Rembrandt
Asfaltkampioen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit "Mijn auto"-topic bevat meerdere auto's.
Mijn eerste lease-auto kreeg ik in 1999. Dit topic start in juni 2008 (komst Peugeot 308). Maar ik heb even al de (lease-)auto’s op een rijtje gezet.
Leuk voor de historie......
Veel plaatjes doen het niet vanwege de policy-wijziging van Photobucket.
Kleine samenvatting:
Peugeot 206 XS 1.4 3-deurs (1999)
Citroën C5 2.0 (lpg) Exclusive Break (2002)
In 2005 privé overgenomen en zakelijk een nieuwe lease:
Opel Astra 1.6 (lpg) Cosmo (2005)
“Nieuwe” privé na total loss van de zwarte C5:
Citroën C5 2.2HDI Exclusive Break (2002)
Baanwissels en veel tijdelijke auto’s tussen 2007 en 2008, maar toen:
Peugeot 308 XT 1.6HDI 5-deurs (2008)
Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)
Volkswagen Touran 1.4TSi 140pk Comfortline 7p (2010)
Volkswagen Touran 1.4TSi 140pk DSG Highline (2012)
Škoda Octavia Combi 1.6TDI 110pk DSG Edition Businessline
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150pk DSG Highline Business R
Mazda CX-80 2.5 PHEV Takumi Plus
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De afgelopen maanden heb ik, door wisselingen van werkgever, veel verschillende voorloop-auto's gehad.
Hoewel, verschillende......het waren overwegend Opel Astra's.
Maar, je kunt zeggen van de Opel wat je wil, het rijdt best strak. Het is wat ze in auto-journalistenland noemen "een echte rijders-auto".
Toch miste ik het Franse comfort. Daarom was ik blij dat ik net voor dat mijn nieuwe auto werd geleverd een Peugeot 307SW kreeg. Heerlijk comfortabel.
Maar....niet meer dat strakke weggedrag van de Astra.
Maar gelukkig, de Peugeot 308 XT is gearriveerd.
En deze wagen is de perfecte combinatie tussen de "rijdersauto" en de comfortabele auto.
De zit in de auto is supercomfortabel, met heerlijke "Franse" stoelen.
Maar het weggedrag lijkt op dat van de Astra, met mooi strak bochtgedrag en een lekker schakelende 6-bak.
Ja, de 6-bak. En gelukkig maar. Want de kritiek op de zwabberige 5-bak (die ook in de 307 zat) was mijns inziens terecht. Maar deze 6-bak is vele malen beter.
De specificaties van de auto:
308 XT 1.6HDi 110pk 5-deurs
6-versnellingen manueel
Exterieur: Noir Perla Nera
Interieur: Irazu grège
Standaard al uitgerust met o.a. (vergeleken met andere 308 uitvoeringen):
- glazen panorama-dak
- achterbumper "dynamique"
- gescheiden climate control
- regensensor/lichtsensor/aut. dimmende binnenspiegel
- instapverlichting
- opbergvak in de hoedenplank
En dan de extra's:
Af fabriek:
- 17" lichtmetaal Rinjani
- gelaagde zijruiten
- bandenspanningscontrole-systeem
- Pack Vision (in de bocht meedraaiende xenon-verlichting)
- ESP
- alarm met supervergrendeling
- parkeersensoren voor en achter
- 5cd-wisselaar (maakt vooral het dashboard wat mooier gevuld)
- geintegreerde Bluetooth carkit
- JBL-systeem
Af dealer:
- afneembare trekhaak
- RVS(look) instaplijsten
- achterspoiler in kleur
- luxe kentekenplaten
- zonder type-aanduiding
Modificaties voor thuis:
- korte antenne
Ik heb de XT voornamelijk gekozen vanwege het lichtgrijze/beige interieur. Dit zorgt voor een licht interieur, zeker samen met het (bij de XT standaard) glazen dak.
