Remproblemen Audi RS3 Sportback 8V

Twente86

Net ingestapt
Na enkele jaren meelezen op Autoweek.nl toch maar mijn eerste stappen op dit forum zetten.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over de volgende kwestie.

Begin van dit jaar gingen mijn vrouw en ik op zoek naar een andere auto, we werken beide vanuit kantoor aan huis. We twijfelden om voor een 'youngtimer' te gaan en deze zakelijk te rijden, of een nieuwe auto (privé) te kopen. Uiteindelijk kozen we voor een nieuwe auto, dit kost eenmalig wel veel meer maar de betrouwbaarheid van een nieuwe auto was voor ons een groot aspect. Omdat we zo druk zijn met ons werk, hebben we niet de tijd regelmatig naar de garage te moeten met de auto.

In Februari startte de zoektocht naar een RS3, in eerste instantie een jong gebruikte uit Duitsland. Maar gezien het verschil in prijs nog zo klein was, was een nieuwe ook een optie. Bestellen ging op dat moment al niet meer omdat de productiecapaciteit voor de RS3 al geheel uitverkocht was.

Bij 1 van de 4 Audi Sport Dealers in Nederland vonden we exact de auto, zoals we deze zelf al eerder online geconfigureerd hadden. Een mooie zwarte RS3, met panoramadak, sportstoelen, sportuitlaat, rode stiksels overal, alcantara bekleding op de middenconsole, etc etc etc.
Omdat ik toevallig in de buurt was op een zaterdag ben ik spontaan naar binnen gelopen met een goede vriend van me. Helemaal verliefd op de auto, kwam de teleurstelling... de auto was gereserveerd voor een klant maar mocht deze vrij komen hoorden we het.
Na een week in spanning te hebben gezeten, kwam de auto weer beschikbaar. De potentiele koper kreeg de financiering niet rond en ze waren bereid de auto voor ons vast te houden.

We konden een proefrit maken in een andere RS3 omdat die wij op het oog hadden ergens op een show stond. Zogezegd zo gedaan, met de vrouw weer de rit gemaakt en proef gereden. En na de proefrit en een korte onderhandeling over de prijs, aflevering en garantie (bij mijn lokale audi dealer) direct na de proefrit de handtekening gezet onder het koopcontract, zonder dat mijn vrouw de auto gezien had omdat deze nu niet aanwezig was. De auto verkocht zichzelf gewoon.

In April, een maand na aanschaf, hadden we een reis gepland door de Alpen en Italië. In een week tijd 4500km gereden over de mooiste wegen, van een halve meter sneeuw boven op een skipiste tot temperaturen boven de 20 graden aan het Gardameer. De auto gedroeg zich voorbeeldig, en we hebben echt 0 grote problemen gehad. Echter bij thuiskomst begon het, op de Duitse autobaan een paar keer lang en hard moeten remmen voor langzamer verkeer waarbij de remmen begonnen te trillen. Dit bleef vervolgens ook voelbaar op lagere snelheden.

Dus ging ik met een kilometer stand van rond de 7500km langs bij mijn lokale Audi dealer. Samen met een monteur een proefrit gemaakt, en deze voelde ook direct vanaf de passagierstoel wat ik bedoelde. De remmen trilden hevig, en er moest een afspraak gepland worden voor het vervangen van de schijven. De auto heeft hiervoor bijna een hele dag bij de dealer gestaan. Zo uit mijn hoofd zijn de remschijven geplaatst bij een kilometer stand van 8500km (2 maand na aanschaf). Ik heb toen direct mondeling en via e-mail aan Audi Nederland aangegeven dat ik geen vertrouwen heb in deze oplossing, gezien ik inmiddels meerdere verhalen had gehoord van mensen met dit probleem. Vervangen is geen oplossing tegen oververhitte remmen door een gebrek aan koeling.

De monteur heeft de remmen nog kort ingeremd op het industrieterrein zag ik op mijn dashcam, en ik heb de eerste 500km ook rustig gedaan voor de zekerheid. De rem niet vasthouden voor het stoplicht (auto in P), niet stilstaan met warme remmen, en dat soort dingen.
Bij 10.000km ging ineens de slijtage indicator branden tijdens een heftige regenbui op de A1. Ik vermoedde een los geraakt contact, want ze zullen toch niet de remschijven vervangen hebben zonder de remblokken te vervangen?
Dus terug naar de dealer, gezien er op zaterdag geen 'audi' monteur aanwezig was keek een 'volkswagen' monteur naar de remmen. Deze wou het wiel er niet af halen want 'hij zit nu goed vast'. Maar zag wel dat de remblokken versleten waren.

Toen begon bij mij een beetje het bloed te koken, wie vervangt er remschijven alleen als oververhitting een probleem is? Wie weet waren de blokken wel de reden dat ze zo warm werden? De lokale dealer weigerde vervolgens elke medewerking omdat men de slijtage gelijk vond aan iemand die de auto op het circuit gebruikte, ik heb met de auto nooit geen meter op het circuit gereden dus werd ik nog kwader.

Ik heb wederom een klacht ingediend bij Audi Nederland, en wederom de verkopende dealer in de CC gezet en ook mijn lokale dealer. Eerder stond alleen de verkopende dealer in de CC maar van deze kant bleef het elke keer stil.

Dus heb ik het laten 'escaleren', online heb ik een enquete gehouden om verhalen te verzamelen van andere RS3 8V eigenaren over de remproblematiek. Hierop kreeg ik meer dan 60 reacties binnen, van mensen met soortgelijke problemen. Deze resultaten heb ik rond gemaild aan diverse media. De volgende dag ontving ik telefoon van de verkopende Audi Sport dealer, ze wouden graag zelf de auto bekijken.

