8P/8J rijders, was een erkenning voor het remprobleem bij deze auto's vanuit Audi. En nou komt het mooiste, als iemand denkt: Zo, mooi opgelost, NOOP!! Zelfde problemen!! Zoooo'n enorme schijf, behoorlijke klauw, en een merk remblok die je bij menig ander 'snel' merk ziet, die daar zonder problemen voor vertraging zorgt.. Het mocht niet baten. De RS3/TTRS bleven deze problemen houden.
Why..
Well, er zitten major ontwerpfouten in deze auto betreffende de remmerij.
Zo is bijv, hoe gek dan ook, de linker luchthapper onder in de voorbumper open. Zo kan er lucht door een tunnel door de warmtewisselaar stromen die daar in hangt. De lucht die daar doorheen gaat, die komt weer uit in de wielkast om je bandenprofiel te koelen ofzo. Aan de onderzijde van dezelfde kant van die bumper, zit een soort klein miezerig tunneltje, (met de opening van een reisföhn), wat lucht naar de scoop op de onderste draagarm zou moeten richten, om vervolgens zonder enige manier van gericht te worden, alsnog naar de binnenzijde van de remschijf/remklauw aan te komen. Nou, ik zal je vertellen, daar klopt geen snars van. Degene die dat ontworpen heeft, die had idd maar eens een dagje bij bijv Porsche, afd remmen moeten gaan rondlopen.
We zitten nog steeds links.. De lucht die aankomt op de ankerplaat (als die aankomt) die kan namelijk nergens heen! Hoezo niet, zal je afvragen.. Nou, iemand die deze schijven heeft getekend met cad, waarna goedkeuring is verleend voor productie, (wss beide slaapkoppen), die hebben aan de binnenkant van de schijf, een blokkering gemaakt dmv een verstevegingsbrug tussen de 'spaken' van de ophanging van die schijf.. De flowopeningen in de schijf zijn AFGESLOTEN!! Dammn! Geen wonder dat dit spul veelste heet wordt, waardoor temperatuur verschillen enorm uit elkaar liggen, en trillingen onheroepelijk geboren worden.
Maarrrr, het wordt nog mooier. RECHTS..
De rechterkant bij deze RS3 8P heeft vanaf de bumper, luchthapper, luchtscoop aan de onderkant heee le maal GEEN opening om rijwind door te laten stromen!! Luchthapper in de bumper zit dicht, en de scoop zit er wel, maar ook hier geen gat/tunnel. Gewoon dicht..!!
Hier kwam dan die nieuwe 'gemodificeerde' luchthapper in beeld.. De oplossing: er zitten gaatjes in. Heel veel gaatjes... Je kan merken dat daar over nagedacht was! Want, het enigste effect dat die gaatjes hadden, was het koelen van de ruitensproeiertank, de pompjes en de claxon! Deze modificatie, (waar de bumper er voor af moest), die had helemaal geen zin! De extra lucht die daar naar binnen kon komen na modificatie, die koelde vervolgens alleen weer je banden profiel. De lucht wordt namelijk door wat zogenaamde airodynamica vins in de binnenschermen, meteen weer weg over het wiel heen, naar buiten geleid... De enigste optie om alsnog een beetje meer koele air bij de remmen te krijgen, via de onderste luchtscoop, daar deed men niets aan! niks ff met luchtzaagje gaatje maken ofzo.. Nee, dit was het.. Dit was het protocol, en daar zult u het mee moeten doen.
Deze gehele, door de ingenieurs ( je weet wel, die mannen met zo'n naamplaatje met Dr. of Ir. er op. Pfff) bedachte 'upgrade', heeft totaal geen zin gehad! Helemaal nikkes nada nakkes!
Na zo'n 3k, weer trillen, piepen, faden, en de ABS pomp niet eens in werking kunnen krijgen..
Zoals ook ergens boven in een reactie, begon bij mij het slijtlampje idd ook na 9k te branden. Ik was idd stom verbaasd, en dacht aan een breukje, slechte connector. Toch maar eens gaan kijken.. Verdorie, blokken op!!!! 9000 KILOMETER!! Met als rijstijl: normaal rijden, vlot rijden, bumperkleven en opzouten voor me neus want ik heb haast, en soms n paar sprintjes hier en daar. Hoofdzakelijk, normaal rijden, want de vrouw rijd het meeste met deze auto.
Toch maar weer eens gaan bellen.. Want nou mag Audi wel een modificatie toegepast hebben, in de vorm van zeeer zachte blokken, om HUN problemen ermee gedacht te hebben opgelost, maar no way dat ik elke 10K een setje 'slijtdeel' a €350'- ex montage ga aanschaffen... Dus Audi, whats it gonna be? Tja, slijtdeel, kunnen we niks op claimen, kunnen we dus niks mee doen. Bovendien, je moet er niet mee gaan racen of het circuit op gaan, dan gaat het harder. WHUT?!?!
Afijn, dit te weten gekomen, ben ik met stomheid geslagen naar de vrouw gegaan.. Vrouw, je mag niet meer het circuit op! Sinds die dag zaten we beiden verslagen thuis, en op dokters recept aan de Prozac welke de vraagtekens een beetje weg zou moeten halen
Veeeelen met dit exact hetzelfde verhaal, zijn er destijds achter gekomen dat het remmen met de Audi brakes, het niet ging worden. Veeeelen hebben er toen zelfstandig uit eigen beurs/wallet/portemonnaie, hoe je zo'n ding ook noemt waar je je geld in bewaard, een setje fatsoenlijke remmen onder geplempt en de rijlucht koeling aangepast. Vaak staal, net zo groot of zelfs groter, fatsoenlijke klauw, deftige rembloken en soms zelfs Ceramic sets.
Nou krijg ik dan ook echt rode vlekjes in me nek, dat ik hier voornamelijk lees en kort vertaald: Rij normaal....?!
Het net staat vol met 2de hands sets van de RS3/TTRS van bestuurders die eieren voor d'r... Afijn, je snapt wat ik bedoel te zeggen.. Zouden dit allemaal Schumi's zijn? Weliswaar niet de helaas nog steeds in coma liggende Schumi, maar meer doelend op zijn rij skills van toendertijd..
Welnee.. Duidelijk een klein ontwerp voutje..
Nou heb ik met andere blokken geëxperimenteerd, de "regensensor geeft opdracht om de schijven droog te houden als het regent" functie uitgezet. De stuurhoeksensor afwijkend gecalibreerd, de 'neigungssensor' (mooi woord) voor het geval dat deze info deelt met het actief bijremmen in een lekkere bocht, ontkoppeld, en zelfs de armpjes van de Xenon los gehaald.. Met ESP uit, ding blijft 'bij' remmen. Hoofdzakelijk achter, maar aan de voorzijde ook. (ritje doen zoals een mijnheer hierboven, leuke afstand rijden, zonder je rempedaal aan te raken. En dat kan!) Na zo'n ritje de temp meten met een IR meetdinges, en je weet dat er door de wagen ipv me rechtervoet geremd is..
Waarom reageer ik op deze thread.
Well, ik krijg er echt een slappe jonko van, dat dit in de 8V nog steeds niet is opgelost... Bij topic starter remschijven vervangen ZONDER nieuwe blokken te monteren! WoW.. Dat afdoen alsof je de enigste bent! DAF*CK..
Nou heb ik op een ander forum recentelijk geleden, door een zeer oplettende 5 pitter bestuurder, die dit onderwerp ook meer dan interessant blijft volgen/onderzoeken, en volgens mij zelfs met een microscoop op z'n beeldscherm aan het zoeken is naar details, van hem een afbeelding gezien van een test auto, een RS 5pitter veet ik ut, waar totaal nieuw ontworpen remschijven onder geschroefd waren. Geen 'wave's, geen aftermarket spul, nee remschijven van Audi zonder die 'brug' tussen de 'vingers' van het hart naar de remschijf toe.. Zouden ze dan toch....???
Als dat zo is, dan heb ik nog wel een paar bonnetjes vanuit het verleden liggen voor de mannen! En ik gok zo, dat er wel wat meer bestuurders van de 8P er zo over denken...
Nah, ik ben iig even wat frustie kwijt, ik dank de starter van dit topic (je bent niet alleen, samen sta je sterk) en ga nu meteen de vrouw bellen dat er weer hoop is!!
P.s. Sgrijfvouten, DUH, je weet wak bedoel..
P.s.s. Ik moet stoppen, moet me schoonmoeder uit bad gaan halen die er al sinds 08:00 in zit. Heb geen tijd meer om door te gaan, anders had ik nog wel ff wat te melden, maar ze begint nu steeds harder te schreeuwen.
Succes ermee!