De stoelen hebben een perfecte pasvorm, en beide zijn uitgerust met een lendesteun.
Het interieur is verder erg ruim. Vooral de breedte valt op. Maar dat is ook niet verwonderlijk: de 308 is breder dan mijn vorige auto: de Citroen C5 Break.
Verder specifiek voor de sportievere versies (XT en Feline), de witte wijzerplaten.
De toegevoegde extra's maken de auto mooi af.
De 17"-velgen heeft ie wel nodig. De 308 lijkt nogal hoog op de poten te staan. Maar zo in het zwart valt dat gelukkig iets minder op.
De JBL-stereo geeft een mooi geluid. Je moet echter niet te veel de nadruk leggen op de bas (wat de monteurs bij aflevering wel hadden gedaan). Het wordt dan meer een boom-box, dan een fijne stereo.
Het geintegreerde Bluetooth-systeem werkt perfect. De auto neemt de volledige lijsten van de telefoon over, en bediening kan vervolgens vanachter het stuur en met behulp van het schermpje in de middenconsole. Zowel bij mijn standaard Nokiaatje (6021) als bij de K800i van mijn vrouw.
Wel schijnt dit slecht te werken met een Windows Mobile telefoon, welke ik van plan was aan te schaffen. Dus dat moeten we nog even verder onderzoeken.
Aan de achterkant zijn de type-aanduidingen verdwenen. Ik vind dat dit de auto nog strakker maakt.
De genoemde achterspoiler was nog niet aangekomen vanuit Frankrijk (komt gespoten en al uit de fabriek), dus die komt er de komende weken nog op.
De gelaagde zijruiten zorgen voor en nog stiller interieur, en in combinatie met het volledige alarm ook voor nog meer veiligheid tegen inbraak.
Op de foto is het niet heel goed te zien, maar het ziet eruit als twee gewone ruiten die op elkaar geplakt zijn.
De instaplijsten zorgen voor een nette entree.
En dan de xenon-lampen met bochtenverlichting:
mijn laatste 2 lease-auto's hadden alle twee xenon. En dat beviel zo goed dat ik in elk geval weer xenon wilde. Het is echter geen goedkope optie op de meeste auto's.
Bij de 308 wordt het xenon gecombineerd met bochtenverlichting. Leuke gadget, lijkt het, maar het werkt echt. Je kijkt ook in het donker veel beter door een bocht heen.
In eerste instantie lijkt het een beetje of het licht voor je uit zwaait en zwiebert, alsof je in die cartoon-auto van Roger Rabbit zit.
Ik heb het meteen even uitgebreid getest op de donkere heide-weggetjes tussen Apeldoorn en Elspeet.
De 308 XT is de perfecte combi tussen een sportieve "rijdersauto" en een comfortabele reis-auto. Verder zit alles erop en eraan, en gaat alles automatisch (verlichting, ruitenwissers).
Ook mijn complimenten voor de aflevering voor Nefkens Oost in Apeldoorn.
Nefkens staat over het algemeen niet bekend als de beste Peugeot-dealer. Maar dat speelt kennelijk (ook uit eigen ervaring) vooral rondom Utrecht, want deze auto is perfect afgeleverd, met een uitgebreid afleverpakket (luxe kentekenplaten, twee extra witte platen, bagage-net en spanbanden etc).
Chapeau!
Rembrandt is voorlopig weer een tevreden Fransrijder.
Dit "Mijn auto"-topic bevat meerdere auto's.
Mijn eerste lease-auto kreeg ik in 1999. Dit topic start in juni 2008 (komst Peugeot 308). Maar ik heb even al de (lease-)auto’s op een rijtje gezet.
Leuk voor de historie......
Veel plaatjes doen het niet vanwege de policy-wijziging van Photobucket.
Kleine samenvatting:
Peugeot 206 XS 1.4 3-deurs (1999)

