Twente86
Net ingestapt
Na enkele jaren meelezen op Autoweek.nl toch maar mijn eerste stappen op dit forum zetten.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over de volgende kwestie.
Begin van dit jaar gingen mijn vrouw en ik op zoek naar een andere auto, we werken beide vanuit kantoor aan huis. We twijfelden om voor een 'youngtimer' te gaan en deze zakelijk te rijden, of een nieuwe auto (privé) te kopen. Uiteindelijk kozen we voor een nieuwe auto, dit kost eenmalig wel veel meer maar de betrouwbaarheid van een nieuwe auto was voor ons een groot aspect. Omdat we zo druk zijn met ons werk, hebben we niet de tijd regelmatig naar de garage te moeten met de auto.
In Februari startte de zoektocht naar een RS3, in eerste instantie een jong gebruikte uit Duitsland. Maar gezien het verschil in prijs nog zo klein was, was een nieuwe ook een optie. Bestellen ging op dat moment al niet meer omdat de productiecapaciteit voor de RS3 al geheel uitverkocht was.
Bij 1 van de 4 Audi Sport Dealers in Nederland vonden we exact de auto, zoals we deze zelf al eerder online geconfigureerd hadden. Een mooie zwarte RS3, met panoramadak, sportstoelen, sportuitlaat, rode stiksels overal, alcantara bekleding op de middenconsole, etc etc etc.
Omdat ik toevallig in de buurt was op een zaterdag ben ik spontaan naar binnen gelopen met een goede vriend van me. Helemaal verliefd op de auto, kwam de teleurstelling... de auto was gereserveerd voor een klant maar mocht deze vrij komen hoorden we het.
Na een week in spanning te hebben gezeten, kwam de auto weer beschikbaar. De potentiele koper kreeg de financiering niet rond en ze waren bereid de auto voor ons vast te houden.
We konden een proefrit maken in een andere RS3 omdat die wij op het oog hadden ergens op een show stond. Zogezegd zo gedaan, met de vrouw weer de rit gemaakt en proef gereden. En na de proefrit en een korte onderhandeling over de prijs, aflevering en garantie (bij mijn lokale audi dealer) direct na de proefrit de handtekening gezet onder het koopcontract, zonder dat mijn vrouw de auto gezien had omdat deze nu niet aanwezig was. De auto verkocht zichzelf gewoon.
In April, een maand na aanschaf, hadden we een reis gepland door de Alpen en Italië. In een week tijd 4500km gereden over de mooiste wegen, van een halve meter sneeuw boven op een skipiste tot temperaturen boven de 20 graden aan het Gardameer. De auto gedroeg zich voorbeeldig, en we hebben echt 0 grote problemen gehad. Echter bij thuiskomst begon het, op de Duitse autobaan een paar keer lang en hard moeten remmen voor langzamer verkeer waarbij de remmen begonnen te trillen. Dit bleef vervolgens ook voelbaar op lagere snelheden.
Dus ging ik met een kilometer stand van rond de 7500km langs bij mijn lokale Audi dealer. Samen met een monteur een proefrit gemaakt, en deze voelde ook direct vanaf de passagierstoel wat ik bedoelde. De remmen trilden hevig, en er moest een afspraak gepland worden voor het vervangen van de schijven. De auto heeft hiervoor bijna een hele dag bij de dealer gestaan. Zo uit mijn hoofd zijn de remschijven geplaatst bij een kilometer stand van 8500km (2 maand na aanschaf). Ik heb toen direct mondeling en via e-mail aan Audi Nederland aangegeven dat ik geen vertrouwen heb in deze oplossing, gezien ik inmiddels meerdere verhalen had gehoord van mensen met dit probleem. Vervangen is geen oplossing tegen oververhitte remmen door een gebrek aan koeling.
De monteur heeft de remmen nog kort ingeremd op het industrieterrein zag ik op mijn dashcam, en ik heb de eerste 500km ook rustig gedaan voor de zekerheid. De rem niet vasthouden voor het stoplicht (auto in P), niet stilstaan met warme remmen, en dat soort dingen.
Bij 10.000km ging ineens de slijtage indicator branden tijdens een heftige regenbui op de A1. Ik vermoedde een los geraakt contact, want ze zullen toch niet de remschijven vervangen hebben zonder de remblokken te vervangen?
Dus terug naar de dealer, gezien er op zaterdag geen 'audi' monteur aanwezig was keek een 'volkswagen' monteur naar de remmen. Deze wou het wiel er niet af halen want 'hij zit nu goed vast'. Maar zag wel dat de remblokken versleten waren.
Toen begon bij mij een beetje het bloed te koken, wie vervangt er remschijven alleen als oververhitting een probleem is? Wie weet waren de blokken wel de reden dat ze zo warm werden? De lokale dealer weigerde vervolgens elke medewerking omdat men de slijtage gelijk vond aan iemand die de auto op het circuit gebruikte, ik heb met de auto nooit geen meter op het circuit gereden dus werd ik nog kwader.
Ik heb wederom een klacht ingediend bij Audi Nederland, en wederom de verkopende dealer in de CC gezet en ook mijn lokale dealer. Eerder stond alleen de verkopende dealer in de CC maar van deze kant bleef het elke keer stil.
Dus heb ik het laten 'escaleren', online heb ik een enquete gehouden om verhalen te verzamelen van andere RS3 8V eigenaren over de remproblematiek. Hierop kreeg ik meer dan 60 reacties binnen, van mensen met soortgelijke problemen. Deze resultaten heb ik rond gemaild aan diverse media. De volgende dag ontving ik telefoon van de verkopende Audi Sport dealer, ze wouden graag zelf de auto bekijken.
Dat gezegd, werd er een transport geregeld (lees: Er kwam iemand de auto ophalen, en is ermee rijdend naar de dealer gegaan (180km)) en men heeft na onderzoek de remblokken onder garantie alsnog vervangen. Ik had al aangegeven dat ik weer zo nu en dan lichte trillingen voelde, maar hier is niet op ingegaan.
Inmiddels staat de teller weer ruim 3000km verder. De huidige remschijven zijn nu ongeveer 5000km oud. En je raad het al, de trillingsproblematiek begint terug te komen. Het begon vorige week, na een toerritje met vrienden door Duitsland rijden we over de autobaan terug naar Twente. En bij het remmen voor langzamer verkeer (vanaf 190) begon de auto direct te trillen. Zeer vreemd want daarvoor is er heel lang niet hard geremd. Eenmaal aangekomen op onze bestemming rookt mijn vriend een sigaret, en ik zeg tegen hem, als die op is, moet je even een rondje mee rijden en dit eens voelen want dit is niet normaal. Ik heb dus ongeveer 5 tot 10 minuten stil gestaan, neem mijn vriend mee voor een rondje, en de trillingen waren ineens verdwenen, en ik kon het probleem ook niet reproduceren. Misschien was het evenwicht van de remschijven in onbalans geweest door vuil? Ik weet het niet.
Vervolgens de hele week geen problemen gehad met de auto, tot afgelopen weekend. Na een rit van 10km over de snelweg met de cruise control op 190 rem ik om de afrit te nemen, en ik tril weer uit het niets ineens bijna mijn stoel uit. Het lijkt erop alsof de remmen op hogere snelheden dus continue aanlopen en zo warm worden? Ik weet het niet, ik weet wel dat ik nu voor de zoveelste keer terug moet naar de dealer, en zo het plezier aan een nieuwe auto wel aan het verliezen ben. In zoverre, dat we er zelfs aan zitten te denken om ons te beroepen op het conformiteit beginsel en juridische stappen te ondernemen, ik mag verwachten dat ik een nieuwe auto (prijskaartje boven de € 80.000,-) niet binnen een half jaar 5x naar de dealer hoef te brengen vanwege problemen met de remmen.
Het keer op keer vervangen van materiaal, hoe goed bedoelt ook, is geen permanente oplossing voor dit probleem. PON reageert zo nu en dan bij andere RS3 rijders met: 'Er is bij ons geen structureel probleem bekend, hoogstens 1 of 2 gevallen'.
Ik zal op een later moment wel wat foto's plaatsen van de trip door de Alpen, dat leverde natuurlijk hele mooie plaatjes op.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over de volgende kwestie.
Begin van dit jaar gingen mijn vrouw en ik op zoek naar een andere auto, we werken beide vanuit kantoor aan huis. We twijfelden om voor een 'youngtimer' te gaan en deze zakelijk te rijden, of een nieuwe auto (privé) te kopen. Uiteindelijk kozen we voor een nieuwe auto, dit kost eenmalig wel veel meer maar de betrouwbaarheid van een nieuwe auto was voor ons een groot aspect. Omdat we zo druk zijn met ons werk, hebben we niet de tijd regelmatig naar de garage te moeten met de auto.
In Februari startte de zoektocht naar een RS3, in eerste instantie een jong gebruikte uit Duitsland. Maar gezien het verschil in prijs nog zo klein was, was een nieuwe ook een optie. Bestellen ging op dat moment al niet meer omdat de productiecapaciteit voor de RS3 al geheel uitverkocht was.
Bij 1 van de 4 Audi Sport Dealers in Nederland vonden we exact de auto, zoals we deze zelf al eerder online geconfigureerd hadden. Een mooie zwarte RS3, met panoramadak, sportstoelen, sportuitlaat, rode stiksels overal, alcantara bekleding op de middenconsole, etc etc etc.
Omdat ik toevallig in de buurt was op een zaterdag ben ik spontaan naar binnen gelopen met een goede vriend van me. Helemaal verliefd op de auto, kwam de teleurstelling... de auto was gereserveerd voor een klant maar mocht deze vrij komen hoorden we het.
Na een week in spanning te hebben gezeten, kwam de auto weer beschikbaar. De potentiele koper kreeg de financiering niet rond en ze waren bereid de auto voor ons vast te houden.
We konden een proefrit maken in een andere RS3 omdat die wij op het oog hadden ergens op een show stond. Zogezegd zo gedaan, met de vrouw weer de rit gemaakt en proef gereden. En na de proefrit en een korte onderhandeling over de prijs, aflevering en garantie (bij mijn lokale audi dealer) direct na de proefrit de handtekening gezet onder het koopcontract, zonder dat mijn vrouw de auto gezien had omdat deze nu niet aanwezig was. De auto verkocht zichzelf gewoon.
In April, een maand na aanschaf, hadden we een reis gepland door de Alpen en Italië. In een week tijd 4500km gereden over de mooiste wegen, van een halve meter sneeuw boven op een skipiste tot temperaturen boven de 20 graden aan het Gardameer. De auto gedroeg zich voorbeeldig, en we hebben echt 0 grote problemen gehad. Echter bij thuiskomst begon het, op de Duitse autobaan een paar keer lang en hard moeten remmen voor langzamer verkeer waarbij de remmen begonnen te trillen. Dit bleef vervolgens ook voelbaar op lagere snelheden.
Dus ging ik met een kilometer stand van rond de 7500km langs bij mijn lokale Audi dealer. Samen met een monteur een proefrit gemaakt, en deze voelde ook direct vanaf de passagierstoel wat ik bedoelde. De remmen trilden hevig, en er moest een afspraak gepland worden voor het vervangen van de schijven. De auto heeft hiervoor bijna een hele dag bij de dealer gestaan. Zo uit mijn hoofd zijn de remschijven geplaatst bij een kilometer stand van 8500km (2 maand na aanschaf). Ik heb toen direct mondeling en via e-mail aan Audi Nederland aangegeven dat ik geen vertrouwen heb in deze oplossing, gezien ik inmiddels meerdere verhalen had gehoord van mensen met dit probleem. Vervangen is geen oplossing tegen oververhitte remmen door een gebrek aan koeling.
De monteur heeft de remmen nog kort ingeremd op het industrieterrein zag ik op mijn dashcam, en ik heb de eerste 500km ook rustig gedaan voor de zekerheid. De rem niet vasthouden voor het stoplicht (auto in P), niet stilstaan met warme remmen, en dat soort dingen.
Bij 10.000km ging ineens de slijtage indicator branden tijdens een heftige regenbui op de A1. Ik vermoedde een los geraakt contact, want ze zullen toch niet de remschijven vervangen hebben zonder de remblokken te vervangen?