Dat gezegd, werd er een transport geregeld (lees: Er kwam iemand de auto ophalen, en is ermee rijdend naar de dealer gegaan (180km)) en men heeft na onderzoek de remblokken onder garantie alsnog vervangen. Ik had al aangegeven dat ik weer zo nu en dan lichte trillingen voelde, maar hier is niet op ingegaan.

Inmiddels staat de teller weer ruim 3000km verder. De huidige remschijven zijn nu ongeveer 5000km oud. En je raad het al, de trillingsproblematiek begint terug te komen. Het begon vorige week, na een toerritje met vrienden door Duitsland rijden we over de autobaan terug naar Twente. En bij het remmen voor langzamer verkeer (vanaf 190) begon de auto direct te trillen. Zeer vreemd want daarvoor is er heel lang niet hard geremd. Eenmaal aangekomen op onze bestemming rookt mijn vriend een sigaret, en ik zeg tegen hem, als die op is, moet je even een rondje mee rijden en dit eens voelen want dit is niet normaal. Ik heb dus ongeveer 5 tot 10 minuten stil gestaan, neem mijn vriend mee voor een rondje, en de trillingen waren ineens verdwenen, en ik kon het probleem ook niet reproduceren. Misschien was het evenwicht van de remschijven in onbalans geweest door vuil? Ik weet het niet.

Vervolgens de hele week geen problemen gehad met de auto, tot afgelopen weekend. Na een rit van 10km over de snelweg met de cruise control op 190 rem ik om de afrit te nemen, en ik tril weer uit het niets ineens bijna mijn stoel uit. Het lijkt erop alsof de remmen op hogere snelheden dus continue aanlopen en zo warm worden? Ik weet het niet, ik weet wel dat ik nu voor de zoveelste keer terug moet naar de dealer, en zo het plezier aan een nieuwe auto wel aan het verliezen ben. In zoverre, dat we er zelfs aan zitten te denken om ons te beroepen op het conformiteit beginsel en juridische stappen te ondernemen, ik mag verwachten dat ik een nieuwe auto (prijskaartje boven de € 80.000,-) niet binnen een half jaar 5x naar de dealer hoef te brengen vanwege problemen met de remmen.

Het keer op keer vervangen van materiaal, hoe goed bedoelt ook, is geen permanente oplossing voor dit probleem. PON reageert zo nu en dan bij andere RS3 rijders met: 'Er is bij ons geen structureel probleem bekend, hoogstens 1 of 2 gevallen'.

Ik zal op een later moment wel wat foto's plaatsen van de trip door de Alpen, dat leverde natuurlijk hele mooie plaatjes op.

Twente86 zei:
PON reageert zo nu en dan bij andere RS3 rijders met: 'Er is bij ons geen structureel probleem bekend, hoogstens 1 of 2 gevallen'.

Vreemd, zou je toch niet verwachten die houding... :rolleyes:

En je vind het dus gek dat koude remmen die vanaf 190 km/h tot pakweg 90 km/h hun taak doen heet worden en door die snelle temperatuurverandering uit gaan zetten en dus gaan trillen en in recordtempo slijten?

Dat soort snelheden zijn cirquitsnelheden, ik wil je alleen maar de tip geven om eens een cirquittraining te gaan volgen... want daar leer je als eerste al dat je de remmen fatsoenlijk op hoort te warmen voor een veilig gebruik alvorens je verantwoord op zulke snelheden kunt gaan rijden.
Ik kan me die cirquit-opmerking en de weigering tot medewerking van je locale dealer dus heel goed voorstellen, want wat je doet is namelijk gewoon de remmen misbruiken als gevolg van je eigen onwetendheid hoe je behoort te remmen bij zulke snelheden.

Dus als je weer eens op zulke snelheden gaat rijden: tip eerst een paar keer het rempedaal aan (opwarmen) alvorens echt te gaan remmen, hoogstwaarschijnlijk heb je dan al veel minder last van trillende remmen.
En als je wilt dat de boel veel langer heel blijft haal dan gewoon je poot wat eerder van het gaspedaal en laat de auto uitrollen.

Ik zou met de dealer eens in overleg gaan of een upgrade naar keramische remmen geen oplossing is. Uiteraard zal je dan 'iets' moeten bijbetalen, maar als je er dan vanaf bent.

Overigens heb ik met geen enkele auto vergelijkbare problemen gehad als ik met koude remmen vanaf >200km/u moest remmen. Dan ging ik ook echt niet eerst inremmen.

Gaat het om dit type waarvan PON zegt dat het geen structureel probleem is?

https://www.auto-motor-und-sport.de/news/bremsprobleme-audi-tt-rs-und-rs3-audi-bietet-kostenlosen-bremsentausch-6392557.html

't is maar de vraag of je de tijd hebt om in te remmen vóór je noodstop. Bij veel fabrikanten zijn remsystemen maar zeer beperkt tegen zware (circuit achtige) belastingen bestand. Ook de premium merken bezuinigen hier op. Vinden interieur soms belangrijker dan fatsoenlijke HO ijzers Een upgrade van het remsysteem zal een deugdelijke oplossing bieden.

s velthuis zei:

https://www.auto-motor-und-sport.de/news/bremsprobleme-audi-tt-rs-und-rs3-audi-bietet-kostenlosen-bremsentausch-6392557.html

boy-that-escalated-quickly.jpg

Nou is het nooit goed om vaker van snelheden van rond de 200 vol in de ankers te gaan. Echter is dit wel een RS3 i.p.v. een gewone A3 dus mag je wel wat meer verwachten. Ik kan het natuurlijk niet beoordelen hoe je met jouw auto omgaat, want ik was er al die keren niet bij, maar echt normaal gedrag van de remmen lijkt mij dit niet.