Citroën C5 2.0 (lpg) Exclusive Break (2002)

In 2005 privé overgenomen en zakelijk een nieuwe lease:
Opel Astra 1.6 (lpg) Cosmo (2005)

“Nieuwe” privé na total loss van de zwarte C5:
Citroën C5 2.2HDI Exclusive Break (2002)

Baanwissels en veel tijdelijke auto’s tussen 2007 en 2008, maar toen:
Peugeot 308 XT 1.6HDI 5-deurs (2008)
Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)

Volkswagen Touran 1.4TSi 140pk Comfortline 7p (2010)

Volkswagen Touran 1.4TSi 140pk DSG Highline (2012)

Škoda Octavia Combi 1.6TDI 110pk DSG Edition Businessline

Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150pk DSG Highline Business R

Mazda CX-80 2.5 PHEV Takumi Plus

De afgelopen maanden heb ik, door wisselingen van werkgever, veel verschillende voorloop-auto's gehad.
Hoewel, verschillende......het waren overwegend Opel Astra's.
Maar, je kunt zeggen van de Opel wat je wil, het rijdt best strak. Het is wat ze in auto-journalistenland noemen "een echte rijders-auto".
Toch miste ik het Franse comfort. Daarom was ik blij dat ik net voor dat mijn nieuwe auto werd geleverd een Peugeot 307SW kreeg. Heerlijk comfortabel.
Maar....niet meer dat strakke weggedrag van de Astra.
Maar gelukkig, de Peugeot 308 XT is gearriveerd.
En deze wagen is de perfecte combinatie tussen de "rijdersauto" en de comfortabele auto.
De zit in de auto is supercomfortabel, met heerlijke "Franse" stoelen.
Maar het weggedrag lijkt op dat van de Astra, met mooi strak bochtgedrag en een lekker schakelende 6-bak.
Ja, de 6-bak. En gelukkig maar. Want de kritiek op de zwabberige 5-bak (die ook in de 307 zat) was mijns inziens terecht. Maar deze 6-bak is vele malen beter.
De specificaties van de auto:
308 XT 1.6HDi 110pk 5-deurs
6-versnellingen manueel
Exterieur: Noir Perla Nera
Interieur: Irazu grège
Standaard al uitgerust met o.a. (vergeleken met andere 308 uitvoeringen):
- glazen panorama-dak
- achterbumper "dynamique"
- gescheiden climate control
- regensensor/lichtsensor/aut. dimmende binnenspiegel
- instapverlichting
- opbergvak in de hoedenplank
En dan de extra's:
Af fabriek:
- 17" lichtmetaal Rinjani
- gelaagde zijruiten
- bandenspanningscontrole-systeem
- Pack Vision (in de bocht meedraaiende xenon-verlichting)
- ESP
- alarm met supervergrendeling
- parkeersensoren voor en achter
- 5cd-wisselaar (maakt vooral het dashboard wat mooier gevuld)
- geintegreerde Bluetooth carkit
- JBL-systeem
Af dealer:
- afneembare trekhaak
- RVS(look) instaplijsten
- achterspoiler in kleur
- luxe kentekenplaten
- zonder type-aanduiding
Modificaties voor thuis:
- korte antenne
Ik heb de XT voornamelijk gekozen vanwege het lichtgrijze/beige interieur. Dit zorgt voor een licht interieur, zeker samen met het (bij de XT standaard) glazen dak.
De stoelen hebben een perfecte pasvorm, en beide zijn uitgerust met een lendesteun.
Het interieur is verder erg ruim. Vooral de breedte valt op. Maar dat is ook niet verwonderlijk: de 308 is breder dan mijn vorige auto: de Citroen C5 Break.
Verder specifiek voor de sportievere versies (XT en Feline), de witte wijzerplaten.
De toegevoegde extra's maken de auto mooi af.
De 17"-velgen heeft ie wel nodig. De 308 lijkt nogal hoog op de poten te staan. Maar zo in het zwart valt dat gelukkig iets minder op.
De JBL-stereo geeft een mooi geluid. Je moet echter niet te veel de nadruk leggen op de bas (wat de monteurs bij aflevering wel hadden gedaan). Het wordt dan meer een boom-box, dan een fijne stereo.
Het geintegreerde Bluetooth-systeem werkt perfect. De auto neemt de volledige lijsten van de telefoon over, en bediening kan vervolgens vanachter het stuur en met behulp van het schermpje in de middenconsole. Zowel bij mijn standaard Nokiaatje (6021) als bij de K800i van mijn vrouw.
Wel schijnt dit slecht te werken met een Windows Mobile telefoon, welke ik van plan was aan te schaffen. Dus dat moeten we nog even verder onderzoeken.
Aan de achterkant zijn de type-aanduidingen verdwenen. Ik vind dat dit de auto nog strakker maakt.
De genoemde achterspoiler was nog niet aangekomen vanuit Frankrijk (komt gespoten en al uit de fabriek), dus die komt er de komende weken nog op.
De gelaagde zijruiten zorgen voor en nog stiller interieur, en in combinatie met het volledige alarm ook voor nog meer veiligheid tegen inbraak.
Op de foto is het niet heel goed te zien, maar het ziet eruit als twee gewone ruiten die op elkaar geplakt zijn.
De instaplijsten zorgen voor een nette entree.
En dan de xenon-lampen met bochtenverlichting:
mijn laatste 2 lease-auto's hadden alle twee xenon. En dat beviel zo goed dat ik in elk geval weer xenon wilde. Het is echter geen goedkope optie op de meeste auto's.
Bij de 308 wordt het xenon gecombineerd met bochtenverlichting. Leuke gadget, lijkt het, maar het werkt echt. Je kijkt ook in het donker veel beter door een bocht heen.
In eerste instantie lijkt het een beetje of het licht voor je uit zwaait en zwiebert, alsof je in die cartoon-auto van Roger Rabbit zit.
Ik heb het meteen even uitgebreid getest op de donkere heide-weggetjes tussen Apeldoorn en Elspeet.
De 308 XT is de perfecte combi tussen een sportieve "rijdersauto" en een comfortabele reis-auto. Verder zit alles erop en eraan, en gaat alles automatisch (verlichting, ruitenwissers).

Ook mijn complimenten voor de aflevering voor Nefkens Oost in Apeldoorn.
Nefkens staat over het algemeen niet bekend als de beste Peugeot-dealer. Maar dat speelt kennelijk (ook uit eigen ervaring) vooral rondom Utrecht, want deze auto is perfect afgeleverd, met een uitgebreid afleverpakket (luxe kentekenplaten, twee extra witte platen, bagage-net en spanbanden etc).
Chapeau!
Rembrandt is voorlopig weer een tevreden Fransrijder.
Laatst bewerkt: