Remdruk weg na ontluchten

Guest
Ik heb het remsysteem geprobeerd te ontluchten, echter toen ik bij het tweede wiel was kwam ik erachter dat de moer van de nippel door slijtage cirkelvormig is en deze niet los te schroeven is. Vervolgens alles weer vastgezet en weggereden, een paar meter verder viel alle remdruk weg en bleek dat ik bij het wiel waarvan de nippel open was het nippel niet genoeg heb dichtgedraaid.. Ik weer terug gereden, wiel eraf en nippel dichtgedraaid en de remvloeistof bijgevuld. Het lekte niet meer maar de rem voelde nog erg slapjes aan.

Vervolgens heeft een ervaren iemand het systeem bij alle vier de wielen ontlucht, met uitzondering van het wiel waarvan het nippel niet los te krijgen was. Remvloeistof is ook weer bijgevuld en ik reed verder.

De tegendruk is erg zwakjes, ik moet het pedaal erg diep intrappen om snel tot stilstand te komen. Het uitvoeren van een noodstop lukt nog wel.

Wanneer de motor uit is, is het pedaal hard zoals het hoort. Wanneer de motor aan is, trap je vrijwel dwars door de rem heen. Er is geen lekkage en het vloeistofniveau is op peil.

In het gunstigste geval is er alleen te veel lucht in het systeem, in het vervelende geval is de hoofdremcilinder kapot. Kan iemand uitsluitsel geven?

Het spreekt voor zich dat ik, toen ik achter dit probleem kwam, direct de auto thuis geparkeerd had en ik niet meer met de auto ga rijden, behalve om naar een garage te rijden. Mijn "vertrouwde" garage is in een andere stad 15 km verder op, is dat verantwoord om naar toe te rijden?

99% zeker dat er gewoon lucht in het systeem zit. Even de nippel vervangen en opnieuw ontluchten. Ik zou er niet zo maar meer mee gaan rijden. Als het geen al te grote auto is, kun je voor de zekerheid een zware auto met een stevige (!) sleepkabel achter je auto hangen. Maar als reparatie dichterbij niet mogelijk is, wordt het toch even op de trailer vrees ik...

s velthuis zei:
99% zeker dat er gewoon lucht in het systeem zit. Even de nippel vervangen en opnieuw ontluchten. Ik zou er niet zo maar meer mee gaan rijden. Als het geen al te grote auto is, kun je voor de zekerheid een zware auto met een stevige (!) sleepkabel achter je auto hangen. Maar als reparatie dichterbij niet mogelijk is, wordt het toch even op de trailer vrees ik...

Helemaal mee eens. Duidelijk een gevalletje lucht in de leidingen.

Bedankt voor de reacties.

De monteurs die hebben ontlucht hebben het als volgt aangepakt:
Rubbertje eraf, nippel eraf, paar keer vol de rem intrappen (zonder aansluiten van een buisje dus), dit per wiel herhalen en een beetje remvloeistof aanvullen. Ik lees dat dit anders hoort te gaan. Kan hierdoor iets inwendig kapot zijn gegaan?

RS496 zei:
De tegendruk is erg zwakjes, ik moet het pedaal erg diep intrappen om snel tot stilstand te komen. Het uitvoeren van een noodstop lukt nog wel.

Het spreekt voor zich dat ik, toen ik achter dit probleem kwam, direct de auto thuis geparkeerd had en ik niet meer met de auto ga rijden, behalve om naar een garage te rijden. Mijn "vertrouwde" garage is in een andere stad 15 km verder op, is dat verantwoord om naar toe te rijden?

Als je nog een noodstop kunt maken, dan lijkt me 15 km met anticiperend rijden overbrugbaar.

Je hebt de eerste keer lucht in het systeem getrokken en als een deel van het circuit nu door een vastzittende nippel niet ontlucht kan worden, blijft er lucht in het systeem achter. Bij auto's met ABS (welke niet tegenwoordig?) kan het ontluchten trouwens erg lastig zijn.

Persoonlíjk zou ik een onbekend iemand niet zomaar adviseren met een slecht ontlucht remsysteem op pad te gaan. Dat moet je alleen doen als je daar zelf achter staat, niet omdat iemand op een forum denkt dat het wel kan.

Remvloeistof doorspoelen is trouwens zeker geen verkeerde gewoonte. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Bij voorkeur ervoor zorgen dat er geen lucht in het systeem kan komen.

Ik heb de auto naar een ander garagebedrijf gebracht, zij concludeerden dat door het onvakkundige ontluchten er remvloeistof op andere delen rondom de achterste remtrommels zijn gekomen.

Het is schoongemaakt en tevens opnieuw ontlucht, er is geen verdere schade. De auto remt weer zoals hij hoort te remmen en het probleem is opgelost. Iedereen bedankt voor de reacties.

onvakkundig ontluchten ja, dat leek me ook al de oorzaak toen ik je 2e post las:
altijd buisje aan de nippel om te voorkomen dat je inderdaad over je remschoenen of blokken heen morst.
Daarbij mag je het rempedaal nooit te hard intrappen met ontluchten, anders trap je zo door de hoofdremcilinder heen.
En zodra je het pedaal loslaat met een open ontluchtingsnippel, trek je weer lucht in het systeem.

Goeie methode (voor een beunhaas) is: slang eraan (en een oud jampotje) nippel los, pedaal intrappen, nippel vast pedaal loslaten. en dat totdat je ziet dat er geen luchtbellen meer in het slangetje komen. En ja daar heb je een 2e persoon voor nodig. (er zijn setjes te krijgen die druk zetten op het systeem, waardoor pedaalgebruik niet nodig is)
Werken zoals het remsysteem is opgebouwd: meestal kruislings. Beginnend bij de langste leiding. Voor ontluchten is het niet eens altijd nodig om kruislings te werken, zolang je maar bij de langste begint en de kortste eindigt.

Terug
Bovenaan