Zie ook de Duitse link. Er zijn gewoon problemen. Helaas heb je met PON te maken en dat word een ellendig verhaal. In duitsland lossen ze als ik het artikel mag geloven beter op. Alles naar de media gooien is nooit een goed idee als je er samen wil uitkomen. Dat zal bij de rechtbank (wil je dit echt?) ook niet voor jou pleiten.

Je zal toch in gesprek moeten met PON en je zaak onderbouwen door ook info uit het buitenland aan te dragen en wellicht juridische stappen dreigen te nemen. In hoeverre de rechtbank iets kan afdwingen weet ik niet. Wat zou jij als oplossing voorstellen dan? Een vraag die je helder moet hebben, want dat is wat je van PON wil krijgen.

Een mooie M3 als youngtimer, mmmm (y) dankje voor de inspiratie ;)

Knal er een paar dikke Brembo upgrades onder. De afschrijving en jouw tijd en ergenis is teveel om maandenlang die dealers naar de voor hen voordeligste oplossing te laten zoeken. Bovendien heb je het al te hard gezet met die enquête en toestanden, denk ik, misschien was het nodig.

Remmen moeten zeker gewoon ijskoud kunnen zijn en niet gaan trillen. Met 190 remmen naar 80 is misschien we minder dan van 130 naar 0 (door de rijwind die helpt).

Edit: ah zie nu die duitse link.. fijne lui zeg bij Pon.

Muddy Bandit zei:
En je vind het dus gek dat koude remmen die vanaf 190 km/h tot pakweg 90 km/h hun taak doen heet worden en door die snelle temperatuurverandering uit gaan zetten en dus gaan trillen en in recordtempo slijten?

Dat soort snelheden zijn cirquitsnelheden, ik wil je alleen maar de tip geven om eens een cirquittraining te gaan volgen... want daar leer je als eerste al dat je de remmen fatsoenlijk op hoort te warmen voor een veilig gebruik alvorens je verantwoord op zulke snelheden kunt gaan rijden.
Ik kan me die cirquit-opmerking en de weigering tot medewerking van je locale dealer dus heel goed voorstellen, want wat je doet is namelijk gewoon de remmen misbruiken als gevolg van je eigen onwetendheid hoe je behoort te remmen bij zulke snelheden.

Dus als je weer eens op zulke snelheden gaat rijden: tip eerst een paar keer het rempedaal aan (opwarmen) alvorens echt te gaan remmen, hoogstwaarschijnlijk heb je dan al veel minder last van trillende remmen.
En als je wilt dat de boel veel langer heel blijft haal dan gewoon je poot wat eerder van het gaspedaal en laat de auto uitrollen.

Circuitsnelheden? Volgens mij moet je eens iets vaker in DLD op de autobaan rijden en wat minder achter je pc zitten. Ik heb hiervoor een RS6 gehad, R32, Leon Cupra, en Leon Cupra V6, allemaal dezelfde rijstijl en allemaal zonder problemen. En voor ik op de autobaan zit, heb ik natuurlijk al wel een bepaalde afstand gereden, is de olie netjes op temperatuur alles. Hoe verklaar je dan dat de vibraties pas optreden na 5000km? En er eerder geen problemen zijn?

Springbok zei:
Ik zou met de dealer eens in overleg gaan of een upgrade naar keramische remmen geen oplossing is. Uiteraard zal je dan 'iets' moeten bijbetalen, maar als je er dan vanaf bent.

Overigens heb ik met geen enkele auto vergelijkbare problemen gehad als ik met koude remmen vanaf >200km/u moest remmen. Dan ging ik ook echt niet eerst inremmen.

Keramisch is helaas niet leverbaar voor de RS3. Niet origineel in ieder geval.

s velthuis zei:

Dat is het vorige model, waarbij toen massaal nieuwe remmen zijn geinstalleerd maar welke ook nog steeds problemen hebben.

Af en toe moet zon ding gewoon van 190 af kunnen remmen, maar als je dat dus erg vaak doet, dan kun je beter een update naar betere remmen nemen. Het is natuurlijk af fabriek geen race auto.

Twente86 zei:
Circuitsnelheden? Volgens mij moet je eens iets vaker in DLD op de autobaan rijden en wat minder achter je pc zitten. Ik heb hiervoor een RS6 gehad, R32, Leon Cupra, en Leon Cupra V6, allemaal dezelfde rijstijl en allemaal zonder problemen.

Nou dat kan ook wel wat vriendelijker, :eek:

Gullwing zei:
Twente86 zei:
Circuitsnelheden? Volgens mij moet je eens iets vaker in DLD op de autobaan rijden en wat minder achter je pc zitten. Ik heb hiervoor een RS6 gehad, R32, Leon Cupra, en Leon Cupra V6, allemaal dezelfde rijstijl en allemaal zonder problemen.

Nou dat kan ook wel wat vriendelijker, :eek:
Klopt haha, maar heb er gewoon een hekel aan als iemand al 'oordeelt' vanachter zijn computer. Weet hij of ik ooit een circuittraining heb gevolgd of niet?
6i9mvo.png

Ik zal het nog eens verduidelijken voor 'Muddy Bandit'.
Cruise snelheid: 190kmh.
Remmen voor afrit, direct bij aanvang van remmen beginnen de trillingen. Er word rustig geremd, enkele honderden meters voor de afrit daadwerkelijk begint. Het is dus absoluut niet zo dat de remmen misbruikt worden. En daarom gaf ik ook aan dat ik het idee heb dat de remmen op de snelweg continue aanlopen omdat ze dus schijnbaar al heet zijn, voor ik begin te remmen

Klinkt alsof er zich snel vervuiling ophoopt op de schijven, of op de blokken. Gaan de remmen niet faden? (gasvorming op de schijf, herkenbaar aan verminderde remkracht en schurende geluiden)

Vervelende situatie. Ik zou op ebay pp zoek gaan naar een keramische set. Bereid je portemonnee wel vast voor, het zijn akelige prijzen, maar indien het wel een producteigenschap is en geen vervuilingsprobleem, is je probleem wel in 1 keer opgelost.

Ik kom trouwens uit Enschede, maar zie hier (of pp de a31) nooit een Nederlandse rs3 langskomen helaas. Veel plezier met de auto, gaaf ding.

Muddy Bandit ,

Dat is onzin, daar moeten dit soort auto's uitstekend tegen bestand zijn, zelfs met oudere wagens zoals de alfa 75 die ik heb gehad was met 200 plus km goed in de ankers geen enkel probleem.

Leg je probleem eens voor bij deze jongens, doen in high perfomance remmerij, en tegen heel erg concurrerende prijzen.
Mijn kameraad die veel op het circuit rijdt haalt hier ook zijn spul weg, ook een andere kennis van mij met zijn Mercedes AMG haalt hier zijn schijven weg, de helft goedkoper dan OEM mercedes en beter.
https://remschijf.nl/

Vind het ook een rare opmerking. Afremmen van 190 naar 80 is doodnormaal, zeker in een RS3.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Klinkt alsof er zich snel vervuiling ophoopt op de schijven, of op de blokken. Gaan de remmen niet faden? (gasvorming op de schijf, herkenbaar aan verminderde remkracht en schurende geluiden)

Vervelende situatie. Ik zou op ebay pp zoek gaan naar een keramische set. Bereid je portemonnee wel vast voor, het zijn akelige prijzen, maar indien het wel een producteigenschap is en geen vervuilingsprobleem, is je probleem wel in 1 keer opgelost.

Ik kom trouwens uit Enschede, maar zie hier (of pp de a31) nooit een Nederlandse rs3 langskomen helaas. Veel plezier met de auto, gaaf ding.
Dankje! Toch staat hij wel regelmatig in Enschede als we een hapje eten bij het middelpunt of als we bij familie op bezoek zijn.

Ik weiger op het moment nog zelf met een alternatieve oplossing te komen, er zijn andere schijven voor de auto te krijgen en andere remblokken. Maar als ik een auto van ruim € 80.000,- aanschaf verwacht ik een degelijk product en niet zelf aan het hobbyen te moeten om het te kunnen gebruiken waarvoor het gemaakt is.

Keramiek is niet alleen maar dikke pret hoor. Duur, piepen, happen...

Duitsers rijden al sinds de jaren 70 met standaard 320i en C of E klasses 200+km/u om bij elke slome harrie even flink in de ankers te moeten. Dat moet makkelijk kunnen met elke schijf die in 15" past. Wat denk je wat er met de remmen van een Passat gebeurd als er 4 dikke vrienden met bagage 180 rijden.

Circuitgebruik is met een rondje van 3 minuten een derde van de tijd vol op de rem stampen. En dat een dozijn of meer rondes, soms met minimale rijwind, als je dan fading krijgt ok.. maar trillen..

Natuurlijk moet je verwachten dat een dergelijke performance gerichte auto de geschetste situatie moet kunnen hebben. Aan de andere kant; waarom maken VW/Porsche/Audi tegenwoordig elke keer 3 'betere' versies van een oorspronkelijke GTI/Carrera/S-versie. Zou toch wat zijn dat je als extra, normale service en goeie remmen moet bijbetalen, maar zou me niks verbazen als je ervaringen hoort van klanten bij iig diverse VW dealers. Volgende auto dan maar niet van VAG? :rolleyes:

Twente86 zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:

Dankje! Toch staat hij wel regelmatig in Enschede als we een hapje eten bij het middelpunt of als we bij familie op bezoek zijn.

Ik weiger op het moment nog zelf met een alternatieve oplossing te komen, er zijn andere schijven voor de auto te krijgen en andere remblokken. Maar als ik een auto van ruim € 80.000,- aanschaf verwacht ik een degelijk product en niet zelf aan het hobbyen te moeten om het te kunnen gebruiken waarvoor het gemaakt is.

Ah oké. Ik zal eens opletten!
Ik vind ook dat ondanks het rijden op hoge snelheden, je auto met dergelijke remspecificaties (v:365mm/a:310mm) niet dergelijk gedrag kan vertonen.
Echter is Pon nou niet de meest coulante partij, al heb je weinig aan zo'n opmerking. Ik ben bang dat er weinig anders is dan doorzeuren en anders eventueel juridische zaken ondernemen.

Al met al verdenk ik je blokken. Door de perforering in de schijven blijft er vuil achter, juist na een lange rit met veel kilometers en weinig remmen. Een ontwerpfout waarschijnlijk. Gezien jouw klachten kan het bijna niets anders zijn.

Je zou voor de gein eens een garage kunnen vragen om de schijven te meten qua slag.
Daar zou je de trilling in moeten hebben.

Ik heb 3 verdachten voor je.

Remblokken/Schijven
Remklauw
ABS. Maar ik neem dan even aan dat je er nog niet eens een keer echt op hebt gestaan. En dan ben ik wel benieuwd of je die RS3 in zijn ABS hebt gehad. ;)
Maar raar is het zeker! En ach....beetje hobbyen is leuk toch?

Twente86 zei:
s velthuis zei:

Dat is het vorige model, waarbij toen massaal nieuwe remmen zijn geinstalleerd maar welke ook nog steeds problemen hebben.

Nou, dan hebben ze in elk geval goed geleerd van het verleden... o_O

De schijf was de vorige keer sowieso krom. Normaal moet men volgens de 'TPI' vanaf fabriek / PON eerst de slag meten voor men het spul mag vervangen. Daarom stond de auto de eerste keer ook een hele dag bij de dealer, omdat ze daarnaast ook de slag van de naven wou meten.

Dit is mijn 'theorie'...
Softwarematig laat men de remmen soms 'kort' contact maken, om de schijf vrij te houden. Ik weet dat dit bij de oude RS3 gebeurde als het regende. Dit was software matig ook uit te schakelen. Ik vermoed dat dit bij de RS3 8v continue gebeurd en dat hierdoor de remmen warm worden.
Iemand uit de RS3 Club opperde het idee op een manier tijdens het rijden de remtemperatuur te loggen, dit zou betekenen dat ik alsnog aan het hobbyen moet. Dit ben ik niet van plan want als ik aan het hobbyen wel had ik wel een youngtimer gekocht ;)

Ik heb vandaag telefonisch de klacht weer neer gelegd bij de verkopende dealer, en zal hier in dit topic ook mijn bevingen blijven posten. Heeft iemand een idee hoe ik 'trillingen' in een rem visueel zou vast kunnen leggen? Anders ga ik het namelijk eens proberen te filmen.

Of €80k nou veel geld voor je is of niet, voor een superhothatch is het veel geld, naast dat dit soort problemen misschien niet zou mogen voorkomen (misschien hadden ze een lesje remtechniek bij beef Porsche moeten volgen?) mag je vooral ook een super service verwachten van dealer en importeur. RS klanten zijn toch de ambassadeurs van Audi.

Ik heb geen directe oplossing voor je maar het zou me niet verbazen als de oorzaak initieel niet in de hardware zit maar in de aansturing, is daar ook naar gekeken? Waarschijnlijk niet als ik de beperkte acties lees, blijven vervangen totdat je dat kunt gebruiken om tegen de klant te zeggen dat het aan hem ligt...

Laten fixen en inruilen bij Porsche, of beter BMW? Of toch een mooie, piekfijne youngtimer (E39 M5, 500E?) bij een van de bekende handelaren? Niet te versmaden!!

Muddy Bandit zei:

Remmen opwarmen voor een straatauto? En hoe zou je die warm moeten houden als je op de snelweg rijdt? Natuurlijk compleet gelul dat je remmen voor een straatauto warm zou moeten rijden. Sterker nog, ik probeer mijn dagelijkse woonwerkafstand a 85km af te leggen zonder remmen en dat lukt regelmatig o_O

Ik denk wel te weten waardoor dit probleem komt, daar hebben namelijk heel veel potente auto's tegenwoordig last van.

Audi maakt gebruik van een prachtig systeem voor hun sper differentieel, namelijk het afremmen van wielen d.m.v. het gebruik van de remmen. Bij een beetje leuk sturen op een slinger weggetje, worden je remmen dus in no-time loei heet aangezien de auto om de juiste tractie te behouden het snelst draaiende wiel afremt met de remmen en niet via een conventioneel differentieel.
Volgens mij hoef je hiervoor niet hele gekke dingen te doen, maar heb je hier al snel last van op een bochtige (berg) weg i.c.m. het vermogen van een RS3.

Het circuit opgaan met een dergelijk systeem hoeft ook niet, want dan sta je binnen een paar rondjes met rokende remmen en zonder remdruk weer in de pits. Kost je dus minimaal een set remblokken en met een beetje pech ook een set remschijven.

De remmen worden dus in no-time heel heet en koelen daarna te snel weer af, gevolg is kromme schijven en trillende remmen.

Keramische remmen lossen het probleem wellicht op, maar ook die kunnen slecht tegen snelle warmte wisselingen. Keramische remmen hebben als voordeel dat ze blijven remmen ookal zijn ze enorm heet, echter werken die remmen wel pas het beste vanaf een bepaalde temperatuur. Wanneer je dus lekker over de Autobahn knalt en na een paar minuten in de remmen moet zijn deze veel te koud, worden in no-time enorm heet bij het remmen van 200+ naar 100 en koelen daarna enorm hard weer af. Gevolg kan zijn dat je scheurtjes in je keramische schijven krijgt.

Ik denk dat de oplossing ligt in andere diffs (€€€) en wellicht keramische remmen (€€€)....

De lokale Ferrari-dealer in Twente heeft onlangs een Spider terug moeten nemen vanwege krakende stoelen (uitspraak van de rechter). Nu is zo'n Ferrari wel een stukkie duurder dan jouw Audi maar van een auto (zeker eentje van 80k) mag je toch verwachten dat de remmen geschikt zijn voor hun taak. Lijkt weer een klassiek PON-gevalletje: 'we erkennen het probleem niet dus het bestaat niet'.

B-Real zei:
Ik denk wel te weten waardoor dit probleem komt, daar hebben namelijk heel veel potente auto's tegenwoordig last van.

Audi maakt gebruik van een prachtig systeem voor hun sper differentieel, namelijk het afremmen van wielen d.m.v. het gebruik van de remmen. Bij een beetje leuk sturen op een slinger weggetje, worden je remmen dus in no-time loei heet aangezien de auto om de juiste tractie te behouden het snelst draaiende wiel afremt met de remmen en niet via een conventioneel differentieel.
Volgens mij hoef je hiervoor niet hele gekke dingen te doen, maar heb je hier al snel last van op een bochtige (berg) weg i.c.m. het vermogen van een RS3.

Het circuit opgaan met een dergelijk systeem hoeft ook niet, want dan sta je binnen een paar rondjes met rokende remmen en zonder remdruk weer in de pits. Kost je dus minimaal een set remblokken en met een beetje pech ook een set remschijven.

De remmen worden dus in no-time heel heet en koelen daarna te snel weer af, gevolg is kromme schijven en trillende remmen.

Keramische remmen lossen het probleem wellicht op, maar ook die kunnen slecht tegen snelle warmte wisselingen. Keramische remmen hebben als voordeel dat ze blijven remmen ookal zijn ze enorm heet, echter werken die remmen wel pas het beste vanaf een bepaalde temperatuur. Wanneer je dus lekker over de Autobahn knalt en na een paar minuten in de remmen moet zijn deze veel te koud, worden in no-time enorm heet bij het remmen van 200+ naar 100 en koelen daarna enorm hard weer af. Gevolg kan zijn dat je scheurtjes in je keramische schijven krijgt.