Dus terug naar de dealer, gezien er op zaterdag geen 'audi' monteur aanwezig was keek een 'volkswagen' monteur naar de remmen. Deze wou het wiel er niet af halen want 'hij zit nu goed vast'. Maar zag wel dat de remblokken versleten waren.
Toen begon bij mij een beetje het bloed te koken, wie vervangt er remschijven alleen als oververhitting een probleem is? Wie weet waren de blokken wel de reden dat ze zo warm werden? De lokale dealer weigerde vervolgens elke medewerking omdat men de slijtage gelijk vond aan iemand die de auto op het circuit gebruikte, ik heb met de auto nooit geen meter op het circuit gereden dus werd ik nog kwader.
Ik heb wederom een klacht ingediend bij Audi Nederland, en wederom de verkopende dealer in de CC gezet en ook mijn lokale dealer. Eerder stond alleen de verkopende dealer in de CC maar van deze kant bleef het elke keer stil.
Dus heb ik het laten 'escaleren', online heb ik een enquete gehouden om verhalen te verzamelen van andere RS3 8V eigenaren over de remproblematiek. Hierop kreeg ik meer dan 60 reacties binnen, van mensen met soortgelijke problemen. Deze resultaten heb ik rond gemaild aan diverse media. De volgende dag ontving ik telefoon van de verkopende Audi Sport dealer, ze wouden graag zelf de auto bekijken.
Dat gezegd, werd er een transport geregeld (lees: Er kwam iemand de auto ophalen, en is ermee rijdend naar de dealer gegaan (180km)) en men heeft na onderzoek de remblokken onder garantie alsnog vervangen. Ik had al aangegeven dat ik weer zo nu en dan lichte trillingen voelde, maar hier is niet op ingegaan.
Inmiddels staat de teller weer ruim 3000km verder. De huidige remschijven zijn nu ongeveer 5000km oud. En je raad het al, de trillingsproblematiek begint terug te komen. Het begon vorige week, na een toerritje met vrienden door Duitsland rijden we over de autobaan terug naar Twente. En bij het remmen voor langzamer verkeer (vanaf 190) begon de auto direct te trillen. Zeer vreemd want daarvoor is er heel lang niet hard geremd. Eenmaal aangekomen op onze bestemming rookt mijn vriend een sigaret, en ik zeg tegen hem, als die op is, moet je even een rondje mee rijden en dit eens voelen want dit is niet normaal. Ik heb dus ongeveer 5 tot 10 minuten stil gestaan, neem mijn vriend mee voor een rondje, en de trillingen waren ineens verdwenen, en ik kon het probleem ook niet reproduceren. Misschien was het evenwicht van de remschijven in onbalans geweest door vuil? Ik weet het niet.
Vervolgens de hele week geen problemen gehad met de auto, tot afgelopen weekend. Na een rit van 10km over de snelweg met de cruise control op 190 rem ik om de afrit te nemen, en ik tril weer uit het niets ineens bijna mijn stoel uit. Het lijkt erop alsof de remmen op hogere snelheden dus continue aanlopen en zo warm worden? Ik weet het niet, ik weet wel dat ik nu voor de zoveelste keer terug moet naar de dealer, en zo het plezier aan een nieuwe auto wel aan het verliezen ben. In zoverre, dat we er zelfs aan zitten te denken om ons te beroepen op het conformiteit beginsel en juridische stappen te ondernemen, ik mag verwachten dat ik een nieuwe auto (prijskaartje boven de € 80.000,-) niet binnen een half jaar 5x naar de dealer hoef te brengen vanwege problemen met de remmen.
Het keer op keer vervangen van materiaal, hoe goed bedoelt ook, is geen permanente oplossing voor dit probleem. PON reageert zo nu en dan bij andere RS3 rijders met: 'Er is bij ons geen structureel probleem bekend, hoogstens 1 of 2 gevallen'.
Ik zal op een later moment wel wat foto's plaatsen van de trip door de Alpen, dat leverde natuurlijk hele mooie plaatjes op.