Ik denk dat de oplossing ligt in andere diffs (€€€) en wellicht keramische remmen (€€€)....

Is dat een dezelfde soort differentieel als dat op mijn Giulietta zit? Kan verklaren waarom mijn remmen op het circuit na 2 ronden redelijk gaar werden.

B-Real zei:

Heel goed punt! (y) klinkt ontzettend logisch en dat zou het best kunnen zijn.

Leon in zijn seat,

Prijs van de auto heeft er niets mee van doen, bij een nieuwe goedkope Dacia zou het ook niet mogen voorkomen.

B-real,

Zou dat echt zo zijn??
Je mag toch verwachten dat zo'n auto door en door getest is?? zeker een RS wordt overmatig sportief mee gereden.
Is trouwens vrij makkelijk te testen, het diff zou software matig toch wel uit te schakelen zijn ??

Is dat een dezelfde soort differentieel als dat op mijn Giulietta zit? Kan verklaren waarom mijn remmen op het circuit na 2 ronden redelijk gaar werden.

Geen idee wat voor een systeem daar op zit, maar het zou kunnen. Overigens zijn straatauto's sowieso niet echt geschikt voor boenderen op een circuit. Uiteindelijk krijgt elke auto het zwaar met de remmen. Dat geld voor een Giulietta, maar ook gewoon voor bijvoorbeeld een BMW M3.\

B-real,

Zou dat echt zo zijn??
Je mag toch verwachten dat zo'n auto door en door getest is?? zeker een RS wordt overmatig sportief mee gereden.
Is trouwens vrij makkelijk te testen, het diff zou software matig toch wel uit te schakelen zijn ??

Yup, is echt zo. Zelfs Porsche heeft modellen met een dergelijk systeem.
Elektronisch sper is voor de fabrikant goedkoper om te maken en te regelen, is natuurlijk veel beter softwarematig aan te passen aan allerlei rijmodussen t.o.v. een conventioneel (platen)sper.
Alleen lijkt Audi er wat meer last van te hebben vanwege de AWD. Waarom?
De voorremmen worden bij elke auto het warmste, de achterremmen doen eigenlijk bij alle auto's niet heel veel. Een elektronisch sper op de achterwielen zou dus in principe wel kunnen bij een RWD auto, omdat de achterremmen wel wat capaciteit over hebben wat dat betreft (nog steeds niet optimaal natuurlijk!). Bij de potente Audi's worden alle wielen aangedreven. Naast de warmte van het remmen, worden deze ook nog eens extra opgewarmd wanneer het sper in werking treed bij het accelereren.

Kortom, op het circuit komen de remmen nooit tot "rust". Enerzijds krijgen ze bij het accelereren vanuit een bocht op hun lazer door het "sper" en een paar tellen later bij het remmen voor een bocht krijgen ze opnieuw op hun lazer.

Helaas. Is niet mogelijk bij Audi. ESP/TC en alle andere systemen zijn niet (volledig) uit te schakelen bij Audi. Ook een zekering verwijderen is niet mogelijk. Wellicht dat een knappe programmeur het wel kan, maar dat is niet echt de optie die je zoekt natuurlijk.

EDIT: even een disclaimer inbouwen. Ik heb de waarheid niet in pacht en zeg dus ook niet dat het probleem van TS hier door komt. Het komt alleen wel akelig overheen met een verhaal dat ik op een ander forum voorbij heb zien komen en daar bleek bovenstaande theorie wel te kloppen.

Heb in mijn (Audi-)instructieboekjes nooit gelezen dat ik de remmen moet opwarmen :confused:

Trouwens ook nooit last gehad van trillende remmen, ook niet bij Autobahnritten waarbij je regelmatig stevig moest remmen van 200 naar 100 omdat er weer een caravan naar de linkerbaan wordt geslingerd. Betrof een A4 cabrio 2.4V6 (1x voorschijven vervangen in 150.000 km). Mag wel hopen dat het bij mijn A5 cabrio 3.0V6 quattro ook zo is (vanwege het bovenstaande differentieelverhaal).

Twente86 zei:
Ik heb vandaag telefonisch de klacht weer neer gelegd bij de verkopende dealer, en zal hier in dit topic ook mijn bevingen blijven posten. Heeft iemand een idee hoe ik 'trillingen' in een rem visueel zou vast kunnen leggen? Anders ga ik het namelijk eens proberen te filmen.

Dat is niet zo lastig. Plak om de bovenrand van je stuur een licht gekleurd plakbandje, en film de bewegingen van het stuur tijdens het remmen, terwijl je het stuur losjes vasthoudt.

Op het filmpje zal bij trillende remmen goed te zien zijn dat het plakbandje snel heen en weer beweegt.

Ik heb ook een RS3 8v gehad. Remmen na 2000 km vervangen. Na een rit door Duitsland zagen de schijven er volkomen versleten uit. Slecht remmen, abs greep niet of nauwelijks aan. Trillen bij het remmen. De auto was eigenlijk onrijdbaar. Na vervanging van de schijven ontstonden er al snel weer trillingen. Verder bleven de voorbanden trillen ondanks herhaald balanceren. Met 7000km weggedaan. Dit product is te vroeg op de markt gekomen. Het schijnt zo te zijn dat de remklauwen van goede kwaliteit zijn (brembo) maar dat de schijven van c-kwaliteit zijn (die zijn niet van brembo). Verder zit er zoals anderen ook al aangaven een probleem in afstelling van het esp/abs. Bijna alle snelle vag producten van ditbplatform hebben hier last van. Ik las dit weekend een test van de Golf GTI Clubsport die volledig door de mand viel op dit punt (en eerder de Seat Cupra, de S3 en de TTS). Gevoegd bij het diesel software schandaal betekent dit voor mij dat ik geen Audi/VW meer zal kopen in de komende jaren.

Ze maken de slogan "Voorsprong door techniek" weer eens niet waar, verrassend.

En natuurlijk weer de dooddoener dat je bijna de enige bent met dit probleem.

Als je 80.000 euro neerlegt voor een A3 verwacht je dat ze dit probleem oplossen zonder enige vorm van gezeik en een vervangende RS3 meekrijgt.
Maar dat wil er bij die arragante toko niet in, hopelijk is dit je laatste Volkswagenproduct en leren die leden van VW er iets van .

Ijdele hoop vrees ik...

De vervangende auto was een Audi A1 1.4 TFSI of 1.2 geen idee haha

Maar goed, maandag gebeld met de dealer. De 'servicemanager' is op vakantie. Dus zou de werkplaatschef contact opnemen. Tot op heden niets vernomen, morgen maar weer eens bellen.

Een ander mooi voorbeeld van een RS3; dit gaat over een Nederlandse RS3, nieuw geleverd bij een andere dealer dan de onze. De desbetreffende eigenaar is qua rijstijl net zo goed af met een e-tron. Rijd altijd standje comfort, en heeft er nog geen 10.000km op staan. Nu had hij inmiddels ook klachten, ondanks zijn rustige rijstijl.
De dealer heeft hem afgescheept: Ja meneer, het is een slijtage deel, als u nou binnen 6 maand na levering klachten had gehad hadden we het begrepen.

Oftewel, koop je een RS3? Mag je vaker remschijven wisselen dan olie.

Zodra ze vervangen zijn wellicht als nieuw verkopen en ondertussen zelf goede schijven zoeken?

Ik snap wel de snelle slijtage van de remmen bij een dergelijke auto vooral ook bij een traject met bochten(bedankt voor de uitleg B-Real)
Maar begrijp niet dat de garage dat niet weet. Zeker bij de Audi Sport dealer had ik wat meer support verwacht. Zij zijn toch specialist. Gemiste kans.

zeebra zei:
Ik snap wel de snelle slijtage van de remmen bij een dergelijke auto vooral ook bij een traject met bochten(bedankt voor de uitleg B-Real)
Maar begrijp niet dat de garage dat niet weet. Zeker bij de Audi Sport dealer had ik wat meer support verwacht. Zij zijn toch specialist. Gemiste kans.

Zeebra, dat weten ze ook wel. Dat is precies wat ik steeds bedoel wat er zo ontzettend fout aan het gaan is binnen die hele VAG groep. Er wordt niets teruggeroepen, er wordt geen ruchtbaarheid aan gegeven en er wordt zeker nooit een mea culpa uitgesproken. Er worden onderhuids meer dan eens aantoonbaar foute keuzes gemaakt of technische oplossingen toegepast die in praktijk gewoon onvoldoende getest of zelfs simpelweg ondoordacht of zelfs gevaarlijk blijken te zijn. Verantwoording wordt er nóóit voor genomen, je bent altijd de eerste met het probleem en als puntje bij paaltje komt mag je het zelf uitzoeken. Dat is geen doemdenkerij, zwartmakerij, basherij of wat dan ook. Ik heb het zelf nu meermaals van dichtbij meegemaakt, met drie verschillende auto's bij drie verschillende dealers. Zeker particuliere kopers staan wat dat betreft vaak zat in hun hemd. Ik snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die hier nog zo van staan te kijken.

Neem deze Ibiza, op 1.00 minuut:

https://www.youtube.com/watch?v=zcQgX4dDE7Q

Alle Ibiza's, Polo's en Fabia's rijden met zo'n wielophanging. Bij één auto ging het voorwiel op deze manier 10 centimeter heen en weer, door ondeugdelijke silentblocks. Levensgevaarlijk. Ooit een terugroepactie voor gezien? Welnee, niet de moeite waard. En dan zie ik hier mensen moeilijk doen om het merk van hun banden. Wat denk je dat zo'n rammelend wiel doet voor de remweg?

Er is in ieder geval nieuws,
ik heb vandaag weer contact gezocht met de dealer. En dit keer werd ik wel terug gebeld. Ze gaan het oplossen en men haalt de auto op na mijn vakantie. Zo ben ik zelf de tijd niet kwijt en de auto zou trillingsvrij retour komen.
Dit keer zouden ze ook bij de fabriek, zoals ze dat zeggen maar ik vermoed PON, wat harder gaan roepen om een aanpassing gezien dit maar terug blijft komen.

Over de silent blocks van de Ibiza in het filmpje, dit is geen nieuwe auto en gewoon een slijtage deel. Daarvoor hebben we in Nederland de APK uitgevonden. Of het nu een 'silent block' is of een draagarm rubber, dat maakt ook geen verschil, kapot kan het allemaal. Ik heb ze zelf ook al eens vervangen (de RS3 is niet het enige VAG product op de stoep hier).

Gezien het met de remmen nu even stil zal blijven tot half september (pas dan ben ik terug uit Monaco) zal ik dit weekend even de foto's plaatsen van de vorige trip door de Alpen, want het blijft wel een plaatje om te zien ;)

Twente86 zei:
Er is in ieder geval nieuws,
ik heb vandaag weer contact gezocht met de dealer. En dit keer werd ik wel terug gebeld. Ze gaan het oplossen en men haalt de auto op na mijn vakantie. Zo ben ik zelf de tijd niet kwijt en de auto zou trillingsvrij retour komen.
Dit keer zouden ze ook bij de fabriek, zoals ze dat zeggen maar ik vermoed PON, wat harder gaan roepen om een aanpassing gezien dit maar terug blijft komen.

Over de silent blocks van de Ibiza in het filmpje, dit is geen nieuwe auto en gewoon een slijtage deel. Daarvoor hebben we in Nederland de APK uitgevonden. Of het nu een 'silent block' is of een draagarm rubber, dat maakt ook geen verschil, kapot kan het allemaal. Ik heb ze zelf ook al eens vervangen (de RS3 is niet het enige VAG product op de stoep hier).

Gezien het met de remmen nu even stil zal blijven tot half september (pas dan ben ik terug uit Monaco) zal ik dit weekend even de foto's plaatsen van de vorige trip door de Alpen, want het blijft wel een plaatje om te zien ;)

Ben benieuwd naar de foto's! Heb je de RS3 in die schitterende mat glossy grijze kleur? Een beetje a la Abarth Grigio Campovolo..
En, mocht de auto niet naar wens worden hersteld kun je nog altijd overstappen op een nieuwe Giulietta Veloce/QV. Daar zijn de schijven wel van Brembo ;):T

Nee, Pantherschwarz, bij weinig zonlicht is dat zwart, en vol in de zon lijkt het meer op paars. Nardo grijs is wel mooi, maar ook de basis kleur.
Hier alvast een filmpje toen de glascoating werd aangebracht:
https://www.facebook.com/NXTCcom/videos/281650082194017/

Filmpje in de volle zon op de Villacher hochalpenstrasse:
https://www.instagram.com/p/BEn_KEmPN_82kvF1yLSTpcvNB0wrl9rtllwBYE0/?taken-by=cuprar32t

Twente86 zei:

Daar is een nuancering op z'n plek. Een silent block is een slijtagedeel, maar deze zit gewoon een keiharde constructiefout in. Op bepaald moment scheuren ze ineens af en ligt het voorwiel plotseling los in de kuip.

1136240606.jpg

Gevaarlijk vs veilig:
silentblok-spodniho-ramene-cordoba-fabia-polo.jpg

De speling die je ziet op het filmpje is nog een relatief mild voorbeeld. Als wielen 10cm heen en weer kunnen, is dan zou ik dat wel als levensgevaarlijk willen typeren. Dat is bekend. Fabrikanten hebben er betere alternatieven voor ontwikkeld. Maar een terugroepactie? Tuurlijk niet. Dat zoek je als klant maar mooi uit. Ik heb in mijn leven van 5 auto's silent blocks vervangen. Een Uno, 3 Fabia's en een Cordoba van dezelfde generatie. Zo normaal is dat echt niet. Dan zou het sieren om eigenaren aan te schrijven en er een nette vervangingsregeling voor op te zetten. Maar zoals gewoonlijk is het ernstig stil gebleven. Slechts een voorbeeld, maar wel een reden waarom ik me verbaas over het feit dat mensen zich nog verbazen over de behandeling.

@S.Velthuis: Grappig dat je steeds met die rubbers komt. Is inmiddels wel een hele oude koe en heeft weinig van doen met deze A3. Hier speelt het enorme vermogen in combinatie met de hoge bochtsnelheden een rol. Dan is de kwaliteit van de remmen veel belangrijker als bij een doorsnee auto. Overigs is snelle slijtage van remmen niet typisch VAG. Toyota heeft er ook last van(en bij hen is een versleten remschijf gewoon een slijtage onderdeel. Geen garantie dus)

@ zebraa,

Het gaat hier om trillende remmen ,niet om versleten schijven, wel iets waar de dealer het zeer graag op af wil schuiven...

Monsieur Le Loure zei:
@ zebraa,

Het gaat hier om trillende remmen ,niet om versleten schijven, wel iets waar de dealer het zeer graag op af wil schuiven...
Dat klopt, maar de blokken waren na 10.000 km ook versleten. En tegenwoordig zie je vaak dat blokken en schijven tegelijk vervangen worden.
Dus zullen de schijven ook niet meer okselfris geweest zijn. Wat opvalt is dat TS er aardig veel kilometers mee rijdt waardoor het euvel zich al snel voor doet. Normaal rijdt je dat aantal km in een half jaar.

zeebra zei:
@S.Velthuis: Grappig dat je steeds met die rubbers komt. Is inmiddels wel een hele oude koe en heeft weinig van doen met deze A3. Hier speelt het enorme vermogen in combinatie met de hoge bochtsnelheden een rol. Dan is de kwaliteit van de remmen veel belangrijker als bij een doorsnee auto. Overigs is snelle slijtage van remmen niet typisch VAG. Toyota heeft er ook last van(en bij hen is een versleten remschijf gewoon een slijtage onderdeel. Geen garantie dus)

Welk voorbeeld wil je dan hebben? De smoorklep van de 2.0 tdi? De aluminium draagarmen van de Passat en Q7? De EGR van de 1.2? De 2.0 biturbo in z'n algemeen? Scheurende cilinderkoppen die ontkend worden? Alle bekende problemen die het nieuws wel gehaald hebben? M'n punt is dat zelfs iets letterlijk levensgevaarlijks nog afgeschoven wordt. Jij bent verbaast en had hier meer support verwacht. Het is toch duidelijk dat je dat echt niet zo maar gaat krijgen? Maar ik begrijp dat jij 8k km met een setje remmen volledig normaal vindt bij straatgebruik. De Speedster compressor met 300 pk van m'n maat deed vele trackdays en toertochten met z'n ATE powerdiscs met keramische blokken. Geen centje pijn. Ik zou eens gaan solliciteren bij PON, je klinkt als een goede. Ik zie bij TS het hele riedeltje waar m'n schoonpa al tig keer tegenaan gelopen is bij zijn dealer weer voorbij komen. Eerst afschuiven, dan weer verschuilen achter PON, dan weer toezeggingen. Het zal mij benieuwen hoe dit gaat aflopen. Ik wens TS veel succes.

Terug
Bovenaan